Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 11:56

maitestar23 schreef:
Het geeft niks als je 2 stappen vooruit doet en dan weer 1 achteruit.
Tenminste dat probeer ik mezelf ook maar voor te houden, dat het hoort bij het proces.
Maar ik snap dus helemaal wat je bedoelt....

Het is toch onwijs knap dat je er 3 x op hebt gezeten!
Daar ben ik jaloers op hoor, ik rij nu alleen maar met de les 1x in de week.

Dat je op een gegeven moment een hoogtepunt bereikt in je angst ken ik helaas ook. En het zijn meestal prikkels van buiten waar je geen controle over hebt.
Bij mij waren het gister de plassen water in de bak die uiteindelijk de das om deden. Slaat nergens op! Maar op dat moment kan ik daar niet doorheen, letterlijk en figuurlijk.

Ik kan wel zeggen dat je met stil moet staan bij de dingen die goed gingen en dat je op de goede weg bent. Maar ik gok zo dat je dat zelf wel weet maar dat het net zoals bij mij geen ene moer helpt...
12 november ga ik onder hypnose hiervoor. Misschien is dat interessant om eens over na te denken?

Ik ben ook wel blij dat ik er weer drie keer opgezeten heb. Maar als er dus te veel om mij heen gebeurd verstijf ik, sluit ik mij af en kan ik ineens niks meer. Ook de les helpt niet, werkt alleen maar tegen. Bij mij waren t die twee mensen die in de bak reden en niet voorspelbaar waren, de shovel die elke minuut zand ging halen, veel mensen aan de kant en dat deed m uiteindelijk.. Paard reageert daar weer op en vervolgens heb je een wisselwerking. Dan schiet flynn vervolgens weer weg.. Het is jammer..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:02

Swanzie schreef:
Hoi Gizeppi,
Ik denk dat je je verwachtingen naar je zelf toe fors omlaag moet halen...
Je merkte al dat je pony gespannen was terwijl je hem uit de wei haalde...
Je weet ook wat dat kan betekenen... dat hij daardoor onvoorspelbaar uit de hoek kan komen...
Als paarden erg gespannen zijn, dan reageren ze ook sneller op prikkels uit de omgeving... dus logisch dat jij daar ook gespannen van werd...
Je weet nl dat, als hij ontploft, jij het vaak niet geregeld krijgt.... dus gewoon heel goed dat je voorzichtig aam hebt gedaan...

De meeste ruiters zijn gewone recreatie ruiters die ontplof gedrag niet goed kunnen uitzitten.... helemaal niet erg.... zaak is dat gewoon te weten van jezelf en je hieraan aan te passen... niet eisen dat je iets kunt wat boven je capaciteit ligt...

Ik liet vroeger gewoon altijd eerst mijn instructeur rijden als ik voelde dat mijn paard erg gespannen was

Jup. Het leuke is dat hij niet reageerde op de prikkels in de omgeving.. Hij reageerde niet, maar omdat ik ging reageren op van alles en nog wat reageert hij op mij.. Die shovel boeit hem helemaal niet.. Het is dat ik er een probleem van maak.. En daardoor reageert hij op mij! Jup ik ben een recreatie ruiter.. Hij is afgelopen week ook twee keer weggeschoten, maar heb t toen uit kunnen zitten. Mijn instructeur stapt er niet op. Daarnaast heb ik een pony, wat dus betekent dat er niet veel andere opkunnen ivm gewicht. Daarnaast is er maar 1 iemand op stal die hem naast mij ook kan rijden.. Ik heb het wel eens vaker geprobeerd iemand anders erop te laten rijden, maar die lagen er allemaal af (op dat ene meisje na). Daarnaast vind ik dat ik er mee overweg moet kunnen en het moet leren te regulieren. Ik vind t leuk of fijn om te zien als iemand anders er op kan rijden, maar ik moet dat zelf ook leren om het te regulieren..

Mn doelen bijstellen is idd wel iets wat ik moet doen..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:04

Swanzie schreef:
Je moet jezelf eerder de vraag stellen waarom je eist van jezelf dat je iets doorzet, terwijl je weet dat je op dat moment een serieus risico loopt...
Waarom mag je niet vertrouwen op je niet pluis gevoel?

Waarom stel je eisen aan jezelf waarvan je diep van binnen weet dat je er nooit aan kunt voldoen?
(Eisen dat je deze pony, hoe hij ook aanvoelt, altijd kunt rijden)

Zou je mij die laatste zin uit kunnen leggen? Die snap ik niet helemaal..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:07

Roulette_ schreef:
Vergeet niet ook te kijken naar de dingen die wel goed gingen he. Je had door dat jij en je pony spanning op bouwden, dus je hebt hem heel verstandig eerst de kans gegeven dat eruit te gooien aan de longe en daarna heb je toch nog gereden. Oke, anders dan jij gewild zou hebben, maar je hebt het wel gedaan!
Focus houden als er zo veel om je heen gebeurd is ook lastig, ik zou, tegen de tijd dat je daar aan toe bent, daar rustig mee gaan oefenen en als je het tot die tijd uit de weg gaat is dat toch prima?

Zelfs mijn onwijs brave merrie heeft heel soms nog wel eens een dag dat ik er niet op ga zitten, niet meer omdat ik heel bang ben, maar omdat ik gedrag wat ik op dat moment niet op kan lossen niet op wil zoeken. Is bij ons inmiddels zeldzaam, maar gebeurde laatst wel toen ik eigenlijk les had, ze was extreem hengstig en dan is ze heel anders dan anders. Dan denk ik gelijk, laat maar zitten die les, was mijn instructrice het niet mee eens, dus heeft zij eerst gereden en ik alleen de laatste paar minuten, in stap, aan de longe. Kan ik heel erg van gaan balen, maar aan de andere kant; onder mijn instructrice (en daarna ook met mij) was ze voor haar doen zeer pittig, maar ze hield nog steeds rekening met mij en deed geen gekke dingen. Ik heb zelfs nog gereden, terwijl ik dat helemaal niet meer van plan was en twee dagen later was haar bui weer redelijk over en (na eerst longeren) stapte ik zo weer zelf op. Allemaal stapjes voorwaarts en dat ik die dag eigenlijk andere trainigsdoelen had, ach, die pakken we dan wel weer op als de extreme hengstigheid voorbij is.

Daar heb je ook wel gelijk in. Ik ben altijd bang dat we dan verkeerd afsluiten of dat hij er verkeerde ervaringen er aan over houd.. Ik vond het gewoon echt erg jammer..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:09

Anoniem schreef:
Maar van “”” fouten””” leer je.
Ik vind dat je goed bezig bent hoor.
En herken me echt behoorlijk in jou.

Van fouten leer je wel, maar ik zou het jammer vinden als ik daarmee mn pony te kort doe..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:09

Citaat:
Maar als er dus te veel om mij heen gebeurd verstijf ik, sluit ik mij af en kan ik ineens niks meer. Ook de les helpt niet, werkt alleen maar tegen. Bij mij waren t die twee mensen die in de bak reden en niet voorspelbaar waren, de shovel die elke minuut zand ging halen, veel mensen aan de kant en dat deed m uiteindelijk.. Paard reageert daar weer op en vervolgens heb je een wisselwerking. Dan schiet flynn vervolgens weer weg.. Het is jammer..
[/quote]

Ja, balen - maar die "triggers" van herrie, rijdende shovel, gedoe van bijrijdende mensen, kijkend publiek - die zijn in principe goed op te lossen.

Verder geldt bij mij op stal:'les gaat altijd voor', bijrijden mag in overleg, maar wees sportief. (En al stap je rechtsom, de vrijrijder in galop moet voor jou opzij.)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:12

xLes schreef:
Swanzie schreef:
Je moet jezelf eerder de vraag stellen waarom je eist van jezelf dat je iets doorzet, terwijl je weet dat je op dat moment een serieus risico loopt...

Waarom stel je eisen aan jezelf waarvan je diep van binnen weet dat je er nooit aan kunt voldoen?

Knap van jou dat je nu al weet dat TS nooit aan die eis zal kunnen voldoen. Erg motiverend joh...

TS, ik vind het heel knap van je dat je tóch geprobeerd hebt! Heel veel angsthazen zouden dat niet gedaan hebben.

Ik heb een tijdje terug iets soortgelijk gehad: paard was al gespannen bij het zadelen en ik kon niet eerst longeren want de bak was bezet. Opgestapt, kwartiertje gereden in stap en draf maar het voelde niet lekker dus weer afgestapt. Wat baalde ik van mezelf... Tot mijn man me zei dat hij het knap vond van me, dat ik ondanks mijn gevoel toch ben opgestapt en het geprobeerd heb. Dat zou ik vroeger nooit gedaan hebben. Ben daar toen over gaan denken en ja, hij heeft gelijk, ondanks dat ik toch ben afgestapt is het wel weer een stap vooruit.
Dat is bij jou ook zo! Je hebt het geprobeerd, en ookal was het dan aan de longe en was de spanning er wel bij jullie beiden, het is toch weer een stap vooruit! Je kunt niet verwachten dat alles ineens koek en ei is, gewoon babysteps nemen :)

En zoveel geluiden zijn ook gewoon spannend als er normaal stilte en rust op stal is. Meer ruiters dan je denkt rijden niet graag in zulk kabaal, ook zij die minder angstig aangelegd zijn.
Is het misschien een idee om wat schriktrainingsessies te doen met hem? Paraplu's openen, met plastic zakjes naast hem wapperen, een grasmaaier (eender welke lawaaierige machine je in de buurt hebt) aanzetten, over een zeil lopen en hem daarin inpakken, ... Je kan daarin zo ver gaan als je wilt. Ik heb het allemaal gedaan met mijn merrie en het geeft mij héél veel rust dat ik weet dat zij nooit van zulke dingen zal schrikken. Ik kan op buitenrit bvb met een gerust hart een wapperende baal plastic voorbijrijden, ze doet niks (terwijl mijn man zijn paard dan wel iets heeft van ENG!!!).

Het was niet zo dat hij reageerde op al die prikkels, maar ik. Flynn kent heel veel schriktraining. Op de grond heb ik dat eindeloos met hem gedaan.. Van zeilen tot doorgangen, tot ballonnen etc. Ik loop zelfs met hem langs de grote weg.. Geen kick.. Hij reageert erop, omdat ik erop reageer. Hij doet ook niks, maar omdat ik er aandacht aan geef dus wel. Hij reageert op MIJ. Niet op die shovel of die andere paarden of wat dan ook. Oke de spiegels vindt hij wel spannend, maar als ik er geen aandacht aan zou geven zou er niks gebeuren.. Maar dat doe ik dus wel met als gevolg dat hij spanning opbouwt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:13

Janneke2 schreef:
Citaat:
Maar als er dus te veel om mij heen gebeurd verstijf ik, sluit ik mij af en kan ik ineens niks meer. Ook de les helpt niet, werkt alleen maar tegen. Bij mij waren t die twee mensen die in de bak reden en niet voorspelbaar waren, de shovel die elke minuut zand ging halen, veel mensen aan de kant en dat deed m uiteindelijk.. Paard reageert daar weer op en vervolgens heb je een wisselwerking. Dan schiet flynn vervolgens weer weg.. Het is jammer..

Ja, balen - maar die "triggers" van herrie, rijdende shovel, gedoe van bijrijdende mensen, kijkend publiek - die zijn in principe goed op te lossen.

Verder geldt bij mij op stal:'les gaat altijd voor', bijrijden mag in overleg, maar wees sportief. (En al stap je rechtsom, de vrijrijder in galop moet voor jou opzij.)[/quote]

Nou en dat gebeurd dus niet! De ene kent de bakregels niet, de ander schreeuwt continue tegen der paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:16

Gizeppie schreef:
Anoniem schreef:
Maar van “”” fouten””” leer je.
Ik vind dat je goed bezig bent hoor.
En herken me echt behoorlijk in jou.

Van fouten leer je wel, maar ik zou het jammer vinden als ik daarmee mn pony te kort doe..

Dat is misschien zo maar je kan niet alles weten.
Ik bedoelde juist, dat je nu geleerd hebt dat je het misschien de volgende keer anders doet...

Gizeppie

Re: Angst met rijden.. Hoe kom je er vanaf? Meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 12:20

@darkchrystal

Als ik geen les had, was ik niet opgestapt en had ik wat anders met hem gedaan..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:21

Ik heb ook niet hel het topic gelezen maar wat ik lees dan denk ik dat jij geen klik met dit paard hebt. Wat heb je er aan steeds met tegenzin er op te moeten? Helemaal niks. Het geeft je stress.
Je gaat ook anderen om je heen in de bak de schuld geven van jou probleem want je vind dat ze allemaal rekening met jou moeten houden.
Ik zou dit paard hoe verdrietig ook verkopen en op zoek gaan naar een ander waar je lekker ontspannen mee kunt rijden. Dat is voor zowel jou als dit paard denk ik het beste.

Bij sommige paarden gaat het angst met rijden nooit weg.....

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 13:10

Popstra schreef:
Ik heb ook niet hel het topic gelezen maar wat ik lees dan denk ik dat jij geen klik met dit paard hebt. Wat heb je er aan steeds met tegenzin er op te moeten? Helemaal niks. Het geeft je stress.
Je gaat ook anderen om je heen in de bak de schuld geven van jou probleem want je vind dat ze allemaal rekening met jou moeten houden.
Ik zou dit paard hoe verdrietig ook verkopen en op zoek gaan naar een ander waar je lekker ontspannen mee kunt rijden. Dat is voor zowel jou als dit paard denk ik het beste.

Bij sommige paarden gaat het angst met rijden nooit weg.....

Ik vind het een beetje jammer dat je niet goed gelezen hebt. Ik geef andere niet de schuld om mij heen. Ik zeg duidelijk dat het aan mij ligt. Dat heb ik letterlijk geschreven.. Dus ik geef andere niet de schuld van mijn probleem.. Ik zeg dat de prikkels mij te veel waren, waardoor ik angstig werd. Maar ik geef hen niet de schuld. Daar kunnen zij niks aan doen dat ik daar angstig van word. Ik zeg ook niet dat zij zich moeten aanpassen. Dat heb ik nergens gezegd.. Een beetje vreemd dat je dit voor mij invult.. Ik denk dat het beter is als je de volgende keer het hele topic leest.. Daarin beschrijf ik waar het hem in zit..

Ik ga dit probleem ook krijgen op een ander paard als ik er af zou lazeren..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:22

Ik lees dat je je anders ergert aan de dingen die om je heen gebeuren maar wellicht ik dat verkeerd lees dan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 13:28

Popstra schreef:
Ik lees dat je je anders ergert aan de dingen die om je heen gebeuren maar wellicht ik dat verkeerd lees dan.

Nee, ik erger me niet per se eraan. Maar door die prikkels word ik angstig, terwijl t nergens op slaat. Want hij is niet bang voor die shovel of andere paarden of mensen of wat dan ook. Maar ik word er nerveus van, waardoor hij weer op mij reageert etc. Je krijgt dus een wisselwerking.. Snappie?

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:34

Ik ben zelf bijna 2 jaar geleden gestopt met paardrijden door mijn angst. Ik mis het verschrikkelijk, door de paardjes kwam ik echt tot rust. Zoek al heel lang een verzorgpaard om toch weer iets met paarden te doen, maar dat heb ik nog niet gevonden. De manege kon en kan mij niet helpen met mijn angst.

Veel sterkte en succes, ik volg dit topic alvast. Wie weet haal ik er zelf ook iets uit.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:44

Gizeppie schreef:
Swanzie schreef:

Zou je mij die laatste zin uit kunnen leggen? Die snap ik niet helemaal..

Ja hoor, je weet van jezelf dat je zijn gedrag niet altijd kunt controleren... en dus dat er een risico bestaat op vallen... wellicht dan beter om van jezelf te verlangen dat dat nu eenmaal is zoals het is... em je rij gedrag hierop aanpassen. I.p.v. Vinden van jezelf dat je hem altijd moet kunnen rijden, geheel spanningsvrij (jij zelf), ongeacht hoe hij aanvoelt of jij je voelt die dag

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:48

Dus wat milder voor jezelf worden... bij veel spanning bij jezelf en hem gewoon even longeren of even afstappen totdat het weer gaat en dan weer opstappen...
Of die dag nirt rijden maar lekker buiten gaan wandelen bijvoorbeeld

Voorbeeld; mijn zus heeft een heel lief paard, alleen kan hij soms wat rillerig zijn en overal spoken zien. Zij is geen bange ruiter, maar op zo.n dagen gaat ze geen buitenritje op hem maken, omdat hij dan te veel spanning opbouwt en de situatie daardoor gevaarlijk dreigt te worden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:59

Gizeppie, de omstandigheden waren er dus gewoon niet naar. Jammer maar dat gebeurt soms. Zoals ik het lees is je alarmsysteem nu gewoon vrij alert. Het probeert alles in de gaten te houden en overal op te letten. En daarvoor was het nu gewoon teveel tegelijk.
(Dat is iets wat weer af kan nemen, en meestal door gewoon de tijd te nemen door het rustig op te bouwen.)

Extra vervelend als je les hebt omdat je ervoor betaalt en dus heel erg het gevoel hebt dat het moet - maar je hebt nu dus ook ervaren dat je er een minder goed gevoel aan overhoudt en dat het eigenlijk niet werkt om tegen je signalen in te gaan lessen: deze les heeft je niet iets verder gebracht maar eigenlijk vooral meer frustratie opgeleverd. Samen een kop thee drinken was in feite een betere besteding van je tijd geweest want dan had je minder extra frustratie opgelopen.
(Ik snap dat het zo simpel niet is hoor :) )

Maar ik denk dat je nog meer op je gevoel mag vertrouwen. Zit het er niet in, dan zit het er niet in. Ook niet als je heel erg je best doet om toch door te zetten.

Misschien dat er wat alternatieven zijn?

Je kunt bv iemand zoeken als instructeur-coach die op zo'n moment meer in de yoga-mindfullness-hoek kan gaan zitten, en het paard kan gebruiken om jou te helpen met die spanning en de omgeving om te gaan. En waarbij je de rust van je pony (die er in eerste instantie dus wel was begrijp ik?) gebruikt om zelf rustig te worden. De ademhaling van je paard voelen, en de beweging in stap, en de spanning in je eigen lichaam etc.
Er was al een begin geloof ik, maar het leest nog een beetje als 'ik liet de spanning via mijn ademhaling wegvloeien om met het rijden te kunnen beginnen' en je kunt je eigen frustratie en spanning nog meer centraal zetten, en dat kan helpen.

Een andere mogelijkheid is om te proberen de factoren rond je les, zeker voor nu, zo te regelen dat je niet alles tegelijk hoeft aan te kunnen. Voor nu zijn al die verschillende dingen gecombineerd met weinig vertrouwen in het rijden iets te veel. Dus... misschien is er een lestijd te vinden waarop jij de bak mag gebruiken en anderen even niet, als je dat overlegt met stalgenoten of de eigenaar? Je bent aan het werken aan vertrouwen, en je hebt gemerkt dat het nu nog erg moeilijk is om dat te doen als er veel tegelijk gebeurt. Lijkt mij een legitieme vraag, zelfs als dat normaal niet gedaan wordt. Of desnoods een andere bak? (Ik weet niet of je vervoer hebt of er misschien een andere plek in de buurt is)

Nog weer een andere mogelijkheid is om een plan B te hebben. Ik las iets over een initiatief met 'we all ride' over video-opnames die je als proef kunt beoordelen. En stel dat je op de dagen dat je geen les hebt opnamen maakt en als het niet van rijden komt, dat je samen die opnames bekijkt met bepaalde vragen? Of dus bv grondwerken of longeren.

Nou ja, verschillende dingen, en bespreek ze vooral ook met je instructeur. :)

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:00

En een instructeur zoeken die er wel op wil rijden. Kan echt een heel verschil zijn hoor... als op zo’n dagen eerst je instructeur gaat rijden en eventueel gedrah controleert en daarna jij pas.

Het feit dat hij ook andere ruiters eraf gooit geeft al aan dat het blijkbaar geen makkelijke pony is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:18

Shadow0 schreef:
[knip]
Een andere mogelijkheid is om te proberen de factoren rond je les, zeker voor nu, zo te regelen dat je niet alles tegelijk hoeft aan te kunnen. Voor nu zijn al die verschillende dingen gecombineerd met weinig vertrouwen in het rijden iets te veel. Dus... misschien is er een lestijd te vinden waarop jij de bak mag gebruiken en anderen even niet, als je dat overlegt met stalgenoten of de eigenaar? Je bent aan het werken aan vertrouwen, en je hebt gemerkt dat het nu nog erg moeilijk is om dat te doen als er veel tegelijk gebeurt. Lijkt mij een legitieme vraag, zelfs als dat normaal niet gedaan wordt. Of desnoods een andere bak? (Ik weet niet of je vervoer hebt of er misschien een andere plek in de buurt is)
[knip]

In deze context zou http://depaardeblom.nl zo'n mogelijkheid kunnen zijn.

Verder ben ik het wel met Shadow eens, met deze toevoeging: houdt in je achterhoofd dat je wel bezig moet blijven omdat je anders toch wel de kans loopt dat het angstspook onevenredig groot wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:12

Off-topic maar ben jij bekend met “ de Paardeblom”?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:15

Anoniem schreef:
Off-topic maar ben jij bekend met “ de Paardeblom”?

Wie, ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:16

Ja sorry haha.
Omdat je haar noemt.
Was ik benieuwd. De website spreekt mij ook wel aan

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:35

Gizeppie schreef:
Popstra schreef:

Nee, ik erger me niet per se eraan. Maar door die prikkels word ik angstig, terwijl t nergens op slaat. Want hij is niet bang voor die shovel of andere paarden of mensen of wat dan ook. Maar ik word er nerveus van, waardoor hij weer op mij reageert etc. Je krijgt dus een wisselwerking.. Snappie?

Ja ik snap je helemaal maar toch blijf ik zeggen dat als je zo op elkaar reageerd je wellicht moet gaan nadenken of dit ondanks alle goedbedoelde tips en de energie je er in wil steken het je wel waard is dit paard te houden of toch voor een paard te kiezen die beter bij jou past en waar je gewoon echt met plezier, ontspannen op gaat rijden en voldaan van af komt.
Het is heel geen schande om toch echt naar je gevoel te luisteren en te besluiten tot verkoop. Je zal zien dat iedereen het in ene dan ook met je keuze eens gaat zijn. Bin there done That en pas geleden ook een vriendin van mij die precies hetzelfde had met haar paard.. Ook verkocht en nu rijd ze de sterren van de hemel met een ander braaf paardje die goed bij haar past.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 17:45

Ik denk dat het advies van shadow0 om een coach in de hoek van mindfullness te zoeken heel waardevol is! Dit om je zelf alternatieven voor spanning aan te leren.
Je hebt nu eenmaal negatieve ervaringen opgelopen met deze pony en dus is je angst heel logisch. Alleen kun je daardoor geen zekere leider zijn. Nu weet je dat en kun je daar aan gaan werken. En dat gaat ook weleens gepaard met fouten, waar je weer van leert!