Verkopen of toch slacht/inslapen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Verkopen of toch slacht/inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:25

Ik heb twee paarden gehad die levensgevaarlijk gericht sloegen met de benen aanraken. Bij beide heb ik het kunnen oplossen met hartnekkigheid van mijn kant met een beenlonge tot ze 'opgaven' en waren beide paarden daarna bij mij en ook mijn hoefsmid heel braaf en rustig.
Echter is het bij een ander bij beide paarden meteen weer teruggekomen. Het blijft dus wel een aandachtspunt, ook na correctie.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:32

xSogno schreef:
Dit soort dieren moet je niet willen verkopen. Heel bokt staat momenteel met verhalen over oplichters/handelaars en naïeve mensen die hun paard hebben weggegeven, en vervolgens in de handel hebben zien belanden. Dat vind ik persoonlijk drie keer erger dan de slachts.

Uit TS haar verleden is imo ook wel op te maken dat ze echt niet te gierig om centjes in haar dieren te stoppen, of om ze tijd te gunnen. Maar TS heeft met meer dieren, kinderen en ook zichzelf rekening te houden. Als ze echt gevaarlijk is, tegen andere paarden/mensen dan is dat het gewoon niet waard. Zeker als er een hele kudde andere paarden er gevaar bij gaat lopen, jonge kinderen of een moeder gewond gaat raken dan moet je soms gewoon vervelende keuzes maken.

Er worden elke dag vele gezonde dieren geslacht.. Zijn alle 'laat-leven' voorstanders ook vegetariër? Meestal niet en dan is het vrij hypocriet om hier te gaan roepen dat dit dier wel moet blijven leven, terwijl je vanavond ook een 'gezond' geslacht dier in je mond stopt.

Alle verhalen over die dieren die handel belanden vind ik veel schrijnender dan de slacht. En dat zeg ik als vegetariër.

Ik ben het compleet met je eens, ALS ze inderdaad "gewoon" gevaarlijk is. Gezonde paarden slachten omdat ze een kronkel in de kop hebben heb ik geen problemen mee. Maar ik vind het zelf wel zo eerlijk om zeker te weten dat dat het probleem is.

Toen ik mijn huidige paard in training kreeg om zadelmak te maken, kon hij al een half jaar niet meer gelongeerd worden omdat hij "de kop van je romp sloeg". Ik heb echter vanaf dag één geen probleem met hem gehad en heb er de grootste schat van een paard aan. Hoeft niet te betekenen dat Flicka niet gevaarlijk/onhandelbaar is, maar ik zou dat toch zeker willen weten voor ik haar naar de slacht stuur.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 13:32

We gaan ze zo in ieder geval omwisselen, dus de andere drie meiden bij elkaar op de weide, en Flicka bij Top mijn ruin.
Pasja wil haar stal niet meer uit dus die is het vertrouwen in Flicka even kwijt, nu is Pasja echt een gevoelige miep ook wel ;)
Mijn ruin is niet snel onder de indruk dus dat zal al beter gaan dan.
Dan kunnen we daarna eens rustig bekijken wat nu verder.
En allemaal thnx voor meedenken alvast, is er niemand die iemand kent in mijn omgeving , aangezien we wel in een uithoek wonen, regio Hulst /antwerpen.

Hoe zouden jullie corrigeren?
Ik ben altijd gewoon geweest om dus met mijn stem of hooguit een tikje met de hand tegen de borst of zo.
Nooit heb ik mijn paarden 'harder' aan moeten pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:41

Met rust en doorzettingvermogen.
Zoiets corrigeer je door koppiger te zijn dan het paard en ook te weten dat jij slimmer bent zodat het paard geen kans krijgt om het gedrag door te zetten.
Niet met geweld, zulke paarden vechten terug.
Je moet ze op een punt brengen waarop ze merken dat meewerken het minst vermoeiend is. Echter kan dit nooit onder tijddruk want al duurt het 2 uur voordat je 1 voet in de lucht heb kunnen houden, dan moet je dus ook 2 uur de tijd hebben. Aanraken met de voet op de grond is gevaarlijker voor jezelf dan optillen met een zachte lijn.
Ik werk eerst vanuit het optillen op veilige afstand en vanuit daar pas naar verdere aanraking.
Bij beide paarden van mij kon ik daarna gewoon de sokjes knippen etc. Maar bij een ander adres was het binnen een week al weer mis, je zult het dus absoluut moeten vermelden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:42

Vind het erg lastig om zo, zonder het gezien te hebben, te gaan zeggen hoe ik het zou corrigeren. Dit hangt heel erg af van hoe het paard zich in de verdere omgang gedraagt, en is eigenlijk toch wel beetje paard afhankelijk. Zou zo in jouw regio niemand weten, maar ik sta er wel voor open om eens die kant op te komen om mee te kijken.

Baps123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:43

ik zou haar zowiezo even apart zetten van de andere paarden, voordat ze hun schade aanbrengt. Of gaat ze dan flippen? En misschien toch tijdelijk bij iemand plaatsen die ervaring heeft met moeilijke paarden en met haar aan de slag kan. Je kan haar die kans nog geven. Zo doormodderen is geen optie, dat is voor niemand prettig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:52

Ik blijf mij eigenlijk verbazen hoe de invloed van de ernstige seme op gedrag bij dit paard gebagatelliseerd/genegeerd wordt. Pony is nagekeken, "alles is in orde, enkel wat gevoelig op de huid", dus is het enkel dat de eigenaar "te zacht" zou zijn. Pony is niet gezond, seme is geen vlekje op de vacht het is chronische jeuk en alles wat daar mee samenhangt.
Als ik kijk naar mijn pony die seme jeuk ontwikkelde na verhuizing, die ging van zeer netjes opgevoed naar zich tegen je aan gooien van de jeuk. Ja een goede trainer zal dit gedrag kunnen verminderen, maar helpt dat voor de kwaliteit van leven van deze pony? De jeuk gaat er niet van weg en dat maakt de kans groot dat er ander gedrag ontstaat om met de jeuk om te gaan.

TS: neem aub een beslissing, maar ga niet aanmodderen. Heropvoeden helpt niet met de seme en het voorjaar staat voor de deur.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:53

Hoe je ook gaat corrigeren: denk vooral om je veiligheid! Iedere actie van jouw kant kan weer een reactie van haar kant oproepen, wees daarop bedacht!

Voor de rest is er inderdaad niet een recept. Als ze bekend is met grondwerk en wijken voor druk kun je haar om laten gaan als ze dreigt, maar dit betekent dicht bij komen. In het begin is dat wellicht gewoon te risicovol.
Ik ben (op het dieptepunt) begonnen met afbakenen van mijn terrein bij poging tot bijten (blokken met arm, dus niet slaan!) en achteruitzetten (door slingertje aan het touw). Maar vooral het achteruitzetten gaat eigenlijk pas als ze dat vanuit het grondwerk een beetje kennen.

Bij mijn ruin was het heel typisch dat ik alles met hem kon doen tijdens het (grond)werken (friendly game, dus overal aanraken, wijken voor druk enzovoort), maar vanaf het moment dat ik hem uit de paddock haalde tot het moment dat ik met 'werken' begon was hij super vervelend (en agressief). Heb hem zelfs een tijdje dan maar na het werk verzorgd (dat ging dat wel goed, dan zag je wel dat hij het niet leuk vond, maar reageerde hij veel minder fel), maar wou het er toch uit hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:54

Waarom moet zo'n dier perse verhandeld worden?

Paulobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:07

Collie2008 schreef:
Paulobi schreef:
Zou je het iets vinden om een goede dierentolk in te schakelen? Dan kun je zelf aan haar vragen wat ze nodig heeft, waarom ze doet wat ze doet en uitleggen hoe jullie in de situatie staan.

Echt hoorn, dat mensen in zulke situaties denken dat dit wat gaat brengen. Dit paard moet gewoon goed onder handen genomen worden en opnieuw opgeleid.

TS, ik denk dat je een laatste optie open kan houden en dat is naar iemand brengen die er echt mee aan de slag gaat en er veel verstand van heeft. Als ze goed is afgericht is die zomereczeem niet direct een no-go voor mensen, maar haar gedrag nu des te meer. Mocht een training falen dan kan je altijd nog besluiten

Heb je er ervaring mee? Ik snap dat het voor veel mensen als onzin klinkt maar het zou verhelderend kunnen werken. Maar goed, ieder z'n ding.

Inge, je geeft aan dat dit niet jouw type pony is, wat ik goed kan begrijpen. Dan zou ze sowieso beter af zijn bij iemand die wel een klik met haar kan maken. Ben je in je advertentie heel duidelijk geweest over haar gedrag en gezondheidsprobleem? (Ik snap anders niet dat mensen denken dat het een geschikte kinderpony zou kunnen zijn, of het wordt onderschat omdat ze zo'n knap koppie heeft). Zou het helpen als je meldt dat een koper een contract ondertekent dat jullie contact houden en ze niet aan een ander mag worden verkocht? Heb je nog geen garanties natuurlijk, maar hoe helderder je je advertentie maakt, hoe groter de kans dat je een geschikt iemand treft. En die persoon eerst een paar keer laten komen om te kijken of het werkt enzo.
Blijft nog wel die SeMe, van chronische jeuk moet je toch gillend gek worden.

- Sorry, lees net dat je al had aangegeven dat ze terugkomt als het niet lukt bij een nieuwe eigenaar. Hoop voor je dat er snel hulp komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:33

Wij hebben het twee keer aan de hand gehad, de een was semiwild en een redelijk gevaar voor mensen en sommige paarden. Bij haar was het duidelijk een opvoedingskwestie. Met veel geduld en training is dit opgelost en is nu een gelukkige dame bij haar nieuwe baas. De andere was meer dan alleen opvoeding maar iets fundamenteels mis dit uitte zich ook op een andere manier dan bij alleen opvoeding. Dit dier leeft ook niet meer daardoor.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:39

vind dit een hele lastige ...

heb alles gelezen en ook alle tips en uhm nja hulp dingen ...

maar wat me opvalt dat mensen zeggen ja maar je hebt de klik niet, je bent angstig voor dr dus het werkt niet ......
misschien is dat correct ,maar deze merrie , heeft niet alleen een probleem qua dominantie naar de baas toe ...ook in de kudde!

dus het ligt niet enkel aan de geen klik situatie ..

dan de wellicht goede bedoelingen om dr te laten corrigeren ect ect ...deze pony heeft enorme last van zomerexceem zoals ts al aangeeft is het rijden voor deze pony waarschijnlijk niet echt heel fijn , alhoewel ze er na lezen van het topic eigenlijk best plezier in leek te hebben ?

denk TS dat je voor jezelf is wat op een rijtje moet zetten en waarschijnlijk al 100 keer hebt gedaan :

Hoe erg is haar exczeem kan ze hier met de juiste behandeling mee door het leven ?? zonder er al teveel hinder van te hebben en gefrustreerd te raken door de jeuk ?

Kan ze ooit nog normaal in een Kudde staan , misschien als er in een kudde een dominante ruin/merrie is die haar eventueel op de plek kan zetten ? als dat al het probleem is van haar karakter in de kudde ...

Wil je dat ze bereden gaat worden ? is dit eerlijk ? tegenover haar?

ik zelf vind het echt lastig ik ken haar niet en haar situatie niet, wil je alleen even mijn respect geven en dat ik het echt tof vind dat je haar eigenlijk deze kansen al geeft en hebt gegeven:)

hoop dat mevrouw Pasja over haar gevoelige dipje komt, en Top de boel even onder controle houd :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:44

_Inge schreef:
Maar begrijp me niet verkeerd, ze moet niet bij wijze van morgen naar de slacht he, anders had ik dit topic niet geopend en was ze daar al ,ik open dit topic omdat ik een heldere blik van anderen wil.
De grote sprong is juist nodig, me voor de 'wolven' gooien hier, want goh ja ik weet dat er veel bij mij ligt hierin, het is mijn soort pony gewoon niet.
Ik wil dat ze gelukkig is, hier, of bij een andere baas, maar ik merk gewoon dat de reacties die ik op haar krijg, ondanks haar verhaal erbij dat ik er geen vertrouwen in heb dat ze niet de handel in gaat.

Maar geerke wat dan?
Nogmaals ze gaat niet zomaar naar de slacht, echt niet, maar als ik haar aan iemand anders geef/verkoop, wie zegt er waar ze dan terecht komt?
Of moet ik dan maar denken mijn pakkie aan niet.
Of hier laten lopen, en zien hoe de merrie's eronder lijden.
Of haar oppakken, wat, moet ik eerlijk zeggen echt met tegenzin is nu, als je geen klik hebt en ja toch wel angst ook dan is dat logisch.

krijg van sommige beetje gevoel van, je hebt het op je hals gehaald dus je lost het (tegen elke prijs) maar op.
Als iemand een paard koopt voor te springen, en hij weigert steeds, of de klik is er niet, wordt het dier verkocht, en kan overal terecht komen, dan is het wel okay.
Maar nu ik zeg, ik trek het niet, de klik is er niet, we hebben het een jaar geprobeerd,en eigenlijk wil ik niet meer geld en tijd in haar stoppen dan ben ik fout.
En terwijl ik juist in het welzijn van haar probeer te denken dat ik niet wil dat ze in verkeerde handen terecht komt.

nee je bent niet fout...verkopen of wegdoen vanwege geen klik is prima....maar ik begreep dat je slachten overwoog.Dat zou ik persoonlijk nooit doen.trouwens wat hier komt blijft...ook de terrorshet waar ik echt helemaal geen klik mee heb :Y)

Ik zou haar apart zetten en kijken of je een handige en niet bange 15 jarige kunt vinden....want die kunnen namelijk soms beter omgaan met dit soort dieren.Klinkt vreemd,maar ik heb een vriendinnetje van nu 16,die kan lezen en schrijven met mijn shet,nou ik niet hoor :7 (en ik best ervaring met ingewikkelde sportpaarden(hengsten,geen probleem :D )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:00

Allereerst hoe vaak oefen je met haar? Is het mogelijke om een filmpje te maken en plaatsen?

Eventueel is het misschien mogelijk om haar ergens te plaatsen (corrigeren) en om te kijken hoe ze dan terug komt en vanuit daar te beslissen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe je financieel zit.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:02

Ik geloof dat half-bokt tegenwoordig met probleempaarden kan werken als ik zie hoeveel mensen wel niet langs willen komen of tips hebben :') .

Ik zou dit paard bij iemand( Suelza is inderdaad een goede!) in training zetten en dan kan zij beslissen of hij dood beter af is ( want dat is soms gewoon zo) of verkocht kan worden.

Heb je dat geld niet, maak er dan gewoon een einde aan, pony is klein van formaat, is niet leuk als weidemaatje en heeft een gebrek. De kans dat hij daarmee goed terecht komt is klein, je zoekt dus een volwassen iemand met heul veel verstand van paarden, die een paard met een gebrek wil kopen die zijn/haar andere paarden in elkaar slaat en enorm veel tijd in een paardje wil steken om te kijken of het goed komt.

Dat is een kleine vijver om uit te vissen hoor :o

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:14

Is er niet iemand waarvan jij denkt dat die dit probleem kan helpen oplossen?
Een trainingsmethode waarvan jij denk dat die bij je paard past maar waar jij de tijd/energie/geld niet voor hebt. Wat ik overigens goed begrijp want een paard als dit kost héél veel tijd.
Misschien kan je met die persoon overleggen: Hij/ zij mag het paard houden als het lukt om het paard vertrouwen te geven en te beleren. Lukt het niet gaat ze terug naar jou en kan je altijd nog over in laten slapen nadenken.
Wat betreft de jeuk, zou er iets in je voer anders kunnen, een deken, heb je je daar in verdiept?

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:16

ruitje schreef:
Ik geloof dat half-bokt tegenwoordig met probleempaarden kan werken als ik zie hoeveel mensen wel niet langs willen komen of tips hebben :') .

Precies wat ik ook dacht :+ verder ben ik het trouwens ook met je eens _/-\o_ ...

En sommige die zeggen aangeschaft is nooit meer weg doen. Tja dat heb ik met mijn gezelschapsdieren (lees: hond of kat).. Maar een paard waar ik niet mee kan werken en totaal geen klik bij voel na lange tijd proberen, ga ik echt niet aanhouden zoek ik dan toch wel een geschikt baasje voor, wel zo eerlijk voor mij en het paard. In dit geval gaat het bij TS ook nog eens om een "probleem" paard die verkoop je inderdaad niet zo maar ff, hele grote kans dat het dier er niet beter en gelukkiger van wordt... Daarnaast een paard met eczeem die heel lastig onder controle te houden is brengt voor de nieuwe eigenaar best wat extra zorgen en kosten met zich mee.. Pff Lijkt me ook een zeer lastige situatie waar TS zich nu in verkeer.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 13-02-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:16

Hoe erg is de zomereczeem eigenlijk? Op het moment zal ze daar als het goed is niet zo'n last van hebben. De mugjes waar ze de allergie van krijgt zie je nu niet. En op de foto's zie ik ook niet zo'n vreselijke eczeem pony. Ze zit nog heel behoorlijk in het haar. Kan dat je het ook heel goed onder controle hebt natuurlijk.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:21

ruitje schreef:

Ik zou dit paard bij iemand( Suelza is inderdaad een goede!) in training zetten en dan kan zij beslissen of hij dood beter af is ( want dat is soms gewoon zo) of verkocht kan worden.

Heb je dat geld niet, maak er dan gewoon een einde aan, pony is klein van formaat, is niet leuk als weidemaatje en heeft een gebrek. De kans dat hij daarmee goed terecht komt is klein, je zoekt dus een volwassen iemand met heul veel verstand van paarden, die een paard met een gebrek wil kopen die zijn/haar andere paarden in elkaar slaat en enorm veel tijd in een paardje wil steken om te kijken of het goed komt.

Dat is een kleine vijver om uit te vissen hoor :o

Helemaal mee eens! Het zou fijn zijn als je iemand kan vinden die het gratis kan doen of tegen inruil van de pony. Dus als het goed lukt te trainen dat diegene de pony dan krijgt. Kost het je geen geld en heeft de pony een kans. Maar dan moet je dit wel waterdicht kunnen maken

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:21

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:23

_Inge schreef:
Als ze doorgelicht is en het blijkt aan onze combi te liggen dan zijn we toch nog niks wijzer?
Lichamelijk is ze overigens door de dierenarts volledig onderzocht, bloedonderzoek , ostheopaat is ook geweest, niks speciaals met haar, enkel moeilijk te behandelen en erg gevoelige huid.

Ik zou het zo simpel mogelijk houden: laat een kundig iemand inschatten of het gedrag is dat in combinatie met jou en de huidige plek uit de hand gelopen is.
Wanneer dit zo is kun je een basis leggen met deze persoon zodat je het paard kunt verkopen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:28

Gillbo schreef:
Is er niet iemand waarvan jij denkt dat die dit probleem kan helpen oplossen?
Een trainingsmethode waarvan jij denk dat die bij je paard past maar waar jij de tijd/energie/geld niet voor hebt. Wat ik overigens goed begrijp want een paard als dit kost héél veel tijd.
Misschien kan je met die persoon overleggen: Hij/ zij mag het paard houden als het lukt om het paard vertrouwen te geven en te beleren. Lukt het niet gaat ze terug naar jou en kan je altijd nog over in laten slapen nadenken.
Wat betreft de jeuk, zou er iets in je voer anders kunnen, een deken, heb je je daar in verdiept?

Heel hard: Iemand die echt bewezen goed is in het corrigeren van paarden gaat niet voor niks aan het werk. En waarom zou je? Daarnaast gaat deze pony niet heel veel waarde krijgen als je 'm corrigeert en weer verkoopt dus de arbeid komt er zelfs bij de regeling dat diegene 'm dan mag verkopen niet uit.

Iedereen die het gratis aanbied of zegt dat het zo op te lossen is, heeft of nog nooit een echt probleempaard meegemaakt, overschat zichzelf, of onderschat het probleem. Of: denkt er geld aan te kunnen verdienen.

En dan heb je naast die profs,die tweede catagorie en de handelaren nog een laastste groep: De mensen met verstand die er nooit hun
beroep van hebben gemaakt maar wel echt wat kunnen en dit als een leuk project zien.

Dat is een kleine groep en de kans dat je zo iemand treft is klein....

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:29

Iedereen raad hier allemaal trainingen aan, NH, Parelli en nog meer. Maar doe je het paard er een plezier mee?

Het dier geeft aan dat ze niet aangeraakt wil worden. Ze mept de kudde in elkaar, mensen moeten uit de buurt blijven, ze voelt zich duidelijk gewoon niet goed in de buurt van mens en paard. Waarom zou je zo een dier dan nog in allemaal soorten trainingen zetten?

Het antwoord is omdat de mens dat wil. Niet omdat het paard daar nou zo gelukkig mee is, maar omdat de mens zich dan beter voelt.

Een dier heeft niks aan "een kans" zo ziet een dier het niet. Dat is niet het hier en nu, dat gaat over de toekomst en daar denkt een paard niet aan.

Ik denk dat zo een dier het gelukkigste is ergens aan zee in een natuurgebied, of naar de slager (inslapen als je dat zelf fijner vind)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:41

MayDayParade schreef:
Het antwoord is omdat de mens dat wil. Niet omdat het paard daar nou zo gelukkig mee is, maar omdat de mens zich dan beter voelt.

Een dier heeft niks aan "een kans" zo ziet een dier het niet. Dat is niet het hier en nu, dat gaat over de toekomst en daar denkt een paard niet aan.

Ik denk dat zo een dier het gelukkigste is ergens aan zee in een natuurgebied, of naar de slager (inslapen als je dat zelf fijner vind)

Op zich denk ik dat je hiermee wel gelijk hebt. Een dier beseft niet dat zijn laatste kans, dag is aangebroken. Wij mensen beseffen dat en voelen ons daarom schuldig of falen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:13

Precies, het licht gaat uit en klaar... Ts, misschien kun je er voor je gemoedsrust nog een kundig iemand naar laten kijken die ervaring heeft met probleempaarden, wellicht is de oplossing vrij simpel. En anders zou ik toch slachten overwegen. Voel je niet schuldig, me dunkt dat je deze pony echt wel een kans hebt gegeven.