Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Kostolany schreef:Liedje89: mooi geschreven:) En je komt goed in de richting wat ik bedoel> Het is ook niet uit te drukken in woorden.
.
Tabaluga12 schreef:Nu gaat het weer een heel andere kant op. Het is denk ik meer een manier van omgang met je paard.
Het lijkt me toch leuker vanuit de wil van een paard te werken dan vanuit dwang. Liever 2 keuzes als geen keuze.
Tabaluga12 schreef:Nu gaat het weer een heel andere kant op. Het is denk ik meer een manier van omgang met je paard.
Het lijkt me toch leuker vanuit de wil van een paard te werken dan vanuit dwang. Liever 2 keuzes als geen keuze.
Simpelman schreef:Goed! @Cheyenne26,
Denk er eens binnen de instincten van je paard over, "koppelgenoot met de rangorde van leidmerrie", dat is interessant omdat je hiermee heel veel onvoorziene situaties kunt analyseren en oplossen.
Sky_Britt schreef:Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging.
jensvl schreef:Negatieve bekrachtiging wordt absoluut niet beter onthouden dan positieve. Wel zal het ervoor zorgen dat het paard je eerder zal mijden als hij kan.
vb. Een paard wil niet voorwaarts. Je behoudt lichte druk op het leidtouw om hem voorwaarts te vragen. Uiteindelijk kiest het paard om voorwaarts te gaan en je laat onmiddelijk het leidtouw vieren positieve bekrachtiging). Mijn ervaring is dat bij paarden die weigeren, dit zeer snel werkt. Op 10 minuten heb je vaak een paard dat je naar het einde van de wereld volgt.
zelfde vb met negatieve bekrachtiging: Het paard weigert, je gaat harder trekken, weigert nog, je geeft een tik. Gevecht begonnen. Het paard zal ook doen wat je vraagt, maar eerder omdat hij verplicht wordt. Paard vind je minder leuk om bij in de buurt te zijn en zal je gaan mijden en eerder weer weigeren samen te werken.
Het kan zijn dat methode 2 in het begin sneller werkt, maar met die methode heb je een paard dat liever uit je buurt blijft of tegen zijn zin werkt. Met methode 1 heb je een paard dat met je werkt omdat hij dat zelf wilt, omdat hij weet dat dat makkelijker en leuker is voor hem.
Sizzle schreef:Jij vergelijkt imo slechte omgang met paarden met normale omgang met paarden waar je een beetje bedrijfsblind bent geworden en er dus een nieuw woord aangehangen hebt.
Daarnaast hebben paarden nou eenmaal een enorme will to please. Zelfs de meest kapotte paarden laten zich vaak probleemloos rijden ook al zie je de pijn op hun gezicht staan.
fransje23 schreef:http://www.rozhanitsa.nl/archive/2009-1 ... egen-nooit
In dat boek wordt, naar mijn ide, precies uitgelegd wat Ts bedoeld.
Leiderschap kun je niet afdwingen maar wel krijgen door duidelijkheid en veiligheid te bieden.
sanne83 schreef:TS, wat jij beschrijft als leiderschap, dat beschrijft ik als dictatuur. Wat jij ziet als samenwerking, dat zie ik als leiderschap![]()
Paarden zijn net een beetje als kinderen. Ze zijn een eigen persoonlijkheid en daar pas je je op aan, maar ze kunnen niet de consequenties van gedragingen bedenken.
Als je kinderen de keus geeft eten ze alleen pannenkoeken en kijken ze niet uit met oversteken. Je houdt in de opvoeding zoveel mogelijk rekening met hun persoonlijkheid, hoe ze zijn, hoe ze leren, wat ze wel en niet leuk vinden, maar aan het einde van de dag moeten ze toch gewoon naar school, hun groente opeten en luisteren als je de straat wil oversteken.
Sky_Britt schreef:Klinkt wel leuk zo vrije wil, maar een paard zal alleen netjes stil blijven staan en doen wat je wil als hij heeft geleerd dat daar een positieve ervaring tegenover staat. Niet omdat ie zo graag wil samenwerken of dat ie je super aardig vind. Een paard is een dier en leert alles via associatie, als je wil dat hij/zij iets doet kun je dit leren met positieve of negatieve bekrachtiging dus beloning of straf. Negatieve bekrachtiging wordt beter onthouden dan positieve bekrachtiging.
Positieve en negatieve bekrachtiging zijn niet hetzelfde als beloning en straf. Het is allebei beloning.
Positieve bekrachtiging is beloning door iets toe te voegen (een snoepje geven als je paard iets goed doet), negatieve bekrachtiging is beloning door iets weg nemen (druk loslaten op het moment dat het paard iets goeds doet).
Positieve bekrachtiging wordt een stuk beter onthouden dan negatieve bekrachtiging, dat blijkt uit elk onderzoek.jensvl schreef:Negatieve bekrachtiging wordt absoluut niet beter onthouden dan positieve. Wel zal het ervoor zorgen dat het paard je eerder zal mijden als hij kan.
vb. Een paard wil niet voorwaarts. Je behoudt lichte druk op het leidtouw om hem voorwaarts te vragen. Uiteindelijk kiest het paard om voorwaarts te gaan en je laat onmiddelijk het leidtouw vieren positieve bekrachtiging). Mijn ervaring is dat bij paarden die weigeren, dit zeer snel werkt. Op 10 minuten heb je vaak een paard dat je naar het einde van de wereld volgt.
zelfde vb met negatieve bekrachtiging: Het paard weigert, je gaat harder trekken, weigert nog, je geeft een tik. Gevecht begonnen. Het paard zal ook doen wat je vraagt, maar eerder omdat hij verplicht wordt. Paard vind je minder leuk om bij in de buurt te zijn en zal je gaan mijden en eerder weer weigeren samen te werken.
Het kan zijn dat methode 2 in het begin sneller werkt, maar met die methode heb je een paard dat liever uit je buurt blijft of tegen zijn zin werkt. Met methode 1 heb je een paard dat met je werkt omdat hij dat zelf wilt, omdat hij weet dat dat makkelijker en leuker is voor hem.
Lichte druk geven op het touw en zodra hij ook maar de minste beweging naar voren maakt loslaten, is dus juist negatieve bekrachtiging![]()
Je tweede voorbeeld beschrijft positieve straf (straffen door iets toe voegen (een tik bijv.).
Je conclusie is verder juist. Communicatie gebaseerd om bekrachtiging (positieve of negatieve) is veel leuker en effectiever. Je vertelt je paard constant dat wat hij wél moet doen, hij snapt precies wanneer de druk wordt losgelaten en wanneer hij een beloning krijgt. Je krijgt dan een paard die gaat zoeken naar oplossingen, ipv een paard die probeert te ontwijken.
Simpelman schreef:Goed! @Cheyenne26,
Denk er eens binnen de instincten van je paard over, "koppelgenoot met de rangorde van leidmerrie", dat is interessant omdat je hiermee heel veel onvoorziene situaties kunt analyseren en oplossen.