Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Leiderschap maar liever samenwerking met paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:01

Paarden zijn kuddedieren, dat is waarom we ermee kunnen werken.
dat is de reden dat ze geen moeite hebben met werk.
Wanneer de kudde gaat draven, dan gaan ze draven.
Gaan ze naar links, dan gaan ze naar links.
Daar denk geen paard over na dat doen ze gewoon.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 16:08

Simpelman; Mooi gedacht;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 16:21

En het is niet dat ik alle wijsheid in pach heb he;) maar zat er laatst over na te denken of het nog anders kan of dat het wel leiderschap is en dominantie van paarden. Omdat er veel gezegd wordt dat paarden geen mensen zijn. Maar we wel heel menselijke dingen aan paarden linken:) En ik dacht?? Oke...

Zelf nu een mooie ervaring hier thuis met 1 paard of ik hem altijd onder controle houdt zeker weten niet! Want hij reageert ook gewoon. En ik daardoor ook weer;) Mijn ademhaling zit gelijk in mijn keel als hij weg springt omdat hij iets ziet:)

De merrie hetzelfde. maar wij reageren ook altijd automatisch;) Wij brengen paarden in situaties die ze zelf niet uitzoeken klopt! Daarom zeg ik ook ik ben geen 100% Natural ofzo;) Ik doe wat goed voelt en probeer het zo goed mogelijk te doen voor mijn paarden. En hoop datik een een leuke eigenaar voor hun ben. Zo ben ik met al mijn dieren. Maar ook ik ga natuurlijk geen gevaar lopen in bepaalde situaties:) Je hebt niet overal invloed op:) Gelukkig maar want dat zou een gevaarlijke eigenschap zijn als we overal invloed op hebben denk ik zo:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:28

Je weet het leuk te brengen TS en je nuanceert het ook enorm in je laatsts post.
Maar twee keuzes geven is nog altijd een situatie die jij bepaald hebt. Je paard had misschien wel een middagje zonder halster vrij door de duinen willen wandelen.
Ik geef mijn paard ook twee keuzes: of je staat de rest van de dag op de klep of je komt mee hooi eten.
Binnen 2 tellen staat deze op de wagen.
Maar als ik de wei opengezet had en rustig in de auto was gaan zitten denk ik niet dat ze gedacht zou hebben: Goh ja een dressuurlesje heb ik echt zin in, ik ga maar op de trailer staan.

Jij vergelijkt imo slechte omgang met paarden met normale omgang met paarden waar je een beetje bedrijfsblind bent geworden en er dus een nieuw woord aangehangen hebt.
Daarnaast hebben paarden nou eenmaal een enorme will to please. Zelfs de meest kapotte paarden laten zich vaak probleemloos rijden ook al zie je de pijn op hun gezicht staan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 16:51

Hangt denk ik ook van het paard af, wat het nodig heeft. Het ene paard heeft meer leiderschap nodig dan het andere paard. Mijn fell pony heeft een duidelijke leider nodig, als ik hem 'vrij' laat, gaat hij niet mee denken en gaat hij niet de samenwerking aan, dan gaat hij gras eten of heel onzeker staan te wachten en kijken tot ik hem zeg wat hij mag doen. En dan is hij tevreden. Maar ik heb ook een Arabier kruising, die juist samen wil werken, en mee denkt. Als ik hem dingen dwing te doen gaat hij juist in opstand. Ik kan hem een stuk meer vrij laten en zelf laten uitzoeken wat goed is, omdat hij dat zelf ook echt opzoekt. Bijvoorbeeld; Als ik met mijn fell pony een nieuwe grondwerk oefening doe, moet ik hem heel erg helpen met 'vertellen/laten zien' hoe het moet, terwijl mijn Arabier kruising zelf uitprobeert, meedenkt.

Dus nee ik zou niet zeggen dat samenwerking beter is dan leiderschap, het ene paard heeft meer leiderschap nodig dan het andere, en het ene paard is meer naar samenwerking op zoek dan het andere. Is trouwens ook maar net hoe je samenwerking ziet, als ik met mijn fell pony werk werken we ook samen, maar op een andere manier. GOEIE Leiderschap is ook een samenwerking.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:23

Daarnaast heb je nog de paarden die wat slimmer zijn en de correlatie halster om betekend dadelijk wat leuks doen en daarnaast de wat 'dommere' paarden die niet verder komen dan halster= geen gras eten. En dat terwijl ze het werk wel leuk vinden, maar echter alleen in staat zijn korte koppelingen te maken.
Die tweede groep is in het werk altijd makkelijk omdat deze heel primair op aangeleerde signalen reageren terwijl de eerste groep meer van het uittesten is.
Die kun je niet dezelfde keuzes geven. Het ene type neemt gelijk de hele hand en de andere extreem wordt omzeker omdat deze wil weten waar het aan toe is.
De meeste paarden zweven daar tussen in.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 17:55

Kostolany schreef:
Liedje89: mooi geschreven:) En je komt goed in de richting wat ik bedoel> Het is ook niet uit te drukken in woorden.

Volgens mij zou het juist heel makkelijk moeten zijn om je de manier waarop je je dier traint te beschrijven. Een dier denkt namelijk niet ingewikkeld, dus is er ook geen ingewikkelde manier van denken voor nodig om je een beetje in te leven of ze iets te leren :o? .

Door er allerlei ingewikkelde verhalen over spirith en emotionele mening ed bij te halen maak je het imo alleen maar ingewikkeld voor je eigen hoofd, daar heb je in praktijk met de omgang van je dier geen profijt van (ook niet perce nadeel hoor trouwens).
Jouw paard denkt niet na over zijn relatie met jouw. Mijn paard komt naar me toe en steekt zijn hoofd in het halster, ik denk werkelijk niet dat ie daar ook maar een seconde over nadenkt waarom en hoe. Ik denk wel eens dat hij dat doet omdat hij het wel leuk vind wat ik allemaal met hem doe maar ik weet eigenlijk niet eens zeker of ie daar wel zo ver in door kan denken dat ie weet dat ik hem 2 min laten ga poetsen of voeren, misschien is het wel gewoon gewoonte. Maar in principe maakt het niet uit waarom hij zijn hoofd in dat halster steekt en braaf meeloopt, zolang dat goed gaat gaat ga ik me er niet druk om maken :Y)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:37

Nu gaat het weer een heel andere kant op. Het is denk ik meer een manier van omgang met je paard.

Het lijkt me toch leuker vanuit de wil van een paard te werken dan vanuit dwang. Liever 2 keuzes als geen keuze.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:45

Huh, dat slaat nergens op. Also kiezen perse beter is.
Dat is zoiets als je baas zou zeggen: of je gaat aan dat nieuwe saaie buro zitten of blijft op de gang staan de rest van de dag.
En dan zeggen: ik heb haar zelf laten kiezen dus ik ben een goede baas.
Dat jij dan liever bij je oude buro bij het raam was gebleven vraagt niemand naar.

Daarnaast kan kiezen zeer stressvol ervaren worden, zowel bij mensen als bij dieren. Net als veel mensen gewoon willen weten wat van ze verwacht wordt, willen de meeste dieren dat ook.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:55

Tabaluga12 schreef:
Nu gaat het weer een heel andere kant op. Het is denk ik meer een manier van omgang met je paard.

Het lijkt me toch leuker vanuit de wil van een paard te werken dan vanuit dwang. Liever 2 keuzes als geen keuze.

Hmm ik denk dat veel paarden duidelijkheid een stuk fijner vinden dan dat je de keuze aan het paard laat. Als ik op mijn paard ga zitten en ik doe niks, wordt mijn paard daar niet vrolijk van en die zal net zo lang achterom kijken tot ik zeg wat hij mag gaan doen. Die snapt er niks van als ik hem laat kiezen wat hij op dat moment mag gaan doen, bijvoorbeeld gras eten of lopen. Denk dat dat voor veel paarden zo is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:14

Tabaluga12 schreef:

De grote vraag is, wat wil een paard?

Want ik denk dat als het echt gaat om wat dat paard wil, waar hij aan denkt in dat moment maar vrij zelden iets zal zijn wat wij graag willen doen.
Je mag er vanuit gaan dat het gemiddelde paard als hij werkelijk zelf zou mogen kiezen de wei niet uitkomt, niet bij de kudde weg gaat.

Ik mag graag denken dat mijn paard me graag ziet, maar ik ben geen ander paard, ik ben niet de kudde waar ze 24/7 mee leven, die ze nodig hebben voor hun basisbehoeften. Ik ben niet meer dan een leuk extraatje als ik mijn best doe.
Ze hebben mij niet nodig, ik heb hun nodig.

Begrijp me niet verkeerd, als we samen dingen doen heb ik zeker wel het idee dat de paarden daar ook "lol" in hebben, daar doe ik iig erg mijn best voor, ze zijn niet zielig omdat ze dingen met mij moeten doen. Maar er is geen paard dat als veulen tegen zijn mams zegt als ik later groot ben ga ik grand prix lopen of recreatiepaard worden. Dat zijn echt onze dromen en wensen, niet de hunne.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 07:52

Interessant om over na te denken. (het zijn instinctieve reacties waar ik over schrijf)
Ik werk met deze gesimplificeerde begrippen al heel mijn leven, met succes.
Je kunt er alle rangorde/gehoorzaamheids problemen mee oplossen.

Het centrum van de kudde is de leidmerrie, zij weet door ervaring wat gevaarlijk is en wat niet.
De leidmerrie drijft niet, ze gaat voor, ze houdt eerder terug, eerst zij, ze geeft het voorbeeld, jonge dieren kunnen haar volgen of niet, zoals zij willen.
Ze dwingt niet om te doen, maar het tegendeel, ze weerhoudt anderen te grazen waar zij graast, te drinken waar zij drinkt, om voor te gaan. Anderen wijken.
Het niet volgen van de leidmerrie is in de belevenis van een paard echter levensgevaarlijk, het is daarmee aan zichzelf overgeleverd en dit is het laatste waar het voor kiest.

Wil je met paarden omgaan zul je eerst duidelijk de rangorde vast moeten stellen tussen jou en je paard.
Jij bent de leidmerrie. Het kan zijn dat je hier eenmaal (kei)hard moet optreden.
Let op kan zijn. In de KWPN fokkerij is er duidelijk geselecteerd op gemakkelijk te onderwerpen dieren.
Een ieder zou zich hier verder in moeten verdiepen, het is de essentie van onze omgang met paarden.
Paarden zijn geen teddybeertjes, ze hebben een leider nodig.

Heb je de rangorde voor elkaar dan kun je je dominantie verzachten tot die van de koppelgenoot en dit nu kan een prachtig spel tussen mens en dier zijn met heel intensieve communicatie en een hechte vertrouwensband.
Paarden vormen altijd koppels, dieren die tot elkaar zijn aangetrokken, ze kunnen het met elkaar vinden, ze helpen elkaar, beschermen elkaar, geven aan elkaar aan waar lekkere hapjes te vinden zijn enz., enz..
Ook de leidmerrie heeft een koppelgenoot en die profiteert van de hoge rangorde van de leidmerrie.
Iedereen zou dat wel willen.
De koppelgenoot van de leidmerrie stijgt in rangorde in de kudde en krijgt hier een betere overlevingskans door.
De koppelgenoot van een leidmerrie toont zich met meer bravoure.
Dit moet jouw paard zijn.

Het bovenstaand wordt door heel erg veel ruiters niet gekend of begrepen met als gevolg een onophoudelijk gekissebis, boos worden, straffen, getrek, gestamp, zweep, wegvluchten, slofteugels, enz., we kennen het allemaal...
Dit is het gedrag van twee dieren voor wie de rangorde niet vaststaat.

Een paard dat zijn leider erkend heeft en door jou, zijn leider, als koppelgenoot is aanvaard leid je na een juiste rustige opbouw met een los teugeltje over de kermis.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:08

En waarom zou je niet allebei kunnen hebben? Dus leiderschap EN vriendschap?
Is met paarden onderling toch net zo? Er is in een kudde altijd 1 de leider hoor, maar toch kunnen ze dan super met elkaar. Maar als het 'onderdanige' paard iets verkeerd doet bij het paard dat de leiding heeft... Die kan dan echt wel een trap verwachten hoor! Leiderschap+ vriendschap dus.

Zo zie ik t ook. We hebben een vriendschap, maar ik ben hoe dan ook de leider. Ik zorg voor veiligheid en zij moet luisteren naar wat ik zeg. Als ik naar links wil gaan we ook naar links. Ook al wil zij naar rechts, maakt me niks uit wat dan haar mening is. Ik ga dan echt niet denken 'oh jij wil niet naar links? Nouja dan gaan we rechtdoor. Allebei blij'.
Leiderschap is niet alleen maar straffen, juist niet. Ik kan haar gerust zonder halster poetsen en zij blijft dan gewoon rustig staan. Ik kan haar zo met touwtje om dr nek rijden. Of haar zonder touwtje leiden. Tijdens trainen doet ze ook zo goed de best, ze wil alles zo goed mogelijk doen. En dat komt dus doordat je de leider bent, maar tegelijkertijd ook een vriendschap en wederzijds respect.
Soms heeft je paard gewoon een trap of tik nodig. Maar vooral ook heel veel complimentjes wanneer ze het wel goed doet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:12

Wat staat er dan in mijn post?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:25

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:26

Er zijn meer alpha's in een kudde, feitelijk, maar indd ze hebben altijd een schaduw, soms is die schaduw zelfs de schaduw van meerdere alpha's binnen de kudde.

veel mensen verwarren leiderschap met baas zijn. baas is hard en 1 en met dwang, leiden is zonder dwang, met 2 of meer en soepel.

gelijkwaardigheid bestaat niet, tussen 2 (mensen, dieren) is er altijd 1 die leid en 1 die volgt, subtiel of duidelijk. ze leiden niet tegelijk, kunnen de rol wel omdraaien. als ze gelijk zijn of willen zijn is er rivaliteit, confrontatie. onbewust of bewust.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:38

Ik heb zelf meer moeite met de term 'baas spelen'. Een goede leiderschap over je paard wil niet zeggen dat je niet samen kan werken met je paard. Juist een goede leiderschap betekent samen werken met je paard. Ik heb de cursus communiceren met paarden gedaan van terra natura. Daarbij leer je je paard te leiden zonder al te veel druk en uit het oogpunt van het natuurlijk gedrag. Zo moesten we ook in tweetallen werken en ging het over een bepaalde richting op willen. Eerst moesten we iemand bij zijn arm pakken en meetrekken in de richting dat we wouden. Daarna met een open houding iemand bij zijn hand pakken en 'vragen' of hij mee wou lopen, dus leiden. Het voelt veel prettiger om geleid te worden als om meegetrokken te worden. Ook ben ik van mening dat ik wil dat een paard voor mij wilt werken en niet dat een paard voor mij moet werken. Daarbij stimuleer je ook een paard om zelf na te denken wat je van hem verwacht en zelf te laten kiezen om het juiste te doen. Een voorbeeld: ik ben mijn paard aan het inrijden en dit doe ik stap voor stap. Eerste stap was er langs staan, dichtbij, en als hij ging lopen liep ik mee (met longeertouw en kleine voltes laten lopen) totdat hij zelf koos om stil te gaan staan. Op het moment dat hij stil stond heb ik afstand genomen en hem beloond. Ik heb de druk er dus afgenomen en hij leert dat het niet eng is dat ik zo dichtbij sta. Volgende stap is voet in de stijgbeugel, precies hetzelfde als de vorige stap en zo kleine stapjes verder. Nu staat hij stil als ik er op ga zitten en loopt er niet meer voor weg. Ik vind dat we een goede samenwerking hebben en ik heb een hele goede band met mijn paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:44

Goed! @Cheyenne26,

Denk er eens binnen de instincten van je paard over, "koppelgenoot met de rangorde van leidmerrie", dat is interessant omdat je hiermee heel veel onvoorziene situaties kunt analyseren en oplossen.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:47

Simpelman schreef:
Goed! @Cheyenne26,

Denk er eens binnen de instincten van je paard over, "koppelgenoot met de rangorde van leidmerrie", dat is interessant omdat je hiermee heel veel onvoorziene situaties kunt analyseren en oplossen.

Ik heb net je stukje idd gelezen en vind dat je het erg goed en duidelijk verwoord. Ik ben nog lang geen pro en zal nog veel te leren hebben. Ik zal me in jou stukje eens wat meer gaan verdiepen. Alle tips zijn uiteraard welkom ☺

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 08:48

TS, wat jij beschrijft als leiderschap, dat beschrijft ik als dictatuur. Wat jij ziet als samenwerking, dat zie ik als leiderschap :D

Paarden zijn net een beetje als kinderen. Ze zijn een eigen persoonlijkheid en daar pas je je op aan, maar ze kunnen niet de consequenties van gedragingen bedenken.

Als je kinderen de keus geeft eten ze alleen pannenkoeken en kijken ze niet uit met oversteken. Je houdt in de opvoeding zoveel mogelijk rekening met hun persoonlijkheid, hoe ze zijn, hoe ze leren, wat ze wel en niet leuk vinden, maar aan het einde van de dag moeten ze toch gewoon naar school, hun groente opeten en luisteren als je de straat wil oversteken.

Sky_Britt schreef:
Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging.

Positieve en negatieve bekrachtiging zijn niet hetzelfde als beloning en straf. Het is allebei beloning.
Positieve bekrachtiging is beloning door iets toe te voegen (een snoepje geven als je paard iets goed doet), negatieve bekrachtiging is beloning door iets weg nemen (druk loslaten op het moment dat het paard iets goeds doet).
Positieve bekrachtiging wordt een stuk beter onthouden dan negatieve bekrachtiging, dat blijkt uit elk onderzoek.

jensvl schreef:
Negatieve bekrachtiging wordt absoluut niet beter onthouden dan positieve. Wel zal het ervoor zorgen dat het paard je eerder zal mijden als hij kan.
vb. Een paard wil niet voorwaarts. Je behoudt lichte druk op het leidtouw om hem voorwaarts te vragen. Uiteindelijk kiest het paard om voorwaarts te gaan en je laat onmiddelijk het leidtouw vieren positieve bekrachtiging). Mijn ervaring is dat bij paarden die weigeren, dit zeer snel werkt. Op 10 minuten heb je vaak een paard dat je naar het einde van de wereld volgt.

zelfde vb met negatieve bekrachtiging: Het paard weigert, je gaat harder trekken, weigert nog, je geeft een tik. Gevecht begonnen. Het paard zal ook doen wat je vraagt, maar eerder omdat hij verplicht wordt. Paard vind je minder leuk om bij in de buurt te zijn en zal je gaan mijden en eerder weer weigeren samen te werken.

Het kan zijn dat methode 2 in het begin sneller werkt, maar met die methode heb je een paard dat liever uit je buurt blijft of tegen zijn zin werkt. Met methode 1 heb je een paard dat met je werkt omdat hij dat zelf wilt, omdat hij weet dat dat makkelijker en leuker is voor hem.

Lichte druk geven op het touw en zodra hij ook maar de minste beweging naar voren maakt loslaten, is dus juist negatieve bekrachtiging :D
Je tweede voorbeeld beschrijft positieve straf (straffen door iets toe voegen (een tik bijv.).

Je conclusie is verder juist. Communicatie gebaseerd om bekrachtiging (positieve of negatieve) is veel leuker en effectiever. Je vertelt je paard constant dat wat hij wél moet doen, hij snapt precies wanneer de druk wordt losgelaten en wanneer hij een beloning krijgt. Je krijgt dan een paard die gaat zoeken naar oplossingen, ipv een paard die probeert te ontwijken.

Cheyenne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:47

Sizzle schreef:
Jij vergelijkt imo slechte omgang met paarden met normale omgang met paarden waar je een beetje bedrijfsblind bent geworden en er dus een nieuw woord aangehangen hebt.
Daarnaast hebben paarden nou eenmaal een enorme will to please. Zelfs de meest kapotte paarden laten zich vaak probleemloos rijden ook al zie je de pijn op hun gezicht staan.

Maar dan doet het paard niet omdat hij het wilt, maar omdat hij de klappen van de zweep kent. Een paard kiest dan te werken omdat hij anders er denkt flink van langs te krijgen. En dat willen ze niet. Werken omdat ze moeten en niet omdat ze willen. Als je tenminste bedoeld met kapotte paarden 'mishandelde' paarden.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 09:47

Simpelman schreef:
Wat staat er dan in mijn post?

Ik had t niet tegen jou maar tegen TS ;) Kan het alleen maar met jou eens zijn haha

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:12

fransje23 schreef:
http://www.rozhanitsa.nl/archive/2009-1 ... egen-nooit

In dat boek wordt, naar mijn ide, precies uitgelegd wat Ts bedoeld.

Leiderschap kun je niet afdwingen maar wel krijgen door duidelijkheid en veiligheid te bieden.

Idd. Heb ik ook gelezen. Vind het een fantastisch boek over het volgen van een ander soort leider dan de agressieve alpha. Een leider waar de paarden graag bij zijn.
Denk ook dat ts deze gedachtegang bedoeld.
Kan iedereen die zich afvraagt wat er juist bedoeld wordt, Aanraden dit boek te leren.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:16

sanne83 schreef:
TS, wat jij beschrijft als leiderschap, dat beschrijft ik als dictatuur. Wat jij ziet als samenwerking, dat zie ik als leiderschap :D

Paarden zijn net een beetje als kinderen. Ze zijn een eigen persoonlijkheid en daar pas je je op aan, maar ze kunnen niet de consequenties van gedragingen bedenken.

Als je kinderen de keus geeft eten ze alleen pannenkoeken en kijken ze niet uit met oversteken. Je houdt in de opvoeding zoveel mogelijk rekening met hun persoonlijkheid, hoe ze zijn, hoe ze leren, wat ze wel en niet leuk vinden, maar aan het einde van de dag moeten ze toch gewoon naar school, hun groente opeten en luisteren als je de straat wil oversteken.

Sky_Britt schreef:
Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging.

Positieve en negatieve bekrachtiging zijn niet hetzelfde als beloning en straf. Het is allebei beloning.
Positieve bekrachtiging is beloning door iets toe te voegen (een snoepje geven als je paard iets goed doet), negatieve bekrachtiging is beloning door iets weg nemen (druk loslaten op het moment dat het paard iets goeds doet).
Positieve bekrachtiging wordt een stuk beter onthouden dan negatieve bekrachtiging, dat blijkt uit elk onderzoek.

jensvl schreef:
Negatieve bekrachtiging wordt absoluut niet beter onthouden dan positieve. Wel zal het ervoor zorgen dat het paard je eerder zal mijden als hij kan.
vb. Een paard wil niet voorwaarts. Je behoudt lichte druk op het leidtouw om hem voorwaarts te vragen. Uiteindelijk kiest het paard om voorwaarts te gaan en je laat onmiddelijk het leidtouw vieren positieve bekrachtiging). Mijn ervaring is dat bij paarden die weigeren, dit zeer snel werkt. Op 10 minuten heb je vaak een paard dat je naar het einde van de wereld volgt.

zelfde vb met negatieve bekrachtiging: Het paard weigert, je gaat harder trekken, weigert nog, je geeft een tik. Gevecht begonnen. Het paard zal ook doen wat je vraagt, maar eerder omdat hij verplicht wordt. Paard vind je minder leuk om bij in de buurt te zijn en zal je gaan mijden en eerder weer weigeren samen te werken.

Het kan zijn dat methode 2 in het begin sneller werkt, maar met die methode heb je een paard dat liever uit je buurt blijft of tegen zijn zin werkt. Met methode 1 heb je een paard dat met je werkt omdat hij dat zelf wilt, omdat hij weet dat dat makkelijker en leuker is voor hem.

Lichte druk geven op het touw en zodra hij ook maar de minste beweging naar voren maakt loslaten, is dus juist negatieve bekrachtiging :D
Je tweede voorbeeld beschrijft positieve straf (straffen door iets toe voegen (een tik bijv.).

Je conclusie is verder juist. Communicatie gebaseerd om bekrachtiging (positieve of negatieve) is veel leuker en effectiever. Je vertelt je paard constant dat wat hij wél moet doen, hij snapt precies wanneer de druk wordt losgelaten en wanneer hij een beloning krijgt. Je krijgt dan een paard die gaat zoeken naar oplossingen, ipv een paard die probeert te ontwijken.

Ah dat bedoelde je met positieve en negatieve bekrachtiging.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:23

Simpelman schreef:
Goed! @Cheyenne26,

Ondanks het merendeel vrouwelijke paardeneigenaars, heb ik vraagtekens bij het leidmerrie verhaal als enige mogelijkheid. In het wild zijn er naast de optie hengst met dekrecht over 1 of meer merries en eventuele bodyguard (hulpje dat eerste klappen concurrentie opvangt) ook nog de optie vrijgezellengroep. Beide opties zijn natuurlijk voor paarden. Waarom die fixatie op enkel altijd leidmerrie is zoals het hoort?