Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
J_E schreef:TS, je zei dat als je niet zoveel vraagt, ze dit gedrag ook niet vertoont. Daarmee geeft je jezelf eigenlijk al antwoord. Ze kan nog niet zoveel aan als wat je van haar vraagt. Als ik mijn dochter eis sommen te maken die ze niet kan maken, dan kan ze ook niet anders dan uitvluchten zoeken. Verstoppen, schreeuwen, huilen...
different1 schreef:Er zijn al veel goede tips gegeven, ik kan enkel mijn verhaal delen.
Ik was 12 toen ik een net 3 jarige ruin kreeg, was zadelmak en that's it.
Hij was wel lui, maar toch niet lui genoeg om rotstreken uit te halen.
Uit het niets ging hij omhoog, met zn kop tussen de knieën bokken, met 4 benen tegelijk omhoog etc.
Dat paard was voor de duivel niet bang, en aartslui.
Maar hij had ook bizar veel talent, en ik heb jaren verspild aan dat paard in de hoop dat ik dat talent nog eens voor me kon laten werken.
Dit paard wilde gewoon niet, echt niet!
Uiteindelijk verkocht voor de recreatie, dan was hij redelijk braaf maar kon ook dan echt debiel doen.
Jaren later gehoord dat hij nogmaals verkocht was, ook zij konden er in de bak niks mee, paard ging gerust een half uur in zijn achteruit tot de ruiter het opgaf.
Geprobeerd te crossen, want niet bang en goed kunnen springen, maar ook daarin liet ie zijn ruiter in de steek door bijvoorbeeld in de waterbak op de rem te gaan en zich af te sluiten voor alle hulpen.
Het dier is ruim 20 geworden, maar niemand behalve mijn destijds instructeur kreeg hem aan de gang.
Advies instructeur: verkoop dat dier, is geen paard voor een jonge meid.
Ik heb echt jaren verspild, maar ook en vooral veel geleerd: karakter is alles, een paard kan nog zoveel tekortkomingen hebben, als het karakter goed is kom je daar veel verder mee dan een paard met talent die niet wil.
Je kunt inderdaad overwegen een veulen te fokken, dan heb je 2 kansen: de merrie heeft een langere periode "rust" en een dracht kan heftige merries wat makkelijker maken.
Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is, hoe goed en talentvol een paard ook is, zijn ze niet allemaal geschikt voor de sport. Ze kunnen tussen hun oren niet willen, er kan een lichamelijke oorzaak (Hoe klein en onbenullig het ook lijkt) zijn waardoor het paard niet meer wil/kan, en er zijn oorzaken die wellicht nooit gevonden zullen worden maar waarbij je er verstandig aan doet niet door te blijven gaan, voor mens en paard is dat soms een betere optie.
love_odin schreef:Lijkt op die muts van mij .
Zodra je iets van haar ging vragen werd ze dwars en als je doorzette dan werd ze zo pist off dat ze je er letterlijk af wilde gooien. Waren heftige rodeo rondjes door de bak
Gelukkig heb ik haar gebroken en zins dien 2 handen op 1 buik
J00P schreef:love_odin schreef:Lijkt op die muts van mij .
Zodra je iets van haar ging vragen werd ze dwars en als je doorzette dan werd ze zo pist off dat ze je er letterlijk af wilde gooien. Waren heftige rodeo rondjes door de bak
Gelukkig heb ik haar gebroken en zins dien 2 handen op 1 buik
Ik reageer normaal bijna nooit want ben zelf geen top ruiter. Maar hier krijg ik een naar gevoel van.
Je paard breken? Een dier is niet expres dwars. Hij snapt het niet, kan het niet, of jij bent niet duidelijk (ervaren) genoeg. Ik hoop dat je het niet zo hebt bedoeld als je het nu hebt opgeschreven.
silvershades schreef:Anoniem schreef:Zijn haar eierstokken gecontroleerd op cystes/tumoren?
Dat kan een enorme gedragsverandering geven.
Verder valt er weinig te zeggen zonder beeldmateriaal.
Ze is overal op gecontroleerd.
linnie050 schreef:Je hoort helaas ook weleens je paard metaal breken.
Daar zijn echt methodes voor helaas.Giolli schreef:Een paard “breken” komt vanuit het Amerikaans en betekend niets anders dan het paard beleerd te hebben.