Bokken jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bokken jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:25

Hahaha nu je het zegt, ik had alleen aan het werk gedacht, aan de longe mogen ze van mij bokken tot ze een ons wegen, dan is het voor mij niet gevaarlijk maar vaak is het op een stemcorrectie wel meteen klaar.

Afbeelding

en toen ie het kwijt was:

Afbeelding

Dom zeg dat ik daar niet aan dacht

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:46

Hahaha, nu snappen we elkaar tenminste :D
Mijn paard is een dikke 1.70 hoog en dan komen die hoeven vervaarlijk dicht bij m'n gezicht anders als ik m echt na een bok zou aantikken met de zweep en hij zou het nog eens doen...maar goed, het is nu zuiver hypothetisch gelukkig...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:52

Dit is een iets handzamer figuur maar voor mijn inmiddels verkochte paard van 1,80 geldden dezelfde regels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:35

Dat handzame figuur is ook verraderlijk. Ze zijn nog steeds veel sterker dan jij. :) dat een shet beter te controleren is, is een illusie vrees ik (een die ik zelf ook koester trouwens, ik heb er allemaal van rond de 1,50 omdat dat voor mij handzamer lijkt maar in wezen maken die even makkelijk korte metten met je als ze het slecht met je voor hebben als eentje van 1.70)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:54

Pallatin schreef:
Moonlight, paard van mij bokte onder het zadel laatst. Rijder trok hoofd omhoog, gaf been en een tikje op de schouder. Denk dat t m nu wel duidelijk is dat het niet mag... :')
Vind het dapper dat je nog op dat paard durft te stappen..

Ach het is een geval apart hoor, opzoeken doe ik dus ook met bedachte rade. Als ik een bok krijg, omdat ze het niet snapt dan straf ik niet. Is het echt bewust of mij eraf te gooien dan straf ik wel totdat ik het bijna niet meer kan uitzitten. Dat laatste komt niet zo vaak meer als in het begin voor. Sporen draag ik gewoon niet meer, zweep gebruik beperk ik zoveel mogelijk. Helaas af en toe nodig om net wat meer te activeren of te laten reageren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 00:12

Tsja, bokken... Ik ben er geen fan van! Maar mijn jonge introverte paard (4 jaar) vindt het soms heel erg lekker om uit zijn plaat te gaan. Hij sjeest dan door de wei of paddock, laat een paar van die "scheet bokken" en daarna schudt hij alle spanning van zich af.

Dit wil overigens niet zeggen dat het gedrag is wat ik onder het zadel of aan de longe terug wil zien! Aan de longe heeft hij nog wel eens van die buien dat hij opeens een sprint trekt en er een bok uit gooit, net zoals op de wei. Als dat 1x gebeurt zucht ik eens diep, maar als hij er een spelletje van maakt ben ik er klaar mee. Dat hij vandaag even jolig was, omdat hij afgelopen week weinig beweging heeft gehad ivm een bevroren bak, dat kan ik me voorstellen. Maar dat wordt wel gecorrigeerd! Eerst op stem, met een ophouding aan de longe. Blijft hij dan in zijn hyper gedrag hangen, dan vraag ik hem helemaal terug naar stap, vervolgens laat ik hem halthouden tot hij even diep heeft gezucht of begint te kauwen en dan bouwen we het weer op. Maar bij een ander paard zal weer een andere methode nodig zijn.

Onder het zadel heeft hij nog nooit heel raar gedaan. Hij geeft heel af en toe wel eens een bokje, maar dat is verklaarbaar (toen ik hem per ongeluk bij tikte op zijn kont, ipv op zijn voorhand. Of toen er in het bos opeens een tak tegen zijn kont zwiepte. Maar ook een zadel dat wel goed paste, maar waar hij blijkbaar zelf toch hinder van ondervond.) en daar kan je dan aan werken. Dus ja, ik vind bokken in sommige gevallen "normaal" omdat het verklaarbaar is, maar ik kijk vervolgens wel wat ik er aan kan doen om er voor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt.

Dus TS, aan jou zou ik willen zeggen: maak je niet direct te veel zorgen. Je hebt begeleiding, lichamelijke oorzaken zijn nu als het goed is uitgesloten, dus probeer weer wat vertrouwen te krijgen. Overigens zou ik je wel op het hart willen drukken om niet te snel te willen gaan. Als je overal de tijd voor neemt en uit gaat zoeken hoe je paard in elkaar zit zodat je hem niet overvraagt, dan zal je paard niet zomaar uit elkaar knallen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:20

Ayasha schreef:
Dat handzame figuur is ook verraderlijk. Ze zijn nog steeds veel sterker dan jij. :) dat een shet beter te controleren is, is een illusie vrees ik (een die ik zelf ook koester trouwens, ik heb er allemaal van rond de 1,50 omdat dat voor mij handzamer lijkt maar in wezen maken die even makkelijk korte metten met je als ze het slecht met je voor hebben als eentje van 1.70)

Een shet is makkelijker te hanteren dan een pony/paard van 1.50/1.70. Ja een shet weegt meer dan ik, maar die hoefjes komen minder hoog en hard aan dan van een paard. Maar de regels blijven hoe dan ook hetzelfde welk formaat ook, dat ben ik met jullie eens

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:33

Ze zijn wel een stuk wendbaarder dan paarden. Ik heb hier meer ontzag voor de beentjes van de welsh A (formaatje Shet dus) dan voor die van die grotere :P Hij trapt al lang niet meer (vroegah deed ie dat wel ) maar ik blijf toch respect hebben voor die achterbeentjes van 'm. :') Ik zie hem de 3 jarige die erbij loopt wel eens op haar plek zetten en pfoeh... Wat is ie nog snel, ondanks zijn leeftijd. :')

Je hebt wel gelijk dat ze hoger komen bij grotere paarden maar ik weiger die kleintjes te onderschatten. :))

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:33

Wat betreft dat je kleinere paarden niet moet onderschatten, dat is zeer zeker waar, als ze jou goed geraakt hebben komt dit ook erg hard aan, als ze ineens op de loop schieten kan je ze ook niet tegenhouden, .... al deze dingen kloppen. Maar een groter paard komt zeer zeker nog veel harder aan.
Maar als ik jou tekst lees blijf jij het deels niet vertrouwen, een paard of pony moet je zo opleiden dat hij wel echt te vertrouwen is, als het paardje jou veel hoger in rang beschouwd zal het echt niet in zijn hoofd opkomen om jou een trap te geven echt niet.

Ayasha schreef:
Ze zijn wel een stuk wendbaarder dan paarden. Ik heb hier meer ontzag voor de beentjes van de welsh A (formaatje Shet dus) dan voor die van die grotere :P Hij trapt al lang niet meer (vroegah deed ie dat wel ) maar ik blijf toch respect hebben voor die achterbeentjes van 'm. :') Ik zie hem de 3 jarige die erbij loopt wel eens op haar plek zetten en pfoeh... Wat is ie nog snel, ondanks zijn leeftijd. :')

Je hebt wel gelijk dat ze hoger komen bij grotere paarden maar ik weiger die kleintjes te onderschatten. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:09

Ik denk dat je me ietwat onderschat. :) Maar da's prima. Wil wel even ingaan op het wantrouwen-verhaal want het is geen kwestie van niet vertrouwen maar van risico-beperking. Het blijven dieren. Een miscommunicatie is snel gebeurt en daar ik mezelf niet feilloos waan, sta ik dan liefst buiten hoefbereik. Ik zal niet de eerste en ook niet de laatste zijn die zegt 'Doetie-anders-nooit'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:00

aeolusnr1 schreef:
als het paardje jou veel hoger in rang beschouwd zal het echt niet in zijn hoofd opkomen om jou een trap te geven echt niet.

Ik vertrouw de paarden die ik zelf opgeleid heb, voor 99%... maar die 1% onderschat ik zeker niet...nooit.
Het blijven dieren, en ik sluit me bij Ayasha aan..

Toen ik jonger was had ik 'meer vertrouwen'.. maar dat kan je achteraf ook terug zien als 'geen oog voor risico's'. Dat eerste helpt wel bij het verminderen van risico's want onbevangen etc.
Dit wil niet zeggen dat ik benauwd of voorzichtig ben, maar jees, als het misgaat heb je de rest van je leven spijt dat je niet beter opgelet hebt.. het blijven grote dieren.. :j

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:04

aeolusnr1 schreef:
gewoon even helemaal stoppen met krachtvoer, zeker een dag of drie geen krachtvoer, helemaal niks behalve hooi. En niet 2x per week eens rijden maar elke dag zeker 2 à 3 keer/dag, serieus aan het werk zetten, beestje mag gewoon eens heel goed zweten door het werk.
Dus minder eten en meer werken. Na die drie à vier dagen dan pas zachtjes weer het krachtvoer beetje bij beetje weer opstarten maar zeker niet tot de hoeveelheid die je voordien gaf. En zeer zeker goed aan het werk houden.

Gaat het? Lijkt me niet echt goed voor een jong paard.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:14

PlantsTho schreef:
aeolusnr1 schreef:
gewoon even helemaal stoppen met krachtvoer, zeker een dag of drie geen krachtvoer, helemaal niks behalve hooi. En niet 2x per week eens rijden maar elke dag zeker 2 à 3 keer/dag, serieus aan het werk zetten, beestje mag gewoon eens heel goed zweten door het werk.
Dus minder eten en meer werken. Na die drie à vier dagen dan pas zachtjes weer het krachtvoer beetje bij beetje weer opstarten maar zeker niet tot de hoeveelheid die je voordien gaf. En zeer zeker goed aan het werk houden.

Gaat het? Lijkt me niet echt goed voor een jong paard.

2 a 3 keer PER DAG?! En ook nog eens helemaal van het krachtvoer halen? Zo maak je een jong paard geestelijk en lichamelijk he-le-maal kapot...

Je paard moet ook normaal kunnen doen zonder dat hij elke dag finaal afgemat wordt! Onbegrijpelijk dat dit serieus als advies wordt gegeven. Arme dieren...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:26

Daar krijg je niet alleen een jonge mee kapot een oude ook nog wel.
Als je deze dingen uit moet gaan spoken heb je gewoon een paard gekocht dat een maatje teveel voor je is.
Beter dat toegeven, dat is een stuk eerlijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:30

Ik schrok eerlijk gezegd ook van die quote... :\ Het gaat over een 3 jarige.... Ik zou het idd niet eens met een ouder paard doen. :\ Kan me voorstellen dat die beesten 100% te vertrouwen zijn. Een weekje op dat schema en dat zal idd niet meer in hun op komen maar of dat is omdat je "de hoogste in rang bent" betwijfel ik.