Enige spoed: wat is dit?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Re: Enige spoed: wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:29

Ben ook niet van mening dat die zakjes goed zijn en dat TS alles verkeerd aan gepakt heeft. Vind alleen wel dat als heel bokt dit de hemel in prijst het voor anderen veel makkelijker is om alles wat zielig is in hun ogen dus bijvoorbeeld een paard wat binnen staat of graas maskers etc etc daar wat aan te doen.. Dus dat mag gewoon gezegd worden lijkt me!

En lees nu pas dat de eigenaar niet thuis was

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:41

Waar ligt de grens....

Maar ik heb toch echt wel de indruk dat TS weet waar ze mee bezig is.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:47

xxxx2000 ben het met je eens..Mensen moeten eens eigenaren zelf laten bepalen wat ze doen.
Ja het is vervelend, maar hij zal zijn redenen er wel voor hebben...
Deze tendens, waar je het over hebt, is inderdaad niet goed...:(
ik ben bijrijdster, maar stel dat ik een eigenpaard zou hebben zou ik het toch absoluut niet waarderen als iemand bijvoorbeeld een halster eraf haalt, of inderdaad zo' n nekring omdat het zielig is...als een eigenaar iets doet dan mag je er toch wel in zeker 80% (neem aan dat het veel meer is) ervan uit gaan dat het gebeurd onder alle goede bedoelingen en met zeker een goede reden.

Zelf zou ik niet die zakjes met dat spul erin aan mn paard hangen maar vliegenspray gebruiken oid. Maargoed, ieder zijn manieren.
Laatst bijgewerkt door Loes1996 op 07-09-14 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:50

Arm paard..
Sommige mensen willen het ook echt niet snappen :n

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:43

Als ik dit lees op Wikipedia over kamferspiritus en bedenk dat het paard dit aan zijn hoofd heeft hangen doordrenkt van deze troep heb ik echt medelijden met het paard!
"Kamferspiritus is een oplossing van 10% kamfer in alcohol (ook wel spiritus genoemd). Er kan glycerine aan toegevoegd worden om de huid soepel te houden, en daardoor breken van de huid te voorkomen"

En over naftaleen wat ook verwerkt werd/wordt in mottenballen
"Toxicologie en veiligheid[bewerken]

De letale dosis voor een mens ligt op ongeveer 5 gram. Naftaleen geeft op de huid irritaties en kan in het lichaam de rode bloedcellen beschadigen. Bij inademing kan het tot irritatie van de slijmvliezen leiden en tot overgeven, verwardheid en misselijkheid leiden. Bij inname leidt naftaleen tot maag-darmklachten, ademhalingsproblemen en krampen. Ondanks de geringe wateroplosbaarheid kan naftaleen leiden tot beschadiging van de lever, nieren en de ogen. Van naftaleen wordt vermoed dat het kanker verwekt.

Indien het poeder of de korrels vermengd worden met lucht, kan er stofexplosie optreden. Naftaleen vormt bij verbranding irriterende en giftige gassen en reageert met sterke oxidatoren

En over kamfer is ook genoeg te vinden, waarvan ik de uitwerking van dien aard vind dat je het niet aan een halster hangt bij een paard.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 07-09-14 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:46

Arm, arm paard! Ik begrijp die eigenaar dus niet maar ik begrijp sommige reacties hier nog minder. TS ik vind wel dat je goed hebt gehandeld. Een dier mag dan wel in eigendom zijn van iemand anders maar een dier kan ook helaas niet voor zichzelf opkomen. Gelukkig zijn er dan toch nog mensen zoals jij.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:54

sommige mensen praten als of TS niet goed is.
Goed gehandeld TS! Ben benieuwd wat er nu gebeurt. Arm dier.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:23

Ik snap aan de ene kant dat mensen vinden dat je als eigenaar zelf mag beslissen wat je met je dier doet.

Aan de andere kant: als ik mijn paard helemaal in elkaar ros met een zweep vind iedereen het normaal als mij die zweep wordt afgepakt. Waarom vinden we het dan niet normaal als het dier wat op deze manier pijn gedaan wordt geholpen wordt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:30

Kamferspiritus wordt ook gebruikt bij zogende teven om de melkpakketten te laten slinken. Wel als de pups weg zijn. Dus dat is alvast niet schadelijk voor de huid.
Oude mottenballen hangen naast het halster lijkt me, dus niet tegen de huid aan, dus ook geen probleem.
Als je aan mijn paard was gekomen had je een probleem gehad...

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:32

Is dat niet een beetje appels met peren vergelijken? Dan ben je er als eigenaar toch bij?
Achteraf begrijp ik dat ze eerst gekeken heeft en dat de eigenaar niet thuis was en toen gehandeld heeft. Uiteindelijk nog naar hem toe gegaan is ja netjes en goed opgelost absoluut....

Maar je snapt toch ook dat als je dit soort dingen uitgebreid gaat toejuichen er ook bokkers zijn die in andere situaties denken dat ze goed bezig zijn... of andere penny meiden of whatever....
En ik vind niet dat je in het algemeen moet toejuichen dat zulke dingen gebeuren... maar goed dan doel ik meer op het feit wat eerder genoemd werd mbt de graasmaskers, dekens of paarden zomaar buiten zetten..

Denk toch dat de meerderheid er hier die dit niet toejuicht ook vind dat het dier er inderdaad niet zo bij moet lopen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:02

Goed gehandeld, ts.
Getuigd van dierenliefde, lef en gezond verstand.
En niet van je verschuilen achter allerlei drogredenen en zogenaamde tendensen die natuurlijk op een volgende plaats komen als een dier lijdt en direct hulp nodig heeft. Soms vraagt ik me af waar de dierenliefde op juist een site als bokt blijft.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 23:11

Billy schreef:
Kamferspiritus wordt ook gebruikt bij zogende teven om de melkpakketten te laten slinken.

Dat is kamferspiritus met glycerine, dit ging om pure kamfer spiritus.

Billy schreef:

Ik kan me voorstellen dat je een wildvreemde inderdaad niet in je weiland wil hebben.

Nog maals, ik begrijp de mensen die het afkeuren, maar ik heb naar eer en geweten gehandeld. Met de toenemende 'og wat sieluhg' mentaliteit wordt het dierenwelzijn er niet beter op. Ik haal geen graasmaskers af, ik laat geen paarden naar buiten... De enige andere keer dat ik zonder vooraf toestemming vragen in een vreemd weiland ben gegaan (geen huis te bekennen) was omdat een deken alleen nog aan de borstriemen vast zat en aan de hals vast op de grond lag. Deken recht gelegd, briefje aan het hek en weer door gereden.
Ik ben absoluut geen penny, maar dit viel voor mij onder 'gevaarlijk' voor het beest.

De dierenpolitie is inmiddels op de hoogte en die willen komen kijken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:14

Als mijn paard er zo bij liep zou ik alleen maar dankbaar zijn als iemand hem op dat moment zou helpen. Nu zal ik nooit zulke dingen bij mijn paard doen maar stel dat hij op een andere manier in nood is dan ben ik alleen maar heel blij als iemand hem te hulp schiet. En inderdaad graasmaskers af doen en dat soort dingen vallen voor mij onder een hele andere categorie dan dit geval.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:18

Ik begrijp niet dat mensen dit afkeuren. Moraalridder bokt is weer lekker bezig hier. Toch even laten weten hoe fout het wel niet is als je aan iemands paard zit. Als TS de beste man goed kent, al eerder vreemde dingen heeft meegemaakt met hem wat betreft zijn paarden: hoe ze fout behandeld worden, waarom dan niet ingrijpen? Dat is toch totaal niet te vergelijken met een wildvreemde die in de wei iets doet bij een wildvreemd paard van een wildvreemd persoon die hij/zij niet kent?

Hopelijk kan de dierenpolitie iets doen TS! :j

xLian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:43

Ik vind dat je goed heb gehandeld ts.
Hopelijk doet de dierenpolitie hier iets mee. Al betwijfel ik het.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 23:45

Billy schreef:
Kamferspiritus wordt ook gebruikt bij zogende teven om de melkpakketten te laten slinken. Wel als de pups weg zijn. Dus dat is alvast niet schadelijk voor de huid.
Oude mottenballen hangen naast het halster lijkt me, dus niet tegen de huid aan, dus ook geen probleem.

TS kent de man, heeft ook zijn paarden verzorgd en met de achtergrond informatie die ik heb gekregen begrijp ik heel erg goed dat de TS heeft ingegrepen. Ik wil ook niet dat mensen zo maar aan mijn paard zitten. Maar als er iets mis met hem lijkt en iemand die ik ken grijpt in uit goede wil kan ik dat begrijpen.
Ook heeft de TS zelfs hulp en spullen aangeboden om een extra diervriendelijke manier te bieden aan het paard om van de vliegen af te zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:35

Wat voor een "probleem" zou ts kunnen hebben volgens sommigen als ts hun paard had geholpen?
Waar moet ik dan aan denken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:53

Dan zou ik dr heel duidelijk gemaakt hebben dat ze met dr takken van mijn paard af moet blijven.......
En ik geloof maar zo dat ik genoeg indruk maak, ook zonder te dreigen of zo, dat ze dat ook heel snel zou doen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:55

TS
Kamferspiritus (zowel met als zonder glycerine) wordt ook gebruikt tegen doorlig plekken bij mensen/baby's.
Ook bij een koortslip wordt het regelmatig gebruikt.

Dus het is niet zo schadelijk als jij wilt laten voordoen.
Ik snap dat het stinkt, ik snap dat het paard daar last van hkan hebben.. maar het geeft je geen goede reden om het te verwijderen.
Je mag het gewoon gebruiken, net zoals hertshoornolie (oa in atex antidaasspray) wat ook giga stinkt en waar paarden soms "last" van hebben... maar dat is in "ons" wereldje een normaal gebruikt artikel en hoor je er niemand over dat het zielig is voor het paard ("daar went hij maar aan").

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:20

Ik vind dat je goed hebt gehandeld, als je een beetje verstand hebt van paarden dan zie je denk ik wel wanneer een paard niet goed of "lekker" is (toch)

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:41

xxxxxx2000 schreef:
Je mist het punt. Het gaat er niet om of ik daar zelf mee zou willen lopen, of bij mijn paarden zou doen. Sterker nog, ik vind juist dat de mening van mij, jou of anderen of dit wel of niet goed is, helemaal niet ter zake doet.

Geef je mening dan niet.......want die is nu wel duidelijk

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:59

Thesserd schreef:
Ik begrijp niet dat mensen dit afkeuren. Moraalridder bokt is weer lekker bezig hier. Toch even laten weten hoe fout het wel niet is als je aan iemands paard zit. Als TS de beste man goed kent, al eerder vreemde dingen heeft meegemaakt met hem wat betreft zijn paarden: hoe ze fout behandeld worden, waarom dan niet ingrijpen? Dat is toch totaal niet te vergelijken met een wildvreemde die in de wei iets doet bij een wildvreemd paard van een wildvreemd persoon die hij/zij niet kent?

Hopelijk kan de dierenpolitie iets doen TS! :j

Tja, ik vind dit toch een beetje tegenstrijdig. Er wordt gezegd dat TS het wel kon maken omdat het haar buurman is, maar als mijn buurman de dierenpolitie op me afstuurt heb ik toch niet bepaald een goed contact met hem... ;)

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:06

Brainless schreef:
SFC schreef:
Wat een gekat hier. Bemoeizuchtig etc.
Zou je niks mogen doen als je het idee hebt dat een paard (geestelijk) mishandeld word, als je denkt dat een paard rondjes loopt om weg te komen van een geur die hem pijn doet?

Goed gehandeld ts, ben benieuwd naar antwoord van de buurman.

Mijn paard heeft tijdelijk een halsrek om gehad (werkt zoals een kap bij een hond/kat), om te voorkomen dat hij zijn wond zou open bijten.
Zo kon hij lekker de wei in en grazen/lopen.
Leuk joh, dat andere dan maar zomaar beslissen dat het zielig is en hem eraf halen......

Zo ook mijn bevangen paardje, mocht eindelijk lekker op het zand buiten en andere vonden het zielig dat zij geen eten had en gingen bakken brood/groenafval bijvoeren.
Toen later werd ook het graasmasker afgehaald want dat was heel zielig, omdat zij daardoor zo weinig kon eten.
Van ellende haar maar achteraf gezet, omdat mensen niks vragen maar gewoon doen.

Maar geen een paardenkenners gaat zo iets flikken, echt niet. Als iemand ziet dat een paard gewoon kan eten zal geen paardenhouder (!) zich gaan bemoeien met jouw paard, of die nu verpakt staat of niet, zolang die het niet slecht lijkt te hebben zul je geen paardenhouder horen klagen (of t moet al een met een bord voor het hoofd zijn).

Maar als jij als paardenhouder ziet dat een paard zich gek gedraagt en jij denkt na even observeren dat het door 'de vreemde ballen' komt dan haal je die eraf, klaar. Dan zou ik wel direct doorlopen met halster en al naar de eigenaar, of iemand die de eigenaar kent (stalbaas od.)

Neen, ik zou een paard echt niet zo laten staan als ik denk dat die (geestelijke) pijn heeft door 'iets'.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:09

Goed gehandeld TS! Vind dit pure mishandeling en nalitigheid van je buurman om het paard zo 'toe te takelen'. Bizar dat de buurman, als hij het uberhaupt al zou moeten proberen, dan het paard niet in de gaten houdt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:36

Moderatoropmerking:
Ik plaats hier een slotje omdat het topic een ander verloop heeft gekregen dan waar het voor geopend was. Dit is doorgaans geen probleem, maar in dit geval was het niet de bedoeling van TS om hier een discussie over te voeren.