wie heeft een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wie heeft een hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:07

Het gaat niet om het eventuele ongeluk, het gaat om het zien hoe het gedrag kan veranderen als de ballen er eenmaal af zijn.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:07

Caira schreef:
kwestie van opvoeding? Ik ben gewend om te gaan met hengsten van min. 500 kilo, je maakt mij niet wijs dat zo'n kleintje problemen geeft als je hem goed opvoedt. Maar dat heeft misschien ook met je eerdere post te maken, juist in het dekseizoen moet je heel duidelijk je grenzen stellen.

als een paard je voorbij loopt wat doe jij dan? ik geef dan een ruk aan het halstertouw maar soms word hij daardoor alleen maar heftiger en kan ik beter hem stil zetten en dan weer verder lopen. hij is braaf hoor maar soms is hij een beetje stout aan de hand maar in de longeerkraal en bak is hij braaf alleen de weg er naartoe is soms moeilijk Koe Tong uitsteken Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:09

Cassidy schreef:
Het gaat niet om het eventuele ongeluk, het gaat om het zien hoe het gedrag kan veranderen als de ballen er eenmaal af zijn.

Ik ga toch niet een hengst laten casteren alleen om dat mee te maken? Ik geloof zo ook wel dat het gedrag veranderd dat is tenslotte de hoofdreden dat mensen casteren toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:10

Caira schreef:
Met alle respect, ik zie toch een klein verschil tussen een hengst van 80 cm en 1 van 1,50. Wij hebben ook een hengst op stal staan (80cm) en die behandelen we niet eens als hengst, die til je zowat op als meneer praatjes krijgt.

Tja, en ik ben van mening dat een shet ook als een volwaardig paard behandeld moet worden. In omgang, in verzorging, en in werk...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:11

ik heb een shetland hengstje van bijna 4 en ik ga veel met hengsten om. Ik vind het prettige dieren om mee te werken (moeten ze wel een beetje opgevoed zijn)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:11

alano schreef:
Caira schreef:
kwestie van opvoeding? Ik ben gewend om te gaan met hengsten van min. 500 kilo, je maakt mij niet wijs dat zo'n kleintje problemen geeft als je hem goed opvoedt. Maar dat heeft misschien ook met je eerdere post te maken, juist in het dekseizoen moet je heel duidelijk je grenzen stellen.

als een paard je voorbij loopt wat doe jij dan? ik geef dan een ruk aan het halstertouw maar soms word hij daardoor alleen maar heftiger en kan ik beter hem stil zetten en dan weer verder lopen. hij is braaf hoor maar soms is hij een beetje stout aan de hand maar in de longeerkraal en bak is hij braaf alleen de weg er naartoe is soms moeilijk Koe Tong uitsteken Clown

Ik hoef alleen maar Uh te zeggen, meestal is dat voldoende, zo niet. Dan maken we de rangorde weer even duidelijk. Heel simpel.

@Cassidy: ik verwonder me vaak om wat je zegt, maar dit slaat alles. Je wilt een shetlanderhengst toch niet vergelijken met een exemplaar van 1,50?

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:13

Cassidy: wat me opvalt is dat jij echt heel erg tegen het houden van hengsten bent en dat snap ik echt niet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:13

stukje angst Alano. Er zelf bang voor zijn en dan niet het vertrouwen hebben dat anderen er wel mee om kunnen gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:15

Ik ben zelf geen hengstenmens, geef ik meteen toe. Zie genoeg hengsten langskomen die wel in de hand te houden zijn, en heb er ook langs zien komen die dat niet waren. Better safe than sorry. Ieder sterfgeval door een aanvaring met een hengst is er een teveel....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:16

Ben ik volkomen met je eens maar ik vind het te kort door de bocht om dan maar te zeggen dat iedereen zn hengst moet ruinen want dat ze dan beter af zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:17

Ja maar om nou elke keer dat je hengst leest op bokt castratie te gaan roepen vind ik persoonlijk onzin! Ik weet dat het de eerste 2 letters van je nickname zijn, maar besef wel dat je zo een hetze veroorzaakt die volkomen onnodig is.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:17

Caira schreef:
stukje angst Alano. Er zelf bang voor zijn en dan niet het vertrouwen hebben dat anderen er wel mee om kunnen gaan.

haha zou kunnen maar wat maakt dat Cassidy nou uit wie er een hengst heeft en wie niet?? Koe maar Cassidy zit in het western wereldje en ik moet zeggen dat bij de western ook veel hengsten zijn...volgensmij zelfs meer als bij de dressuur....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:18

Ach Alano, de beste stuurlui staan aan wal...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:19

Caira schreef:
@Cassidy: ik verwonder me vaak om wat je zegt, maar dit slaat alles. Je wilt een shetlanderhengst toch niet vergelijken met een exemplaar van 1,50?

Ik vergelijk een shet met een volwaardig paard, in dat hij zijn regelmatige verzorging, zijn opvoeding, zijn medische zorg en regelmatig werk nodig heeft. Daar maakt het feit dat er wel of geen ballen onder hangen he-le-maal niets uit.
Helaas zie je maar al te vaak dat shetten niet serieus genomen worden. En dat er bij shetten ook de middelen niet zijn voor medische zorg, voor beleren, en eventuele castratie. Te vaak worden shethengstjes hengst gelaten omdat het allemaal wel meevalt. Zie alle tegen de verzorgertjes opspringende shethengstjes, kan zo een paar links geven als je dat wilt....

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:19

Cassidy schreef:
Ik ben zelf geen hengstenmens, geef ik meteen toe. Zie genoeg hengsten langskomen die wel in de hand te houden zijn, en heb er ook langs zien komen die dat niet waren. Better safe than sorry. Ieder sterfgeval door een aanvaring met een hengst is er een teveel....

ieder sterfgeval door aanvaring met een hengst?? dat zie je bijna nooit gebeuren hoor. (tenminste ik heb er nog nooit wat van gehoord)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:20

alano schreef:
maar Cassidy zit in het western wereldje en ik moet zeggen dat bij de western ook veel hengsten zijn...volgensmij zelfs meer als bij de dressuur....

Conclusie? Zou Cassidy misschien wat meer ervaring met hengsten kunnen hebben dan menig dressuurruiter? Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:20

alano schreef:
Cassidy schreef:

ieder sterfgeval door aanvaring met een hengst?? dat zie je bijna nooit gebeuren hoor. (tenminste ik heb er nog nooit wat van gehoord)

Tuurlijk wel, dat gebeurt dagelijks, maar dat wordt stil gehouden door het ministerie. Dat weet je toch!

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:21

Cassidy schreef:
alano schreef:
maar Cassidy zit in het western wereldje en ik moet zeggen dat bij de western ook veel hengsten zijn...volgensmij zelfs meer als bij de dressuur....

Conclusie? Zou Cassidy misschien wat meer ervaring met hengsten kunnen hebben dan menig dressuurruiter? Haha!

nee dat wilde ik niet zeggen Clown ik wilde daarmee zeggen dat ik wel had verwacht dat jij juist voor hengsten zou zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:23

Caira: Vind je een beetje flauw worden zo zeg

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:29

Ben ik niet met je eens, ik wil dan wel eens voorbeelden zien, en niet weer die achterlijke link die ze overal post. Natuurlijk zijn er een aantal gevallen bekend, maar er zijn net zo veel gevallen bekend van ruinen en merries.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 00:39

alano schreef:
Cassidy schreef:

Laat er nou toch ook op bokt een sterfgeval bekend zijn (Heeft nog op de VN of op ON pagina gestaan).
Ben driftig aan het zoeken, maar gezien de ronduit kinderachtige reacties en het late uur laat ik het aan jullie over om de link te zoeken.

Succes ermee...

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 01:17

Ik heb ook een vraag over mijn hengst.
Hij is heel lief, maar sinds gister beet hij me ineens en hij schraapt de laatste tijd constant over de grond met zijn hoef (zelfs in de luchT)
enig idee wat dit kan betekenen? en als hij hengstig gaat worden, kan ik dan nooit meer met hem lopen? (dat zei een vriendin)

hij is nu 1.5 jaar oud, en loopt al achter de merries aan, als ze voorbij komen, maar voor de rest kan ik gewoon nog met hem lopen
en hij is ook klein, hij is de kleinste van de kudde, 1.15 ongeveer, dus in dat opzicht kan ik hem nog redelijk in toom houden
(ik kan er niet aan denken om hem te laten ruinen, het is ook maar een paard)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 03:33

klinkt als hengstengedrag. enige middel is consequentie en evt. in het voorjaar laten castreren.
Het lijkt uit je tekst dat je niet genoeg ervaring hebt met dit soort paarden en kun je dus onnodig ongelukken maken. Is het niet alleen veilig voor jezelf maar ook voor je omgeving. Denk er eens aan wat er kan gebeuren als hij tegen je aan steigert als jullie langs de weg aan het lopen zijn, jij valt om en hij rent de weg over een ander weiland in waar merrie's staan. Boze eigenaar van merrie's, getraumatiseerde bestuurder van het verkeerop de weg en jij met je hart in je keel.

Castreren zou iedere hengsteneigenaar moeten overwegen. Hengst hou je niet hengst omdat ze mooier worden. Mooie halzen en bespiering komt mede door training en niet alleen door het hengst zijn.

*ik wil hier niet mee zeggen dat ik slechte ervaringen heb met hengsten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:39

Een hengst meot je nooit hengst houden omdat het mooier is natuurlijk dat ben ik helemaal met je eens

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:21

Wij houden onze hengsten wel hengst, zolang ze niet een gevaar zijn voor hun eigen omgeving en zichzelf.
Dat doen we mede, doordat hengsten toch vaak aansprekender zijn!