fannetje schreef:maralyn schreef:Als je geld wel een probleem vindt, betreft les, in welke vorm dan ook, ben je ongeschikt om een paard te houden, vooral met een beetje karakter.
Als je en stukje terug leest, heeft TS al contact gezocht voor instructie/hulp.
Ik heb haar via pb ook nog een tip gegeven
Ik denk zelf dat dat soort dingen haar meer helpen, dan dit soort opmerkingen....
Even kalm aan en terug lezen...
Volgens mij reageer ik namelijk op koend, en niet op ts.

Even een edit.
Ik had namelijk allang gelezen dat ts aan het mailen was.
Echter stuurde koend, dat hij/zij vond, dat er geen bruikbare tips tussen stonden.
Wel degelijk! Les! (En dat gaat ze ook doen
) Waarna er gezegd werd, dat je dat geld wel kwijt moet willen, en daar reageerde ik op.
Bijt mijn hoofd er niet af, zonde voor kerst. Wij hebben gourmet op het hoofdmenu, ikzelf zal daar niet zo smakelijk tussen passen
Dan blijkt namelijk dat veel dingen veel makkelijker om te buigen zijn dan 'eens goed op z'n flikker geven.'
Ik heb met drie paarden vrij veel gewerkt waarbij ik gewaarschuwd werd omdat ze zouden slaan. Eentje was een onzekere, snel overprikkelde merrie, eentje was wel een vrij dominante merrie bij wie terugslaan alleen maar zou uitlopen op ruzie, en eentje was een brutale jonge hengst. Nummer één heeft nooit ook maar gedreigd te slaan, want elke keer als ik zag dat ze spanning begon op te bouwen met zadelen, gaf ik haar wat ruimte om die spanning af te laten vloeien. Bij nummer twee was het een kwestie van haar halster vastpakken en haar achterhand wegduwen op het moment dat ze zich naar je om probeerde te draaien - na drie keer gingen de oren naar voren en heeft ze niets meer geprobeerd. Nummer drie heeft ook nooit een spreekwoordelijke vinger naar me uitgestoken. Hij was een brutale aap met weinig respect voor mijn ruimte en ook weinig respect voor mijn waarschuwingen, dus die heeft in het begin wel regelmatig een lel gehad of een "toevallige" botsing met het handvat van de riek, maar uitgehaald heeft hij naar mij nooit, ook niet als ik pal achter 'm stond om z'n staart te borstelen en ook niet toen hij met een gebroken been stond en op den duur van gekkigheid niet meer wist wat hij met z'n energie moest en stond te bokken en te steigeren aan de rack chain.
. Tot nu toe nog niet iemand op ons pad die ons kan helpen. Want ben er ook achter gekomen dat hij ergere voernijd heeft dan ik dacht. Als ik hem dan duidelijk maak dat hij uit mijn buurt moet gaan doet hij het ook goed terug tegen mij. Ik ben dan bang door een lel uit te delen er een gevecht van te maken. Gelukkig is dit nog maar 1x gebeurt in de paddock. Ik probeer hem pas te laten eten wanneer hij voldoende afstand houdt en niet loopt te schrapen. Het liefste ook wanneer hij weg kijkt, maar dit lukt niet altijd.