Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic12

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:05

bij iemand bij mij op stal had die hoefsmid dat ook gedaan.. nu heeft ze veel moeite met het been uitkrabben waar hij op dat moment mee bezig was. Het paard tilt hem niet makkelijk op en als ie dat doet schopt ie ... trauma? ik vind het niet kunnen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:09

hiawattah schreef:
Juist een jong paard moet gekapt worden, vroeg geleerd is oud gedaan. En dan maar met meer geduld.

Ik vind niet dat je van een hoefsmid kunt verwachten dat hij 2 uur tijd uittrekt voor jouw jonge paard wat nog niet geleerd heeft stil te staan alleen omdat jij geen zin hebt om van tevoren te oefenen met voetjes geven en stil staan.

Een jong paard wat nog niet geleerd heeft voetjes te geven en stil te staan is bang, je slaat geen bang paard want dan wordt hij alleen maar banger.

spratz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:13

Ik heb niet het hele topic gevolgd Bloos maar ik wil toch even mijn mening geven. Ik vind niet dat je hoefsmid je paard zo mag schoppen. Ik zou echt niet willen dat iemand dat bij mijn paard deed. Maar ik vind wel dat je hem een tik kan geven ofzo, hij moet wel stil staan.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:47

Ik hoor er wel meer verhalen over. Ik vind het op zich niet kunnen, mits een paard zich zodanig misdraagt dat de veiligheid van de hoefsmid in het geding is, of een paard zich gewoon aanstelt.

Mijn exvriendje heeft stage gelopen bij een hoefsmid, die helemaal ernstig schijnt te zijn. Als die man een paard moet bekappen of iets dergelijks en het paard doet 1 keer iets wat niet helemaal mag, krijgt mij een knal voor zijn hoofd met het instrument (vijl, kniptang, etc) dat hij op dat moment in handen heeft. Als het een hengst is, trapt hij hem meteen in zijn ballen.
Mijn ex vindt het niet zielig, die is gewoon een beetje verpest door die hoefsmid Nagelbijten / Gniffelen Net alsof het stoer is of zo.

Sommige paarden stellen zich aan en dan vind ik dat ze best een tik mogen krijgen of een niet al te harde schop, gewoon om te tot orde te roepen. Maar hard schoppen is mishandeling. Dat doe je toch ook niet bij je hond als die niet luistert?
En als een paard het nog niet kent, is een beetje geduld gecombineerd met consequentie effectiever dan een paard een schop te verkopen. Ze vergeten dat niet zomaar
(Stel je voor: een klein kind gaat naar de kapper, heeft het nog nooit meegemaakt en zit niet goed stil. Dan slaat de kapper toch ook niet Tong uitsteken)

Maar goed, ik zou er gewoon wat van zeggen de volgende keer. Je bent immers de klant Ja

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:00

Nadya schreef:

Toch knap dat bijvoorbeeld mijn NBer paarden niet trapt of slaat en toch zeer veel klanten heeft met allerlei soorten paarden. Voor mij het bewijs dat het toch anders kan. Knipoog
Terwijl mijn vorige twee hoefsmeden meteen wilden meppen, als Sam even 1 stapje 'verkeerd' zette.
kijk, die gasten moet ik ook niet bij de paarden hebben
jonge dieren die nog wat onzeker zijn etc , die hebben goede ervaringen nodig , en moeten dus met geduld en duidelijkheid behandeld worden
ben ik helemaal met je eens
en nogmaals, onder de buik schoppen vind ik absoluut niet gepast ...
hoefsmeden hoeven daar bij mij ook niet bij aan te komen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:03

@ Kim_89: Ik mag toch hopen dat een hengst het niet zomaar over zijn kant laat gaan als hij een schop in z'n ballen krijgt... (ik denk dat mijn hengst me alle hoeken van de stal laat zien, maar ik schop hem gelukkig ook niet in z'n ballen Knipoog)

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:08

Haha dan trapt hij nog een keer, totdat dat paard zwaar in shock blijft staan..

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:16

ben het er nog niet mee eens vandaag kwam mijn dierenarts voor mijn jonge paarden en die zij ik probeer het zo rustig mogelijk net over er niks aan de hand is even lekker kriebelen en dan rustig de inenting en chip nou het was zo gedaan de paardjes bleven rustig en ik had ze vast zo vind ik het nou horen want ze moeten er geen slechte ervaring mee krijgen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:41

Kim89; is dat echt waar? Een hoefsmid die een hengst in zijn ballen trapt? Dat kun je toch niet menen? Wat afschuwelijk!!! Ik zou die vent echt naar z'n strot vliegen, als ik dat zag. Echt waar!!!! Boos! Boos! Boos!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:46

Bij mijn vorige pony moest de hoefsmid het niet doen, want hij was echt bang en liep daarom te etteren.

Maar bij mijn paard die ik nu heb, geven we hem wel eens een klap of schop, zowiezo heeft ie er niet echt iets van en hij kan flink etteren en is niet bang voor de hoefsmid.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:16

Ik lieg niet, nee Knipoog Ik geloofde het eerst ook niet, maar dat schijnen sommige mensen normaal te vinden..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:38

Kim_89 schreef:
Ik lieg niet, nee Knipoog Ik geloofde het eerst ook niet, maar dat schijnen sommige mensen normaal te vinden..

Ja, helaas ken ik ook mensen (die dan ook beweren al tig jaar in de paarden te zitten, valt me vaak op), die dit ook heel normaal vinden. Ik vind het niet normaal in elk geval, de lafaards. Boos! Boos! Boos!
Ik zou echt uit mijn dak gaan, als ik dat zou zien. No way, dat ik dan mijn mond hou, echt niet.
Laat staan als het mijn eigen paard zou overkomen, dan schop ik ze zelf heel hard, reken maar (heb jarenlang tae bo gedaan, kan heel goed kicken Haha! ) Hamer

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:06

draumpje schreef:
Nadya schreef:

Mijn paard zit nog midden in zijn opvoeding (hij is nog jong), maar hij is mensgericht, sociaal en doet niets om je kwaad te doen. Hij is ook eigenwijs zo nu en dan en behoorlijk speels. En daar hou ik rekening mee en ik eis van mijn DA, tandarts en NBer hetzelfde. Dan is er niets aan de hand. Ik word altijd een beetje moe, als ik hier op bokt zeg tegen slaan en geweld te zijn, omdat veel mensen meteen gaan roepen dat je je paard dan niet opvoed. Dat is wel erg kortzichtig. En dan de 'stel dats'.....

Ik heb zoveel paarden totaal zien veranderen, als er totaal anders (paardvriendelijk) met ze omgegaan werd. Er zijn diverse (NH) cursussen voor zelfs.
Doordat ik juist zo bezig ben met het wederzijdse vertrouwen en wederzijdse respect bij mijn paard en mij, eis ik dat ook van de mensen die met mijn paard en mij te maken krijgen. Zo niet, dan wil ik ze niet in de buurt hebben.
Gelukkig heb ik hele fijne, professionele mensen gevonden, maar ook die zoektocht duurde veel langer dan ik van tevoren had gedacht. En dat vind ik jammer, want het zegt wel iets over hoe sommige mensen in mijn ogen op een negatieve manier met paarden omgaan.

nee het zegt wat over jouw manier van met je dieren omgaan en niet over andere mensen , of mij

ik ga zeker wel op een diervriendelijke manier met paarden om, daar heb ik geen parelli, voest of andere goeroes voor nodig, maar gewoon gezond paardenverstand Lachen
niet opschepperig bedoeld of wat dan ook ... want ook ik kan nog heel veel leren , en moet nog heel veel leren
(je bent nooit uitgeleerd toch? )
maar kijk gewoon naar je dier en de dieren om hem/haar heen en je leert heel wat meer dan van 1 of andere cursus touwtjewiebelen om maar een voorbeeld te noemen

en goed met paarden om weten te gaan dat is iets wat idd bij je beroep hoort als je da bent of hoefsmid , maar om nu te zeggen dat een keer een hijs of een schop uitdelen negatief is?
nueh.... ik zit al iets te lang in de paarden en heb al te veel jonge en oudere dieren moeten rijden, opleren , corrigeren etc etc om de illusie nog te hebben dat je elk paard op kan voeden zonder een keer een tik uit te delen
als je een paard hebt voor jezelf waar je je op kan focussen, ja dan gaat het misschien wel lukken
maar beroepsmatig met dieren bezig zijn , dna moet je jezelf echt in gaan dekken , anders kun je erg vroeg met pensioen

ze zijn er wle ...en zeker jonge of angstige paarden die moet je de tijd geven etc etc
maar een ongedurig onopgevoed projectiel...
die moet op de plek gezet worden
wederzijds respect is hier ook zeker aanwezig, maar ik weiger een dier als volwaardig gesprekspartner te zien die op menselijke wijze behandelt moet worden
en op menselijk wijzen mee gecommuniceert moet worden
het is een paard en ik pas mijn communicatie naar de paarden toe aan

Wah, echt gewoon he-le-maal mee eens Knipoog

Scheelt alweer hoef ik het niet helemaal op te schrijven ;D

Groetjes,

Aline

Sylvester06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:21

Ik denk dat het helemaal aan het paard en aan de situatie ligt Denk niet dat daar een standaard antwoord op te geven is...

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:00

ik vindt het niet kunnen als het paard niks doet.

op myn oude stal gebeurde het ook vaak, als een pony niet stil stond, kreeg die gelijk een kei harde trap.
als smit begrijp ik het was dat je het op een gegeven moment zat bent, maar als die pony 1x beweegd en hy krygt een trap, dat vindt ik niet kunnen.

als nog vindt ik niet dat die zomaar kan uithalen om het paard gelijk te trappen, geef m eerst een klap met je hand ofzo.. en niet gelijk schoppen.
van my hoefd die smit dan niet meer te komen hoor :S

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:57

Aline4 schreef:
Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.

Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!

het is voor zijn veiligheid. en als het paard/pony zo vervelend is mag die van mij ook wel een knal krijgen.
hij zal het er dan wel naar gemaakt hebben. het is niet zielig om een paard een keer een knal te geven. daar leren ze van.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:39

gelijk een andere hoefsmid nemen.
dat moet mijn hoefsmid dus echt effe niet gaan proberen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:41

Ik zou deze hoefsmid dus niet betalen! Wat maakt hij nou zeg?! Een beetje andermans paard trappen.. Ga hem eens schoppen ofzo, arm paard. Gaat t weer met het paard? :

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:41

chantal_bel schreef:
Aline4 schreef:
Wat ik niet kan begrijpen is dat er mensen zijn die het verschrikkelijk vinden dat hun paard een keer een verdiende oplawaai krijgt en het blijkbaar totaal geen probleem vinden dat de hoefsmid het werken lastig tot onmogelijk wordt gemaakt.

Heb je wel eens gezien hoe paarden elkaar aanpakken. Het moet wel terecht zijn maar er zijn grenzen aan wat een paard wel en niet mag. Wat hij niet mag is zich misdragen!!

het is voor zijn veiligheid. en als het paard/pony zo vervelend is mag die van mij ook wel een knal krijgen.
hij zal het er dan wel naar gemaakt hebben. het is niet zielig om een paard een keer een knal te geven. daar leren ze van.

Paarden kunnen het eng vinden en dan worden ze onrustig. Dus dan mag die zomaar geschopt worden als ie het eng vind?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 18:51

Je mag aan nemen dat de meeste hoefsmeden neit een paard een lel geven omdat ze bang zijn of wat heen en weer lopen, maar alleen als het paard vervelend is

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:25

karoliena schreef:
Je mag aan nemen dat de meeste hoefsmeden neit een paard een lel geven omdat ze bang zijn of wat heen en weer lopen, maar alleen als het paard vervelend is

Tja, dat zou je denken. Helaas heb ik bij mijn eigen paard al een paar nare ervaringen gehad en helaas heb ik het bij andere paarden ook zien gebeuren. Gelukkig heb ik over mijn eigen paard alle zeggenschap, dus ik stuur iedereen bij hem weg, die hem niet ok behandelt.

EmVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:34

Mijn eerste reactie is dat het niet hoort! Je schopt iemands kind toch ook niet? Dan wordt ook gezegd dat je hoort te praten, en dat vind ik ook. Maar goed, het is moeilijk om de situatie goed in te schatten. Ben er natuurlijk niet bij geweest. Stemverheffen en een paard goed aankijken helpt ook, en dat geniet zeer zeker mijn voorkeur. Wanneer het paard zich echt misdraagt, tja... ik vind het moeilijk. Weet het niet. Ik reageer op dat moment als eigenaar impulsief denk ik. Weet niet, ligt aan de situatie. Slaan of schoppen vind ik in principe niet goed. Met allerhande materialen erbij trouwens al helemaal niet. Lekkere dierenvriend!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:42

Ik heb het afgelopen jaar twee keer gehad dat de hoefsmid ( twee verschillende overigens, maar dat kwam door verhuizing, niet omdat ik ontevreden was ) mijn jonge paard een oplawaai verkochten.
Ik stond erbij en was het volledig met ze eens. Ik schaamde me eerder dat ik het niet zelf gedaan had. De eerste keer maaide mijn paard met zijn voorbeen, echt uit nijdigheid, en raakte daarbij zowel mijzelf als de hoefsmid. Dan verdient hij gewoon een knal.
De tweede keer wilde hij weer terug de wei op en stond ongelovelijk te draaien en te wringen. Die smid was het echt totaal zat ( en ik ook ). Hij moet gewoon stilstaan, en dat weet hij hartstikke goed, want hij wordt wel vaker bekapt.
Als het onterecht zou zijn, dan zou ik er zeker wat van zeggen. Maar de smid die ik tot nu toe gehad heb, hadden meer feeling voor de situatie dan ik. Mijn paard is nu overigens poeslief bij hoeven uitkrabben, en stikbraaf bij de smid. Liever een keer op de plaats zetten, dan jaren drama met een ongehoorzaam paard.

mukkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:44

anneliesdj schreef:
Ik vind dit ook onacceptabel en had hem erop aangesproken.
Maar hoefsmid zijn is geen makkelijk beroep, je kunt wel zeggen dat je paard super braaf was maar als je als hoefsmid de benen staat te doen voel je alles, zelfs als het paard zijn hoofd beweegt voel je 't al, als hij dus echt staat te draaien is dat erg vervelend voor een hoefsmid. Daar komt bij de de hele dag krom staan erg inspannend is en als je dan steeds van die paarden hebt die niet willen blijven staan snap ik dat je als smid daar een keer zat van wordt.

Als eigenaar moet je ervoor zorgen dat je het de smid zo makkelijk mogelijk maakt, dus zorg dat je paard blijft staan. Als je weet dat hij na een tik rustiger is moet je die hem zelf geven en niet wachten tot de smid over de rooie gaat. Als smid moet je gewoon rustig blijven en vertrouwen op de eigenaar.

Ik praat het niet goed, absoluut niet, heb ook eens iets vergelijkbaars meegemaakt en heb toen ook de smid duidelijk gezegd dat als dit nogeens gebeurde hij niet weer hoefde te komen.

ik vind dit natuurlijk ook niet kunnen, als hoefsmid zijnde! (schoppen, slaan of iets dergelijks)
ik bedoel als ze er niet over kunnen dat je paardje een beetje staat te draaien en een eigelijk een beetje bang is! dan hadden ze maar geen hoefsmid als beroep moeten gaan kiezen.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:51

Ik heb ook een ontzettend nare ervaring gehad met een hoefsmid.. Verschrikkelijk.. Mijn haflinger van toen anderhalf jaar oud *gokje* moest voor de eerste keer bekapt worden.

Toen hij bekapt werd, was de man doodleuk aan het telefoneren. En deed een poging tot bekappen incl. telefoon in rechterhand. Hij had meer aandacht voor diegene die aan de telefoon was.. Op dat moment raakt hij Mystery keihard in zijn hoef, en nou echt het volgende moment dat ik keek lag er een flinke bloedplas.

Ik heb de man toen daarop aangesproken, en telefoneerde doodleuk verder.. Toen kwam hij bij de rechter voorhoef, en gebeurde het opnieuw... Ik dacht dat ik gek werd.. Mys schrok er zelf van, en draaide was heen en weer en de man heeft hem daarna een trap durven te verkopen..

Ja en toen had ik mijn geduld ook niet meer, en heb de man de deur gewezen.. Ik kan absoluut niet tegen bloed, dus ik werd nogal duizelig..

Gelukkig is alles goed gekomen, dankzij mijn stalgenootje en stagiare die Mys zijn hoeven goed verzorgd hebben..