tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 19:15

haha ja Oscar is 1,85 maar ik heb er nog nooit op gereden maar magwel eens komen rijden:)

_loekie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:21

lois_fjordje schreef:
haha ja paarden blijven gekke beesten:P probeer je paard eens met respect te behandelen;) Kijk naar Guusje en Jolanda: Die behandeld haar paard met respect en ze rijden nu Z2 dressuur met 21 wp!

Nou je kunt niet zeggen dat ik mijn paard niet met respect behandel.
Discipline betekent niet gelijk respectloos.
Als hij mij respecteerd zal ik eerlijk zijn doet hij dat niet moet je wel eens consuquent(hoe schrijf je dat ) zijn en soms lijk dat weer een tot een pets.
Ik ben een tijdje te lief voor hem geweest en dan bereik ik niets hij loopt dan gewoon echt over me heen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:12

@Kwiko het heeft idd met het paard te maken en WAAROM een paard schopt! Een paard hoort niet te schoppen maar ik vind dat je een paard niet onder zn buik mag schoppen en daar blijf ik bij. Je brengt de boodschap niet over met het aanbrengen van pijn maar door het overbrengen van ene duidelijke en consequente boodschap.
Ik heb twee mishandelde paarden opgevoed en mijn oudste trapte me bijna de stal uit .... waarom? BANG en GEFRUSTREERD!
Ik heb haar nooit een tik gegeven maar haar alleen maar gerustgesteld. Ze heeft het nooit meer gedaan!
Mijn pony gooide iedereen eraf en moest daarom naar de slacht. Waarom... Bang en geen vertrouwen in de mens. Na een paar weken intensief en lief met hem omgaan ben ik vanaf 0 naar M2 gereden met hem.
De vraag is dus waarom trapt een paard? Ik kan je vertellen dat het of een oorzaak is van een mens die verkeerd met hem is omgegaan of het is dominantie.
Ik heb een hele dominante merrie en daar train ik dus dagelijks los mee zodat ze precies leert om uit zichzelf te luisteren en geen strijd aan te gaan.
Als een paard trapt omdat bij bang of gefrustreerd is kun je beter de oorzaak wegnemen dan terug te trappen.
De paarden die niet tot deze categorieen behoren kun je corrigeren... maar niet met ene trap onder zn buik. Sla hem dan met een zweepje op zn kont een paardenbuik is heeel gevoelig... denk zelf maar na over het verschil tussen een trap in je buik of een tik op je kont.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:25

en dat is dus een kwestie van in kunnen schatten, niet ieder paard die mij trapt krijgt er een terug hoor

Ik heb met heel veel verschillende paarden dagelijks te maken, en dus ook met heel veel verschillende karakters. En alle paarden hebben dus ook een totaal verschillende aanpak. Waar je de ene een skup voor zn flikker geeft stel je de andere gerust........ en dan heb je nog het gros wat er tussenin hangt

En ik kan je vertellen dat mijn broze lijfje veel gevoeliger is dan een paardenbuik Een paard skupt mij met een gerichte slag naar de hemel, en dat zal ik nooit bij een paard voor elkaar kunnen krijgen

En heel klein saillant detail een paard skupt bewust mis , want als hij je wil raken, dan raakt ie je ook en als hij je niet raakt, dan heeft het dier bewust "mis getrapt" ook iets om over na te denken

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:39

JA KLOPT HELEMAAL !! Mis schoppen is eigenlijk hetzelfde als "oppassen en opzouten"... toch?
Volgens mij zijn wij het wel eens in grote lijnen...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:41

Klopt Misschoppen is een heel, heel duidelijk dreigement, Nog een stap ....... en dannnnnnn GRRRRRR

hihi daar lijkt het wel op :D

Dat ik wel een persoon ben die liever een keer heel goed straft dan 100 keer een beetje betekend natuurlijk niet dat ik elk paard gelijk met een eind hout te lijf ga

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:46

ik straf ze ook meteen goed... ik heb zo'n ketting met zo'n bal met pinnen eraan... daar ga ik die van mij mee te lijf en ze zijn heel braaf...
maar hout.. nee daar zou ik ook niet aan beginnen

(PS voor boze bokkers, dit is een grapje... )

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:54

Ik geef alleen een tikje om iets te verduidelijken, bijv. dat ze tijdens het rijden beter op m'n been moet reageren. Sowieso nooit (althans, ik doe m'n best) als ze iets niet snappen of bang zijn.
Als een paard bijt of trapt uit dominantie, sla ik over het algemeen ook niet terug. Ga wat wijken-voor-druk-oefeningen doen of jaag het weg tot het zich weer gedraagt om de verhoudingen even te herstellen.
Tja, terugslaan is in de natuur ook heel gewoon, dus ben er op zich ook niet op tegen. Vind het zelf alleen niet handig.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 11:57

huh hoe bedoel je atreyuevita? bal met pinnen? Klinkt niet echt lekker...

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:03

Ik denk (en hoop) dat ze dat niet echt meende

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:04

Maar lois_fjordje, wat doe je dan met een 3½ jarige hengst. Stel je voor, die ben je aan het poetsen in de opzadelruimte. Het is er zo eentje die continu zit te happen en je uit zit te dagen. Draai je dan je kont ernaar toe? Geloof me, die is dan blauw!!!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:06

ik heb hier toevallig wel een 3,5 jarige hengstje staan en die was vroeger mishandeld maar omdat wij hem nooit wat deden en goed voor hem zorgde is het nu de liefste!

Anoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:09

tja nu heb je het wel over een mishandelde hengst...
en ik denk dat er bij het voorbeeld een 'gewone' hengst werd bedoeld...
en die bal met pinnen?? er staat duidelijk onder dat het een grapje is....

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 12:11

haha ok:P

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:13

JAAAA IS EEN GRAPJE!!!

Sence

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:15

Ik geef nooit tikken als het niet nodig is ofzo. Maar tijdens het rijden wel de zweep erbij meestal. En als ze dan ergens anders de aandacht voor heeft, even een klein tikje van hé wel even opletten. Gewoon even een tikje dat ze weer op moet letten enzo, heb ik niks tegen En over respect, jij natuurlijk voor je paard, maar je paard ook voor jouw

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:15

@ lois_fjordje:
Ik deed ook altijd lief voor Maroush en zij deed lief terug. Totdat ze iets moest doen waar ze totaal geen zin in had ...
Eerst galoppeerde ze bijv. aan de hand braaf naast me, toen ze gestraft ging worden voor dingen, werd ze opeens veel opstandiger en deed niet zo lief en braaf meer. Dan blijkt toch dat de verhoudingen niet helemaal goed liggen, terwijl het lijkt alsof je meer bereikt met lief doen. Maar dat is uiteindelijk (bij dominantere paarden iig) niet veel denk ik.
Als je gewoon consequent straft, zonder emotie, weet het paard ook waar hij aan toe is en zal die ook z'n vertrouwen niet kwijtraken. Buiten die straffen om (die gewoon logische consequenties zijn voor het gedrag van het paard), ben je natuurlijk gewoon lief En als je door de evt. protestfase heen bent, zal het paard juist weer beter gaan luisteren.
Bij een mishandeld paard moet je natuurlijk dan wel extra uitkijken dat je 'm niet bang maakt en veel belonen. Maar toch, ook als zo'n paard door je heen loopt, mag die best aan de kant gezet worden. Zeker zo'n paard heeft meer aan een duidelijke leiderfiguur dan aan iemand die wel lief is, maar geen leider.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:29

Als je paard uiteindelijk opstandig wordt doe jij toch iets niet goed. Het vergt blijvende training om een dominant paard in het gareel te houden. En je hoeft daarbij in normale situaties helemaal niet te slaan. Mijn 4 jarige Andalusier merrie is HEEEL dominant (familietrekje) en HEEEL slim. En ik hoef haar NOOIT te straffen ook al zou ze het liefst op haar achterbenen voor me staan. Sterker nog, ik doe aan vrijheidsdressuur dus ik heb niets in mn handen of geen controle.
gevolg: Mijn paard komt direct als ik met mn vingers beweeg achter mn rug. Ze komt nooit voor op me af, alleen van achter of van de zijkant.
Ze loopt exact naast me en houd precies mn tempo aan. Als ze door de bak rent staat ze direct stil als ik mn hand opsteek.
Waarom, ze is toch zo dominant dat ik haar moet straffen? Nee, ik heb haar nog NOOIT gestraft. Ze weet gewoon wat het woord nee betekend en gaat niet verder. Ze weet dat ik de leider ben. Hoe? oefenen, oefenen, oefenen en je inverschillende methoden verdiepen. Ik ben begonnen met Monty Roberts en uit allerlei verdere naslagwerken en kennissen informatie gehaald en heeeel goed gekeken hoe mn paard reageerde.
Dus... als je paard ineens opstandig wordt als je er naast loopt dan ligt de oorzaak en oplossing bij de houding en het gedrag van de persoon, en daar heb je geen tikken voor nodig.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:42

Naja het werkt uiteindelijk toch? Ze is nog niet echt van onze rangorde overtuigd, dus vandaar het protest tijdens het wijken voor druk. Daar wordt (werd) ze pissig om en opstandig van ... Maar na dat protest geeft ze wél toe en is het wel weer 'gezellig'.
Dan doet ze precies hetzelfde als wat jij beschrijft (en de momenten van voorafgaand protest worden ook steeds minder vaak en minder erg)... ze loopt naast me in het tempo dat ik wil, stopt als ik m'n hand op steek, komt als ik dat wil, enz. Ook VD kent ze, liggen op commando e.d. zijn geen probleem, maar ik doe het niet meer omdat ze er niet zoveel lol in had.
Dat er nog heel wat te sleutelen is aan onze 'rangorde' ben ik me van bewust, anders zou ze überhaupt niet protesteren, maar het gaat steeds beter en dus denk ik dat het toch wel werkt ...
Het straffen wat ik bedoel is trouwens gewoon op de plaats zetten en niet slaan Het is dus ook niet zo dat ze uiteíndelijk opstandig wordt, vandaar dat ik het ook heb over een fase ...

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:49

Het straffen verschilt heel erg per paard. Mij merrie is heel dominant, maar ook heel gevoelig. Als ze iets fout doet hoef ik alleen maar uh te zeggen en ze snapt de bedoeling al, straffen werkt ook altijd averechts (ze is dan helemaal over de zeik).
maaar we hebben hier ook een aantal koudbloeden staan, die nog wel eens vergeten dat je er bent. Dat houdt in dat ze over je heen lopen als je aan het poetsen bent, of alvast zelf naar de stallen met jouw aan hun 'gevoelige' hoofd hangend op een enkel foei reageren ze op dat moment niet. Geef ik ze een tik, dan snappen ze de bedoeling.

In de natuur zie je dit toch echt ook. De dominantie merrie kan behoorlijk van zich aftrappen naar de andere paarden, ze is dan ook de baas van de kudde. Het liefste paard staat helemaal onderaan en trapt nooit naar de hogere. Dit wil niet zeggen dat je je paard permanent moet gaan slaan, maar bij sommige paarden is een tik als ze echt irritant zijn gewoon op zn plaats. Daar liggen ze ook niet wakker van.

edit; het valt me ook op dat de paarden die wat minder gevoelig zijn ook vaker zichzelf 'pijn' doen, tegen een deur aanstoten als ze achter je aanlopen of opeens hun hoofd omhoog doen terwijl ze die net ergens onder hadden gedaan. De gevoeligere paarden doen dit vrijwel nooit, die passen ook beter op zichzelf. Ik denk dat je ze wel kan vergelijken met mensen. Sommige mensen reageren heel erg op een opmerking etc. terwijl het andere helemaal niks kan schelen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:06

Ahaaa! -> aan degenen hierboven
dat van koudbloeden wist ik niet... kan me voorstellen dat het niet fijn is om onder zo'n paard te liggen...

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:32

*ik wil niet meteen alle koudbloeden over één kam scheren maar meestal hebben ze wat meer aanleg

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:49

Volgens mij vergeten tegenwoordig een aantal mensen dat een paard een paard is en geen konijn

Aan een corrigerende tik gaan ze heus niet dood Sommige paarden hebben het gewoon nodig.

Maar waarom denk je dat al die 'probleem'paarden er tegenwoordig zijn en al die 'Paardenfluisteraars' bakken met geld verdienen?

Juistem

JoeyRosso

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:49

Ik ben helemaal van mening dat je een paard nooit moet schoppen of slaan als dat niet nodig is.
Mensen die het hier hadden over in de neus een kneepje geven. Het mag dan werken, maar dat vind ik pas zielig.

Ik heb geleerd in de loop der jaren (en ik heb het geluk dat mijn paard nogal dominant is, maar wel enorm lief) dat paarden elkaar nogal eens hardhoevig op hun plek wijzen. In groepen is mijn paard heel lomp, maar bedoelt het speels. Hij komt dus vaak met oorlogswonden van het land, omdat andere paarden hem op zijn plek hebben gezet.

Ik heb van zijn vorige eigenaar (mijn paardje was 4 toen hij officieel van mij werd) geleerd hem eerst met mijn stem te waarschuwen, maar als hij nog een schop gaf (uit eigenwijsheid) toch een schop terug te geven, maar onder zijn buik, de plek die paarden het meest gebruiken om elkaar te corrigeren. Dat is maar een paar keer nodig geweest. Mijn paard is daarna alleen maar liever geworden, omdat de grens duidelijk is geworden. Helaas kun je een paard nou eenmaal niet uitleggen dat hij bepaalde dingen niet mag doen, omdat dat jou pijn doet. Dat snapt ie toch niet.

Nu werkt het al als hij een keer gek doet uit enthousiasme om gewoon een keer hard zijn naam te zeggen.

En altijd als ik bij hem kom, en dat heeft hij altijd gedaan, nu al 14 jaar lang, is mijn paard zo blij mij te zien, dat hij zowat bovenop me springt en me kusjes (nja, wat ik kusjes noem) geeft, tot ik overal jeuk heb. Gewoonweg omdat ik altijd duidelijk ben geweest.

Net als kinderen hebben paarden een grens nodig om zich goed te voelen. Alleen kinderen kun je dit uitleggen door middel van praten. Hoop niet dat ik met dit laatste een nieuwe discussie open....

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:31

Sfieke schreef:
Volgens mij vergeten tegenwoordig een aantal mensen dat een paard een paard is en geen konijn

Even tussendoor: stel je voor wat er gebeurt als je een konijn een trap onder zijn buik geeft....

Maar paarden kunnen idd best wat hebben. Al zal ik persoonlijk niet zo gauw een trap onder de buik geven (in alle eerlijkheid ben ik ook nog niet in de situatie terecht gekomen dat dat nodig was).