Hoe reageer jij op een happend paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newfoundland

Re: Hoe reageer jij op een happend paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:14

ik blijf gewoon rutig en praat gewoon me een rustige kalme stem..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:09

ik pak hem zodra hij mij bijt heel hard bij de lip en draai die een keer heeel hard om! zo afgeleerd Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:10

Het beste om het paard het afte leren is toch echt terug bijten.. Bijt een paard mij? Bijt ik hem terug, Schopt een paard mij? Schop ik hem terug.. Enz. Ik heb dat geleerd op school, omdat paarden onderling, meestal, ook zo met elkaar omgaan Lachen
Als mijn paard mij bijt, bijt ik dus echt terug. Klinkt misschien raar, maar het werkt wel Lachen

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:25

Ik geef m een tikje op zn borst. hij doet het altijd als t m uitkomt, eerst lief snuffelen, en dan hap, wel gericht. (we noemen het dan ook de snuffelbijt-tactiek Tong uitsteken ) maar als je je hand al beweegt deinst ie altijd wel weg, omdat ie precies weet wanneer ie fout zit. we hebben er al genoeg aan proberen te doen, maar het is pas 1 x raak geweest.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:15

Mijn pony beet eerst met aansingelen. En ik gaf hem dus steeds weer een tik. en toen ik een keer niet oplette beet ze mij. toen heb ik haar even een flinke tik op de neus gegeven Bloos Daarna heeft ze me nooit meer gebeten Pling En liet ze alles toe Go jij! Go jij!

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:19

Meestal negeer ik het gewoon, of als het erger wordt met kalme stem praten.. Lachen Maar als de pony het alleen doet om te klieren kan die en tik verwachten Tong uitsteken

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:04

Ik straf het af met een stemverheffing. Een duidelijke 'nee!', zolang hij door blijft gaan een hapbeweging maken met mn hand met opnieuw een duidelijke 'nee!'. Uiteindelijk heb ik hem nooit een tik hoeven geven Lachen

Denise_Tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:51

een tik op haar / zijn neus dat mogen ze gewoon niet doen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:07

Nessah schreef:
Als mijn paard mij bijt, bijt ik dus echt terug. Klinkt misschien raar, maar het werkt wel Lachen

Totdat ie een keer met zn kop wegschiet en je een tand door je bovenlip hebt... Huilen
Ik zou dat niet aandurven hoor!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:18

Iris82 schreef:
Nessah schreef:

Totdat ie een keer met zn kop wegschiet en je een tand door je bovenlip hebt... Huilen

Haha, sja zo kan het paard je ook terug slaan als jij hem slaat.. Of weet ik veel wat. Gelukkig heeft mijn paard nog maar 1 keer gebeten en is het ook niet iets wat ik vaak hoef te doen Lachen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:16

Iris82 schreef:
Nessah schreef:

Ligt eraan waar je bijt he!
Je moet niet zn oor of zn neus ofzo. Gewoon je tanden in zn hals zetten werkt ook. Moet je alleen iets harder doorbijten Clown
Je hebt daarna wel de haren in je mond maar ach..ik neem aan dat je je paard ook gewoon poetst, dus zou me daar weinig zorgen over maken.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:32

@lotteke; inderdaad Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 09:36

Het maakt me niet uit of ik het paard ken of niet, ik reageer altijd met 'Nou zeg! Doe dat lekker bij je moeder!' Of zoiets van 'Sacherijn die je er toch bent!'

Als ik zo reageer zie ik het op een leuke manier, en ben ik er niet bang voor. Meestal merkt het paard dan gelijk dat ik me er niet bij aangetrokken voel en ja, dan heeft het natuurlijk geen nut meer..het vrouwtje blijft toch staan. Haha, soms zie je ze zo verbaasd kijken 'Ben jij nou niet bang voor mij Scheve mond ..arm paard toch weer:P

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:04

Een velletje op zn hals omdraaien is niet fijn voor je paard dus dan zal hij t na een paar keer wel uit zn hoofd laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:16

Narya schreef:
Ik verhef ook mijn stem en roep boos haar naam. Dan weet ze meestal wel hoe laat het is. Als ze écht heel stout is zwaai ik met mijn hand naar haar hoofd, dan springt ze een meter achteruit Clown

*krijgt een heel droog beeld van zwaaien naar een paard in haar hoofd Doei! Vork*
maar dat heeft vast een reden dat ze een meter achteruit springt lijkt mij Scheve mond

die van mij sla ik niet bij het hoofd tenzij het echt uit het niets komt en ze echt gericht happen, dan kunnen ze een tik krijgen wel, als ze gewoon aan het kloten zijn en nog niet geraakt hebben dan knijp ik ze in de bovenlip als soort van terugbijten..
wekt prima! Vork
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-09-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:19

Ik zeg ''euh! NEE!'' en als hij het dan alsnog probeert krijgt hij een tik. Hij wil nog wel eens happen bij het aansingelen, maar meer ook niet. Mijn veulen steigerd wel eens (is speelsheid), die duw ik gewoon weg en geef haar vervolgens een paar minuten geen aandacht meer. Zo'n kleintje straf ik daar niet voor, ze doet het niet bedreigend en op deze manier leert ze het ook prima af. Het is al duidelijk vermindert. Schoppen en bijten doet ze gelukkig niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 16:25

Op zoveel verschillende manieren, ligt totaal aan de oorzaak. Ik geef eigenlijk nooit een klap.

Mijn eigen paard heeft het ooit gedaan bij aansingelen, ook na een nieuw zadel en beleefd aansingelen.
Ik geef dan een snoepje. Mijn paard kijkt nu om met de oortjes naar voren Haha! Opzadelen en aansingelen zat heel diep in een negatief vakje, maar nu is het een positieve ervaring voor haar.

Bij gewoon bijten is het vaak dominantie, maar meestal vooral verveling. Als je dus iets interessants doet, is het meestal snel over.

Karalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:35

Als een pony echt gemeen bijt, geef ik hem meteen een tik op het moment zelf. Ik vind dat het geen zin heeft om 5 seconden erna nog te reageren, dan is het niet duidelijk Lachen
maar bijten met aansingelen geef ik geen tik, daar blijf ik gewoon heel beleefd in Tong uitsteken

Shappiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:23

Meestal is er bij mij dan nog niks aan de hand. Zodra ze me raken/gericht happen kunnen ze een klap werwachten.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:33

Het ligt eraan:
Ik zou eerst kijken waarom zij zo doet
Ik check eerst of ze geen wondjes heeft of bultjes en/of schuurplekjes.

Ja als het altijd in het gedragheeft gezeten, zou ik haar idd een paar passen terug laten nemen. Of eerst laten merken dat je een singel om gaat doen door over de buik heen te strijken met je handen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:25

Oud topic....

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:01

Hem gewoon goed in de gaten houden en 'Neen' zeggen met een cordate stem.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 22:11

Weet niet of Margreet al geTEMt had, maar ik doe het nu ook even.

Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:12

ga eerst kijken of er medisch gezien iets is bv wondjes als er niks is en hij doet het weer krijgt hij toch echt wel een tikje

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 22:29

als 'ie niets mankeert, en het niet uit angst doet...dan op actie volgt instant reactie...

(de mijne bijt niet bij opzadelen of zo... saai, zo'n fjord.. Dromen )
Ik hou van consequent zijn, met huisdieren (en paarden..) maakt het leven zoveel
simpeler...

heb laatst nog "ruzie" gehad met mijn buurpaard (staat in box naast de mijne)
Als ik bezig was met spullen van mijn paard dreigde en hapte hij.
(niet alleen bij mij, bij velen.. en heeft een voernijd.. grrrrrooommm, maar ja
is mijn paard niet dus zal mij een zorg zijn... )
goed, ik had het stelselmatig genegeerd, maar ik ben vrij simpel, er zijn grenzen..

mijn grens is dus vrij simpel.. actie is reactie.. Hij heeft me dus 1 x gebeten.. Duivel

Ik legde net het zadel terug en had de voerschep van de zadelsteun opgepakt..
(hij krijgt nooit wat van mij, en dat weet hij, juist handig omdat het zo'n verwend
ik mag altijd alles paard is.. en hij wordt wel eens gestraft hoor.... tuuuttt, door
zijn eigenaresse.. 10 minuten later of zo... dan is ie ongehoorzaam en gaat ze hem
later longeren om hem het af te leren??? ehhhh???? snap jij het, snap ik het, snapt
het paard het ook....)

Meneer vond het nodig mijn arm te grijpen, dat vond ik nou weer een slecht plan,
en op datzelfde moment had ie dus met mijn andere arm een dreun te pakken,
hij schrok volgens mij niet zozeer van die dreun, als wel van mijn zeer onvriendelijke
"FOEI, BEN JIJ HELEMAAL ACHTELIJK!!!!" wat ik niet al te zachtjes zijn box in schreeuwde...

Hij heeft nooit meer geprobeert me te bijten....
(zal echter nooit mijn vriendje worden, hou niet van chagerijnige types...)

Ben helemaal voor lief en aardig, maar ik ben geen speelbal, of bijtklaar hapje!!!