Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Re: Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:33

Goed dat je toch een andere stal hebt gezocht!
Je paardje heeft snel genoeg door hoe het daar werkt, verstandig inderdaad om eerst even een draadje ertussen.

Mijn shetlander staat al jaren samen met grote paarden in het lang, ik heb nog nooit een bijt plek of schram gezien.
Jammer dat er nog steeds mensen zijn die niet inzien dat paarden samen horen. ( en daar bedoel ik TS niet mee, die zit nu op de goede weg :) )

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:59

Mijn paard krijgt nu krachtvoer gemengd. Deel het oude voer en een deel het nieuwe voer. Hetzelfde met het ruwvoer. Half hooi (meegenomen) en half kuil (staat op nwe stal) Laat ie het hooi toch mooi liggen hahahaha. Nu krijgt ie buiten in de paddock kuil en geef ik het hooi in zijn stal. Werkt ook praktischer, hooi waait weg door de wind.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:00

Inderdaad het voer even mengen, 50/50 of eerst 75/25, 50/50, 25/75

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:09

al mijn paarden hebben altijd met 5 of meer in de weide gestaan, nooit heb ik een zware blessure gehad!( wel bijt en schaafplekjes maar dat genas goed en snel)
Laat je angst varen je paard zal zoveel plezier beleven!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:16

TS, je paard heeft stress. Dat zie ik bij die van mij ook, al komt ie heel cool over. Aan ons de taak hier zo relaxed mogelijk mee om te gaan. Het komt goed.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:05

Gisteren hebben we samen gestapt, ik erop met een hoofdstel enkel in.
Dat ging prima. Toen was ze heel stoer en liet ze niets merken.

Volop trainen gaan we nog niet doen.
Vanavond gaan we even samen spelen en gek doen in de binnen bak

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:20

Ik heb het grootste deel van het topic doorgelezen.
Maar ik begrijp nu niet precies de reden waarom je haar nog niet samen hebt gedaan met een ander paard?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:23

Calimero_ om het paard eerst even rustig aan de omgeving te laten wennen voordat ze ook aan andere paarden moet wennen. Paard heeft tijden niet met andere gestaan en moet een eerlijke start krijgen.
Met een draadje ertussen is daar een hele goede manier voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:26

Ik moet eerlijk bekennen dat alle grote en dure ongelukken met mijn paarden nagenoeg altijd door soortgenoten ontstaan zijn, zelfs tussen paarden die de dikste maatjes zijn.
Maar toch zal ik er nooit een paard alleen voor zetten.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:27

Ze gaat de komende week met verschillende paarden / met touwtje er tussen, lekker wennen - daarna gaan we matchen :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:23

Voorjaar is in de lucht. Cupido is langs geweest. Vandaag Uly uit de paddock gehaald. Daar was de merrie het dus niet mee eens. We werden nauwkeurig in de gaten gehouden en bij he longeren in de bak, stond madame in de paddock bij de bakrand alles te inspecteren. Nadat ik klaar was en Uly op stal ging zetten had ik de poppen aan het dansen. Een brulconcert van beide kanten. Dus gauw de merrie ook maar binnen gezet. Was er ook tijd voor. Ze staan de hele dag zij aan zij in de plassen in de paddock en ze zien er niet uit. Modderbad gegarandeerd. Ik heb lig eer aan mijn poetswerk.

TS, ik hoop dat het bij jou ook allemaal zo voorspoedig gaat!

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 11:30

Komend weekend gaat mijn merrie even los in de binnenbak met een andere merrie.... dan gaan we even kijken hoe ze op elkaar reageren.....

ik ben best bang, want ze kijkt echt stierlijk elke keer naar andere paarden - ook met een draadje er tussen, maar ze valt niet echt aan oid.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:33

Mag ik je dan een tip geven? Laat iemand die het niet spannend vind je paard pakken en loszetten en laat jij jezelf niet zien aan je paard.
Jij hebt heel veel invloed op het gedrag van jou paard.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:33

is vaak ook onzekerheid he de oren plat, zeker als er draad tussen zit. Alsof je buren de hele dag door je raam naar binnen staan te kijken in plaats van gezellig op de koffie te komen. Succes :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:48

Zaterdag kwam mn nieuwe paard Django aan vanuit Spanje, 5 maanden geleden pas geruind en hij is 5. We hebben een oudere pony merrie Winnie (20) waarmee hij samen zou staan.

Eerst gegil, gebrul, Django knalde heel de paddock door en Winnie stond daar maar... na een half uurtje eigenlijk gelijk de draad er tussenuit gehaald omdat Winnie stabiel was en Django te heet.

Enorm blij dat ik ze zo snel koppelde! Juist door winnie haar stabiele en rustige gedrag kon Django ook landen en het was liefde op het eerste gezicht.

Misschien je merrie koppelen aan een ouder en stabiel paard?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:58

Wat knap dat je van stal hebt durven veranderen.
ik snap je angst en vind het knap dat je ondanks je angst aan het welzijn van je paard denkt.
jullie zijn al rustig bezig met wennen dus het komt vast wel goed!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 12:22

Je kunt nooit garanderen dat het schade vrij verloopt.
Heb nu ook weer een paard met nietjes aan zijn hoofd, maar ik zou ze er niet om alleen zetten.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:06

Mijn merrie is 5, bijna 6 inderdaad en best rustig. Wel een echte alpha merrie, die eerst boos kijkt en gilt, en dan wel weer het neuzen opzoekt... Om vervolgens overnieuw te beginnen.

Ik ga haar dus koppelen aan een pony van 15 jaar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:30

Mijn merrie doet over een draadje ook heel lelijk tegen iedereen
Zelfs tegen paarden waar ze mee kroelt als ze er mee samen gaat.
Mijne vindt gewoon dat als je er een draadje tussen hebt staan je niet met je hoofd in haar vak moet komen.
Delen van land is absoluut geen probleem
Laat zich het kaas niet van de brood vreten
maar zal niet als eerste slaan.
Komt echt wel goed hoor.
Geef haar de tijd om te wennen
En als ze lelijk doen niet meteen uit elkaar halen want dan went het nooit

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:39

Door draadjes en hekken heen met elkaar klooien....daar krijg je blessures van. Ruimte en rust. Een beetje vrijheid. Dat werkt het beste.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 16:06

Ja ik denk voor haar dat wel super wennen zal zijn.... ik hou mijn handen al voor mijn ogen!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 16:14

Komt echt wel goed, mijn paard die jaren in een hele kleine kudde had gestaan werd direct bij aankomst los gelaten tussen 18 andere paarden op een grote wei. De eerste week ging het echt niet goed en had hij best wat schrammen maar daarna ging het zo goed dat ik blij was dat ik door gezet had. Nu ze bij mij thuis staan met zijn 4en zie ik nog steeds wat schrammen maar ze kunnen niet met en niet zonder elkaar. Ook daar meteen de nieuwe erbij gezet, kleine paddock met draadjes er tussen werk vaak niet dan worden ze veel nijdiger op elkaar dan als ze samen los staan!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:35

Natuurlijk is het spannend om vreemde paarden bij elkaar te zetten, je blijft altijd met de rangorde zitten. Maar wanneer die eenmaal duidelijk is, is het zo ontzettend leuk voor de paarden. Ik heb in november 2013 mijn twee paarden ook verhuisd naar een andere stal. Ik heb 2 ijslanders en daar stonden ze ook mee, toen kwamen ze bij een grote ruin te staan. Schofthoogte zeker 160cm, toen we aankwamen was het hele land open gezet om ze de ruimte te geven. Heel even een voorbeen omhoog 1x gillen en toen synchroon grazen met z'n drieën. Ze spelen wat af en hebben inderdaad af en toe een wond maar dat is van het spelen... het blijven jongens he 8)7 .
Neem je tijd en kijk met wie de klik er is maar laat ze wel wennen aan elkaar. Je ziet zo dat het niet goed gaat maar eigenlijk ga ik daar niet vanuit.
Heel veel succes en op naar een mooi zomer weideseizoen <3

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 17:04

Santé :D hahaha

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:00

Inmiddels heeft mijn merrie 2 keer samen gestaan met een oudere merrie.

Dag 1: het ging prima, ze zochten elkaar op, liepen samen op maar hielde gepaste afstand. Mijn merrie zocht toenadering maar voelde aan dat ze gepaste afstand moest houden.

Dag 2: Oudere merrie ging rollen, terwijl mijn merrie juist wilde spelen... Die ging jolig lopen doen, waarop de oudere merrie echt een beetje geïrriteerd raakte... Toen mijn merrie echt ging rennen en jagen hebben we ze even uit elkaar gehaald.

Van de week gaan we gewoon nog 2 x koppelen!