Het werd dan ook door monnikken gebruikt
Dus het lijkt mij wel zinvol. Mensen die gesterilliseerd zijn hebben ook nog steeds zin toch?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Manifesto schreef:Ik vergeet nog te vertellen... De oude DA vd castratie belde me nog op gisteren na haar vakantie.
Ze kon zich hem nog prima herinneren. Ze vertelde dat hij extra bijgespoten moest worden en nog meer kreeg dan de haflinger die ook geholpen werd, omdat hij zo vechtlustig was![]()
![]()
![]()
Dus hij heeft ook wel gewoon een pittig karakter zo blijkt.. Vond het wel grappig om van haar te horen.
Klein draakje....
Manifesto schreef:voor zover ik het begrepen heb werkt de werkzame stof in dit product (monnikspeper) lust-onderdrukkend.
Het werd dan ook door monnikken gebruikt![]()
Dus het lijkt mij wel zinvol. Mensen die gesterilliseerd zijn hebben ook nog steeds zin toch?
lady62 schreef:Ik ben het er mee eens dat je met geweld in dit geval niets bereikt en hij gewoon bang maar ook dominant is.
Je ziet dit gedrag wel vaker in een gemengde kudde want de ruin wil zijn merries niet alleen laten maar aan de andere kant ook nog niet zo vertrouwd met mensen.
Mijn advies is dan ook om het rustig op te bouwen vraag niet te veel in eens gewoon stapje voor stapje.
Probeer er rust en ontspanning in te krijgen als dat er is dan kun je meer gaan vragen.
Als je dit met harde hand gaat aanpakken dan krijg je straks juist een gevaarlijk paard dat het vertrouwen in de mens helemaal kwijt is.
Dat wil niet zeggen dat hij alles maar kan maken maar blijf rustig en consequent ga absoluut niet schreeuwen maar blijf beheerst.
Probeer verkeerd gedrag te voorkomen door op tijd te zijn voor het gebeurt je ziet het meestal aankomen als je begrijpt wat ik bedoel.
Het zal wat tijd kosten maar uiteindelijk komt het wel goed.
Ik begrijp dat het paardje ook nog moet wennen dus geef hem de tijd en ook aandacht.
vencedor schreef:Nou zeker een ruin dus. Om terug te komen angst en dominantie. Er is nog een soort paard dat nog moeilijker is. Die angstig zijn maar die als ze dan toch moeten ondanks het eng is kwaad worden en tegenin gaan boksen. ( wat waren ze ook al weer freeze, flight, faint, fight). Die kijken echt nergens naar..
Hoop dat jouw paard de training zo op blijft pikken en je bronco snel getemd is.
Manifesto schreef:anneliesdj; ik vind het jammer dat je het niet willen verlaten van de kudde ziet als een gebrek aan respect. Er is ook nog zoiets als angst. Waarom is hij anders wel braaf en respectvol als de rest er bij is? Dus jouw advies is nu om er iemand bij te halen om hem even in elkaar te meppen omdat ik dat zelf niet kan..
Maar ook weer niet over je heen laten lopen, dus allemaal nog niet zo makkelijk 
Manifesto schreef:Blijkbaar vertrouwt hij mij niet ander zou hij wel meelopen. Dus angst heeft dan toch de overhand of ben ik nou gek? daarom ga ik niet mee in jouw opmerking ;
(Dit is jouw citaat) '' Dat hij zo idioot doet als je hem weg wilt halen bij zijn kudde (ruinen hebben vaak ook een kudde) is gewoon gebrek aan respect. ''
en tuurlijk is hij ook een puber, en is hij wat dominant en moet hij nog veel leren (ook respect!)
Ik heb al eerder gezegd dat ik veel signalen genegeerd heb VOORDAT hij trapte (freeze, flight, fight) dus in mijn ogen kon hij niet anders meer nadat ik hem bleef pushen.
Ik zie het nut dus niet van jouw opmerking;
''Een paar keer heel strak en duidelijk aanpakken zal helpen maar als ik het zo lees is dat niet iets wat jij zelf moet gaan doen, haal daar even iemand bij die ervaring heeft met dit soort gevallen.''
toen ik met mijn eigen pony begon met parelli (heb haar nu vier maanden en overgekocht van de manege omdat het enigste wat ze nog deed rennen was) deed ik dat in een longeercircel zodat ze wel kon rennen maar niet weg. ze was echt een enorme angsthaas , zodra we de parelli stick omhoog deden vloog ze al weg uit angst. ik liet haar altijd rennen maar zorgde dat ik dezelfde hoeveelheid druk hield tot ze heel iets ontspande. nu doet zij het prima. enfin even over jou paardje, wat ik zou doen is de friendly game heeeeel veel doen, werkt ontzettend goed. maar knoop bijv. eens een plastic zak aan de stik of doe eens friendly game met dingen die hij nog niet kent. verder zou ik als hij bijv. weer eens stijgert hem achteruit vragen. zodra hij dan omlaag komt uitbundig belonen. en als je ziet dat hij wil steigeren stoppen met druk geven (respecteer zijn angst) en als hij dan niet omhoog komt gelijk belonen. en vervolgens nog een keer proberen. zo leert hij dat hoewel hij wil steigeren het beter niet kan doen omdat hij dan zijn kans op beloning en release verspilt. veel succes met je paardje!