wat met een paard dat bijt?? Update pagina 43

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:14

Getup schreef:
:oo nog erger, als ik verwacht had!

Maar hoe is hij nu in de omgang met je merrie?

Heel kortzichtig misschien, maar geloof, dat hij van mij een enkeltje slager kreeg en ik n wat makkelijker maatje ging zoeken.

met de merrie gaat het u goed, al is hij wel dominant maar zij is heel erg onderdanig dus dat gaat wel.. maar dit pas sinds ze op hun "nieuwe" plek staan. toen we hem pas hadden heb ik hun proberen samen te zetten maar dat was geen optie, heeft haar tot 2x toe gebeten en toen heb ik ze uit elkaar gehaald, nu stonden ze hier ook eerst apart maar zochten elkaar wel steeds op waarop we nog eens geprobeerd hebben hun samen te zetten en dat ging goed.
er staat ook nog een ruin, in de weide erlangs, die heeft hij wel al eens tussen gehad, had een snee van 30cm in zijn buik, zelfs dierenarts geloofde niet dat dit van een beet was maar we stonden erbij toen hij door de draad ging.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:15

terpentijn schreef:
Ik ben nu nóg onthutst van die wondfoto's. Ik heb in mijn paardenleven ook wel met bijters te maken gehad, maar dat was wel te corrigeren, en nooit te maken gehad met dergelijke verwondingen.
Dit is beslist niet normaal, en ook geen normaal paardengedrag, wat doe vermoeden (ook gezien de voorgeschiedenis) dat dit paard gedragsgestoord is, althans toch gestoord gedrag vertoont.
Holy Lord, ik ben niet bang uitgevallen, maar bij een paard dat zó toeslaat (toehapt, eigenlijk) zou ik toch ook niet meer bij in de buurt duren of willen komen.
Of die gedragsgestoordheid reden is om het paard nu maar ter dood te veroordelen, daarover kan ik niet oordelen, ik zou geneigd zijn om te zeggen: nee, maar nu ik de foto's gezien heb kan ik wel zeggen dat dit paard doelbewust heeft gebeten, en dit hoogstwaarschijnijk vaker zal doen.
Dat noem je dan een gevaarlijk paard, zo niet een levensgevaarlijk paard, want wat is het volgende?

Het zou vreselijk zijn as het dier dit met het leven moet bekopen, maar wie kan met zoiets overweg...?!?

Heel simpel: laat je het paard leven, kun je er op wachten dat het vroeg of laat weer zo mis gaat, of erger...
Nou, dan weet ik het wel. Als een zweverige my little Pony-huggende dierenarts dit dier niet zou inslapen, zou ik het paard naar de slager brengen.
Zulke paarden bijten bijvoorbeeld ook makkelijk neuzen af...weet van een paard dat zoiets gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:16

Ik zou hem toch per direct weghalen bij je merrie. Gewoon voor de zekerheid, straks neemt hij haar wel te grazen ,dan kun je jezelf wel voor de kop slaan.

Zoolgangster

GamblersCup schreef:
terpentijn schreef:
Het zou vreselijk zijn as het dier dit met het leven moet bekopen, maar wie kan met zoiets overweg...?!?
Het zou nóg vreselijker zijn als TS het met het leven moet bekopen, omdat het de volgende keer geen arm is, maar hoofd of nek.

_/-\o_

Juist.

No_No

Ja, en wat als het weer gebeurd?
Het is niet de eerste keer.
Ik zou dat nooooooooit op mijn geweten willen hebben! Nooit!
Ik zou never nooit niet een paard verkopen/geven wat meerdere mensen het ziekenhuis in gewerkt heeft. Straks raakt iemand gehandicapt door dat dier of erger nog, maakt het iemand dood. Dat zou ik niet op geweten willen hebben. Ook al zeg je het er bij!

Nee hoor, laatste bestemming.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:17

Dat kan. En als je dat niet wil. Dan is ie inderdaad beter dood af. En nee, ook niet terug, want dan komt ie gewoon bij de volgende "TS" en wie weet gaat het dan wel dusdanig mis dat die het niet meer na verteld.

NatasjavE: Dat weten we niet, wat haar probleem was. :) Ze ws negen toen ik haar kreeg en al flink bevestigd in haar gedrag want elke keer als er eentje het ziekenhuis in ging, ging zij naar de volgende voor een paar maanden en dan was het weer hetzelde, ze werd dan goedkoop of gratis weggedaan, zo had de man van wie ik haar heb over genomen haar nl. ook verkegen. bloedmooie merrie maar er was niks mee aan te vangen toen. Ondanks dat ik weet wie haar gefokt heeft ben ik nooit achter haar verleden kunnen komen als veulen (dus flessen veulen of niet kan ik je niet vertellen.) Wel weet ik dat de eigenaar die haar aan mij gegeven heeft dat gedaan heeft na een logement in het ziekenhuis van een 8tal weken omdat het madame (om nog steeds onduidelijke reden) niet zinde. Die kon ook om slaan als een blad aan een boom, ene moment stond ze doodkalm naast je, het volgende had je een groot probleem, zowel aan de hand als onder het zadel. :)
Het heeft wel wat tijd gekost maar tegen de tijd dat haar huidige eigenaresse kwam kennis maken was het gewoon een lief en betrouwbaar paard. Ze weet wel nog steeds heel goed wat ze bij wie kan. Maar het gemene en onberekenbare is er uit. :) Ze heeft een paar jaar geleden haar eerste wedstrijdjes met haar gereden. Die wat de merrie kenden van "vroegah" verklaarde haar voor gek. Maar ze is dat paard niet meer. :) En dat bewees ze ook keer op keer dat seizoen.

Edit; Toen ze eenmaal betrouwbaar was heb ik een veulen met haar gefokt omdat ik dacht dat het dan vast geen aanleg zou zijn. Maar nu in het veulen zie ik (welliswaar wel in mindere mate) wel veel van haar gedrag terug. Da's ook een heel dominante en een hele aparte (colerige) dame. Dus het was ook deels aangeboren bij haar denk ik gezien ze haar dochter ook trekjes mee gegeven heeft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-12-16 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:19

No_No schreef:
Ja, en wat als het weer gebeurd?
Het is niet de eerste keer.
Ik zou dat nooooooooit op mijn geweten willen hebben! Nooit!
Ik zou never nooit niet een paard verkopen/geven wat meerdere mensen het ziekenhuis in gewerkt heeft. Straks raakt iemand gehandicapt door dat dier of erger nog, maakt het iemand dood. Dat zou ik niet op geweten willen hebben. Ook al zeg je het er bij!

Nee hoor, laatste bestemming.

Inderdaad, ik denk dat als dit paard teruggaat naar de vorige eigenaar, dat die dat dier doodleuk weer doorverkoopt. Iemand die zó kan liegen op Horsetelex, kan het niets schelen dat een ander verongelukt. Als zij dat paard maar kwijt is en haar geld krijgt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:20

Flessenveulens staan hier wel een beetje bekend om.

Als een dier dit echt zonder waarschuwing heeft gedaan ga ik me meteen afvragen of het dier geen tumor in z'n hoofd heeft.

Of heeft ts zoveel gemist? Maar een normaal paard doet dit niet zonder eerst heel duidelijk te dreigen. (Een normaal paard doet dit sowieso niet maar stel je plaatst het dier in een bedreigende situatie met bv pijn. Mijn DA word ook niet boos als hij een dier pijn doet en het dier slaat uit.)

Als het echt de dominantie/opvoeding is dan kun je in theorie het dier vanaf nu heel strak gaan houden. Waar ik persoonlijk niet de lol van in zie. (Ik wil niet constant hard en strak en streng moeten zijn. Duidelijk ja, maar dit dier zou je bijvoorbeeld nooit in je persoonlijke ruimte kunnen laten, niet voor een aai of knuffel, nooit.) Je zult hem nooit je rug toe kunnen keren.

Terugsturen lijkt me daarom ook zeker een optie.
En inslapen kun je misschien ook wel overwegen, met je DA overleggen. Stel je voor hij ontsnapt een keer. Of er lopen een paar penny's van 12 stiekem je wei in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:21

nine1987 schreef:
Im ga helemaal mee met Joolien..

Een paard wat al meerdere mensen het ziekenhuis in heeft geholpen en eentje bijna de dood in gejaagd, is gewoon niet veilig..

Wat ga je doen als er (per ongeluk) een kind de weide in loopt en het wordt in elkaar getrapt?

Wat ga je doen als iemand anders het paard ooit moet verzorgen ivm ziekte oid?

In dit geval in inslapen imho ook de beste oplossing.. :j

Om deze reden een geliefde stalgenoot gevraagd een andere oplossing te zoeken voor haar paard...
Die is ook vals dominant. Als hij vervelend is of drammerig en je corrigeert hem of stuurt hem weg, wordt hij makkelijk boos en bijt, slaat met kop en voorbenen of draait je de kont toe en slaat met 2 benen achteruit. Tussendoor ook gewoon lief en vriendelijk, wel wat opdringerig.
Meestal ging het net goed, al bij verschillende mensen deed hij dit gedrag. Tot hij afgelopen zaterdag zich tot 2 keer toe liet wegsturen bij een pony die met begeleider door de groep moest, maar weer terugkwam en de derde keer zich omdraaide en met 2 benen vol tegen de borst en de arm van het meisje schopte. Ze vloog achterover op de grond door de klap. Tussen de andere paarden.

Gelukkig niet in het gezicht geraakt en ze had cap en bodyprotector op en aan, maar voor hetzelfde geld hadden we een traumahelicopter op het erf gehad. Heb de eigenaresse op de hoogte gebracht dat het nu echt mis was gegaan (ze wist al dat het gedrag problemen gaf en waren al bezig met grondwerk) en dat ik dat paard niet hier in de groep kon houden. We verzorgen hier de paarden met elkaar en iedereen heeft elkaars paard in handen om van en naar de wei te brengen en loopt er tussendoor met voeren, mesten en pony's ophalen en terugzetten. Het is afwachten tot er een volgende keer nog iets ernstigers gebeurd.

Dit soort paarden zijn niet geschikt voor in een groep in een pensionstal, en alleen voor mensen die ogen in hun achterhoofd hebben en weten hoe ze dit soot gedraag in de hand kunnen houden.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:22

Wow :oo
Ik las de titel en dacht: oh weer typisch. Gewoon een mep geven.
Tot ik doorlas en de foto's zag. Dit is echt niet normaal.

Die zou hier meteen een spuitje krijgen, niet te vertrouwen :n

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:22

bigone schreef:
EN ts, onderstaand de tekst in haar advertentie.Er word zeker niet over dit gedrag gepraat.

L'annonce intitulée 'kwpn ruin te koop' a malheureusement été supprimée.
Met veel spijt moet ik Ravottie mijn ruin van 18jaar verkopen hij kan nog goed recreatief of dressuurmatig gereden worden hij is alleen niet geschikt voor beginnelingen te veel karakter is lief in omgang en heeft geen stalgebreken hij is geschipt en heeft altijd alle spuiten en ontwormingen gehad is enkel niet altijd ingevuld op zijn papieren heeft een kwpn stamboom v. Clavecimbel v.m. g Ramiro Z ik zoek voornamelijk dat hij naar een goede thuis gaat
Astuce: Sur 2ememain.be vous trouverez toujours une bonne alternative. Regardez ci-dessous pour des annonces similaires

dat is hem helemaal!! waar heb je die terug gevonden?? heb net gezocht en kreeg alleen te zien dat de advertentie verwijderd was, heel erg bedankt!! :))

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:27

Citaat:
Als een dier dit echt zonder waarschuwing heeft gedaan ga ik me meteen afvragen of het dier geen tumor in z'n hoofd heeft.

Hier zat ik in eerste instantie ook aan te denken, tot ts zij dat hij meerdere mensen aangevallen heeft.
Dit lijkt me dan wel doel bewust.

Ts veel sterkte met de keus die je gaat maken.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:28

TerraHowrse schreef:
Wow :oo
Ik las de titel en dacht: oh weer typisch. Gewoon een mep geven.
Tot ik doorlas en de foto's zag. Dit is echt niet normaal.

Die zou hier meteen een spuitje krijgen, niet te vertrouwen :n

Precies dit, hier was die allang in het vlees beland... Dit is niet normaal.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:28

De advertentie is nogal misleidend. Lief in de omgang? Dit paard zou bij mij de stempel staatsgevaarlijk krijgen, en dat krijgen ze niet snel.
Karaktervol, dominant, niet voor de doorsnee ruiter, onbegrepen of met Chinese handleiding.... maar dit valt buiten alle categorieën

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:30

Joolien schreef:
Foto's van de beet. Pas op, kan schokkend zijn!

Spoiler:
[ [url=m/xVwYEB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Nc7RDc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iboG0N.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oGEuwI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb je fotos even in spoiler gezet, want ze deden het niet meer.

merci :z

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:31

GamblersCup schreef:
Cowboy55 schreef:

Maar goed, stel de koop wordt ongedaan gemaakt....dan gaat het beest terug naar de vorige eigenaar en die zet 'm weer gewoon te koop: Lief dier, heeft nog niemand vermoord.....

En voordat je nou allemaal gaat roepen: "DAT IS NIET HET PROBLEEM EN/OF DE SCHULD VAN TS!"....Dat weet ik. Maar optimaal is anders, toch?

Ik denk dat het toch echt niet de verantwoording of plicht van TS is om te zorgen dat de vorige eigenaar het dier niet alsnog doorverkoopt. Dat is geen "roepen", dat is gewoon een feit. Je kunt niet de hele wereld redden en ik eerlijk gezegd zou ik de vorige eigenaresse zich er niet te makkelijk vanaf willen laten komen, aangezien ze dit duidelijk bewust heeft gedaan.

Mijn punt was eerder: ik zou a) mijn geld terug willen maar tegelijkertijd ook b) zeker willen weten dat dit paard niet weer de verkoop in gaat. Desnoods door zelf zorg te laten dragen voor 'einde oefening'......

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:34

Ik heb het hele topic gelezen. En ik zeg het niet snel, maar dit paard kan beter ingeslapen worden. Niet terug de handel in. Want wat zal hij dan aanrichten?
Beterschap met die afschuwelijk wond. Man.... dat is niet zomaar een beet... levensgevaarlijk dat paard.

Ravottie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 15:38

AmyJamess schreef:
Citaat:

Hier zat ik in eerste instantie ook aan te denken, tot ts zij dat hij meerdere mensen aangevallen heeft.
Dit lijkt me dan wel doel bewust.

Ts veel sterkte met de keus die je gaat maken.

dankjewel! al zal het zeker geen makkelijke keuze zijn, zoveel is zeker ;(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:41

Cowboy55 schreef:
Mijn punt was eerder: ik zou a) mijn geld terug willen maar tegelijkertijd ook b) zeker willen weten dat dit paard niet weer de verkoop in gaat. Desnoods door zelf zorg te laten dragen voor 'einde oefening'......

Jep, kan ik me helemaal in vinden!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:44

TS; wat een wond zeg, ik hoop dat die zonder al te veel littekens en ellende voor later gaat helen... Tja, dat paard, hij is al 18 jaar, wat wil je die nog gaan opvoeden als hij het al bij zoveel mensen heeft gedaan. Die gaat dat respect echt niet meer leren en dan nog zal hij altijd in professionele handen moeten blijven, anders begint hij gewoon weer. Het feit dat hij zonder aanleiding dit doet, geeft al aan dat hij verstoord gedrag vertoond. Sterkte met je beslissing en hopelijk neem je voor jullie een wijs besluit!

Lazypony

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:07

Mijn eerste reactie? Paarden zijn geen poppen die hebben hoeven en tanden en als ze de nood voelen die te gebruiken doen ze dat. Toen ik de foto's zag dacht ik niet meteen aan inslapen. Dat doe je gewoon niet zonder een goede reden. Laat eerst dat beestje onderzoeken op pijn, sommige paarden worden enorm agressief van pijn. Als dat uitgesloten is een goede trainer zoeken die weet hoe hij met dominante paarden om moet gaan. Als je er alles aan gedaan hebt dan moet je hem wel gewoon loslaten. Ik vind dat er te makkelijk word geroepen met opruimen en afmaken etc. Dit dier heeft niet voor jou gekozen en het blijft een dier.

StalNollie

Re: wat met een paard dat bijt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:10

Bij ons zou die enkeltje slager vaantjes garantie dat hij geslacht is

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:13

RianneEnzo schreef:
Mijn eerste reactie? Paarden zijn geen poppen die hebben hoeven en tanden en als ze de nood voelen die te gebruiken doen ze dat. Toen ik de foto's zag dacht ik niet meteen aan inslapen. Dat doe je gewoon niet zonder een goede reden. Laat eerst dat beestje onderzoeken op pijn, sommige paarden worden enorm agressief van pijn. Als dat uitgesloten is een goede trainer zoeken die weet hoe hij met dominante paarden om moet gaan. Als je er alles aan gedaan hebt dan moet je hem wel gewoon loslaten. Ik vind dat er te makkelijk word geroepen met opruimen en afmaken etc. Dit dier heeft niet voor jou gekozen en het blijft een dier.

Een 18 jarige nog bijsturen in zijn gedrag? Flinke uitdaging. Zeker als hij dit al eerder heeft gedaan en dit aanricht zonder enkele aanleiding. Dat is levensgevaarlijk. Een paard dat zo bijt, dat is niet puur pijn.
Eerlijk is eerlijk: Als dit een eerste keer was en zijn geschiedenis er niet bij zat had ik laten controleren. Maar met een herhaling van dit gedrag is het voor mij einde oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:15

Citaat:

dat hij met de fles is opgevoed zegt al genoeg.
hij heeft waarschijnlijk nooit geleerd dat je eerst moet waarschuwen, omdat hij geen regels en opvoeding heeft meegekregen.
zou hem naar iemand brengen die hem dat bijbrengt aangezien je jezelf waarschijnlijk niet capabel genoeg hiervoor acht (wat bijna niemand is!)
en anders naar de slager. Levensgevaarlijk zulke paarden, je moet voor altijd op je hoede zijn en dat is ook niet te doen..

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:16

RianneEnzo schreef:

Dit is geen gewoon dominantie gedrag, dit is zelfs voor een dominant paard afwijkend gedrag.
Niet alles kan gered worden of moet ook gered worden.
Het dier heeft inderdaad niet voor jou gekozen, wel jij voor het dier, en daarmee ook de verantwoording daar voor. Als hier doden of meer gewonden mee vallen is dat ook voor jou conto. Vraag is, wil je dat?