'aanduwen' met heftruck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:36

Siesjuh schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen zeggen dat het 'zielig' en niet diervriendelijk is om met hulpmiddelen als een bezem, longeerlijn of een shovel te laden, maar het niet zielig of dieronvriendelijk vinden als je 3 uur staat te klooien en je paard überhaupt niet meer weet wat je nou wil. Want ik kan me niet voorstellen dat dat voor een paard duidelijk is. Trailer op, trailer af, staan hannesen voor de ingang...nog een rondje, nog een keer achteruit, nog eens je grondwerk bevestigen...terwijl het met een hulpmiddel musschien wel duidelijk is en er de helft minder stress is en het paard wel binnen een kwartier geladen is...

Ik heb al een paar keer gezegd waar ik denk dat het hem in veel gevallen aan schort; training. Veel, heel veel mensen trainen het trailerladen nooit om 2u voor de wedstrijd er achter te komen dat hun paard helemaal niet zo makkelijk de trailer op gaat en dan moet het ineens met 'geweld' en dat vind ik verkeerd :o.

Cer schreef:
Ligt eraan of je een keus hebt ja of nee... maar de paarden die idd pertinent niet gaan zijn (gelukkig) wel de uitzonderingen :j

Ja daarom zei ik ook dat als paarden met spoed naar de kliniek moeten bijvoorbeeld, ik snap dat je dan andere middelen inzet ;).

Ik zou zelf nooit 5u proberen.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 18:02

Als je een heftruck (of geweld/dwang) nodig hebt dan lijkt het mij dat er wat stappen in de training zijn overgeslagen en/of mis zijn gegaan.
In het verleden hebben wij een nieuwe aanwinst ook eens op deze wijze geladen.
Paard in kwestie had echt helemaal niets geleerd, stond van jongs af aan zomer en winter buiten op het land en werd los verweid.
Hartstikke sneu voor het paard, maar het was de beste manier op dat moment in die situatie.
Eenmaal thuis hebben we het paard alles stapje voor stapje geleerd.
Gelukkig nooit problemen gehad, ook niet toen we gingen oefenen met trailerladen.

dushishoeve

Re: 'aanduwen' met heftruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:41

Nou ik heb geen tijd om al onze paarden te 'leren' trailer laden. Als je paard de trailer niet in wilt is die ongehoorzaam. Heeft niks met training te maken. Als je hem uit de wei haalt loopt die ook aan een halster en touw met je mee. Idem met z'n stal in zetten wat ook een kleine ruimte is. Ze hebben gewoon met je mee te lopen aan een halster en touw. Zo simpel is het.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:58

Ik hoop niet dat ik ooit per ongeluk een paard aan jou verkoop.
Ik hou ook niet van flauw omgaan met een paard. Maar dit is slaat naar mijn idee wel om naar de andere kant.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:12

Ken ook de heftruc oplossing in de vorm zoals hier voor al aangegeven, trailer klem tussen 2 wanden, baal stro erop pikken en daarmee naar voren drijven, ideaal voor paarden die totaal niet te laden zijn om wat voor reden dan ook.
(ken ook alleen die waarbij het gebruikt is, die in die catagorie vielen)

Moet zeggen mijn paarden laden altijd gewoon, kan ik zonder mee te lopen trailer op sturen en eraf laten lopen, echter dit weekeind zei er ook eentje koekoek en ging echt de trailer niet meer op. Uiteraard had ik geen longeerlijnen oid bij me, aangezien ze er altijd zo op lopen, stond dan ook heel dom te kijken... enigste excuus dat ik die dag kon verzinnen is dat het paard ook echt op was als in heel veel gezien en gedaan, gaan nu maar weer thuis oefenen.
(geen heftruc gebruikt, even andere fjord geleend om op de trailer te zetten en dan die van mij ernaast en andere er weer af... ging nog niet echt top, maar ze ging er op en is weer thuis, had geen zin in oeverloze discussie met eigenwijze fjord die duidelijk nee zei en met 2 man en handen erachter zag zij meer als een prachtige sofa op op te gaan zitten en alsnog achteruit te gaan)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:32

Wij gebruiken een shovel met balenklem om koeien die niet willen lopen een duwtje te geven ,ze kunnen dan over het erf vervoerd worden en kunnnen alleen vooruit, staan tussen de balenklem in en worden van achter met beleid opgeduwd.Zitten geen scherpe dingen aan.
Werkt prettig ,gaat rustig ,zonder geschop of geruk,geen valpartijen.
Ik zal het nevernooit met een paard/pony proberen.Die reageren veel te heftig en zullen zich bezeren ,vallen,naar achter slaan of er van doorgaan.Ik heb dit ook nog nooit gehoord dat iemand het zo doet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:38

Veulen84 schreef:
Ibbel schreef:
Oh, tuurlijk heeft dat paard een reden. Bijvoorbeeld een nieuwe trailer, omdat de oude 'op' was. Dat kan best een reden voor een paard zijn om te zeggen: vergeet het, hoewel hij probleemloos al die jaren op de oude is gestapt. En met dat soort redenen kan je best even doorpakken om paardlief te vertellen dat deze trailer óók leuk is.

Nee je moet niet doorpakken. Je moet de tijd nemen om je paard te leren dat deze ook leuk is. De reden is dus dat je paard nooit geleerd heeft om op een andere te laden. Hij heeft geleerd die eerste trailer te laden (of te accepteren).

En dan komt er nu iemand met de opmerking ja maar... Als ie nou met spoed naar de kliniek moet. Ja, dan zou het misschien kunnen. Als de dag dat je paard met spoed naar de kliniek moet, precies valt op de dag dat je een nieuwe trailer krijgt. Anders was je natuurlijk al lang begonnen met geduldig oefenen met deze trailer laden.

Natuurlijk genoeg mensen die geen eigen trailer hebben en soms verschillende trailers moeten huren of lenen, helemaal in geval van nood heb je nu niet altijd tijd om de mooiste trailer bij een verhuurder uit te zoeken na een uitgebreid vergelijkingsrondje.
Als er iets met ons paard gebeurt is de kans ook best wel aanwezig dat ie op een trailer moet waar ie nog niet eerder op is geweest op dat moment. Nu is ons paard na iets meer twijfelen dan normaal tot nu toe altijd nog gewoon binnen enkele minuten een vreemde trailer op gewandeld maar je weet maar nooit, helemaal als je paard al gestressd is door pijn/ziekte en er dan nog extra spanning is omdat de trailer vreemd is kan ik me best voorstellen dat je een enkele keer niet zoveel keus hebt en hem in moet sluiten om hem erop te krijgen...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:42

Ik snap niet dat mensen zo extreem gaan om hun (geliefde mag ik hopen?) paard te laden.

Wat is er gebeurd met tijd en rust. Trailer is zoiets engs voor een paard/pony, beetje respect voor die angst. Erin dwingen gaat het echt niet minder erg maken, je stapelt alleen maar negatieve emoties op.

Ik heb nooit, nooit longeerlijnen, muren of hekken of zwepen of bezems of heftrucks gebruikt om te laden. Uberhaupt nooit hulpmiddelen. En toch veel paarden geladen, ook wel eens een paar die bekend stonden als 'onlaadbaar', en die liepen er niet zomaar in haha, maar gingen wel in acceptabele tijd, zonder gesteiger of rare dingen.

In noodgevallen vind ik het natuurlijk allemaal wat anders, dat is dan niet anders.

Mijn pony loopt er simpel op, en staat er ook super chill op, ben ook altijd alleen dus tja moet wel simpel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:46

Ik reageer toch maar even:
Ik zie veel reacties over dat de eigenaar maar gewoon met het paard trailer(laden) moet oefenen. Maar wat als je geen eigen trailer hebt? Ik ben een paar keer met mijn nieuwe pony weggeweest, en als we thuis opstappen gaat hij er makkelijk op. Maar op de terugweg? NO WAY. Na een kwartier met voer, lokken, opnieuw erop(vaak stonden er 2 benen op de klep), buiten werken, binnen lekker gras en snoepjes etc. wilde hij er toch niet op. Hij leek niet per se bang, maar hoe langer het duurde hoe banger hij wel werd. En hij kreeg ook door dat als we buiten even werkten, we daarna weer naar de trailer gingen. Dan toch maar met een longeerijn achter zijn kont, trekken, andere persoon van achter met vingers duwen en binnen aantrekkelijk maken. Dan staat hij er met 5 minuten in. IMO is een shovel met strobaal een nog vriendelijkere manier van het duwen en longeerlijn: zodra hij de billen raakt, en eventueel een klein zetje geeft, zal een paard al snel in de trailer staan lijkt me. Al hou ik dan weer helemaal niet van paarden erin slaan bezem tegen benen of echt paarden erin duwen. Daar hou je denk ik een nog banger paard aan over(tenzij je paard die dag gewoon een stronteigenwijze bui heeft en ineens de trailer niet in wilt haha. Maar dan valt het denk ik ook wel vriendelijk op te lossen dmv hekken of shovel die de weg afsluit)

En dan heb ik dus geen trailer. En dan gaat oefenen moeilijk(of je zou een keer een of meerdere dagen trailer moeten huren, maar omdat we dan ook een trekauto moeten huren wordt dat een duur dagje).

Toydoll, mag ik vragen hoe je dat uiteindelijk hebt gedaan en in hoeveel tijd? Gewoon uit interesse :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:53

Ik ga sowieso haat krijgen...

dushishoeve schreef:
Nou ik heb geen tijd om al onze paarden te 'leren' trailer laden. Als je paard de trailer niet in wilt is die ongehoorzaam. Heeft niks met training te maken. Als je hem uit de wei haalt loopt die ook aan een halster en touw met je mee. Idem met z'n stal in zetten wat ook een kleine ruimte is. Ze hebben gewoon met je mee te lopen aan een halster en touw. Zo simpel is het.

maar wij zitten op 1 lijn.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:29

Mijn ervaring is dat longeerlijnen vaak niet sterk genoeg zijn en als die een keer breken proberen ze het de volgende keer weer. In plaats van longeerlijnen gebruik ik twee zware spanbanden, die van 4 a 5 cm breed en een meter of 8 a 9 lang. Aan weerskanten aan de trailer haken en dan 1 persoon per spanband die het eind vasthoud en de band achter het paard langs brengt, op die manier sluit je ze goed op en ben je samen best sterk en de spanbanden breken nooit. Als je dit een paar keer zo hebt gedaan lopen ze de trailer al in als je de spanbanden tevoorschijn haalt.

Als een paard omhoog komt bij het trailerladen doe ik een halsriem om (halsters breken te gemakkelijk) een stevig touw van een meter of 10 er aan, dit touw over de borststang en dan zelf achter de trailer blijven staan. Dit in combinatie met de spanbanden maakt je behoorlijk sterk. Wel altijd rustig blijven en niet gaan slaan met zwepen bezems of wat dan ook.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:55

Haha nee geen haat hoor, kom nou ieder zijn/haar visie en mening.

Persoonlijk vind ik het erg kort door de bocht om te stellen dat een paard maar moet gehoorzamen en als deze de trailer niet op gaat per definitie ongehoorzaam is.

Mijn paard is jong en een enorme schijterd, wordt door alle training al een stuk minder maar een held zal het niet worden denk ik.
Daar kan ik me druk over maken en mijn ' ik ben de baas en geen prutsmuts' muts opzetten maar dan ben ik verloren.
Veel paarden laten zich leiden door een sterke en zelfverzekerde persoonlijkheid, zo ook al mijn andere paarden in de afgelopen 30 jr...maar deze merrie is uit ander hout gesneden.
Geen eigenwijze rotzak, in tegendeel een scheet van een paard en goud eerlijk....dit vraagt ze ook van mij.
Dus eerlijk? Als ik haar push of dwing gebeuren de grootste ongelukken.
Oefen ik in alle rust met de gedachte we zien het wel, dan heb ik een heel ander paard.
In het verleden bij de fokker kwamen er ook longeerlijnen, hulptroepen ect aan te pas...met als resultaat een levensgevaarlijk paard die uiteindelijk door de da gesedeerd moest worden om überhaupt weer rustig te worden.
Terwijl rust en een beetje enthousiasme want daar is ze gevoelig voor haar zo de trailer op doet lopen....eruit is een ander verhaal want dat vind ze nog steeds behoorlijk eng.
Maar het oefenen zonder stang doet dr goed...het met volle geweld eruit knallen doet ze inmiddels niet meer...ze mag voor het goede nog iets meer rust en geduld hebben maar tot dusver ben ik trots op dr.

En ja...wij hebben een trailer op stal die ik mag gebruiken.
Moet eerlijk bekennen als dat niet zo was geweest ik niet zo snel een paar keer per maand zon ding had gehuurd.

Toch ben ik voor de koop een paar keer naar timboektoe gereden om dit te oefenen met dr met trailer.
Maar ik ben misschien een beetje gestoord...haha.

Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit met welke hulpmiddelen iemand zijn/haar paard op de trailer zet.
Als het maar met rust en respect gaat...tis toch een levend dier die soms niks snapt van onze plannen en doelen.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:58

bruintje123 schreef:
Ik hoop niet dat ik ooit per ongeluk een paard aan jou verkoop.
Ik hou ook niet van flauw omgaan met een paard. Maar dit is slaat naar mijn idee wel om naar de andere kant.

Oh dus jij denkt dat wij niet eerst op een normale manier paarden gaan laden ?
Zoals aangegeven gebruiken wij deze methode alleen bij paarden die een trailer gewend zijn en het op dat moment vertikken. Jonge paarden of paarden die geen trailer gewend zijn worden eerst op een normale manier geladen. Willen ze niet of zijn ze bang, trailer in gangpad en opsluiten. Niet pushen maar even wachten. Daarna opdrijven met de strobaal. Staan ze er binnen 5 minuten op. Na hun bak voer als beloning zijn ze de volgens jullie oh zo zielige en enge strobaal allang vergeten.

EVEN VOOR DE DUIDELIJKHEID!!!!! DE STROBAAL RAAKT HET PAARD NOOIT OF TE NIMMER.... DEZE WORDT GEBRUIKT OM HET PAARD OP TE SLUITEN EN IS VOOR ZOWEL PAARD ALS MENS EEN STUKJE VEILIGER ALS EEN LONGEERLIJNTJE DIE KAN SNIJDEN IN ZOWEL PAARD ALS HAND VAN DE MENS.

Stel jullie toch eens niet zo aan zeg. Jullie doen net alsof wij onze paarden mishandelen of slaan oid. We sluiten ze alleen op. Meer niet.
En ze hebben gewoon te luisteren. Ik ga niet met elk paard natural horsemanship doen en vragen of ze alsjeblieft willen luisteren. Nee je moet lekker 3 uur voor de klep van de trailer staan met een paard wat er schijtziek van wordt. Je paard is een stuk blijer als hij na 5 minuten een uitgebreide beloning krijgt na een zetje in de goede richting. 6 minuten later is hij het alweer vergeten hoor;)

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:59

Een keer meegemaakt dat een paard niet geladen wilde worden. Het werd door de eigenaar de nieuwe eigenaar de pensionhouder en de nieuwe pensionhouder geprobeerd om het paard met een grote doek over het hoofd een ander was bezig om het paard er voetje voor voetje op te krijgen terwijl een ander met een bezem tegen zijn kont aan stond te duwen en de ander stond te trekken aan het touw van de staltoom. En dan nog boos worden als het paard zich los weet te trekken. Er lopen heel wat "deskundige" rond als je hen mocht geloven.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:04

Somboby schreef:
Een keer meegemaakt dat een paard niet geladen wilde worden. Het werd door de eigenaar de nieuwe eigenaar de pensionhouder en de nieuwe pensionhouder geprobeerd om het paard met een grote doek over het hoofd een ander was bezig om het paard er voetje voor voetje op te krijgen terwijl een ander met een bezem tegen zijn kont aan stond te duwen en de ander stond te trekken aan het touw van de staltoom. En dan nog boos worden als het paard zich los weet te trekken. Er lopen heel wat "deskundige" rond als je hen mocht geloven.

:')

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:10

Nou nou Dushishoeve rustig maar....

Je praat over " jullie" geen idee wie je daarmee bedoeld maar ik heb nergens gezegd dat het zielig of paardonvriendelijk is.

3 uur met een paard staan hannesen voor een laadklep is zonde van je tijd en energie die het kost.
Kortom daar schiet geen enkel mens noch paard wat mee op.
Stresslevel schiet soms alleen maar meer omhoog en de meeste mensen raken gefrustreerd.
Een combinatie die garant staat voor mislukking als ik het zo even mag noemen.

Zoals ik al eerder aangegeven heb is er in mijn beleving een verschil tussen een stal en een eigenaar met bv 1 paard die graag een evt probleem Wilt oplossen.
Een stal gaat daar nou eenmaal anders mee om ( de meesten) en dat is logisch dat begrijp ik ook wel.
Niet per definitie slecht of zielig ( om maar even dit woord te blijven gebruiken)....alleen ik als eigenaar van 1 paard die nog niet veel ervaring heeft met laden denk daar anders over.
Met name over je eerdere post waarin je stelt dat een paard welke de trailer niet op wil een ongehoorzaam paard is.
In je laatste post ben je subtieler en genuanceerder....dat kan ik prima volgen en begrijpen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:15

Wat ik me dan afvraag, hoe reageren de paarden die niet willen dan uiteindelijk als ze op de trailer staan.
Ik weet dat de mijne de trailer echt afbreekt, verdoofd of niet. Zij wil absoluut niet in zo een kleine ruimte staan.
Hoe reageren de paarden die niet gewend zijn om in een trailer te staan, en dan vooral degene die bv net uit de opfok komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:15

Ik vind het bij die paarden die gewoon erg bewust zijn van hun kracht zo stom niet.
Mijn pony laadt super, maar ik heb eens gehad dat meneer doordat ik geen tweede persoon had die handig was er ineens niet op wilde.
Gewoon weten dat hij het toen kon maken, puur brutaal.
Toen heb ik mijn vader mijn pony gegeven met de instructies flink doorlopen, een rechte lijn en hop erin.
Ik mijn menzweep gepakt en ben er heen ruim achter gaan staan, toen hij wilde stoppen een flinke zwiep met mijn zweep gegeven en een brul.
Nou hij stond er eerder in als mijn vader zelf, hij moest bijna rennen. :+
Daarna nog eens met enkel zweep erbij en niks doen.
Daarna heb ik hem zelf geladen, en stond hij er eerder in als ik zelf: hij liep voor mij uit zo erin, dus hop ik zijn touw over zijn rug gegooid en bilstang erachter.
Gisteren kon ik hem in mijn uppie laden met een appeltje erbij, zonder enige twijfel vrolijk de trailer in.

Sommige laadproblemen zijn ook gewoon veroorzaakt door mensen zelf.
Dit probleempje wat ik had ook, maar ik had gewoon niemand anders die handig was.
Nu heb ik dat in een vroeg stadium de kop in gedrukt, maar ik zie veel te vaak mensen eerst veel te lang aanmodderen voor het opgelost wordt.
Ook vaak paarden die écht schijt hebben aan hun eigenaar en dan dus zeker die trailer niet op willen.

Heb ooit van een stalgenoot een pony geladen.
Ze was alleen met pony van haar dochter en ik hielp even met zijn transportbeschermers om doen.
Zij kan zelf dat soort dingen niet goed, dus ik zeg zal ik hem er even in zetten?
Ik die pony gepakt, hup in een keer erin, vastgezet en klaar.
Zegt ze: hoe deed je dat nou? Hij vertikt het normaal om erin te gaan! :Y)
Wist ik veel, ik heb gewoon die pony gepakt en erin gezet, wist ook niet dat hij lastig te laden was trouwens.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:21

cissie schreef:
Nou nou Dushishoeve rustig maar....

Je praat over " jullie" geen idee wie je daarmee bedoeld maar ik heb nergens gezegd dat het zielig of paardonvriendelijk is.

3 uur met een paard staan hannesen voor een laadklep is zonde van je tijd en energie die het kost.
Kortom daar schiet geen enkel mens noch paard wat mee op.
Stresslevel schiet soms alleen maar meer omhoog en de meeste mensen raken gefrustreerd.
Een combinatie die garant staat voor mislukking als ik het zo even mag noemen.

Zoals ik al eerder aangegeven heb is er in mijn beleving een verschil tussen een stal en een eigenaar met bv 1 paard die graag een evt probleem Wilt oplossen.
Een stal gaat daar nou eenmaal anders mee om ( de meesten) en dat is logisch dat begrijp ik ook wel.
Niet per definitie slecht of zielig ( om maar even dit woord te blijven gebruiken)....alleen ik als eigenaar van 1 paard die nog niet veel ervaring heeft met laden denk daar anders over.
Met name over je eerdere post waarin je stelt dat een paard welke de trailer niet op wil een ongehoorzaam paard is.
In je laatste post ben je subtieler en genuanceerder....dat kan ik prima volgen en begrijpen.

Bedankt voor je begrip. Is ook niet specifiek aanvallend op jou bedoeld ofzo. Maar zoals er op bokt vaak gereageerd wordt klinkt het net alsof bij hun alles zo lief leuk en aardig verloopt maar ondertussen in werkelijkheid...
Daarmee bedoel ik te zeggen dat typen op een toetsenbord wel heel erg makkelijk gaat naar honderden mensen die je waarschijnlijk toch niet kent. Ik weet zeker dat 80% van de bokkers niet eerlijk is over hoe het er bij hun in werkelijkheid aan toe gaat of is.
Dat vind ik jammer. Want er zijn voor mij op bokt teveel 'uit het boekje' of 'ik doe het altijd zo' verhalen. Maar dit is off topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 23:32

dushishoeve schreef:

Dit zegt toch heel wat anders hoor.

Er staat hier niet dat jonge paarden eerst geleerd wordt, integendeel je hebt daar immers geen tijd voor schrijf je.
Ze hebben maar gewoon mee te lopen klaar basta uit.
Er staat niets over tijd geven, maar een bericht dat niets als ongeduld uitstraalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:40

JoskaH schreef:
Ik zie veel reacties over dat de eigenaar maar gewoon met het paard trailer(laden) moet oefenen. Maar wat als je geen eigen trailer hebt?

Als je wel een trailer /combi kan regelen voor vervoer, dan kan je dat ook doen om te oefenen.
Waar een wil is, is en weg. En wie niet wilt heeft altijd een excuus.

Het is echt geen schande om een trailer te huren om te oefenen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:47

Tobbes schreef:
JoskaH schreef:
Ik zie veel reacties over dat de eigenaar maar gewoon met het paard trailer(laden) moet oefenen. Maar wat als je geen eigen trailer hebt?

Als je wel een trailer /combi kan regelen voor vervoer, dan kan je dat ook doen om te oefenen.
Waar een wil is, is en weg. En wie niet wilt heeft altijd een excuus.

Het is echt geen schande om een trailer te huren om te oefenen.

Precies.

Mensen gaan zich pas bezig houden met een trailer als ze weg moeten. Paarden moeten ook leren dat het niet eng is, vertrouwen krijgen. Hoe kunnen we verwachten dat ze braaf een trailer oplopen als we 1x per jaar met de trailer op pad gaan. We willen ze van alles leren maar er tijd in steken om ze vertrouwd te laten raken met iets is blijkbaar niet nodig. Nee, dan gebruiken we liever allerlei hulpmiddelen op het moment dat we weg willen en het paard er net even anders over denkt. En zo heb je de volgende keer dus nog steeds een probleem. Best raar als je er goed over nadenkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:52

dushishoeve schreef:
Daarmee bedoel ik te zeggen dat typen op een toetsenbord wel heel erg makkelijk gaat naar honderden mensen die je waarschijnlijk toch niet kent. Ik weet zeker dat 80% van de bokkers niet eerlijk is over hoe het er bij hun in werkelijkheid aan toe gaat of is.
Dat vind ik jammer. Want er zijn voor mij op bokt teveel 'uit het boekje' of 'ik doe het altijd zo' verhalen. Maar dit is off topic.

Jammer dat je denkt dat 80% niet eerlijk is.
In plaats van woorden wil ik ook wel filmpjes posten van hoe dingen bij mij gaan.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:42

Tobbes schreef:
Jammer dat je denkt dat 80% niet eerlijk is.
In plaats van woorden wil ik ook wel filmpjes posten van hoe dingen bij mij gaan.
[ Video ]

Zo gaat het hier ook. Zo niet, heftruck erachter en de volgende keer doen ze het ook zo.

Ik snap het hele ''oeh wat zielugh arm beestje'' gedoe niet helemaal. We rijden ze echt niet aan met de heftruck ofzo :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 12:02

Wel een gedoe hoor, steeds als je op pad gaat met je paard en de trailer om die heftruck en die strobaal mee te zeulen.

Dan gaan die zweep en longeerlijnen toch een stuk gemakkelijker in de kofferbak.