Hengsten in omgang.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:06

griebels schreef:
mijn hengst loopt aan een slap touwtje doodleuk door de wei van mijn merrie heen... mijn merrieloopt dan draaiend om ons heen...

Hihi, leuk hé?? Hier is het precies hetzelfde!


merrieveulen schreef:
ben ik het wel mee eens, maar toch zijn er ook dingen die een paard echt 'moet', zoals netjes stilstaan bij het bekappen, en gewoon luisteren naar de baas in het algemeen. vertrouwen is hierin erg belangrijk, en daarbij hoort weer een flink stuk leiderschap. ik heb respect voor mijn dieren, maar ik vraag niet alles, soms moet iets gewoon, en dat mogen ze dan ook weten. als ik een hengst onder mijn kont heb die een merrie ziet, en hij begint te etteren, dan vraag ik niks, dan roep ik hem gewoon duidelijk en kortaf tot de orde.


Ja dat is wel zo maar bij een hengst vraag ik het anders dan bij mijn merrie's/ruinen. Die van mij hoef ik echt geen grote bek te geven want dan sluit hij zich van me af en doet net of hij gek is. Als ik het hem gewoon vraag doet hij het altijd, ALTIJD!!
Dus waarom zou ik hem dan commanderen als het maar de vraag is of hij dan wel luisterd terwijl ik weet dat hij het meteen doet als ik het hem vraag?
Hij is prima opgevoed hoor, als ik wil dat hij stil staat, staat hij stil, desnoods een uur lang met 10 merrie's voor z'n neus. Als ik hem duidelijk kon maken dat ik zou willen dat hij zijn ogen dicht zou doen zou hij dat ook voor me doen, als ik het hem maar vraag... Dat is vertrouwen.

You ask a mare, tell a gelding and you have to discuss it with a stallion...

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:14

Maar dan klopt die stelling toch niet? Als ik tijdens het werk wat wil dan vraag ik het en dan doen ze het dat is toch geen discuseren, een discussie komt er nooit aan te pas

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:15

griebels schreef:
amateur is niet zo proffessioneel bezig als een prof. Ervaring speelt ook een rol, maar dan ben je in mijn ogen geen ama meer maar een ervaren persoon.



griebels schreef:
@Cassidy: in mijn ogen ben je pas na jarenlange ervaring een prof Knipoog

iemand die net met paarden begint in een bedrijf noem ik geen prof
ervaring is het sleutelwoord Ja


Je spreekt jezelf tegen....

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:19

anneliesdj schreef:
You ask a mare, tell a gelding and you have to discuss it with a stallion...


Hier ben ik het niet mee eens, ik ga absoluut niet, nooit in discussie met een paard, hij doet gewoon wat ik hem vraag, punt uit en geen prutsmuts van zijn kant.

Ik werk idd niet met dekhengsten, maar wel met hengsten die heel goed weten dat ze hengst zijn, varierend in eleftijd van 2, tot puber tot 11 jaar. de pubers zijn utieraard het 'vervelendst', ze blijven proberen, maar krijgen elke keer hetzelfde antwoord: Nee! en daar leren ze van luisteren en als het er echt op aan komt, luisteren ze ook gewoon goed. Ik vind het nog steeds een kwestie van opvoeding en vooruit kijken en geloof niet in hengsten die door het lint gaan (dan heb ik het over als je ze in handen hebt, ik heb idd bij ons ook wel eens 2 hengsten zien vechten, die los waren gekomen uit hun kamp (toen wij ze dus niet in handen hadden), zij bleven idd vechten totdat wij ertussen kwamen met een stel zwepen, toen we ze weer vast hadden, was er niks meer aan de hand)

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:24

Cassidy schreef:
griebels schreef:
amateur is niet zo proffessioneel bezig als een prof. Ervaring speelt ook een rol, maar dan ben je in mijn ogen geen ama meer maar een ervaren persoon.



griebels schreef:
@Cassidy: in mijn ogen ben je pas na jarenlange ervaring een prof Knipoog

iemand die net met paarden begint in een bedrijf noem ik geen prof
ervaring is het sleutelwoord Ja


Je spreekt jezelf tegen....


nee hoor...
Hoe meer ervaring je hebt des te eerder je bij de stempel prof bent. Je hoeft er niet voor betaald te worden om als prof met paarden om te kunnen gaan

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 16:32

Heb ooit gehoord dat op latere leeftijd (9jaar) castratie luiheid kan veroorzaken. Klopt dat?

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:13

Ik vind het echt lachwekkend dit topic. (sommige opmerkingen dan he)
Een hengst is pas opgevoed als hij NIET laat zien dat hij hengst is ? Bloos whuauauaua
Ik ben wel voor een hengst die zich groot maakt en zich laat zien, laat maar komen hoor ! Anders vind ik het maar eitjes. Een beetje hengst mag zich best laten horen Knipoog Als hij maar goed te corrigeren is aan de hand en naar zijn begeleider luistert Knipoog (maar dit is MIJN bescheiden mening)

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:32

Hij mag wel laten zien dat hij hengst is, maar niet op de manieren dat het gevaarlijk wordt. Hinniken mag best, wat stoerdoenerij ook maar het moet wel leuk blijven voor de eigenaar, niet continu moeten corrigeren etc...

ArabianRanch

Berichten: 4364
Geregistreerd: 13-11-02

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:10

welshfreak schreef:
Hij mag wel laten zien dat hij hengst is, maar niet op de manieren dat het gevaarlijk wordt. Hinniken mag best, wat stoerdoenerij ook maar het moet wel leuk blijven voor de eigenaar, niet continu moeten corrigeren etc...


dat is dus precies wat ik zeg Knipoog Pling

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:13

ArabianRanch schreef:
Ik vind het echt lachwekkend dit topic. (sommige opmerkingen dan he)
Een hengst is pas opgevoed als hij NIET laat zien dat hij hengst is ? Bloos whuauauaua
Ik ben wel voor een hengst die zich groot maakt en zich laat zien, laat maar komen hoor ! Anders vind ik het maar eitjes. Een beetje hengst mag zich best laten horen Knipoog Als hij maar goed te corrigeren is aan de hand en naar zijn begeleider luistert Knipoog (maar dit is MIJN bescheiden mening)


Een hengst mag niet laten zien dat ie hengst is als je met hem bezig bent, dan moet ie gewoon op jou letten en niet op z'n ballen. Wat ie in z'n vrije tijd doet, moet ie zelf weten

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:17

dito hier

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78671
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:58

Liselot11 schreef:
Kijk, daar zat het em dus in. Inderdaad, aan de hand en onder het zadel mogen ze ook niet reageren, dat is inderdaad een stuk opvoeding, uitgezonderd die rotte appels. Maar mochten dekhengsten bij elkaar komen (je hebt ooit van die pennymeisjes die denken een hengst de baas te zijn), dan is er maar 1 winnaar en vergeten ze heel de opvoeding die ze geleerd hebben.


Ten eerste, ben geen prof, maar werk al wel ruim 16 jaar met hengsten, onder andere dekhengsten, die ik in de sport uitbreng. Ook in de speciieke hengstenrubrieken van het stamboek. Alle hengsten bij elkaar in de ring, heb nog nooit een probleem daarmee gehad. Onze hengsten vergeten op de een of andere manier hun opvoeding nooit.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:14

het woord: professioneel, betekent 'beroepsmatig'. dat houdt dus in dat je de kost ermee verdient. OK het wordt ook gebruikt om aan te geven dat iemand ervaringsdeskundig genoeg is om een prof te zijn, maar je hoeft dus geen prof te zijn om even goed te zijn als een prof, snappez-vous?

verder ga ik ook niet met paarden in discussie, nee is nee, ja is ja. met mijn eigen dieren ben ik zover dat er ook geen discussies meer hoeven te ontstaan, onze vertrouwensbasis is goed genoeg ontwikkeld om dat niet te doen voorkomen...
als ik later (als hij groot is, hihi) met Snatje op de keuring ga, mag hij best laten zien dat hij hengst is, zolang hij zich netjes gedraagt. kijken mag, brullen mag, showen mag, maar alles zonder dat ik het in de hand merk. touwtje moet slap blijven, ik wil geen douw in de rug krijgen, etc.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 18:46

Ik denk dat als je dat toelaat, je problemen krijgt, ik geloof niet dat ze begrijpen dat als het touw slap blijft alles mag. Hoop het natuurlijk wel, maar ik denk het niet.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:50

nee, idd, zoveel mogen ze van mij ook niet. Als hij zich groot maakt naast jou en loopt te gillen en jij vindt dat goed, geef je aan lager te zijn dan hij, van mij moeten ze dus ook gewoon hun waffel dichthouden

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:56

Omgang met hengsten betekend ZERO TOLERANCE, dus ook niet iebelen aan een los touwtje.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:58

Cassidy schreef:
Omgang met hengsten betekend ZERO TOLERANCE, dus ook niet iebelen aan een los touwtje.

Dat is iets waar we het igg wel over eens zijn Haha!

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:59

Ik laat die van mij ook best even hinniken als we een paard tegen komen, dat mogen merries ook en met een beetje hinniken is niks mis als het maar niet achter elkaar door gaat

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:16

merries mogen van mij ook niet hinniken... dat gegil zo vlak bij m'n oor... Bloos

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:18

Ohh als we net op ander terrein zijn of zo dan mag dat van mij best heb ik geen problemen mee, zolang ze er maar bij blijven verder vind ik eht prima

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:20

Hinniken als ik hem vast heb, nee dank je, wil niet doof zijn op mijn rechter oor Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:23

Hinniken, ook op vreemd terrein, betekend dat de aandacht niet bij mij is. Ben ik zelf niet zo blij mee, dus ik grijp in bij mijn merries.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:25

Hinniken als ze in de trailer of stal staan, OK. Maar onder het zadel moeten ze idd hun waffertje toehouden, en gewoon doorlopen. Zonder zich groot te maken en uit te schachten ed.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:27

Ja onder het zadel zeker niet, dat wil ik ook niet hebben. Uitschachten heb ik nooit problemen mee doen ze alleen thuis als er een merrie op bezoek is om te dekken.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Hengsten in omgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:30

Ik weet wel een (anda) hengst die altijd met het van en naar de bak lopen enorm uitschacht en groot maakt ook giga lawaai bij, maar dat vind ik echt niet leuk meer. Zoiets zou ik nooit willen.