Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:26

Beste TS

Ook hier een merrie met een zelfde soort gedrag.

Uiteindelijk hebben we haar naar Claudia Wolters gebracht. Die heeft haar een week geobserveerd en gaf aan dat zij dacht dat het gedrag dat ze vertoonde door pijn of angst daarvoor kwam.

Ze is met onze merrie naar het SMDC in Heesch gereden en ze is helemaal doorgelicht. Behalve een probleem in de onderhals, bleek ze op jonge leeftijd aan de linkerkant achteraan een paar ribben te hebben gebroken die foutief aan elkaar gegroeid zijn.
Hierdoor was een torsie in de borst ontstaan omdat ze altijd de pijn ontweken had.
Ze was door de vorige eigenaar al met 1,5 jaar ingereden en hij was veel te zwaar voor haar. Ik heb haar tot 4.5 jaar in de weide gelaten om te herstellen. Ze had ook spat door trauma ontwikkeld.

Na de diagnose heeft ze mesa therapie gehad en heeft uiteindelijk meer dan 6 maanden in revalidatie training bij Claudia gestaan.

Ze is helemaal hersteld, ook geen hormoon storingen meer en we kunnen er weer mee beginnen.

Gevaarlijk is dus niet altijd gevaarlijk. Het kan heel goed een lichamelijke oorzaak hebben waar overheen gekeken wordt.

Ben het eens met Lougino, laat haar nog eens goed doorlichten.

inkepink

Re: Gevaarlijk paard; wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 12:39

oi..5 jaar...vol aan de bak want ja bij een prof moeten die toch zeker M kunnen lopen....aangezien ze met 6 de Z in mogen......ergo merrie met sterk karakter en onmeunige spierpijn= staak gedrag tot het extreme...

ts ongetwijfeld heb je de best mogelijke hulp om je heen, feit dat je hier op bokt bij alle stuurlui aan wal om hulp vraagt geeft aan dat je toch wat aan ze twijfeld..

Doe eens een tandje minder, ga terug naar de basis van de basis en bouw dan heeeeeel rustig weer op, paard moet nog jaren mee toch?

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:22

TS, je zei dat als je niet zoveel vraagt, ze dit gedrag ook niet vertoont. Daarmee geeft je jezelf eigenlijk al antwoord. Ze kan nog niet zoveel aan als wat je van haar vraagt. Als ik mijn dochter eis sommen te maken die ze niet kan maken, dan kan ze ook niet anders dan uitvluchten zoeken. Verstoppen, schreeuwen, huilen...

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 13:48

J_E schreef:
TS, je zei dat als je niet zoveel vraagt, ze dit gedrag ook niet vertoont. Daarmee geeft je jezelf eigenlijk al antwoord. Ze kan nog niet zoveel aan als wat je van haar vraagt. Als ik mijn dochter eis sommen te maken die ze niet kan maken, dan kan ze ook niet anders dan uitvluchten zoeken. Verstoppen, schreeuwen, huilen...

Dit inderdaad.
Ik ben helemaal niet tegen een jong paard zadelmak maken, maar dan moet wel het vervolg goed zijn.
En niet rijden alsof er een 12 jarige gereden wordt.
Zo'n jonkie overvraag je al snel. De indrukken die ze te verwerken krijgen is al heel wat, hoef je verder nog niet eens veel te vragen.

Ik heb altijd een leermeerster gehad die me aanleerde jonge paarden, maar ook later paarden die goed presteerde in de sport ook hun vakantie te geven. Even de "druk" van de ketel.
Bij een jong paard is dat al na het beleren, want dat is al een hele verandering voor ze.
Bij oudere paarden na een wedstrijdseizoen.
Ook al vinden wij misschien dat uurtje per dag (of om de paar dagen) dat ze wat moeten luisteren en doen niet veel, voor een paard kan dat toch heel anders over komen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:47

Een echte cowboy gaat eerst grondwerken :D

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:13

Soortgelijk hierzo. Merrie werd met rijden maar ook met grondwerk gevaarlijk. Niet zozeer naar mij maar wel naar de anderen om mijn omgeving. Veel werd ze niet getraind, hooguit 1x in de week rijden en 1x in de week longeren. (merrie was 3,5) Iemand erbij geroepen en los laten lopen en laten kijken. Merrie was gewoon nog veel te puppy en een achterstand dus vorig jaar stil gezet. Poosje terug(merrie is nu 4,5) weer aan de longe gezet en gekeken, niet zozeer dat ze meer gevaarlijk was maar mijn gevoel zegde gewoon dat het niet klopte. Dus weer dezelfde man laten kijken, ze was al veel beter maar de kniebanden bij haar achterbenen, vooral rechts waren nog veel te slap waardoor ze soms pijn had met lopen en narrig werd. Sommige jonkies hebben dat niet meer als ze 4 jaar zijn en sommige pas als ze 5 zijn. In plaats van tegen haar ingaan en haar narrigheid negeren ga ik haar gewoon lekker stilzetten tot ze 5 is. Voor mij heeft het geen waarde om te rijden of trainen als ik weet dat mijn pup pijn heeft. Dan maar onbenullig lang stilstaan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:35

Er zijn al veel goede tips gegeven, ik kan enkel mijn verhaal delen.

Ik was 12 toen ik een net 3 jarige ruin kreeg, was zadelmak en that's it.
Hij was wel lui, maar toch niet lui genoeg om rotstreken uit te halen.
Uit het niets ging hij omhoog, met zn kop tussen de knieën bokken, met 4 benen tegelijk omhoog etc.
Dat paard was voor de duivel niet bang, en aartslui.
Maar hij had ook bizar veel talent, en ik heb jaren verspild aan dat paard in de hoop dat ik dat talent nog eens voor me kon laten werken.

Dit paard wilde gewoon niet, echt niet!
Uiteindelijk verkocht voor de recreatie, dan was hij redelijk braaf maar kon ook dan echt debiel doen.
Jaren later gehoord dat hij nogmaals verkocht was, ook zij konden er in de bak niks mee, paard ging gerust een half uur in zijn achteruit tot de ruiter het opgaf.
Geprobeerd te crossen, want niet bang en goed kunnen springen, maar ook daarin liet ie zijn ruiter in de steek door bijvoorbeeld in de waterbak op de rem te gaan en zich af te sluiten voor alle hulpen.
Het dier is ruim 20 geworden, maar niemand behalve mijn destijds instructeur kreeg hem aan de gang.
Advies instructeur: verkoop dat dier, is geen paard voor een jonge meid.
Ik heb echt jaren verspild, maar ook en vooral veel geleerd: karakter is alles, een paard kan nog zoveel tekortkomingen hebben, als het karakter goed is kom je daar veel verder mee dan een paard met talent die niet wil.

Je kunt inderdaad overwegen een veulen te fokken, dan heb je 2 kansen: de merrie heeft een langere periode "rust" en een dracht kan heftige merries wat makkelijker maken.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is, hoe goed en talentvol een paard ook is, zijn ze niet allemaal geschikt voor de sport. Ze kunnen tussen hun oren niet willen, er kan een lichamelijke oorzaak (Hoe klein en onbenullig het ook lijkt) zijn waardoor het paard niet meer wil/kan, en er zijn oorzaken die wellicht nooit gevonden zullen worden maar waarbij je er verstandig aan doet niet door te blijven gaan, voor mens en paard is dat soms een betere optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:52

different1 schreef:
Er zijn al veel goede tips gegeven, ik kan enkel mijn verhaal delen.

Ik was 12 toen ik een net 3 jarige ruin kreeg, was zadelmak en that's it.
Hij was wel lui, maar toch niet lui genoeg om rotstreken uit te halen.
Uit het niets ging hij omhoog, met zn kop tussen de knieën bokken, met 4 benen tegelijk omhoog etc.
Dat paard was voor de duivel niet bang, en aartslui.
Maar hij had ook bizar veel talent, en ik heb jaren verspild aan dat paard in de hoop dat ik dat talent nog eens voor me kon laten werken.

Dit paard wilde gewoon niet, echt niet!
Uiteindelijk verkocht voor de recreatie, dan was hij redelijk braaf maar kon ook dan echt debiel doen.
Jaren later gehoord dat hij nogmaals verkocht was, ook zij konden er in de bak niks mee, paard ging gerust een half uur in zijn achteruit tot de ruiter het opgaf.
Geprobeerd te crossen, want niet bang en goed kunnen springen, maar ook daarin liet ie zijn ruiter in de steek door bijvoorbeeld in de waterbak op de rem te gaan en zich af te sluiten voor alle hulpen.
Het dier is ruim 20 geworden, maar niemand behalve mijn destijds instructeur kreeg hem aan de gang.
Advies instructeur: verkoop dat dier, is geen paard voor een jonge meid.
Ik heb echt jaren verspild, maar ook en vooral veel geleerd: karakter is alles, een paard kan nog zoveel tekortkomingen hebben, als het karakter goed is kom je daar veel verder mee dan een paard met talent die niet wil.

Je kunt inderdaad overwegen een veulen te fokken, dan heb je 2 kansen: de merrie heeft een langere periode "rust" en een dracht kan heftige merries wat makkelijker maken.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is, hoe goed en talentvol een paard ook is, zijn ze niet allemaal geschikt voor de sport. Ze kunnen tussen hun oren niet willen, er kan een lichamelijke oorzaak (Hoe klein en onbenullig het ook lijkt) zijn waardoor het paard niet meer wil/kan, en er zijn oorzaken die wellicht nooit gevonden zullen worden maar waarbij je er verstandig aan doet niet door te blijven gaan, voor mens en paard is dat soms een betere optie.

Kan alleen maar zeggen dat je het helemaal goed heb neergezet.
Karakter is iets wat zo vaak wordt overlopen en dan met alle gevolgen van dien.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:54

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je met een paard die niet soepel in haar borstkas kan bewegen door oude blessure, op niveau wil gaan rijden..

De basis van een paard is buiging in de romp, iets wat volgens de klassieke ruiter niet eens bij een jong paard onder het zadel aangeleerd kan worden, maar door training aan de grond...een paard dat met een ruiter movements moet maken wat het niet kan en hierdoor compenserend in het skelet zich moet gaan bewegen, krijgt pijn, raakt overbelast, de ligameten, de aanhechtingen krijgen problemen.

Ik zelf ben fan van Manolo Mendez, hij legt haarfijn uit wat buiging in de borstkas is en waarom dit zo belangrijk is, hij laat heel goed zien wat een correct bewegend paard is en ook laat hij zien hoe je aan een oaard kan zien dat hij compenseert en waar de pijnpunten in het lichaam dan komen te zitten en dat zijn er schokkend veel..

Om je paardenoog te trainen en je kennis op te schroeven, verdiep je eens in zijn materie en de materie van het rechtgericht zijn...ik de k persoonlijk als je door gaat met deze merrie dat je haar kapot zult gaan rijden, zeker gezien het feit dat ze al bemerkingen heeft en “alles is weer toppie, genezen, helemaal ok” daar geloof ik dus niet in, wel....zeker wel la de merrie in vrijheid haar leven mag slijten, zal ze pijnloos en probleemloos blijven, sporten is een ander verhaal.

Deze boze staakakties is uiting van pijn en groot omgemak...

Ik zelf ben na al die jaren nog steeds dankbaar dat ik op de paardenrug mag zitten, elke keer weer, elke keer weer dat hij dit braaf toe laat en zodra er verandering in zijn gedrag komt, ga ik de grote zoektocht doen.....respect dus...en dat heeft iig geresulteerd in een op maat aangemeten zadel wat het niet was, en niet geloven van de beunhazen die mij en mijn paard de schuld gaven...en dankzij de kennis van Manolo een totaal ander paard.

Ik vind het bedroevend te lezen wat mensen denken te mogen met paarden, kennelijk is sporten met een dier een recht, ongeacht of het nu wel of niet fijntjes gaat...

Jouw paard schreeuwt je iets toe en dat is iig niet dat ze graag met je aan het werk wil!

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:31

Lijkt op die muts van mij .
Zodra je iets van haar ging vragen werd ze dwars en als je doorzette dan werd ze zo pist off dat ze je er letterlijk af wilde gooien. Waren heftige rodeo rondjes door de bak

Gelukkig heb ik haar gebroken en zins dien 2 handen op 1 buik

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:41

Dat laatste klinkt ook niet diervriendelijk.

Texas8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:42

Paard is 4.. veel te jong nog. En zeker te vroeg aan het werk gezet. Geef het beestje ruim een jaar de tijd zonder rijden en kijk daarna weer verder.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:47

love_odin schreef:
Zodra je iets van haar ging vragen werd ze dwars en als je doorzette dan werd ze zo pist off dat ze je er letterlijk af wilde gooien. Waren heftige rodeo rondjes door de bak

Ik reageer normaal bijna nooit want ben zelf geen top ruiter. Maar hier krijg ik een naar gevoel van.
Je paard breken? Een dier is niet expres dwars. Hij snapt het niet, kan het niet, of jij bent niet duidelijk (ervaren) genoeg. Ik hoop dat je het niet zo hebt bedoeld als je het nu hebt opgeschreven. :(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:53

J00P schreef:
love_odin schreef:

Ik reageer normaal bijna nooit want ben zelf geen top ruiter. Maar hier krijg ik een naar gevoel van.
Je paard breken? Een dier is niet expres dwars. Hij snapt het niet, kan het niet, of jij bent niet duidelijk (ervaren) genoeg. Ik hoop dat je het niet zo hebt bedoeld als je het nu hebt opgeschreven. :(

Komt ze niet uit belgie, daar is het taalgebruik soms wat anders en kan het wel eens wat naar over komen .

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:10

Een paard “breken” komt vanuit het Amerikaans en betekend niets anders dan het paard beleerd te hebben.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:12

Ook daar hebben ze het nu meer over 'starting' omdat 'breaking' toch meer verwijst naar een hele ruwe manier van inrijden.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:39

Laat het paard medisch helemaal door de molen gaan.voordat we het hier over vervelend gedrag hebben
Ik zou het als volgt aanpakken, eerst de rug en hals op de foto's laten zetten en komt daar niks uit
Het SI gewricht meepakken op de echo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:43

En hoe snel is ze "beledigd"?
Je zegt dat als je rustig aan doet, ze zich gedraagt, pas als je iets vraagt gaat ze moeilijk doen. Welk beeld moet ik me daar van maken? Alsin; Wat is rustig aan doen en wat is "iets vragen"?

En deze Belg wordt ook niet blij van de term "een paard breken" overigens. :x

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:50

Als je in Belgie iets breekt is het stuk...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:59

Sclimpre schreef:
Ook daar hebben ze het nu meer over 'starting' omdat 'breaking' toch meer verwijst naar een hele ruwe manier van inrijden.

Een hele ouderwetse gezegde dan. :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:04

Tandarts?

Jonge paarden hebben nog weleens last van hun tanden of wolfskiezen enz.
Zit het zadel enz wel goed?
Geen ander bit?

En anders is het verkopen of professionele hulp.

Het is gek dat ze in het begin wel heel braaf was.

En werken vanaf de grond.
Overnieuw beginnen met alles?

silvershades schreef:
Anoniem schreef:
Zijn haar eierstokken gecontroleerd op cystes/tumoren?
Dat kan een enorme gedragsverandering geven.

Verder valt er weinig te zeggen zonder beeldmateriaal.

Ze is overal op gecontroleerd.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:06

Je hoort helaas ook weleens je paard metaal breken.
Daar zijn echt methodes voor helaas.

Giolli schreef:
Een paard “breken” komt vanuit het Amerikaans en betekend niets anders dan het paard beleerd te hebben.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:09

linnie050 schreef:
Je hoort helaas ook weleens je paard metaal breken.
Daar zijn echt methodes voor helaas.

Giolli schreef:

Dan is het mijn fout dat ik er van uit ging dat dat wel zodanig ouderwets was dat het niet meer gebruikt werd. Ik dacht; dat zal ze wel niet bedoelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:14

Pagina's vol aan tips, maar ik denk dat ts niet meer gaat reageren. Het is denk ik niet wat ze wil horen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:14

Silvershades, is het gevaarlijke gedrag nog steeds het ergste rondom de hengstigheid?