Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:31

Leuk Pauline!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:36

Juist beter 5 minuten en goed afsluiten dan in de 15 minuten het kookpunt weer op te zoeken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:42

PaulinBijoux schreef:
EskeGirl schreef:
Zulk levensgevaarlijk gedrag moet je één keer afleren, een keer een paar rake klappen moet genoeg zijn. Niet boos blijven. Aanval? Flinke klap (direct!) en weer verder gaan, je mag dit gewoon niet accepteren.

Ik heb het dus opgelost zoals ik het heb getypt. Als ik haar een tik zou willen geven dan had ik naar haar toe moeten gaan, want ze bleef wel "netjes" op 1,5m afstand. Een tik zou ze zichzelf hebben gegeven als ze dichterbij kwam, want dan zou ze zelf tegen de leadrope aan zijn gelopen.

Heb de instructrice van het cursusweekend een mail gestuurd met dezelfde beschrijving. Ben benieuwd wat zij ervan zegt. Zij heeft het paard gezien en mij deze methode juist aangeraden, alleen heeft zij het dus niet zo heftig gezien.

Dat lijkt mij het beste, dat je advies vraagt aan iemand die het paard en jou kent. Vanaf de computer is het lastig oordelen. Het kan ook zijn dat je paard meer uitdaging nodig heeft, dat je haar meer mee moet laten denken als het ware. Voor een speels en dominant paard kan longeren echt dodelijk saai zijn. Als je haar mentaal ook uitdaagt, door bijv. balkjes neer te leggen kun je dit gedrag misschien wel voor zijn.
Want dit moet geen patroon worden.
Ik herken het enerzijds wel hoor van een jonge merrie die ik trainde, die kon ook op de cirkel proberen om mij aan te vliegen als ik wat van haar vroeg, bijv. een overgang. Dat was dan in mijn ogen echt 'jong' gedrag wat je meteen af moet leren door heel duidelijk te zijn.
Maar als de situatie bijna gevaarlijk wordt, kun je dit beter samen met een professional oplossen in een les. Scheelt geklooi en onduidelijkheid.

Het ligt er ook aan hoe jullie relatie is, zijn er genoeg leuke momenten? Dingen die ze leuk vind om te doen? Daarmee kun je je band versterken en zal ze ook meer voor jou willen gaan doen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:52

Fijn dat het nu wel goed ging :j! Blijf alert, ga rustig zo verder en neem geen onnodige risico's, dan komt het vast goed ;).

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 09:53

Freya6 schreef:
Het ligt er ook aan hoe jullie relatie is, zijn er genoeg leuke momenten? Dingen die ze leuk vind om te doen? Daarmee kun je je band versterken en zal ze ook meer voor jou willen gaan doen.

Voorheen longeerde ik in de longeerbak met een longeerzweep, niet heel gek in mijn ogen.. Echter had dit paard heel snel de link gelegd dat ik en de longeerzweep verschillende objecten zijn en daarna ben ik een cursus gaan doen zodat ik beter leerde werken zonder zweep maar met leadrope.

Normaal gesproken was dit ongeveer mijn schema:
1x in de 2 weken 30 min vrijspringen (vind ze geweldig, max 1.20m)
2x in de week longeren
2x in de week wandelen (zowel over het terrein als daarbuiten)
2x in de week rijden (max 30 min.)
rest van de dagen wasdag/knuffeldag.

Springen vind ze geweldig en wandelen vind ze erg leuk. Van rijden krijgt ze nog wat spanning, maar dit gat zeker de goede kant op.
Longeren vind ze het minst leuke, maar is voor haar wel goed. Ik probeer het longeren te beperken tot 20-30 minuten. Is ze braaf dan soms zelfs minder.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:59

Paard een paar rake klappen geven als het al bij je is, is in mijn ogen geen goede oplossing. Je moet het paard voor zijn, je mag haar niet de kans geven om naar je toe te komen. Scherp zijn is belangrijk, constant naar haar kijken en als ze nog maar iets zachter gaat, meteen weer vooruit drijven. En laten lopen in een flink draf tempo! Mijn merrie is ook nogal een steigeraar, en van een paar klappen die zo hard zijn 'dat ze het nooit meer in haar hoofd haalt', zijn totaal niet nuttig. Snel zijn, opletten, paard vlug houden en aan het werk zetten! Als je dit niet kan TS, meteen professionele hulp inschakelen.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:00

Denk je een beetje om jezelf TS? Als je zo veel blijft typen heb je straks nog RSI! ;)

Veel plezier met je paard.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:21

Hey Paulina, heb je al reactie gehad op je email? (sorry als je het al gezegd hebt en ik er over heen heb gelezen)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:27

Nsky86 schreef:
Hey Paulina, heb je al reactie gehad op je email? (sorry als je het al gezegd hebt en ik er over heen heb gelezen)

Ja, pagina 3 ;P

Citaat:
Ik heb zojuist met de instructrice van de cursus gesproken. Zij kent het paard en kent mij en heeft gezien hoe mijn paard normaal gesproken reageert. Zij weet ook heel goed dat mij paard dominant is.

Wat we hebben besproken:

Zij heeft een aantal oefeningen gegeven waarbij ik duidelijk kan zien wanneer er wat gaat gebeuren (denk aan houding, oren, enz.) Dit zijn oefeningen waarbij er zeer weinig fysiek van het paard gevraagd wordt maar het is een gigantisch mentaal spelletje. Zodra ik zie dat het paard positief reageert kan ik doorgaan met de oefening van gisteren, anders stop ik na de oefening en neem ik contact op met haar.

Mijn paard is erg dominant maar tegelijk erg sensibel. Dit zorgt ervoor dat de reacties die ze geeft of nauwelijks waarneembaar zijn, of gigantisch groot zijn. Hier zijn we tijdens de cursus ook duidelijk achter gekomen. Het feit dat ze op afstand blijft en nog wel reageert op de kleine hulpen maakt dat de instructrice over de telefoon denkt dat mijn paard volledig in stres was. Waar dit van kwam is niet geheel duidelijk (instructrice kent mij en denkt niet dat het door mij komt. Waarschijnlijk drukke kudde want de kudde was aan het rennen, maar dit weten we natuurlijk niet zeker). De reactie op stress kan heel verschillend zijn en mijn paard reageert vaak in Freeze stand, maar als ze zelfs daarmee het niet aankan gaat ze over in Fight stand. Niet veel paarden doen dit, maar die van mij weer wel.. Omdat de trainingmethode nog niet zo lang geleden is omgeslagen en deze bij haar nog niet als vanzelfsprekend is beschouwd levert deze nog een beetje stres op. Dit in combinatie met een andere factor kan bij mijn paard grote stres geven.

Zij vind dan ook dat mijn reactie van gisteren erg goed was. Zoals zij het ziet door de telefoon was het gisteren dan ook geen dominantie maar stres. Dat verklaart ook waarom ze op afstand bleef. De oefening die ik net heb beschreven hoe ik die moet aanpakken is dan ook een goede meter of het dominantie is of stres. Het klinkt bij veel van jullie misschien raar, maar de instructrice raadt aan om de situatie als stres te behandelen en dus hetzelfde te reageren op dit aanvallende gedrag als op Flight of Freeze, namelijk door rust en duidelijkheid. Regel 1 ze moet uit de buurt blijven (check). Regel 2 ze moet de goede kant op lopen.

Zij zegt ook dat een klap geven of straffen in deze situatie alleen mag worden gebruikt als het mijn veiligheid in gevaar brengt, omdat een klap alleen nog maar meer stres oplevert en mijn veiligheid zelfs nog meer kan verkleinen. Waarschijnlijk heeft mijn paard zich gisteren opgejaagd gevoelt en het idee gehad dat er maar 1 uitweg was, namelijk vechten. Verklaart ook waarom het zo lang heeft geduurd, de trainingsmethode is anders en ze had stres. De stres zakt langzamerhand wat weg maar is er nog steeds. Ik wilde dat ze toch ging draven, wat weer extra stres gaf waardoor ze weer in stres modus schoot en dus weer tegenover me stond. (waarschijnlijk) als ik haar langer had laten stappen voordat ik draf vroeg was het sneller opgelost geweest.

Nog een reden waarom het op stres lijkt te wijzen is het feit dat ze op alle andere signalen wel reageerde. Ze ging op commando achteruit, rechts, links, vooruit; alleen niet op tempo vooruit. Dit lijkt te duiden op de Freeze stand.. welke weer wordt opgevolgde door de Fight stand.. Ook het naar me toe halen op commando ging zonder enige agressie of aarzeling.

Ik heb in ieder geval een lang telefoon gesprek gehad met iemand die het paard en mij kent en die zeer vakkundig is op haar gebied. De vertelde oefening is relatief simpel en veilig (zo veilig als je kan zijn bij een jong wezen van 600 kilo) maar kan heel veel vertellen. Ik heb morgen weer contact met haar om de resultaten te bespreken. Als het wel stres is hebben we ook besproken hoe we het aan gaan pakken.

Ik ben me bewust van mijn veiligheid en heb me ondanks haar gedrag gisteren niet echt onveilig gevoelt. Ik vertrouw op de vakkundigheid van de instructrice welke bekend staat dat zij veiligheid hoog in het vaandel heeft. Als ik helemaal groen was in het opvoeden van paarden had deze instructrice me niet zelf met het paard aan de gang laten gaan.

Dit is mijn vertaling van wat zij aan de telefoon heeft gezegd. Het kan dat ik een aantal dingen anders heb verwoord dan dat zij dit zou doen.

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:33

fijn om te horen dat je het goed hebt aangepakt. Wel jammer dat ze zoveel stress ervaart, gelukkig ben je goed opweg en kun je weer verder!
hihi sorry had het gemist, ben er niet helemaal bij met mn hoofd :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:43

Snap ik helemaal in jouw geval!

Gaat nu weer de goede kant op :) Nu weer even wat andere dingen met haar doen zodat ze niet te moe wordt van het continue longeren :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:45

Ik ben normaal ook van goed boos worden bij zulk gedrag, maar wat je omschrijft (freeze - fight) herken ik van mijn eigen merrie en op zo'n moment boos worden werkt averechts.

Kan het zijn dat ze het niet begreep of fysiek niet kon uitvoeren? (Aangalopperen kan best moeilijk zijn voor een jong paard)
Vorig jaar heb ik hetzelfde gehad met mijn merrie. Klapte dicht, schoot in de stress en kwam omhoog. Niet uit kwaadheid maar gewoon omdat ze zich geen raad meer wist. Dat is een aantal keren gebeurd voordat ik echt begreep wat er gebeurde en sindsdien geen problemen meer gehad. Klapt ze dicht heb ik sowieso een fout gemaakt in mijn uitleg maar weet ik haar er nu ook weer uit te halen.
Zou haar gedrag gewoon eens een tijdje heel goed observeren.

Fijn in elk geval dat het al beter gaat!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:48

Ah super!!!

:)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 10:52

amyz schreef:
Ik ben normaal ook van goed boos worden bij zulk gedrag, maar wat je omschrijft (freeze - fight) herken ik van mijn eigen merrie en op zo'n moment boos worden werkt averechts.

Kan het zijn dat ze het niet begreep of fysiek niet kon uitvoeren? (Aangalopperen kan best moeilijk zijn voor een jong paard)
Vorig jaar heb ik hetzelfde gehad met mijn merrie. Klapte dicht, schoot in de stress en kwam omhoog. Niet uit kwaadheid maar gewoon omdat ze zich geen raad meer wist. Dat is een aantal keren gebeurd voordat ik echt begreep wat er gebeurde en sindsdien geen problemen meer gehad. Klapt ze dicht heb ik sowieso een fout gemaakt in mijn uitleg maar weet ik haar er nu ook weer uit te halen.
Zou haar gedrag gewoon eens een tijdje heel goed observeren.

Fijn in elk geval dat het al beter gaat!

Samen met mijn instructeur hebben we bedacht dat het waarschijnlijk een combi was van vrijdag voor het eerst echt ver van het terrein af, zaterdag veel gedoe in het weiland ernaast, zondag veel gedoe in het weiland en dan vraag ik ook nog dingen sinds een ruime week op een andere manier. Helemaal zeker zullen we het nooit weten maar het is fijn dat het nu redelijk in de hand lijkt te houden te zijn.
Maar wat je zegt zijn mijn instructeur inderdaad ook: ze komt niet op je af, waarschijnlijk wist ze gewoon niet hoe ze anders uit de situatie moest komen.
:(:) arm paard.. stel je voor als ik wel klappen was gaan uitdelen!! Dan was het einde zoek geweest!!

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:58

als je klappen was gaan uitdelen zou ze er helemaal niks van snappen, volledig in de stress zitten en jou waarschijnlijk niet of minder gaan vertrouwen... Blegh!! Gelukkig is ze bij jou terecht gekomen, weet niet hoe het met haar zou zijn gegaan als ze bij een ander zou zijn beland.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:35

[/quote]

:(:) arm paard.. stel je voor als ik wel klappen was gaan uitdelen!! Dan was het einde zoek geweest!![/quote]

En hoeveel mensen doen dit hun paard wel niet aan...? onder het mom van "hij moet maar luisteren"

wordt misselijk van mensen met een dergelijke houding... zo ga je niet met levende wezens om...

noem mij dan maar een hippie... een zwever... een aaier... haha... 8-)

Nogmaals super paulin...!!! ik kan je niet genoeg veren in je kont duwen... ( of hoe gaat die uitspraak ook alweer?... :+ )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:59

Lees hier ook even mee. Fijn dat er meer mensen op die manier met hun paard werken!! :) En top dat het ook zijn vruchten begint af te werpen TS!
Zelf ben ik een draver aan het trainen dressuurmatig. In het begin heel zwabberig, nauwelijks tempocontrole en been en zithulpen begreep hij geen kloot van. Daarnaast heeft hij op de drafbaan gelopen, dus druk op het bit resulteerde in of heel hard gaan (steun erop zoeken) ofwel achter de teugel kruipen (wat dan door sommigen weer wordt gezien als nageeflijk)...Ik rijd hem inmiddels bitloos, en krijg regelmatig de vraag of ik niet bang ben dat ik hem niet meer kan stoppen...En wat dan mn noodrem is. In het bos is hij nog niet goed genoeg onder controle om hem volledig bitloos te rijden, maar afgelopen zaterdag rondje bos gedaan en mijn bitteugel niet nodig gehad, dus we zijn ook op de goede weg :)
Ook hij kan enorm in de stress schieten en daardoor vreemde reacties vertonen, al is hij niet heel dominant... Zo kwam hij omhoog toen hij schrok, omdat ik hem belette weg te rennen. Nu gaat ie meestal stilstaan en kijken nadat ie 2 passen weg geschoten is. Verder als ie t niet snapt gaat ie keihard draven of bokken, das voor mij direct een teken dat ik teveel heb gevraagd van hem of duidelijker moet zijn. Echt nagevelijk lopen doet hij nog niet, maar merk wel dat op t moment dat ik hem recht houdt hij zelf stukjes aan biedt :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:21

Je zou ook even kunnen kijken naar horsenalities.
Dat is een schema waarbij je ziet welk gedrag onder welke noemer kan vallen en welke strategieen je kunt toepassen.
Verder ziet je weekschema er goed uit, leuk dat je ook duidelijk verschil ziet in wat ze leuk vind en wat niet. Longeren is voor zo'n paard (en de meeste andere trouwens ook) gewoon een saaie bezigheid waar ze het nut niet van inzien. Wij vinden het goed voor ze.
Probeer het longeren dan gewoon zo leuk mogelijk te maken, met mentale uitdagingen als balkjes, een sprongetje of even stoppen en bijv. een ton aanraken met de neus en dan weer verder. Zoek ook eens op change of direction van Parelli of Fig. 8, dat is een figuur waarbij je paard echt meer moet gaan meedenken, een goeie voor een leergierig paard. Ook het spelletje Touch it kan helpen je paard focus te geven.

http://www.youtube.com/watch?v=VTV8ZmyK-Yo

http://www.paardenmanieren.be/node/29

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:57

Wil toch nog heel even reageren op het 'klappen uitdelen' niemand hier heeft gezegd dat je je paard verrot moest slaan, maar de mensen hier hebben wel gezegd dat je heel duidelijk moet doorkomen in je reactie op het moment dat een paard staat te steigeren en dat kan op dat moment van alles zijn. Ik ben ook niet voor geweld tegen dieren, absoluut niet, maar als ze niet luisteren en dergelijk gevaarlijk gedrag vertonen (het hoeft niet eens als aanval bedoeld te zijn om gevaarlijk te kunnen zijn), dan moet je daar wel degelijk heel duidelijk in corrigeren.

Houdt namelijk niet in dat je dan je paard per definitie over de zeik helpt, ook in dit geval niet. Je moet niet lukraak in de rondte gaan staan meppen, maar een gerichte correctie is doorgaans wel degelijk nodig. Paard heeft nu waarschijnlijk meer stress ervaren van het gebrek aan correctie dan van een daadwerkelijke correctie, onduidelijke signalen zorgen namelijk voor stress.
Misschien komt dat meer voort uit het feit dat ik toch wel een aantal keer een behoorlijk gevaarlijk paard tegenover me heb gehad, dat is toch een heel ander verhaal dan een jong paard die wat baldadig is.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:10

Suzanne F. schreef:
Neon schreef:
Een steigerend paard krijgt bij mij een paar dusdanige klappen met de leadrope dat hij het nooit meer in zijn botte kop haalt om dit soort fratsen uit te halen.

Ik wilde het net zeggen. Als een paard dat bij mij doet dan krijgt ie toch zulke harde klappen met de longeerzweep dat ie het nooit meer in zijn hoofd zal halen.

Dit vind ik toch een paar voorbeelden van het paard wel degelijk verrot slaan. Zo heb ik het in ieder geval wel opgevat en met mij nog een paar bokkers.

Ik geloof ook niet dat jij dit ermee bedoelde. Elke situatie en elk paard vraagt een andere aanpak. Ik denk dat ik in deze goed heb gehandeld en mij instructrice met mij. Ik ben nog lang niet klaar in het traject, maar de eerste stappen zijn zeker gemaakt.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:14

Ik had ook zo'n pony, ik dacht ook het 'vriendelijk' op te lossen, pony werd doodsgevaarlijk, viel alles aan wat los en vast zat, uiteindelijk hielpen alleen de flinke klappen nog, en nu is het een poeslief dier.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:15

Nou ja, ik kan ook met een leadrope wel degelijk uithalen, zoals ik al noemde zwaai ik met mijn leadrope terwijl ik hun kant op kom en als ze dan niet zelf gaan lopen dan hebben ze op een gegeven moment toch echt een touw tegen hun knar, ben toch echt geen beul, maar als het gevaarlijk wordt dan moet je dat in de kiem smoren. UIteraard moet je het in eerste instantie zien te voorkomen, maar de paarden die ik zie zijn dat punt doorgaans al voorbij.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:23

heb je een pb gestuurd...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 10:25

hyppolyte schreef:
Nou ja, ik kan ook met een leadrope wel degelijk uithalen, zoals ik al noemde zwaai ik met mijn leadrope terwijl ik hun kant op kom en als ze dan niet zelf gaan lopen dan hebben ze op een gegeven moment toch echt een touw tegen hun knar, ben toch echt geen beul, maar als het gevaarlijk wordt dan moet je dat in de kiem smoren. Uiteraard moet je het in eerste instantie zien te voorkomen, maar de paarden die ik zie zijn dat punt doorgaans al voorbij.

Maar dat is een heel ander voorbeeld. Bij jouw voorbeeld heeft het paard de keuze wat hij doet, weglopen voor de leadrope of ertegenaan lopen. Dat verschil vind ik van wezenlijk belang.

Het aanraken van de leadrope is in mijn ogen de uiterste vorm van druk geven. Dit heb ik niet nodig gehad al kwam het erg dicht in de buurt. Uiteindelijk is ze maandag gezwicht voor de druk en liep ze zelf de juiste kant op. Zondag kon ze dit niet, daarvoor was ze te gestrest. Als ik zondag de druk had verhoogd door haar wel aan te raken dan was haar paniek zeer waarschijnlijk nog groter geworden. Maandag kon ze deze druk wel aan en koos ze er voor om de druk te ontwijken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:10

xJennifx schreef:
Ik had ook zo'n pony, ik dacht ook het 'vriendelijk' op te lossen, pony werd doodsgevaarlijk, viel alles aan wat los en vast zat, uiteindelijk hielpen alleen de flinke klappen nog, en nu is het een poeslief dier.

Het verschil in deze is: het paard van TS is niet "doodsgevaarlijk". Appels met peren vergelijken dus.

TS doe je Voest? Het komt me in ieder geval allemaal heeeeeeel (positief) bekend voor ;)