Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gizeppie schreef:Ik ben soms ook te laat met ingrijpen. Als hij aan de kletter gaat ben ik te laat met ingrijpen. Ik bedoel hiermee dat ik hem niet meer op de rem krijg. En nu onzekerder wordt, omdat mijn methodes zoals grondwerk en NH etc allemaal niet werken. Of ik nou rust geeft of hem aan het werk zet, maakt niks uit. Hij blijft het vertonen.
problem solved.
MightyMike schreef:Shenavallie, dat heb ik ook als eerste geadviseerd. Maar soms ligt het punt ook rijtechnisch, ook niet bedoeld als oplossing, maar om iets veiligheid voor ts in te bouwen om te kijken of het rijtechnisch evt op te lossen valt.
Change3x schreef:Er is op dit moment op stal niet iemand die erop wilt. Er is wel iemand die mij wel zou willen helpen, nadat ze bevallen is. Maar voor de rest is er niemand die mij zou willen helpen daarbij. Ook mijn instructrice niet.
Willemina_L schreef:Sluit kissing spines uit en geef hem eens een maandje vakantie. Klinkt als overwerkt. Ook een paard kan dat hebben. Dan weer oppakken en wel rustig aan. Ik vind dat je paard in een half jaartje op level 3 Parelli en dan ook nog eens dressuurmatig aan de bak toch wel overvraagd is.
Niet zomaar de handdoek in de ring gooien, ze zijn dan wel heel slim en pakken het allemaal snel op, maar het verwerken en écht laten bezinken dat vergt tijd. Je verliest iig niets met een rug op de foto zetten en nek, plus een maandje vakantie.
Zeker met Parelli vraag je mentaal veel. Die van mij heeft echt heel lang geduurd voordat ze weer een beetje ok in haar vel zat na een overwerkte jeugd bij vorige eigenaren. En die heeft echt wel veel vakantie nodig gehad en soms nog een weekje of twee tussendoor.
paardje schreef:Gizeppie schreef:Ik ben soms ook te laat met ingrijpen. Als hij aan de kletter gaat ben ik te laat met ingrijpen. Ik bedoel hiermee dat ik hem niet meer op de rem krijg. En nu onzekerder wordt, omdat mijn methodes zoals grondwerk en NH etc allemaal niet werken. Of ik nou rust geeft of hem aan het werk zet, maakt niks uit. Hij blijft het vertonen.
Niet meteen willen remmen. Dat is uiteraard je eerste reactie, maar een paard is een vluchtdier. Als hij weg wil, zal hij daar alles voor doen. Dan heeft willen remmen in eerste instantie niet zoveel effect. Probeer hem door te rijden met het idee van 'jij wil naar voren? dan ga je ook naar voren'. Daarna kan je hem weer netjes opvangen.
anjali schreef:Denk wel aan je veiligheid.Ik zou hem in elk geval medisch helemaal laten nakijken om pijn uit te sluiten.En als hij echt niets mankeert zou ik hem toch door iemand anders die dat kan laten doorrijden.Als je zelf het vertrouwen niet weer krijgt kun je hem dan altijd nog verkopen,maar zoals hij nu is kan hij niet goed voorgereden worden.Of je zou iemand moeten vinden die het juist leuk vindt een paard te corrigeren.
Wennii schreef:Paard wat ik als laatste had kon dat ook zo. Aan alle kanten lijf nagekeken, niks aan de hand, maar wel af en toe als een pijl uit een boog vertrekken. Bit vast, oren erop en de pret in z'n ogen. Kom vrouwtje, we gaan. VROEM. Paar keer achterover eraf gegaan, zo vlug was ie weg.
In t begin probeerde ik m ook te remmen en het in toom te houden tot ik er op een gegeven moment zo klaar mee was dat ik dacht als jij wil rennen dan ren je maar eens een keer tot je er geen zin meer in hebt. 2 x laten lopen tot hij met z'n tong op z'n schoenen hing (mijn tong ook kan ik je zeggen) en daarna was t nagenoeg over.
Wel bedacht dat het slim was om hem wat vaker mee naar het bos te nemen en m lekker te laten gaan, was gewoon een enorme bonk energie en hij had dat nodig. Maar vanaf toen kon het ineens veel meer gecontroleerd en hadden we geen ruzie meer over wanneer er gerend mocht wordenproblem solved.
Er zijn zoveel dingen waar dit aan zou kunnen liggen, hoewel ik toch wel zou zeggen laat m echt goed checken als je dat nog niet gedaan hebt zodat je ook echt zeker weet dat het niks lichamelijks is.
Rizette schreef:Hoe ervaren is jouw instructeur ? Rijdt deze jouw paard wel in alle gangen in de bak op beide handen? Als je instructeur dit zelf niet kan demonstreren dan denk ik niet dat je op dit moment voor jou de juiste instructie hebt. Je hebt iemand nodig die je paard zelf wel kan rijden en je paard goed aanvoelt en het jou kan leren.
anjali schreef:Paard doet dit niet bij grondwerk,maar wel onder het zadel.Het kan dus liggen aan problemen met het ruitergewicht,of met het zadel wat ergens kan klemmen.Ik heb dit in mindere mate ook wel eens gehad met een pony.Toen werd mijn zadel gestolen,ik kocht een ander zadel dus,en hij heeft het (wegrennen) nooit meer gedaan.
Pippaa schreef:Ik heb het hier nog niet gelezen, maar als je nu eens een heel aantal keer "kort" gaat rijden? Dus eerst longeren/handwerken, dan er ff op met zo weinig mogelijk spanning. Je paard moet leren dat rijden leuk en zonder spanning kan zijn! Als je dit telkens een stukje verder uitbouwt, wordt de weerbaarheid van jullie groter en groter.
Mijn paard schoot in het begin weg bij te veel spanning. Dit kon komen door de omgeving, maar ook als ik in draf te laat of te vroeg in het zadel terug kwam of mijn buitenteugel bijvoorbeeld te los had. Dan brak ze door en ging er als een malle vandoor. Op het laatste moment remde ze keihard voor de bakrand en schoot dan naar rechts of links. Met heel veel oefenen, tijd en geduld is het nu goed gekomen! Dat heeft wel een jaar gekost.
Succes in ieder geval!
Gizeppie schreef:Dit is precies de beschrijving wat hij dus ook doet.. Eerst vond hij het spannend als ik wat meer naar voren ging zitten of even naar rechts ging hangen. Dan schoot hij ook weg.. Zelfs als ik hem ging belonen, waardoor mn hand iets naar voren ging..
Gizeppie schreef:Elisa2 schreef:Ik heb het idee dat je niet voelt waar hij spanning van opbouwt en hoe hij dat doet..paard klinkt als een binnenvetter die opbouwt, opbouwt, opbouwt en ontploft.
Ik zou eens een heel aantal stappen terug gaan doen, even flink longeren voor het rijden en dan daarna 15 min rijden als hij al "moe" is. Alleen in de bak..dit uit gaan breiden totdat dat stuk weer goed gaat in de bak.
Daarnaast is het handig als je leert hoe je een paard stopt die op hol slaat..meeste mensen gaan aan beide teugels trekken, dat werkt niet.
De kunst is om voordat hij weg schiet, of bij de eerste paar passen het paard gelijk op de volte te zetten op de kant waar hij normaal gesproken de teugel niet wil aannemen. {de holle kant dus} Dan gelijk je been erbij en voila..je hebt je paard weer bij elkaar. Op die manier heeft hij geen succes meer met zijn gedrag..paard is groen en dit lijkt me {mede} een uitprobeerfase.
Pijn en zicht uitsluiten is natuurlijk ook erg belangrijk, maar het zou ook goed uitprobeer gedrag kunnen zijn om te testen of jij inderdaad wel de leider bent. Vooral sensibele/ wat bangere paarden hebben behoefte aan een sterke leider die ook blijft rijden en corrigeert waar nodig.
Het probleem is dat ik dat dus niet voor elkaar krijg. Hij is niet bereikbaar om hem op de volte te zetten. Vaak heb je het niet eens door dat hij weg schiet en dan ben je dus al te laat. Hij pakt het bit vast en is weg.. Het zou goed een uitprobeerfase kunnen zijn.