Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:
Waarom zou je zacht zijn tegen een paard die niet zacht tegen jouw is? Ik denk zomaar dat KiWiKo meer ECHT lastige paarden in handen heeft gehad, dan jullie in jullie leven ooit te zien gaan krijgen. Als een paard de confrontatie aangaat, een echt dominant paard de confrontatie aangaat, een volwassen en dominante hengst de confrontatie aangaat, dan gaat hij door tot er slachtoffers vallen. Dan is er geen sprake van samenwerken, dan moet je die confrontatie aangaan en het paard de indruk geven dat je hem levend vilt. Jij zegt dat je het acceptabel vind dat een paard, wat een bijt of trapt, een flinke tik moet krijgen. Wat als het met die ene flinke tik niet gedaan is? Als die ene correct die je geeft, de trigger is voor een knokpartij? Als het paard op je afkomt, het uit wil vechten, door wil gaan tot er bloed vloeit? Moeten er menselijke slachtoffers vallen omdat een paar Pennymeisjes vinden dat het " sielugh" is om een paard aan te pakken, en omdat anderen vinden dat er "samengewerkt" moet worden? Moeten er paarden naar de slager gaan omdat er is verzuimd ze vroeg in hun leven even stevig op hun plek te zetten, omdat het "gemeen" is? Ik vraag me soms echt af hoeveel paarden er de stempel "onhandelbaar" krijgen, en zo zijn geworden omdat er iets gruwelijk fout is gegaan in hun opvoeding....
amosjuh schreef:ja dat idee heb ik ook jho dat ze niet helmaal begrijpe wat ik bedoel
ik vind heus wel dat je paard een knal mag gven als je daar een goede rede voor heb, maar niet voor niets
niet asl hij / zij een stap verkeerd doet
met geweld los je tog niks op
of heb ik dat verkeerd????????

hns schreef:Heb je een echt paard dat je werkelijk niet goed aankan dan ga maar rechtstreeks naar een prof en probeer zulke dingen niet zelf op te lossen.
hns schreef:Mocht je ervaring hebben onthoud altijd dat ook de meest ervaren mensen eens een keertje een helpende hand nodig hebben.
Paarden hebben vrienden en vijanden.
Het zijn meestal de vijanden die de meeste klappen uitdelen en agressief gedrag tonen dan hun vrienden!!
Wil je je paard als vriend of als vijand?
hns schreef:Wil een paard beheersen door angst, pijn en geweld of doormiddel van vriendschap, vertrouwen en rust?
Biancaa schreef:
@jamezy, je zegt dat je met mensen moet vergelijken, dan vraag ik me af of je wel met bit rijdt? Want slaan met zweep mag niet, dat is zielig, maar rijden met bit mag wel? Dat is dus niet zielig, zo'n ding in hun mond waar 9 van de 10 aan lopen te hangen en te rossen?
ik ben blij dta ik dus zweeploos, bitloos en boomloos rij... Voornamelijk met stem- en beenhulpen. Lukt het niet, dan proberen we het weer. Slaan lost inderdaad niks op, tenzij het echt nodig is, omdat je anders een paard van 700 kilo in je nek hebt...
Het woord 'zielig', heb ik dat gebruikt? Je doet me overkomen als de eerste de beste dertienjarige... Er gebeuren wel ergere dingen! Ik bedoel alleen maar dat het niet waar is dat dieren minder pijn of anders voelen dan mensen. Helaas worden reacties, al dan niet insinctiefmatig, vaak verkeerd begrepen; dat is dan ook wat botst tussen mens en paard. Enkel en alleen omdat ze niet kunnen praten, verdienen ze nog niet minder respect! Bovendien moet je respect verdienen, niet afdwingen
Je houding, gedachtegang, inlevingsvermogen en instelling werken daar al voor een groot gedeelte aan mee. En mocht die onopgevoedde jaarling-hengst, 1m70 en 700 kilo schoon aan de haak ooit op mijn pad komen, ga ik gerust een stapje opzij. Daar waag ik me niet aan, ik heb niet zo'n last van onderwerpingsdrang voor iets dat mij op alle punten voorbij loopt 

Kris25 schreef:Geloof mij maar, in jullie ogen ben ik een dierenbeul eerste klas. Ik heb hier ene paard stoute paardjes staan die regelmatig een flinke tik krijgen. Nooit zomaar, maar steigeren en bokken kun je niet afleren door op zo'n moment lieve woordjes in zijn oor te fluisteren....

friesjeessss schreef:precies,, riverna heeft laatst van mij een emmer tegen haar achterste gekregen, als ik het land in kom, is het vaak dreigen, op me afstromen en soms zelfs beginnen te steigeren en trappen, ik moest water uit de sloot halen en dan heb ik geen zin, dat zij mij een trap verkoopt en ik in de sloot lig, dus ja, ik geef ze soms wel een goeie mep, bij haar is dat ook nodig anders krijg ik een onhandelbaar paard en daar zit ik niet op te wachten.
Cassidy schreef:hns schreef:Heb je een echt paard dat je werkelijk niet goed aankan dan ga maar rechtstreeks naar een prof en probeer zulke dingen niet zelf op te lossen.Citaat:Tja, en heb jij je weleens afgevraagd waarom de profs soms ook niet willen dat je de eerste keren er bij bent als ze met je paard aan het werk gaan....
Zulke profs gaan bij meteen op de rode lijst.
Je hebt nu eenmaal overal een paar zwarte schapen, kun je jammergenoeg niks aan doen.hns schreef:Mocht je ervaring hebben onthoud altijd dat ook de meest ervaren mensen eens een keertje een helpende hand nodig hebben.
Paarden hebben vrienden en vijanden.
Het zijn meestal de vijanden die de meeste klappen uitdelen en agressief gedrag tonen dan hun vrienden!!
Wil je je paard als vriend of als vijand?Citaat:Een paard wil duidelijkheid, duidelijke grenzen, duidelijke regels. Die kan en moet de mens hem bieden. Heeft het paard echter te lang zijn eigen regels kunnen maken, moet je toch soms even wat harder doorgrijpen om door te dringen. Soms bereik je dat alleen door agressief gedrag. Psychisch (met behulp van zogenaamde zachte methodes als de Join-up) en als je niet into NH bent, door die welgemeende en gedoseerde tik.