De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat van?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Re: De hoefsmid verkoopt je paard een klap, zeg je er wat va

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:00

Als mijn paard slaat of bijt dan mag hij haar van mij een mep verkopen, mits het binnen de perken blijft natuurlijk, dus niet erop in rammen, maar meestal heeft ze van mij dan al een trap onder haar hol gehad. Ik heb ook wel eens gezien dat een hoefsmid met materialen begon te slaan, nou, dan kon hij van mij meteen vertrekken. Als een hoefsmid haar een trap zou verkopen heeft hij zichzelf trouwens, dan is ze namelijk zo over de zeik en gepikeerd dat ze haar benen niet meer op tilt Clown

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:00

mijn smid slaat nooit, die ik heb voor mijn eigen paard. maar die ze hebben voor de paarden die ik voor iemand rijd ben ik niet zo vrolijk over...
ik rij er een 3-jarige, heel lief ding alleen zoo verlegen... hij vind het gewoon nog heel spannend allemaal en bij mij doet ie t zomaar, hoeven optillen etc. maar bij hem vind hij dat gewoon af en toe nog wat spannend.. en dan word hij gewoon zo gefrustreerd die smid... en mijn andere paard die ik daar rijd is heel stres gevoelig, en wil nog wel eens gaan weven als hij bij de smid staat, dan krijgt hij me tog een oplawaai.. nee daar wordt ie ontspannen van... en als ik er iets van zeg dan krijg ik zoiets te horen van jah, leer jij je paard eerst maar een fatsoenlijk zn voeten optillen...
pfff maar de eigenaresse is wel tevreden over het "eindproduct" zegmaar... dus hi jzal niet snel vertrekken...Boos!
dit is dus mijn ervaring

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:03

Lia_ schreef:
vincenza schreef:
Bespaar je je paard de vervelende ervaring?

Ja, door hem bij voorbaat zelf al op te voeden..... Knipoog
Als een van mijn paarden zou staan te drammen en de smid zou hen daarom een keer op zijn plaats zetten zou ik daar geen enkle probleem mee hebben.
Maar waarschijnlijk hebben ze voor die tijd al een correctie van mijzelf te pakken.

Helemaal mee eens. Als je zelf zorgt voor een goed opgevoed paard dan zal de smid er ook weinig werk aan hebben. Is dat niet zo dan mag hij best een dreun uitdelen. Vergeet niet dat het zijn werk is en als jouw onopgevoede paard hem een klap geeft waardoor hij weken met zijn been omhoog zit hij geen inkomen heeft.
Mijn smid slaat niet zo snel meestal begin ik erover.

horseNL00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:04

Mijn paard moet net als alle andere paarden luisteren bij de smid. Maar die van mij kan soms enorm nerveus/ zenuwachtig worden en dan werken klappen echt averechts. Ook is mijn paard als je een voorbeen oppakte (toen wij haar net hadden) wel eens naar achter gaan hangen, puur uit onzekerheid. Dus als de smid mijn paard een klap zou verkopen (doettie niet, hij kent mijn paard voort Knipoog ) dan zou ik zeggen dat hij daar maar het beste onmiddelijk mee op kan houden! Gelukkig hebben wij een fijne smid Lachen

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:05

Mijn merrie heeft best is op der flikker gehad bij de smid,maar dan had ze het ook wel gewoon echt verdiend.Ook op de manege kregen die paarden echt wel is op hun flikker,en moet zeggen dat ik daar eigelijk altijd wel 'mee eens was'.Of iig waren die klappen toch echt wel terecht,maar goed dat ziet iedereen toch anders geloof ik..

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:07

mijn paardje staat heel braaf stil, dus daar zal het niet bij nodig zijn.
die kleine hengst echter is bij iedereen moeilijk met zijn voeten optillen. vooral met zijn achterbenen. Hij probeert ze los te trekken in een trapbeweging. En omdat het zo'n kleintje is komt hij dan gevaarlijk dicht bij je hoofd. Van mij mag de hoefsmid hem aanpakken als het moet. Hij doet dat dan ook en op dezelfde manier zoals ik het zou doen.
Dus ja, van mij mag hij slaan, maar dat is iets anders dan erop losrammen.
Die pony is echt hengst, dus het is ook een beetje eenkwestie van dominantie, het gaat nu steeds beter. De laatste keer heeft de hoefsmid 1 achterhoef kunnen bekappen zonder dat er geschopt werd.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:08

Mijn paard is al 16 en dus al heel vaak bekapt, maar nog steeds vindt hij het doodeng. Hij is gelukkig superbraaf maar vreselijk gespannen. Wat ik zo mooi vind om te zien, dat onze smid zo ontzettend geduldig en rustig met hem omgaat en gaande weg raakt mijn paardje dan weer ontspannen. Ik hoef dan ook geen andere smid.

Bachus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:14

Ik heb een keer gezien hoe de smid een hengt een klap op zijn *piep* gaf toen ie eruit hing! Hamer
werd helemaal dik en hij kreeg em niet meer in zijn koker. En hij moest dekken dag erna....
eigenaar had zijn paard achter gelaten en was niet blij toen hij terug kwam!
meestal helpt een grote mond wel (bij mijn pony) maar echt slaan, en dan ook met met de hamer of vijl vind ik echt niet kunnen!

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:15

Ik heb jaren de zelfde hoefsmid gehad maar de laatste maanden was hij erg raar , hij sloeg als hij vond dat mijn toen jaarling niet genoeg stil stond , hij ging knijpen in d'r liezen om de reactie te zien die ze gaf (slaan dus ) door hem is mijn paard nu slecht met hoefjes geven en het vertrouwen in de smid heeft ze niet meer ik heb hem meteen niet meer laten komen en heb nu een heel rustig iemand die goed met mijn nu paard overweg kan.

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:31

Mijn vorige hoefsmit heeft mijn pony geslagen. Boos!
Hij zou er FF ijzers onder slaan. Ik had hem van te voren verteld dat het een vrij nerveuze pony is, komt ook door de gescheidenis die pony meegemaakt heb. Maar hij pakte meteen haar been en begon te snijden en te bekappen. Mijn pony ging in verzet daarom gooide hij meteen een praam om! Maar dat moet je vooral niet doen bij die pony!!
Toen ze weer in verzet kwam draaide hij de praam zo strak aan dat ze zowat door haar voorbenen heen ging van de pijn! Maar zelf daar werd ze niet rustiger van (wat in mijn ogen vrij logisch is) Hij heeft de mijn pony daarna nog geslagen met een hamer en geschopt onder haar buik. Ik moest hem wel door laten gaan want er zaten pas drie ijzers onder Huilen
Ik heb wel gezegd dat ik het niet normaal vond, en toen ie eenmaal klaar was heb ik ook gezegd dat ik ze er wel door een andere smit af zou laten halen en dat hij niet meer terug hoefde te komen! (dit is ruim 9 jaar geleden)

Ik heb daarna me pony helemaal in de watten gelegd wat ze had niks fout gedaan! Haar hele neus/lip zat onder de wondjes van de praam en ik mocht zeker een week niet aan haar benen/hoeven komen. Ze vind het nu nog steeds niet alles als er een vreemde aan haar benen zit!

Ik heb nu een ander hoefsmit en ben na dat voorgeval ook overgegaan op NB. Ik wil mijn pony dat die trauma van ijzers nog een keer aandoen! De hoefsmit die ik nu heb is hel erg lief en rustig voor haar.

Bij andere hoefmeden heb ik ook gezien dan ze paarden sloegen (ook die van mijn oude verzorgpaard) en ik vind dat echt niet kunnen tenzij de paarden zelf wat verkeerd doen zoals bijten of slaan! Maar als het paard er zelf echt niets aan kan doen, zeg ik er zeker wat van!

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:35

Tuurlijk zeg ik er dan wat dan.
1. Het zijn mijn paarden,niet de zijne.
2. Áls ze een klap verdienen,geef ik ze die wel.

Gelukkig zijn mijn paarden erg braaf bij de hoefsmid.
Zo niet,dan blijft de hoefsmid gewoon erg geduldig.

Bij ons op stal moesten de jaarlingen bekapt worden,en die wilden niet stil staan.
Nou die kregen me toch klappen van die hoefsmid.
Als ik zo'n hoefsmid had,hoefde die gelijk NOOIT meer te komen.
Waar zit je verstand..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:39

Die van mij werkt vooral met zijn stem, meer is ook niet nodig. Maar als hij echt een keertje vervelend is, mag de smid hem heus wel een tik geven, dat doe ik ook als hij vervelend is. Tot op heden is dat niet nodig geweest.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:43

Als je paard zich niet gedraagd, mag hij best even optreden.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:46

mij hoefsmid deed het ook een keer... odat mijn pony sloeg.. okay dacht ik dat had ze verdiend..
maar daarna sloeg hij dr gelijk nog een keer.. Daar heb ik echt wel wat van gezecht! en hij zich verontschuldigt, en belooft dat hij dat niet nog een keer zal doen!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:55

Mijn paard is soms nogal een hork, (heel lief hoor) benen terug trekken, alles vast pakken, bv de riem waar het schort van de smid mee vastzit en dan de smid proberen op te tillen, en tja dat werkt niet altijd zo makelijk. 1 keer is leuk maar het gaat op den duur wel vervelen. Ik zorg dat ik er altijd bij ben en dat ik hem vast kan houden, even weglopen is er niet bij want dan wipt hij zijn halster af en loopt hij even mee. Kun je zeggen dat zijn halster straker moet maar het is soms net een houdinie. Mijn smid probeert de geintjes met een flinke brul in toom te houden, en heel soms geeft hij hem een elleboog in zijn zij. dus echt slaan gebeurt niet terwijl ik aan geef dat hij hem best een knal mag geven. tenslotte doe ik dat ook wel eens als hij weer eens iets te pakken heeft wat niet van hem is.

Moet zeggen dat het wel steeds minder wordt hoor , dat ge-emmer van mijn horkje. hij is verder lief hoor Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:51

Mijn smid heeft meer geduld dan ik.
Mijn paard is wat eenkennig en loopt zich enorm aan te stellen bij de smid. Als de smid zijn benen heeft, is er niks aan de hand, dan staat hij als een doetje, maar voordien is het nek erop, knorren en liefst op twee benen over het erf stuiteren. Ik heb al eens tegen de smid gezegd dat als hij het zat is, dat ik hem alle ruimte geef om mijn paard te corrigeren. Hij kan het immers beter doen dan ik, niet echt tof als jij je paard een tik geeft en je paard begint daarom onverwacht te springen terwijl de smid zijn voet nog vast heeft. Maar mijn smid is een lieve geduldige vent die nog steeds probeert om mijn paard elke keer over zijn hals te kunnen aaien en geruststellen voor hij begint, hoewel het tot dusver niet veel uitmaakt.

Het stalpersoneel trouwens idem dito. Die komen een paar keer terug om te kijken of hij zich uit de stal wil laten halen. Als hij bij mij met zijn kont naar de deur zou gaan staan en tegen de muur op zou klimmen, kreeg hij een knal voor zijn appel. Maar ja, bij mij doet hij het niet.

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:56

een smid mag best eens een tik geven aan mijn paard, zeker als de mijne omhoog komt.
maar wij zijn een keer van smid veranderd omdat hij toen de vijl (het handsvat) geslagen heeft tegen mijn pony's buik (zeg maar net achter haar ribben). pony was heel braaf bij de hoefsmid.
hij zei toen ook dat die alleen maar paarden wilde doen die alles konden zien, we hadden toen een paard met 1 blind oog.

ik vind dat een hoefsmid dat niet mag doen, een tik geven als iets niet mag dat vind ik zeker kunnen. ze moeten zich ook niet laten trappen of bijten. maar in elkaar rossen, nee zeker niet!

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:15

Bachus schreef:
Ik heb een keer gezien hoe de smid een hengt een klap op zijn *piep* gaf toen ie eruit hing! Hamer
werd helemaal dik en hij kreeg em niet meer in zijn koker. En hij moest dekken dag erna....
eigenaar had zijn paard achter gelaten en was niet blij toen hij terug kwam!
meestal helpt een grote mond wel (bij mijn pony) maar echt slaan, en dan ook met met de hamer of vijl vind ik echt niet kunnen!

dit is gewoon mishandeling! arm beest.

Met een tik geven, bedoel ik echt een klap op zn kont of zn neus. En mijn hoefsmid heeft hem een keer een trap onder zijn buik gegeven, maar pas nadat hij een aantal keer mondeling gewaarschuwd was en de hoefsmid alsnog een trap verkocht. Ik ben dolblij met mijn hoefsmid en wil echt geen ander meer.

als het niet terecht is dan moet je er zeker wat van zeggen of als het een manier is die niet helpt dan moet je dat van tevoren zeggen en vertellen hoe je hem wel kunt corrigeren. en natuurlijk als het naar mishandeling neigt. Iedereen weet hoe je een paard moet corrigeren en vooral van mensen die een opleiding in paardenverzorging hebben gevolgd mag je wel verwachten dat ze dit weten.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:25

Slaan, rammen, trappen, ´corrigerende tikjes´ (verfijnd woord voor slaan trouwens)?
Alles is en blijft hetzelfde.
Èén verkeerde beweging en ik sleur hem letterlijk van het erf af.
Nee, voor mij is slaan (ja ook tikken is slaan) een absoluut taboe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:26

Ook als het paard de smid trapt?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:36

runningkawa schreef:

Ja, simpele oplossing is negeren voor een moment en dan verder gaan.
Gelukkig denkt mijn NB´er net zo en is deze methode ook erg succesvol.
Het verlangt natuurlijk wel wat geduld en tijd en als je met paarden werkt zijn er altijd bepaalde risico´s aan verbonden.
Maar slaan staat bij ons gelukkig niet in het woordenboek Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:39

mijn smid is bijna zelf een paard, als die een opdonder verkoopt, wat wel eens gebeurd is dan had hij groot gelijk.
Hij kreeg een klap, schrok zich rot en daarna een aai over zijn bol. Nooit meer last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:40

Ken er een paar die dan echt door blijven etteren..gewoon omdat ze nooit opgevoed zijn en zo weten dat het niet hoeft.
Zpu je mooi klaar zijn als smid...

Heb je wel eens geken wat er in een groep gebuerd als een paard dat probeert naar een hogere in rang...iig niet negeren Lachen

Mijn smid hoeft geen risico's te nemen omdat ik mijn paard niet geleerd heb om zich normaal te gedragen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:49

als mijn paard zit te klooien met de HS dan vind ik best dathij eens mag roepen of een tik geven.
Ik ben eerlij kdat mijn paard ook niet de makkelijkste is, maar dat kwam grotendeels door zijn verleden.
Ook heeft mijn paard een enorm pak humor!
Zo heeft hij eens 2 maal de HS zijn portemonnee uit zijn broekzak getrokken en weggesmeten waarop wij de HS zijn klein geld mochten gaan rapen Haha!

Paard is ook zeer eerlijk, misdoet hij iets en krijgt hij een tik, dan zal hij vanzelf zich wel koest weten te houden.
Maar als je echt begint erop te meppen zou ik maar goed gaan oppassen!
Hij gaat zich niet inhouden om ook eens zijn tanden en benen te laten zien.
Vind ik ook maar normaal, jij respect voor hem, hij dat voor jou!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:51

hns schreef:
runningkawa schreef:

Ja, simpele oplossing is negeren voor een moment en dan verder gaan.
Gelukkig denkt mijn NB´er net zo en is deze methode ook erg succesvol.
Het verlangt natuurlijk wel wat geduld en tijd en als je met paarden werkt zijn er altijd bepaalde risico´s aan verbonden.
Maar slaan staat bij ons gelukkig niet in het woordenboek Lachen

ik weet niet hoor, maar slaan is echt niet zo zielig. Kijk maar hoe paarden elkaar in de wei ook opvoeden. Dat gaat er echt niet zachtjes aan toe soms hoor! Ik vind het nog veel zieliger als een paard de hoefsmid trapt, dat doet pas echt pijn.
Gelukkig heb ik een goed opgevoede poowny, die rustig in slaap valt terwijl de hoefsmid haar hoeven aan het bekappen is Lachen Maar als ze een keer echt heel vervelend is mag ze best een keer een tik krijgen van mij, maar uit frustratie zou ik het ook niet accepteren en echt wel iets van zeggen. Gelukkig heb ik een hele fijne hoefsmid die, net als die van uriele, meer geduld heeft met mijn paard dan ikzelf Lachen