Siesjuh schreef:Wat mij opvalt is dat mensen zeggen dat het 'zielig' en niet diervriendelijk is om met hulpmiddelen als een bezem, longeerlijn of een shovel te laden, maar het niet zielig of dieronvriendelijk vinden als je 3 uur staat te klooien en je paard überhaupt niet meer weet wat je nou wil. Want ik kan me niet voorstellen dat dat voor een paard duidelijk is. Trailer op, trailer af, staan hannesen voor de ingang...nog een rondje, nog een keer achteruit, nog eens je grondwerk bevestigen...terwijl het met een hulpmiddel musschien wel duidelijk is en er de helft minder stress is en het paard wel binnen een kwartier geladen is...
Ik heb al een paar keer gezegd waar ik denk dat het hem in veel gevallen aan schort; training. Veel, heel veel mensen trainen het trailerladen nooit om 2u voor de wedstrijd er achter te komen dat hun paard helemaal niet zo makkelijk de trailer op gaat en dan moet het ineens met 'geweld' en dat vind ik verkeerd

Cer schreef:Ligt eraan of je een keus hebt ja of nee... maar de paarden die idd pertinent niet gaan zijn (gelukkig) wel de uitzonderingen
Ja daarom zei ik ook dat als paarden met spoed naar de kliniek moeten bijvoorbeeld, ik snap dat je dan andere middelen inzet

Ik zou zelf nooit 5u proberen.