Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babette1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-15 11:49

MaricoGraphy schreef:
is het geen optie om een 3m hoge omheining te plaatsen?
Denk niet dat paarden getraind worden om over een hindernis van 3m te gaan, toch?

Je zou ook kunnen proberen om een omheining te plaatsen met de bovenkant iets overhellend naar binnen toe.

Nee denk niet dat hij daar overheen komt:p! Maar waarschijnlijk wel er doorheen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:08

Ook alz je ipv hout en stroomdraad zo een omheining zet van erg stevig gaas?
Zoiets maar dus hoger. Denk dat 2m het hoogst is. Eventueel dan daarachter een 3m hoog omheining. Lijkt me trouwens sterk als hij hier doorheen kan.
Afbeelding

Art_Ificious

Re: Paard dat niet in de wei kan, Wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:11

Een paard dat door hout vliegt verwond toch 9 zichzelf lijkt mij?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:13

Je kan eventueel ook gewoon voerhekken zetten. Daar komt hij nooit overheen of doorheen.
Dure bezigheid, maar dan heb je hem wel buiten :Y)

Alle opties die hier worden genoemd zijn duur, of gevaarlijk..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 12:34

Kan hij aan de stick?
Voor even wellicht een oplossing.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:24

Met hekken experimenteren kan gevaarlijk zijn als je paard een waas voor de ogen krijgt. Ik ken een paard die met zo'n waas overal dwars door heen ging, door draden en hout en over ijzeren hekken (wat die niet redde) . Paard was zwaar gewond. Ik weet natuurlijk niet hoe die van jou in elkaar zit ik deel alleenmaar mijn eigen ervaring mee... Succes TS! Ik ben benieuwd wat de trainingen op gaan leveren !!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 13:59

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het redelijk schocking vindt, dat dit paard perse naar buiten moet, ongeacht de consequenties die het kan hebben voor zijn omgeving....Soms zijn dingen gewoon niet anders, ik denk dat dit paard een prima leven heeft zoals het nu is. En ik zou hem niet bij mijn paard (redelijk dominante merrie) in de wei willen hebben al hebben er 12 gedragsdeskundigen aan gesleuteld

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 14:03

Ik begrijp iets niet helemaal, geloof ik: ik lees toch een stukkie terug dat het paard 15 jaar lang wél op de weide heeft gestaan? Of was dat gewoonweg in de periode dat-ie er ook geregeld uit sprong?

Ook begrijp ik de eigenaar van het paard niet, die laat TS het probleem maar verder oplossen? od die vindt alles verder maar best zo?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:17

Staat een stukje over eigenaresse in. Die denkt ook mee en doet wat ze kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:18

Ik hoop dat je een afgesloten binnenbak kan vinden, dat lijkt mij als enige veilig optie om paard fijn los te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 15:18

En uiteindelijk; al heeft die 25 jaar op de wei gestaan, 1 bijna dood is er toch altijd 1 te veel, los het maar eens op als je er aan staat hoor...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:03

Ach ik had m'n Shetruin ook bijna kapotgebeukt door Bonte Jaopie, toen die nog hengst was, vele jaren geleden, daarna heeft die nog een paar jaar bij Jaopie dag en nacht samen op de wei gestaan. Toen m'n jonger merrie er bij kwam werd het alsnog opnieuw matten, dus nu staat Shettenmans bij mij achter het huis in de paddock met Shettenvriendin.
Sommige paarden zijn gewoon enórm vervelend naar anderen toe. Er zijn uiteraard wel gradaties in "vervelend", ik vraag me dusook 2 dingen af:

is het tóch een klophengst dat niemand heeft opgemerkt
is het paard in z'n jongste veulenjaren wel sociaal in een groep opgegroeid

Dit zijn doorgaans de oorzaken waardoor zo iets zo enorm agressief fout gaat.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:00

Voor een (klop)hengst is het ook niet normaal hoor dat hij een ander paard knok out mept....Dus vraag ik me af waarom dit steeds weer terug komt in dit topic

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:03

Ik vraag mij af of het financieel haalbaar is voor TS om een stukje weiland echt veilig te omheinen.
Het moet zo hoog en afschrikwekkend zijn dat hij de sprong 100% zeker weten niet gaat wagen.
Als je het niet goed genoeg doet, breng je hem in gevaar en de paarden in de naastgelegen weilanden ook.

Paard heeft al minimaal 2 incidenten op zijn naam staan, waarvan 1 paard het ternauwernood heeft overleefd. Alles leuk en aardig, maar zo'n paard zou ik niet meer bij andere paarden in willen zetten.
Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van sociaal contact maar dit risico zou mij te groot zijn. Stel dat het weer mis gaat, hoe denk je dat andere paard te gaan helpen? en blijf je dan de rest van zijn leven altijd in de buurt voor het geval dat?

Ik zou persoonlijk vooral naar andere manieren kijken om zijn leven te verrijken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:37

Ik volg dit graag even mee
Heb ook een ruin die andere ruinen aanvalt en nooit ophoudt met vechten. Hij staat nu in een kudden van allemaal merries. Ik weet niet of hij klophengst is, dacht het eerst te laten onderzoeken maar dit zou veel geld kosten en bij a niemand raadt de operatie aan omwille van de risico's.

Ik volg dit even ivm de bachbloesems. Ben benieuwd hoe hij daar gaat op reageren, het interesseert me en heb daar ook al aan gedacht.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 18:50

Dan zou je Heras hekwerk moeten hebben als omheining,daar springt hij niet overheen en gaat hij ook niet doorheen. Maar dat kost nogal wat!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:00

mindful schreef:
Hij staat nu in een kudden van allemaal merries. Ik weet niet of hij klophengst is, dacht het eerst te laten onderzoeken maar dit zou veel geld kosten en bij a niemand raadt de operatie aan omwille van de risico's.

Dan merk je het vanzelf :Y) :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:09

mindful schreef:
Heb ook een ruin die andere ruinen aanvalt en nooit ophoudt met vechten. Hij staat nu in een kudden van allemaal merries. Ik weet niet of hij klophengst is, dacht het eerst te laten onderzoeken maar dit zou veel geld kosten en bij a niemand raadt de operatie aan omwille van de risico's.

Ik volg dit even ivm de bachbloesems. Ben benieuwd hoe hij daar gaat op reageren, het interesseert me en heb daar ook al aan gedacht.

Als hij klophengst is kan de bal die nog in de lies zit een tumor vormen. Onderzoek is toch gewoon een bloedonderzoek :?

Bovendien kan hij nog vruchtbaar zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:12

Ayasha schreef:
mindful schreef:

Als hij klophengst is kan de bal die nog in de lies zit een tumor vormen. Onderzoek is toch gewoon een bloedonderzoek :?

Bovendien kan hij nog vruchtbaar zijn.

Idd voor 6 tientjes weet je alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:18

Dat begrijp ik niet helemaal? Hoe is aan het bloed te zien of paard hengst / half hengst / ruin is te zien? Of ben ik nou heel blond?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:24

ohjajoh6 schreef:
Dat begrijp ik niet helemaal? Hoe is aan het bloed te zien of paard hengst / half hengst / ruin is te zien? Of ben ik nou heel blond?

Aan het hormoon testosteron, een hormoon wat voornamelijk in de ballen gemaakt wordt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:24

Een ruin geeft andere hormonen af dan een (klop)hengst. En dat zie je in het bloed. En ze kunnen inderdaad nog vruchtbaar zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:32

Dank jullie wel, ben dus echt platina :o? . Dat ik daar nou zelf niet op kwam zeg....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 19:57

Als je hem los in een afsluitbare binnenbak laat, kijk dan alsjeblieft uit met spiegels en ramen. Hij zou de eerste niet zijn die een spiegel als uitgang ziet, er doorheen springt, en vervolgens overlijdt door bloedingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 20:00

Billy schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het redelijk schocking vindt, dat dit paard perse naar buiten moet, ongeacht de consequenties die het kan hebben voor zijn omgeving....Soms zijn dingen gewoon niet anders, ik denk dat dit paard een prima leven heeft zoals het nu is. En ik zou hem niet bij mijn paard (redelijk dominante merrie) in de wei willen hebben al hebben er 12 gedragsdeskundigen aan gesleuteld

Eens met Billy.
paard wordt prima verzorgd.
Ik zou op zoek gaan naar een binnenbak waar hij lekker 1 x in de week kan rollen en uit zijn dak kan gaan zonder andere paarden te grazen nemen.