Tegen paarden slaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:41

Het verschilt per paard.

Een fijngevoelig dier heeft aan een porrende middelvinger al genoeg om te weten dat hij moet luisteren maar een leo of een dramment veulen kan best een tik hebben.

Mijn paint kan behoorlijk lomp zijn af en toe en dan ben ik kort en lomp terug.

Mijn veulen krijgt op het moment weer tandjes bij en is knabbeliger en ze verveelt zich want ik heb mijn been gebroken dus kom ik aan het hek, komt ze gelijk knuffelen en dan ineens krijgt ze streken en hapt naar me, dan krijgt ze gelijk een mep en knuffelen we weer door :D

Ik ben ook van zo zacht als het kan maar hard als het moet.

Stem gebruik ik steeds minder, snappen paarden toch geen bal van, beter is in paardentaal te reageren, dat snappen ze gelijk.
Van schreeuwen schrikken ze alleen maar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:53

Ik sla mijn paarden eigenlijk nooit. Nergens voor nodig. Ik kan ze prima corrigeren met mijn stem of op een andere manier. Slaan is naar mijn idee compleet onnodig. En heb je een paard, wat je zogenaamd regelmatig 'moet' slaan, dan heb je hem niet correct opgevoed. Zo simpel is het. Overigens heb ik geen watjes van paarden, zeker mijn kruising Fjord/Anglo Arabier niet. Wij werken vanuit wederzijds respect en vertrouwen.

Maar ik begrijp best dat je met sommige paarden soms wel eens harder moet reageren. Maar vaak is 1x dan voldoende, mits je het op het juiste moment doet. En juist dat, zie ik zo vaak fout gaan. Mensen doen maar wat, paarden begrijpen er niets van. En nee, dat vind ik absoluut niet ok.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:33

M'n paard is vrij jong en kent eigenlijk nog niks, daarbij heb ik hem nog maar eenjaar, maar hij is al (als ik dat zo mag zeggen) goed opgevoed. Mijn pony heb ik al jaren en die is zo goed opgevoed dat er zonder verdoving een slang in z'n neus kan gestopt. Nu moesten ze gisteren naar de tandarts (allebei nog nooit geweest (6 en 11 :7 )) en pony werd zo vreselijk boos, echt nog nooit bij hem gezien en paard vond het naar gelang wel oké.

Wat ik wil zeggen ze kunnen je blijven verassen en goed voor de gek houden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 16:13

Voor de gek houden??? Nou, als ik EEN ervaring met paarden heb, is het dat ze je niet voor de gek houden ;) . Tenzij je niet genoeg over paarden weet en daardoor hun lichaamstaal en signalen mist.

En een paard wat boos is? Hmmm..... Paarden zijn niet boos, ze reageren hooguit op iets. Iets wat je blijkbaar serieus moet nemen, als er een paardentandarts bij betrokken is......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:42

Ik denk ook niet dat een paard je voor de gek houd.

Maar ik geloof er wel in dat als je je paard wat strenger behandeld. De lijntjes heel kort houd, het beter is voor het paard. Duidelijkheid geeft veiligheid. Doordat mijn paard bewijze van over mij heen wil lopen toont het dat het geen respect voor mij heeft en als wij dat buiten rijden en er is iets engs kan mijn paard nooit terug vallen op mij. Laatst nog gebeurd, wij reden buiten op een fietspad naast een weg en mijn paard schrok ergens van en wou er van door, zo de weg op waar op dat moment een auto aan kwam rijden. Levensgevaarlijke situatie dus. Door dat mijn paard geen respect voor mij heeft zal ze haar eigen weg kiezen. Dat heeft mij wel de ogen geopend dat een simpele "foei" niet helpt.

Wat doen jullie als je bijvoorbeeld door de stallen met je paard loopt en je paard wil ineens de stal inschieten. Of je paard staat te draaien tijdens het poetsen? Of je staat in de bak naast je paard en je paard wilt als eerst de bak uit lopen en vergeet jou even? Vinden jullie dat je dit streng aan moet pakken of zie je dit door de vingers?

Is een flinke ruk aan het halstertouw niet precies het zelfde als een flinke tik?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:43

AmoorM schreef:
Omdat jij hem duidelijkheid geeft en dat geeft een veilig gevoel waarschijnlijk MarlindeRooz.

Ja precies, als hij op buitenrit iets eng vind dan rent hij naar mij toe. :j

Dus zo slecht is slaan nog niet hoor, paarden hebben er baat bij.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:44

AmoorM schreef:

Maar ik geloof er wel in dat als je je paard wat strenger behandeld. De lijntjes heel kort houd, het beter is voor het paard. Duidelijkheid geeft veiligheid. Doordat mijn paard bewijze van over mij heen wil lopen toont het dat het geen respect voor mij heeft en als wij dat buiten rijden en er is iets engs kan mijn paard nooit terug vallen op mij. Laatst nog gebeurd, wij reden buiten op een fietspad naast een weg en mijn paard schrok ergens van en wou er van door, zo de weg op waar op dat moment een auto aan kwam rijden. Levensgevaarlijke situatie dus. Door dat mijn paard geen respect voor mij heeft zal ze haar eigen weg kiezen. Dat heeft mij wel de ogen geopend dat een simpele "foei" niet helpt.

Wat doen jullie als je bijvoorbeeld door de stallen met je paard loopt en je paard wil ineens de stal inschieten. Of je paard staat te draaien tijdens het poetsen? Of je staat in de bak naast je paard en je paard wilt als eerst de bak uit lopen en vergeet jou even? Vinden jullie dat je dit streng aan moet pakken of zie je dit door de vingers?

Is een flinke ruk aan het halstertouw niet precies het zelfde als een flinke tik?

Ik wordt dan flink boos en oefen het net zo lang tot de aandacht wel bij mij is, dan wordt het paard ook beloond. En dat blijven herhalen, heel consequent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 21:51

MarlindeRooz schreef:
AmoorM schreef:

Ik wordt dan flink boos en oefen het net zo lang tot de aandacht wel bij mij is, dan wordt het paard ook beloond. En dat blijven herhalen, heel consequent.

Dit deed mijn paard dus 2x vandaag en ben ook 2x heel boos geworden. Maar ipv een tik te geven heb ik een flinke ruk aan het halster touw gegeven. Maar ik krijg dan meer een schrik reactie, ze weet dan donders goed dat ze fout zit, maar of dat nu zo beter is dan een fikse tik uit delen? Uiteindelijk ging het heel goed. Kon ik zelfs naast de open stal deur staan en haar met mijn stem corrigeren zodat ze niet in de stal liep. Het was wel heel moeilijk voor d'r hoor. Je zag d'r denken: "Brokjes of luisteren?" :') (er lagen brokjes in d'r voerbak) Maar ze heeft heel netjes geluisterd! Mijn knapperd.
Maar dit gedrag link ik dan aan een situatie buiten. Stel je paard denkt binnen al dat hij of zij zo maar even de andere kant op kan gaan. Dan kan hij of zij dat buiten in het verkeer ook.

Maar ik heb soms wel z'n "penny" gevoel achteraf, wie herkent dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:14

MarlindeRooz schreef:
AmoorM schreef:

Op welke manier wordt jij dan boos?

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:17

Ik werk met Belgische en Nederlandse trekpaarden zowel merries als hengsten.zodra die besluiten niet meer te reageren op halt,how of druk op het halster reken maar dat ze hier een flinke dreun krijgen. Meer voor onze veiligheid.

Is het niet nodig doen we het ook echt niet. Maar wij krijgen liever niet zoo zwaargewicht over ons heen die de kolder in zijn kop krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:21

Maar flinke rukken aan het halster touw of een flinke tik. Zit daar nog verschil in? Ik heb het idee dat het eerste veel slechtere invloed heeft dan een flinke tik.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:25

Ik ben er zelf ook niet zo voor van. Ik doe het wel af en toe ,maar probeer het zo min mogelijk te doen. In een situatie waarbij er een trekpaard (zoals hierboven) is die niet luisterd zou ik wel even een tik geven.

Laatst had ik dat mijn lievelings pony van de manege me echt heel hard beet (dat was 1 maand geleden heb nogsteeds een wondje), hij schrok er zelf ook want ik kon helemaal zijn oog wit zien. Hoeveel pijn het ook deed slaan deed ik niet. Het was al gebeurd en met een klap kon ik het alleen maar erger maken. Hij was echt bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:08

Als je merkt dat je paard geen respect voor je heeft en je daar door alsmaar een tik of een ruk moet uitdelen is een join up misschien dan iets? Ik zelf heb daar altijd gemengde gevoelens bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:32

Milkberry

Re: Tegen paarden slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:40

Ik geef mijn paard nooit een tik.
Na 4 jaar grondwerk weet hij dat hij niet door me heen mag lopen. Hij bijt me niet. Hij staat niet te draaien. Hij loopt niet van me weg.
Zie niet in waarom je je paard zou slaan. Daar leren ze net zo weinig van als jij en ik.
Als een paard bijt om snoepjes, heb je hem zelf geleerd waar snoepjes vandaan komen. En hem dan daarvoor straffen.. =__= voer een paard gewoom nooit uit de hand en je hebt je hele probleem binnen no time opgelost.

Neem een quizvraag die je niet snapt. Ik geef je een mep. Snap je het nu wel? Nee! Natuurlijk niet. Met meppen leer je een paard niets. Het is een tijdelijke oplossing. Als je paard over je heen dendert, ben je gewoon geen goede leider. Werk aan de winkel dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:00

Wat ik me dan afvraag he, als je met je paard bezig bent en je staat in het hoge gras. Soms moet dat, bijvoorbeeld voor een fotoshoot. Maar je paard wil de hele tijd eten en duwt z'n kop omlaag, dan ga ik niet eerst denken van: 'Waarom doet mijn paard zo?' Nee, dat is duidelijk. Hij wil gewoon vreten. Dan ga ik daar niet een oplossing voor zoeken (bijv. uit het hoge gras). Op sommige momenten heeft ie gewoon te luisteren. Dan ook maar geen tik geven?

Ik ben daar heel makkelijk in. Een trap etc. naar mij (dingen die dus gevaarlijk kunnen worden) net zoals over mij heen denderen (hard) wordt gewoon afgestraft met een tik (of echt ernstig met een trap). Dat doen paarden onderling ook.
Andere dingen worden met een stemverheffing duidelijk gemaakt of met een correctie (bijv naar achter zetten).

Gelukkig is dit vrijwel niet nodig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:33

Deetjeeuh schreef:
Wat ik me dan afvraag he, als je met je paard bezig bent en je staat in het hoge gras. Soms moet dat, bijvoorbeeld voor een fotoshoot. Maar je paard wil de hele tijd eten en duwt z'n kop omlaag, dan ga ik niet eerst denken van: 'Waarom doet mijn paard zo?' Nee, dat is duidelijk. Hij wil gewoon vreten. Dan ga ik daar niet een oplossing voor zoeken (bijv. uit het hoge gras). Op sommige momenten heeft ie gewoon te luisteren. Dan ook maar geen tik geven?

Ik ben daar heel makkelijk in. Een trap etc. naar mij (dingen die dus gevaarlijk kunnen worden) net zoals over mij heen denderen (hard) wordt gewoon afgestraft met een tik (of echt ernstig met een trap). Dat doen paarden onderling ook.
Andere dingen worden met een stemverheffing duidelijk gemaakt of met een correctie (bijv naar achter zetten).

Gelukkig is dit vrijwel niet nodig. :D

Dat eerste herken ik wel. Mijn paard mag graag onder weg naar de wei even snoepen van het gras. Meestal reageerde ik door haar weer terug te zetten, maar 2 min later deed ze weer het zelfde. Dit toont aan dat zij de omgeving interessanter vindt dan ze mij vindt. Dat zijn al van die hele kleine dingen waar uit blijkt dat mijn paard geen respect voor mij heeft. Nu deed ze dat vanmiddag weer en heb ik haar daar goed op gecorrigeerd. Op het moment dat ze het deed, direct d'r hoofd omhoog getrokken, met stemverheffing en een paar pasjes terug gezet. Daarna heeft ze het de hele weg niet meer gedaan.

Nu is er wel een verschil tussen een bewust corrigeren en uit onmacht een tik/ruk aan het halstertouw verkopen. Als ik mijn paard uit onmacht en uit een schrikreactie corrigeer. (vaak gaat dat grover dat je zelf wilt) dan heb ik een heel angstig/gefrustreerd paard. Ze luistert dan wel direct goed, maar dat is ook geen fijne omgang vindt ik. Als mijn paard bijvoorbeeld de stal in wil lopen zonder toestemming en ik reageer daar bedachtzaam op krijg ik het zelfde resultaat dat mijn paard onderdanig is naar mij, maar zonder het angstige/gefrustreerde. Ik maak mij groot, ik kijk haar strak aan en zet haar uit mijn ruimte door middel van zwaaien met mijn armen. Wilt ze dan nog niet luisteren dan zal er inderdaad een corrigerende tik komen. Nu heb ik ook wel eens gehad dat als ik haar in stal wou zetten, ik het halster af deed en mevrouw letterlijk over mij heen wilt rennen dan kan ze direct een dikke tik verwachten, want daar komen gewoon ongelukken van. Ik heb wel eens tussen de muur en het paard gezeten. Het zelfde met trappen en bijten, dat zou ik ook direct corrigeren met een tik. (al zeggen mensen dat als je paard je bijt je terug moet bijten, ik weet niet of dat klopt? Mijn paard heeft mij nog nooit expres gebeten of getrapt)

Ik ben sinds deze week weer met het grondwerk begonnen en achteraf is het eigenlijk wel heel erg duidelijk dat mijn paard 9/10 keren een loopje met mij nam. Met het wandelen wou ze alleen maar gras eten (en ze kreeg haar zin ook nog eens altijd! :oo) De stal in rennen zonder dat ik het wou. Rondjes lopen met het poetsen. Gewoon weg rennen tijdens het opzadelen. (okay dit gaf soms wel eens een grappig beeld :oo ) Niet stil staan met het opstappen... Allemaal van dit soort kleine dingen. Nu ik daar veel meer op let en het duidelijk en consequent corrigeer (niet alleen maar slaan en schoppen) is mijn paard een stuk rustiger en vrolijker. Ook het rijden gaat dan erg goed. In het bos bijvoorbeeld wilt ze vaak de paden in die terug naar stal gaan. (soms lukte het mij niet om dan er tegen in te gaan) maar nu als ik merk dat ze de andere kant op wil hoef ik alleen maar even de teugel op zij te zetten. (gewoon een losse teugel) Dit alles heeft er waarschijnlijk mee te maken hoe ik met mijn paard op de grond om ga. Iemand zei een keer tegen mij "Je moet eerst streng zijn, dan pas kun je lief zijn"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-15 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:38

Als je paard gaat staan eten heeft hij inderdaad geen respect. Vind het bijzonder dat jullie denken dat jullie respect kunnen afdwingen door middel van slaan. Respect moet je verdienen, door het zijn van een goede leider. Niet afdwingen.
Mijn paard haalt het niet in zijn hoofd om te gaan eten als we bezig zijn. Ik heb hem geleerd dat dat niet oke is. Dat hij op mij moet letten. Ik zette hem elke keer op de cirkel als hij het probeerde. Hij had al snel door dat werken de bedoeling was, niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:41

Milkberry schreef:
Als je paard gaat staan eten heeft hij inderdaad geen respect. Vind het bijzonder dat jullie denken dat jullie respect kunnen afdwingen door middel van slaan. Respect moet je verdienen, door het zijn van een goede leider. Niet afdwingen.
Mijn paard haalt het niet in zijn hoofd om te gaan eten als we bezig zijn. Ik heb hem geleerd dat dat niet oke is. Dat hij op mij moet letten. Ik zette hem elke keer op de cirkel als hij het probeerde. Hij had al snel door dat werken de bedoeling was, niet eten.

Ik corrigeer liever 1 keer goed en dat het duidelijk is en dat ze het snapt dan dat ik 10x op nieuw foei moet zeggen en het uiteindelijk nog geen gewenst effect heeft. Maar betekend niet dat je alleen maar slaat en schopt.

Ik denk als ik met 2 paarden loop en mijn paard wilt gras gaan eten het niet echt handig is om haar constant op de cirkel te zetten. Ik denk dat dat alleen maar onduidelijkheid geeft :')
Als je alleen met een paard wandelt, zou dit denk ik wel een goede probeersel zijn!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:47

Ik zeg geen 10 keer foei. Ik leer ze dat iets niet mag zonder geweld. Lijkt me in alle gevallen een betere optie. Gras eten is nou niet bepaald een gevaarlijk moment waar je direct moet ingrijpen. Dat is natuurlijk gedrag.. ik ga mijn paard daar echt geen mep voor geven.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:47

Alsof je een paard alleen iets kunt leren door hem een lel te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:50

Milkberry schreef:
Ik zeg geen 10 keer foei. Ik leer ze dat iets niet mag zonder geweld. Lijkt me in alle gevallen een betere optie. Gras eten is nou niet bepaald een gevaarlijk moment waar je direct moet ingrijpen. Dat is natuurlijk gedrag.. ik ga mijn paard daar echt geen mep voor geven.

Nee het is geen gevaarlijke situatie. Maar als mijn paard op de grond al denkt dat ze zo maar haar gang kan gaan laat al zien dat je geen goede leider bent en dan kan het sneller mis gaan als je bijvoorbeeld in het verkeer rijdt.

Nu vindt ik ook dat je met lichaamstaal net zo veel kunt oplossen als met een tik uitdelen. Eigenlijk krijg je dan nog eens een beter resultaat:
Citaat:
Er is er wel een verschil tussen een bewust corrigeren en uit onmacht een tik/ruk aan het halstertouw verkopen. Als ik mijn paard uit onmacht en uit een schrikreactie corrigeer. (vaak gaat dat grover dat je zelf wilt) dan heb ik een heel angstig/gefrustreerd paard. Ze luistert dan wel direct goed, maar dat is ook geen fijne omgang vindt ik. Als mijn paard bijvoorbeeld de stal in wil lopen zonder toestemming en ik reageer daar bedachtzaam op krijg ik het zelfde resultaat dat mijn paard onderdanig is naar mij, maar zonder het angstige/gefrustreerde. Ik maak mij groot, ik kijk haar strak aan en zet haar uit mijn ruimte door middel van zwaaien met mijn armen. Met stemverheffing, of een duidelijke nee of terug.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-15 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:53

Milkberry schreef:

Ik ben het echt helemaal met je eens! Al jarenlang ervaring met paarden, maar pas sinds ik 3 jaar geleden ben begonnen met grondwerk, weet ik wat ik al die jaren fout deed. Grappige is dat ik alleen grondwerk doe met mijn eigen paarden, maar dat ook paarden van anderen nu anders met mij omgaan.

Er is veel meer rust en duidelijkheid, geen getrek of geduw van hun kant. Soms is correctie echt nog wel nodig, maar slaan, schreeuwen, aan het halstertouw rukken of, nog erger, schoppen is er in principe niet meer bij.

Een van mijn paarden wil ook nog wel eens doorlopen, maar als ik me dan omdraai naar hem toe, stopt hij. Zo niet, dan draai ik van hem weg zodat hij op een cirkel terecht komt en dus eigenlijk ook niet verder kan. En meneer weet ondertussen heel goed dat hij dan dus gewoon moet stoppen en wachten op mij. Kwestie van oefenen oefenen oefenen!

En ja, je voelt je af en toe voor l*l staan met als dat gewandel en 'zweverige gedoe' op een 'standaard' dressuurstal. Maar mijn paarden luisteren, zonder dat ze bang voor me zijn of dat ik zere handen of een zere keel krijg van het schreeuwen en slaan.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:58

Ik zie de noodzaak niet in van het slaan van een dier. Ik hou van mijn paard, als van mijn familie. Ik deel mijn familie/vriend/kat etc ook geen mep uit tijdens discussie. Dus ook met mijn paard probeer ik altijd eerlijk te discussieren.
Daarentegen ben ik heel streng voor hem. Hij weet precies wat hij mag en wat hij niet mag. Consequent zijn. Inderdaad door middel van lichaamstaal kun je genoeg duidelijk maken. Daar heb ik geen pak slaag voor nodig hoor.

Ik vind het ook prachtig hoor. Die fluwelen handschoentjes. Je wordt bijna gebasht als je je paard geen pak slaag geeft XD
Maar ik lig nooit met een rotgevoel in mijn bed, omdat ik een schuldgevoel heb over een mep met de zweep. Een zweep is een stok om aanwijzingen mee te geven. Niet bedoelt om mee te slaan. Halsters, stijgbeugels, touwen... hebben allemaal een andere functie dan sloopkogel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:04

Milkberry schreef:
Ik zie de noodzaak niet in van het slaan van een dier. Ik hou van mijn paard, als van mijn familie. Ik deel mijn familie/vriend/kat etc ook geen mep uit tijdens discussie. Dus ook met mijn paard probeer ik altijd eerlijk te discussieren.
Daarentegen ben ik heel streng voor hem. Hij weet precies wat hij mag en wat hij niet mag. Consequent zijn. Inderdaad door middel van lichaamstaal kun je genoeg duidelijk maken. Daar heb ik geen pak slaag voor nodig hoor.

Ik vind het ook prachtig hoor. Die fluwelen handschoentjes. Je wordt bijna gebasht als je je paard geen pak slaag geeft XD
Maar ik lig nooit met een rotgevoel in mijn bed, omdat ik een schuldgevoel heb over een mep met de zweep. Een zweep is een stok om aanwijzingen mee te geven. Niet bedoelt om mee te slaan. Halsters, stijgbeugels, touwen... hebben allemaal een andere functie dan sloopkogel

Daar heb je gelijk in! Ook over die stal waar je raar aan gekeken wordt als je het anders doet. Iedereen doet het op zijn eigen manier en ik neem aan dat iedereen het beste voor zijn of haar paard wil.

Maar als ik vragen mag, je zegt dat jou paard je nooit omver loopt (of zomaar de stal in loopt) omdat je hem geleerd hebt dat dat niet oke is. Stel je paard weet dat nog niet, hoe leer jij je paard dat?