Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ual_95 schreef:Ik weet niet of het nog relevant is, en misschien klinkt het wel heel belachelijk, maar ik heb ooit eens iets gelezen dat paarden ook aan een vorm van autisme kunnen lijden. Het lijkt er bij jouw paardje in ieder geval wel heel erg op, zeker als ze zo'n voorkeur voor mensen heeft en met dat poetsen enzo. Ik zou het zelf persoonlijk nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om een paard in te laten slapen zonder er 100% zeker van te zijn dat er geen andere mogelijkheden zijn en zonder te weten of ze echt pijn lijdt.. Als er de middelen voor zijn, zou ik eerst een fijne kudde opzoeken waar ze een poosje kan staan, enkel om te proberen. Misschien knapt ze er wel heel erg van op. Je kan die keuze altijd heroverwegen.
femo schreef:LoveUggs schreef:Dat hoort zeker bij het leven, wanneer leven geen leven meer is. Als je mijn bericht goed leest geef ik verschillende opties aan. Deze kunnen bijvoorbeeld toch eerst geprobeerd worden voordat het dier de dood moet vinden? Er zijn genoeg opties voor paarden als dit. Waarom dan de dood?
Femo, dat is zeker niet mijn bedoeling. Heb het bericht tig keer aangepast voor ik het verzond om het wel zo netjes mogelihk te zeggen maar betere woorden kon ik niet vinden. Bij mij schiet het echter verkeerd dat men hier op bokt, niemand in het bijzonder, zo makkelijk denkt over inslapen. Het zijn dieren, zij leven ook, zij planten ook voor, zij voelen ook. Ze zeggen dat het een voorrecht is om een dier uit zijn leiden te verlossen. Zeker waar, maar in dit geval zijn er gewoon andere oplossingen. Dan vind ik inslapen dus gewoon niet kunnen..
Maar wij denken iig niet licht over inslapen. Maar soms kun je niks meer doen. Ons dilemma is dan nu ook of ze nou wel of niet gelukkig genoeg is. Geloof me, ik heb echt respect voor alles wat leeft. Kan nog geen vlieg doodslaan omdat ik me er bewust van ben dat die ook een leven verdiend. Maar dit is zo complex. Het zou meer uit 'lijden' verlossen zijn. Alle deskundigen doelen daar op. Wij trekken dat in twijfel omdat ze ook nog rustig kan staan. We zien dat ze bijv geniet van het zonnetje. Maar we zien ook het constante gevecht met de wereld waar die pony elke dag inzit. Bang voor confrontatie met mensen, bang voor vrachtwagens. Noem maar op:)
Ik heb mijn zegje gedaan en daar laat ik het bij. Kan je verder als enige tip nog geven; maak een lijstje. 'positief en negatief'. De positieve dingen die je ziet, maar ook de negatieve. Misschien dat dat je helpt in de beslissing. Die kan ik niet voor je nemen, ik kan wel uit alle macht gaan roepen dat ik het "verkeerd" vind, en er als een dwaas tegenin gaan maar daar schiet niemand wat mee op.
PLM schreef:@LoveUggs: Als je goed gelezen zou hebben, IK ben de eigenaresse. Het is MIJN pony. Dan had je mijn berichten ook moeten lezen. Er zijn meer oplossingen, maar die hebben wij al geprobeerd. En idd, wat mijn zusje zegt: Dat je zegt dat we willen dat er iets mis is... Zeer zeer pijnlijk!
PLM schreef:@DeMolenhoek: Ja zeker, vogles, schapen, bloemen die bewegen krijgen al dodelijke blikken en schapen zijn ook wel eens achterna gezeten...
LoveUggs schreef:Berichten van TS gelezen.
R12312, zoals ik al zei, vergeet de vergelijking tussen paard en mens. Het gaat om het idee dat ik probeer te schetsen. Het zijn levende dieren, en ik vind dst het leven pas mag worden beëindigd als het niet meer diervriendelijk is. Dit paard kan nog heel fzijn leven dus waarom beeindigen?
Citaat:Door de commissie Brambell (1965) zijn een vijftal vrijheden voor het dier geformuleerd.
Dieren zijn vrij:
1> van dorst, honger en onjuiste voeding;
2> van fysiek en fysiologisch ongerief;
3> van pijn, verwondingen en ziektes;
4> van angst en chronische stress;
5> om hun natuurlijke (soorteigen) gedrag te vertonen.
Pandora2 schreef:Ik denk dat dit een echt paarden-paard is. Ze moet duidelijk geen mensen, door de onderzoeken is dit waarschijnlijk ook alleen maar versterkt, want mensen = onaangename dingen...
Als ze geen pijn heeft en gewoon tevreden is tussen haar vriendjes, zie ik niet in waarom ze ingeslapen moet worden ?![]()
Paardje wil niet getut en gekroeld worden...heb hier ook zo ééntje staan...al 20 jaar, en jouw foto's zouden zo die van mij kunnen zijn![]()
R12312 schreef:Yinnar, omdat paarden handenvol geld kosten? Omdat dood een onderdeel van het leven is? Omdat een paard leeft bij het hier en nu? Omdat dood voor een paard helemaal niet erg is?
Ik krijg een beetje een: Ik wil een paard redden zodat ik mij goed voel gevoel bij jouw verhaal. Wat heeft dat paard eraan? Helemaal niets!!
Geef een levend wezen de kans en ze hebben allemaal het natuurlijk instinkt om te overleven.