Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:17

@ loutjuh, verder ga ik met jou niet in discussie, uit andere topics is al gebleken dat dat niet gaat

natuurlijk zou ik nog wel met de andere bokkers willen discuseren hier over

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:31

Waarom wil je met 2,5 een bitje inhangen als een paard tot ong. 5 aan het wisselen is? Mondje is dan vaak overgevoelig/pijnlijk en dan lijkt mij de associatie met bit ook niet bepaald positief.

Freggel

Re: Zadelmak maken.. Welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:47

Natuurlijk kun je je paard al eerder zadelmak maken. Zadelmak is niets meer of minder dan zadelmak, dus geen ruiter.

Imo is 3,5 jaar vroeg genoeg voor gewicht of dit nu 10 minuten per week is of niet. Liefst pas met 4.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je tot die tijd niets met je paard moet doen. Een keertje wandelen, een dekje op de rug een keer een dekentje op, enge/rare dingen training en bv vanaf een 2,5 jaar eens aan de lange lijnen.

En natuurlijk moet je niet gelijk met 4 inrijden en gelijk volop doorrijden. Dit doe je gewoon lekker rustig aan.

Mijn nu nog jaarling wil ik pas met 4 inrijden, dus een stuur en een rem erop. Stap, draf, galop onder de man en dan weer een paar maanden het land in. Even bijkomen en daarna weer rustig oppakken en met alle rust en tijd doorrijden.
Laatst bijgewerkt door Freggel op 15-05-06 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:54

freggel, ik ben het echt helemaal met jou eens! zo zou ik het dus ook aanpakken. 3.5 is vroeg genoeg voor een paard dat nog zijn hele leven mee moet.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 20:55

Er zijn ook mensen die een 7 jarige of ouder nog kapot krijgen met rijden door maar door te blijven rijden en te jakkeren en maar meer en meer van die paarden willen. 7 dagen in de week! en maar trainen.

Die zijn pas dom.
Een paard heel houden is het aller belangrijkst.
En of je er nou een paar keer op zit met 2,5 maakt nog niet je paard kapot zoals sommige hier suggereren.
Als je zo gaat denken dan kan je er beter met 14 jaar op zitten want dan zijn de paarden op hun top.
Of sterker nog....gewoon helemaal niet erop gaan zitten, want paarden zijn geen last dieren.

En helemaal belachelijk vind ik de opmerking dat mensen niet kunnen wachten met erop zitten tot ze vier jaar zijn.

mensen die hun paard elk weekend op concoursen meeslepen,die kunnen niet wachten voor die paar pest punten, als je bij die paarden in de ogen kijkt zie je niks....zo leeg zijn ze.
Dat vind ik pas schande!
Laatst bijgewerkt door olafj op 15-05-06 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:04

Ik heb niet gezegd dat je er elke dag op moet gaan zitten, dat is ook beslist niet wat ik bedoel. Ik bedoelde ermee dat je er langzamerhand mee kon gaan beginnen om er iemand op te zetten niet met het inrijden zelf. Je begint met het basisgrondwerk en daarna met opzadelen zodat hij het zadel volledig accepteert zodat je daarna bezig kunt gaan met de ruiter zelf, het opstijgen en weten wanneer hij moet stil staan en stoppen. Dit zie ik als iets heel anders dan het inrijden, het inrijden volgt later pas als het paard er lichamelijk en geestelijk aan toe is. Ik ben het natuurlijk met je eens dat het leiderschap en vertrouwen het belangrijkste is.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:05

Ik zeg ook niet dat je je paard kapot maakt door er met 2,5 af en toe op te zitten. Maar het voegt imo niets toe. Dus waarom zou je het dan doen?

Het klopt idd dat paarden paarden zo ongeveer tussen de 10 en de 15 op hun best zijn, daarom wil ik er juist voor zorgen dat ze dan ook op hun best kunnen zijn.

Zelf rijd ik mijn paard maar 3 tot 4 keer per week, en daar zitten behoorlijk pittige trainingen tussen. Ik rijd hem bewust maar 3-4 keer zodat zijn lichaam ook de tijd krijgt om tussendoor te herstellen. Maar dat is weer een andere discussie

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:19

het hoeft ook niet zo te zijn dat je je paard kapot rijd als je er met 2,5 op zit, maar de kans wordt wel groter dat er iets mis kan gaan, dus waarom zou je dit dan doen?! ik snap het nut er niet van.

En natuurlijk kun je een paard op iedere leeftijd kapot rijden, maar daar gaat het toch niet om in dit geval.

Ik ben wel benieuwd waar dan de grens ligt bij jullie m.b.t. het inrijden.

Ik versta onder het inrijden: zodra een ruiter op de rug van een paard zit, dat is in mijn ogen het aller eerste begin van het inrijden....zodra je uberhaupt een hulp geeft (zoals een voorwaartsehulp) dan ben je aan het inrijden (we spreken hier dan over een onervaren paard.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 21:35

Ik vind zadelmak maken, als iemand daad werkelijk erop zit.
Eerder is een paard toch niet zadelmak.

Als ik naar een paard gaat kijken en de eigenaar zegt dat ie zadelmak is, mag ik er van uitgaan dat er daad werkelijk iemand op gezeten heeft en niet alleen maar met een zadel aan de longe.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:02

21/2 vind k wel vroeg, zelf zou ik zeggen nooit voor het 3e jaar erop gaan zitten, de botten en pezen e.d. zijn daar nog niet sterk genoeg voor

Sacramenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:02

Vanaf 2,5 jaar in de winter rustig beginnen met longeren etc. misschien een paar keer erop in stap en draf aan de longeerlijn. Daarna de hele zomer het land op en na de zomer weer rustig oppakken en verder gaan waar je gebleven was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:03

Ik zou rond 3 of 3,5 pas beginnen met longeren, zadeltje ook rond 4de... en pas bij 5 of liever nog 6 iemand erop. Pas in het 6de levensjaar is de rug van een paard echt uitgegroeid.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:09

mistral schreef:
En of je er nou een paar keer op zit met 2,5 maakt nog niet je paard kapot zoals sommige hier suggereren.
Als je zo gaat denken dan kan je er beter met 14 jaar op zitten want dan zijn de paarden op hun top.
Of sterker nog....gewoon helemaal niet erop gaan zitten, want paarden zijn geen last dieren.

Neuh, je maakt een paard daar niet meteen kapot mee. Een paard dat op zijn 6de (wanneer de rug geheel volgroeid is) pas wordt ingereden gaat echter wel langer mee zonder medische problemen dan een paard dat nog voor zijn derde al iemand op de rug moet dragen. Om over mentale druk nog maar niet te spreken, wat we ook maar niet moeten doen aangezien niemand echt in het hoofd van een paard kan kijken.

Citaat:
En helemaal belachelijk vind ik de opmerking dat mensen niet kunnen wachten met erop zitten tot ze vier jaar zijn.

Waarom? Het is toch zo.. alles met inrijden moet maar snel en gauw, omdat 'iedereen het al bij 2,5 of 3 jaar doet!'. Maar niet even zelf je ogen openen en kijken naar de groei van het paard en de anatomie, welnee.. dat zou wel wat teveel gevraagd zijn. En als je te horen krijgt dat het uberhaupt al beter is te wachten tot zijn 4de, is het ook teveel moeite om te wachten tot die tijd. Want wáárom zou je anders niet gewoon wachten? Omdat mensen eerder aan hun eigen pleziertjes denken dan aan het paard.

Citaat:
mensen die hun paard elk weekend op concoursen meeslepen,die kunnen niet wachten voor die paar pest punten, als je bij die paarden in de ogen kijkt zie je niks....zo leeg zijn ze.
Dat vind ik pas schande!

Weet je wat ik laatst hoorde? Dat een jongetje van nog geen 10 zichzelf wou opblazen als zijnde een zelfmoordaanslag.. DAT vind ik pas schande!

Jammer dat dit, net als jouw argument, niets met de discussie over te vroeg inrijden te maken heeft. 2,5 Is te vroeg, te vroeg is slecht voor het paard.. en of de mensen die jij beschrijft nou óók verkeerd bezig zijn of niet, veranderd niets aan het feit dat 2,5 te vroeg is voor een paard om een ruiter te dragen. Zelfs voor 'een paar keer'.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:19

ik ben het toch echt met mistral eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:24

Als je zo graag wilt discussiëren met andere bokkers dan loutjuh, ben ik benieuwd naar argumenten waarom je het met mistral (en dus haar post die ik in stukjes quote zojuist) eens bent?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:36

je hebt een pm

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:38

Je mag je argumenten hier ook neerzetten, ben er ook benieuwd naar.

Houdt de discussie levend

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:39

rijden en er even opzitten vind ik toch een verschil.

2,5 is inderdaad te vroeg om in te rijden, maar er een keertje erop voor een foto bijvoorbeeld en er dan gelijk weer af is echt niks mis mee hoor
Veulens spelen ook in de wei, springen ook boven op elkaar.
Dus moet je nu gaan denken, ik laat mijn veulen alleen staan want als er een ander op[ springt beschadigt hij zichzelf!
Zoals ik al zei, het echte rijden is een ander verhaal op 2,5 Helaas heb ik het al wel zien gebeuren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:40

ik heb gepmt waarom ik niet met loutjuh in duscussie ga, en dat is persoonlijk ga dat hier niet in volle teugen neerzetten, wil je het perse weten doe ik dat in pm

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 23:52

Cinnepin schreef:
ik ben het toch echt met mistral eens.

ik ben het ook met mezelf eens

Wildwings; jouw mening is jouw mening en de mijne de mijne.
Ik ga er een paar keer op met 2,5 jr en jij met 3,5 jr klaar...
En boven aan het topic zie ik niet de vraag staan of 2,5 jr te jong is

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:01

Cinnepin schreef:
ik heb gepmt waarom ik niet met loutjuh in duscussie ga, en dat is persoonlijk ga dat hier niet in volle teugen neerzetten, wil je het perse weten doe ik dat in pm

Maar dat begreep ik niet uit je berichtje . En ik hoef het niet persé te weten. Heeft niets te maken met de discussie op zich.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:04

mistral schreef:
Wildwings; jouw mening is jouw mening en de mijne de mijne.
Ik ga er een paar keer op met 2,5 jr en jij met 3,5 jr klaar...
En boven aan het topic zie ik niet de vraag staan of 2,5 jr te jong is

Prima dat jouw mening de jouwe is, maar je kunt het ook anders brengen dan bv de quotes zoals WildWings die aanhaalt.

Freggel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:10

Cinnepin schreef:
2,5 is inderdaad te vroeg om in te rijden, maar er een keertje erop voor een foto bijvoorbeeld en er dan gelijk weer af is echt niks mis mee hoor

Ik zeg ook niet dat het echt kwaad kan om er met 2,5 al een keer op te zitten. Alleen voegt het IMO niets toe.

Aangezien er toch meestal wel wat voorbereiding aan vooraf gaat voordat je er op kunt zitten al is het maar even.

En dat kan toch betekenen dat je misschien toch lichamelijk en mentaal net teveel van je paard vraagt.

Bovendien gaat het vaak van een enkele keer voor de foto, al snel naar toch 3 keer in de week even rijden, want hij is zo braaf en doet het al zo goed, hij vind het zooooo leuk of het nog betere argument "hij verveelt zich". Dit heb ik helaas ook al vaak zien gebeuren. En dan is zo'n dier toch ineens ingereden voordat zo'n diertje 3 jaar is.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 02:02

Cinnepin schreef:

offtopic:
als het persoonlijk is waarom stuur je dan andere een pm er over. Wees een flinke meid en zet het gewoon in dit forum dan weet iedereen het meteen...

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 02:10

@ freggel. Inderdaad, ik met het helemaal eens met wat je schrijft. Ik denk dat het ook een stukje onwetendheid is, dat mensen niet beseffen hoe zwak een paarden lichaam op jonge leeftijd nog is, wat voor een nare gevolgen dit kan hebben voor de toekomst.

Verder heb ik nog steeds geen goed voor argument gehoord waarom je er al voor zijn 3.5 op zou gaan zitten....en ik vraag me af of die er wel zijn.