Help, pony is gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:08

lorenzolover schreef:
uh tegen wie word dit bedoelt ik neem aan voor de gene die dit topic heeft geopend

Lijkt mij wel he, aangezien de TS in De lier woont en jij niet

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:09

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-06 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote gehaald

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:09

@ KiWiKo: Het doet bijna pijn aan je ogen. Haha

@ Lorenzolover: Manen hebben er ook niks mee te maken, het is voor het grootste gedeelte erfelijk bepaald hoe lang de manen worden, de kleine rest hoe je het verzorgd, dus die stoppen echt neit met groeien door te ruinen hoor

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:10

Cayenne schreef:
Ik denk dat die pony veel beter af is als ruin, dan kan hij tenminste het land op met zijn soortgenoten. Zeggen dat hij gelukkiger is als hengst is onzin van de bovenste plank. Dat noem ik eerder aan jezelf denken dan aan het paard. Lekker castreren en tussen de andere ponies.

En wat een ontzettende onzin om te zeggen dat je paard slecht in zijn vacht zit als hij gecastreerd wordt

Sommige mensen zouden geen hengst moeten hebben je bent er duidelijk niet klaar voor. Hoe wil je dat gaan doen als hij straks 3 is? Je kunt hem nu al niet aan.

met die van mij kan ik ook gewoon met een ander paard in de wei en noem maar op zelf rijden

Ineke2

Re: Help, pony is gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:11

Manengroei heeft niks met hengst zijn te maken! Dat is erfelijk bepaald!
Ook een glimmende vacht heeft niks met hengst zijn te maken. Zou wat zijn zeg...

Een glimmende vacht krijgt een paard door goede voeding en verzorging, niet door die extra hormonen. Waar halen jullie toch die onzin vandaan? Uit de penny zeker

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:11

Dan zou er geen 1 ruin meer glimmen?
Dat kan toch niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:13

lorenzolover schreef:

ten eerste in de zon
ten 2e is dan een paard met een dunne vacht een shet heeft meestal een vacht met veel haar

Ik heb zelf ook een shet gehad vroeger, en als ruintje glom hij tegen je op hoor, dus geloof me. Castreren = slecht in de vacht is ONZIN.

Citaat:
met die van mij kan ik ook gewoon met een ander paard in de wei en noem maar op zelf rijden

Het ene paard is het ander niet, en als deze nu al zo lastig is, dan zie ik het somber in over een aantal jaar. Daarnaast gaat het over de shet van de TS, en niet de jouwe, dus ik snap je antwoord uberhaupt al niet.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat een hengst hier alleen maar als stoer zijn wordt gezien
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-04-06 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:14

Je hoeft mij niet te vertellen hoe de vacht van een shet eruit ziet hoor

maar ik wil je met alle liefde helpen. Maarrrr dan moet je het zelf ook willen.

Denk erom. beessie is nog een baby....... en baby's zijn lief....... straks gaat het kreng puberen....... en dan kan het dier alleen nog naar Manege stegeman

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:15

nou jullie je zin

heb ik het zeker verkkeeerd opgevad kzal het is opzoeken en aan die persoon na vragen

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:20

Hmm, ik heb zelf een paar jaar 2 shetlanderhengsten verzorgd.
En werkelijk, ze namen heel vaak een loopje met mij! Dat was ook aan mij te wijten, ik was nog jong en heel onervaren. Maar ook hun hormoontjes werkten niet echt mee

Als je zo nodig je eigen paardje (je weet wel, je EIGEN paard!!!) moet verpesten vind ik dat alleen maar heeeeeeel spijtig voor de paardje en absoluut niet voor jou

Sorry maar ik kan echt geen respect voor je opbrengen, je denkt alleen maar aan jezelf.
Noem eens 3 goede redenen waarom je shet hengst moet blijven.

Nou ik ben benieuwd!

THHIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:22

MoonChloe schreef:
Hmm, ik heb zelf een paar jaar 2 shetlanderhengsten verzorgd.
En werkelijk, ze namen heel vaak een loopje met mij! Dat was ook aan mij te wijten, ik was nog jong en heel onervaren. Maar ook hun hormoontjes werkten niet echt mee

Als je zo nodig je eigen paardje (je weet wel, je EIGEN paard!!!) moet verpesten vind ik dat alleen maar heeeeeeel spijtig voor de paardje en absoluut niet voor jou

Sorry maar ik kan echt geen respect voor je opbrengen, je denkt alleen maar aan jezelf.
Noem eens 3 goede redenen waarom je shet hengst moet blijven.

Nou ik ben benieuwd!

van mij MOET mijn hengst geen hengst blijven maar het is best zo waarom zou ik het veranderen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:24

lorenzolover schreef:

van mij MOET mijn hengst geen hengst blijven maar het is best zo waarom zou ik het veranderen

Is dit jouw topic ofzo?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:26

Lorenzolover mij gaat het in dit geval even meer om de TS... zij heeft een 10 maanden oud jonkie die nodig gecorrigeert moet worden.

Waarom voel jij je eigenlijk zo aangevallen?

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:35

Hengst = glimmende vacht
Ruin = doffe vacht

* Denkt heeeeeel diep na *

Sorry hoe kóm je erop, en al zou dat zo zijn, het beessie beet in je gezicht toen je op de grond lag! En je zei dat z'n hoefjes opeens overal waren! Sorry maar als mij dat was gebeurd had ik 'm gelijk in de trailer gegooid, was ik naar de eerste de beste persoon gereden die 'm wou castreren en hoppakee, weg zaakje.

Ik wil graag 1 goede reden horen, waarom je een pony die geen kans maakt op de hengstenkeuring hengst zou laten, vooral als je 'm met 10 maanden al niet meer aankan...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:51

Ik kan het je nog sterker vertellen, het dier had het niet overleefd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:56

ik krijg het idee dat je dit topic hebt geopend om een reden die mij in elk geval niet duidelijk is. er worden hier genoeg tips gegeven, maar je gooit alleen maar je kont tegen de krib. manen, vacht en alles heeft niks te maken met hengst of ruin zijn. mijn ruin glimt het mooiste van alle paarden hier, óók in de winter, gewoon door goed voer, en een fijne verzorging.

dat je hem hengst wilt laten omdat 'het goed is zo', slaat nergens op. een veulen van 10 maanden dat zo met je omgaat is niet normaal, en het wordt alleen maar erger, want de echte puberstreken steken pas de kop op als hij een jaar of 2-3 is. hengst laten heeft totaal geen nut, niet voor keuringen, nergens voor. hij zal alleen maar willen dekken, en last hebben van gierende hormonen, en nooit aan die behoefte mogen voldoen. castreer hem gewoon, dan kan hij lekker tussen alle andere paardjes paardjes lopen, of ze nou ruin, hengst of merrie zijn, en lekker paard worden. dat is nu het belangrijkste.

het is duidelijk dat je niet genoeg weet over de opvoeding, nogmaals ik heb het probleem zelf ook gehad, en het is heus geen schande, maar wel een fout die op tijd hersteld moet worden. dat kan alleen maar als je goede hulp hierbij zoekt. en ik denk dat er hier genoeg mensen zijn die je willen helpen, maar je houdt alles af, en geeft voor elke tip wel een reden waarom dat niet zou kunnen. tja zo kom je natuurlijk nergens.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:44

Er worden nu dingen gezegd op dingen die ik iig niet gezegd heb..

maar KiWiKo; bedankt voor je aanbod, ik heb al meerder mensen die me gaan helpen maar nog meer hulp kan geen kwaad

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:55

Waarom heb ik toch het gevoel dat Charadelover (=TS) en lorenzolover (=doffe vacht) in de laatste paar berichtjes ernstig met elkaar verwardt worden?

Als ze hun hengsten hengst willen laten zullen ze dat waarschijnlijk gewoon doen.

Trouwens zijn de uitingen van hormonen bij de paardjes in mijn ogen meer een symptoom van de manier waarop ze opgevoed zijn, alleen laten hengstjes dat veel duidelijker merken dan merries en ruinen. Ze vergeven fouten in de opvoeding gewoon niet. Castratie is in mijn ogen de bestrijding van een symptoom, al wordt het met het castreren wel makkelijker om de oorzaak aan te pakken en ze dus te heropvoeden.

Ook ben ik het er niet mee eens dat elke hengst die niet mag dekken "zielig" is en gecastreerd moet worden. Is allemaal erg individueel, en als het een gefrustreerd dier is dat afgezonderd wordt gehouden omdat ie hengst is is het inderdaad zielig, maar dat vind ik ook als zo'n hengst tussendoor wel dekt. Je voelt hem al aankomen: Onze fokhengst (Welsh) heeft ook al twee jaar niet gedekt, hij staat momenteel op een manege in een normale box en loopt gewoon mee in de lessen (ook tussen merries!) met kindjes van 7 op zijn rug. Zielig vind ik hem echt niet.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:57

Het kan me geen ene moer schelen of ik 'stoer' of niet ben met een hengst. Voor mij part is hij dan onzijdig.

Het probleem eigenlijk voor mij, maar daar zal ook wel meteen weer kritiek op komen, dat ik hem vrij jong vind.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:59

Lief, jouw 10 maanden oude shet hengst heeft jou proberen te helpen naar de andere wereld. niks meer en niks minder.

het is zeker een probleem van jou! misschien lukt het hem morgen wel

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:00

sorry, ik was je aan het pb'en maar het lukt niet

Edit: laat maar, al gelukt

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:05

Heeft hij trouwens echt een overbeet? Ik heb geloof ik over dat berichtje heen gelezen. Was dat iemands conclusie na het zien van een foto of is het een feit, Charadelover?

10 maanden vind ik wel jong, maar niet te jong. Zat mensen hier die ze veel jonger hebben laten castreren, en de paardjes zijn er niet dood aan gegaan hoor (misschien in hun trots gekrenkt? Of hadden ze die nog niet ontwikkeld?) . Ik zwijg dan weer tactisch, want die van ons zijn momenteel nog steeds niet gecastreerd . Maar die halen het niet in hun hoofd om op een mens te springen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:13

ik heb het ( over die overbeet) eigenlijk nog nooit eerder gehoord. Nu in dit topic hoor ik het pas voor het eerst, e dat zijn mensen die fotos zien..

Eerlijk gezegd zou ik het niet zo weten..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:20

Vervelend dat de berichten verward zijn, ik ben het op veel fronten niet eens met TS, maar ze heeft absoluut niet gezegd dat ze hem niet wil castreren vanwege de vacht!

Ik was degene die het zei van die overbeet, heb het op bijna alle foto's die TS ooit heeft geplaatst op Bokt gezien. Kan niet zien in welke mate, maar zie wel dat hij een overbeet heeft.

Verder, 10 maanden is erg jong om te castreren, maar niet te jong. Ook wij hebben een ruin op stal staan die met 10 maanden gecastreerd is. Dit had als reden dat hij ten eerste niet geschikt was voor de hengstenkeuring, en als tweede was hij een inteeltproduct van een nogal gemene hengst. Dat karakter zat er bij hem ook dusdanig in en het was al bekend dat nakomelingen van deze hengst in de sport het vaak niet als hengst konden waarmaken. Dus voor ons al snel de conclusie, hakkie takkie weg zakkie en geen onnodige problemen krijgen met opvoeden. En hij is uitgegroeid tot een mooie 5 jarige ruin en dit jaar zal hij in de sport uitgebracht worden. Nooit enig moment spijt van deze castratie gehad!

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:21

@Charadelover: Dat dacht ik dus al *spiekt in je profiel* Volgens mij is iemand afgegaan op die eerste foto waar je hem op zijn schoft krabt. Maar kijk eens in zijn mond: als zijn boven- en onder tanden op elkaar zitten, dan heeft hij een gewoon gebit. Maar hij moet nog wisselen, dus er kan nog van alles gebeuren..

@Neonlight: Ik zie het niet? Maar ik wil het wel weten .

edit: oeps
Laatst bijgewerkt door Nouska op 12-04-06 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt