Onverklaarbaar probleem:s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carolientjeh

Re: Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:29

Poeh... ik vind het wel knap van je dat je gewoon doorgaat met hem

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:32

Carolientjeh schreef:
Poeh... ik vind het wel knap van je dat je gewoon doorgaat met hem

Dank je. Ik heb echt wel veel over voor hem. Ik voel me ergens enorm schuldig dat ik hem niet meer vertrouw, ok hij heeft vanalles uitgestoken, maar ik denk dat hij me hier iets mee wil duidelijk maken. Aan mij om uit te zoeken wat... Ik wil een foto reading laten doen, had Nancy gevraagd, maar zij heeft geen tijd meer voor februari... Liefst wil ik eerder antwoord hebben, dus ben verder aan het zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:38

sander_lotte schreef:
dorientjuh schreef:
@TS: het is goed dat je dit topic hebt geopend, maar dan vind ik dat je ook wel iets met het advies moet doen. Zo van: ''ik wil wel een hersenscan laten maken, maarja ik heb geen trailer dus dat kan helaas niet.'' Dat vind ik dus nergens op slaan.

Sorry hoor, maar ik kan er ook niet aan doen dat ik geen hopen geld heb. Ik doe wat binnen mijn mogelijkheden ligt. Als er werkelijk iets in zn hoofd zit, dat pijn doet ofzo(niets mentaal ofzo), waarom houdt hij dan steeds zijn oren naar voren?
En ik heb reeds een aanvraag gedaan voor een foto reading, dus ik doe werkelijk wel iets met mijn advies dat ik krijg!

Omdat een paard niet laat zien dat hij pijn heeft, betekend dat niet dat hij geen pijn heeft.
In de natuur doen ze dat namelijk ook niet. In de kudde is een ziek dier het dier dat het meeste gevaar loopt om opgegeten te worden. Een ziek dier wordt door de andere leden van de groep uitgestoten, omdat hij de hele groep in gevaar brengt. Dus zal een dier zich altijd beter voordoen dan hij is. Hetzelfde als jij bij hem bent, jij bent zijn kudde, dus als hij laat zien dat hij pijn heeft, denkt hij dat hij gewoon het haasje is.

Dat jij doet wat binnen je mogelijkheden ligt, is een nobel streven. Ik hoop alleen dat het ook binnen je mogelijkheden ligt om de DA erbij te halen als hij met koliek staat of hij anderzins snel vervoerd moet worden.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:50

Ik heb dit topic vluchtig doorgelezen en naar mijn gevoel staat jouw haflinger boven je.Het grondwerk hielp niet en voor hulp in te schakelen dacht ik gelezen te hebben geen geld. Moest ik jou zijn, zou ik van dit moment af aan niets meer dulden om het zo te zijn. Je moet proberen weer leider te worden. Geef hem alleen nog maar aandacht als hij het verdient, aai hem alleen als hij iets goed doet, loop voorop, laat je niet duwen, wees zeer consiquent in alles wat je doet!Ik hoop voor je dat alles goedkomt, en dat je weer controle over hem krijgt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 21:52

Cassidy schreef:
Dat jij doet wat binnen je mogelijkheden ligt, is een nobel streven. Ik hoop alleen dat het ook binnen je mogelijkheden ligt om de DA erbij te halen als hij met koliek staat of hij anderzins snel vervoerd moet worden.

Tuurlijk, ik heb veel mensen bij me in de buurt dat veel van paarden weten. Als ik merk dat hij anders doet, laat ik het er zeker niet bij hoor. Misschien dat ik niet zo dadelijk zie dat hij iets heeft, maar er zijn hier mensen genoeg die dat kunnen zien(natuurlijk doe ik mijn best om alles te zien hoor).
Maar zolang ik niets zie aan hem(buiten die 2 keer dat hij dat wangedrag vertoonde), ben ik niet van plan om de DA te laten komen. Mijn ouders willen de DA ook niet laten komen als sander geen ziekteverschijnselen vertoont. Sander is een heel gezond paardje(ik weet ook dat dat niet betekent dat hij niet ziek kan worden), maar is enorm slim. Hij krijgt zelfs een paardenknoop los, hij trekt aan de juiste stukjes en dan is ie los Verward Heb nu mn eigen knoop moeten uitvinden en nu lukt het hem bijna nooit om hem los te krijgen Haha!
Ik let wel heel goed op hoor Knipoog Ik ben nog aan het zoeken voor een foto reading te laten doen en dan eens zien wat hieruit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:54

ik dnek dat hij jaloers is (heb dat wel vaker gehoort)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:23

sander_lotte schreef:
Dan zou ik hem verkopen, maar wel alles eerlijk uitleggen wat er is gebeurd en aanraden om er niet op te rijden, maar gewoon als gezelschapspaardje houden, voor mensen dat maar 1 paardje hebben dat wel wat gezelschap kan gebruiken..
Maar zover ben ik nog lang niet, ik bedoel hier gewoon mee dat ik hem nooit naar de slacht zou doen...

Sorry hoor, maar wie wil er zo'n paard kopen? En als iemand hem wil kopen, dan neem je het risico, dat die persoon hem later toch doorverkoopt, dat overkwam een vriendin van mij ook, ondanks fraaie beloftes van de koper, dus dan komt het paard ergens anders terecht, bijvoorbeeld op slachttransport naar het oostblok, waar ze nog met voorhamers een paard bewusteloos slaan, of het komt terecht bij nietsvermoedende ouders van kindertjes, wil je dat risico nemen?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 22:28

Zoolgangster schreef:
sander_lotte schreef:
Dan zou ik hem verkopen, maar wel alles eerlijk uitleggen wat er is gebeurd en aanraden om er niet op te rijden, maar gewoon als gezelschapspaardje houden, voor mensen dat maar 1 paardje hebben dat wel wat gezelschap kan gebruiken..
Maar zover ben ik nog lang niet, ik bedoel hier gewoon mee dat ik hem nooit naar de slacht zou doen...

Sorry hoor, maar wie wil er zo'n paard kopen? En als iemand hem wil kopen, dan neem je het risico, dat die persoon hem later toch doorverkoopt, dat overkwam een vriendin van mij ook, ondanks fraaie beloftes van de koper, dus dan komt het paard ergens anders terecht, bijvoorbeeld op slachttransport naar het oostblok, waar ze nog met voorhamers een paard bewusteloos slaan, of het komt terecht bij nietsvermoedende ouders van kindertjes, wil je dat risico nemen?

Ik zeg niet dat ik hem ga verkopen hé. Ik zou hem trouwens verkopen aan mensen dat ik ken, eventueel een contract opstellen waarin staat dat die persoon hem niet mag verkopen, desnoods neem ik hem dan terug en zie ik dan wel wat ik met hem doe. Trouwens, als ik hem ooit zou verkopen(wat ik niet van plan ben), wil dit niet zeggen dat ik niets meer met hem te maken wil hebben. Ik wil hem dan blijven bezoeken, ik zou willen dat hij een goede thuis krijgt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:58

Mijn vriendin mocht ook haar paard blijven opzoeken. Maar iedere keer als ze belde, was er wel "iets" aan de hand, waardoor het niet uitkwam... Toen ze argwaan kreeg, was het paard al lang doorverkocht.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:39

Zoolgangster schreef:
Mijn vriendin mocht ook haar paard blijven opzoeken. Maar iedere keer als ze belde, was er wel "iets" aan de hand, waardoor het niet uitkwam... Toen ze argwaan kreeg, was het paard al lang doorverkocht.

jeetje dat is echt sneu van die mensen :S

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:16

Tja, ik snap dat een onderzoek veel geld kost en ik heb dan nu wel makkelijk praten maar ik zou het toch laten doen. of in ieder geval de DA voor advies bellen. dat sowieso! dat kost geen geld of heel erg weinig

Nazarma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:31

sander_lotte schreef:
amasis schreef:
ik heb je vorige topic niet gelezen, maar misschien is ie jaloers? niet banketstaaf bedoeld hoor;)

Als ie het uit jaloezie deed, deed hij het met andere woorden uit wraak. Maar ik heb hier een boek: "De waarheid over paarden" en hier staat in dat paarden geen wraakgevoelens hebben.
Ik probeer wat uit boeken te halen, hoe paarden denken enzo, zodat ik weet wat een mogelijkheid kan zijn en wat niet. Dus uit wraak kan het niet zijn..

nee maar hij zou het welk kunnen doen, door aandacht te trekken, op een manier van stijgeren dus..

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 22:12

sander_lotte schreef:

En ik heb reeds een aanvraag gedaan voor een foto reading, dus ik doe werkelijk wel iets met mijn advies dat ik krijg!

ik hoop dat je daarmee wat meer duidelijkheid krijgt.
en wees slim,kruip er voorlopig niet op,zet hem aan de longeerlijn aan het werk,totdat je meer weet of prof. hulp hebt.

rode_tomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:14

Tsja, ik denk dat hij het doet uit jaloezie, hij wil je aandacht. Ik zal als ik jou was professionele hulp zoeken Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:01

sander_lotte schreef:
Die professionele hulp ben ik ook van plan te gaan zoeken... Maar ik woon in België en we hebben geen trailer. Als ik ergens naartoe ga met sander, is dat altijd met de haflingerclub, iemand dat hier vlakbij woont neemt sander en mij dan altijd mee..
Ik denk dus niet dat ik in Laarakker geraak..

Waar woon je in België?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 14:53

Arizona schreef:
Waar woon je in België?

Ik woon in Genk.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:23

OK, ik woon in Antwerpen dus niet echt in de buurt.
Maar misschien is er wel een Bokker die jou kan helpen (tegen een kleine vergoeding) om je naar een kliniek te rijden waar nader onderzoek mogelijk is.

Sterkte ermee!

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 17:43

heejj,, vervelend joh van je paardje! ik denk dat hij die ene x dat hij stijgerde toen jij met je vriendin aan het praten was niet jarloers was, maar hij wilde je aand8.. ik las dat je vrijheidsdressuur met hem doet,, heb je hem ook leren stijgeren? miss wilde hij gewoon je aand8 hebben door een 'kunstje' te doen. maja dan nog is het niet goed van hem geweest om het zonder commando te doen... ik zou wel als ik jou was hem even laten onderzoeken.. net als je zelf zegt kent een paard geen wraakgevoelens ofzo, dus hij zal wel een rede hebben (pijn etc) om jou eraf te willen hebben..
naja suc6 met hem Lachen

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 18:32

micrimor schreef:
ik las dat je vrijheidsdressuur met hem doet,, heb je hem ook leren stijgeren? miss wilde hij gewoon je aand8 hebben door een 'kunstje' te doen.

Dit werd al meerdere keren gevraagd, maar ik heb heb bewust niet leren stijgeren. Ik had 'schrik' dat hij dat zou misbruiken. Sander heeft soms angst om een wedstrijd te rijden, dressuur of springen, hij slaat dan totaal in paniek(dit gebeurt echter helemaal niet vaak). Maar toen dacht ik al dat als ik hem zou leren stijgeren, dat hij op die manier zich kon gaan verzetten als ie de ring niet in wou ofzo...
Ook als hij in de koets staat en hij moet vertrekken, wil hij niet vooruit, dan heeft hij soms ook de neiging om te stijgeren...
Dus het zou heel onverantwoord zijn als ik hem zou leren stijgeren, want dan denkt hij dat stijgeren goed is, en dan gaat ie er zeker niet mee stoppen als hij geen zin heeft om te werken, of als hij bang is. Hij stijgert normaalgezien nooit, dit wil ik zo houden, ik wil dit zeker niet erger maken door het hem te leren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:30

je verhaal komt mij zeer bekend voor, mijn paard vertoonde soortgelijk gedrag. hij was twee jaar, en ik had hem gekocht als vijf maanden jong veulen. altijd zelf opgevoed, het was niet het plan om hem te kopen, maar dat terzijde. ik stond er alleen voor, familie heeft niets met paarden, ik was 15, had geen hulp en de ervaring niet.
altijd ging alles goed, hij gaf braaf zijn voetjes, was volgzaam, en goudeerlijk. hij was leergierig en lief, gewoon een aardige tweejarige. op een middag wilde ik hem aan de longeerlijn meenemen naar de bak, ik longeerde hem niet maar liet hem wel af en toe wat rondjes draven aan de lijn, oefende zo wat commando's (halthouden e.d.). ik had hem gepoetst, zoals elke dag, en we begaven ons richting bak, lang het gebouwtje van de stal. niks ongewoons, ik had al wel honderd keer met hem naar de bak gelopen, gewoon aan de hand. al dan niet om aan de longe te lopen, dat deden we nog niet lang. hij liep altijd schuin achter mij, zoals ik het graag heb. voordat ik het wist, stoof hij naar voren, smeet me opzij. ik probeerde hem te corrigeren, het woordje 'nee' zat er wel in, maar het hielp niet. ik probeerde hem van me af te jagen, maar hij smeet me met zijn hoofd tegen de muur aan, en begon te slaan bijten en trappen. hij heeft me toen niet echt kunnen raken. ik heb hem van me af kunnen jagen met de lijn die ik vasthad, heb hem terechtgewezen, bij me laten komen, hiervoor beloond en wilde verder lopen. hij deed opnieuw een uitval, en ik heb hem losgelaten. ik heb hem los mee laten lopen naar de bak, hij was volgzaam genoeg...

in de tijd (enkele weken) die volgde ging het weer als vanouds, gewoon mijn trouwe paardje, waarmee ik alles kon.
tot ik op zomaar een dag weer naar de bak ging, gewoon als altijd, niks aan de hand. en weer, op ongeveer hetzelfde punt, viel hij aan. ik heb hem op zijn donder gegeven, en wilde weer verder. hij viel niet aan, maar bleef een dreigende houding aannemen. ik voelde me niet op mijn gemak, en heb het opgegeven. enkele weken daarna, werd het erger. ik deed weer hetzelfde (na wat andere dingen gedaan te hebben in de weken daarvoor, zodat hij bezig bleef), en hij viel weer aan. kort daarna, kon ik niets meer met hem. ik kon de wei in met voer, dan was hij daarmee bezig, maar anders viel hij me gewoon aan. ik durfde op een gegeven moment de wei niet meer in, terwijl ik absoluut niet bang uitgevallen ben. ik kon hem niet meer peilen, hij gedroeg zich boosaardig, dreigend en dominant. dit kon zo niet meer. ik besloot tot een castratie, maar niet vóór alles enigszins verbeterd was. ik ben de wei in gegaan, met een zweepje voor de zekerheid, en heb het halster aangedaan en de lijn eraan. steeds als hij te dichtbij kwam, joeg ik hem weg. zo ben ik bij de bak gekomen, zonder ook maar één rake klap uit te delen, en heb hem laten werken. gewoon de bak rond zonder lijn, aandacht bij mij, afstand houden. al na enkele minuten ging het beter, zijn houding veranderde, maar ik durfde er nog niet naast te staan om te aaien, dat deed ik alleen bij het hek.
zo heb ik enkele weken regelmatig geoefend, tot ik aan hem zag dat hij niet meer zo dreigend deed. ik kon hem weer poetsen zonder gebeten te worden, bij het lopen aan de lijn viel hij niet meer aan, en hij gaf braaf zijn voetjes. ik kon hem zonder lijn bij me laten komen in de bak zonder me aangevallen te voelen, en hij werd weer volgzaam. geen dreigende houding meer, met een hoofd dat boven het mijne zweefde. op dat punt heb ik hem laten castreren, en tijdens de castratie (en het moment daarvoor) merkte ik dat er veel hersteld was. de DA en assistent konden hem bijv. niet houden om te prikken, ik kon dat niet aanzien (twee mannen die aan mijn vechtende 'veulen' hingen) en heb hem met in de keel kloppend hart zelf vastgehouden, hij ging immers enorm tekeer. hij drukte zijn hoofd tegen me aan en liet de prik toe, met slechts een kleine strubbeling. voor mij was dat een geweldig gevoel, ik had hem terug!

na de castratie is het alleen maar vooruit gegaan. ik heb hem vertroeteld toen hij zich slecht voelde, maar ben daarna altijd duidelijk en streng gebleven. wist ik veel dat een paard ineens zo kon doen, en hoe je dan moet handelen. ik vond het zielig om te schreeuwen of een paard van je af te jagen....

achteraf weet ik precies wat ik fout gedaan heb. mijn paard was ruim twee jaar, voelde zich sterk, het was voorjaar, en er waren merries in de wei naast hem. ik was zijn leider, omdat hij niet beter wist. hij is alleen opgegroeid, nogmaals, het was niet de bedoeling om een paard te kopen en omdat ik er alleen voorstond waren de omstandigheden verre van ideaal.
op het moment dat het fout ging, zat hij in de fase van opklimmende leider. ik stimuleerde dit door hem niet op zijn plek te zetten, en zo de dominantste te blijven. dit heeft hem onzeker gemaakt, was ik wel een goede leider? nee, hij kon niet op me bouwen, hij kon feitelijk met me doen wat hij wilde, en dat is nou niet echt een eigenschap die een goede leider heeft. voor hem (en de in zijn instinct bestaande kudde) was het beter als de sterkste, de beste, de leiding nam. het lot van de kudde hangt daar immers voor een groot deel vanaf. hij deed datgene wat een hengst hoort te doen, en dat is vechten voor zijn kudde. ik kan het hem niet kwalijk nemen, natuurlijk vond ik het verschrikkelijk, maar nu weet ik dat hij deed wat volgens hem juist was.

en in zekere zin was het ook goed, ik heb heel veel geleerd in die tijd. wat is spelen, wat is dreigen, en hoe kan ik zien dat hij me vertrouwt als leider? zonder het te beseffen heb ik de Join Up met hem uitgevoerd, en dat heeft hem teruggezet op de juiste plaats. ik ben vanaf dat moment ook anders met paarden omgegaan, ik ben duidelijker (eerst liet ik een klein hapje toe, of een strubbeling met een voetje), gebruik meer lichaamstaal (onbewust), en heb zeeën van geduld geleerd.

inmiddels heb ik nog een paardje, een merrie. ook haar heb ik zelf opgevoed, en ze is een geweldig paardje geworden, die me echt door en door kent, en voor 100% vertrouwt. hij haar ben ik direct duidelijk geweest, zonder ooit echt streng te hoeven worden. ze had geen reden om me te testen, omdat ik duidelijk, eerlijk en constant handelde. ik straal voor haar vertrouwen uit. ook mijn nieuwste, weer een hengstveulen, weet wat hij aan me heeft. ik weet nu wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat een paard me begrijpt, en andersom.

maar goed, lekker verhaaltje... ik wil hiermee zeggen, dat het gedrag van jouw haf heel goed zou kunnen komen door onduidelijkheid. en soms waagt hij een poging, net zoals mijn tweejarige dat bij mij deed. het gedrag dat hij vertoont getuigt in ieder geval niet van respect. een uiting van pijn lijkt het me niet, maar een neurologische storing is ook goed mogelijk. mijn paard was ook een schatje, nooit ergens problemen mee, alles ging in het volste vertrouwen. tot op een bepaald moment. ik heb ooit een therapeut bij hem gehad (niet wegens het dominantieprobleem, maar omdat hij op dat moment niet lekker in zijn vel zat), en die wist te vertellen dat een paard tussen zijn 7-10 jaar een soort tweede puberteit doormaakt. bij mijn paard kan ik het merken, door mijn fout in het verleden kan ik duidelijk merken hoe hij in zijn vel steekt. dit kan bij de jouwe ook heel goed een oorzaak zijn, hij probeert te kijken hoe hoog hij kan komen in de rangorde tussen jullie. je zegt zelf al dat hij dominant is aangelegd, mijn paard is net zo, en ik heb het jaren na mijn problemen nog kunnen merken als hij met anderen werkt dan met mij. met mijn zusje gaat het nu ook goed, maar anderen probeert hij vaak nog uit, al is het zeker niet agressief meer.
mijn advies is allereerst een onderzoekje, met bijv. een endoscopie kan men al heel veel zien. verder zou ik actief grondwerk doen, en spelletjes, die jou in een leidersrol plaatsen bijvoorbeeld.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:25

nog geen gekrompen vingers `merrieveulen` ? Knipoog
Kvind het wel een heel goed duidelijk verhaal..
Ik zelf zit nu opeens te denken dat mijn paard ook opklimmende leider is...
Ze loopt gewoon door me heen...

Dus ook bedankt voor je verhaal, heeft mij aan het denken gezet Lachen

Groetjes,,,

claudje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:45

Tjong dat verhaal van merrieveulen... Huilen
Echt heavy.
Heb laats iets gehoord bij ons op stal over T-Team (weet niet hoe je het schrijft)
dat schijnt een vorm van therapie te zijn waarmee je ook veel bereikt bij dominante, onhoudbare paarden.

Mijne is heel makkelijk te domineren. Hoef maar een keer te schelden en het is klaar.

Groeten en succes

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:52

wow merrieveulen! wat een verhaal!
Kon ik maar zoiets uiteindelijk doen...
Ben er helemaal stil van...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 18:46

Ja merrieveulen, ik ben er ook helemaal stil van!
Maar weet je, Sander is nog altijd een schat van een paard, alleen ben ik bang van hem geworden. En een paard voelt dat aan. Als ik iemand op hem laat rijden, weet ik dat dat geen zin zal hebben, mijn angst gaat niet voorbij. Sander kan maandenlang hét droompaardje zijn van iedereen, en opeens doet hij zo... Ik snap het echt niet!
Mijn ouders vinden hem nu ook levensgevaarlijk, ze zijn liever sander kwijt(naar een andere eigenaar, niet naar de slacht) dan hun dochter...
Ik heb al veel reacties gehad van dat ik dan andermans leven in gevaar breng enzo, maar als hij bij mensen terrecht komt die o.a. geen kleine kindjes hebben, die wél de dominantste van de twee kan zijn, dan is er volgens mij geen probleem.
Sander staat momenteel bij kennissen, bij Sander zijn 2 maatjes op de wei. Die mensen houden zich helemaal niet bezig met vrijheidsdressuur enzo, ze houden zich ook niet vaak bezig met de paarden... Ze geven ze eten, zetten ze op de wei, gaan ze van de wei halen enzo... In het weekend rijden ze ook wel met de koets, dat hebben ze dit weekend ook met Sander gedaan en hij was heel braaf.
Waarschijnlijk vinden jullie het een verkeerde reactie van mij om te zeggen dat ik nu bang voor hem ben en dat dat nooit zal over gaan.
Ik ben helemaal niet iemand dat snel bang is, ik rij ondertussen 11 jaar paard, ik heb op ongeveer alle soorten paarden gereden, ik vind de hevige paardjes zelfs het leukst, ik 'duw' paarden niet graag vooruit, ik werk niet graag met een zweep, daarom heb ik liever de hevigere beestjes...
Ik ben al eens van Sander afgevlogen, ik had toen mijn ribben gekneusd, maar dat was sander zijn schuld niet. Ik moest hem leren voetballen met een grote paardenvoetbal(met de club hadden we een voetbalwedstrijd tegen west-vlaanderen) en ik was bij mij thuis aan het oefenen, de bal stuiterde plots de verkeerde richting uit en sander reageerde toen nogal heftig, maar ik zat ook niet stevig in mijn zadel omdat ik met een stick de bal moest proberen weg'slaan'... Daar kon sander dus niets aan doen, toen had ik ook geen schrik om terug op hem te kruipen.
Maar nu, ik voel nog altijd die pijn toen ik daar op de grond lag, wachtend op een ziekenwagen, en toen de ambulanciers me op de brancard moesten proberen rollen, dat kan je je niet voorstellen hoe veel pijn ik had! Ik schreeuwde het uit van de pijn! Toen had ik al een enorme schrik gepakt, maar ik wou wel terug op sander kruipen als ik terug op de been was...
Maar zover is het dus niet kunnen komen... Dat hij tegen mijn hoofd steigerde heeft de doorslag gegeven.
Ik kan hem niet meer vertrouwen, hoe graag ik ook wil. Ik voel me echt enorm schuldig omdat ik hem na al die mooie tijden niet meer vertrouw, en dat ik bang voor hem ben geworden. Maar langs de andere kant is het gevaarlijk voor mij als ik hem hou. Hij voelt mijn onzekerheid en schrik nu, een paard luistert niet naar een onzeker persoon...
Dus is het misschien beter dat hij een nieuw baasje krijgt. Ik heb hier veel over nagedacht, en ik denk dat dit de beste oplossing is...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:54

Goed dat bokken, kan gebeuren........

maar dat steigeren en jou van achteren op je hoofd slaan, is abnormaal gedrag.

Dit paard heeft iets tussen de oren, en of dat nou een tik van de mallemolen is of dat dit een tumor ofzo is...... maar dit dier is niet goed.

Verkopen is denk ik het slechtste wat je voor dat paard kan doen.....

als je geen geld hebt om het dier te laten onderzoeken in de kliniek, denk ik...... en dat zeg ik heel voorzichtig! dat het dier beter af dood is.

Verkopen kan je doen, maar met het bijbehorende verhaal krijg je hem niet verkocht....... jaa aan een handelaar voor een appel en een ei en daar gaattie het niet leuk krijgen, terwijl dat paard misschien gewoon pijn heeft.

succes