Paard is 'boven bang' ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Paard is 'boven bang' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 19:22

En nu staat ie op privé ;)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 20:09

Oh wat gek. Ik zie het ja, zal zo op de computer even kijken wat ik moet doen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 21:17

Doet hij het nu wel?

aldadiender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:23

Ja hoor, hij doet het :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:13

*\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:22

Dat ziet er al goed uit zo hoor. Enorm leuk paard.
Dat angstige waar je het over had? Heb je dat maar aan 1 kant of aan beide?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 10:47

Beide kanten. Maar dat is de ene keer heel heftig, en de andere keer is het er totaal niet.. Gister heb ik gelogeerd met de dubbele lijnen, niks aan de hand..

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:52

Vanmiddag voor het eerst les!! Spannend :o
Ik laat jullie weten hoe het gegaan is

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:56

EdkingEnzo schreef:
Beide kanten. Maar dat is de ene keer heel heftig, en de andere keer is het er totaal niet.. Gister heb ik gelogeerd met de dubbele lijnen, niks aan de hand..

Schoot me namelijk te binnen: misschien kan hij aan de ene kant minder goed zien als aan de andere kant. Maar dat lijkt dan niet zo.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 12:21

Nee het is echt aan allebei de kanten.

Mijn les... Tja, ik baal van mezelf. Wanneer ga ik zelf nou is ontspannen en genieten :(
Het begin heel gespannen, paarden werden naar binnen gehaald, alles rennen en druk.
Eerst aan de longe gehad, dat wilde ze nog even zien.

In de bak nog steeds wat gespannen. Paar rondjes gestapt en tijdens de ontspanning opgestapt. Toen ik er op zat voelde ik heel erg zijn spanning, waardoor het bij mij natuurlijk ook erger werd. Rechtsom aan de longe ging ok. Wel veel spanning.
Linksom heeft hij de neiging (ook gewoon tijdens het longeren) om naar het midden te komen en wil hij het liefst omdraaien. Wanneer je hem dan weg stuurt reageert hij angstig.

Tijdens het rijden wilde hij dat dus ook doen, gebeurde van alles om ons heen. Kwamen paarden in de bak, en langs de bak kwam ook een paard. Mijn instructrice wilde hem dus wegsturen en daar reageerde hij enorm heftig op. Een steigersprong, waardoor ik achter het zadel kwam en hij nog meer schrok en opzij sprong. Daar lag ik, enorm hard op m'n kont terecht kwam. Auw. En wat een domper.. oliebol zooi.. |( |o

Na even bij gekomen te zijn, in de longeerbak opgestapt en nog best fijn kunnen rijden gelukkig. Wel goed afgesloten.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 10:29

Zijn er nog mensen die het interessant vinden/het volgen? Anders dan stop ik er mee haha!

Ik ben er over na aan het denken om op zoek te gaan naar een bijrijder, voor 1 of 2 dagen. Die dan ook les gaat nemen, en misschien zelfs mij een beetje kan helpen.. Wat denken jullie?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:39

Wat een domper zeg :(:) maar zonder dalen geen pieken! Komt vast goed met de juiste begeleiding!

De juiste bijrijder kan inderdaad bijdragen aan zijn en jouw vertrouwen en kan dus zeker een meerwaarde zijn. Zou ik zeker overwegen :j

Ik lees nog steeds graag mee!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:40

Ik het zeker nog leuk om te volgen!
Het probleem komt mij bekend voor namelijk.
Balen dat de les niet zo goed ging, maar super dat je goed afgesloten bent.

Daarbij hebben onze paarden nog naast elkaar gestaan, dus ik hoop niet dat ze het elkaar geleerd hebben. :+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:55

Ik volg ook nog hoor Floor.
Een bijrijder lijkt me ook wel een goed idee. Ik zou dan denk ik wel zoeken naar iemand jou en Duque kunnen helpen. In ieder geval iemand die niet onzeker is.

Wel apart Jasmijn dat de paarden bij elkaar hebben gestaan en hetzelfde "probleem"hebben. :o

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 11:10

Jasmijn en Sure_ Lee komen jullie paarden dan van dezelfde africhtingsstal ? Of fokker? Dan ga er maar vanuit dat ze het daar wel opgelopen hebben. Tenzij ze uit dezelfde bloedlijn komen dan zie je ook nog wel eens overeenkomsten in gedrag. Bange paarden worden nog wel eens gebroken,overdonderd, krap gevoerd en door een "cowboy"afgericht. Komen de paarden dan later beter in het voer en worden ze wat meer mans dat komt de ware angst en schrik, paniek weer naar voren en kunnen ze hun snelheid ook weer makkelijker gebruiken. De angst eerst wat afgevlakt was doordat de paarden niet fit waren komt weer naar boven en ook de heftigheid van de reacties. Heb dit van een heel ervaren handelaar gehoord. Het is de manier om snel paarden af te richten en weer door te verkopen. Weet niet of het hier het geval is maar het wordt wel gedaan en je moet maar net geschikt zijn om zo'n paard door te rijden.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:31

Bij mijn paard komt het in ieder geval niet van de trainer.
Hij had dit probleem al bij mij.
Hij komt van een hele kleine fokker, dus dezelfde fokker ook waarschijnlijk niet. :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:37

Wat een toeval

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:24

Ik volg ook nog! Blijf het jammer vinden dat ik te ver van je vandaag zit om les / hulp te kunnen geven...

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:49

Leo schreef:
Wat een domper zeg :(:) maar zonder dalen geen pieken! Komt vast goed met de juiste begeleiding!

De juiste bijrijder kan inderdaad bijdragen aan zijn en jouw vertrouwen en kan dus zeker een meerwaarde zijn. Zou ik zeker overwegen :j

Ik lees nog steeds graag mee!

Thanks.. Ja baal er ook echt van.. En na gister nog meer, maar dat vertel ik zo even ;( denk idd dat ik maar is ga zoeken naar een bijrijder.

Jasmijn schreef:
Ik het zeker nog leuk om te volgen!
Het probleem komt mij bekend voor namelijk.
Balen dat de les niet zo goed ging, maar super dat je goed afgesloten bent.

Daarbij hebben onze paarden nog naast elkaar gestaan, dus ik hoop niet dat ze het elkaar geleerd hebben. :+

Oh echt? Heeft jouw paard ook bij E.lise gestaan? Toevallig. Maar ik heb al meerdere keren contact met haar gehad en bij haar had hij dit probleem niet. Misschien wel spanning met opzadelen enz. maar deed ze daar niks mee.

Thanks Shir! Ik ga dan idd zoeken naar iemand die stevig in zijn schoenen staat, en totaal niet onzeker/gespannen is!

Hilary schreef:
Ik volg ook nog! Blijf het jammer vinden dat ik te ver van je vandaag zit om les / hulp te kunnen geven...

Ja jammer.. Waar woon je als ik vragen mag? (Pb?)

Thanks allemaal! Ik ga even een berichtje kopieëren wat ik naar mijn 'instructrice' (doe t ff tussen haakjes omdat ze me natuurlijk nog maar één keer les heeft gegeven) heb gestuurd.

Hoi M. Dinsdag heb ik gelongeerd met de dubbele longe. Dat ging echt enorm goed! Meteen vanaf het begin totale ontspanning. Gister had hij een dag vrij. Vandaag wilde ik weer longeren met de dubbele lijnen. In de wei merkte ik het al, hij wilde niet naar me toe komen en liep steeds weg. Toen die eindelijk bij me kwam wilde ik het touw vast klikken, daar raakte hij van in paniek dus rende weer weg (de beweging naar zijn hoofd toe). Daarna nog een keer toen ik hem wilde aaien op zijn hoofd. Toen had ik het touw al wel vast geklikt, dus dat ging achter hem aan. Uit eindelijk dat goed gekomen en mee naar stal. Tijdens het opzadelen was hij ook écht heel erg gespannen. Extreem. Hij stond er helemaal van te trillen.
Dubbele longe was ook meteen paniek toen ik hem weg stuurde (niet met extreme druk, maar wijzend met mijn vinger en stem: 'Duque stappen') en hij bleef maar gaan. Uit eindelijk te pakken gekregen, wilde ik even wat goed doen aan de touwen, en weer hij stormt weg. Na 3x het ene touw maar er af gedaan en zo gelongeerd als maandag. Ging best redelijk! Toen ik m weer naar me toe haalde wilde ik even over zijn rug kloppen enz. Weer totale paniek.. Op zo'n moment als nu zie ik t echt even niet zitten en snap ik écht niet waar die paniek van hem nou vandaan komt.

Hij was dus enorm gestressed gister, en ik snap echt, echt niet waar het nou vandaan komt. Ik deed echt niet anders dan dinsdag.

Vanmiddag ga ik er alleen heen om hem, in het weiland vast te klikken, klein stukje lopen, en weer los. En dan gaan.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:31

Ik volg ook Floor! Heb alleen niet zo heel veel zinnigs te melden :')

Wat vervelend dat hij dan ineens weer zo gespannen is! Ik vraag me ook af waar dat vandaan komt. Vooral omdat je zegt dat je verder niks anders deed dan eerder..

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 21:05

Thanks jets..

Baal er ook echt van hoe het de afgelopen dagen ging. Vrijdag geoefend met alleen het aanklikken van het touw en meelopen. Dat is eigenlijk niet eens gelukt.

Morgen komt er al iemand kijken die interesse heeft in het bijrijden/helpen!

Ik heb evt 2 filmpjes van hoe het ging vrijdag met uit het land halen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:17

Tja, ik herken veel in je verhaal dus vandaar dat ik ook reageer.

Ik denk als je paard zo hierperdepiep is dat je beter niet kunt rijden. Doe ik hier ook niet met de mijne. Vaak haal ik er vlug eventjes een borsteltje over, geef een knuffel en vertrek. Ik loop liever geen risico met haar want er afvallen is niet leuk.
Verder geef het tijd, laat je paard goed wennen aan je. Niet rijden vind ik geen optie, zeker niet omdat er goede momenten zijn. Hij zal voorlopig wel zo blijven en misschien blijft hij altijd wel wat spits.

Wij hebben hier een drama queen van 12 jaar en zij is inmiddels al 7 jaar bij ons en gaat super goed. Maar ze blijft altijd wat rillerig met opzadelen (een speciale singel gekocht waarna het beter ging). Ik geef haar heel erg veel tijd en doe alles extra rustig. Gaatje voor gaatje singel aantrekken en heel veel knuffelen tussen door. OOk met de deken opdoen, is ze rillerig. Ze vindt dat soort dingen gewoon niet fijn en doordat ik het allemaal heel erg rustig doe met veel omhelzingen etc. gaat het fantastisch.

Je hebt gewoon heel onzekere paarden en mijn paard stuur ik nooit weg, word er nooit boos op, want dat werkt averechts. Na al die jaren aan kneuteren met haar kan ik inmiddels super op haar rijden (zelfs alleen buiten) en vertrouwd ze me volledig en ziet ze vrijwel alle spoken dapper onder ogen. O ja, wij lachen heel veel met en om haar. Inmiddels weet ze, een klaterende lach en plagen van haar betekent niets aan de hand. :)) }>

Of dit een paard wordt voor bijrijder dat weet ik niet. Volg je gevoel daarin. Mijn paard die rijd ik alleen, want ze is bij een ander zo weten we inmiddels uit ervaring gelijk weer depaniekzaaier van weleer, dus bij haar werkt dat niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 21:18

Wat een lastig probleem.
Ik denk dat het een communicatie/begrip probleem is wat veel tijd gaat kosten.
Probeer het voorlopig simpel te houden zoals je ook het opstijgen aangepakt hebt. Doen alsof je paard nog niets kent.
Pas opstijgen als hij aan de hand onspannen is en
Op jouw geconcentreerd. Lukt dat niet, morgen weer en dag.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:00

Klinkt echt enorm lastig Floor :\ Zeker omdat het zo wisselend is!

Ik ga mee met mijn voorgangers, probeer het een poosje echt heel laag in te steken. Stel kleine doelen, begin feitelijk weer een beetje overnieuw. Oftewel; het leiden oefenen, wijken voor druk oefenen en hierin je leiderschap duidelijk naar hem uitdragen zonder hem te willen overrulen. Iedere blijk van ontspanning (meegeven van de druk af, hoofd zakt, kauwen) belonen met stem en eventueel een stukje wortel bijvoorbeeld.
Ga niet over zijn grenzen als je al merkt dat hij nerveus is, wat Sizzle heel mooi zegt: morgen weer een dag. Het klinkt me in de oren alsof hij onveilig in zijn eigen lichaam zit. Hij zit veelal in een verhoogde alertheid en er hoeft maar heel weinig te gebeuren om hem naar de hoogste alertheidsfase te brengen (fase 5: vechten, vluchten).
Jouw doel zou nu moeten zijn hem veilig in zijn lichaam te laten voelen en veilig bij jou: jij bent zijn veilige basis, bij jou moet hij graag willen zijn.
Als hij met je meeloopt en ontspannen over komt, ga je hem poetsen en houd ook dat laagdrempelig. Breidt het uit met oefeningen waarin je hem laat wijken voor de druk. Blijf hem uitbundig belonen.
Laat desnoods het rijden, longeren met dubbele lijnen etc. even voor wat ze zijn en focus je op je communicatie met hem. Heb je eventueel een longeercirkel zodat je zonder lijn kunt werken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 10:45

Ik vraag het toch maar even voor de zekerheid: ik neem aan dat je je paard bij aankoop hebt laten keuren? Is er toen ook bloed afgenomen?