Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Re: Je hebt een paard maar doet er weinig mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 21:26

Ik krijg altijd sterk het idee alsof mijn paard het werken juist niet leuk vind. Altijd als ik met een longeer touw aan kom of andere spullen om aan het werk te gaan. Dan kijkt ze altijd zo van; ooh komt zij ook weer aan het is weer zo ver.

Fehu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:29

Mja, als mijn paard een tijd op rust heeft gestaan (dus in de wei/ paddock met een hoop tutten met hem van mijn kant) omdat ik weer eens in de kreukels lig, hou ik daar zeker rekening mee als ik met hem aan de slag ga. Ik rij dan wel helemaal niet meer maar om hem meteen aan de lange teugel in de piaff of appuyement te vragen is niet eerlijk. Ook longeerwerk wordt rustig opgebouwd. Het is anders inderdaad vragen om blessures.
Maar goed, als hij een vrije periode heeft verveelt hij zich niet en komen blessures vrijwel nooit voor (even afkloppen). Ook heb ik niet het idee dat hij uitdaging mist. Af en toe heb ik eerder het idee dat hij moe is van het geregeld en controle houden binnen zijn kudde. Uitdaging zat in dit geval.. :=

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:32

Dat is wel jou eigen interpretatie dat ze zo kijkt ;) maar goed je klinkt in alle posts zelf ook niet echt gemotiveerd dat kan je paard ook wel voelen. Merk dat het voor mijn oudje wel goed is om regelmatig wat te blijven doen en dat hij dan het werk leuker vind dan 1x per week iets doen. Moet het wel afwisselend houden maar wel blijven trainen anders is hij zo zijn conditie kwijt en dan gaan de jaren echt tellen. DA gaf ook aan gewoon blijven rijden daar blijven ze het beste bij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 05:32

Inderdaad een paard aan de gang houden is uiteindelijk voor het paard wel het beste! Iedereen heeft weleens een periode van mindere motivatie maar met de juiste instructie, en jezelf doelen stellen en bovenal je paard afwisselende arbeid te bieden hou je hem of haar toch echt het langst gezond en fris in zijn hoofd.. Dat zou motivatie genoeg moeten zijn toch?

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:32

Ik heb niet het hele verhaal doorgelezen, maar hier wil ik wel even op reageren:
Citaat:
Ik krijg altijd sterk het idee alsof mijn paard het werken juist niet leuk vind

Ik ken het probleem. Zelf heb ik een buitenrittenpaard dat niets van werken in de bak moet hebben, ik moet me er echt toe zetten om daar iets dressuurmatigs mee te doen, en dat valt echt niet mee. Mijn verzorgpaard had ook een hekel aan 'werken', maar zij vindt een beetje rustig langeteugelen wel weer grappig. Je merkt echt dat het haar goed doet, wat extra aandacht, en een klein beetje beweging.

Weet je, het is niet verplicht om te longeren, of te rijden. Je hoeft niet persé je paard hard te laten werken, je kunt ook gewoon samen een beetje keutelen. En vooral op zoek gaan naar iets dat jij en je paard WEL leuk vinden.

Helemaal met pensioen zetten... ik weet het niet. Er zijn paarden die hun hele leven niets anders gedaan hebben, en die zijn echt niet ongelukkig. Aan de andere kant, ik ken ook paarden die er alleen maar dik en stijf van worden.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 10:08

Ik ben van plan om wat met haar te gaan doen behalve rijden met tuig. Ik ga voor mezelf en het paard het opbouwen. Bijv. eerst 2 keer per week, dan 3 keer etc etc. Het zou denk ik nooit 7 dagen in de week worden maar goed. Ik ga proberen om nooit twee keer achter elkaar het zelfde te doen. Zo houd ik mooi afwisseling in het werk.

Dit ben ik van plan:
- In hand trail
- longeren met of zonder balkjes
- wandelen (alleen hoop ik dat dit lukt want ze is buiten wel sterk)
- Zonder zadel rijden (trail)
- Lange lijnen

Verder weet ik niks wat bij ons past.
Maar ik hoop hier mee om weer wat met haar te doen. En dat ze zo toch lekker in beweging blijft vooral als het vies weer is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 15:49

Jadybabe schreef:
Ik snap ook af en toe niet waarom mensen een paard hebben, ik vind het iedere maand serieus geld wat ik kwijt ben.

Idem...
Ik ben elke maand hoe dan ook 225€ aan mijn paard kwijt qua stalling.
Ik ben overtijd ongeveer 1700€ eraan kwijtgeraakt omwille van een operatie.

Ik steek niet zoveel geld in iets om er alleen naar te kijken of "aai paardje aai" te doen. Bij mij is het dus effectief 6/7 werkendag, 45 minuutjes trainen in de bak. Ik kan er enorm van genieten als we een doel behalen, als ze verbetert of als ik zelf verbeter. Ik geniet er ook weer iedere keer van als ik op haar rug zit, hou echt van het rijden, enkel maar grondwerk zou echt niks voor mij zijn.

Maar mijn paard zou zich liever lekker volvreten dan dat ze voor mij moet werken hoor. Die is gelukkig als ze in de wei kan staan grazen. Werken of zelfs nog maar aanwezigheid van baasje is niet iets wat zij nodig heeft... Gras en een vriendje wel.

Dus zeker niet schuldig om voelen. Jouw paard, jouw geld, jouw beslissingen!
Als de stalbazin netjes betaald wordt, heeft zij in principe niet te klagen. Kan wel begrijpen dat ze het raar vindt, fanatieke ruiters kijken wel vaker op bij mensen die liever knuffelen dan rijden, maar dan nog heeft ze zich niet te bemoeien wat jij wel en niet met je paard doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:52

Paard heeft ruimte en soortgenoten tot haar beschikking, krijgt eten en aandacht... gut wat sneu :+
Nee hoor...lekker latem kletsen, jouw paard heeft het prima.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:59

Mijn 22 jarige is al een paar jaar met een soort pre- pensioen (samenloop van omstandigheden) Af en toe moet ze nog wat doen en dat doet ze ook zonder problemen en verder staat ze gewoon paard te zijn met haar vriendinnetjes in de wei. En het zou mijn stalhouder echt een worst wezen wat iemand met zijn paard doet, maar goed ook anders had hij er een dag taak aan denk ik (bij ons staan nog wel meer "werkloze" paarden)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:28

Bambi1995 schreef:
Ik ben van plan om wat met haar te gaan doen behalve rijden met tuig. Ik ga voor mezelf en het paard het opbouwen. Bijv. eerst 2 keer per week, dan 3 keer etc etc. Het zou denk ik nooit 7 dagen in de week worden maar goed. Ik ga proberen om nooit twee keer achter elkaar het zelfde te doen. Zo houd ik mooi afwisseling in het werk.

Dit ben ik van plan:
- In hand trail
- longeren met of zonder balkjes
- wandelen (alleen hoop ik dat dit lukt want ze is buiten wel sterk)
- Zonder zadel rijden (trail)
- Lange lijnen

Verder weet ik niks wat bij ons past.
Maar ik hoop hier mee om weer wat met haar te doen. En dat ze zo toch lekker in beweging blijft vooral als het vies weer is.

Pas je op met zonder zadel rijden op een oudje? Je zit dan direct op de rug, dus als je niet helemaal lekker zit (en je zegt dat dressuur niet je ding is, recreatieruiters verslappen vaak in houding) verkloot je al snel de rug van je paard.

Overigens vond ik dressuur ook helemaal niet leuk, dodelijk saai. Tot ik het rechtrichten leerde kennen. Ineens veranderde een stom rondje rijden door de bak met hier en daar een wending of overgang in een ware kunst! Je paard in balans rijden, en daarvoor de rechtrichtende oefeningen gebruiken.
Wat eerst een doel was (een figuurtje rijden) werd nu een middel!
Dus misschien dat een goede instructrice in het rechtrichten je weer wat motivatie kan geven.
Rechtrichten begint op de grond en kun je freestyle, aan de longeerlijn of met lange teugels doen. Dat hangt er vanaf hoe ver je bent.

En van een sterk paard heb je ook geen last meer buiten. Immers heb je geleerd hoe je elk been individueel kunt besturen, dus is ze druk? Laat je ze toch lekker zijwaarts lopen op een lichte hulp.

Ik denk dat de motivatie bij jou en je paard dus gewoon weg is door gebrek aan nieuwe prikkels. Nieuwe informatie. Nieuwe uitdagingen.

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:29

Trek je er niets van aan. Mensen willen altijd zeuren.
Je mishandelt ze toch niet...

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:39

hallo :)

ik ken iemand en die doet ook niks met haar paard... maar dit ligt wat anders.
is een 6 jarige tinker die op een manege staat in een kooi zeg maar (is echt niet groot, kan hoofd niet buiten steken)

af en toe longeert er iemand haar paard of rijden er kindjes mee van de manege.

heel soms komt ze eens hem borstelen of zelf longeren. ze kan rijden maar ze wilt het niet en durft niet.
dit vind ik dan wel verwaarlozing...

maar bij jou ligt het ook anders..

je paard is ouder en staat steeds buiten. + je kijkt er nog eens naar ook ;) dus laat die commentaar maar links liggen

Rframblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:04

Ik ken iemand die echt helemaal niks doet met haar paard, hij staat er zo alleen in het weiland.
Jij doet er nog iets mee en zoals beauty_xxx al zei: je paard is al wat ouder ;)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 21:41

Ik weet ook niet echt wanneer het beter is om je paard met pensioen te doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:16

Volgens mij DA is pensioen niet goed mits gewoon gezond dan is regelmatig aan het werk het beste. Paarden zijn gemaakt om veel te bewegen en als dat pijnloos kan dan hoeven ze niet met pensioen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 07:51

Rust roest...

Kalmer aan doen, is geen weg roesten :D

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:19

ik heb er 2, 1 is 18 en de andere 2.5
die van 18 doet het rustig aan. die span ik af en toe een keer in.
die van 2.5 , daar doe ik ook nog niet veel mee. maar daar wil ik wel mee gaan beginnen.
mijn tijd is beperkt door werk en een kleine, dus ga nu 3x in de week. Vind het weinig, maar ze staan goed en lijden er niet onder

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:10

niet veel ermee doen is heel wat anders als er niet naar omkijken :-)
Kun je geen kleine buitenritjes maken?

Zolang zij lekker buiten kan staan en beweging heeft , samen met een of meerdere andere paarden, hoef jij je écht niet schuldig te voelen.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 11:35

Getup schreef:
niet veel ermee doen is heel wat anders als er niet naar omkijken :-)
Kun je geen kleine buitenritjes maken?

Zolang zij lekker buiten kan staan en beweging heeft , samen met een of meerdere andere paarden, hoef jij je écht niet schuldig te voelen.

buitenritten maken is een droom van mij alleen ik ben niet zo'n held op mijn paard. Ze is wat schrikkerig en ik ben bang dat ik er dan af val. Wat ik wel eens doe is in een rechte lijn op een landbouw weggetje. Maar verder durf ik niet. Eigenlijk moet ik gewoon eens mijn angst overwinnen en een heel rondje maken, maar overal waar je komt zijn honden die niet bepaald lief naar paarden zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 11:44

en een rondje wandelen? Echt een rondje he, niet even heen en weer. Samen met anderen naar buiten gaan?

dat wbt honden is lastig. Lopen die los?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 12:02

Getup schreef:
en een rondje wandelen? Echt een rondje he, niet even heen en weer. Samen met anderen naar buiten gaan?

dat wbt honden is lastig. Lopen die los?

Rondje wandelen zou kunnen, alleen moet ik dan voor de tijd wel flink oefenen met halthouden als ik het zeg en rustig met mij mee lopen in de bak.

Die honden lopen los op het erf maar omdat ze paarden zien gaan ze van het erf af en gaan ze om het paard rennen en blaffen en in de staart en benen bijten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 12:09

Als ze nog niet zo gehoorzaam is en niet op je let is het misschien een idee om grondwerk oefeningen te gaan doen..daar heb je onder het zadel ook profijt van. Misschien dat je daar eens paar lessen van kan nemen... Netjes halthouden hoort daar altijd bij.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 13:33

Evelijn schreef:
Als ze nog niet zo gehoorzaam is en niet op je let is het misschien een idee om grondwerk oefeningen te gaan doen..daar heb je onder het zadel ook profijt van. Misschien dat je daar eens paar lessen van kan nemen... Netjes halthouden hoort daar altijd bij.

Grondwerk doe ik inderdaad alleen dan gewoon de basisopvoeding. Halthouden, volgen, achterwaarts allemaal op commando en lichaamstaal. Maar ze is gewoon buiten heel sterk met wandelen. Ze is echt bere sterk. Dus kan dan in ieder geval het best ook een hoofdstel om doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:47

Als je het leuk vindt om meer met je paard te gaan doen is dat wellicht wel een mooie manier om te beginnen. Oefenen met grondwerk tot je paard goed genoeg op je hulpen reageert dat je er mee naar buiten kan, en dan mooie wandelingen buiten met haar gaan maken, steeds een stukje meer. Als je het idee hebt dat ze dat goed kan handelen kun je altijd een keer proberen om erop te stappen. Misschien wil er wel iemand mee om tegelijkertijd je paard vast te houden terwijl je erop zit met de eerste keren dat je naar buiten gaat, zodat je wat meer los kunt laten.
Zou toch leuk zijn als jullie straks samen naar buiten zouden kunnen? :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 13:52

Aleeneh schreef:
Als je het leuk vindt om meer met je paard te gaan doen is dat wellicht wel een mooie manier om te beginnen. Oefenen met grondwerk tot je paard goed genoeg op je hulpen reageert dat je er mee naar buiten kan, en dan mooie wandelingen buiten met haar gaan maken, steeds een stukje meer. Als je het idee hebt dat ze dat goed kan handelen kun je altijd een keer proberen om erop te stappen. Misschien wil er wel iemand mee om tegelijkertijd je paard vast te houden terwijl je erop zit met de eerste keren dat je naar buiten gaat, zodat je wat meer los kunt laten.
Zou toch leuk zijn als jullie straks samen naar buiten zouden kunnen? :)

Ja lijkt me heel gaaf, maar wat doe ik dan met die valse honden overal?