De klik met een onbeleerd paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:45

Ik had 10 jaar geleden een enorme klik met een Shetlandveulen.
Wij zochten voor mijn toen 4 jarige Tinkermerrie een Shetlandmaatje zodat ze niet alleen kwam te staan bij ons aan huis. We zijn toen bij een ver familielid van mijn man op bezoek geweest, die destijds nog met Shetlanders fokte en voor mij was het bij dit manneke liefde op het 1e gezicht
Afbeelding

En ik heb nog steeds een enorme klik met hem. Het is echt mijn manneke <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:49

en wat denk je als je paard acuut ziek word????
kun je die kosten van 700 euro of meer wel dragen want bij jou is alles goedkoop maar een dierenarts in het weekend tarief is rete duur hoor! -O-

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:08

MaricoGraphy schreef:
OK stel dat ik de wei moet betalen, dan mag de eigenaar niet meer dan 100 euro vragen odmat ze op papier heeft staan dat de weides niet verhuurd mogen worden.
Toch verhuurt ze er 1 aan iemand en vraagt daar maandelijks een kleine bijdrage voor.

Ik weet goed genoeg wat ik in huis haal en heb zelfs diverse schema's opgebouwd.

Diverse schema's? Meid, de meeste paarden leven niet volgens een schema.
Natuurlijk als alles op rolletjes loopt, je paard nooit ziek wordt en alle kosten exact zo zijn als jij berekend, dan ziet het er allemaal heel rooskleurig uit, maar weet je, als dat het geval was, had jan en alleman 3 paarden in zijn bezit.
Natuurlijk is het lastig en niet leuk om te gaan nadenken over hoe het moet als alles misloopt: je weg moet bij je weiland, zelf je voer in moet kopen en je paard ziet wordt of op speciaal beslag moet bijvoorbeeld.
En dan heb je hoogst waarschijnlijk ook nog een leven naast je paard: wat als je privé voor onverwachts hoge kosten komt te staan?

BigOne

Re: De klik met een onbeleerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:20

ts, had je lang geleden ook al niet een topic geopend over een eigen paard waarin je zei dat je vriend heel veel geld had en alles geen probleem was. Je lijkt nog steeds veel te gemakkelijk te denken over een eigen paard en als ik zie dat je een eigenaar van weiland al wilt vertellen dat het voor 100 euro max daar kan staan, waar ben je mee bezig. Houd er rekening mee dat je pensionstalkosten kunt betalen en 100 per maand voor onvoorziene kosten apart legt dus minimaal 350 per maand kunt besteden aan een paard. En nog een advies, misschien toch beter om ergens een jonger/pittiger verzorgpaard te zoeken waardoor je meer rijervaring krijgt zodat je zoektocht realistischer word.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:00

Waar een wil is, is een weg.
Als jij bereid bent er keihard voor te werken en er echt voor te gaan, moet het toch te doen zijn.
De argumenten die hierboven genoemd zijn, zijn heel legitiem, als een paard ziek wordt, kost dat bakken met geld, als je weg moet van die wei, sta je met je paard op straat. allemaal hele zware en moeilijke zaken! Mja je kunt niet alles van tevoren weten en niet alles plannen.

Ik heb 2 jaar geleden een jong trekpaard gekocht en laten ruinen. Ik had een spaarpontje van circa 1000 euro voor ongevoorziene kosten en dit wilde ik bijhouden door te werken. Paard had gigantische complicaties na de castratie, zo 500 euro weg. 3 maanden later was ik niet meer tevreden over de stal, heb ik op korte termijn een nieuw stalling gezocht. na 7 maanden had hij een hoefzweer die niet over wilde gaan, die resulteerde in nog eens 500 euro aan dierenartskosten en uiteindelijk 2 weken kliniek in Luik. Ik heb hem na 13 maanden met een openstaande rekening van 1500 euro laten inslapen.
Ik durf te zeggen dat mijn verhaal echt een worst-case scenario is geweest, ik was er niet op voorbereid, ik had het niet verwacht. Maar ik heb me er doorheen gemept. Mijn familie heeft financieel geholpen en een half jaar later was alles terug betaald.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zonder hulp van mijn vriend en mijn familie waarschijnlijk niet gered had op dat moment, maar de moraal van het verhaal is dat, wanneer je echt wil en er zijn mensen die je kunnen helpen, je je echt wel doorheen kunt slaan!

En nu even echt on-topic, die klik:
Mij mij komt zo'n gevoel direct en impulsief, ik vind paarden over het algemeen vrij snel leuk en interessant, maar die echte klik heb ik maar heel zelden. Met mijn paard ging het alsvolgt: ik stapte uit de auto, zag hem staan, hij keek me aan en ik dacht "dit is hem!"

Gewoon naast het paard staan, poetsen en knuffelen, grondwerk kunnen al hele goede middelen zijn om te kijken of er een klik is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:20

nuja ik besef ook dat een paard meer kost dan een hond wat ziekte en DA-kosten betreft.
Maar ik heb een mooi spaarpotje opzij dankzij studentenjob sinds ik 16 was (van wat ik verdiende zette ik 1/3e opzij), daarnaast zet ik maandelijks 1.000 euro opzij (en dit al 1 jaar lang).
Voor te beginnen dus al geen zorgen.

Als ik van de wei zou af moeten dan ligt de gemiddelde kosten voor een stal rond 300 euro/mnd
En die schema's zijn kostenschema's voor diverse omstandigheden zoals o.a. gratis wei | betalen voor wei | stallingsgeld | in geval van koliek/ziekte (heb diverse prijzen opgezocht en een gemiddelde gemaakt)

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:20

Ok, naar aanleiding van je laatste bericht moet ik mijn mening toch wat bijschaven.
Komt toch wel helemaal goed over, ik heb je misschien ook wat onderschat/ was wat kort door de bocht.
Ik ben heel benieuwd wat je gaat beslissen, maar ik wens je sowieso veel succes met zowel je beslissing als wellicht met je toekomstige paard :j

Wat die klik betreft: wat mij betreft is dat niet iets waar je bewust naar kunt zoeken... als je twijfelt is die er misschien (nog) niet. Ik had met mijn ene paard heel duidelijk het gevoel dat dit 'm was, dat veulen zou van mij worden, daar heb ik nooit een seconde aan getwijfeld. Met mijn ruin was dat anders. Ik vond het zeker een leuk paard toen ik 'm zag, maar ik ben hem pas in de jaren dat ik hem had steeds meer gaan waarderren, nu is dat beest voor mij goud waard en besef ik dat ik nooit meer zo'n paard tegen ga komen, maar dat gevoel was er vroeger echt niet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:38

Poetsen, wandelen los gooien hoe reageert het paard op jou en jij op hem. Ook weglopen bij de eigenaar en hoeven optillen gewoon een beetje gaan staan plukken en kijken wat hij hier van vind.

Ik heb zelf ook net een onbeleerde merrie gekocht en ik ben er vanalles mee gaan doen. Toen schrok ze zich rot van een scooter die plots langs schoot en paardlief kwam gauw achter me staan met haar lieve hoofdje dus toen wist ik het zeker. :')