Bokkend traag paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Bokkend traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:28

Eens met Sizzle.
Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt TS, na de medische checkup en het doorrijden. Goed dat je deze 2 sporen gaat bewandelen!
Heel veel succes!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:48

Filmpjes bekeken maar hij loopt zeker niet fijn, lijkt zich ook erg vast te houden in de rug. Ik denk dat je er goed aan doet om hem medisch na te laten kijken en door te laten rijden door een goede ruiter als er niets te vinden is.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 19:17

Vandaag los gelongeerd en het kan aan mij liggen, maar ik vond hem best oke lopen, nog wat stalgenoten mee laten kijken en die zagen ook noets vreemds. Zij zeiden nog hij is nog in de groei en heeft soms moeite om zijn balans te houden en draf is noet zijn sterkte gang.

https://youtu.be/cnXAW211seg

Desalnietemin heb ik contact met 't eultje even kijken of ze volgende week een x langs kunnen komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:05

Ik zag zelf ook alleen onregelmatigheid op het filmpje linksom. Ik ben benieuwd wat er uitkomt met de da, hopelijk vind hij niks en als deze niks vind kun je echt met een gerust hart verder met doorrijden, dan is er echt niks aan de hand.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 14:31

Vanmorgen is de DA langs geweest voor een keuring. DA kon niet direct iets zien. Enige is dat zijn voor hoeven wat steil staan dat hij daardoor wat korter loopt van voren. Maar daar ben ik samen met mijn natuurlijke bekapper al een tijdje mee bezig om de hielen lager te zetten en ik wil als het niet hoeft geen ijzers. Veder zei hij dat stap en galop er heel goed uitzagen en dat de draf niet zijn gang is en hij moeilijker vind. Dit komt mede door zijn bouw als springpaard. Ook heeft hij nog wat moeite om zijn balans te vinden met ruiter op de rug.
Rug, hals en buik zijn nagekeken niets aan te voelen/zien.

Hij denkt dat het bokken erin in geslopen en omdat ik te 'lief' ben geweest het steeds erger is geworden in combinatie met het op stal/paddock staan. Hij raad aan om een tijdje een goede ruiter erop te zetten en kijken hoe dat uitpakt. Mocht het bokken blijven of verergeren moet ik direct weer contact opnemen en dan gaan we vedere onderzoeken doen.

Best goed nieuws dus. Nu hopen dat hij gelijk heeft en het inderdaad jong pubergedrag is.

Keep you updated

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:34

Wat een makkelijk antwoord van de dierenarts. Daarom moet je ook nooit een dierenarts laten komen voor zulke dingen. Weggegooid geld. Hij heeft geen rontgenhanden dus hij kan niet weten of er iets aan de hand is.
Uiteraard kan je proberen om hem erdoorheen te rijden maar als er ongelukken gebeuren ben je verder van huis.
Ik zou hem opladen en hem na laten kijken op een kliniek voordat je met grover geschut aan de gang gaat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:35

Eh, maar niet ieder paard is geschikt voor natuurlijk bekappen.
Hoe is überhaupt de stand vd voeten?
Want het korte lopen kan ook komen door teveel druk op de pezen

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 14:48

De fout zit dan niet in het natuurlijk bekappen, maar door het bekappen zijn bouw en stand willen veranderen en dat kan lang niet altijd...

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:22

Ik heb niet alle filmpjes gezien hoor, maar wel de meeste van jouw berichten gelezen ts.

Mag ik vragen waarom je er allerlei peuten en dus da bij laat komen voor er naar te kijken, terwijl het je minder kost om een mobiele Röntgen te laten komen om foto's te laten maken van zijn rug? Met 1,5 jaar rondom op de foto, zegt volgens mij helemaal niets, zijn ze nog in de groei. Laat staan wat er dan in de jaren erna nog allemaal in bv de opfok mis kan gaan...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:23

Suzanne F. schreef:
Wat een makkelijk antwoord van de dierenarts. Daarom moet je ook nooit een dierenarts laten komen voor zulke dingen. Weggegooid geld. Hij heeft geen rontgenhanden dus hij kan niet weten of er iets aan de hand is.
Uiteraard kan je proberen om hem erdoorheen te rijden maar als er ongelukken gebeuren ben je verder van huis.
Ik zou hem opladen en hem na laten kijken op een kliniek voordat je met grover geschut aan de gang gaat.

Ik vind dit wel erg makkelijk gezegd. TS doet wat ze kan en van een DA mag je enige kennis verwachten.
Denk dat je kunt stellen dat er in elk geval geen duidelijke reden is voor het gedrag, niet dat er geen reden is, maar niet zomaar aanwijsbaar. Dat zijn altijd de lastige gevallen.

Ik vind het erg moeilijk te zeggen wat er aan de hand is, en vanachter mijn scherm kan ik daarover natuurlijk niet oordelen. Het kan van alles zijn.
Is het iets medisch? Iets met de beenstand. de schouders, het bekken, de rug? Iets in het karakter, het zadel? de rijtechniek? Nog te jong? Overvraagd?

Je zou om aan de veilige kant te blijven vooral veel grondwerk kunnen gaan doen en heel goed naar je paard kijken, geregeld filmpjes maken. Je krijgt dan een steeds beter idee van hoe hij beweegt, waar eventuele problemen zitten en wanneer er wel/niet iets is. Kijk zelf mee als anderen met hem bezig zijn, kijk naar hem wanneer hij vrij loopt, met andere paarden speelt en laat anderen ook kijken wanneer jij bezig bent etc.

Op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk wel een idee wat er aan de hand kan zijn, wat het ook is. Volg dan je gevoel en ga daarmee door.

Sterkte. Het is een mooi dier waar je vast nog veel fijns mee gaat beleven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:28

Wat fijn ts! Nu kun je weer verder. :)

Voor iedereen met commentaar... Deze Da heeft mobiele rontgen, en als het paard last had vd wijze van bekappen had ts dat echt wel te horen gekregen. Als er aanleiding was geweest die rug op de foto te zetten had hij dat zeker gedaan. Het is niet de eerste de beste.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:28

hoeven steil, korter van voor.
Daar zou ik dan toch graag een foto van maken ivm de hoefkatrol.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:39

Ik zie nu pas het filmpje, je paard heeft inderdaad een heel ongunstige bouw. Eigenlijk drukt hij van nature in beweging zijn rug al weg en lengtebuiging is zeer moeilijk voor hem. Ik zie dat hij los is in hals en achterhand maar het middenstuk blijft hij vasthouden. Dit kan komen door pijn in zijn voorvoeten.

Bij dit beeld zou ik de voorvoeten checken, en de rug, stuk waar het zadel ligt.

Daarnaast zou ik er voorlopig helemaal geen ruiter op zetten maar dit paard drie maanden onbelast gaan trainen aan de dubbele longe zodat hij zijn lijf goed leert te gebruiken. Als je dat doet met iemand die daar kennis van heeft dan komen eventuele medische problemen daar ook nog naar boven.

Wat dit dier in mijn ogen moet leren is zijn rug goed te gebruiken, bol maken..buikspieren aanspannen zodat hij fatsoenlijk een ruiter kan dragen. En leren buigen in zijn hele lijf, lengtebuiging.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:40

Heb je toevallig ook goede foto's van de hoeven? Gewoon even voor de optiek. Mag ook via pb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 16:43

Met Elisa eens, zo los zie ik heel duidelijk waarom galop zijn beste gang is. Zijn achterhand heeft meer motor dan de voorkant kan verwerken.
Hij moet inderdaad in het middenstuk gaan leren swingen, dus mooi lang en laag en het liefste ook balkjes werk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:11

Suzanne F. schreef:

Ben het hier wel mee eens.

Die van ons konden ze klinisch ook niks op vinden. Bleek op de kliniek bij de foto's/scans dat er wel fysiek ongemak zat.
Niet alle mobiele röntgen apparaten geven overigens zo'n helder beeld als de apparaten op de kliniek. Is misschien iets om rekening mee te houden als je een mobiele röntgen overweegt.

Zou dat eerst uitsluiten voor je je paard 'er doorheen' rijdt.

Zonnetje97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 18:38

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links staat iets hoger dan rechts. Vandaag ook andere bekapper laten komen en die was het niet geheel eens met de wijze van mijn huidige bekapster. Ik heb boeken mee gekregen en ga mij eens verdiepen.

Paard liep veder zuiver aan de lijn en met iemand erop. 1x een bok gegeven. Vandaar dat de da zei dat dure onderzoeken volgens hem nu niet nodig zijn.
Ik ben nog student en heb echt wel veel over voor mijn paard, maar als er meerdere in mijn omgeving zeggen dat hij goed loopt en ik het een week of 2 moet aankijken ga ik niet onnodig veel gelduitgeven..

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 18:40

Is Jos ( dierenarts) langsgeweest?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:52

RV lijkt ook een klein extra 'knikje' te hebben.
Dat de LV hoef wat 'hoger' staat, kan een aanwijzing zijn voor het meer gewicht dragen op rechtsvoor. (Verticale balans.)

En de Duitsers hebben een uitdrukking 'Hals und Trab kan man machen'.
Een paard met een goede stap en galop dat goed gereden wordt gaat na verloop van tijd goed draven.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 00:52

Ik vind het een snelle en makkelijke diagnose van de DA zonder rontgen of scan...
Dat een paard niet kreupel is wil niet zeggen dat hij geen last/pijn kan hebben.

Dat je zegt dat hij met los longeren (dus zonder zadel) beter loopt als onder zadel, doet mij vermoeden dat er wellicht toch iets in bv de rug niet ok is, of idd maagzweren ofzo. (Door de singel komt er druk op rug en buikspieren wat veel verschil kan maken).
En heeft de da bv bloed afgenomen om dat te checken? Compleet inc lyme?
Dat zou ik laten doen icm een goede check bij sport-da of kliniek, rug op de foto en facetten op de scan enz.
Je kan het jezelf toch niet vergeven als hij nu 'op zn flikker' gaat krijgen en later blijkt dat hij toch pijn had?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 01:25

Oef jeetje.
De laatste longeerfilmpje begin ik eindelijk een beetje ontspanning te zien. Ook het eerdere filmpje (met de gillende kinderen) vond ik er goed uitzien.
Het filmpje met de andere ruiter (die m had aangepakt) viind ik echt vreselijk om te kijken. Zo gehaast, kort en gestresst. Beest doet zo zn best.
Ik denk niet dat je te lief bent, ik denk dat je niet de skills hebt nu om hem pijnvrij te rijden. Je belemmert hem ergens in en de klacht word erger.
Je drijft heel vaak, net als die andere ruiter (met spoor), je komt ver uit het zadel en ploft in t zadel. Je hoeft eigenlijk alleen je bekken met de beweging mee te laten veren en adem te halen.
Ik zou hem naar een goede stal brengen die de tijd nemen voor hem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:25

Ongelijke voorvoeten en hoefkatrolontsteking komen vaak samen voor.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:45

Scheven hoeven wijst vaak ook op een scheef paard. LV is hoger, dus leunt het paard meer op zijn rechterschouder. En zoals eerder aangegeven een scheef paard kan gaan protesteren, bokken, versnellen of niet voorwaarts zijn. En op den duur zichzelf overbelasten met bijbehorende gevolgen.
Ben je in de les bezig met rechtrichten, schouders in het midden, gelijke teugeldruk?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:58

Esther_ schreef:
Scheven hoeven wijst vaak ook op een scheef paard. LV is hoger, dus leunt het paard meer op zijn rechterschouder. En zoals eerder aangegeven een scheef paard kan gaan protesteren, bokken, versnellen of niet voorwaarts zijn. En op den duur zichzelf overbelasten met bijbehorende gevolgen.
Ben je in de les bezig met rechtrichten, schouders in het midden, gelijke teugeldruk?

Dat klopt ook, maar ik zou toch HKO uitsluiten eerst. Voor het rechtrichten moet dit paard eerst de rug goed gaan gebruiken waardoor er lengtebuiging kan onstaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:59

Ik schreef het ook al, steile voetjes en HKO gaan vaak samen.
En dan ook nog dat kort lopen en protest.
Ik begrijp het niet als deze DA mobiele rontgen heeft niet meteen foto's zijn gemaakt.