Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:56

Milo2012 schreef:
Maar dan nog blijft het feit staan dat je zowel mij als de eigenaresse niet kent en hier dus niet over kan oordelen.

Soms is het veel beter om een paard van een totaal onbekend iemand te kopen, waarom?? Dan ben je op je hoede. Ik heb ooit in mijn lange paardenleven één keer een paard van iemand gekocht, mijn eerste en tevens ook meteen het laatste paard waarbij ik vertrouwde op de mooie blauwe ogen van de verkoper. Man leeft nog en nu, na meer dan vijfendertig jaar ontloopt hij me nog steeds. Dat is dan mijn genoegdoening denk ik maar. Ook hier een contract maar achteraf geen poot om op te staan.
Als ik iets verkocht dan werd er gekeurd en bij goedkeuring garantie tot aan de weg. Wilden mensen niet keuren en geloofden ze het wel dan werd er niet verkocht, puur om gedoe te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:33

Milo2012 schreef:
Hoi wij hebben besloten om de merrie niet te nemen.
We waren van plan om de rug plus achterhand op de foto te laten zetten. Aangezien de eigenaresse beweerd dat het paard verder geheel gezond was en geen gebreken heeft, had ik haar een voorstel gedaan dat als ze werd afgekeurd we de kosten zouden delen mocht ze worden goed gekeurd zou ik alle kosten op me nemen. Dit wou ze helaas niet, dus ik ga verder met mijn zoektocht naar een ander paard.

Allemaal heel erg bedankt voor alle reacties!!!! :)

Goed gedaan, want dan kan je wel aan nemen dat paard afgekeurd wordt en dat ze meer weten.

Sneu voor het paard. Misschien valt het wel mee, maar je weer nooit..

Laat wel het paard keuren, ook al denk je dat het niet nodig is.

arabcarla

Re: Paard laat zichzelf vallen tijdens het opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:47

Ik haak hier ook nog even op in!

Ik ken Ts en de verkopende partij... Als de verkoper een afspraak met je maakt dan komt deze die echt na! Niet elke handelaar/ verkoper is slecht en houd zich niet aan de afspraken... Ik weet zeker dat er nu een goed plekje voor dit paardje word gezocht en absoluut niet meer als rijpaard.

Daarbij herinneren we als mens altijd de slechte dingen/verhalen, soms niet eens wat je zelf hebt meegemaakt maar van horen en zeggen. Ik kan 1 ding garanderen en dat is dat mocht de koop hier wel door zijn gegaan en t bleek allemaal niet zo te zijn had het paardje gewoon terug kunnen komen.

Helaas is het jammer dat de koop niet doorgaat, maar uiteindelijk hebben beide partijen er vrede mee!

+ nu word er gezegd dat de verkopende partij misschien wel meer weet en daarom het niet wilt laten keuren (niet iedereen is slecht) ... Als je na gaat: ik noem nu even een voorbeeld...

Verkoper paard gekocht voor 500,- verkoopt deze voor 1000,- zakt in prijs wegen een 'mankement' tot 600,- koper wilt graag foto's laten maken, paard word afgekeurd kost het 150,- voor de verkoper, al met al is de verkoper 650- kwijt voor een paard wat max 1000,- gaat opleveren! Dan is het ook nog eens de vraag hoe lang het paard op stal is en hoeveel onkosten daar nog bijkomen... Hoefsmid/ keuring/ eten en dergelijke, verkoper houd er dan helemaal nix aan over, dus ik begrijp de verkoper ook heel goed dat deze dat niet wilt doen....
Aan de andere kant snap ik de koper heeeelll goed dat die zekerheid wilt!!

Dus aan beide kanten zit een hele logische en begrijpelijke reden....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:39

arabcarla schreef:

Ik ken Ts en de verkopende partij... Als de verkoper een afspraak met je maakt dan komt deze die echt na! Niet elke handelaar/ verkoper is slecht en houd zich niet aan de afspraken... Ik weet zeker dat er nu een goed plekje voor dit paardje word gezocht en absoluut niet meer als rijpaard.

Daarbij herinneren we als mens altijd de slechte dingen/verhalen, soms niet eens wat je zelf hebt meegemaakt maar van horen en zeggen. Ik kan 1 ding garanderen en dat is dat mocht de koop hier wel door zijn gegaan en t bleek allemaal niet zo te zijn had het paardje gewoon terug kunnen komen.

Helaas is het jammer dat de koop niet doorgaat, maar uiteindelijk hebben beide partijen er vrede mee!

+ nu word er gezegd dat de verkopende partij misschien wel meer weet en daarom het niet wilt laten keuren (niet iedereen is slecht) ... Als je na gaat: ik noem nu even een voorbeeld...

Verkoper paard gekocht voor 500,- verkoopt deze voor 1000,- zakt in prijs wegen een 'mankement' tot 600,- koper wilt graag foto's laten maken, paard word afgekeurd kost het 150,- voor de verkoper, al met al is de verkoper 650- kwijt voor een paard wat max 1000,- gaat opleveren! Dan is het ook nog eens de vraag hoe lang het paard op stal is en hoeveel onkosten daar nog bijkomen... Hoefsmid/ keuring/ eten en dergelijke, verkoper houd er dan helemaal nix aan over, dus ik begrijp de verkoper ook heel goed dat deze dat niet wilt doen....

Beetje vreemd verhaal, nu word er in één keer een plekje gezocht waar ze absoluut niet meer bereden word, waarom kon ts haar dan wel als rijpaard kopen. Als de verkoper met die keuring akkoord was gegaan en ze heeft zoveel hart voor dieren zoals ik uit je woorden begrijp, is een keuring dan niet beter?? Paard goed dan was het verkocht, paard niet goed dan kun je maatregelen nemen om te voorkomen dat het paard toch de handel in gaat. Ik ken een handelaar die altijd paarden met een mankement waardoor er niet(meer) op gereden kan worden naar de slager doet. Misschien rigoureus maar ook dat is een stuk verantwoording nemen als handelaar. En niet alleen kijken dat het paard bij afkeuring je misschien centen gaat kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:54

Rekenmodel is wel leuk...maar als hij zo rap bereid is te zakken, geloof ik nooit dat hij 500 heeft gekost...is misschien wel in1 koop met meerdere paarden gegaan, met dit paard als toetje wat misschien nog wat opbrengt, zo niet wordt het een unoxworst.

Handelaren kopen wel vaker koppels of een kluwe paarden op voor een vaste prijs ineens...se inkoop is dan ook een soort vleeshandel...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:22

arabcarla schreef:
Als je na gaat: ik noem nu even een voorbeeld...

Dat is risico van het vak. Je weet dat je met levende have handelt en dat er wat mee kan zijn.
Die risico's worden echt wel ingecalculeerd hoor. Bij de een verdienen ze nu eenmaal meer dan bij de ander.
En ja er zijn best wel handelaren die te vertrouwen zijn maar die zijn dun gezaaid!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 23:27

Milo2012 schreef:
Babootje schreef:
Mogelijk weet de eigenaresse wel wat ermee is of wil ze het niet weten.
TS, je zei toch dat ie al gekeurd was. Heb je het keuringsrapport ook gezien?

ze was klinische gekeurd niet röntgenlogisch (schrijf je dat zo? Hihi)

Nee ik heb het keuringsrapport niet ingezien dit zou ze opvragen.

opvragen? dat krijg je gewoon hoor van je DA, daar betaal je dan voor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:50

arabcarla schreef:

Dus aan de ene kant komt de handelaar zijn afspraken na, aan de andere kant zijn er ook economische motieven die logisch zijn. Dan verschilt deze toch niet van andere handelaren. Ik neem aan dat de meeste hun afspraken gewoon nakomen normaal gesproken. Maar als het dier dan iets heeft wat het nog niet had bij verkoop dan kan ook een redelijke handelaar geen dief willen zijn van zijn portemonnee. En of er iets met het paard gebeurd, daar heeft ts niet altijd invloed op.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:28

arabcarla schreef:

Ik maak uit dit verhaal op dat de verkoper bang is dat het paard afgekeurd gaat worden ............
Terwijl deze in mijn ogen het verhaal naar de koper zo vertelde dat het paard niets zou mankeren , Ik blijf het een vreemd verhaal vinden wel vertellen dat het paard terug mag als het wat zou mankeren maar het nu al uitwillen laten zoeken ivm de kosten als de koper het paard wel gekocht zou hebben en deze blijkt na enige tijd toch niet gezond dan zou koper deze kosten hebben dat zou toch ook niet eerlijk zijn ??

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:41

Goede beslissing! TS, ellende hoef je niet te kopen, dat komt vanzelf wel. Ook een stuk veiliger voor jezelf. Ik heb het wel vaker gezien bij paarden met rib- en of maagproblemen; eens eentje meegemaakt die achterover ging bij het aansingelen: zadelboom door midden, paard gewond. Het is geen pretje om dat te zien.

Voor jouw informatie is dit een heel goed filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4 Precies waar de singel aantrekt, liggen de triggerpunten bij een maagzweer. Vaak ligt daar een oorzaak van singeldwang.

Heel veel succes met je zoektocht naar een leuk gezond ongecompliceerd paard waar je veel plezier mee kan hebben.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 11:50

Ik wil verder niet slecht praten over de verkoper. Het enige wat ik er eigenlijk nog over wil zeggen is dat ik het enorm jammer vind dat we het niet op deze manier hebben kunnen regelen. Wou het paard echt een kans geven.. maar dan wel met de weet dat het niets lichamelijks is. Ik heb heel veel geduld alleen wil mezelf niet met onnodige kosten opzadelen

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 11:54

Wij hebben ook ooit een paard gehad die dit deed. Met zadelmak maken ging ze iedere keer liggen. Uiteindelijk werd dit gedrag steeds erger tot een soort aanvallen aan toe. Het paard bleek atactisch, en er was niks meer wat we voor haar konden doen. Gevaarlijke situatie voor ons maar ook voor het paard zelf, ik denk dat het een verstandige keuze is dit paard niet te kopen :).

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:05

Ik moet hier toch echt even een reactie op geven..
Dagmar, ik vind het toch wel erg grappig om te lezen dat je dit paard een 'kans' wil geven en Bink (waar je toch zo erg gek op was...heb je altijd gezegd) teveel 'werk' vond wat je niet aankon met je lichamelijke conditie.

Blijkbaar is 'het werk wat eraan zit volgens jou' niet hetgeen waar je tegenaan loopt, maar zijn het blijkbaar de kosten waar je over struikeld. Als dat echt zo een probleem voor je was geweest dan had je dat eerlijk kunnen zeggen, dan hadden we daar gerust wat mee kunnen doen ipv dat het nu op zo een rare manier is afgelopen.

Maargoed.

*nu ga ik weer op mijn handen zitten*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:42

theedoos, jij kent ts blijkbaar maar ik maak nergens uit haar posts op dat het alleen maar een centenkwestie is, persoonlijk denk ik dat ts er goed aan doet om niet verder met dit paard te gaan. Ook voor de huidige eigenaar is het blijkbaar een centenkwestie aangezien ze niet het risico op afkeuring en 150 euro keuringskosten zit te wachten. Zakelijk bekeken misschien begrijpelijk maar dan is het een financiele kwestie van twee kanten en niet alleen van ts. Verder alle lof voor ts want ze haalt echt nergens uit naar verkoper en blijft zeer correct, dat zie je wel eens anders.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 12:44

Bink was een samenloop van alles en dat weet je zelf heel goed Cynthia. Ik heb je alles uitgelegd.

Ik heb me mee laten slepen voor mijn zwak voor Bink! Ik wou een groot paard dit is Bink niet en zal hij niet worden .. plus 1600euro voor een fjord die eigenlijk nog niets kan vind ik iid zonde van mn geld!
Op dit paard zaten alle knoppen alleen vertoont het raar gedrag. Ook dit was een punt wat ik jou heb uitgelegd.

Plus als we het dat over centen gaan hebben. De reden dat jij Bink verkocht was omdat jullie er geen geld meer voor hadden plus tijd tekort kwamen. En als ik dan op bokt moet lezen dat een ander paard toch wel in de planning staat slaan er bij mij vraagtekens op!

Ik hoop dat jullie voor Bink een top plek kunnen vinden waar hij de rest van zn leven kan blijven want dat verdient hij zeker.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:07

ik moet het hier ook even voor de verkopende partij opnemen. Paarden onder de 4500 worden normaal gesproken niet rontgonologisch gekeurd bij verkoop. Wil de koper dit wel dan zijn de kosten voor de koper ook bij afkeuring. Dit is normale gang van zaken.

Het is toch meer dan logisch dat de verkoper bij deze vraagprijs niet deze kosten op zich willen nemen. Ik vind daar niks vreemds aan. Ik zou die kosten ook niet op me nemen. Als je voor de prijs een paar zoekt dan kan je dit soort probleemgevallen verwachten. Je kan beter wat meer geld uit geven aan een goed "probleemloos paard" dan naar ozn goedkoop paard gaan zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:18

bliver schreef:
ik moet het hier ook even voor de verkopende partij opnemen. Paarden onder de 4500 worden normaal gesproken niet rontgonologisch gekeurd bij verkoop. Wil de koper dit wel dan zijn de kosten voor de koper ook bij afkeuring. Dit is normale gang van zaken.

Het is toch meer dan logisch dat de verkoper bij deze vraagprijs niet deze kosten op zich willen nemen. Ik vind daar niks vreemds aan. Ik zou die kosten ook niet op me nemen. Als je voor de prijs een paar zoekt dan kan je dit soort probleemgevallen verwachten. Je kan beter wat meer geld uit geven aan een goed "probleemloos paard" dan naar ozn goedkoop paard gaan zoeken.

Het gaat hier niet over een complete rontgenkeuring a 800 euro maar over rug en bekken foto's. Dit zou ong. 300 euro zijn en als die goed zijn was het paard verkocht. Dan leg je 150 euro op de prijs toe.
Die was misschien al laag maar eigenaar wilde een absoluut goed tehuis maar nu word er een tehuis gezocht waar ze niet bereden gaat worden, raar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:20

bigone schreef:
bliver schreef:

Het gaat hier niet over een complete rontgenkeuring a 800 euro maar over rug en bekken foto's. Dit zou ong. 300 euro zijn en als die goed zijn was het paard verkocht. Dan leg je 150 euro op de prijs toe.
Die was misschien al laag maar eigenaar wilde een absoluut goed tehuis maar nu word er een tehuis gezocht waar ze niet bereden gaat worden, raar.

300 op een paard van 600 staat niet in verhouding. Ik had het ook niet gedaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:24

150, ts betaalde de helft bij afkeuring en alles bij goedkeuring.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:31

Idd bij afkeuring zou de eigenaresse de helft van de keuring betalen. En hoe kom je op 600 euro?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:45

iemand schrteef dat het paard 600 euro koste. Ik bedoel daarmee dat de prijs van de keuring niet in verhouding staat met de prijs van het paard.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 14:47

Nee dit was een voorbeeld :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:08

Als je er in je hart vanaf kan, is het een goede beslissing geweest dat je hebt besloten dit paard aan je voorbij te laten gaan, TS.
Over de verkoper heb ik geen oordeel, die ken ik immers niet, maar gezien het feit dat er geen GRONDIGE medische checkup (of de door jouw voorgestelde rug/bekken foto's) als wenselijk/acceptabel wordt gezien, wordt het risico wel onevenredig groot, gezien het gedrag van de merrie.

Iedereen heeft voor welk geld dan ook, een moreel en ethisch recht op een in elk geval medisch gezond paard.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 09:37

Goede beslissing hoor, als je mijn dochter was mocht je hem niet eens kopen!!!!

Als je paard een keer op je valt kun je misschien wel nooit meer rijden!!!!
Ik heb diverse mensen meegemaakt die blijvend letsel hebben door een val en dat wil je echt niet meemaken.
Mijn paard liet zich achterover vallen door erge pijn. Het was een heel lief paard en zou dit nooit gedaan hebben als ze gezond was. Daar wil je dan toch ook niet op zitten??
Er zijn maar weinig paarden die dit gedrag vertonen en gezond zijn. Zeker niet als ze een goed karakter hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 12:24

bigone schreef:

Daar geloof ik dan ook niet zo veel van. Want wat ga je er dan nog voor krijgen? Kun je beter die 150 uitgeven en het paard voor de afgesproken prijs verkopen, toch?
Ik denk zo maar eventjes (slechterik die ik ben :D ) dat de verkoper donders goed weet dat het paard wordt afgekeurd (als ie dat niet al was).