Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
MaricoGraphy schreef:Ik zeg niet dat hij er nu bang van is. Maar als ik plots ermee ga zwiepen om astra weg te houden gaat harley er idd van schrikken. Lijkt me ergens logisch?
MaricoGraphy schreef:Ik zeg niet dat hij er nu bang van is. Maar als ik plots ermee ga zwiepen om astra weg te houden gaat harley er idd van schrikken. Lijkt me ergens logisch?
elenaMM77 schreef:olafgek schreef:maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...
als je als vreemde meteen neerploft in het gras ja.. als je de leiderspositie niet ingenomen hebt voordien ja.. Maar als je een duidelijke leider bent kun je gaan liggen rollenbollen waar je wilt.
maar de paarden kennen mij, en respecteren mijn ruimte en 'status' als ik de wei betreed..
ik kan gaan zitten, liggen of koppeltje duikelen wat ik wil.. al loop ik op mijn handen het wilhelmus jammerend de wei rond dan nog zou een paard moeten wijken als ik zijn plekje wil hebben.. Al vraag ik mij serieus af of ik voor die tijd niet in een busje wordt afgevoerd door mijn stalgenoten..
als jouw leiderschap gerespecteerd wordt, kun je rustig een modderbad midden in de wei gaan nemen als je daar zin in hebt..
paarden mogen proberen om dan te denken dat ik niet de baas ben.. moet je opletten hoe snel ik dan oprijs voor hun neus met een hele duidelijke brul als ze denken dat zitten betekent dat ik aftreed.
--------
achter een grasspriet gaan zitten en een pan groentensoep nadoen om de haf te temmen of je hengst (maak m aub asap ruin) te lokken, dat is vragen om ellende.. die haf lust geen groentensoep dat is duidelijk, die moet gewoon een duidelijke leider zien.
bigone schreef:Sorry, dit is je zoveelste probleem topic, laat die hengst nu eens castreren en lees je in hoe je met paarden omgaat.
Inoterry schreef:olafgek schreef:maar als jij gaat zitten dan ben jij zeker niet ranghoogste dus is het logisch dat de haf je niet als leider accepteert en je als ene indringer ziet...
Volgens deze logica zou de ranghoogste dus nooit kunnen slapen.
Of je nu in de wei zit, zit of ligt, een paard heeft de ruimte van de mens te respecteren. Het gaat om de energie die de mens uitstraalt en niet om de houding.
. Imo is het juist een duidelijk teken van (zelf)vertrouwen als een paard zomaar gaat liggen naast een ander.
. 0000 schreef:wat denk je dat ik met mijn paard wil?TS, waarom, waarom, waarom maak je het jezelf zo onnoemelijk moeilijk? Ik lees je topics echt met stijgend ongeloof en steeds verder openvallende mond.
Begin nou eens gewoon bij nul. Begin eens met dat paard gewoon te castreren, doe de noodzakelijk dingen op de wei (dus normale verzorging en onderhoud) waarbij je paard af en toe een aai over de bol krijgt en meer niet en wacht eens met alle andere fratsen tot de rust is wedergekeerd. Als ie dan straks goed hersteld is knoop je 'm eens per week ergens vast om te poetsen en verder laat je 'm gewoon lekker met rust. Je lijkt een bepaald beeld te hebben bij 'een band met je paard' en dat gevoel te willen afdwingen door vanalles en nog wat te ondernemen. Ik kan je beloven, dat gaat niet werken en zeker niet op deze manier. Die band ontstaat door gewone, dagelijkse dingen en wordt sterker naarmate jullie meer samen doen, leren en meemaken. Ik heb nog nooit bij geen enkel paard in de wei gezeten, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen maar ze zien mij allemaal graag komen hoor. De ene ben ik wat gekker mee dan de ander maar ik durf gerust te stellen dat mijn paarden graag in mijn gezelschap verkeren. Ook als ik eens een week alleen kom om ze hard aan het werk te zetten.
Je mist het punt dat ik wilde maken. Als het echt gaat om aanwezig te zijn kan je gewoon iets gaan doen. Weide onderhoud oid. Dan heb je altijd iets in de hand, geef je de haf daarmee een klap voor de harses als die lelijk doet en klaar. Maar je wilt wel iets want je wilt in de wei aanwezig zijn zonder iets te doen in de hoop dat je pony dat leuk gaat vinden. Als het 'zonder verplichtingen' zou zijn was je überhaupt niet in die wei als je er niets hoefde te doen, dat kan nl ook gewoon van buiten de wei. Ayasha schreef:Harley pakt dan de leiding omdat jij het niet doet. Jij moet die Haf weg jagen. Niet Harley
MaricoGraphy schreef:0000 schreef:wat denk je dat ik met mijn paard wil?TS, waarom, waarom, waarom maak je het jezelf zo onnoemelijk moeilijk? Ik lees je topics echt met stijgend ongeloof en steeds verder openvallende mond.
Begin nou eens gewoon bij nul. Begin eens met dat paard gewoon te castreren, doe de noodzakelijk dingen op de wei (dus normale verzorging en onderhoud) waarbij je paard af en toe een aai over de bol krijgt en meer niet en wacht eens met alle andere fratsen tot de rust is wedergekeerd. Als ie dan straks goed hersteld is knoop je 'm eens per week ergens vast om te poetsen en verder laat je 'm gewoon lekker met rust. Je lijkt een bepaald beeld te hebben bij 'een band met je paard' en dat gevoel te willen afdwingen door vanalles en nog wat te ondernemen. Ik kan je beloven, dat gaat niet werken en zeker niet op deze manier. Die band ontstaat door gewone, dagelijkse dingen en wordt sterker naarmate jullie meer samen doen, leren en meemaken. Ik heb nog nooit bij geen enkel paard in de wei gezeten, zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen maar ze zien mij allemaal graag komen hoor. De ene ben ik wat gekker mee dan de ander maar ik durf gerust te stellen dat mijn paarden graag in mijn gezelschap verkeren. Ook als ik eens een week alleen kom om ze hard aan het werk te zetten.
Dit topic gaat er juist over dat ik gewoon bij mijn paard wil zijn. Zonder enige verplichting van dat paard. Komt hij? Fijn dan zal ik hem lichtjes toespreken en een aai geven. Komt hij niet? Is zijn keuze en dat respecteer ik.
Het probleem is enkel dat de haflinger mijn aanwezigheid niet lijkt te waarderen.
Soms gaat het goed en soms weer niet. Ik doe hem niet eens iets, ga zelf niks uitlokken door naar hem toe te gaan ofzo. Nee hij komt naar mij toe. Eerst kalm en pas op enkele meters begint zijn gedrag te veranderen.
Zelfs als hij naar me komt en ik hem dan eens laat snuffelen of bij mij laat grazen kan hij plots gaan dreigen uit het niets.
Gisteren dreigde hij ook naar de persoon die de dieren dagelijks verzorgt. Dus hij doet het niet enkel bij mij.
MaricoGraphy schreef:Harley uit de wei halen is ook een heel gedoe aangezien de haf dan steeds achter Harley aan rent zodat ik hem niet kan meenemen. Dit kan enkel als mijn vriend de haflinger afleid met wortels of ander lekkers.
s.
bonny123 schreef:Ja goed plan hoor, op je hurken in een wei gaan zitten. De boodschap die je geeft is: ik ben klein en onderdanig, je mag me als boksbal gebruiken hoor!
Sorrie hoor, maar als je dit niet snapt, wat doe je dan met een 2 jarige hengst? Een jong paard heeft opvoeding nodig. Je legt nu de basis voor de rest van zn leven. Als je m in deze fase niet goed opvoed, creeer je een pony die later waarschijnlijk probleemgedrag veetoond. Bovendien is t nu nog een hengst. Juist dan moet je je erg bewust zijn van je eigen positie en je moet snappen hoe een kudde werkt. Als je dat iet snap: verkoop alsjeblieft die pony en koop een oudje die door een ander al is opgevoed.
MaricoGraphy schreef:Harley uit de wei halen is ook een heel gedoe aangezien de haf dan steeds achter Harley aan rent zodat ik hem niet kan meenemen. Dit kan enkel als mijn vriend de haflinger afleid met wortels of ander lekkers.