Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
hiawattah schreef:Juist een jong paard moet gekapt worden, vroeg geleerd is oud gedaan. En dan maar met meer geduld.
maar ik wil toch even mijn mening geven. Ik vind niet dat je hoefsmid je paard zo mag schoppen. Ik zou echt niet willen dat iemand dat bij mijn paard deed. Maar ik vind wel dat je hem een tik kan geven ofzo, hij moet wel stil staan.
Net alsof het stoer is of zo.
)
Nadya schreef:kijk, die gasten moet ik ook niet bij de paarden hebben
Toch knap dat bijvoorbeeld mijn NBer paarden niet trapt of slaat en toch zeer veel klanten heeft met allerlei soorten paarden. Voor mij het bewijs dat het toch anders kan.![]()
Terwijl mijn vorige twee hoefsmeden meteen wilden meppen, als Sam even 1 stapje 'verkeerd' zette.
)
Ik geloofde het eerst ook niet, maar dat schijnen sommige mensen normaal te vinden.. Kim_89 schreef:Ik lieg niet, neeIk geloofde het eerst ook niet, maar dat schijnen sommige mensen normaal te vinden..
)
draumpje schreef:Nadya schreef:
Mijn paard zit nog midden in zijn opvoeding (hij is nog jong), maar hij is mensgericht, sociaal en doet niets om je kwaad te doen. Hij is ook eigenwijs zo nu en dan en behoorlijk speels. En daar hou ik rekening mee en ik eis van mijn DA, tandarts en NBer hetzelfde. Dan is er niets aan de hand. Ik word altijd een beetje moe, als ik hier op bokt zeg tegen slaan en geweld te zijn, omdat veel mensen meteen gaan roepen dat je je paard dan niet opvoed. Dat is wel erg kortzichtig. En dan de 'stel dats'.....
Ik heb zoveel paarden totaal zien veranderen, als er totaal anders (paardvriendelijk) met ze omgegaan werd. Er zijn diverse (NH) cursussen voor zelfs.
Doordat ik juist zo bezig ben met het wederzijdse vertrouwen en wederzijdse respect bij mijn paard en mij, eis ik dat ook van de mensen die met mijn paard en mij te maken krijgen. Zo niet, dan wil ik ze niet in de buurt hebben.
Gelukkig heb ik hele fijne, professionele mensen gevonden, maar ook die zoektocht duurde veel langer dan ik van tevoren had gedacht. En dat vind ik jammer, want het zegt wel iets over hoe sommige mensen in mijn ogen op een negatieve manier met paarden omgaan.
nee het zegt wat over jouw manier van met je dieren omgaan en niet over andere mensen , of mij
ik ga zeker wel op een diervriendelijke manier met paarden om, daar heb ik geen parelli, voest of andere goeroes voor nodig, maar gewoon gezond paardenverstand
niet opschepperig bedoeld of wat dan ook ... want ook ik kan nog heel veel leren , en moet nog heel veel leren
(je bent nooit uitgeleerd toch? )
maar kijk gewoon naar je dier en de dieren om hem/haar heen en je leert heel wat meer dan van 1 of andere cursus touwtjewiebelen om maar een voorbeeld te noemen
en goed met paarden om weten te gaan dat is iets wat idd bij je beroep hoort als je da bent of hoefsmid , maar om nu te zeggen dat een keer een hijs of een schop uitdelen negatief is?
nueh.... ik zit al iets te lang in de paarden en heb al te veel jonge en oudere dieren moeten rijden, opleren , corrigeren etc etc om de illusie nog te hebben dat je elk paard op kan voeden zonder een keer een tik uit te delen
als je een paard hebt voor jezelf waar je je op kan focussen, ja dan gaat het misschien wel lukken
maar beroepsmatig met dieren bezig zijn , dna moet je jezelf echt in gaan dekken , anders kun je erg vroeg met pensioen
ze zijn er wle ...en zeker jonge of angstige paarden die moet je de tijd geven etc etc
maar een ongedurig onopgevoed projectiel...
die moet op de plek gezet worden
wederzijds respect is hier ook zeker aanwezig, maar ik weiger een dier als volwaardig gesprekspartner te zien die op menselijke wijze behandelt moet worden
en op menselijk wijzen mee gecommuniceert moet worden
het is een paard en ik pas mijn communicatie naar de paarden toe aan

Aline4 schreef:Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.
Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!
chantal_bel schreef:Aline4 schreef:Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.
Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!
het is voor zijn veiligheid. en als het paard/pony zo vervelend is mag die van mij ook wel een knal krijgen.
hij zal het er dan wel naar gemaakt hebben. het is niet zielig om een paard een keer een knal te geven. daar leren ze van.
karoliena schreef:Je mag aan nemen dat de meeste hoefsmeden neit een paard een lel geven omdat ze bang zijn of wat heen en weer lopen, maar alleen als het paard vervelend is
anneliesdj schreef:Ik vind dit ook onacceptabel en had hem erop aangesproken.
Maar hoefsmid zijn is geen makkelijk beroep, je kunt wel zeggen dat je paard super braaf was maar als je als hoefsmid de benen staat te doen voel je alles, zelfs als het paard zijn hoofd beweegt voel je 't al, als hij dus echt staat te draaien is dat erg vervelend voor een hoefsmid. Daar komt bij de de hele dag krom staan erg inspannend is en als je dan steeds van die paarden hebt die niet willen blijven staan snap ik dat je als smid daar een keer zat van wordt.
Als eigenaar moet je ervoor zorgen dat je het de smid zo makkelijk mogelijk maakt, dus zorg dat je paard blijft staan. Als je weet dat hij na een tik rustiger is moet je die hem zelf geven en niet wachten tot de smid over de rooie gaat. Als smid moet je gewoon rustig blijven en vertrouwen op de eigenaar.
Ik praat het niet goed, absoluut niet, heb ook eens iets vergelijkbaars meegemaakt en heb toen ook de smid duidelijk gezegd dat als dit nogeens gebeurde hij niet weer hoefde te komen.