Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 14:07

Bowo schreef:
Wat is je plan als je dit paard wel verkoopt? Wil je wel op zoek naar een ander paard of niet? Of laten je paarden dan even voor wat ze zijn? Of ga je naar een manege?

Als je weer op zoek gaat naar een eigen paard, moet je je natuurlijk wel bewust er van zijn dat je in dezelfde situatie terecht kunt komen. Leren omgaan met paarden en leren paardrijden kost nu eenmaal veel tijd en daar heb je ook goede begeleiding voor nodig. Mocht je (ooit) weer een eigen paard willen, zou ik je wel willen aanraden om op zoek te gaan naar goede begeleiding.

Nee, voor nu even geen nieuw paard. Ik denk stoppen of een verzorgpony. Mijn stal eigenaar heeft
2 pony’s die ik zou mogen doen waar je niet op hoeft te rijden. En mocht ik echt een keertje willen rijden zou ik vast wel op een paard van stal mogen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:14

Je stelde deze vraag aan Ava en niet aan mij :o
maar ik wil er wel iets over zeggen.
Bibi_2022 schreef:
Maar bedoel je dan, dat ik meer faal als ik haar verkoop als dat ik haar hou en (zonder enig idee!) beetje bij beetje aan het verpesten ben?

Ten eerste :(:) jij rijdt een halfbloed Spaanse merrie, ik een volbloed pre.
Tot op zekere hoogte is het ras braaf en makkelijk.
Mijn paard was zes toen ik haar kreeg (nu ja, kocht). Ze was zadelmak maar verder niet veel mee gedaan.
Mijn eerste ritjes : 'wauw...!!'
De eerste lessen met mijn nieuwe instructrice : geweldig.
En daarna ging het gestaag berg afwaarts. |(
Accoord, met een andere instructrice was het leed geleden, maar de tranen en het puzzelen - oejjj.
... makkelijk is echt anders.

En ten tweede: de keuze die je hier lijkt te verwoorden,
lijkt mij de keuze tussen doormodderen en verkopen.
... en als ik twintig mogelijke nuances terzijde schuif,
en bot, kort en grof door de bocht ga:
(kortom houd je vast)
doormodderen en verkopen voelen voor mij als twee varianten van opgeven.

Als gezegd: "stoppen mag, maar niet op een slecht moment" gaat er over dat je mag stoppen als 'dit de weg niet is',
maar pleit tegen doormodderen of simpelweg die handdoek in de ring gooien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:21

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het leuk is als je een paard hebt. Dat is het nu niet voor ts. Verkopen is nooit een schande hoor. Ik denk nog steeds dat dit paard niet de juiste match is voor ts. En dat kan gebeuren. Misschien wel even wat opvoedwerk (laten) doen zodat het paard zich netjes presenteert als je haar zou willen verkopen. En inderdaad ook eerst laten controleren op medische issues (was het paard gekeurd toen je het kocht?)

Bibi_2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-23 14:25

anjali schreef:
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat het leuk is als je een paard hebt. Dat is het nu niet voor ts. Verkopen is nooit een schande hoor. Ik denk nog steeds dat dit paard niet de juiste match is voor ts. En dat kan gebeuren. Misschien wel even wat opvoedwerk (laten) doen zodat het paard zich netjes presenteert als je haar zou willen verkopen. En inderdaad ook eerst laten controleren op medische issues (was het paard gekeurd toen je het kocht?)

Ja, ze is gekeurd!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:40

Bibi_2022 schreef:
anjali schreef:

Ja, ze is gekeurd!

Nu, als ze was goedgekeurd dan is het gedrag in elk geval niet omdat ze iets mankeert.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:57

Bibi_2022 schreef:
Avalanche schreef:
Heel veel oudere mensen missen ook doorzettingsvermogen, dat is niet een "jeugd van tegenwoordig" probleem natuurlijk.

En dat jouw ouders begripvol zijn, is prima. Dat ze toegeven als je ergens spanning over hebt, vind ik persoonlijk niet geweldig, want dat bevestigt jou in je onzekerheid en is imo de manier om faalangst te creëren.
Mijn ouders hebben me best weleens gepusht en ik weet dat dat niet heel populair is, maar toch is het wel goed voor je. Want soms worden dingen beter door even door te zetten, kijken of dingen op een andere manier wel gaan. En die instelling kun je ook echt leren.

Je paard was super lief toen ze kwam. Nu is ze niet meer lief. En dan kun je er van alles bijhalen, maar at the end of the day moet je dan toch concluderen dat je iets niet goed hebt gedaan.
De volgende stap is dan een keus maken. Ga je bij de pakken neer zitten, of zeg je: ok maar deze keer doe ik het anders, ik ga kijken waar het is misgegaan en hoe ik het kan oplossen.

Dat is ook een keus voor jezelf. Want hoe meer jij mag opgeven, hoe makkelijker opgeven wordt, en uiteindelijk ben je net een rietje, dat al om waait bij een klein beetje wind. En ik denk niet dat je je leven zo moet willen leven, want daar ga je ook problemen mee tegenkomen in je studie en in je werk.

Dus ik denk dat je eens goed met jezelf moet gaan zitten. En je ouders moeten een schop onder de kont hebben.

Maar bedoel je dan, dat ik meer faal als ik haar verkoop als dat ik haar hou en (zonder enig idee!) beetje bij beetje aan het verpesten ben?

Nee dat bedoeld ze niet. Je faalt niet meer.
Ik denk meer dat er bedoeld wordt dat, als je onzeker bent over hoe je voor je pony zorgt, en bang bent dat je daarin faalt en daarom haar wilt verkopen en je ouders daarin meegaan, ze je toelaten om die onzekerheid "erger" te maken. Daar zit namelijk wel een punt. Je pony verkopen is de makkelijkste keuze en her minst eng. En de kans is heel groot dat je je uiteindelijk erger over jezelf voelt wanneer je haar hebt verkocht dan wanneer je doorzet en het nog even probeert. En je ouders "laten dat toe".

Andersom kan het ook zo gaan hoor. Dat je je juist slechter voelt als je ouders je pushen om haar te houden en nog een keertje door te zetten. Dat kan je ook juist onzeker laten voelen. Zelfs als je de oplossing vind.

Ik ben her er daarom niet helemaal mee eens. Ik denk 100% dat je ouders her goed doen met je keuzes ondersteunen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je ouders je misschien een zetje zouden kunnen geven. Met "weet je zeker dat je het niet nog een keertje wil proberen? Even doorzetten en proberen her probleem te achterhalen en oplossen?"
Maar als je haar echt wilt verkopen dan moet dat ook goed zijn. Het is jou pony, jou keuze. Dan kun je ook 100% de verantwoordelijkheid nemen als her je zou lukken om het probleem op te lossen óf als her je lukt om iemand te vinden die perfect bij je pony past.

Dat is iets wat mensen niet altijd begrijpen aan faalangst denk ik. Het maakt bij zo'n belangrijke keuze niet veel uit welke keuze je maakt. Je blijft je zorgen maken dat het de foute is. En aan allebei de kanten kan er iets gebeuren waardoor je angst zichzelf heeft bewezen. Dat kun je vantevoren nooit zeggen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je hier een foute keuze kunt maken. In beiden gevallen faal je niet. Ikzelf zou persoonlijk nog een keertje doorzetten en kijken of ik het probleem kan achterhalen en oplossen. Het is de moeilijkere weg, maar ik ben erachter gekomen dat de moeilijke weg vaak wel her meeste oplevert. Maar als je daar nog niet klaar voor bent en haar liever wilt verkopen is dat ook goed. Geen keuze is fout hier. Het is waar jij je nu het fijnste bij voelt. In beide gevallen kunnen goede en slechte dingen gebeuren en dat kunnen je eigen fouten en/of winsten zijn of iets wat niet in jou controle is. Je doet je best meid. Dat is meer dan genoeg. Dat op zichzelf maakt dat je de goede keuze maakt, ongeacht welke dat is.

Denk er goed over na voor jezelf en maak zelf de keuze. Doe waar jij je goed bij voelt. Niet iemand anders. Dat is het belangrijkste

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:02

superpony schreef:
Ik mis een stukje hoe je paard gehouden wordt en hoe ze gevoerd wordt. Is er weleens gedacht aan maagzweren bijv?

Het is heel belangrijk dat een paard in de basis veel buiten staat met andere paarden en voldoende goed ruwvoer kan eten. Zowel voor gezondheid als gedrag is dat echt de basis.

Dan kan je gaan kijken of ze blessures heeft of problemen in het lijf waar ze boos op reageert. Maar ook hormonen kunnen bij een merrie een rol spelen.

Op jouw leeftijd had ik ook eigen pony's en je zag om je heen de een na de ander stoppen, paarden verkopen etc. Maar er werd ook aan me getrokken om andere dingen te doen na schooltijd en in de weekenden ipv bij je pony zijn.

Als je het heel leuk hebt op stal en je kan het allemaal iets "makkelijker" doen met je eigen pony is de keus vast anders dan als het nu tegenzit. Je komt nu ook in een neerwaartse spiraal en ook dat heeft weer effect op jouw band met de pony.

Iedereen maakt fouten, maar je kan elke dag weer opnieuw beginnen en leren. Als je wel door wil, heb je echt goede begeleiding nodig nadat je pony goed is nagekeken.

Verkopen kan altijd, maar of ze nu aantrekkelijk is voor iemand om te kopen??? En je kan maar 1 keer verkopen, dus moet je achter die keus staan.

Het is lastig en ik begrijp ook dat veel vriendinnen om je heen ook veel invloed op je hebben. Maar als jij met dit paardje verder wil, is het even alleen jij en het paardje en een goede begeleider.

Ik quote mezelf nog eens omdat er geen reactie op is hoe het paardje nu gehouden en gevoerd wordt, wat een mega groot verschil kan zijn voor het gedrag.

En als een paard veel buiten komt met andere paarden, kan je ook weleens overslaan en hoef je niet per se elke dag erheen en gaat het "moeten" er misschien ook wat af.

15 kan een lastige leeftijd zijn waarop veel gebeurt en verandert, maar van een eigen paard kan je ook veel leren.
Ik ging jong veel stappen en maakte ook wat problemen op school, maar mijn moeder zei altijd dat het zonder de paarden vast nog erger was geweest -O-

En iedereen kan roepen dat spijt krijgen niet zo erg is, maar ik heb op mn 19e een pony verkocht en altijd en eeuwig spijt gehad.
Later nog 2x een paard verkocht en die ook beiden weer teruggekocht later.
Heb maar 2x verkocht zonder spijt denk ik. Maar heb ook weleens paarden gehad waar ik minder band mee had en dat is best lastig.

Ik zou mezelf dus echt afvragen of het anders was geweest als het met dit paardje wel goed zou gaan en je dan wel zou kiezen om regelmatig naar je paard te gaan en te rijden etc.

Maar vraag me gelijk af zonder antwoorden op het management en de manier van trainen, of een ander paard beter zou gaan.
Wij hebben echt hele brave paarden ( gehad ) die veranderen in een draak als ze verkeerd gehouden en behandeld of getraind worden. Die kan je zo braaf kopen, maar in enkele maanden veranderen in onmogelijk.

Maar als je 15 bent is het een leer proces. Alles hangt ook af van je ervaring, kennis, kunde en goede begeleiding. Genoeg mensen die dan al met alles wegrijden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:02

anjali schreef:
Bibi_2022 schreef:

Ja, ze is gekeurd!

Nu, als ze was goedgekeurd dan is het gedrag in elk geval niet omdat ze iets mankeert.

In een jaar kan er veel gebeuren en met keuring wordt maar zeer beperkt naar zaken gekeken. Een maagzweer oid zal daar niet uit komen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:04

idylle schreef:
Ik zou een goede instructrice/ instructeur in de arm nemen. Eén die ook diploma's heeft dat die mag lesgeven. Ik denk dat dit de beste keuze is om te beginnen. Een instructrice kan beoordelen of je paard een dierenarts nodig heeft en zo niet kan deze je meteen helpen handig te worden dst je paard niet meer ongevraagd de andere kant op gaat. Ik denk namelijk dat je pas een goede keuze kunt maken of je je paard wilt verkopen als het rijden beter gaat. Dus mijn advies begin met een gediplomeerd instructrice ga dat een aantal weken aankijken en maak dan pas een beslissing. Sterkte

Iemand die lesgeeft met diploma's zegt echt niks over de kwaliteit van lesgeven en is ook geen veearts. Sommigen staan gewoon kreupele paarden les te geven.

Zo een lesgeef papiertje stelt helaas echt niet zoveel voor. Je moet iemand vinden die inderdaad veel kennis en ervaring heeft en verder kijkt. Blind staren op gediplomeerd zou ik niet doen. Les moet gewoon goed zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:41

... mijn eerste les bij mijn nieuwe instructrice op mijn jonge Spanjaard.

Ik draaf aan, kreupel.
(Paard was al vaker wat kreupel geweest, osteopaath vond dat het een kwestie van stijfheid was en dat rechtrichten moest helpen.
Oude instructrice er uit, nieuwe er in.)

Ik ga terug naar stap 'want ik rijd geen kreupel dier'.
Instructrice zegt vriendelijk: deze kreupelheid bij deze scheefheid kan gewoon een kwestie van scheefheid zijn.
We gaan nu eerst in stap die ene oefening nog eens extra doen, zodat jullie daar allebei goed in zitten.
(Zo gezegd, zo gedaan...)
Weer aangedraafd.
Kreupel.
De juf zegt: "Ze krijgt vijf minuten. Doe je hand naar links. Maak je linkerbeen lang. Volgende korte zijde mag je paard iets naar buiten kijken."
...na 1 rondje paard rad en blij.

Moderatoropmerking:
Kleine knip, start van verwijderde discussie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:52

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:
Het is niet hard bedoeld, maar TS lijkt het doorzettingsvermogen te missen wat wel nodig is bij het hebben van een eigen paard. Toen ik 15 was, was ik keihard aan het werk om te sparen voor mijn eerste eigen paard die ik kocht toen ik 16 was. Ging ook echt niet allemaal over rozen, zo werkt het gewoon niet. Maar juist daar leer je van op die leeftijd en dat vormt je ook voor de rest van je leven.

Op je 15e lijkt het me helemaal niet raar dat je het hebben van een eigen paard overschat. En het ene paard is het andere niet. Ik ken volwassenen die ooit een paard hebben verkocht wegens geen klik en daarna 10 jaar lang met veel plezier een ander eigen paard rijden. Dat vormen voor de rest van je leven vind ik echt onzin. Ik kon op mijn 15e amper voor mijn eigen konijnen zorgen, en dat is inmiddels echt wel anders. Kom op zeg, ze heeft nog (gemiddeld) 70 jaar om dingen te leren en te proberen. Dingen kunnen over 10 of 20 jaar heel anders zijn.

Nou dat zie ik anders, mensen die altijd voor de makkelijkste weg kiezen (welke dat in deze is laat ik even in het midden) leren niet om door te zetten en dat hard werken nodig is om iets te bereiken en dieptepunten bij het leven horen om van te groeien.

Het begint al met een paard "krijgen" waar geen moeite dus voor gedaan is, paard was leuk bij aankoop maar wordt steeds minder leuk naarmate ze langer in het bezit is van TS. Dit is niet TS haar schuld, maar meer van de ouders die verantwoorlijkheid leggen zonder voor de juiste begeleiding te zorgen bij de TS.

Dan zou nu een perfect moment zijn voor de ouders om te gaan zorgen voor de juiste begeleiding, voor de TS om het in ieder geval nog te proberen voordat ze een definitief besluit neemt en voor het paard om het welzijn en de training te verbeteren voordat ze eventueel verkocht wordt zodat ze beter terecht komt.

Dat is een stukje verantwoordelijkheid nemen wat bij het houden van een paard komt kijken en gemiep of het wel of niet leuk is zou helemaal niet aan de orde moeten zijn. Het leven is niet altijd leuk, leuk moet je het maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:55

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:
Het is niet hard bedoeld, maar TS lijkt het doorzettingsvermogen te missen wat wel nodig is bij het hebben van een eigen paard. Toen ik 15 was, was ik keihard aan het werk om te sparen voor mijn eerste eigen paard die ik kocht toen ik 16 was. Ging ook echt niet allemaal over rozen, zo werkt het gewoon niet. Maar juist daar leer je van op die leeftijd en dat vormt je ook voor de rest van je leven.

Nie banketstaaf bedoeld maar dat lijkt een beetje standaard zeuren over die jeugd van tegenwoordig :')

Hel veel mensen missen doorzettingsvermogen en overzicht als ze 15 zijn, dat hoort er ook bij. Het zijn nog kinderen... Dat jij uitzondering op de regel was wil niet zeggen dat TS iets fundamenteels mankeert en nooit meer paard moet kopen puur omdat ze het nu niet voor elkaar kreeg om haar pony goed op te voeden en netjes te trainen terwijl ze maar 15 is :')

Nee dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat ze het niet moet doen zolang ze haar onderliggende problemen niet opgelost heeft omdat ook een volgend paard daar anders de dupe van kan worden. En zoals ik hierboven al schrijf reken ik dat TS echt niet 100% aan, want ze is nog piepjong en mist gewoon de goede begeleiding.

Het is ook niet bedoeld om te zeuren over de jeugd van tegenwoordig, maar het is wel iets wat me op valt ook van bijrijders e.d. dat alles vooral leuk en makkelijk moet zijn (de goede niet te na gesproken) en inderdaad is dat niet leeftijd gebonden.

anjali

Re: Vind ik mijn paard nog wel leuk…?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:20

@Elisa2, ik vind dat het hebben van een paard wel degelijk leuk moet zijn. Anders is er iets niet goed.Ik heb al meer dan 40 jaar eigen paarden en bij allemaal op 1 na was het heel erg leuk .Voor alle geld van de wereld, voor miljarden, zou ik die paarden ( die nu overleden zijn) en mijn huidige 27-jarige niet verkocht hebben want ze betekenen alles voor me. Maar net die ene, een jonge import, dat ging niet,ik werd doodsbang van hem. Ik heb zelfs geprobeerd hem gratis weg te geven aan een vriendin van me die wel met hem overweg kon.Dan zie je hoe persoonsgebonden het is. Maar zij wilde hem niet omdat ze te groot en zwaar voor hem was om op te rijden vond ze. Nou denk ik dat het geval van ts niet zo extreem is, maar ik wil alleen maar zeggen dat het best kan dat het ene paard echt niet matcht en het andere wel. Dat ts dus best deze zou kunnen verkopen en met een andere het wel leuk zou kunnen hebben.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:44

Ik heb ook een Spaanse merrie als eerste paard. Dat is niet altijd makkelijk. Ze is een pittige tante naar heel eerlijk en eigenlijk altijd als ze begint te brommen heeft ze van te voren al verteld wat er aan de hand is. van de zomer heb ik een ongeluk met haar gehad waar zij goed vanaf kwam en ik wat minder. Maar sindsdien zijn we vanaf nul op gaan bouwen. Ben ik op al haar signalen gaan letten, en gaan luisteren, en nu rijden we zo goed, veilig en leuk samen. Dus je moet denk ik goed voor jezelf bedenken of je deze uitdaging een investering vind en het "moeten" eruit halen. Je moet niet zo veel of zo goed rijden als anderen, je moet lekker en veilig met jouw paard kunnen rijden. Als dat de eerste maand alleen stappen is, prima, iedereen zijn eigen leercurve. Maar ik denk dat jullie elkaar moeten gaan verstaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:49

anjali schreef:
@Elisa2, ik vind dat het hebben van een paard wel degelijk leuk moet zijn. Anders is er iets niet goed.Ik heb al meer dan 40 jaar eigen paarden en bij allemaal op 1 na was het heel erg leuk .Voor alle geld van de wereld, voor miljarden, zou ik die paarden ( die nu overleden zijn) en mijn huidige 27-jarige niet verkocht hebben want ze betekenen alles voor me. Maar net die ene, een jonge import, dat ging niet,ik werd doodsbang van hem. Ik heb zelfs geprobeerd hem gratis weg te geven aan een vriendin van me die wel met hem overweg kon.Dan zie je hoe persoonsgebonden het is. Maar zij wilde hem niet omdat ze te groot en zwaar voor hem was om op te rijden vond ze. Nou denk ik dat het geval van ts niet zo extreem is, maar ik wil alleen maar zeggen dat het best kan dat het ene paard echt niet matcht en het andere wel. Dat ts dus best deze zou kunnen verkopen en met een andere het wel leuk zou kunnen hebben.

Dit paard was leuk bij aankoop..dan gaat er toch iets niet helemaal goed als zo'n dier zo veranderd.

Wat ik bedoel is dat je niet gelijk moet opgeven als het even niet leuk is maar dat doorzetten kan lonen om het weer leuk te maken. Natuurlijk kan er altijd een gigantische mismatch zijn en met angst is het ook weer een ander verhaal.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:08

Elisa2 schreef:
Dit paard was leuk bij aankoop..dan gaat er toch iets niet helemaal goed als zo'n dier zo veranderd.

Veel paarden worden gekocht op twee keer een half uurtje proefrijden en het verhaal van de verkoper. Natuurlijk kan dan later blijken dat het dier toch anders is dan je had verwacht.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:15

Bibi_2022 schreef:

Nee, maar ik denk wel dat opgeven dan beloond wordt. Je ouders hebben blijkbaar nooit tegen je geroepen: kom op, je kán het, ik geloof in je, als je wilde opgeven.

En het is nogmaals heel fijn dat ze begripvol zijn, maar imo te toegeeflijk naar jou toe, en ik denk daarmee wel dat ze je opgeven (misschien door faalangst) beloond hebben. Maar voor jou vind ik dat eigenlijk niet zo gezond, want het bevestigt je eigen onzekerheid.

Stel nou, elke keer dat je zou vallen van een paard, als ik zou zeggen, nou kom maar hoor, je hoeft er niet meer op. Op een gegeven moment durf je er dan ook niet meer op. En omdat je elke keer getroost bent als je gevallen bent, is het eindresultaat dat je niets leert oplossen.

Het is zo'n boost voor je zelfvertrouwen als je leert doorzetten! Beeld je eens in dat je een paar clicker training en grondwerklessen krijgt, en jij je paard ineens veel beter snapt. Hoe cool is dat? En stel he, dat ze na de tweede of derde les ineens vrolijk naar je toekomt en blij is om je te zien? Hoe gaaf is dat, en hoe blij ben je dan! Kan je jezelf op de schouder kloppen, want dat heb JIJ gedaan!

Ik heb vreselijk faalangst. En ik kreeg toen ik 15 was, een paard dat veel te veel paard voor mij was, en ik ben met paarden opgegroeid (mijn ouders hadden paarden). Op een gegeven moment was het enige wat ik er nog mee deed, wandelen, want de rest vond ik niet leuk meer. Van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen.

Toen heb ik huilend een instructeur gebeld, uit de buurt en gezegd dat ik een stom paard had, waar ik alleen mee kon wandelen, maar haar niet mocht verkopen. En de eerste les heb ik niets gedaan dan janken, ik was zo vreselijk gespannen, en vond het zo eng! Maar de tweede les ging het al beter, en de derde les vond ik zowaar een beetje leuk.

En na de vierde les kwam mijn paard enthousiast naar me toe. Het eind van het verhaal is dat we met elkaar konden lezen en schrijven. Ik ben ontelbare keren van die merrie afgevallen, en zoveel keer tegen opgeven aan gezeten. Maar uiteindelijk was ze goud waard. Ze is tot haar dood bij ons gebleven, en wat heb ik haar gemist toen ze er niet meer was.

Is het zo erg dat je paard teveel paard voor je is? Je kan zoveel leren, en ik geloof niet dat iedereen een topruiter kan worden, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan leren om met zijn eigen paard om te gaan, en het samen leuk te hebben. Als je er voor open staat om te leren, en je wilt groeien samen met je paard, word je daar niet alleen een betere ruiter van, maar ook meer paardenmens en vooral veel zelfzekerder.

En even tussen jou en mij: ik heb nog steeds faalangst. Steeds als ik nieuwe dingen moet leren, denk ik: dat kan ik nooit! Maar van die merrie heb ik geleerd, dat het geen kwaad kan om het te proberen, en tot mijn stomme verbazing lukt het toch elke keer :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:19

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Veel paarden worden gekocht op twee keer een half uurtje proefrijden en het verhaal van de verkoper. Natuurlijk kan dan later blijken dat het dier toch anders is dan je had verwacht.

Precies ja. En sommige paarden gedragen zich in het begin heel onderdanig maar na enige tijd komt de ware aard naar boven die dan blijkt best dominant te zijn. Mijn jonge importtinker was in het begin ook heel erg braaf en gemakkelijk. Anders had ik hem niet gekocht.Maar na 3 weken werd het een draak die zich tegen me keerde. En ik ben heel erg ervaren met paarden en deed alles hetzelfde als ik altijd had gedaan wat altijd goed ging. Maar dit was een type wat niet bij me paste.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:20

Is ze inwendig nagekeken? Maag (maagzweren kunnen dit gedrag uitlokken, maar ook andere vormen van buikpijn, dus eierstokken en dergelijke). Ik snap dat je er zo geen zin in hebt, maar zij duidelijk ook niet. Even rust voor beide, laat je pony goed onderzoeken en eventueel kun je later weer oppakken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:31

Avalanche schreef:
Bibi_2022 schreef:

Nee, maar ik denk wel dat opgeven dan beloond wordt. Je ouders hebben blijkbaar nooit tegen je geroepen: kom op, je kán het, ik geloof in je, als je wilde opgeven.

En het is nogmaals heel fijn dat ze begripvol zijn, maar imo te toegeeflijk naar jou toe, en ik denk daarmee wel dat ze je opgeven (misschien door faalangst) beloond hebben. Maar voor jou vind ik dat eigenlijk niet zo gezond, want het bevestigt je eigen onzekerheid.

Stel nou, elke keer dat je zou vallen van een paard, als ik zou zeggen, nou kom maar hoor, je hoeft er niet meer op. Op een gegeven moment durf je er dan ook niet meer op. En omdat je elke keer getroost bent als je gevallen bent, is het eindresultaat dat je niets leert oplossen.

Het is zo'n boost voor je zelfvertrouwen als je leert doorzetten! Beeld je eens in dat je een paar clicker training en grondwerklessen krijgt, en jij je paard ineens veel beter snapt. Hoe cool is dat? En stel he, dat ze na de tweede of derde les ineens vrolijk naar je toekomt en blij is om je te zien? Hoe gaaf is dat, en hoe blij ben je dan! Kan je jezelf op de schouder kloppen, want dat heb JIJ gedaan!

Ik heb vreselijk faalangst. En ik kreeg toen ik 15 was, een paard dat veel te veel paard voor mij was, en ik ben met paarden opgegroeid (mijn ouders hadden paarden). Op een gegeven moment was het enige wat ik er nog mee deed, wandelen, want de rest vond ik niet leuk meer. Van mijn ouders mocht ik haar niet verkopen.

Toen heb ik huilend een instructeur gebeld, uit de buurt en gezegd dat ik een stom paard had, waar ik alleen mee kon wandelen, maar haar niet mocht verkopen. En de eerste les heb ik niets gedaan dan janken, ik was zo vreselijk gespannen, en vond het zo eng! Maar de tweede les ging het al beter, en de derde les vond ik zowaar een beetje leuk.

En na de vierde les kwam mijn paard enthousiast naar me toe. Het eind van het verhaal is dat we met elkaar konden lezen en schrijven. Ik ben ontelbare keren van die merrie afgevallen, en zoveel keer tegen opgeven aan gezeten. Maar uiteindelijk was ze goud waard. Ze is tot haar dood bij ons gebleven, en wat heb ik haar gemist toen ze er niet meer was.

Is het zo erg dat je paard teveel paard voor je is? Je kan zoveel leren, en ik geloof niet dat iedereen een topruiter kan worden, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan leren om met zijn eigen paard om te gaan, en het samen leuk te hebben. Als je er voor open staat om te leren, en je wilt groeien samen met je paard, word je daar niet alleen een betere ruiter van, maar ook meer paardenmens en vooral veel zelfzekerder.

En even tussen jou en mij: ik heb nog steeds faalangst. Steeds als ik nieuwe dingen moet leren, denk ik: dat kan ik nooit! Maar van die merrie heb ik geleerd, dat het geen kwaad kan om het te proberen, en tot mijn stomme verbazing lukt het toch elke keer :D

Mooi omschreven! Hier sluit ik me helemaal bij aan. En ook ik ben niet onbekend met faalangst. Juist daarom is het ook belangrijk om de stapjes klein te maken maar wel te blijven doen en uit die comfort zone komen. Iedere keer dat iets lukt groeit het vertrouwen in jezelf. :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:33

Lieser schreef:
Elisa2 schreef:

Het duurt sowieso minstens een jaar voordat je een combinatie bent samen. Ik ken niemand (behalve handige profs) bij wie dat altijd allemaal van een leien dakje is gegaan. Het is geen fiets..en zeker zonder goede begeleiding is het lastig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:33

anjali schreef:
Lieser schreef:
worden gekocht op twee keer een half uurtje proefrijden en het verhaal van de verkoper. Natuurlijk kan dan later blijken dat het dier toch anders is dan je had verwacht.

Precies ja. En sommige paarden gedragen zich in het begin heel onderdanig maar na enige tijd komt de ware aard naar boven die dan blijkt best dominant te zijn. Mijn jonge importtinker was in het begin ook heel erg braaf en gemakkelijk. Anders had ik hem niet gekocht.Maar na 3 weken werd het een draak die zich tegen me keerde. En ik ben heel erg ervaren met paarden en deed alles hetzelfde als ik altijd had gedaan wat altijd goed ging. Maar dit was een type wat niet bij me paste.

Nou dat schooien om eten is toch echt eigen aangeleerd gedrag.
Paard vind mij wel lief als ik hem snoepjes geef.
Nee paard vind je een voermachine en als er niet snel iets komt bijt ik wel om te laten weten dat ik dat NU wil!
En eigenlijk lees je dat in alles wat het paard doet.

En dat is niet raar als je nooit een jonger dier hebt gehad en nu geen begeleiding krijgt dat dit gebeurt.
er zijn zelfs maar weinig paarden die hier geen misbruik van maken.

En dan kun je leren hoe je dit oplost, of verkopen.
En beide is een goede keuze.
Want zeker als je 15 bent bestaat er meer in het leven dan een paard.
Maar je leert ook niets en komt er eens een volgende ben je niets verder. Ook niet erg, als je dan maar vanaf het begin wel zorgt voor begeleiding.

Zelf was ik vroeger een Avalanche of elisa voor mij was er wel niets anders dan paarden. Dus opgeven geen optie

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:46

Dat was het idd voor mij ook wel. Paarden waren en zijn mijn leven. En ook al zit je soms tegen opgeven aan, en heb je het echt heel moeilijk, de successen die je daarna boekt zijn het allemaal zo verschrikkelijk waard.......

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:27

Hoi TS, ik heb meegelezen en kan me voorstellen dat dit een lastige situatie is!

Zelf denk ik dat het een goede leerschool kan zijn om haar niet meteen te verkopen. Het advies van Janneke2 om niet te stoppen op een dieptepunt vind ik dan ook een hele goede.
Waarom niet eerst aan de slag met een goede instructeur en eventueel in combinatie met een bezoekje van de DA? Kijk dan even aan hoe het gaat en dan kun je over enkele maanden beslissen of je haar houdt of alsnog verkoopt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:31

Avalanche schreef:
Heel veel oudere mensen missen ook doorzettingsvermogen, dat is niet een "jeugd van tegenwoordig" probleem natuurlijk.

En dat jouw ouders begripvol zijn, is prima. Dat ze toegeven als je ergens spanning over hebt, vind ik persoonlijk niet geweldig, want dat bevestigt jou in je onzekerheid en is imo de manier om faalangst te creëren.
Mijn outers hebben me best weleens gepusht en ik weet dat dat niet heel populair is, maar toch is het wel goed voor je. Want soms worden dingen beter door even door te zetten, kijken of dingen op een andere manier wel gaan. En die instelling kun je ook echt leren.

Je paard was super lief toen ze kwam. Nu is ze niet meer lief. En dan kun je er van alles bijhalen, maar at the end of the day moet je dan toch concluderen dat je iets niet goed hebt gedaan.
De volgende stap is dan een keus maken. Ga je bij de pakken neer zitten, of zeg je: ok maar deze keer doe ik het anders, ik ga kijken waar het is misgegaan en hoe ik het kan oplossen.

Dat is ook een keus voor jezelf. Want hoe meer jij mag opgeven, hoe makkelijker opgeven wordt, en uiteindelijk ben je net een rietje, dat al om waait bij een klein beetje wind. En ik denk niet dat je je leven zo moet willen leven, want daar ga je ook problemen mee tegenkomen in je studie en in je werk.

Dus ik denk dat je eens goed met jezelf moet gaan zitten. En je ouders moeten een schop onder de kont hebben .

Avalanche wat een ontzettende nare denigrerende post is dit, bah je hebt zelf geen kinderen je weet niet hoe je moet klaar staan voor een kind, hoe je ze moet steunen en begeleiden

En ga kind niet met je paard vergelijken alsof jij de wijsheid in pacht heb
pushen is NOOIT goed, en je hoeft niet zo te benadrukken dat ze iets fout heeft gedaan als ik jouw topics lees denk ik ook wel eens uuuuuuuuhhhhhh doe normaal en dan zeg ik ook niet dat je fout bezig bent

Nogmaals Bibi

Stoppen is geen schande trek het je niet aan jij wist ook niet dat het zo zou lopen er is vast wel een oplossing maar onder dwang en negativiteit les gaan nemen wordt niemand blij van
Luister naar je gevoel…. Niet naar bokt jouw gevoel komt op de eerste plek.

Ik snap niet dat bokt zo zit te hameren over lessen, opvoeding, manier van paard houden
Volgens mij is de eerste stap toch echt kijken wat bibi wil…. Niet of haar paard gelukkig en gezond is…eerst moet zin weten wat ze wilt en volgens mij weet ze dat wel maar vindt ze het doodeng op die beslissing te nemen en zoekt ze beetje steun alleen komt er verkeerde steun…of niet precies wat ze zoekt