Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jelloy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:05

Geef mij maar ruintjess :') hengste kunnen, ik zeg niet alle, soms nogal kloterig worden zodra je ermee op buitenrit gaat en er merries bij zijn.( aangezien ik dagelijks samen met een weigenootje 2 km naar de bak moet stappen, heb ik liever een ruin aangezien zij een merrie heeft.) Persoonlijk kan ik met merries niet zo goed overweg.... Weet niet wat het is maar bij een ruin voel ik me ook wat veiliger. ;) En een ruin is nooit hengstig of wat dan ook, en rent ook niet in een keer achter de merries aan. :j

bestbuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:42

Niet alle ruinen en merries zijn hetzelfde natuurlijk, maar over het algemeen kunnen merries wel vaker wat chagrijniger zijn als ruinen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:45

bestbuddy schreef:
Niet alle ruinen en merries zijn hetzelfde natuurlijk, maar over het algemeen kunnen merries wel vaker wat chagrijniger zijn als ruinen.

De enige chaggo merries die ik ken, zijn merries waar verkeerd mee omgegaan wordt......

JudithGigi

Re: Verschil tussen een ruin/hengst en een merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:51

Mijn voorkeur gaat toch uit naar hengsten en merries :D die hebben naar mijn gevoel toch net wat meer karakter dan ruinen, en dat vind ik altijd wel interessant

Het enige nadeel aan hengsten vind ik dat ze niet makkelijk te stallen zijn. Veel stallen willen ze niet, en anders kunnen ze nauwelijks naar buiten..

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:55

Ik heb het liefst een merrie. Kan niet precies zeggen waarom, maar op de een of andere manier heb ik meer een klik met merries.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:51

Geryon schreef:
capopjekop schreef:
Ik heb zelf twee merries lopen en een ruin. In het verleden heb ik vooral merries gereden en verzorgd. Ik vind het lastig te zeggen wat mijn voorkeur heeft, ieder paard is immers anders. Als ik een nieuw paard zou gaan kopen zou ik eigenlijk niet echt rekening houden met het geslacht. Alleen een hengst zou afvallen, maar dat is puur omdat ik dus al merries heb lopen.

Als ik puur naar die van mij kijk dan valt me op dat Hans veel speelser is dan Grietje en Amber. De twee dames zijn slim, maar ze gebruiken die slimheid vooral om aan eten te komen. Hans gebruikt zijn hersens ook graag om streken uit te halen zonder dat daar perse voer tegenover staat. Hij is ook meer op mij gericht dan de dames. Die hebben geen interesse in mij zodra ze eten hebben gekregen. Hans komt gewoon even gezellig buurten als ik poep aan het scheppen ben in de wei. Amber is erg dominant, maar werkt wel graag voor je als je het op een eerlijke manier van haar vraagt. Ze had vroeger wel ontzettend veel last van haar hengstigheid en was een echte bitch tegen andere paarden. Dat wordt nu gelukkig minder nu ze ouder wordt. Hans is echt een banketstaaf rozenwater, maar hij daagt de rest wel weer graag uit door irritant te doen.

Dit is precies hoe ik merries en ruinen ook ervaar.

Merries zijn als katten en ruinen zijn honden :P (voor degenen die het verschil hond kat kennen)

Hahaha wat een leuke stelling :+ Ik haat katten maar ben gek op merries :D (en heb er 2)
Volgende week halen we ons nieuwe hengstje op (die niet lang hengst zal blijven hoor), dus ik ben
heel benieuwd hoe ik dat zal ervaren :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:56

JudArthos schreef:
Mijn voorkeur gaat toch uit naar hengsten en merries :D die hebben naar mijn gevoel toch net wat meer karakter dan ruinen, en dat vind ik altijd wel interessant

Het enige nadeel aan hengsten vind ik dat ze niet makkelijk te stallen zijn. Veel stallen willen ze niet, en anders kunnen ze nauwelijks naar buiten..

Dat is inderdaad een nadeel bij veel stallen. Mijn hengst kan lekker buiten staan met zijn shettenvriendje, maar dat had bij heeeel veel andere stallen ook echt niet gekund.

marinPORTRET

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:19

Mijn voorkeur ging ook altijd uit naar ruinen door de gelijkmatigheid in stemming, maar er kwam een merrie op mijn pad en ik ben helemaal verliefd. Ook als ze hengstig is kan ik goed met haar werken en rijden, maar bij alles geldt dat ik met haar samenwerk en niets afdwing, want dan kan ze (vanuit spanning) heel heftig reageren of en zich hierin totaal gaan afsluiten. Ze reageert heel sterk op mijn stemming en ademhaling, maar ze is ook wel bijzonder gevoelig in het algemeen. Persoonlijk vind ik dit alleen maar prettig omdat je heel subtiel met haar kan communiceren en leerzaam omdat ze me leert om heel precies te zijn in wat ik met mijn lichaam doe. Daarbij vind ik de pit en de charme die ze heeft erg leuk :D. In de toekomst zou ik weer voor een merrie gaan.

xMinimiltonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 19:41

Ik heb niet echt een voorkeur, qua geslacht. Ieder paard heeft verschillende karakters, de meeste zeggen ook wel dat merries vaak chagrijniger zijn, maar dat verschilt bij ieder paard. Heb momenteel zelf een merrie, die ook wel wat gevoeliger is alleen niet echt chagrijnig of zo iets dergelijks. Ruinen zijn vaak het rustigst maar dat is ook niet bij elke ruin zo, wel ben ik er ook mee eens dat de hengsten het vaakst hitsig zijn en ik vind zelf het meest onvoorspelbaar.

DebbieNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:22

hoi

ik heb altijd alleen maar ruinen gereden, verzorgd enzo..
Ik ben dus ook voor t gemak op zoek gegaan naar een ruin als 1e eigen paard.

Kwam thuis met een merrie
Het enige wat ik aan haar merk, wat net zo goed puur karakter kan zijn trouwens, is dat ze altijd heel blij is mij te zien... als ze de dagen ervoor niet heeft hoeven werken..
Als ze de dag ervoor wel heeft moeten werken en ik kom dan dr stalletje in is ze niet bepaald geintresseerd.. dan ziet ze me liever vertrekken volgens mij haha...
Dus heb t idee dat ze je meer kwalijk nemen..
maargoed.. hoeft niet persee een merrie eigenschap te zijn maar is wel iets dat ik voor t eerst ervaar bij een paard :p

oneunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:46

Er zijn wel wat stereotype verschillen, maar wat betreft mijn ervaringen ligt er ook een hoop aan het karakter en simpelweg de manier waar er mee omgegaan wordt. Opvoeding zou je bijna kunnen zeggen. Voorkeur voor hengst, merrie of ruin heb ik dan ook niet. Als je een goede klik en communicatie hebt is het prima.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:22

Ik heb een paar ruinen gehad en heb nu al 6 jaar een merrie.
De merrie is het fijnste paard wat ik heb gehad. :)
Het is een karakterpaard en het heeft best lang geduurd voor we echt een combinatie waren.
Maar als je dat eenmaal hebt bereikt, dan heb je er ook wat aan, dan wil ze ook 100% zich inzetten voor je.
Ik vind mijn merrie veel meer een echt paard, dan de ruinen die ik heb gehad.
Ze heeft stemmingen, humeuren en ik moet daar altijd rekening mee houden.
Zij voelt ook haarfijn mijn stemmingen aan en reageert daar ook weer op.
Maar dat maakt juist dat je beseft dat je met een levend wezen te maken hebt en niet gedachteloos of onrespectvol je gang kan gaan, dat krijg je meteen weer terug.

Nu ik mijn merrie al zo lang heb, vind ik de meeste ruinen zo gelijkmatig en eenvoudig. :)
Daar is ook niets mis mee, het lijkt me heerlijk om zo'n ongecompliceerde ruin te hebben.
Ook in de groep kan mijn merrie zich zo als een echt merrie gedragen, met al het gillen en merriegedrag wat erbij hoort. :')
Maar goed, ik heb nu eenmaal mijn merrie en we zijn ondertussen al helemaal op elkaar ingespeeld.
Dus ik zou haar voor geen goud willen missen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:24

Jeetje wat een vooroordelen lees ik hier.

Natuurlijk zitten er wel verschillen in, maar het verschilt ook per paard.

Ik heb geen echte voorkeur. Toen ik 12 was, was mn eerste eigen pony een hengst. Daarna van alles gehad. Nu hebben we 2 ruinen, 1 merrie en 1 hengst. Dat mensen moeilijk doen om hengsten ligt vooral aan de mens. Op engelse/recreatieve stal veel gezeur van mede pensionners. Nu staat hij op een westernstal met nog iets van 6 hengsten en is er niks aan de hand. Ook met buiten staan niet.

Onze merrie is super braaf, maar heeft karakter en dat is prima.

Onze ruintjes zijn super braaf. Beiden echt betrouwbaar en goed opgevoed. De d pony is heel sociaal. De shet wat minder. Maar vaak zat al ruinen tegengekomen die niet sociaal zijn.

Onze ruintjes zijn echt doodbraaf, maar zijn niet hun karakter kwijt en hebben veel humor op een leuke manier.

Qua werk maakt het echt niet zoveel uit. Hengst is het groenst, maar doet keihard zijn best. De merrie laat je echt niet zitten. Bij mn ruin ligt het echt aan jezelf, hoeft het niet, doet ie het niet...

Heb ook weleen paar keer merries gehad en ruinen die weer compleet anders waren.

Echte problemen komen doorgaans ergens anders vandaan, dus bij aankoop kijken we niet naar geslacht.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 01:34

Mij ook sowieso een merrie. Geen idee waarom, op de een of andere manier trekken ruinen mij totaaal niet aan. De reden kan ik nog niet mijn vinger opleggen.

Hengsten heb ik altijd wat respect voor gehad.. Bij mijn oude manege stond een prachtige hengst, maar kwam niet in de buurt van dr stal of er vlogen benen langs je oren af. Sindsdien ben ik niet bang maar respect heb ik er zeer zeker voor haha.

Een merrie heb ik het liefste. Lekker pittig, vaak een mooie uitsraling en mits je weet hoe je ze moet behandelen heb je hele fijne paarden eraan. Ik kom ook altijd bij de merries uit. In al die jaren maar 1 ruin gereden haha

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:24

Momenteel een merrie in mijn bezit, en ik zou haar niet willen omruilen. Braaf beest, maar ze maakt meteen haar gedacht duidelijk en dat communiceert zo fijn. In tegenstelling tot de ruinen die ik heb gereden, die vinden alles wel prima en zijn eerder 'leeg' :+

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 15:14

Een merrie, absoluut en niks anders! *\o/*
Ik hou van dat karakter en ik voel me gewoon meer verbonden met een merrie :') Die pit die ze soms hebben (vooral als ze lekker hengstig zijn), dat bitcherige gedrag en soms kunnen ze zo heerlijk nijdig zijn en aanstellen als ze het ergens niet mee eens zijn :') Maar als ze eenmaal voor je gaan, dan vind ik dat echt toppers.

Een ruin vind ik een 'goede vriend/sul', maar ik mis inderdaad soms wat pit. Is misschien ook per ras verschillend hoor, dat zeker.

Ik vind het leuk om in strijd te gaan met merries. Maar ik hou gewoon meer van de karaktertrekjes van een merrie <3

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:55

Een ruin deel je mede wat er moet gebeuren,
met een hengst onderhandel je..
en met een merrie discuseer je.

Zo kun je het denk ik omschrijven.
Uiteraard is dit een algemeen plaatje. Want je hebt ook ruinen die denken dat ze hengst zijn, of makke merries die alles prima vinden.
Maar over het algemeen zijn merries vrij heftig en echt een eigen willetje. (nogmaals, dit geldt niet voor alle merries, het verschilt, net zoals bij mensen).
Hengsten voelen zich heel wat maar als je op de juiste momenten de leiding pakt en een team vormt, willen ze heel graag voor je werken. (tevens, hengsten doen dit vaak niet onder invloed van een flinke dosis hormonen.. dan vergeet het maar).
Ruinen hebben die hormonen natuurlijk niet meer en zijn vaak zachtaardig van karakter. Als je een goed team vormt met een ruin heb je de wereld. Vaak zie je ook dat ruinen doetjes worden of allemansvriendjes.

Maar ach, zoveel paarden zoveel verschillende karakters. Ligt ook aan wat ze hebben meegemaakt en hoe jij bent als 'leider'.

Ik heb de voorkeur voor een man.
En dan niet echt voor hengst of ruin, want ik heb altijd ruinen gereden en heb nu een hengst voor mezelf.
Maar ik ben gewoon een mannen-vrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:02

RoyceMack schreef:
Een ruin deel je mede wat er moet gebeuren,
met een hengst onderhandel je..
en met een merrie discuseer je. .

"Van een ruin kun je het eisen.
Van een hengst kan je het vragen.
En bij een merrie moet je je verzoek drievoudig schriftelijk inleveren en hopen op goedkeuring" :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:10

Geef mij maar men ruin :)! Voor mij is hij lekker duidelijk, en ik weet meteen als ik aakom hoeveel zin hij heeft op de manier waarop hij roept naar me. En ik hou wel van 'het braverige sullige type'. Ik ben doodgraag met paarden bezig, maar 'extra veel pit' hoeft niet voor me :')

ilseilse2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:50

Ik zou zeker voor een ruin gaan!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:53

ilseilse2305 schreef:
Ik zou zeker voor een ruin gaan!

Me 2!

Vaak lekker nuchter, maar lang niet allemaal willen ze niet werken!
Die van mijn pakt alles vast, snuffelt overal aan en paradeert af en toe als een hengst door de paddockxP
En voor de kar zijn die twee ook heel erg showerig.
Wel is hj lekker rustig en blijft gewoon rustig staan, ipv de hele tijd te draaien, en een grote mond heeft hij nooit (wat veel merries dus wel hebben)

Edit; Geen suffig ruintje dus:

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik ben het er mee eens dat elk paard anders is!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:59

ik heb ook voorkeur voor het mannelijke geslacht, hengst ruin maakt me niet uit. gewoonweg omdat ze kunnen leren hun hormonen te bedwingen. Een hengst mag immers ook niet hel hele jaar door dekken. hij wacht tot hij mag.
een merrie reageert gewoon op haar hormonen.

moet er wel bij zeggen dat zich dat heeft verplaatst over de jaren heen, doordat je zelf meer ervaring krijgt. Eerder waren het merries en ruinen, nu ruinen en hengsten. Een hengst is nu eenmaal vaak minder vergevingsgezind wanneer je hem niet begrijpt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:59

Veralgemeniseerd he.
- hengsten zijn vaak minder scheiterig, minder bang uitgevallen dan ruinen en merries. En vaker flegmatiek.
- merries zijn vaak minder flegmatiek. Kunnen echter heel snel beledigd zijn, je kunt moeilijker aan ze komen.
- ruinen zijn gelijkmatiger gestemd.

Ik heb geen voorkeur. Ja, ene hengst kan ik hier niet houden tussen mijn paarden dus die zou het nooit worden. Spijtig hoor, heb een hengstveulen dat ik ergens niet kwijt wil, en ook niet wil ruinen....

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:01

Ik heb niet echt een voorkeur.
Beiden hebben positieve kanten.
Een hengst zou ik niet willen i.v.m. stallen en dat je de meeste hengsten niet echt een dierwaardig leven kunt geven (kunnen vaak niet met andere paarden, en kunnen zich niet uiten vanwege de hormoonaanmaak.) dit zou ik een paard niet aan doen.
(natuurlijk zijn er uitzonderingen qua hengsten, sommigen kun je bijvoorbeeld prima met ruinen of een andere hengst huisvesten, dan is het geen probleem)

Ruinen zijn fijn omdat ze je sneller vergeven en omdat ze veel vaker dingen leuk vinden.
Wel is mijn ervaring met ruinen dat ze sneller iets eng vinden, ik weet niet of dit altijd zo is.
Ruinen vind ik echte goedzakken.

Merrie's vind ik fijn omdat ze echt een spiegel van mij kunnen zijn.
Van het hengstig zijn van mijn merrie's merk ik persoonlijk helemaal niks, behalve dat de 23 jarige dame gewoon echt voor je neus staat te pissen. :\
Maar gelukkig doet de 4 jarige dat (nog) niet.
Qua karakter veranderen ze niet echt. Nog even lief en knuffelig (en soms niet zo lief en knuffelig)
Merrie's vind ik wat pittiger dan ruinen.

Natuurlijk zitten er vast paarden tussen die totaal niet zo zijn, maar dit is mijn belevenis.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:04

Ik zou gewoon kijken naar het INDIVIDU. En niet naar het geslacht. Er zijn namelijk te veel uitzonderingen. En straks tref jij de uitzondering. Ik heb hier merries rondlopen, en geen een ervan kan worden omschreven als `merrie achtig`. Van hengstigheid merk ik niets bij hen. Zit natuurlijk in de bloedlijnen, of in Sams geval, het ras. Ze hebben alledrie een prettige werklust en zijn gevoelig met rijden. Dat wil zeggen dat ik er niet zo aan hoef te komen. En voor luilakken zoals ik is dat prettig.