Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:49

Gypsy schreef:
SindyKaya schreef:
Ik heb vanavond gesprek met de eigenaar. Heb besloten om er mee te stoppen..

Wat? Hoezo? -O-

Hippologic, er is een subtiel verschil tussen sturend aan het werk zetten en opjagen.

:j ik zet mijn paard op die momenten heel bewust aan het werk. Lijkt als opjagen, maar is heel gericht werken. Daarna is het weer een hele tijd een heel makkelijk paard. Moet gewoon af en toe even weer op z'n plek worden gezet. Heb dat overigens geoefend met prof begeleiding daarin dus niet lukraak wat bedacht. Het is onderdeel van de gebruiksaanwijzing van mijn paard en werkt goed, paard is graag bij mij maar af en toe krijgt ie het gewoon in zijn bol en mag hij even flink aan het werk. Daarna is het een heerlijk relaxed dier.

Sindykaya :(:)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:19

HippoLogic schreef:
Interessant dat de mensen die adviseren het paard rond te jagen zich helemaal niet lijken te realiseren dat dit ten koste gaat van de (toch al fragiele) relatie met je paard. Een paard dat wegrent is een rode vlag voor je relatie.

Daarom adviseer ik: bouw een band op, zorg dat je te vertrouwen bent (ik ben blij dat de TS inziet dat erachteraan jagen geen zin heeft) en zorg op die manier dat je paard bij je wil zijn. Dat kun je niet bij alle paarden afdwingen. Juist van een paard als Kaya kun je zoveel leren.

Van de andere kant: ik snap het ook als je lekker een ander paard zou zoeken. Het is immers jouw paard niet. En je bent daar wel met een bepaalde verwachting gekomen, een verwachting waaraan Kaya niet (meer) voldoet.

Simpelweg jagen bereik je inderdaad niets mee. Maar een join up heeft toch echt wel nut. Jij gaat jezelf neerzetten als leider, jij laat een strenge en consequente kant maar ook een verzorgende, spelende en vriendelijke kant zien. Het paard gaat jou hierdoor respecteren en, als je het goed doet, vertrouwen. Jij geeft hem rust, voedsel, water, verzorging, speeltijd, bescherming en vooral veel liefde. Hij gaat het juist fijn vinden om bij je te zijn.

Ik heb hier veel verschillende paarden staan. Paarden met dominantie, in zichzelf gekeerde paarden, met trauma en zelfs met agressie. Er is niets dat ik nog nooit met een join up heb kunnen oplossen. Zelf probleempaarden in training waar we niets mee konden, zorgde een join up voor grote vooruitgang. Ook bij dit soort paarden.

Een goede join up legt een hele belangrijke basis voor de juiste leiderschapsverhouding tussen jou en je paard. De nadruk ligt hier alleen op een goede, als je het niet goed doet (slechte timing, geen contact zoeken, verkeerde positie en verkeerde houding..) dan verpruts je de hele boel..

Anouk_H

Re: Ik ben het beu, paard blijft maar wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:44

Ahnee, dat zal vast geen fijn besluit zijn :(:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 06:56

Mooi gezegd xyzutu2

Over de mensen die "gericht het paard aan het werk zetten". Mijn ervaring is dat je paard een keuze geven en dat als uitgangspunt nemen (ipv je eigen agenda) vele malen beter werkt. Het lost het probleem gewoon op. Voor altijd.
Citaat:
Daarna is het weer een hele tijd een heel makkelijk paard.

Ik ben daar niet naar op zoek, ik wil het probleem altijd bij de wortel (en met een wortel) aanpakken en oplossen. Niet voor een hele tijd. Voor altijd. :D En daarbij een goede relatie houden met het paard.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:15

Ach, niet elk paard is gelijk en als hij nou die 4 keer per jaar even moeilijk doet en t is gelijk weer goed op te lossen heb ik niets te klagen over de band :+ de overige momenten staat hij mij heerlijk op te wachten met een hinnik bij het hek. Ja, arm dier. Ik heb verder ook geen probleem, ik snap de gebruiksaanwijzing van mijn paard. En dat is heerlijk :) Enige wat ik als doel heb is lekker ontspannen met en bij het paard en paard ook relaxed en dat doel is al lang bereikt. Ik geniet, paard geniet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-03-16 21:24, in het totaal 2 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:20

Min verzorgpaardje deed t ook, nu 7 jaar later is ze te lui ervoor en komt ze naar me toe. Maar ook nog niet altijd :+
Wat hier hielp was opjagen tot ze moe is en erna gaan rijden. Als ze gelijk komt dan geef je maar een keer alleen een lekkere borstelbeurt en zet je dr weer terug. Negatieve straffen en positieve belonen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:23

Heb hier 2 die ik al jaren rijd, niet altijd een respectvol doordat ze in een kudde staan en ik niet altijd even frequent kom etc. Een paard leert er echt wel van als je m even toont wie de broek aan heeft.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:30

Wat jammer TS dat je besluit om ermee te stoppen. Of heeft het gesprek met de eigenaar nog nieuwe inzichten opgeleverd?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:40

Gister een heel fijn gesprek gehad.
Eigenaar is bereid mij te helpen ( hoe ze het met de moeder heeft opgelost )
Mocht het niet helpen vind ze het helemaal niet erg dat ik er mee wil stoppen. Mocht ik het ooit wel weer willen oppakken dan mag dat :)
Ik laat het nu zoals het is, ik wil mij eerst lekker op mij eigen Shet storten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:41

Toch een goed gesprek dus :) enne lekker genieten van je eigen pony. Het blijft een hobby en daar moet je wel veel plezier aan houden :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 21:25

Gesprek was inderdaad fijn, mag morgen bij een nieuwe pony kijken. Een fjord, ben erg benieuwd of het bevalt. Staat ook nog in de omgeving waar mijn eigen pony ook staat :)

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:09

Op de website van het bitmagazine staat een artikel: 12 redenen waarom je paard zich niet laat vangen in de wei..

Misschien dat daar de reden tussen staat dat ze zich niet laat vangen?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:01

Als je het weer wilt proberen, dan haal je alle andere paarden uit de wei. Wilt ze niet komen? Prima blijf maar een nachtje alleen buiten staan dan. Dat worden ze gauw zat want het is heel eng voor ze om alleen te staan en zeker wanneer het donker is. Maar dit hoor je alleen te doen wanneer alles lichamelijk is uitgesloten. Desnoods herhaal je het bovenste een paar keer en kom je laat in de avond terug om te kijken of ze zich dan wel laat vangen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:13

RianneEnzo schreef:
Als je het weer wilt proberen, dan haal je alle andere paarden uit de wei. Wilt ze niet komen? Prima blijf maar een nachtje alleen buiten staan dan. Dat worden ze gauw zat want het is heel eng voor ze om alleen te staan en zeker wanneer het donker is. Maar dit hoor je alleen te doen wanneer alles lichamelijk is uitgesloten. Desnoods herhaal je het bovenste een paar keer en kom je laat in de avond terug om te kijken of ze zich dan wel laat vangen.

Het zijn niet mijn eigen paarden en de eigenaar zal dit nooit goedkeuren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:06

Hoe was het bij je eventuele nieuwe verzorgpaard? Was het een leuke fjord?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 06:27

Begrijpelijk dat je stopt!! Hele nare eigenschap van een paard, kende er ook zo 1..Dit paard leek t heel goed te hebben en dat had ie ook maar toen ik het voor mezelf eens goed onder de loep nam bleek dit paard heel weinig respect te hebben voor de eigenaar.
Goed dat je stopt vind dat t de taak vd eigenaar is het paard een opvoeding mee te geven. Totaal onbruikbaar paard zo geworden door niet adequaat ingrijpen vd eigenaar. Zonde!!
Als het "leiderschap" nl bevestigd zou zijn wil een paard heel graag bij je zijn..Het is een kuddedier die graag aansluit bij de " alpha" in dit geval had de eigenaar dat moeten zijn en aan jou als verzorger deze rol moeten leren overnemen.
Als een paard gaat slaan naar je tijdens de " veldslag" om haar te vangen nam ik echt rigoureuze maatregelen ( dat paard kwam bij mij voorlopig niet op de wei!!) Eerst gingen we de regels duidelijk stellen en daar zijn tig methodes voor..denk aan parelli of warwick shiller allemaal mannen die dit probleem zeker kunnen verhelpen. Maar die taak is zeker niet aan jou vind ik..laat de eigenaar dat maar gaan oplossen..Die heeft nu een totaal onbruikbaar paard.
Goeie begeleiding is ook echt nodig bij dit soort problemen! Ik hoop dat je gauw een pony vind die het wel de moeite waard vind om bij je te willen zijn!
Mocht je zelf ooit een paard treffen die dit gedrag vertoont dan zul je wel echt zelf aan de slag moeten!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:56

HippoLogic schreef:
Hoe was het bij je eventuele nieuwe verzorgpaard? Was het een leuke fjord?

Het waren 2 hele lieve fjorden, ik mag er mee doen wat ik wil dus ik zie wel wat eruit komt :D
Ik kijk er in iig naar uit :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:59

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe paarden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:00

Klinkt goed :j veel plezier

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 18:56

Afbeelding

:D

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:12

<3 *\o/* <3

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 21:17

Heb besloten om het nog 1 kans te geven met Kaya, de eigenaar en ik gaan er allebei hard aan werken!
Ik heb besloten om met Kaya parelli te gaan doen, de eerste dvd word morgen ook besteld, ik wil er echt aan werken..
Iemand enig idee of die dvd's ook op een nederlandse site te bestellen zijn?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:05

Neem eens contact op met een Nederlands gecertificeerd Parelli instructrice. Die bestellen meestal in bulk en voor de members prijs.

Aankomende zaterdag is het Equiday in Ermelo. Daar zijn ze vrijwel allemaal met hun stand voor Parelli. Misschien kan je de dvd dan zo meenemen. En natuurlijk hun aan het werk zien.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 22:23

RianneEnzo schreef:

Ik vind dit heel gevaarlijk advies. Mocht je een paard hebben wat niet alleen kan staan, zoals de meeste heb je kans op een volkomen gestressed paard wat zich ook nog eens flink kan verwonden.

Ot: fijn dat je zo een goed gesprek hebt gehad met de eigenaar en jullie het samen gaan proberen op te lossen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 13:24

Even een update van hier, ik merk echt hoe moeilijk ik het vind om niet met d'r aan de slag te gaan.
Vooral omdat ik haar elke keer nog zie als ik bij mijn eigen shetlander ben. Vind het echt heel erg lastig, ook omdat ze nu wel heel vaak naar mij toe komt. Misschien hadden we gewoon een break nodig? Maar ik ben ook weer te bang om te beginnen omdat ik bang ben dat het weer zo afloopt..
Ik weet het even niet, ben ontzettend blij met mij nieuwe verzorgpaardjes maar ik kan Kaya niet vergeten :(