Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: Mijn jaarling blijft niet stilstaan tijdens het poesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 15:19

Grappig hoe wandelen met een jaarling, of hem leren netjes mee te lopen(grondwerk is daar ook best geschikt voor), hier weer wordt verheven tot 'Werken'.
In een kudde begint meelopen namelijk al vanaf dag 1.
Ook later in de kudde, wordt van het jonge dier verwacht dat ie volgt.
Niemand die rekening met hem houdt, omdat hij dat geestelijk niet langer dan 15 minuten vol kan houden.

Als je later een fijn recreatiepaardje wilt: ga er zoveel mogelijk mee in het verkeer wandelen. Ga steeds een stapje verder, neem hem mee over bruggetjes, langs zeilen, bouwplaatsen, hondenclubs, enz...enz...
Dat heb ik indertijd ook met mijn welsh cob gedaan.
Veel plezier van gehad.
Die 100 kilo is namelijk heel wat makkelijker in de berm te drukken, dan de 500 kilo die hij later wordt.
En dan mag ie best gelijk leren dat hij niet mag trekken, je om mag lopen, en dat hij stil moet staan.

Aan de andere kant, staat er bij ons altijd zoveel jong grut dat wij aan 'tuttelen' helemaal niet toekomen, maar ook die paardjes zijn tegen hun derde heel makkelijk en van de nieuwe adressen hebben we tot nu toe alleen maar complimenten gekregen dat ze zon brave pony bij ons gekocht hebben. (D-ponys voor kinderen Knipoog, de laatste is vorig jaar het buitenland gegaan, we zitten nu in de minis )
Het gaat er meer om HOE je met je jonge paard omgaat, dan HOE VAAK, denk ik.
Iedere dag even verstandig met hem bezig, maakt hem echt niet moeilijk in te rijden.

Jong geleerd is oud gedaan, en het is een paard, geen suikerbeest. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 17:47

AMEN!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:17

Binckydenice schreef:
maaitjuh schreef:
Hij weet niet anders. Dat is het banketstaaf, jij moet voor hem zorgen en de juiste keuzes maken.
Een veulen kan zich maar 15 minuten achter elkaar concentreren. Bij een jaarling is het niet veel langer.
Ik vind het gewoon zielig als je dan langer met zon beest bezig bent.
Er is zoveel wetenschappelijk bewezen daarover. Waarom dan eigenwijs doen.
Koop een 10 jarige Shetlander als je zo graag wilt knuffelen.
Het kan me geen f*ck schelen hoe goed iemand wel of niet met een jong paard kan omgaan, het feit voor mij is dat je dat gewoon niet doet.

Hij hoeft zich niet eens te concentreren want dan komt hij toch gewoon niet? Hij doet het zelf. Ik ga iedere avond er even heen om te kijken hoe het daar gaat. Dan staan er vier jonge hengsten om aandacht te vragen bij me. Wat is hier nou weer mis mee?

Ik heb ook een 18 jarige shetlander als je het weten wilt?

Het kan mij geen f*ck schelen hoe jij er over denkt met deze taal..... Doei....
Volgens jou doe ik het niet goed? Volgens mij BEN jij niet helemaal goed.

Iedere avond kijken en aanhalen is inderdaad niks mis mee.
Maar elke avond hem uit het land halen, poetsen en vooral daarbij eisen dat hij stilstaat vind ik te veel.
En ach misschien ben IK wel niet helemaal goed. Haha! Maar wel voor mn paarden. Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 18:18

Randalinpony: Met je pony wandelen en op die manier beweging geven is wat anders dat eisen dat hij stil moet staan. Steeds maar herhalen voetjes geven e.d.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 19:46

heb je je uberhaupt wel geintresseert voor dat je dit paard aan kocht. Als je dat wel had gedaan dan had je kunnen weten dat dit geen ervaren paard is, dit moet jij samen met dit paard leren ontdekken hoe deze wereld in zijn werking gaat voor hem of haar. Je had ook kunnnen weten dat er een kleine een piep kleine kans bestaat dat dit paard iets naar jouw kan doen omdat je 'm maar zo kort heb, het is en blijf een dier om dan je kleine meid er bij laten nu is het goed afgelopen maar had dit niet zo het geval geweest dan had ie weg gemoeten waarschijnelijk. goed een paard moet je belonen net als een puppy als een puppy niet gelijk kom wanneer jij wil en komt ie dan en je geef hem op zijn falie komt ie de volgende x niet meer, zorg dat dit paard nieuwsgierig naar je wordt en wil je hem ff poetsen hou 'm in stal met een plakje hooi zo kan je wel een band krijgen maar met een jaarling doe rustig aan je heb nog alle tijd wees daar zuinig op gr claudia

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 19:56

Ik heb om tips gevraagd claudia!!! Natuurlijk wist ik dat ik een onervaren paard kocht. Ik ben niet dom, ik heb 16 jaar ervaring met paarden.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:16

Het was n iet de de bedoeling om je dom te laten voelen absoluut niet ik zeg ook niet dat je dom ben, maar vaak met zulke situaties is simpelweg omdat mensen er geen ervaring mee hebben en als jij wel die ervaring heb dat is mooi. zorg gewoon dat ie wat te knabbellen heb als jij staat te poetsen in zijn stal een beloning op zijn tijd en dat is het suc6 claudia

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 20:34

Sorry, dat ik zo tegen je uitschoot, Claudia.
Ik vroeg me af hoe anderen mensen omgaan met hun jaarling, tips en ervaringen uit wisselen. Wat ik al eerder schreef, is dat het nu heel goed gaat, doordat ik grondoeveningen met haar heb gedaan. Ze reageerd heel goed op mijn stem en aanrakingen. Ik laat haar ook niet zo lang vast staan, even snel een borstel erover heen en hoefjes oppakken en klaar.
Bedankt voor je tip.

claudia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:39

maak niets uit zo heb jij misschien een andere xeen tip voor mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 07:39

Ik kon mijn jaarling ook niet vastzetten, is namelijk mishandeld en stond altijd vast in een stand.Ik poeste hem altijd in de wei en liet hem zo wennen aan de verschillende dingen, en als ik zijn hoeven moest doen hield iemand hem voor me vast.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 08:59

Binckydenice schreef:
maaitjuh schreef:
Hij weet niet anders. Dat is het banketstaaf, jij moet voor hem zorgen en de juiste keuzes maken.
Een veulen kan zich maar 15 minuten achter elkaar concentreren. Bij een jaarling is het niet veel langer.
Ik vind het gewoon zielig als je dan langer met zon beest bezig bent.
Er is zoveel wetenschappelijk bewezen daarover. Waarom dan eigenwijs doen.
Koop een 10 jarige Shetlander als je zo graag wilt knuffelen.
Het kan me geen f*ck schelen hoe goed iemand wel of niet met een jong paard kan omgaan, het feit voor mij is dat je dat gewoon niet doet.

Hij hoeft zich niet eens te concentreren want dan komt hij toch gewoon niet? Hij doet het zelf. Ik ga iedere avond er even heen om te kijken hoe het daar gaat. Dan staan er vier jonge hengsten om aandacht te vragen bij me. Wat is hier nou weer mis mee?

Ik heb ook een 18 jarige shetlander als je het weten wilt?

Het kan mij geen f*ck schelen hoe jij er over denkt met deze taal..... Doei....
Volgens jou doe ik het niet goed? Volgens mij BEN jij niet helemaal goed.

Iedere avond kijken en aanhalen is inderdaad niks mis mee.
Maar elke avond hem uit het land halen, poetsen en vooral daarbij eisen dat hij stilstaat vind ik te veel.
En ach misschien ben IK wel niet helemaal goed. Haha! Maar wel voor mn paarden. Haha!
[/quote]

Volgende maand moet hij toch echt de stal in en dan wordt het wel zo. Dan moet ik er zelf iedere dag mee bezig zijn om hem de verzorging te geven die hij nodig heeft in de winter. Dus dan wordt het wel iedere dag stilstaan en luisteren.

Ik ga echt niet iedere avond mijn paard uit het land halen hoor. Laat ze maar staan, af en toe gaan we een eindje wandelen. En poetsen? Daar hoef ik hem niet eens voorvast te zetten dat vindt hij zo lekker dat hij gewoon zelf blijft staan. Pling

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:04

randalinpony schreef:
nu in de minis )

Jong geleerd is oud gedaan, en het is een paard, geen suikerbeest. Haha!

Helemaal mee eens. Laat hem lekker paard zijn in het land met zijn soortgenoten.
Het is goed dat je hem alvast wat bijbrengt maar laat hem verder gewoon met rust.

Onze veulens zijn nu ongeveer 5 weken gespeend en komen elke dag in het land. Ze gaan aan het halster naar het land. En ze gaan om de beurt omdat mijn vader dat 's morgens alleen moet doen.
Af en toe even aan de beentjes zitten en regelmatig de smid erbij en dan komt het allemaal goed.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 09:43

Jeetje, laten we onze meningen respecteren zeg!!! Ik vind dat sommige hun mening wel heel hard over brengen.
Ik had om tips gevraagt en ervaringen kunnen uitwisselen over onze jaarlingen. Wat iedereen met hun jaarling doet moet diegene zelf weten. Ik denk dat dat hun eigen verantwoordelijkheid is. Iedereen doet dat dus blijkbaar anders.
Over het feit dat er wordt gezegt dat het onverstandig is dat ik een jaarling heb gekocht, wil ik wel even terug komen. Ik heb juist bewust voor een jaarling gekozen omdat ik een paardje voor het leven wil hebben. Ik wil dikke vrienden met haar worden en ze blijft bij mij tot haar dood.
Ik heb 16 jaar ervaring met paarden. Ik ben altijd los gelaten met de ponies, ik heb een kudde gehad met 8 ponies, die ik allemaal als eigen mocht beschouwen. Ik heb daar heel veel van geleerd.

Dus ik vraag jullie niet of het wel of niet verstandig is om een jaarling te kopen, ik vroeg jullie om tips....

Mijn probleem is inmiddels opgelost, met grondoeveningen. Mijn jaarling blijft nu prima stil staan.

Laten we het nog wel leuk houden.
Verder bedank ik diegenen die mij leuke en handige tips hebben gegeven.

Charissa

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:33

Lieve schat, een jaarling kan zich prima redden als hij op het land staat met andere jaarlingen. Wintervachtje enzo regelen ze zelf wel hoor.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:45

maaitjuh schreef:
Lieve schat, een jaarling kan zich prima redden als hij op het land staat met andere jaarlingen. Wintervachtje enzo regelen ze zelf wel hoor.

voor wie is deze opmerking bedoeld Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:50

Tuurlijk kan een jaarling zichzelf redden op de wei, maar het is ieder zijn eigen keuze hoe hij zijn paard houdt.
Die van mij blijft 24/7 buiten met een schuilstal. Andere willen ze binnen in een loopstal. Dat is het zelfde met oudere paarden, de ene wordt helemaal ingepakt en staat binnen, en de andere loopt zonder deken buiten.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:55

de mijne (ook jaarling) mag gewoon paard zijn, staat 24/7 buiten > ik kom er zo'n 3/4 keer in de week..als ik dan zin heb haal ik haar wel degelijk uit de wei; ook stilstaan, voetjes geven, borsteltje erover heen etc..
Het kan makkelijk hoor..
Ik ben het met je eens Risje80 ; ik kirjg vaak ook commentaar, maar je kiest er zelf voor hoe je met je paard omgaat, toch?
Ik heb echt wel een idee hoe ik met paardjes moet omgaan en vraag er niet tveel van.maar vind het zoo'n onzin dat iedereen maar roept dat je die jaarlingen vooral niet aan moet raken en paard moet laten zijn!
pfff..de mijne is prima tevreden..ik ken haar t best; ze vind het geen probleem om af en toe in de hand te zijn! ze wordt er hardstikke makkelijk van zonder dat het getut is!
De paarden waren eens losgeborken en de mijne was makkelijk ta vangen en vast te zetten etc..gewoon omdat ze dat al eens geleerd had > dat was dan wel in geval van nood maar ik kreeg toen ineens wel complimenten dat ze zo makkelijk was ; anders was dat heeel anders afgelopen dat weet ik zeker!

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:55

maaitjuh schreef:

Voor wie is dit bedoeld?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 10:58

sabby schreef:
de mijne (ook jaarling) mag gewoon paard zijn, staat 24/7 buiten > ik kom er zo'n 3/4 keer in de week..als ik dan zin heb haal ik haar wel degelijk uit de wei; ook stilstaan, voetjes geven, borsteltje erover heen etc..
Het kan makkelijk hoor..
Ik ben het met je eens Risje80 ; ik kirjg vaak ook commentaar, maar je kiest er zelf voor hoe je met je paard omgaat, toch?
Ik heb echt wel een idee hoe ik met paardjes moet omgaan en vraag er niet tveel van.maar vind het zoo'n onzin dat iedereen maar roept dat je die jaarlingen vooral niet aan moet raken en paard moet laten zijn!
pfff..de mijne is prima tevreden..ik ken haar t best; ze vind het geen probleem om af en toe in de hand te zijn! ze wordt er hardstikke makkelijk van zonder dat het getut is!
De paarden waren eens losgeborken en de mijne was makkelijk ta vangen en vast te zetten etc..gewoon omdat ze dat al eens geleerd had > dat was dan wel in geval van nood maar ik kreeg toen ineens wel complimenten dat ze zo makkelijk was ; anders was dat heeel anders afgelopen dat weet ik zeker!

Ik vindt er ook veel meer voordelen als nadelen aan zitten...

Want waarom is paard geen paard meer wanneer je er vaak mee bezig bent ookal is het een jaarling? Zo ondekt hij toch juist hoe het hem de rest van zijn leven zou vergaan? Hij moet toch weten hoe alles werkt? Liever te vroeg dan te laat. En mijn paard is echt nog wel paard hoor!

Kiki_Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:05

Mijn jaarling heeft de hele zomer in de hengstenopfok gestaan en staat nu overdag in de wei bij ruinen,en s'nachts op stal.Hij krijgt sávonds brok en kalksteenpoeder en een berg kuil om de nacht door te komen.Ik poest hem een paar keer per week, en wandel ook een paar keer in de week met hem. Leer hem dat hij voor niks bang hoeft te zijn bijv. met zeilen en wind enzo. Hij blijft nu staan waar hij nu is en gaat niet meer terug de opfok in.
Hij heeft nu sociale contacten en leert van de ruinen ook wel. En ik moet zeggen dat ik meer ervaring heb met hengsten en dit gewoon het fijnste vind.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:17

De mijne gaat net als die van jouw vanaf 1 november de stal in. Dan gaat hij overdag bij de ruinen en snachts op stal. Ik wandel wel met hem en poets hem ook.

Hij heeft de hele zomer met vier hengsten gelopen op het land en nu moet hij de stal in. En hij mag gerust nog wel paard zijn hoor!

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:23

onze jaarlingen staan nu nog 24/7 op het land,
iedere dag gaat er wel iemand langs om te controleren of de draden nog in orde zijn, of de paarden geen draadbenen hebben of ziek zijn.
ze komen vanzelf op ons af, en dan worden ze wel wat geaaid, maar verder wordt er niets mee gedaan!

in de winter komen ze op stal, worden ze bijgevoerd etc, maar ook dan staan ze in grote loophokken met elkaar!
er wordt niet met ze omgetut, gewoon weg omdat het nog niet hoeft!
wanneer ze drie zijn worden ze binnengehaald en beleerd. en het valt hun dan echt niet rauw op hun dak.
ze hebben dan al drie winters binnen gestaan, kennen de omgeving etc.
en daarnaast zijn onze paarden van nature heel braaf en koel in de kop.

poppetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:24

Risje80 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, en vooral van Cassidy, daar heb ik veel aan.
Ik ga haar echt niet lang poetsen hoor, ik haal er ff snel de borstel over en probeer haar hoefjes uit te krabben.
Maar ik wil zo graag lekker met dr tutten (ookal is dat niks voor een jaarling, dat weet ik) Ik zou gewoon graag een goede band met haar willen opbouwen, zodat we over 2 jaar lekker aan de slag kunnen met zn tweetjes en zij me helemaal vertrouwd.
Ik ga het lekker rustig aan doen met haar. En haar laten wennen aan mij.
Iemand nog tips hoe ik haar het beste kan laten wennen aan mij? (of hoe we kunnen wennen aan elkaar Knipoog )

Als ze jou van veulen af aan al kent hoeft ze echt niet meer aan jou te wennen. Gewoon de koppel in doen en als 3-jarige mee beginnen. Zul je zien hoe snel ze een band opbouwd met jou!! En als je van haar wilt genieten loop je toch regelmatig even de koppel in?

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:56

Jong geleerd is oud gedaan. Ik vind dat je de basis dingen best met je jaarling of veulen kan oefenen. Mijn jaarling blijft keurig netjes zonder halstertouw staan als ik aan t poetsen ben gewoonweg omdat hij het lekker vind. Ook geeft hij netjes zijn hoefjes al en dit heb ik echt niet gedaan door elke keer achter elkaar ze hoefjes te pakken of uren ermee bezig te zijn gewoon elke dag een hoefje pakken en oefenen. Ik begin liever nu al met de basis dingen omdat als hij straks 3 is en ik het niet gedaan heb het veel moeilijker is hem alles te leren. Werken hoeft hij niet het is slechts leren. Je leert een klein kind toch ook al vanaf ze geboorte de basisdingen. Werken mag hij als hij 4 jaar is. Ik vind het niet verkeerd want mijn jaarling is wel al verkeersmak, kan goed losstaan met het poetsen( wat ik dus niet elke dag doe) en luisterd goed naar mijn stem wat ik erg belangrijk vind voor de rest laat ik hem lekker op het land staan met zijn leeftijdsgenootjes

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 12:47

Hoi Poppetje,
Ik heb mijn jaarling pas 4 weken. Ik heb haar gekregen toen ze 1 jaar en 2 maanden was. Dus ik ken haar niet van veulen af aan. Een band opbouwen zal in de loop van de tijd komen. Ik heb dat nu nog helemaal niet met haar. Maar daar werken we aan.

Groetjes, Charissa