Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:07

Shenavallie, dat heb ik ook als eerste geadviseerd. Maar soms ligt het punt ook rijtechnisch, ook niet bedoeld als oplossing, maar om iets veiligheid voor ts in te bouwen om te kijken of het rijtechnisch evt op te lossen valt.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 31-05-18 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:11

Gizeppie schreef:
Ik ben soms ook te laat met ingrijpen. Als hij aan de kletter gaat ben ik te laat met ingrijpen. Ik bedoel hiermee dat ik hem niet meer op de rem krijg. En nu onzekerder wordt, omdat mijn methodes zoals grondwerk en NH etc allemaal niet werken. Of ik nou rust geeft of hem aan het werk zet, maakt niks uit. Hij blijft het vertonen.

Niet meteen willen remmen. Dat is uiteraard je eerste reactie, maar een paard is een vluchtdier. Als hij weg wil, zal hij daar alles voor doen. Dan heeft willen remmen in eerste instantie niet zoveel effect. Probeer hem door te rijden met het idee van 'jij wil naar voren? dan ga je ook naar voren'. Daarna kan je hem weer netjes opvangen.

anjali

Re: Ineens exploderend paard onder het zadel, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:20

Denk wel aan je veiligheid.Ik zou hem in elk geval medisch helemaal laten nakijken om pijn uit te sluiten.En als hij echt niets mankeert zou ik hem toch door iemand anders die dat kan laten doorrijden.Als je zelf het vertrouwen niet weer krijgt kun je hem dan altijd nog verkopen,maar zoals hij nu is kan hij niet goed voorgereden worden.Of je zou iemand moeten vinden die het juist leuk vindt een paard te corrigeren.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:22

Paard wat ik als laatste had kon dat ook zo. Aan alle kanten lijf nagekeken, niks aan de hand, maar wel af en toe als een pijl uit een boog vertrekken. Bit vast, oren erop en de pret in z'n ogen. Kom vrouwtje, we gaan. VROEM. Paar keer achterover eraf gegaan, zo vlug was ie weg.

In t begin probeerde ik m ook te remmen en het in toom te houden tot ik er op een gegeven moment zo klaar mee was dat ik dacht als jij wil rennen dan ren je maar eens een keer tot je er geen zin meer in hebt. 2 x laten lopen tot hij met z'n tong op z'n schoenen hing (mijn tong ook kan ik je zeggen) en daarna was t nagenoeg over.

Wel bedacht dat het slim was om hem wat vaker mee naar het bos te nemen en m lekker te laten gaan, was gewoon een enorme bonk energie en hij had dat nodig. Maar vanaf toen kon het ineens veel meer gecontroleerd en hadden we geen ruzie meer over wanneer er gerend mocht worden *\o/* problem solved.

Er zijn zoveel dingen waar dit aan zou kunnen liggen, hoewel ik toch wel zou zeggen laat m echt goed checken als je dat nog niet gedaan hebt zodat je ook echt zeker weet dat het niks lichamelijks is.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:25

Hoe ervaren is jouw instructeur ? Rijdt deze jouw paard wel in alle gangen in de bak op beide handen? Als je instructeur dit zelf niet kan demonstreren dan denk ik niet dat je op dit moment voor jou de juiste instructie hebt. Je hebt iemand nodig die je paard zelf wel kan rijden en je paard goed aanvoelt en het jou kan leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:43

Voordat je gaat verkopen, zou ik in ieder geval willen weten of er niets medisch aan de hand is. Minimaal een kreupelheidsonderzoek (plus rugonderzoek) en röntgenfoto's van de rug zou ik doen. Dit alles bij een goede paardenkliniek!
Plotseling uit het niets in paniek raken en wegrennen is vrij typerend voor rugproblemen en al helemaal als het aan de hand niet voorkomt en in het zadel wel.

Mocht daar niets uitkomen, zou ik in ieder geval eens een andere instructeur laten meekijken. Liefst iemand die er zelf ook op wil. Je zou bijv. een goede parelli instructeur kunnen vragen (zoals Humphrey Dirks).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:54

Waarom moeten er eerst honderden euros worden weggebracht naar de veearts/kliniek. Als het een stuk goedkoper is eerst eens te zorgen dat het beestje zijn energie kwijt is en/of je juf of andere ervaren ruiter mee te laten rijden.

Ik lees hier zelf vooral een Jong, energiek, tikje sensibel paard in terug in combinatie met een onzekere ruiter die alles volgens het boekje probeert te doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:00

Ik ga er vanuit dat een (andere) instructeur dat dan zou moeten kunnen oplossen :)

Voordat je tot verkoop overgaat, zou ik persoonlijk altijd eerst kijken of dit gedrag een medische oorzaak heeft. Met dit gedrag kan je alleen verkopen aan onwetende mensen en ik denk niet dat je verantwoordelijk wil zijn dat er iemand anders (een kind?) mee verongelukt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:30

ik zou denken, breng hem naar Featherlight Horsemanship, maar dat kost geld en ze hebben een wachtlijst.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:34

Ben wel benieuwd waarom je instructeur er niet op wil.

Medisch uitsluiten en dan gewoon aan het werk. Of Lekker even niks. Lekker laten draven en als makkelijk galoppeert dat ook. Zorgen dat hij geen tijd van nadenken heeft. Hoef je geen uren te doen goed is goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:43

egnie schreef:
Ben wel benieuwd waarom je instructeur er niet op wil.

Lijkt me niet zo'n groot raadsel...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 12:56

Paard doet dit niet bij grondwerk,maar wel onder het zadel.Het kan dus liggen aan problemen met het ruitergewicht,of met het zadel wat ergens kan klemmen.Ik heb dit in mindere mate ook wel eens gehad met een pony.Toen werd mijn zadel gestolen,ik kocht een ander zadel dus,en hij heeft het (wegrennen) nooit meer gedaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:08

MightyMike schreef:
Shenavallie, dat heb ik ook als eerste geadviseerd. Maar soms ligt het punt ook rijtechnisch, ook niet bedoeld als oplossing, maar om iets veiligheid voor ts in te bouwen om te kijken of het rijtechnisch evt op te lossen valt.

Dat ben ik helemaal met je eens, ware het niet dat ik het uitsluiten van KS of iets anders belangrijker vindt voordat je verder gaat met het oplossen van het probleem op rijtechnisch niveau. Ik heb eens een paard moeten trainen waarbij ik de enige was die erop durfde, paard explodeerde ook (instructie durfde er ook niet op en de meeste mensen vonden het zelfs een eng paard). Paard zelf was niet eng, maar mankeerde duidelijk wat. Ik ging er dus voor het welzijn van het dier niet meer op. Na heel wat praten als Brugman toch de eigenaar zover gekregen dat die de boel verder liet uitzoeken... KS en niet zo'n beetje ook. Ze hebben het paard toen in dat geval god zij dank laten inslapen, zodat het niet langer hoefde te lijden. Ik ben sindsdien nóg meer gefocust op het gedrag van mensen rondom paarden die in hun ogen 'onhandelbaar gedrag' vertonen. Een paard doet iets niet zomaar.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:40

Ik heb het hier nog niet gelezen, maar als je nu eens een heel aantal keer "kort" gaat rijden? Dus eerst longeren/handwerken, dan er ff op met zo weinig mogelijk spanning. Je paard moet leren dat rijden leuk en zonder spanning kan zijn! Als je dit telkens een stukje verder uitbouwt, wordt de weerbaarheid van jullie groter en groter.

Mijn paard schoot in het begin weg bij te veel spanning. Dit kon komen door de omgeving, maar ook als ik in draf te laat of te vroeg in het zadel terug kwam of mijn buitenteugel bijvoorbeeld te los had. Dan brak ze door en ging er als een malle vandoor. Op het laatste moment remde ze keihard voor de bakrand en schoot dan naar rechts of links. Met heel veel oefenen, tijd en geduld is het nu goed gekomen! Dat heeft wel een jaar gekost.

Succes in ieder geval!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:34

Change3x schreef:
Er is op dit moment op stal niet iemand die erop wilt. Er is wel iemand die mij wel zou willen helpen, nadat ze bevallen is. Maar voor de rest is er niemand die mij zou willen helpen daarbij. Ook mijn instructrice niet.

Oh dat is balen!

Het is jammer dat je wat verweg woont, anders had ik je graag willen helpen. Mijn Connemara (nu verkocht) was als jonge pony ook zo paniekerig (uiteindelijk Z mee gereden).

Ik kan me wel vinden in je probleem![/quote]

Aw ja dat is wel jammer! Ik heb idd wel vaste hulp nodig zeg maar.. Iemand die echt elke keer er is of 1 keer in de week er is.. Ik les dan wel nu 1 keer per week, maar de rest moet ik dan toch maar op de grond werken. Ik wil er wel op, maar merk toch dat ik het niet alleen moet doen.. Is niet verstandig.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:36

Willemina_L schreef:
Sluit kissing spines uit en geef hem eens een maandje vakantie. Klinkt als overwerkt. Ook een paard kan dat hebben. Dan weer oppakken en wel rustig aan. Ik vind dat je paard in een half jaartje op level 3 Parelli en dan ook nog eens dressuurmatig aan de bak toch wel overvraagd is.

Niet zomaar de handdoek in de ring gooien, ze zijn dan wel heel slim en pakken het allemaal snel op, maar het verwerken en écht laten bezinken dat vergt tijd. Je verliest iig niets met een rug op de foto zetten en nek, plus een maandje vakantie.

Zeker met Parelli vraag je mentaal veel. Die van mij heeft echt heel lang geduurd voordat ze weer een beetje ok in haar vel zat na een overwerkte jeugd bij vorige eigenaren. En die heeft echt wel veel vakantie nodig gehad en soms nog een weekje of twee tussendoor.

Hij heeft hiervoor een maand vakantie gehad. Ook omdat ik juist al die dingen uit wilde sluiten. Hij is behandeld geweest, heb toen een tijd niet veel met hem gedaan als wandelen of wat kleine dingetjes in de bak aan de hand. Het rijden zit ik er niet langer dan 10 minuten op en alleen stopwerk. Normaal doe ik maar 3 keer in de week iets met hem.. Rest van de week heeft hij vrij. Maar klopt Parelli is misschien te snel gegaan.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:39

paardje schreef:
Gizeppie schreef:
Ik ben soms ook te laat met ingrijpen. Als hij aan de kletter gaat ben ik te laat met ingrijpen. Ik bedoel hiermee dat ik hem niet meer op de rem krijg. En nu onzekerder wordt, omdat mijn methodes zoals grondwerk en NH etc allemaal niet werken. Of ik nou rust geeft of hem aan het werk zet, maakt niks uit. Hij blijft het vertonen.

Niet meteen willen remmen. Dat is uiteraard je eerste reactie, maar een paard is een vluchtdier. Als hij weg wil, zal hij daar alles voor doen. Dan heeft willen remmen in eerste instantie niet zoveel effect. Probeer hem door te rijden met het idee van 'jij wil naar voren? dan ga je ook naar voren'. Daarna kan je hem weer netjes opvangen.

Ja dat is misschien wel een goede tip. Ik ga er niet aan hangen. Heb ik in het bos ook niet gedaan heeft geen enkele zin. Ik heb hem toen alleen geprobeerd te sturen op een open plek, maar toen ging hij de andere kant op en lag ik eraf.. Hij rent meestal naar het hek toe, richting de uitgang. Vaak kon ik hem daar afremmen.. Maar nu was ik te laat en lag ik er al af.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:41

anjali schreef:
Denk wel aan je veiligheid.Ik zou hem in elk geval medisch helemaal laten nakijken om pijn uit te sluiten.En als hij echt niets mankeert zou ik hem toch door iemand anders die dat kan laten doorrijden.Als je zelf het vertrouwen niet weer krijgt kun je hem dan altijd nog verkopen,maar zoals hij nu is kan hij niet goed voorgereden worden.Of je zou iemand moeten vinden die het juist leuk vindt een paard te corrigeren.

Nouja ik zou hem liever niet willen verkopen. Had een heel toekomst beeld in mijn hoofd.. Maar ik merk dat ik rijtechnisch niet handig genoeg ben of nouja niet genoeg vertrouwen in mijzelf heb dat ik dit kan. Ik vraag mij ook af of ik hem daarmee goed doe.. Ik stap altijd wel keurig weer erop en soms gaat het goed soms niet. Maar ik weet niet meer wat wel helpt en niet meer helpt.. Ik begrijp hem niet. Daarom dat ik graag een keer wil dat iemand anders erop stapt.. Dan kan ik het zien..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:42

Wennii schreef:
Paard wat ik als laatste had kon dat ook zo. Aan alle kanten lijf nagekeken, niks aan de hand, maar wel af en toe als een pijl uit een boog vertrekken. Bit vast, oren erop en de pret in z'n ogen. Kom vrouwtje, we gaan. VROEM. Paar keer achterover eraf gegaan, zo vlug was ie weg.

In t begin probeerde ik m ook te remmen en het in toom te houden tot ik er op een gegeven moment zo klaar mee was dat ik dacht als jij wil rennen dan ren je maar eens een keer tot je er geen zin meer in hebt. 2 x laten lopen tot hij met z'n tong op z'n schoenen hing (mijn tong ook kan ik je zeggen) en daarna was t nagenoeg over.

Wel bedacht dat het slim was om hem wat vaker mee naar het bos te nemen en m lekker te laten gaan, was gewoon een enorme bonk energie en hij had dat nodig. Maar vanaf toen kon het ineens veel meer gecontroleerd en hadden we geen ruzie meer over wanneer er gerend mocht worden *\o/* problem solved.

Er zijn zoveel dingen waar dit aan zou kunnen liggen, hoewel ik toch wel zou zeggen laat m echt goed checken als je dat nog niet gedaan hebt zodat je ook echt zeker weet dat het niks lichamelijks is.

In het bos kon Flynn ook heeeeeel hard. Maar dat mocht toen ook. Hij vond dat heerlijk.. Dat was ook goed voor hem. Ik kon met hem ook wel heel lang buiten rijden zonder dat het fout ging. Heb een keer gehad dat hij wilde race met ene ander paard. Toen heb ik hem wel af moeten remmen. Maar voor de rest kon ik hem prima rijden buiten.. Het is vooral in de bak en als hij schrikt van shetlanders uit de bosjes.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:44

Rizette schreef:
Hoe ervaren is jouw instructeur ? Rijdt deze jouw paard wel in alle gangen in de bak op beide handen? Als je instructeur dit zelf niet kan demonstreren dan denk ik niet dat je op dit moment voor jou de juiste instructie hebt. Je hebt iemand nodig die je paard zelf wel kan rijden en je paard goed aanvoelt en het jou kan leren.

Haha zij is heel ervaren. Heeft zelf een jong paard en rijd ZZ licht.. Maar ze wilt het risico niet lopen om eraf te vallen. Dat snap ik ook.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:45

anjali schreef:
Paard doet dit niet bij grondwerk,maar wel onder het zadel.Het kan dus liggen aan problemen met het ruitergewicht,of met het zadel wat ergens kan klemmen.Ik heb dit in mindere mate ook wel eens gehad met een pony.Toen werd mijn zadel gestolen,ik kocht een ander zadel dus,en hij heeft het (wegrennen) nooit meer gedaan.

Nee het zadel is nagekeken en ligt goed. Dat kan het dus niet zijn.. Hij deed het met vorige zadels ook (prestige)..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 14:47

Pippaa schreef:
Ik heb het hier nog niet gelezen, maar als je nu eens een heel aantal keer "kort" gaat rijden? Dus eerst longeren/handwerken, dan er ff op met zo weinig mogelijk spanning. Je paard moet leren dat rijden leuk en zonder spanning kan zijn! Als je dit telkens een stukje verder uitbouwt, wordt de weerbaarheid van jullie groter en groter.

Mijn paard schoot in het begin weg bij te veel spanning. Dit kon komen door de omgeving, maar ook als ik in draf te laat of te vroeg in het zadel terug kwam of mijn buitenteugel bijvoorbeeld te los had. Dan brak ze door en ging er als een malle vandoor. Op het laatste moment remde ze keihard voor de bakrand en schoot dan naar rechts of links. Met heel veel oefenen, tijd en geduld is het nu goed gekomen! Dat heeft wel een jaar gekost.

Succes in ieder geval!

Dit is precies de beschrijving wat hij dus ook doet.. Eerst vond hij het spannend als ik wat meer naar voren ging zitten of even naar rechts ging hangen. Dan schoot hij ook weg.. Zelfs als ik hem ging belonen, waardoor mn hand iets naar voren ging..

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:55

Gizeppie schreef:
Dit is precies de beschrijving wat hij dus ook doet.. Eerst vond hij het spannend als ik wat meer naar voren ging zitten of even naar rechts ging hangen. Dan schoot hij ook weg.. Zelfs als ik hem ging belonen, waardoor mn hand iets naar voren ging..

Klinkt echt als angst. Veel oefenen als je er op zit om hem overal aan te kunnen raken met handen en benen. Ook een keertje achter het zadel met je hand e.d. dat de spanning eraf gaat.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:06

Van het voer af en aan het werk met die handel. Niet dat gestap en getrut, maar rijden. Hij mag moe zijn, hij mag druipen van het zweet, daar gaat ie heus niet dood aan. Beest verveeld zich het schompes, ja dan ga je zelf aan de bak..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:11

Gizeppie schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb het idee dat je niet voelt waar hij spanning van opbouwt en hoe hij dat doet..paard klinkt als een binnenvetter die opbouwt, opbouwt, opbouwt en ontploft.

Ik zou eens een heel aantal stappen terug gaan doen, even flink longeren voor het rijden en dan daarna 15 min rijden als hij al "moe" is. Alleen in de bak..dit uit gaan breiden totdat dat stuk weer goed gaat in de bak.
Daarnaast is het handig als je leert hoe je een paard stopt die op hol slaat..meeste mensen gaan aan beide teugels trekken, dat werkt niet.
De kunst is om voordat hij weg schiet, of bij de eerste paar passen het paard gelijk op de volte te zetten op de kant waar hij normaal gesproken de teugel niet wil aannemen. {de holle kant dus} Dan gelijk je been erbij en voila..je hebt je paard weer bij elkaar. Op die manier heeft hij geen succes meer met zijn gedrag..paard is groen en dit lijkt me {mede} een uitprobeerfase.

Pijn en zicht uitsluiten is natuurlijk ook erg belangrijk, maar het zou ook goed uitprobeer gedrag kunnen zijn om te testen of jij inderdaad wel de leider bent. Vooral sensibele/ wat bangere paarden hebben behoefte aan een sterke leider die ook blijft rijden en corrigeert waar nodig.

Het probleem is dat ik dat dus niet voor elkaar krijg. Hij is niet bereikbaar om hem op de volte te zetten. Vaak heb je het niet eens door dat hij weg schiet en dan ben je dus al te laat. Hij pakt het bit vast en is weg.. Het zou goed een uitprobeerfase kunnen zijn.

Ja jij bent te laat in je reacties..ik denk dat dit paard gebaat is bij een prof persoon die hem 1/2 maanden even goed doorrijdt en daarna in combi met jou erbij.

Want..ik lees, hij is groen..kent nog niet veel..weinig balans, maar hij kent wel travers en je doet veel stapwerk? Er worden dus stappen overgeslagen en er is een grote kans dat dit hem ook spanning oplevert.
Een jong groen paard moet leren rechtuit te lopen in alle 3 de gangen, er moet een stuur en een rem op en hij moet wat nageeflijk leren lopen.