Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:58

Er mag ook wel wat minder gestookt worden hoor mensen. Zal me niks verbazen als er nu een onderlinge oorlog op die stal uitbreekt omdat mensen zijn die dit verhaal iet wat aandikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:00

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-23 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:02

Paulaa_ schreef:
Wat ontzettend flauw dat je dit zonder toestemming van de Eigenaaresse op bokt zet! Daarbij wil ik ook meteen rechtzetten dat zij wel de laatste is die zal oordelen of je wel of niet met bit rijd. En met springles werken ze juist ontzettend aan de controle! En 9 van de 10 keer hebben ze dat ook. Ik denk dat jij net zo goed weet als ik hoeveel tijd en engergie zei in haar pony steekt. Ze komen van heel ver en het ging ontzettend goed. Haar pony is ook absoluut geen makkelijke, maar ze doet er wel alles aan om dit te voorkomen.

Hoe zou jij het vinden om in een zelfde soort situatie te zitten en je leest in eens dit topic van een stalgenootje?

nog zo een. Er staat toch geen naam bij. Deze situatie word opgestookt door mensen die M kennen en slaat nergens op.

Willeke_

Re: Stalgenootje heeft paard niet onder controle.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:03

Ik ga ff temmen

snoepy1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:09

ik heb het wel eens vaker gehoord maar dat is der wat met de mond daar zou ik is naar laten kijken

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:32

bliver schreef:
Er mag ook wel wat minder gestookt worden hoor mensen. Zal me niks verbazen als er nu een onderlinge oorlog op die stal uitbreekt omdat mensen zijn die dit verhaal iet wat aandikken.

Inderdaad. TS heeft de beslissing al genomen, ze gaat niet meer samen met 'M' rijden. Problem solved, discussie beeindigd!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 14:38

Als de rollen zouden worden omgedraaid, Paulaa, dan zal ik me realiseren dat ik onverantwoordelijk bezig zou zijn door ander stalgenootje in gevaar te brengen. En ik heb al gezegt, dat het mij niet om met of zonder bit ging. Ik wil het verhaal compleet vertellen, als ik bitloos achterwege had gelaten was het ook niet goed. En trouwens Paulaa, zij was de gene die telkens zei: stom bit of whatever. Maar daar gaat het niet om, wat kan mij het bit nou schelen. Ik had namelijk dit topic niet geopend als mijn paard niet op haar paard zou reageren.

Bedankt voor lezen van de topic. Laten we niet meer reageren, van mij apart discussie gesloten.

---> Ik heb tig keren aangegeven waar het WEL omdraait. Om mij en mijn paard! In de zin van wat veilig en verstandig is voor mij en mij paard. Omdat ik zelf even niet meer wist wat ik er mee moest en ik het GEVOEL/IDEE had dat ik er met M niet over kon praten. ( wat ik dus WEL geprobeerd heb)

Is het nou eens duidelijk waarom ik dit topic opende?!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:48

Jij vroeg je openlijk af waarom ze bepaalde dingen deed.
Bijv. springles, daar had je toch ook controle voor nodig?
Verder kwam het in mijn ogen een beetje over alsof zij een doorgeslagen natural was die moedwillig jan en alleman in gevaar bracht.

Leuk dat jij en je paard een traject achter de rug hebben, maar zij zit er blijkbaar nog middenin.
Wellicht handig om te realiseren dat jij ooit ook zo was? :)
Verder kwam het ook over alsof alles de schuld van bitloos was en jij erg anti-bitloos bent.

Ik snap waarom je een topic opende maar met :
'Hallo bokkers, Een stalgenoot van mij heeft problemen met haar fjord als ze buitenrijdt. Momenteel is het zo erg dat mijn paard daar ook vervelend op reageert. Hoe kan ik het beste met haar in gesprek gaan en is het een slim idee om samen buitenrijden even in de ijskast te zetten?'
snap ik het probleem net zo goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:51

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:11

TS, heb je al eens geprobeerd om met mogelijke oplossingen te komen voor het gedrag van haar paard? Misschien weet ze zelf ook geen andere oplossing als dit en is ze ook zoekende naar wat wel werkt. Vandaar misschien haar boze reacties (naar haar paard en naar jou) omdat het niet helemaal gaat zoals zij dat gepland heeft/voor ogen had. I.m.o. heeft een bit of bitloos daar idd niks mee te maken. Het is de samenwerking van die 2 dat niet goed zit. Vraag haar of ze zelf een idee heeft hoe ze dit wil gaan oplossen, geef aan dat je bang bent dat ze een ongeluk zal krijgen (en voor jezelf en je paard).

Wat betreft jouw onzekerheid hierdoor: hoe heb je het toen gedaan toen jullie nog in het proces zaten om naar het ontspannen buitenrijden toe te werken. Misschien ligt daar wel de sleutel?
Stapte je toen af als het spannend werd? Als afstappen een mogelijkheid is waarbij jij je zekerder voelt dan moet je dat gewoon weer even tijdelijk gaan doen. Desnoods met een halster en touw onder je hoofdstel voor het makkelijker aan de hand vasthouden.
Ging je praten tegen je paard?
Werd je resoluter in het geven van je signalen? Zoals ik eerder zag voorbijkomen: We gaan daarnaartoe omdat IK dat zeg.
Af en toe is een stap terug doen helemaal niet verkeerd, zeker niet met het oog op voorkomen van ongelukken. Dan kan je als dat weer goed zit weer verder opbouwen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:36

minikatje schreef:
Verder kwam het in mijn ogen een beetje over alsof zij een doorgeslagen natural was die moedwillig jan en alleman in gevaar bracht.

Leuk dat jij en je paard een traject achter de rug hebben, maar zij zit er blijkbaar nog middenin.
Verder kwam het ook over alsof alles de schuld van bitloos was en jij erg anti-bitloos bent.

'Hallo bokkers, Een stalgenoot van mij heeft problemen met haar fjord als ze buitenrijdt. Momenteel is het zo erg dat mijn paard daar ook vervelend op reageert. Hoe kan ik het beste met haar in gesprek gaan en is het een slim idee om samen buitenrijden even in de ijskast te zetten?'

Toen ik reageerde was het niet mijn bedoeling om een gigantische discussie te beginnen of te gaan stoken tussen wie dan ook. Wat minikatje beschrijft geeft aardig weer wat ik dacht. Juist door bv harnachement te benoemen, te benoemen wat er gezegd zou zijn etc. ging het niet meer alleen om de daadwerkelijke vraag. Zowel in jouw reacties als die van anderen niet.
Omdat ik weet hoe deze fjord is, en omdat ik weet van hoever M met haar is gekomen, hoeveel werk ze erin heeft gestoken om juist die controle te hebben vond ik het vervelend dat het zo over kwam en omdat ik weet dat ze zich zelf hier niet kan verdedigen en haar kant kan laten horen wilde ik dat graag voor haar doen (als het over mij was gegaan had ik ook zo gereageerd). Ik denk dat de andere dames die haar kennen en voor haar op kwamen dit vanuit hetzelfde gevoel doen...

Mijn bedoeling is iig niet geweest dit groter te maken dan het is. Ik hoop dat deze discussie dan ook gestopt kan worden en men enkel nog reageert op de vraag van TS zoals minikatje hem beschrijft, of uiteraard anders als minikatje niet goed verwoord wat TS bedoelt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:08

bliver schreef:

Inderdaad... sommige kennissen(?) van M doen net alsof er in heel Nederland maar 1 eigenwijze fjord rondloopt. :roll:
"M" is gewoon één van de velen in NL die een fjord heeft en één van de velen die wel eens een discussie heeft met haar paard tijdens de buitenrit. Gaat ons helemaal niet aan wie dat is en het is ook niet de bedoeling van TS dat die persoon bekend werd, ze noemt geen namen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:56

Ik heb geen zin meer om te reageren.

Milord......Of ik tot een oplossing heb geprobeerd te komen? Heb je me vorige posten niet gelezen? Hoe vaak moet ik dat nu nog blijven zeggen. Ik ga er dus ook niet op in meer na deze laatste keer.

Ik heb aan gegeven dat mijn angst omhoog kwam, ook heb ik gezegd dat we het ritje goed moeten afsluiten en haar paard niet de zin geven om terug naar stal te gaan, met tegenzin, maar wel het beste hebben we een stuk bij aan geplakt en het rondje toch proberen door te zetten zodat de fjord niet haar zin kreeg. En ik heb gezegd vele malen dat het gevaarlijk is, ook voor haar en andere in het verkeer.

Waar ik problemen mee had met mijn paard waren hele andere dingen. Niks in de zin van niet luisteren. Mijn paard was bang voor veel dingen in het verkeer en door met een rustig paard die 100% bomproof is leek wel, daar mee naar buiten gegaan. Dat is iets heel anders als eigenwijs zijn. Of hoe je het noemen wil. En dat lijstje met uitspraken zijn dingen zie ze zegt als ik haar dingen vraag of als we het er over hebben. Want waarom het dier zo doet weet ik gewoon niet. Daar mag ik toch naar vragen.

Btw oorlog breekt er niet uit. De meiden die mee gingen toen we met een groepje gingen weten hoe haar paard is. Die hebben het zelf ook gezien. Als er nog een vraag komt over waarom ik dan vaker mee ging naar buiten.. nou dit was de eerste keer dus dat mijn paard op een andere reageert die gek doet. Vorige keren bleef mijn paard stil staan en toe kijken. Ik dacht mijn knol stabiel was voor haar paard. Niet dus tot van de week. Nou en daar zat ik mee en daarom heb ik het topic geopend nogmaals niet om haar zwart te maken. Of wat voor idote dingen nogmeer
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 22-10-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:57

Zoolgangster schreef:
bliver schreef:

Inderdaad... sommige kennissen(?) van M doen net alsof er in heel Nederland maar 1 eigenwijze fjord rondloopt. :roll:
"M" is gewoon één van de velen in NL die een fjord heeft en één van de velen die wel eens een discussie heeft met haar paard tijdens de buitenrit. Gaat ons helemaal niet aan wie dat is en het is ook niet de bedoeling van TS dat die persoon bekend werd, ze noemt geen namen.

haha nee hoor, ik had zelf ook een eigenwijze fjordenmerrie met vergelijkbare streken. Het gaat er meer om dat het wel een slimme meid is die bewust met haar paard bezig is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:40

minikatje schreef:

Ben het niet met je eens...
ik vond het niet! overkomen alsof M een overdreven natural is en de ts tegen bitloos is...
Ze schetst de situatie en geeft daarin vooral aan dat ze niet op 1 lijn zitten en daarom een gesprek daarin niet echt zal gaan helpen.

Van daaruit vraagt ze opties.

En het interesseert me echt geen zak of M wel of niet goed bezig is met haar fjord, wat haar "vriendinnen" zo nodig moeten melden.
Ook zij geven aan de M haar paard nog niet onder controle heeft op buitenrit - dat vind ik gewoon niet kunnen - of ze nu aardig is of niet - ik wil geen ongelukken met haar of ieder andere die zo nodig moet buiten rijden maar haar of zijn paard niet onder controle heeft . Dat een paard kan schrikken etc is al lastig genoeg, zorg dat die basis goed is voordat je het verkeer in gaat.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:20

Citroen22 schreef:
Ik heb geen zin meer om te reageren.

Milord......Of ik tot een oplossing heb geprobeerd te komen? Heb je me vorige posten niet gelezen? Hoe vaak moet ik dat nu nog blijven zeggen. Ik ga er dus ook niet op in meer na deze laatste keer.

Ik heb aan gegeven dat mijn angst omhoog kwam, ook heb ik gezegd dat we het ritje goed moeten afsluiten en haar paard niet de zin geven om terug naar stal te gaan, met tegenzin, maar wel het beste hebben we een stuk bij aan geplakt en het rondje toch proberen door te zetten zodat de fjord niet haar zin kreeg. En ik heb gezegd vele malen dat het gevaarlijk is, ook voor haar en andere in het verkeer.

Waar ik problemen mee had met mijn paard waren hele andere dingen. Niks in de zin van niet luisteren. Mijn paard was bang voor veel dingen in het verkeer en door met een rustig paard die 100% bomproof is leek wel, daar mee naar buiten gegaan. Dat is iets heel anders als eigenwijs zijn. Of hoe je het noemen wil. En dat lijstje met uitspraken zijn dingen zie ze zegt als ik haar dingen vraag of als we het er over hebben. Want waarom het dier zo doet weet ik gewoon niet. Daar mag ik toch naar vragen.

Btw oorlog breekt er niet uit. De meiden die mee gingen toen we met een groepje gingen weten hoe haar paard is. Die hebben het zelf ook gezien. Als er nog een vraag komt over waarom ik dan vaker mee ging naar buiten.. nou dit was de eerste keer dus dat mijn paard op een andere reageert die gek doet. Vorige keren bleef mijn paard stil staan en toe kijken. Ik dacht mijn knol stabiel was voor haar paard. Niet dus tot van de week. Nou en daar zat ik mee en daarom heb ik het topic geopend nogmaals niet om haar zwart te maken. Of wat voor idote dingen nog meer

Ok ok rustig maar hoor, je begreep duidelijk niet wat ik bedoelde. Wat ik schreef leek me voor mij duidelijk. Ik zal het anders proberen te formuleren.

Ik bedoel meer oplossingen in praktijk. Niet zomaar een gesprekje aangaan dat toch weer op hetzelfde uitkomt. Dat was mij wel duidelijk dat dat niet werkt want ik heb jouw posten wel gelezen. Niet: "Je moet echt je paard beter onder controle houden." (als iemand dat tegen mij zegt denk ik ook: Wat denk je dat ik probeer?) maar probeer het eens met: "Goh, ik heb gelezen over een goede diervriendelijke manier om een paard snel af te remmen. Namelijk de (bijvoorbeeld:) one-rein-stop uit de western en makkelijk bitloos uit te voeren. Dit is een reflex die je je paard aanleert en daar hoeft dus uiteindelijk niet aan het paard getrokken te worden." (met zoiets kan ik bijvoorbeeld wel wat) Zoiets staat ze misschien wel voor open aangezien ze blijkbaar wel alles zo vriendelijk mogelijk wil doen.

Over jouw angst: daarom vroeg ik dus naar de manier waarop jij zelf door jullie proces gegaan bent. Het is inderdaad een ander probleem dan het hare en ik bedoel ook niet dat zij dingen moet gaan doen die bij jou hielpen maar meer dat jij zelf je paard weer gaat bevestigen dat het heus goed gaat. Is het dus geen optie om weer eens met datzelfde of ander bomproof paard en in later stadium ook met die fjord erbij naar buiten te gaan zodat je paard zich kan houden aan dat rustige paard en doorkrijgt dat het echt niet gek is als de ander wegloopt, raar doet of wat dan ook en dat jouw paard dan wel gewoon kan blijven doen.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:53

Ik was alle "M" contacten in mijn whatsapp al aan het stalken. "Hey wat lees ik nou, ben jij een paardenmishandelaar!? >;) "

ik denk dat juist door alle reacties de identiteit van M super spannend wordt. Lijkt wel een char uitzending, we geven 1 letter en daarmee is gelijk een identiteit aangetoond. :p

marion_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:14

mischien een hackamore? dat ze iniedergeval een rem heeft..

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:46

Wauw wat wordt dit enorm opgeblazen zeg.
Als jullie nou eens ophouden met verdedigen en uitleggen dan zou het een stuk fijner zijn voor iedereen.

Zowel TS als M hebben t beste met hun poowns voor, dat is duidelijk :)
Totdat M dr poown niet onder controle heeft en paard van TS daar gevoelig op reageerd (al dan niet TS zelf vanwege angst), niet mee gaan naar buiten.
Misschien samen in de bak rijden?
Lekker samen met neckrope misschien (lijkt mij heerlijk iig!).

Veel plezier nog en het komt vast allemaal goed op den duur :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 01:47

Controle/gehoorzaamheid in de bak resulteert niet automagisch in controle/gehoorzaamheid buiten de bak. Op voltes na zijn echter vrijwel alle oefeningen die je in de bak doet ook daar buiten te doen. Voor zowel TS als M is dat aan te raden, want zowel niet willen als niet durven kan je fors verminderen/oplossen met werk. Paard heeft dan nl iets te doen (kan daarin ook gecontroleerd spanning en energie kwijt) en 2 dingen tegelijk kan een paard niet. Oude wijsheid :"paard dat arbeid rotzooit niet" is er niet voor niets.

TS : net als de anderen hier zeg ik ook dat je niet meer met deze combi op stap moet gaan. Paard en jij zijn niet ver genoeg samen om dit te negeren.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:28

@ sneeuwpop. Zo kwam het op mij over en ik zet er expres lijkt neer.
Mag ik gewoon mijn interpretatie neerzetten om verduidelijking te krijgen? ;)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:56

Ik heb ook nooit gezegd dat M een slecht iemand is. Ik hoop met haar te kunnen praten, hopelijk wil ze mijn verhaal horen en probeert ze te begrijpen dat ik dit niet deed om haar te stangen. Ik zat er mee in me maag, puur om me paard en mij. Ik hoop zo dat ze het begrijpt en ik begrijp ook dat ze misschien gekwetst is en verdrietig is, het is verkeerd over gekomen. Ik wil gewoon dat ze veilig rijd en haar en haar paardje niks over komt. En ik heb het misschien fout gedaan om het op internet te zetten, maar ik was zelf naderhand ook erg overstuur, omdat me paard weer zo deed. Ik had gevoel dat ik bij haar niet terecht kon.

Maar ook ik ben een mens en ik maak fouten, zoals iedereen.

Deze discussie/topic mag beëindigt worden hoor.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:26

Stoer Citroen dat je je zo kwetsbaar opstelt en hand in eigen boezem steekt. Mijn inziens niet eens terecht maar wel wijs en nobel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:30

Citroen, waarom reageer je uberhaupt nog, het topic lag stil en nu breng je het zelf weer onder de aandacht, er is al antwoord gegeven op je vraag, de kant van M is ook belicht, lijkt me klaar verder.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:35

Je kunt eventueel ook zelf even temmen. Wellicht sluit een mod het topic dan. Of inderdaad zelf niet meer reageren, dan bloedt het topic vanzelf dood.