wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wat vinden jullie van het echt slaan van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:19

Nee Amosjuh, je leest niet. Ik vroeg naar het !woord! tik, niet naar waar je die geeft. Bij mij is een tik nl eigenlijk hetzelfde als slaan, even snel een pats met mijn vlakke hand. Hij moet weten dat hij fout zit en dat doe ik niet dmv hem even aan te raken zonder dat hij iets voelt.

Met NHS ben ik het ook zeker eens. Maar je moet wel de middelen hebben om een paard naar een prof te brengen. Ze doen dat soort dingen niet gratis, zeker NH profs niet. Die weten wel wat ze voor dat soort dingen kunnen vragen. Als een paard mij bijt zal ik ook niet meteen naar een prof rennen. Ik deel een goede tik uit en een paard weet meteen dat ik bijten onacceptabel vind. Het komt dan ook zelden voor dat paarden doorgaan nadat je ze hebt laten voelen dat jij dat soort dingen niet wilt. Daarmee beheers ik mijn paard niet door angst en pijn, dat zou wel heel erg ver gaan. Ze zijn heus niet dom hoor, ze weten zelf ook wel wanneer ze fout zitten en ze zijn lang niet zo onschuldig als mensen soms denken.

Ik denk ook dat we allemaal toen we vroeger klein waren wel eens een klap voor onze kont hebben gehad. Ik iig wel en op de momenten dat ik die kreeg weet ik zeker dat ik die heb verdiend. Ouders slaan je nl ook niet zomaar voor de lol, je moet heel wat uithalen wil je een mep op je kont krijgen. En dan nog hebben meeste ouders het er best moeilijk mee. Tuurlijk vond niemand het leuk om gestraft te worden op die manier. Maar zijn wij hierdoor allemaal slechter geworden? Nee, volgens mij niet. Ik denk dat velen van ons het ook af en toe wel even konden gebruiken van onze paps en mams.

Volgens zijn de meeste mensen in dit topic het ook wel eens. Zomaar slaan is gewoon not-done. Een paard slaan of een tik geven doet iedereen in dit topic pas wanneer het desbetreffende paard bijt of met zijn achterbenen naar je uithaalt.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:20

Citaat:

Waarom zou je zacht zijn tegen een paard die niet zacht tegen jouw is? Ik denk zomaar dat KiWiKo meer ECHT lastige paarden in handen heeft gehad, dan jullie in jullie leven ooit te zien gaan krijgen. Als een paard de confrontatie aangaat, een echt dominant paard de confrontatie aangaat, een volwassen en dominante hengst de confrontatie aangaat, dan gaat hij door tot er slachtoffers vallen. Dan is er geen sprake van samenwerken, dan moet je die confrontatie aangaan en het paard de indruk geven dat je hem levend vilt. Jij zegt dat je het acceptabel vind dat een paard, wat een bijt of trapt, een flinke tik moet krijgen. Wat als het met die ene flinke tik niet gedaan is? Als die ene correct die je geeft, de trigger is voor een knokpartij? Als het paard op je afkomt, het uit wil vechten, door wil gaan tot er bloed vloeit? Moeten er menselijke slachtoffers vallen omdat een paar Pennymeisjes vinden dat het " sielugh" is om een paard aan te pakken, en omdat anderen vinden dat er "samengewerkt" moet worden? Moeten er paarden naar de slager gaan omdat er is verzuimd ze vroeg in hun leven even stevig op hun plek te zetten, omdat het "gemeen" is? Ik vraag me soms echt af hoeveel paarden er de stempel "onhandelbaar" krijgen, en zo zijn geworden omdat er iets gruwelijk fout is gegaan in hun opvoeding....

Ik snap je punt wel,vind het een beetje te kortzichtig om te oordelen of Kiwiko meer ECHT lastige paarden heeft gehad dan een ander. Ik heb zelf een volbloed die ik kreeg als onstuimige,dominante hengst die overal tegenin ging,en constant de confrontatie aanging om alles. Dus ook constant steigeren,trappen,aanvallen en ga zo maar door. Ik heb hem vanaf het begin consequent behandeld,en inderdaad vaak rake klappen moeten geven,en toen hij eenmaal doorhad dat het geen zin meer heeft om in de aanval te gaan,was het goed,heeft ook heel veel tijd in moeten zitten maar hij heeft nu wel alle respect en is een superpaard die alles voor me doet. En ik heb ook genoeg paarden op stal gehad zonder opvoeding,en zonder manieren,maar naar mijn idee zijn er ook andere manieren om je paard helemaal "de vernieling" in te trappen toch? En ik vind inderdaad ook dat het onzin is om te zeggen,het is zielig om een paard een klap te geven,want soms is het inderdaad gewoon nodig.
Maar hetgeen waar ik op reageerde was de zin,"als het moet schop ik een paard helemaal de vernieling in". Dus niet op het feit of het zielig is om een paard es een klap ofzo te geven of niet goed op te voeden.
Ik ben absoluut er niet op uit om kritiek te geven op andersmans werkwijze hoor,ik wilde alleen reageren op die zin,en dat is absoluut niet aanvallend bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:22

amosjuh schreef:
ja dat idee heb ik ook jho dat ze niet helmaal begrijpe wat ik bedoel
ik vind heus wel dat je paard een knal mag gven als je daar een goede rede voor heb, maar niet voor niets
niet asl hij / zij een stap verkeerd doet
met geweld los je tog niks op
of heb ik dat verkeerd????????

Nu word het me ff teveel. Weet je heel zeker dat je 19 bent???? Je loopt in dit topic constant te roepen dat je hoe dan ook niet mag slaan en alleen een tik mag geven maar nu zeg je dit? En dan zijn wij degene die het niet begrijpen? Sorry hoor maar neem nou eens een standpunt!

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:24

Ik begrijp wel wat Kiwiko bedoelt. Het klinkt wel hard maar het is wel zo. Als een paard echt iets heel erg gemeens doet (kind schoppen of zoiets ergs) dan helpt een keer corrigeren niet.
Dan moet je soms echt even doorgaan zodat het paard bibberend op zijn benen staat. Klinkt allemaal behoorlijk heftig idd maar kan me voorstellen wat Kiwiko bedoelt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:27

Mijn pony krijgt ook af en toe een tik op zijn kont, bijv hij vind het leuk om in de bak keihard te gaan draven i.p.v aanspringen in galop.. nou na een meter of 20 zo te hebben gezeten en been te geven ben je het wel zat.. tik dus.

Maar ook een schop geven, heb het al paar keer gedaan. Bijv als een paard steigerd aan de hand, dan kan hij verwachten ( al helemaal als hij richting mij steigerd ) dat hij een trap krijgt, en niet zo'n hele zachte ook Vork

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:28

Mijn paardjes kregen pas slobber en dat roer ik altijd met zo'n lange plastic schoenlepel. Mijn arab kan nooit wachten tot ik een gedeelte uit de emmer in zijn voerbak heb gedaan zodat hij aan kan vallen dus besloot alsvast half zijn neus er in te duwen. Gevolg emmer dus finaal over mij heen, gevolg voor hem...plastic schoenlepel op zijn bips....hij schrok niet van de pijn maar het het mooie geluid wat de tik voortbracht... Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:38

Wil nog even wat aan mijn laatste post toevoegen want mss kom ik niet zo duidelijk over voor sommige mensen.

Zit het hele topic nog eens goed door te lezen Amosjuh maar volgens mij ben jij degene die er niet veel van begrijpt. Jouw vraag was of je een paard mag slaan of niet redenen heb je er niet bij vermeld. Had dan gezegd: Mag je een paard zomaar slaan om niets? Iedereen in dit topic is het eens dat je een paard niet mag slaan om helemaal niets. Er is niemand in dit topic die beweert dat hij/zij een paard wel zou slaan als hij een klein stapje verkeerd zet. Ondertussen lees jij volgens mij de posts gewoon niet want je loopt nog steeds tussendoor te preken dat slaan niet mag volgens jou. Zelfs als mensen vermelden dat zij alleen slaan wanneer het paard bijt of trapt. Nu zeg je zelf ook ineens dat je een paard aan knal mag geven als je daar een goede reden voor hebt. Volgens mij hoor jij het dan toch eens te zijn met 99% van alle mensen die in dit topic post?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:48

hns schreef:
Heb je een echt paard dat je werkelijk niet goed aankan dan ga maar rechtstreeks naar een prof en probeer zulke dingen niet zelf op te lossen.

Tja, en heb jij je weleens afgevraagd waarom de profs soms ook niet willen dat je de eerste keren er bij bent als ze met je paard aan het werk gaan....

hns schreef:
Mocht je ervaring hebben onthoud altijd dat ook de meest ervaren mensen eens een keertje een helpende hand nodig hebben.
Paarden hebben vrienden en vijanden.
Het zijn meestal de vijanden die de meeste klappen uitdelen en agressief gedrag tonen dan hun vrienden!!
Wil je je paard als vriend of als vijand?

Een paard wil duidelijkheid, duidelijke grenzen, duidelijke regels. Die kan en moet de mens hem bieden. Heeft het paard echter te lang zijn eigen regels kunnen maken, moet je toch soms even wat harder doorgrijpen om door te dringen. Soms bereik je dat alleen door agressief gedrag. Psychisch (met behulp van zogenaamde zachte methodes als de Join-up) en als je niet into NH bent, door die welgemeende en gedoseerde tik.

hns schreef:
Wil een paard beheersen door angst, pijn en geweld of doormiddel van vriendschap, vertrouwen en rust?

In definieer jij vriendschap? Maatjes, met gelijkwaardige posities? Dat gaan niet lukken bij een paard. Een paard heeft een leider nodig. Op het moment dat jij die leiderschappositie hebt, kun je lief zijn. Op het moment dat hij die leiderschapspositie aanvecht, kun je ervoor kiezen om deze af te staan, of op je strepen te gaan staan. Hoe je dat dan ook aanpakt.

Overigens kun je een paard pijn en angst ook bezorgen door te lief te zijn.....denk daar maar eens over na.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:51

amosjuh als je al 19 bent let dan een beetje beter op je taalgebruik! Je komt n.l niet echt serieus over met je msn taal en vele schrijf fouten! Daarbij waai jij met wel heel veel winden mee! Dan denk ik dat elke ruiter zijn paard of pony wel eens flink op zijn donder heeft gegeven. Ik ben ook niet de alleraardigste voor mijn paarden als het op leiderschap aankomt. Ze krijgen best wel eens een flinke mep, klap, tik of hoe je het ook wil noemen. Je doet het in mijn ogen niet goed als je paard angst voor je krijgt en weg vlucht als je in de buurt komt.Veel erger vind ik de ruiters die hun paard afstraffen op rijgebied. Hij doet het niet....onwil...dus geef maar een mep! Een hoop ruiters zouden de fout eerst een bij zichzelf moeten zoeken! Wat KiWiKo zegt klinkt misschien heel grof maar bij een heel enkel paard kan dat de enige doorbraak zijn om door zijn gedrag heen te komen.Heb zelf ook zo'n dier gehad die levensgevaarlijk was. Heb hem een keer (was ook niet leuk! ) helemaal in elkaar gemept, heb daarna nooit geen last gehad en heb er jarenlang een geweldig paard aan gehad!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:53

die van mij krijgen ook wel eens een flinke tik. een paard moet rekening met je houden. je hebt wel met een dier van 600/700 kilo te maken en als die hun gewicht in de strijd gaan goiien verlies jij het echt wel in het wild krijgen ze ook klappen om op hun plaats te worden gewezen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:55

Kijk he he, pfff volgens mij zit iedereen hier aardig op dezelfde lijn behalve amosjuh dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:58

Dat probeer ik dus ook net te zeggen barbaras Clown Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:16

Echt slaan van een paard vind ik not done, tenzij de situatie erom vraagt. En ik denk dat in dat laatste de grootste meningsverschillen zitten. Voor mij is dat als mijn eigen veiligheid of die van een ander in gevaar komt. Als mijn paard gericht naar mij of iemand anders uithaalt (wat gelukkig nog nooit gebeurd is), kan ze een knal verwachten, waar ik haar het snelste kan raken. Zoals eerder gezegd: als jouw paard een kind aanvalt, wil je hem toch wel duidelijk maken dat hij dat nooit meer in z'n bol moet halen. Bij het ene paard bereik je dit al met een kwaaie blik, de ander heeft wat meer "overtuiging" nodig.

Ik zag iemand voorbij komen die helemaal tegen het fysieke aspect van straffen was (ben even zijn/haar naam vergeten). Dit vind ik een heel mooi streven, maar helaas niet haalbaar voor alle paarden. Paarden hebben duidelijkheid nodig, dat staat vast. Maar niet elk paard accepteert jou als leider zonder slag of stoot. In een kudde wordt door middel van knokken bepaald wie de leider is. Gaan er twee dominante paarden tegen elkaar in, is het wat heftiger. Is het een "zwakker" paard tegen een ander, is de rangorde al snel bepaald. Als ze eenmaal een leider hebben, is het weer rustig. Waarom? Omdat alle andere paarden in de kudde heel goed weten geen geintjes met de leider uit te halen en ze duidelijkheid hebben over waar ze staan.

Iemand anders had het over vriendjes met je paard zijn. Klinkt ook allemaal hartstikke gezellig, maar het paard moet wel beseffen dat dit vriendje wel bepaalt wat er gebeurt. De grenzen moeten voor het paard te allen tijde duidelijk zijn, en dit behaal je (bij de meeste paarden) niet door alleen maar vriendelijk en gezellig te zijn.

Met rijden vind ik echt rammen met de zweep niet goed te praten. Corrigerende tikken zijn niets mis mee, en verschillende paarden vragen om verschillende aanpakken, maar als een paard zo afgestompt/eigenwijs/koppig/dominant/al het voorgaande is dat zelfs een harde tik niets uithaalt, moet je wellicht toch eens gaan uitkijken naar andere manieren en beetje inventief worden. Mijn eigen paard reageert ook niet al te geweldig op de zweep, dus ik heb nu een klein ritselend stukje plastic aan het einde geknoopt. Dit geeft voor mij net even dat extra stukje oplettendheid bij mijn paard en ik hoef nauwelijks tikken te geven, mooie oplossing voor mij.

Over wat KiWiKo eerder zei (in vernieling schoppen als het MOET): hoe grof het ook klinkt, ze heeft imo wel gelijk. Als het MOET, dus als het paard dat nodig heeft om in zijn oren te knopen dat ie dat nooooit meer moet doen, dan zij het zo. Ga je dan minder straffen, wat bij dat paard dan niet overkomt, dan heb je een wandelende tijdbom en kan je erop wachten tot het nog een keer gebeurt en iemand het niet kan navertellen. (even voor de duidelijkheid, ik heb het dus wel over als een paard iets gevaarlijks uithaalt, niet als hij z'n oor beweegt terwijl het niet mag).

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:23

Biancaa schreef:

@jamezy, je zegt dat je met mensen moet vergelijken, dan vraag ik me af of je wel met bit rijdt? Want slaan met zweep mag niet, dat is zielig, maar rijden met bit mag wel? Dat is dus niet zielig, zo'n ding in hun mond waar 9 van de 10 aan lopen te hangen en te rossen?
ik ben blij dta ik dus zweeploos, bitloos en boomloos rij... Voornamelijk met stem- en beenhulpen. Lukt het niet, dan proberen we het weer. Slaan lost inderdaad niks op, tenzij het echt nodig is, omdat je anders een paard van 700 kilo in je nek hebt...

Nee, niet met mensen vergelijken in elke zin van het woord Lachen Het woord 'zielig', heb ik dat gebruikt? Je doet me overkomen als de eerste de beste dertienjarige... Er gebeuren wel ergere dingen! Ik bedoel alleen maar dat het niet waar is dat dieren minder pijn of anders voelen dan mensen. Helaas worden reacties, al dan niet insinctiefmatig, vaak verkeerd begrepen; dat is dan ook wat botst tussen mens en paard. Enkel en alleen omdat ze niet kunnen praten, verdienen ze nog niet minder respect! Bovendien moet je respect verdienen, niet afdwingen Clown Je houding, gedachtegang, inlevingsvermogen en instelling werken daar al voor een groot gedeelte aan mee. En mocht die onopgevoedde jaarling-hengst, 1m70 en 700 kilo schoon aan de haak ooit op mijn pad komen, ga ik gerust een stapje opzij. Daar waag ik me niet aan, ik heb niet zo'n last van onderwerpingsdrang voor iets dat mij op alle punten voorbij loopt Knipoog

Geweld gebruiken is gewoon de weg van de minste weerstand, en wordt TE vaak aangewend. Consequent en correct blijven, daar zijn zowel paard als ruiter meer bij gebaat. En ik mijn geval gaat het prima, misschien dat verhoudingen bij anderen anders liggen, dus ik er daarom wat makkelijker over doe Clown

En ja, ik rijd het gros van de tijd bitloos Bloos

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:06

Ik heb gelukkig een Watje van een paard die heel goed op de stem reageert.
maar als dat onder het rijden niet genoeg is krijgt hij een tikje met de zweep, maar dan ook een tikje het aanraken met de zweep is eigenlijk al genoeg.
En ik ben er erg blij mee dat hij zo is ik ben geen meppert, zo paard zo baas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:33

Kris25 schreef:
Geloof mij maar, in jullie ogen ben ik een dierenbeul eerste klas. Ik heb hier ene paard stoute paardjes staan die regelmatig een flinke tik krijgen. Nooit zomaar, maar steigeren en bokken kun je niet afleren door op zo'n moment lieve woordjes in zijn oor te fluisteren....

precies,, [naam] heeft laatst van mij een emmer tegen haar achterste gekregen, als ik het land in kom, is het vaak dreigen, op me afstromen en soms zelfs beginnen te steigeren en trappen, ik moest water uit de sloot halen en dan heb ik geen zin, dat zij mij een trap verkoopt en ik in de sloot lig, dus ja, ik geef ze soms wel een goeie mep, bij haar is dat ook nodig anders krijg ik een onhandelbaar paard en daar zit ik niet op te wachten..
heb ook vaak een zweep mee het land in, anders is het gevaarlijk, en zij moet weten wie de baas is, zij mij bedreigen, dan straf ik haar meteen, anders gaat het van kwaad tot erger..
als ze in galop moet, en ze vertikt het, kan ze ook een mep krijgen, ze moet weten dat ze moet luisteren, niet dat ik keihard mep. maar een flinke tik kan ze wel verwachten

bij de veulens is het anders, als hij bijt ofzo dan krijgt ie wel een tik en ik verhef mn stem, maar echt meppen niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:10

friesjeessss schreef:
precies,, riverna heeft laatst van mij een emmer tegen haar achterste gekregen, als ik het land in kom, is het vaak dreigen, op me afstromen en soms zelfs beginnen te steigeren en trappen, ik moest water uit de sloot halen en dan heb ik geen zin, dat zij mij een trap verkoopt en ik in de sloot lig, dus ja, ik geef ze soms wel een goeie mep, bij haar is dat ook nodig anders krijg ik een onhandelbaar paard en daar zit ik niet op te wachten.

Als dit gedrag vaker voorkomt, zou ik me afvragen of de correcties die ik eerder heb gegeven wel afdoende zijn geweest. Op het moment dat situaties zich vaker voordoen en zulke situaties structureel dreigen te worden, moet je of harder ingrijpen, of toch even serieus naar jullie verhoudingen kijgen. In dergelijke situaties zou ik beginnen met grondwerk, ipv iedere keer met zweep het land ingaan. Dat kan de verhoudingen ook rechtzetten.

Zie volgende link

viewtopic.php?f=125&t=625206

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:22

Ik ben het met de meeste mensen hier wel eens, dat als het nodig is, je je paard dat echt wel een mep moet verkopen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en dat geldt zeker bij paarden. Als je bepaald gedrag niet meteen op een juiste ( en soms harde ) manier corrigeert dan verdwijnt elke greintje respect dat je paard voor jou heeft.
Mijn enige voorwaarden bij straffen is dat ik probeer het nooit te doen als ik zelf nijdig ben. Dan kan het veel te snel uit de hand lopen. Ik straf alleen als ik mijn gezicht ontspannen heb, dus nooit uit boosheid. Ook slaan moet een weloverwogen reactie zijn. Dat betekent wel dat je snel moet kunnen reageren, je moet niet uitgebreid de tijd moeten nemen om overal over na te gaan denken, want dan is je paard al lang weer vergeten waar hij een mep voor kreeg. Ik denk dat je, naarmate je meer ervaring krijgt, steeds beter snel kan inschatten wat een gepaste reactie is op bepaald gedrag van een paard.

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:49

helemaal mee eens erleyne

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:39

Cassidy schreef:
hns schreef:
Heb je een echt paard dat je werkelijk niet goed aankan dan ga maar rechtstreeks naar een prof en probeer zulke dingen niet zelf op te lossen.

Citaat:
Tja, en heb jij je weleens afgevraagd waarom de profs soms ook niet willen dat je de eerste keren er bij bent als ze met je paard aan het werk gaan....

Zulke profs gaan bij meteen op de rode lijst.
Je hebt nu eenmaal overal een paar zwarte schapen, kun je jammergenoeg niks aan doen.

hns schreef:
Mocht je ervaring hebben onthoud altijd dat ook de meest ervaren mensen eens een keertje een helpende hand nodig hebben.
Paarden hebben vrienden en vijanden.
Het zijn meestal de vijanden die de meeste klappen uitdelen en agressief gedrag tonen dan hun vrienden!!
Wil je je paard als vriend of als vijand?

Citaat:
Een paard wil duidelijkheid, duidelijke grenzen, duidelijke regels. Die kan en moet de mens hem bieden. Heeft het paard echter te lang zijn eigen regels kunnen maken, moet je toch soms even wat harder doorgrijpen om door te dringen. Soms bereik je dat alleen door agressief gedrag. Psychisch (met behulp van zogenaamde zachte methodes als de Join-up) en als je niet into NH bent, door die welgemeende en gedoseerde tik.

Nee ik ben geen NH´er I repeat Ik ben GEEN NH´er!!
Ik ben geen aanhanger van psychisch geweld evenmin dat ik aanhanger ben van fysiek geweld.

Hmmm... agressief zeg jij he?
Ik zie meer fouten die de mens doet en waar het paard normaal op reageert (sommige reageren heftiger dan andere) en waarop een terechte? tik volgt.
Een paard moet je als een paard behandelen dus geef hem een eens een goeie tik of trap tsss jaja we vergeten nog wat, paarden zijn zich beter van hun taal dan wij.
Èén verkeerd signaal kan al grote uitwerkingen hebben, het paard loopt niet door, het paard wil niet stilstaan, het paard begint te bijten of te trappen en waarom... meestal zie ik dat de mens de fout maakt niet het paard.
Dus tja heb je nou een echt paard met een dominantieprobleem daar heb je andere oplossingen voor dan geweld.

Kom later nog eens terug moet nu naar mijn paardje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:48

Agressief gedrag kan al zijn dat jij je groot maakt, kordaat met brede schouders op het paard afloopt en hem recht in de ogen kijkt.
Ook al ben je geen NH-er en er geen aanhanger van, de NH kan je helpen je gedrag naar paarden toe te begrijpen en aan te passen, het is niet zweverig en geen geitenwollensokkengedoe.
Op grond van jouw reacties hier leid ik af dat je al heel veel van de NH methodes toepast. En voor degenen die dat niet doen of daar nog niet mee in aanraking zijn gekomen: juist door de NH wordt je je bewust van de lichaamstaal t.o.v het paard.

En ik ben het met je eens dat er andere oplossingen zijn voor dominantieproblemen dan geweld. Bijvoorbeeld de NH. Maar dat dan wel correct uitgevoerd en goed getimed, en bij paarden waar je de tijd krijgt om daar mee aan de slag te gaan. En door mensen die weten wat ze doen, als beginner een echt dominant paard op die manier benaderen lijkt me geen goed plan.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:23

Zo! Wat een gedoe over het corrigeren of het onterecht straffen van paarden. Ik dacht dat het wel een beetje duidelijk was. Nja voor de meeste gelukkig wel. Nerd

Ik ben het helemaal met Cassidy eens.
Correct uitvoeren en goed getimed is een vereiste! Laat dit doen door mensen die weten hoe ze het aan moeten pakken.
Een paard wil duidelijkheid, duidelijke grenzen, duidelijke regels... Toevallig ligt bij elk paard de grens van het begrijpen van deze grenzen en regels op een andere plek.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:31

En hier ben ik het ook HELEMAAL mee eens!

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:41

Ik vind dat je je paard best wel een tik mag geven als hij niet luistert.
Een vriendinnetje van mij heeft een pony en zodra je dat beest wilt opzadelen/aansingelen, of te dicht bij de kont komt kun je een trap verwachten.
Laatst probeerde die pony dat ook bij mij (een paar keer) en toen heb ik hem een trap onder zijn hol gegeven, hij probeerde het weer, en weer maar ik blijf dan gewoon doorgaan met tikken totdat het luistert hoor.

Maar ik vind niet dat je bij kleine foutjes mag slaan(ik vind ook niet dat je mag slaan als je pony echt zijn best doet, maar het niet helemaal lukt/niks fout doet.)

Dus alleen als het nodig is mag je je pony best een tik geven.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 16:59

nouja jullie vinden dat ik het niet snap ofzo iets.
en die typ foute doe ik trouwens niet express.
ik heb gwoon een mening en ik wilde weten wat jullie ervan van vonden
en als ik het dan met iemand een sben is het niet goed

ik vind gewoon dat er een groot verschil is tussen slaan en corrigerende tik geven
ik sla mijn verzorgpaard nooit , dat zal ik oook nooit doen!
maar ik heb nooit gezegt dat ik hem nooit een tik geef
want, dat doe ik vaak zat
zo nu weld uidelijk wat ik bedoel???