Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:23

Cer schreef:
Grappig dat de meeste mensen over kinderen juist weer heel anders denken over een corrigerende tik Haha!


Ik niet! Met die tik afschaffen zijn de problemen pas echt begonnen.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:23

een tik is vaak eenmalig. Slaan komt altijd weer terug

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:24

Ligt eraan of je met die kinderen kunt communiceren of niet...

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:24

Cer schreef:
Toch blijf ik bij wat ik eerder beweerde. Mensen kunnen zelf soms moeilijk inschatten wat ze aan het doen zijn. Vraag maar es aan iemand die zn paard afrost, wat hij/zij aan het doen is. Het antwoord zal altijd zijn dat het paard het verdient.

Niemand gaat zeggen "oh, nu je het zegt, je hebt gelijk, ik ben wel erg oneerlijk bezig'....


We hebben het hier niet over afrossen. Graag even quoten als dat hier gezegt is!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:25

Marije1984 schreef:

En wie zegt dat die tik op mijn vingers nietb terecht is?


Levert alleen maar haat, angst en onderdanige gevoelens op.
Angst om weer iets verkeerd te doen maar toch niet precies weet hoe je het moet doen.
Vreselijk gevoel...
Zeg dan liever wat je fout hebt gedaan en waarom het niet mag en hoe het wel moet.
Niemand kan mij vertellen dat je door pijn respect krijgt.
Ik heb nooit positief naar mijn vader gekeken maar mijn stiefvader wel.
Mijn stiefvader legde mij juist alles uit, was kritisch en heeft mij nooit een ´tik´ gegeven.
Stemverhefing soms was het er wel ja maar nooit en te nimmer geweld.
Je wordt aan het denken gezet en werkelijk gecorrigeerd met iemand die je laat zien hoe het nou werkelijk moet.
Respect, vriendschap, vertrouwen, en altijd te weten dat je bij ieder probleem iemand hebt waar je mee kan praten.
Heerlijk gevoel!!
Laatst bijgewerkt door hns op 13-11-06 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:25

Cer schreef:
Ligt eraan of je met die kinderen kunt communiceren of niet...


Ja als ze 2 zijn snappen ze echt wat je nou precies bedoelt!

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:25

Cer schreef:
Grappig dat de meeste mensen over kinderen juist weer heel anders denken over een corrigerende tik Haha!


ik heb wel n kind en die krijgt geen corrigerende tik..waarom niet?.. ik praat met mn kind
maar eenkind is dus wel anders dan n paard mijn paard verstaat niet wat ik zeg of heeft t vermogen niet om te begrijpen ,,een paard zoekt een leider en wanneer hij de leiding zou gaan nemen ben je als eigenaar nergens meer

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:26

Marigold schreef:
maar het kan toch ook zijn dat een paard iets niet snapt?
zoals met mijn merrie, als ik erop rijd, en ze negeert teugelhulpen, misschien kent ze het gewoon niet, en doet ze maar wat?
want als ik drrraf! zeg dan gaat ze draven en stap en halt luisterd ze ook feilloos naar, dat heb ik haar aan de hand geleerd..
dus dat eigenwijsheid eigenlijk niet-snappen is?


Een 14 jarige, heb je haar al laten testen op down-syndroom?

Get real. Het zou kunnen, maar om daar 14 jaar vanuit te gaan....

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:26

@Marije1984: Ik heb het over afrossen, en wat de mensen die dat doen, van zichzelf vinden. Ter illustratie..

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:26

Marije1984 schreef:
Cer schreef:
Ligt eraan of je met die kinderen kunt communiceren of niet...


Ja als ze 2 zijn snappen ze echt wat je nou precies bedoelt!


absoluut!
en daarbij komt, als jij ervan uit gaat dat een kind van 2 je niet snapt, zou zo'n kind dan een knal wel gegrijpen?

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:27

mijn kids hebben nog geen tik nodig gehad, drars doen ect is op de trap zitten, is al erg zat, werkt goed.
en praat altijd met ze.

haha, of mijn paard een down syndroom heeft??

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:27

hns schreef:
Marije1984 schreef:

En wie zegt dat die tik op mijn vingers nietb terecht is?


Levert alleen maar haat, angst en onderdanige gevoelens op.
Angst om weer iets verkeerd te doen maar toch niet precies weet hoe je het moet doen.
Vreselijk gevoel...
Zeg dan liever wat je fout hebt gedaan en waarom het niet mag en hoe het wel moet.
Niemand kan mij vertellen dat je door pijn respect krijgt.
Ik heb nooit positief naar mijn vader gekeken maar mijn stiefvader wel.
Mijn stiefvader legde mij juist alles uit, was kritisch en heeft mij nooit een ´tik´ gegeven.
Stemverhefing soms was het er wel je maar nooit en te nimmer geweld.
Je wordt aan het denken gezet en werkelijk gecorrigeerd met iemand die je laat zien hoe het nou werkelijk moet.
Respect, vriendschap, vertrouwen, en altijd te weten dat je bij ieder probleem iemand hebt waar je mee kan praten.
Heerlijk gevoel!!


Er is verschil in afrossen en een tik hoor. Van een tik krijg je echt geen hatelijke gevoelens, Het is bij jouw het een of het ander en wat er tussen zit wil jij niet zien en niet horen

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:28

hns schreef:
Marije1984 schreef:

En wie zegt dat die tik op mijn vingers nietb terecht is?


Levert alleen maar haat, angst en onderdanige gevoelens op.
Angst om weer iets verkeerd te doen maar toch niet precies weet hoe je het moet doen.
Vreselijk gevoel...
Zeg dan liever wat je fout hebt gedaan en waarom het niet mag en hoe het wel moet.
Niemand kan mij vertellen dat je door pijn respect krijgt.
Ik heb nooit positief naar mijn vader gekeken maar mijn stiefvader wel.
Mijn stiefvader legde mij juist alles uit, was kritisch en heeft mij nooit een ´tik´ gegeven.
Stemverhefing soms was het er wel ja maar nooit en te nimmer geweld.
Je wordt aan het denken gezet en werkelijk gecorrigeerd met iemand die je laat zien hoe het nou werkelijk moet.
Respect, vriendschap, vertrouwen, en altijd te weten dat je bij ieder probleem iemand hebt waar je mee kan praten.
Heerlijk gevoel!!


jij bent een mens das toch andersdan n paard??/ er is imo echt verschil tussen een tik en slaan hoor kan aan mij liggen...

*OFFF ik ga dr vandoor doei*

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:28

Mireille1970 schreef:
Een 14 jarige, heb je haar al laten testen op down-syndroom?
Get real. Het zou kunnen, maar om daar 14 jaar vanuit te gaan....

Dus dan ga je er als ruiter wel vanuit dat alles wat je altijd gedaan hebt, perfect in orde is geweest?
Dat is wel arrogant zeg....

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 14:28

Mireille1970 schreef:
Cer schreef:
Grappig dat de meeste mensen over kinderen juist weer heel anders denken over een corrigerende tik Haha!


Ik niet! Met die tik afschaffen zijn de problemen pas echt begonnen.


Was nooit een lievertje eerder een probleemgeval die dreigde om als crimineel te eindigen!
Toch heeft mij praten meer en véél meer opgeleverd dan die corrigerende ´tikken´.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:29

Cer schreef:
@Marije1984: Ik heb het over afrossen, en wat de mensen die dat doen, van zichzelf vinden. Ter illustratie..



Die doen niet mee met deze discussie en we waren het er allemaal al over eens dat dat niet door de beugel kan

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:29

hns schreef:
Marije1984 schreef:

En wie zegt dat die tik op mijn vingers nietb terecht is?


Levert alleen maar haat, angst en onderdanige gevoelens op.
Angst om weer iets verkeerd te doen maar toch niet precies weet hoe je het moet doen.
Vreselijk gevoel...
Zeg dan liever wat je fout hebt gedaan en waarom het niet mag en hoe het wel moet.
Niemand kan mij vertellen dat je door pijn respect krijgt.
Ik heb nooit positief naar mijn vader gekeken maar mijn stiefvader wel.
Mijn stiefvader legde mij juist alles uit, was kritisch en heeft mij nooit een ´tik´ gegeven.
Stemverhefing soms was het er wel ja maar nooit en te nimmer geweld.
Je wordt aan het denken gezet en werkelijk gecorrigeerd met iemand die je laat zien hoe het nou werkelijk moet.
Respect, vriendschap, vertrouwen, en altijd te weten dat je bij ieder probleem iemand hebt waar je mee kan praten.
Heerlijk gevoel!!


En juist dat laatste kan zeker ook met die corrigerende tik.
Wel erbij vertellen waarom e.d. maar het niet straffen sloopt juist ieder respect...

Let wel: we hebben het hier niet over iemand/paard in elkaar slaan he... geen mishandeling, maar een corrigerende tik op de bil.

Met alleen praten kun je ook heeeeeeeeeeeeeeel veel ellende creeren, de afperser of incestpleger slaat ook niet, maar praat.
Dus ik ben me er terdege van bewust dat machtsmisbruik niet goed is, niet met praten en niet met slaan.

MAAR een tik is niet per definitie slecht, en praten niet per definitie goed. Snap je.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:30

Marije1984 schreef:
Die doen niet mee met deze discussie en we waren het er allemaal al over eens dat dat niet door de beugel kan

Je snapt niet wat ik bedoel.
Je weet niet of ze niet meedoen met deze discussie, want ze zullen het van zichzelf niet zeggen.... snap je?

MaraYvette
Berichten: 3800
Geregistreerd: 22-12-03

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:31

ja hns met MENSEN is praten idd beter maar das wat anders een paard heeft dat communicatie gegeven niet ... tuurlijk kan je luisteren en kijken naar houding van n paard ..en daar lichaams gericht mee te werk gaan
maar soms is een zachte corrigerende tik nodig ik ben er geen voorstander van maar ook ik doe t soms bij mn paard zie hierboven gegeven voorbeeld over zn stal..

*echt weg*

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:31

roossie22 schreef:
Marije1984 schreef:

Ja als ze 2 zijn snappen ze echt wat je nou precies bedoelt!


absoluut!
en daarbij komt, als jij ervan uit gaat dat een kind van 2 je niet snapt, zou zo'n kind dan een knal wel gegrijpen?



Jawel hoor! Een knal is wat anders dan een tik over de vingers. Liever die tik na 3 keer zeggen dan de poten verbrand omdat hij niet snapte wat er nu bedoelt werdt!

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:31

hns schreef:
Mireille1970 schreef:


Ik niet! Met die tik afschaffen zijn de problemen pas echt begonnen.


Was nooit een lievertje eerder een probleemgeval die dreigde om als crimineel te eindigen!
Toch heeft mij praten meer en véél meer opgeleverd dan die corrigerende ´tikken´.


Omdat ik tussen de regels door lees dat je het hebt over echt SLAAN. Dat spijt me voor je. En ben ik ook absoluut tegen. Maar ik heb die paar tikken op de billen op een moment dat ik het ook snapte en verdiende absoluut niet als naar ervaren. En verder praatten we altijd. Het kan dus gecombineerd.

En zeker als we het over een gevaarlijk dier hebben van 450 kilo.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:32

Cer schreef:
Marije1984 schreef:
Die doen niet mee met deze discussie en we waren het er allemaal al over eens dat dat niet door de beugel kan

Je snapt niet wat ik bedoel.
Je weet niet of ze niet meedoen met deze discussie, want ze zullen het van zichzelf niet zeggen.... snap je?


Kwartje valt

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:32

Mireille1970 schreef:
En zeker als we het over een gevaarlijk dier hebben van 450 kilo.

Pas op... wilde tijgers in de buurt Tong uitsteken

Mireille1970

Berichten: 5544
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Landsmeer

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:33

Cer schreef:
Marije1984 schreef:
Die doen niet mee met deze discussie en we waren het er allemaal al over eens dat dat niet door de beugel kan

Je snapt niet wat ik bedoel.
Je weet niet of ze niet meedoen met deze discussie, want ze zullen het van zichzelf niet zeggen.... snap je?


Nu ga je uit van het slechte in de mens.
Ik ben eerlijk hier, en ga ervanuit dat een ieder dat met mij is.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Pijn, angst en geweld, voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:34

weet je wat ik het grote nadeel aan straffen vind:
(ik trek de lijn even door naar kinderen Tong uitsteken ) Als onschuldig bruggertje zit je in de klas, leraar lecht iets uit en je denkt het te snappen. Hij stelt een vraag en je steekt je vinger op. Je krijgt de beurt en mag het antwoord geven. Maar het antwoord is fout, je hebt het verkeerd begrepen. Vervolgens word de leraar woedend, pakt een zweep uit zijn bureau laadje en geeft je er een mep mee. De volgende keer als zich exact de zelfde situatie voordoet zul je niet je vinger opsteken, en daardoor zal er geen nieuwe uitleg komen en zul je het nooit snappen.

En gezien je dmv het straffen je paard eigenlijk zijn zelf inisatief (damn hoe schrijf je dat) ontmeent zul je veel meer duidelijkheid moeten scheppen. Ik weet niet of iemand van jullie Nevzorov kent? Hij werkt met een volledig geweldloze methode, hij straft zijn paard nooit! Als hij zijn paard iets wil leren doet hij het voor, probeer hij met non verbale comminuatie het paard wat duidelijk te maken. Als het paard het denkt te snappen en hij doet het toch fout, word hij niet beloond. Maar omdat het paard niet bang is voor pijn of iets dergelijks gaat hij dingen uitproberen, zijn grenzen verkennen. (een paard dat gestrafd word doet dit veel minder snel, want iemand die bang is zijn grenzen te overstrijding is bang om langs de rand te lopen, helemaal als de straf door mensen word uitgedeeld en de grens voor zo'n paard lang niet altijd even duidelijk is) Totdat hij het toch goed doet, dan word hij uitvoerig beloond.