Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Manieren om steigeren af te leren NIET NORMAAL!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:24

Ik heb niet echt ervaring met hoog-steigerende achteroverslaande paarden bij het rijden, maar rij wel een paard dat heel erg steigerde met opzadelen en erg veel dingen weigerde te doen met rijden (ze ging dan ook achteruit lopen en met dr benen de lucht in enzo). En dit lag ook niet aan het zadel of medische problemen ofzo. Als je goed oplet en precies weet wanneer ze gaan klooien zorg ik meestal voor afleiding zodat ze het niet doet. Als je je paard goed genoeg kent weet je precies wanneer ze gaan steigeren oid, dit voel je dan aankomen. Ik ga dan meestal aanspringen in galop, afwenden, verruimen etc. Haar aan het werk zetten. En vooral als ze het niet doen, dus braaf zijn, ze de hele tijd de hemel in prijzen! Desnoods een uur lang "goed zo meisje, braaf, blablabla" (kheb wat zitten kletsen..)
Negatieve energie zoals schreeuwen en slaan werkt zeer averechts! Zoals ik het geleerd hebt kost veel geduld en tijd, maar dit is wel op een eerlijke manier zonder slaan schoppen of schreeuwen... Overigens steigert ze niet meer met opzadelen en doet ze alles voor me met rijden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:32

Cassidy schreef:
appelbolfan schreef:
Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdekt Nagelbijten / Gniffelen Als je er 1 weet; graag PB Lachen

En jij kunt in die fractie van een seconde die je hebt om bij een steigerend paard in te grijpen/die tik te geven beslissen, dat de steiger die het paard geeft uit schrik/angst komt en geen onwil is? Dat is heel knap.

Uit alles wat vooraf ging kan je ook een verklaring halen. Knipoog Als je paard om welke reden dan ook tegen je in gaat, en daarna steigert lijkt het me toch vrij duidelijk.. Als je rustig in het bos loopt (waar veel ''engs'' gebeurt en beweegt in de omgeving) en je paard steigert opeens, dan lijkt het me vrij logisch waarom hij dat doet.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:40

wie van jullie rijd er dominante hengsten?

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:51

Telt een ruin die denkt dat ie hengst is ook? Lachen

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:15

ja dat telt ook mee.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:16

hoe los jij problemen op?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:24

astrid23 schreef:
wie van jullie rijd er dominante hengsten?

Hiero. Alleen dan als ruin of merrie. De paar hengsten die ik gereden heb waren relatief braaf, alleen soms wat onbehouwen.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:26

hoe los je met hun zulke problemen op. of hoe zou je ze oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:29

astrid23 schreef:
maar hoe ga je stap verder als het inderdaad aan het karakter ligt. als hij je gewoon uitprobeerd hoe ver hij kan gaan? dat is dan mijn vraag.

Waar je ook nog naar kunt kijken, zijn bijv. de leefomstandigheden en het voer van het paard. Maar ook hier kan een holistische DA een rol in spelen.
Als het ècht aan het karakter ligt, dan kan ik deze vraag niet beantwoorden. Heb ik geen ervaring mee. Knipoog

Urielle schreef:
Maar als er vriendelijker manieren zijn (vanuit NH ofzo) om vanuit het zadel te zeggen 'Komop maat, geen flauwekul en aan het werk!' dan hoor ik ze echt graag, en dat meen ik oprecht.

Er zitten vast wel mensen op VNA die hier ervaring mee hebben.
Verder is bijv. ‘Grondwerk met paarden’ van Inge Teblick een goed boek.

Cassidy schreef:
appelbolfan schreef:
Een mep tussen de oren geven vind ik anders geen slechte methode.. Tenminste; als het nodig is. Als je paard ergens van schrikt/iets eng vind/whatever dan vind ik het niet kunnen. Maar als hij dominant probeert te zijn kan hij van mij een tik krijgen. Ik pik veel, maar dat moet ik niet hebben. Er zullen vast wel betere methodes zijn voor dat soort momenten, maar die heb ik voor zover nog niet ontdekt Nagelbijten / Gniffelen Als je er 1 weet; graag PB Lachen

En jij kunt in die fractie van een seconde die je hebt om bij een steigerend paard in te grijpen/die tik te geven beslissen, dat de steiger die het paard geeft uit schrik/angst komt en geen onwil is? Dat is heel knap.

Het gaat niet om die fractie van een seconde. Het gaat erom of je je paard kent en aanvoelt in het algemeen, wat je eigen interpretatie is van het karakter en gedrag van je paard en wat je denkpatroon is. Je handelt naar hoe je zelf denkt/interpreteert; ook weer: niet op dat moment, maar in je omgang met je paard in het algemeen. Als je ervan uitgaat dat je paard onwillig, dwars, dominant e.d. is, dan ga je anders met je paard om dan wanneer je je paard beschouwt als oprecht en eerlijk. Daar zit een verschil. Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:43

astrid23 schreef:
hoe los je met hun zulke problemen op. of hoe zou je ze oplossen?

Denk dat ik daar beter via PB op in kan gaan Clown

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:51

sommige paarden zijn gewoon dominant net als mensen. heb mijn fjord nu 12 jaar. hij is erg dominant maar toch kan ik lezen en schrijven met hem. wederzijds respect speelt een belangrijke rol, we spelen samen en we werken samen en weten allebei wanneer het genoeg is. en toch ben ik streng voor hem want dat heeft hij nodig. ik rij hem ook vrolijk zonder zadel en hoofdstel. ik kan er een kind van 2 op zetten en daar hobbeld hij braaf mee weg. maar als er iemand op gaat zitten zo van oke knol en nu aan het werk dan zegt hij dus van doe het lekker zelf. mijn fjord heeft ook ruim een maand op een kliniek gestaan omdat hij straalkanker heeft. die mensen deden hem erg veel pijn omdat de behandeling pijnlijk is en de mensen zoiets hadden van dat paard krijgen we wel klein. al na een week konden ze niet meer in zijn box komen zonder dat ik er bij was. dat heeft me heel erg bewust gemaakt van hoe mensen soms met dieren om gaan. mijn dieren hebben nog nooit hun vertrouwen in me verloren doordat ik ze zo eerlijk mogelijk probeer te behandelen. en als je dat doet krijg je er heel veel moois voor terug.. en ja ik zal weer wel tegenstrijdig klinken hahahaha

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:02

vertel maar. een pb is goed

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:13

JoviBan schreef:
Als je ervan uitgaat dat je paard onwillig, dwars, dominant e.d. is, dan ga je anders met je paard om dan wanneer je je paard beschouwt als oprecht en eerlijk. Daar zit een verschil. Knipoog

Er zijn maar heel weinig oneerlijke paarden. Voor een paard is het volstrekt logisch om omhoog te gaan als een vorig ruiter het leuk vond als hij steigerde. En ook logisch dat als hij omhoog ging staan, en de ruiter werd bang en zette hem weer terug op stal of bleef maar wat rondjes stappen ipv te werken, bij elke nieuwe ruiter die er op gaat weer te proberen of dat werkt.
Blijft staan dat het verrekt vervelend is om eronder te komen, tegen een muur geplet te worden of steeds in het luchtledige te bengelen aan een paardenek.
Dus dat denkpatroon moet veranderd worden, op steigeren volgt geen beloning in de vorm van een klopje van de ruiter of stoppen met werken. Steigeren moet ook voor het paard vervelend worden om te doen en werken moet iets worden dan het paard graag doet.

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:37

hey, krijg ze volgens mij niet verstuurd. blijven in postvak uit staan

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:50

Wat een walgelijke methodes..
Mijn paard stijgert niet..
Mijn pony probeert het wel, maar met 1 brul staat ze weer met alle vier de benen op de grond..

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:20

stap eens op een paard die wel echt steigert. dan piep je anders

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:30

wat erg zeg.. vind het echt heel zielig...

weet wel dat het werkt om idd met een ei oid te doen..

maar om dat met een gloeilamp te doen Verward

arme beestjes..

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:36

Gatver, vooral dat laatste, ik zie het al helemaal voor me dat iemand dat met mijn paard doet, zo laten liggen. En dat wil ik liever niet voor me zien.

Als je echt zeker weet dat een paard steigert om te kloten (dus niet vanwege pijn oid), is de gloeilamp methode op een "normale" manier toch wel vriendelijk. Je pakt een zacht flesje (bijv zo een waar azijn in zit) em je slaat er mee tussen zijn oren, maar zo dat hij dit niet harder voelt als een klein tikje, en zo dat het water eruit loopt en voelt als zijn eigen bloed. Zo vorkom je wel de gevechten met de zweep en het harder aandrijven, wat wel pijn doet en vaak niet werkt. En dit werkt wel. Btw, ik heb het nooit zelf gedaan ofzo hoor Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:57

Wij hebben dit wel eens ooit gedaan zo, maar ik zou het niet weer doen omdat de timing zo moeilijk is. Je moet op precies het goeie moment tikken en daarbij met één hand jezelf nog vasthouden en je evenwicht bewaren. Ik zou het nu niet meer zo doen, ben eenstuk ouder nu en overzie de risico's veel beter...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:06

welke manier heb je gedaan?

jinglebells

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:21

Cassidy schreef:
Aan de reacties van menigeen in dit topic kan ik aflezen dat ze nog nooit op een steigerend paard hebben gezeten, en ik hoop voor hen dat het ook nooit zover zal komen. Een echter steigeraar is bloedlink, en behoort heel hard te worden aangepakt. Tikje op nek en foei roepen helpt niet, en paarden zijn zo snel dat alle oplossingen van zakjes met water en eieren doorgaans te laat komen. Enige oplossing is: paard voorwaarts houden, en als het echt al zover is dat het paard heeft geleerd door steigeren onder het werk uit te laten komen, gecontroleerd vanuit de grond achterover laten klappen, en hopen dat het dan over is. Dit natuurlijk vooropgesteld dat het probleem echt tussen de oren zit en er geen problemen zijn in rug of nek die de oorzaak zijn van dit gedrag.

Een steigeraar een commando aanleren om het steigeren alleen nog maar op commando te doen zou ik sowieso niet toepassen. Een paard behoort vier benen op de grond te hebben, steigeren alleen als je echt weet waar je mee bezig bent en dan ook alleen maar aan het eind van een heel traject aan grondwerk dat daar aan vooraf gaat.

Het gaat erom bij Monty Roberts dat je iets straft waar je de oorzaak niet van hebt gevonden, als jouw paard onder het werk probeert uit te komen zet je het dan niet verkeerd aan het werk? Je paard kan niet praten als er iets niet goed gaat alleen lichamelijk antwoorden, dus wanneer een paard steigert is er meer aan de hand het wil iets duidelijk maken. En als je die filosofie niet begrijpt dan begrijp je monty niet, en dan misschien ook je paard niet. Het is geen ding dat je even ondergeschikt maakt, je werkt samen met je paard hij of zij niet voor jou. MAar goed ook daar verschillen de meningen over.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:52

astrid23 schreef:
welke manier heb je gedaan?

De methode die wieke hierboven heeft beschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:06

JoviBan schreef:
Het gaat niet om die fractie van een seconde. Het gaat erom of je je paard kent en aanvoelt in het algemeen, wat je eigen interpretatie is van het karakter en gedrag van je paard en wat je denkpatroon is. Je handelt naar hoe je zelf denkt/interpreteert; ook weer: niet op dat moment, maar in je omgang met je paard in het algemeen. Als je ervan uitgaat dat je paard onwillig, dwars, dominant e.d. is, dan ga je anders met je paard om dan wanneer je je paard beschouwt als oprecht en eerlijk. Daar zit een verschil. Knipoog

Er bestaan heel weinig niet oprechte paarden, maar ik zeg niet dat ze niet bestaan.
Over het algemeen zijn alle paarden eerlijk en oprecht. Echter, ik kan een heel oprecht en eerlijk paard hebben dat door verkeerde opvoeding en verkeerde ervaringen in zijn leven heeft geleerd dat hij het voor het zeggen heeft, en dat ook toe gaat passen. De spreekwoordelijke middelvinger van een paard is toch ook heel eerlijk? veel steigeraars doen het gedrag door fouten van de mens, maar niet uitsluitend door fouten van de mens. Je moet geen grijstinten gebruiken bij het omgaan met een paard, omgang met een paard is zwart/wit. Jij bent de baas, of hij neemt het leiderschap over. En afhankelijk daarvan hoe sterk een paard in zijn schoenen...eh ijzers staat, heb je er een hele kluif aan om dat weer recht te breien.

Wie is de schuldige? Heel vaak de mens. Maar als het alternatief bij correctie de slager is, of een wat harder aanpak waar het merendeel hier op bokt een hartverzakking van krijgt, kies ik voor de hardere aanpak. Walgelijk he?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-12-06 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:09

jinglebells schreef:
Het gaat erom bij Monty Roberts dat je iets straft waar je de oorzaak niet van hebt gevonden, als jouw paard onder het werk probeert uit te komen zet je het dan niet verkeerd aan het werk? Je paard kan niet praten als er iets niet goed gaat alleen lichamelijk antwoorden, dus wanneer een paard steigert is er meer aan de hand het wil iets duidelijk maken. En als je die filosofie niet begrijpt dan begrijp je monty niet, en dan misschien ook je paard niet. Het is geen ding dat je even ondergeschikt maakt, je werkt samen met je paard hij of zij niet voor jou. MAar goed ook daar verschillen de meningen over.

Ook Monty laat een paard voor zich werken, vergis je daar niet in. Hij heeft de methode om het paard psychisch zo te kneden dat het paard zijn leiderschap accepteerd, maar ook Monty heeft zijn uitdagingen en paarden die hem voor raadsels stellen (zie Lomitas), en hij had bij Lomitas het geluk dat hij er achter kwam wat er aan mankeerde.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 22:19

Liedje schreef:
Ik geef mijn paard ook een tik tussen de oren als ze er ook maar aan denkt om omhoog te komen hoor Nagelbijten / Gniffelen Ze hoeft maar met haar voorbenen omhoog te komen en ze heeft er één te pakken. Je moet je paard toch corrigeren?
Mijn paard krijgt ook een schop terug als ze mij (wilt gaan) gaan schoppen. Is niet zielig, denk je dat een paard vriendelijk vraagt of een ander paard ergens mee op wilt houden? Dat gaat veel en veel harder dan wij kunnen schoppen of slaan hoor.

* Bereid zich voor op heel bokt en bouwt een schuilplek Haha! *

Ik denk er precies hetzelfde over! Knipoog En als ze bijten, knijp ik altijd terug in de lip of gewoon zelf terug bijten in het oor. In de kudde vragen ze inderdaad ook niet vriendelijk aan elkaar of ze alsjeblieft op willen houden.

*Niets van zeggen he, ik heb me ook al verstopt in een kartondoos Haha! *

De manieren die de topicstarter meld vind ik ook echt nergens over gaan, maar het idee van de lamp is wel bekent bij mij, ookal vind ik dat je netzogoed (LIEVER) een ei of een waterballon kan gebruiken, lijkt mij net zo effectief en net iets vriendelijker. Maar dit dan ook echt alleen gebruiken als het ECHT moet, niet omdat het paard steigerd door onkunde van de ruiter.