Straffen, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012Jarig

Re: Straffen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 04:06

Straffen onder het zadel doe ik praktisch niet, in dat geval ben ik voorstander van negeren.

In de omgang moeten ze gewoon braaf zijn. Bijten en slaan wordt niet geaccepteerd en afgestraft met hetzelfde

Mijn paarden weten ook dóndersgoed dat ze een tik op hun neus krijgen als ze het in hun hoofd halen om te bijten. Ze weten het zó goed, dat ze na het bijten meteen hun hoofd de lucht ingooien. Maar ik heb alle tijd en dat hoofd komt ook wel weer naar beneden

Het probleem is dat je geen vriendjes kunt zijn met een dier van 600 kilo. Ik ben zeker voorstander van wederzijds respect, maar ik sta toch echt iets hoger dan de knollies.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 08:03

IN het begin dat ik sonja had, was een flinke mep of een rotschop gewoon echt nodig. Later was een stemverheffing genoeg en werd er zelden tot nooit nog een tik uitgedeeld........

Moet ik er wel even bij vertellen dat Sonja bij de vorige eigenaar werkelijk alles mocht, en dan bedoel ik alles. Ik tolereerde dat niet en dat leidde in het begin nog weleens tot botsingen, maar daardoor zijn we uiteindelijk wel uitgegroeid tot een goed team. En geloof me dat heeft heel erg lang geduurd

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:24

Die van mij zet ik gewoon gelijk op dr plaats, met straffen EN belonen kom je ver hoor, dat belonen is ook zeker belangrijk, vooral onder het zadel doet ze iets wat echt niet mag krijgt ze gewoon een rotschop en een flinke tik doet ze iets goed beloon ik ook uitbundig en stop ik ook gelijk, heel consequent blijven dan kom je er wel

Af en toe moet je gewoon ff hard zijn, een paard is toch zowieso sterker dan jij dus hij heeft er echt niks van als je m een keer een kets verkoopt als die iets verkeerds doet.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:26

Quellian schreef:
Straffen onder het zadel doe ik praktisch niet, in dat geval ben ik voorstander van negeren.

In de omgang moeten ze gewoon braaf zijn. Bijten en slaan wordt niet geaccepteerd en afgestraft met hetzelfde

Mijn paarden weten ook dóndersgoed dat ze een tik op hun neus krijgen als ze het in hun hoofd halen om te bijten. Ze weten het zó goed, dat ze na het bijten meteen hun hoofd de lucht ingooien. Maar ik heb alle tijd en dat hoofd komt ook wel weer naar beneden

Het probleem is dat je geen vriendjes kunt zijn met een dier van 600 kilo. Ik ben zeker voorstander van wederzijds respect, maar ik sta toch echt iets hoger dan de knollies.

Mag ik je even zeggen dat de beloningswindow 3 sec is?
In dit geval geef je je paard een tik als hij zijn hoofd naar beneden doet.
Nogal logies dan dat hij zijn hoofd in de lucht gooit.

Je kan perfect vriendjes zijn met een paard van 600kg maar je moet er beiden voor openstaan,bovendien moet duidelijk zijn wie de leider is.Als dit alles ok is is heb je een vriend voor het leven en beleef je samen mooie momenten.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:35

De basis van vriendschap is gelijkheid. Dat wil ik niet met mijn paard. Het is mijn maatje in de zin van samen iets doen, ergens naar toe werken maar ik ben wel de baas. Dat past niet binnen vriendschap. Ik denk dat Quellian dat ook bedoeld.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:38

ik straf wel meestal met mijn stem of met mijn been.
Mijn paard is onder het zadel al super gestresst en als ik dus een gil geeft krimpt ze al in een niet altijd even handig want ik wil der ook niet bang maken.

Dat ze zo'n zenuwpees is ligt aan vroeger omdat ze toen niet al te netjes is behandeld..
volgends mij heeft mijn paard wel respect voor mij ondanks de korte tijd dat k haar ken. Ik vind juist wle dat je bevriend kan zijn met je paard.
ik geef echt hartstikke veel om haar, natuurlijk moet ik af en toe aangeven dat ik de baas ben maar ze is echt mijn trouwe maatje..

050206051012Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:11

Blue_Star schreef:

Je kan perfect vriendjes zijn met een paard van 600kg maar je moet er beiden voor openstaan,bovendien moet duidelijk zijn wie de leider is.Als dit alles ok is is heb je een vriend voor het leven en beleef je samen mooie momenten.

Mag ik dan even opmerken dan jij mij paarden niet kent?

Mijn paarden kennen mij dondersgoed en weten ook dondersgoed wat ze wel en niet kunnen maken

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:31

moet je horen wat pieter baalbergen schreef :
"een baas dwingt je om stomweg te gehoorzamen, doe je dat(als paard) niet,dan krijg je op je donder. Als je zelf beslissingen neemt, is een baas bang dat hij zijn macht verliest. Je moet doen wat HIJ zegt. Doorlopen punt uit!
Bij een leider sluit je je vrijwillig aan, zonder dwang of straf. Je volgt hem omdat hij voor je zorgten je een veilig gevoel geeft. Een paard heeft jou leidschap nodig, juist als hij bang is."

Leuk!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:41

Bij een leider zijn HOORT het afstraffen van negatief gedrag, dat is nou juist wat veiligheid en structuur geeft. Dat heeft niks met 'macht' te maken maar alleszins met hoe de omgang met paarden verloopt. Alle dieren hebben een bepaalde strafmaatregel nodig, in welke vorm dan ook, als ze over de grens gaan. Aan eigenaar om uit te maken wat voor jouw dier passend is. Een dier wat geen grenzen kent gaat er naar op zoek, net als kinderen doen. Ik weet niet wie Pieter Baalbergen is, maar hij klinkt als een pedante wollensok in dit stukje.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:04

ga met Urielle mee

de leider van een kudde, deelt behoorlijke klappen uit..... Jij en ik zouden het loodje leggen als we er zo een mogen ontvangen

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:14

Er was eens iemand die tegen me zei: 'Diaan, onthou goed dat jij een paard nooit zoveel pijn kunt doen als hij jou' en ik denk dat ie daar verrekte gelijk in had

Ik ben de eerste 2 jaar vriendjes geweest met Stan. Gevolg --> zwaar onhandelbaar. Toen ben ik hem flink gaan aanpakken en ben tot de wijsheid gekomen (jaja ) dat straffen minstens zo belangrijk is als belonen.

xjessx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:27

Amen aan Quellian

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:44

Hij is helemaal niet pedante wollensok:S
Hij werkt al lang met paarden! En gaat een keer per jaar naar een grote wilde konik kudde van 900 paarden!

samyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:12

Ik moet de laatste tijd heel erg consequent zijn voor Samyr. Ik ben 1 maart geopereerd aan mijn voet en kan nu eigenlijk net anderhalve week een klein beetje lopen met schoenen aan. Samyr mag dus absoluut niet iets doen waardoor ik bijvoorbeeld uit balans raak.
Als ik ga poetsen moet ze stil staan. Elke stap die ze zet, zet ik haar vriendelijk, maar duidelijk terug. Dat moest in het begin twintig keer, nu staat ze bijna helemaal stil. Vandaag kon ik haar zelfs even los laten staan. Als ik bij alles wat ik doe heel consequent ben, haalt ze niks meer uit wat niet mag.
Nu was ik laatst een dagje minder consequent en madam werd steeds vervelender. Ik merk dus heel goed dat ik haar eigenlijk geen mm vinger mag geven, want ze neemt gelijk mijn arm erbij!
Als ik Samyr echt een keer moet straffen, dan geef ik eerst een schreeuw. Als dat niet helpt krijgt ze een tik op haar hals. Daar kan ze al helemaal van slag door zijn.

Samyr heeft ook wel eens een voetafdruk op haar kont gehad hoor. Ze heeft nogal singeldwang, dus ik singel altijd heel voorzichtig aan. Vorige zomer gebeurde er eigenlijk nog amper wat, maar ze vond het nodig in mijn arm te bijten. En niet zo zachtjes ook. De bult is nu pas bijna niet meer te voelen. Mijn hele arm was ook blauw toen. Tja, sorry, maar dat mag toch echt niet. Ookal wist ze wel dat ze iets niet goed had gedaan, ik kon me echt niet inhouden en ik heb wel even mijn voet in haar kont geparkeerd. Ik moet zeggen, daarna kijkt ze nog wel heel boos, maar bijten doet ze niet meer.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:05

Urielle schreef:
Bij een leider zijn HOORT het afstraffen van negatief gedrag, dat is nou juist wat veiligheid en structuur geeft. Dat heeft niks met 'macht' te maken maar alleszins met hoe de omgang met paarden verloopt. Alle dieren hebben een bepaalde strafmaatregel nodig, in welke vorm dan ook, als ze over de grens gaan. Aan eigenaar om uit te maken wat voor jouw dier passend is. Een dier wat geen grenzen kent gaat er naar op zoek, net als kinderen doen. Ik weet niet wie Pieter Baalbergen is, maar hij klinkt als een pedante wollensok in dit stukje.

Helemaal mee eens!
Ik pik van mijn paarden geen respectloos gedrag, zoals mij vooruit duwen of als eerste de stal in willen. Dan hebben ze al gauw een stomp of schop te pakken (op een plek dat ze goed hebben kunnen zoals de boeg). Ze weten dat en gedragen zich ernaar. Maar ze komen wel naar het hek gedraafd, als ik ze roep, dus blijkbaar zijn ze toch nog blij met mij...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:06

Ik heb toevallig gisteren mijn driejarige nog eens op zijn falie moeten geven. Ik had nl. een hele week platte rust ivm bloedingen en dus ging mijn vriend er naar toe. Die heeft niet zoveel ervaring met paarden maar eens poetsen en even losgooien kan hij wel. Mijn jonkie is toch nog niet zadelmak.
Toch merkte ik toen ik zelf gisteren weer ging dat mijn vriend er minder strikt mee om is gegaan. Ik was gebogen over een voorknie, om te poetsen en Wrangler beet bijna in mijn hoofd. Dus ik gaf hem een tik en hoewel hij normaal helemaal over de flos gaat daarvan sprong hij nu opzij en hield het erbij. Hij wist dus heel goed dat hij stout was! Later aan de longe bij het uitstappen verschrok hij van iets en sprong hij bijna bovenop me dus toen heb ik een ferme ruk aan de longe gegeven en tegen hem gefoeterd. Nu is hij weer braaf en handelbaar. Maar dan zie je gelijk wat het doet als iemand hem een paar dagen maar laat doen, hij wordt gelijk stout.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 22:14

Quellian schreef:
Blue_Star schreef:

Mag ik dan even opmerken dan jij mij paarden niet kent?

Mijn paarden kennen mij dondersgoed en weten ook dondersgoed wat ze wel en niet kunnen maken

Mag ik dan even opmerken dat je je paard straft voor iets wat hij goed doet?
Baasje wilt hoofd omlaag,paard doet het en krijgt een tik,beetje averechts he

Bovendien maakt het niet uit of ik je paarden ken of niet,die regel geldt voor ze allemaal

050206051012Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:20

Blue_Star schreef:

Bovendien maakt het niet uit of ik je paarden ken of niet,die regel geldt voor ze allemaal

Hmhm, erg fijn dat je ze kent Erg fijn ook dat je er dagelijks met je neus bovenop zit om te zien hoe goed mijn paarden mij kennen

Mijn paarden zijn geen ALLEMAAL, mijn paarden zijn mijn paarden, verre van doorsnee en onbekend voor jou.

Edit: na het lezen van je profiel weet ik al dat ik jou totaal geen verantwoording verschuldigd ben

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:33

lois_fjordje schreef:
moet je horen wat pieter baalbergen schreef :
"een baas dwingt je om stomweg te gehoorzamen, doe je dat(als paard) niet,dan krijg je op je donder. Als je zelf beslissingen neemt, is een baas bang dat hij zijn macht verliest. Je moet doen wat HIJ zegt. Doorlopen punt uit!
Bij een leider sluit je je vrijwillig aan, zonder dwang of straf. Je volgt hem omdat hij voor je zorgten je een veilig gevoel geeft. Een paard heeft jou leidschap nodig, juist als hij bang is."

Leuk!!

hahahaha, mijn vroegere buurman Rare vogel is dat hoor.

On-topic: mijn paard moet luisteren maar eigen initiatief mag tot op zekere hoogte. Tot mijn grens en niet verder. Daarbij hanteer ik gewoon de regel: wees zo streng als het moet maar zo zacht als het kan. Toch zijn mijn paarden graag bij me; als ik door de wei loop volgt er een hele kudde achter me aan die me constant in de gaten houden wat ik aan het doen ben. Erg gezellig hoor. Eigenlijk sla of schop ik zelden maar als er een over de schreef gaat hoef ik daar niet over na te denken maar hebben ze gelijk een knal te pakken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 23:33

Paarden zijn in één opzicht net kinderen, ze willen weten wat hun grenzen zijn en ze verwachten straf als ze over de grens heen gaan. Dat geeft ze namelijk zekerheid.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:10

Quellian schreef:
Blue_Star schreef:

Hmhm, erg fijn dat je ze kent Erg fijn ook dat je er dagelijks met je neus bovenop zit om te zien hoe goed mijn paarden mij kennen

Mijn paarden zijn geen ALLEMAAL, mijn paarden zijn mijn paarden, verre van doorsnee en onbekend voor jou.

Edit: na het lezen van je profiel weet ik al dat ik jou totaal geen verantwoording verschuldigd ben

Nou, het is idd zo dat hij dan het een niet meer aan het ander kan koppelen.. Die associatie kan een peerd niet maken. ik zou er dan persoonlijk voor kiezen om wanneer hij zijn kop de lucht in steekt (ik heb er hier ook zoeen, een kameel van 1.80m die het ook dondersgoed weet) hem een kets op zijn hals of boeg te geven. Maar goed, het zijn jouw paarden en jij kent ze het best

050206051012Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:06

kjoetie schreef:
Maar goed, het zijn jouw paarden en jij kent ze het best

Indeed

En ik heb ook nergens gevraagd om een mening van iemand Heb alleen medegedeeld hoe ik het doe

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:26

Quellian schreef:
kjoetie schreef:
Maar goed, het zijn jouw paarden en jij kent ze het best

Indeed

En ik heb ook nergens gevraagd om een mening van iemand Heb alleen medegedeeld hoe ik het doe

Fijn dat je met een plaat voor je kop loopt

Bovendien heeft mijn profiel hier niets mee te maken,dus snap hélemaal niet wat dat ermee te maken heeft.

Als je niet vraagt om de mening van anderen,of als anderen geen mening mogen geven hoor je hier niet thuis

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:29

Quellian schreef:
Blue_Star schreef:

Waar zie jij dat ik zeg dat ik je paarden ken?Quote het even voor me als je het tenminste nog terugvind.En leg me dat maar eens uit van mijn profiel wat je daarmee bedoeld,als je een uitleg hebt tenminste Want ik heb een doorsnee profiel net zoals alle anderen en geen megafantastische knollen

Ik raad je aan om je eens in de psychologie van paarden te verdiepen.Dan snap je (hopelijk)dat paarden die tik niet associeren met het bijten maar met het terug laten zakken van het hoofd

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 11:44

Wie denk jij dat je bent dan? IMO niets meer dan een snotneus die heerlijk aan het puberen is en niet verder komt dan de manege

Prima, maar beperk je dan tot je eigen soort en hou je afzijdig van echte paarden

Mocht je nog meer gal hebben, dan ben je van harte welkom in mijn PBbox. Een potje woordtennis is altijd leuk