Hangend paard - hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:28

Mijn stalgenootje heeft haar paard Parelli getraind (level 3) en zij zet haar paard nooit vast. Haar paard staat met Parelli halster en de leadrope hangt los over de grond. Haar paard blijft keurig buiten staan en stapt ook nooit op de leadrope.
Met haar hulp ben ik ook Parelli gaan doen met mijn bijrijdpaard, ik ben nog lang niet level 1 maar mijn bijrijdpaard kan ook los staan. Even de stal in lopen om spullen te pakken en als ik terug kom staat zij nog keurig.
Ik zou dit op de trailer niet doen maar ik ken meer mensen die hun paard niet vastzetten tijdens borstelen en zadelen. Je kan een paard best leren netjes stil te blijven staan.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:31

Ww misschien moet je gewoon een keer flink voor dr flikker krijgen van een paard.

Dan kijken of je nog 'zonder corrigerende tik' verder gaat..
Ww.. zeg je alleen 'foei mag niet'???

Een paard slaapt er geen nacht minder om al hij het licht uit je ogen slaat (logies. Ts een paard) maar een gepaste corrigerendd tik kan soms ook geen kwaad.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:42

Mijn paard heeft dit ook lange tijd gedaan. Net zolang hangen tot het touw of halster brak en dan rustig verder gaan waar die mee bezig was. }:0 Op zijn flikker geven hielp niet. Lo staan ging prima, maar ik wil ook mijn paard gewoon vast kunnen zetten, vooral op vreemd terrein vind ik dat belangrijk. Ik kreeg toen van een vriendin de tip om hem een halster om te doen met elastisch kopstuk, fantastisch! het verbaasde hoofd dat hij het niet stuk kreeg, was te grappig. Na 2 weken dit halster gebruikt te hebben, heeft hij zelden nog gehangen. ik vond het ideaal.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:43

Maar boos worden helpt vaak niet........

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:44

Ik kan prima snappen dat als een paard iets levensgevaarlijks doet dat je dat afstraft. Of dat vervolgens achteraf een goede manier is geweest, is een ander verhaal.

Als er een optie is zonder het paard pijn te doen iets aan te leren in een situatie die niet direct bedreigend is, zie ik niet waarom je dat niet zou doen. Tsja, ze straffen elkaar ook. Maar ze gebruiken ook kleine signalen om elkaar iets duidelijk te maken. De enige reden die ik kan bedenken om dan alsnog negatieve of ronduit gevaarlijke methodes te gebruiken die vaak genoemd worden in dit topic is uit gemakszucht. Sorry, maar het is niet moeilijk om je paard op een vriendelijke manier iets te leren. Maar even een grote waarschuwing vooraf: de band met je paard kan beter worden door niet-eenzijdige communicatie en begrip 8)7

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:50

Mijn paard heeft jarenlang zonder problemen vastegestaan, kort, lang, op de trailer, allemaal geen probleem.

En ineens is er bij een bijrijder een klik omgegaan, ik weet niet wat er gebeurd is, maar paard was in blinde paniek, heeft de ring uit de muur getrokken en heeft zich 3 kwartier niet laten vangen.

Sindsdien kan ik dit paard niet meer vastzetten, de ene keer gaat het vanzelf, de andere keer trekt ze alles in paniek kapot, soms met deken opleggen, soms met borstelen, soms met het hoeven uitkrabben. Dus ik volg hier eventjes mee, want ik zie momenteel door de kapotte touwen de bomen niet meer.

Musiess

Re: Hangend paard - hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:59

Koeienband (wat hierboven als halsband aangegeven werd) wil ook nog wel eens helpen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:02

Enige tip die ik mee kan geven is om hem maar niet vast te zetten. Ik kan die van mij alleen vast zetten als er achter haar billen 'iets is'. Dus bijvoorbeeld in de wasplaats is geen probleem. Als ik haar toch aan de stal vast moet zetten, dan hang ik het touw door de stal of maak hem vast zonder dat hij echt vast zit. Enkel een lus doe ik er in. Vastzetten op wedstrijd doe ik nooit, dan trekt ze zich los en is ze weg. Been there, done that. Was heel erg eng :( Soms moet je je er bij neer leggen dat niet ieder paard hetzelfde is en dat het de strijd aan gaan niet altijd waard is. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wat is de meerwaarde van een paard vast kunnen zetten? Ik heb er in ieder geval geen problemen meer mee. Het went wel!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:02

Ik heb ook een merrie gehad die van het op het andere moment besloot te gaan hangen. Na diverse kapotte halsters en touwen. Heb ik de slang met koud water op haar kont gezet. Vond ze absoluut niet leuk.. Maar na 2 keer de slang met koud water erop gezet te hebben heeft ze niet meer gehangen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:04

flitzz schreef:
Ik heb ook een merrie gehad die van het op het andere moment besloot te gaan hangen. Na diverse kapotte halsters en touwen. Heb ik de slang met koud water op haar kont gezet. Vond ze absoluut niet leuk.. Maar na 2 keer de slang met koud water erop gezet te hebben heeft ze niet meer gehangen.

Maar hoe snel kom je aan een slang met koud water? Mijn paard hangt en is binnen enkele seconden los. Dan haal ik de waterslang dus nooit! Lijkt me geen bruikbare oplossing :P

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:12

Ik heb maar een paar reacties gelezen.

Ons pony is ooit geschrokken toen ze opgezadeld vast stond aan de muur aan het bit (domme kleine ik).
hier had ze zon angst gekregen om vast te staan, maar de pony was een heel koel dier.
Wanneer ik haar op ging zadelen bracht ik al mn spullen bij de wei en haalde ik haar op.
Ik zette haar niet vast maar gooide gewoon het touw over het hek, het 'leek' alsof ze vast stond maar ze had lekker de ruimte om met haar hoofd te draaien.

dit hebben we zo een tijdje geoefend, en nu kan ze wel gewoon vast staan en durf ik er ook wel bij weg te lopen.

Wanneer ze angst hebben zou ik het zo weer opbouwen en vertrouwen leren.
Is het brutaliteit en weten ze dat ze gaan hangen dat ze dan lekker los zijn, dan zou ik de zweep pakken. :o

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:16

eerlijk? niet meer vastzetten.. ;( ;( vooral als ik die foto zie.

Als dit probleem er al langer is, trekken ze die hele nek aan gort.

Persoonlijk zou ik meer energie stoppen in het leren stil staan zonder vastgezet te worden.

Meer/sterkere touwen of halsters = meer weerstand = meer kracht op die nek.

Iedereen weet dat paarden niet aan de nek uit een sloot mag worden getrokken (tenzij echt niet anders kan).. Dus waarom keer op keer je paard het randje laten opzoeken als je het toch niet of onvoldoende krijgt afgeleerd?

enig idee hoe dit er dan over 5 jaar uitziet?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 02-09-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:18

Omdat er altijd een oplossing is. Het probleem is uit te vinden hoe..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:21

@Mercury ik kwam eigenlijk bij toeval op het idee ik had de slang al klaar liggen om de waterbakken te vullen. Mijn merrie begon weer te hangen, halster knapte.. ze bleef overigens nadat het halster of touw kapot was gewoon rustig op de gang staan. Ik heb haar een nieuw halster om gedaan en haar opnieuw vast gezet met haar kont richting de deur in plaats van de gang op. (de pomp hangt vlak bij de deur..) De slang had ik inmiddels al wat korter gemaakt (was zo'n 15 m lang) en afgewacht totdat ze weer ging hangen op het moment dat ze dat deed de slang erop.. Nadeel was dat ik de hele gang nat had maar het hielp wel..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:21

Musiess schreef:

ja misschien moet je bij dit paard wel een druppeltje tandpasta op zijn staart doen. :Y)
Of is HET probleem HET vaststaan zelf!

Nee zonder gekheid, voordat je het remedie hebt gevonden is er mogelijk weer een tijd over heen gegaan. En bovendien is dit probleem niet van gister, dus er zal vast al wat geprobeerd zijn?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:22

Knert schreef:
Musiess schreef:

ja misschien moet je bij dit paard wel een druppeltje tandpasta op zijn staart doen. :Y)

Nee zonder gekheid, voordat je het remedie hebt gevonden is er mogelijk weer een tijd over heen gegaan. En bovendien is dit probleem niet van gister, dus er zal vast al wat geprobeerd zijn?

Er is genoeg geprobeerd ja :+
Van in je handen klappen, tot een tik met de hand op dr kont, tot aanduwen, naar brokjes voor dr neus. Veel verschil levert het niet op.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:24

dat dacht ik al.

Eigenlijk is het vaststaan aan een solid stuk metselwerk ook wel raar.

ik blijf erbij. Opgeven om schade aan nek te voorkomen als je idd al voldoende hebt geprobeerd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:27

xVerax schreef:
Knert schreef:

Er is genoeg geprobeerd ja :+
Van in je handen klappen, tot een tik met de hand op dr kont, tot aanduwen, naar brokjes voor dr neus. Veel verschil levert het niet op.

Aanvulling: tot belonen bij stilstaan, tot een tik met de zweep op haar kont, tot een rektouw, tot het touw alleen door de ring heen halen zonder vast te zetten...

Stilstaan doet ze los prima hoor, ik kan bij wijze van spreken naar huis rijden en haar weer op dezelfde plek vinden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:29

nou..zou willen dat ie van mij zo braaf zonder touw stil bleef staan.
Heb ik liever dan een paard die niet hangt aan een touw...

Dus ruilen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 20:38

Nee :P Ben erg blij met mijn paard. Maar ik zou hem dat gehang graag afleren.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:43

Hier ook een die hangt. Of nou ja, ze hangt niet, maar ze stapt gewoon zover naar achter tot het touw strak staat. Met twee touwen werkt niet, dan stapt ze ook terug. Naar voren zetten heeft ook geen zin, ze staat binnen no time terug. Loslaten zou wel een optie zijn, maar een loshangend touw, of gewoon niet vaststaan associëren ze hier met 'klaar'. Dus dat wordt dan nog even oefenen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:53

Gewoon niet vast zetten en zo opvoeden dat ze toch blijft staan. Blessure leed aan de nek weegt niet op tegen de voordelen van het vast staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:04

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:22

Is het op iedere plek waar je haar vastzet of een specifieke plaats? En wat ik even gemist heb, heeft ze veel stress of wacht ze rustig op haar gemakje totdat ze los is?

Verder werkt het wellicht om het vastzetten te combineren met een voermoment, of lekker wat hooi neerleggen, dan zou ik haar wel 'vastzetten' aan een longeerlijn en daar gewoon het uiteinde zelf van vasthouden, om gevaarlijke trek/hang situaties te voorkomen.
Begin ook heel klein en kort, zodra je haar hebt 'vastgezet' maak je haar meteen weer los en loopt weer weg, voordat ze überhaupt heeft kunnen bedenken dat ze wil gaan hangen, lukt dat, dan zou je de gewoonte kunnen doorbreken zodat ze in de gaten krijgt dat ze sowieso weer los komt, en daar niet zelf voor hoeft te zorgen. Dit kun je dan hopelijk steeds meer uitbouwen in tijd, maar het vergt wel consequente training en oefening. Met een lange lijn kun je natuurlijk ook de plek ten opzichte van de muur afwisselen, wellicht eerst beginnen met een paar meter daar vandaan en gewoon de lijn door de ring halen, staat ze dan stil, haal je de lijn er weer uit en wordt ze automatisch beloond omdat de 'druk' (geen fysieke druk, maar de mentale druk van het vaststaan) er weer afgaat.

En in de tussentijd het poetsen inderdaad gewoon los doen, om gevaarlijke en vervelende situaties te voorkomen :j

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:27

cissy schreef:

ik snap niet dat ik jou in al dit soort topics hetzelfde advies zie geven en dat er nog steeds zoveel mensen zijn die gewoon stug door blijven gaan hun paard op te knopen :D