gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 21:16

Ik zeg niet dat hij er nu bang van is. Maar als ik plots ermee ga zwiepen om astra weg te houden gaat harley er idd van schrikken. Lijkt me ergens logisch?

Zoe_97

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:17

Maar dat zeg ik toch ook niet :p maar het is door alle topics wel duidelijk dat TS niet de leiderspositie heeft in die kudde :+

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:20

De haf eist jou paardje op door jou weg te jagen.
Keer dit om, als jij bij Harley staat dan stuur je de haf met een duidelijk signaal weg.
Hij mag niet in jou ruimte komen. Eis dat eerst op voordat je op je hurken gaat zitten.
Je kan je niet in een kudde begeven waarvan er een meent jou de les te mogen lezen.

Groot maken en wegsturen die haf.
Zweep is niet eens nodig, een duidelijke nee en een wegstuur beweging met je arm moet lukken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:22

MaricoGraphy schreef:
Ik zeg niet dat hij er nu bang van is. Maar als ik plots ermee ga zwiepen om astra weg te houden gaat harley er idd van schrikken. Lijkt me ergens logisch?

als je met je zweep geoefend hebt, wat heb je dan precies geoefend.. toch ook om dat ding heen en weer te bewegen hoop ik?

als jij naast je veulen staat en die haf komt aanvliegen en jij zwiept iets, hetzij die zweep, hetzij een dik touw in de richting van die haf, is het voor die haf bestemd.. laat je veulen maar schrikken.. hij moet toch leren wat voor hem bestemd is en wat niet.. Hij leert snel genoeg dat jouw blik en beweging niet op hem gericht zijn en komt dan vanzelf terug..

deel van het opvoeden is hem ook leren waar hij van moet schrikken (een schreeuw recht in zijn gezicht omdat hij over je heen wil walsen) en waar hij niet van hoeft te schrikken (een hoorbare schreeuw richting een ander paard)..

je veulen gaat toch ook niet over de ziek als die haf een ander paard op zijn plek zet? Dan hoort hij ook te leren dat hij niet over de zeik moet gaan als jij die haf op zijn plek zet..

en niet achter hem aan gaan rennen om hem dan te troosten.. jij richt je dan op de haf en negeert het veulen.. het veulen hoort op jou te letten wat je doet en waarom, daar hoef je niets voor te doen.

Een moederpaard schopt, bijt en gilt ook wel eens naar andere paarden in het bijzijn van een veulen.. is ieder veulen een compleet geflipt dier?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:26

MaricoGraphy schreef:

Dat klopt niet.
Als jij gericht de haflinger wegjaagd dan zal de ander gewoon begrijpen dat jij boven de haflinger staat, niet dat jij een monster bent.
Als andere paarden bang worden van wegjagen dan doe je iets niet goed.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:28

Als het je niet lukt de andere paarden weg te houden en een bubbel te creeren voor jou en je paard, zou ik lekker buiten de wei quality time gaan hebben.
Lekker ergens gaan grazen met em, wandeling maken, tutten en hangen.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:28

MaricoGraphy schreef:

Oke dus iedereen in dit topic denkt met je mee, maar niks is goed. Wat wil je dan? Dat we de haflinger voor je weg toveren ofzo?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 21:40

elenaMM77 schreef:
olafgek schreef:
maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...

als je als vreemde meteen neerploft in het gras ja.. als je de leiderspositie niet ingenomen hebt voordien ja.. Maar als je een duidelijke leider bent kun je gaan liggen rollenbollen waar je wilt.

maar de paarden kennen mij, en respecteren mijn ruimte en 'status' als ik de wei betreed..

ik kan gaan zitten, liggen of koppeltje duikelen wat ik wil.. al loop ik op mijn handen het wilhelmus jammerend de wei rond dan nog zou een paard moeten wijken als ik zijn plekje wil hebben.. Al vraag ik mij serieus af of ik voor die tijd niet in een busje wordt afgevoerd door mijn stalgenoten..

als jouw leiderschap gerespecteerd wordt, kun je rustig een modderbad midden in de wei gaan nemen als je daar zin in hebt..

paarden mogen proberen om dan te denken dat ik niet de baas ben.. moet je opletten hoe snel ik dan oprijs voor hun neus met een hele duidelijke brul als ze denken dat zitten betekent dat ik aftreed.
--------

achter een grasspriet gaan zitten en een pan groentensoep nadoen om de haf te temmen of je hengst (maak m aub asap ruin) te lokken, dat is vragen om ellende.. die haf lust geen groentensoep dat is duidelijk, die moet gewoon een duidelijke leider zien.

Amen :') _/-\o_

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:26

Als je dit probleem al langere tijd hebt waar ik nu vanuit ga gezien vele reactie van mensen dat het al je zoveelste topic is. Denk ik niet dat je het gaat redden met tips via internet. Maar wat ik me wel afvraag is of dat de eigenaar dat probleem ook heeft? Of iemand anders weet niet of er nog meer mensen zijn die de wei weleens betreden?
Vind overigens ook vrij apart dat je alles met de haflinger kan/mag doen en je toch niet boven hem staat. Als je er dan toch werk van mag maken doe het dan gelijk goed. Hoe langer je blijft aan prullen hoe moeilijker het word om jezelf boven de haflinger te plaatsen. En anders moet je misschien maar overwegen om je eigen paard ergens anders te stallen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 23:40

bigone schreef:
Sorry, dit is je zoveelste probleem topic, laat die hengst nu eens castreren en lees je in hoe je met paarden omgaat.

Dit denk in echt bij ELK topic dat ik van TS zie.
Dat die bokker niets meer laat horen hoeft niets te betekenen, dr zijn zat mensen die kunnen helpen met grondwerk, zoek gewoon iemand anders.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 02:30

Inoterry schreef:
olafgek schreef:
maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...

Volgens deze logica zou de ranghoogste dus nooit kunnen slapen :+ .
Of je nu in de wei zit, zit of ligt, een paard heeft de ruimte van de mens te respecteren. Het gaat om de energie die de mens uitstraalt en niet om de houding.

Ik heb juist het idee dat hier juist het paard met de hoge rang zomaar kan gaan liggen. Mijn verzorgpaard is een beetje een doetje en hij stond altijd te waken als die twee dominante eikels waar hij bij stond besloten om lekker in het zonnetje te gaan soezen :Z . Imo is het juist een duidelijk teken van (zelf)vertrouwen als een paard zomaar gaat liggen naast een ander.
Maar imo moet je dat wel echt ook die verstandhouding hebben met een paard, je moet niet alleen de juiste energie hebben je moet elkaar ook een beetje kennen.
in geval van TS lijkt me trouwens hoe dan ook duidelijk dat ze niet moet gaan zitten, de haf heeft daar al meermaals misbruik van gemaakt en je bent dan ook veel te kwetsbaar als je zit. Gewoon gaan staan en die zweep mee nemen :j .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 03:01

TS, waarom, waarom, waarom maak je het jezelf zo onnoemelijk moeilijk? Ik lees je topics echt met stijgend ongeloof en steeds verder openvallende mond.

Begin nou eens gewoon bij nul. Begin eens met dat paard gewoon te castreren, doe de noodzakelijk dingen op de wei (dus normale verzorging en onderhoud) waarbij je paard af en toe een aai over de bol krijgt en meer niet en wacht eens met alle andere fratsen tot de rust is wedergekeerd. Als ie dan straks goed hersteld is knoop je 'm eens per week ergens vast om te poetsen en verder laat je 'm gewoon lekker met rust. Je lijkt een bepaald beeld te hebben bij 'een band met je paard' en dat gevoel te willen afdwingen door vanalles en nog wat te ondernemen. Ik kan je beloven, dat gaat niet werken en zeker niet op deze manier. Die band ontstaat door gewone, dagelijkse dingen en wordt sterker naarmate jullie meer samen doen, leren en meemaken. Ik heb nog nooit bij geen enkel paard in de wei gezeten, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen maar ze zien mij allemaal graag komen hoor. De ene ben ik wat gekker mee dan de ander maar ik durf gerust te stellen dat mijn paarden graag in mijn gezelschap verkeren. Ook als ik eens een week alleen kom om ze hard aan het werk te zetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 09:36

0000 schreef:
TS, waarom, waarom, waarom maak je het jezelf zo onnoemelijk moeilijk? Ik lees je topics echt met stijgend ongeloof en steeds verder openvallende mond.

Begin nou eens gewoon bij nul. Begin eens met dat paard gewoon te castreren, doe de noodzakelijk dingen op de wei (dus normale verzorging en onderhoud) waarbij je paard af en toe een aai over de bol krijgt en meer niet en wacht eens met alle andere fratsen tot de rust is wedergekeerd. Als ie dan straks goed hersteld is knoop je 'm eens per week ergens vast om te poetsen en verder laat je 'm gewoon lekker met rust. Je lijkt een bepaald beeld te hebben bij 'een band met je paard' en dat gevoel te willen afdwingen door vanalles en nog wat te ondernemen. Ik kan je beloven, dat gaat niet werken en zeker niet op deze manier. Die band ontstaat door gewone, dagelijkse dingen en wordt sterker naarmate jullie meer samen doen, leren en meemaken. Ik heb nog nooit bij geen enkel paard in de wei gezeten, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen maar ze zien mij allemaal graag komen hoor. De ene ben ik wat gekker mee dan de ander maar ik durf gerust te stellen dat mijn paarden graag in mijn gezelschap verkeren. Ook als ik eens een week alleen kom om ze hard aan het werk te zetten.
wat denk je dat ik met mijn paard wil?
Dit topic gaat er juist over dat ik gewoon bij mijn paard wil zijn. Zonder enige verplichting van dat paard. Komt hij? Fijn dan zal ik hem lichtjes toespreken en een aai geven. Komt hij niet? Is zijn keuze en dat respecteer ik.
Het probleem is enkel dat de haflinger mijn aanwezigheid niet lijkt te waarderen.
Soms gaat het goed en soms weer niet. Ik doe hem niet eens iets, ga zelf niks uitlokken door naar hem toe te gaan ofzo. Nee hij komt naar mij toe. Eerst kalm en pas op enkele meters begint zijn gedrag te veranderen.

Zelfs als hij naar me komt en ik hem dan eens laat snuffelen of bij mij laat grazen kan hij plots gaan dreigen uit het niets.

Gisteren dreigde hij ook naar de persoon die de dieren dagelijks verzorgt. Dus hij doet het niet enkel bij mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:46

Had zou bij mij een klap krijgen als ie uit haalde. Of op weide zitten helpt of niet. Als ik daar zit en ze niet lastig val heeft die bok niet aan te vallen (sowieso niet maar zeker niet als ik niks doe).
Als jij die Haf tikt gaat Harley echt niet denken 'misschien gaat ze mij ook tikken als ik kom'

Weide mag dan hun huisje zijn, ik ben de huisbaas.

Wat gaan ze doen als ie een keer iemand aan valt die zijn paard uit de weide haalt?

Wil je in alle rust kunnen werken kan je Harley ook uit de weide halen en buiten de weide tutten met 'm :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 09:51

Harley uit de wei halen is ook een heel gedoe aangezien de haf dan steeds achter Harley aan rent zodat ik hem niet kan meenemen. Dit kan enkel als mijn vriend de haflinger afleid met wortels of ander lekkers.

Als de haf achter Harley loopt uit zich dit in het feit dat Harley in de manen va de haf bijt.
Dit deden ze gisteren tevens ook toen ik niet in de wei was.

Ayasha
Blogger

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 09:56

Harley pakt dan de leiding omdat jij het niet doet. Jij moet die Haf weg jagen. Niet Harley

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:00

-O- Je mist het punt dat ik wilde maken. Als het echt gaat om aanwezig te zijn kan je gewoon iets gaan doen. Weide onderhoud oid. Dan heb je altijd iets in de hand, geef je de haf daarmee een klap voor de harses als die lelijk doet en klaar. Maar je wilt wel iets want je wilt in de wei aanwezig zijn zonder iets te doen in de hoop dat je pony dat leuk gaat vinden. Als het 'zonder verplichtingen' zou zijn was je überhaupt niet in die wei als je er niets hoefde te doen, dat kan nl ook gewoon van buiten de wei.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:13

Ayasha schreef:
Harley pakt dan de leiding omdat jij het niet doet. Jij moet die Haf weg jagen. Niet Harley

Inderdaad, als Harley TS als leider ziet en weet dat TS die haf wegjaagt dan gaat hij dat niet meer doen hoor.

@TS ik zou wel een zweepje meenemen voor je eigen veiligheid. Dan heb je iets meer mogelijkheid om te corrigeren en van een iets langere afstand. En ik denk dat je misschien iets eerder durft in te grijpen met een zweepje als stem en lichaamstaal niet hebben gewerkt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:23

MaricoGraphy schreef:
0000 schreef:

wat denk je dat ik met mijn paard wil?
Dit topic gaat er juist over dat ik gewoon bij mijn paard wil zijn. Zonder enige verplichting van dat paard. Komt hij? Fijn dan zal ik hem lichtjes toespreken en een aai geven. Komt hij niet? Is zijn keuze en dat respecteer ik.
Het probleem is enkel dat de haflinger mijn aanwezigheid niet lijkt te waarderen.
Soms gaat het goed en soms weer niet. Ik doe hem niet eens iets, ga zelf niks uitlokken door naar hem toe te gaan ofzo. Nee hij komt naar mij toe. Eerst kalm en pas op enkele meters begint zijn gedrag te veranderen.

Zelfs als hij naar me komt en ik hem dan eens laat snuffelen of bij mij laat grazen kan hij plots gaan dreigen uit het niets.

Gisteren dreigde hij ook naar de persoon die de dieren dagelijks verzorgt. Dus hij doet het niet enkel bij mij.

Je zegt het nu eindelijk eens goed: de haf waardeert jouw aanwezigheid niet. Niet zo gek, aangezien het een dominant dier is en die accepteren maar twee dingen: onderdanigheid of overheersend maar correct leiderschap. Beide doe je niet. Je wil kunnen bepalen wat hij doet, dus kom je automatisch in de rol van leider. Dit begrijp je echter nog niet voldoende, waardoor je signalen naar de haf niet kloppen en deze in protest gaat. De oplossing is dus ook simpel: leer paardentaal begrijpen en leer jezelf juist op te stellen. En dit kan je nou eenmaal niet alleen!

Je lokt de haf al uit door er gewoon te zijn, ingewikkelder hoeft niet. Als hij kalm op je af komt en ineens veranderd, was hij zo kalm al niet en heb je dus duidelijk (kleine) signalen gemist. Een goede leider (en ik vermoed dat de haf dit is) kan een kudde sturen met een subtiele draai van zn oor (bij wijze van spreken). Wellicht probeert hij het eerst zoals het hoort, door recht op jou af te lopen en daarmee jouw positie willen innemen. Aangezien jij daar niet naar luistert, moet hij hardere signalen gaan geven.
Ik denk dan ook niet dat hij dreigt uit het niets, maar dat jij alle signalen die daaraan vooraf gaan gewoon mist. Als mijn fjord aan mn voeten graast en richting mn voeten gaat, gaan mijn voeten een heel klein stapje richting hem om duidelijk te maken dat het MIJN ruimte is en hij aan de kant gaat voor mij. Ook hiermee laat je de haf dus weer jouw ruimte pakken.

Oh en wat het wegjagen betreft ga ik met de rest mee. Als je correct wegstuurt, zal harley hooguit een paar keer even wegrennen maar al snel leren dat het niet naar hem gericht is. Maarja, wederom gaat het dan wel om met de juiste houding en intensiteit ingrijpen...

Ik vind het jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je graag uitgenodigd eens met mijn tank te werken. Zo eentje zou je eens mee moeten werken, een dominante eikel die niet uithaalt maar op een ongevaarlijke manier duidelijk maakt dat je houding niet klopt. Want imo ligt dit echt niet bij de haf maar volledig bij jou...

PeterBezemer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:23

paarden zitten redelijk eenvoudig in elkaar: of jij bent de baas, of het paard.
Meestal hoef je het alleen aan het begin goed duidelijk te maken wie de baas is, en vervolgens kan je lekker door de wei lopen zonder dat je wordt aangevallen... Duidelijk zijn naar je paard betekend niet dat je je paard inelkaar moet slaan, maar duidelijke grenzen stellen, en handhaven...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:37

MaricoGraphy schreef:
Harley uit de wei halen is ook een heel gedoe aangezien de haf dan steeds achter Harley aan rent zodat ik hem niet kan meenemen. Dit kan enkel als mijn vriend de haflinger afleid met wortels of ander lekkers.
s.

Maw: je bent niet in staat twee paarden uit elkaar te houden zonder voedsel beloning ?
Hiermee versterk je n.l. juist de positie van de haf en haal je de pos. Van jou paardje naar beneden en die van jezelf.
Zo logisch denken paarden, eten en of drinken afstaan heeft te maken met rangorde.

Ga es regelmatig oefenen met: jou plaats is mijn plaats, daarna jou voer is mijn voer.
Met dat geleerde stap je de wei in.
En neem de talloze goede praktijktips mee ipv er tegenin te gaan.
Lees niks als goede adviezen hier, van mensen die jarenlange ervaring hebben, en je doet er niets mee.
Succes.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:48

MarlindeRooz schreef:
Een schop tegen zijn harses geven zodra hij al zijn oren in de nek doet, die is gek. :=

Zou ik ook doen eerlijk gezegd :=

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:53

TS, haal er nou iemand bij die je kan helpen. Want zomaar een rangorde proberen om te gooien kan ook gevaarlijke situaties opleveren. De haf kan namelijk tegen je in gaan, zeker als je het niet met 100% zelfvertrouwen doet.

Nu had ik het gemak dat ik de leidermerrie had, maar zelfs dan hield ik alle paarden op afstand die tegen haar aan wilden kruipen. Had zij ook prima met 1 oor op kunnen lossen, maar als ik in de wei loop regel ik alles. Dat is namelijk lekker duidelijk naar elk paard, ongeacht welk paard ik dan uit de weide moet pakken.

En een schop tegen z'n harses aangeven als die z'n oren in de nek doet? Paarden zijn veel fijngevoeliger dan dat, vaak is je lichaamstaal genoeg. Dan kun je die schop bewaren voor als hij iets echt onbehoorlijks doet ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:55

bonny123 schreef:
Ja goed plan hoor, op je hurken in een wei gaan zitten. De boodschap die je geeft is: ik ben klein en onderdanig, je mag me als boksbal gebruiken hoor!
Sorrie hoor, maar als je dit niet snapt, wat doe je dan met een 2 jarige hengst? Een jong paard heeft opvoeding nodig. Je legt nu de basis voor de rest van zn leven. Als je m in deze fase niet goed opvoed, creeer je een pony die later waarschijnlijk probleemgedrag veetoond. Bovendien is t nu nog een hengst. Juist dan moet je je erg bewust zijn van je eigen positie en je moet snappen hoe een kudde werkt. Als je dat iet snap: verkoop alsjeblieft die pony en koop een oudje die door een ander al is opgevoed.

Dat maakt geen f*ck uit, hoe je zit. Ik kan op m'n kont in de weide gaan zitten en mijn drie jarige hengst komt er rustig bij staan maar denk maar niet dat die het in zijn hoofd haalt om mij als boksbal te zien.
Het probleem van TS is dat ze geen leiding geeft in het algemeen, niet dat ze gaat zitten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:00

MaricoGraphy schreef:

Niet meer doen. Hij gaat dus achter jullie aan omdat hij er voor beloont wordt.