Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:appelbolfan schreef:Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdektAls je er 1 weet; graag PB
En jij kunt in die fractie van een seconde die je hebt om bij een steigerend paard in te grijpen/die tik te geven beslissen, dat de steiger die het paard geeft uit schrik/angst komt en geen onwil is? Dat is heel knap.
astrid23 schreef:wie van jullie rijd er dominante hengsten?
astrid23 schreef:maar hoe ga je stap verder als het inderdaad aan het karakter ligt. als hij je gewoon uitprobeerd hoe ver hij kan gaan? dat is dan mijn vraag.
Urielle schreef:Maar als er vriendelijker manieren zijn (vanuit NH ofzo) om vanuit het zadel te zeggen 'Komop maat, geen flauwekul en aan het werk!' dan hoor ik ze echt graag, en dat meen ik oprecht.
Cassidy schreef:appelbolfan schreef:Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdektAls je er 1 weet; graag PB
En jij kunt in die fractie van een seconde die je hebt om bij een steigerend paard in te grijpen/die tik te geven beslissen, dat de steiger die het paard geeft uit schrik/angst komt en geen onwil is? Dat is heel knap.
astrid23 schreef:hoe los je met hun zulke problemen op. of hoe zou je ze oplossen?
JoviBan schreef:Als je ervan uitgaat dat je paard onwillig, dwars, dominant e.d. is, dan ga je anders met je paard om dan wanneer je je paard beschouwt als oprecht en eerlijk. Daar zit een verschil.
Cassidy schreef:Aan de reacties van menigeen in dit topic kan ik aflezen dat ze nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten, en ik hoop voor hen dat het ook nooit zover zal komen. Een echter steigeraar is bloedlink, en behoort heel hard te worden aangepakt. Tikje op nek en foei roepen helpt niet, en paarden zijn zo snel dat alle oplossingen van zakjes met water en eieren doorgaans te laat komen. Enige oplossing is: paard voorwaarts houden, en als het echt al zover is dat het paard heeft geleerd door steigeren onder het werk uit te laten komen, gecontroleerd vanuit de grond achterover laten klappen, en hopen dat het dan over is. Dit natuurlijk vooropgesteld dat het probleem echt tussen de oren zit en er geen problemen zijn in rug of nek die de oorzaak zijn van dit gedrag.
Een steigeraar een commando aanleren om het steigeren alleen nog maar op commando te doen zou ik sowieso niet toepassen. Een paard behoort vier benen op de grond te hebben, steigeren alleen als je echt weet waar je mee bezig bent en dan ook alleen maar aan het eind van een heel traject aan grondwerk dat daar aan vooraf gaat.
astrid23 schreef:welke manier heb je gedaan?
JoviBan schreef:Het gaat niet om die fractie van een seconde. Het gaat erom of je je paard kent en aanvoelt in het algemeen, wat je eigen interpretatie is van het karakter en gedrag van je paard en wat je denkpatroon is. Je handelt naar hoe je zelf denkt/interpreteert; ook weer: niet op dat moment, maar in je omgang met je paard in het algemeen. Als je ervan uitgaat dat je paard onwillig, dwars, dominant e.d. is, dan ga je anders met je paard om dan wanneer je je paard beschouwt als oprecht en eerlijk. Daar zit een verschil.
jinglebells schreef:Het gaat erom bij Monty Roberts dat je iets straft waar je de oorzaak niet van hebt gevonden, als jouw paard onder het werk probeert uit te komen zet je het dan niet verkeerd aan het werk? Je paard kan niet praten als er iets niet goed gaat alleen lichamelijk antwoorden, dus wanneer een paard steigert is er meer aan de hand het wil iets duidelijk maken. En als je die filosofie niet begrijpt dan begrijp je monty niet, en dan misschien ook je paard niet. Het is geen ding dat je even ondergeschikt maakt, je werkt samen met je paard hij of zij niet voor jou. MAar goed ook daar verschillen de meningen over.
Liedje schreef:Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoorZe hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.
* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek*