snel vervelen, dwergeitje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kattaklopper

Re: snel vervelen, dwergeitje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:54

Allereerst wat sneu dat je een paard op zo'n manier heb moeten verliezen. Aan de andere kant heb ik zelf paarden MET een cool karakter hun nekken zien breken omdat ze alleen gehouden werden. Die werden iets te vrolijk toen ze een ander paard op de weg voorbij zagen komen. Het kan in beide gevallen dus fout gaan.. Het risico als je levende wezens houdt.
Het puntje van verveling.. Tsja nu graaft ze nog kuilen maar het kan ook door slaan waardoor er gedrag of tics ontwikkeld worden waar je absoluut niet blij van wordt en wat ook nog eens voor lichamelijke problemen kan zorgen. Daarnaast is de verveling van een dier in niets te vergelijken met dat van een mens.

Is er geen optie dat er iemand een oude opoe bij je paardje stalt? Er zijn genoeg mensen op zoek naar een stalletje voor hun oude paard waar deze een lekkere oude dag kan hebben en dieet gewoon voor betalen. Desnoods zet je een advertentie op marktplaats ofzo.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:05

Ik heb alleen ts haar berichten gelezen, dus sorry als mijn opmerking al eerder geopperd is.

Ik neem aan dat je straks voor de éénjarige ook een stal bij huis hebt.
Is het niet mogelijk tot de éénjarige naar huis komt, die stal te verhuren.
Jullie geen extra kosten, maar wel een maatje voor je tweejarige.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:15

Het is heel jammer dat je je vorige paard hebt moeten inslapen omdat hij zijn been had gebroken, maar realiseer je dat de meeste paarden/pony's worden afgemaakt omdat ze blessures hebben opgelopen bij het trainen en rijden.
Dus je kan ze beter bij elkaar zetten dan dat je ermee gaat rijden.

Misschien eens goed over nadenken.
En daarna doen wat het beste is voor je jonge paard, namelijk haar een soortgenoot geven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:35

Ik vind je vreselijk kinderachtig, je pony is niet gelukkig, een gelukkig paard verveelt zich niet, klaar. Graven is verveling, ik heb 1000 paarden gezien maar geen enkel paard in de kudde ging vreemde dingen doen 'uit verveling', enkel die paarden die alleen staan.

Dus néé, geen geitje, geen steenbok, geen lama maar een ander paard erbij, klaar. Je paard gaat zijn been niet breken door in de weide te staan met een ander paard. :')

Ga je later je kinderen ook op hun slaapkamer zonder hoog bed (enkel matras op de grond) zetten zodat ze zich niet verwonden? Zullen je toekomstige kinderen top vinden, zullen hartstikke gelukkig zijn maar ach, de vreemde dingen die ze uit verveling gaan doen horen erbij. +:)+

Nee, hup, ander paard erbij, het is gewoon geestelijke mishandeling voor dat paard.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:45

Even ter inlichting.

Geitje, schaap, ezel,.. ect sluiten we uit vanaf nu.
Het was nog geen definitieve beslissing het was een gedachte :o
Dus sorry voor de onrust die ik eventueel heb veroorzaakt.

We dachten er uiteindelijk aan om een pony bij te kopen, maar paardje gaat binnen 3 maanden naar manege op stalling (voor eventjes, tot jaarling rijp genoeg is) DUS is het nogal stom om voor 3 maand een pony te kopen. Vinden we nogal erg voor het beestje zelf).

Andere oplossing zou zijn om men jaarling er nu al bij te zetten. Maar ik kan de 'schrik' en de 'schrik' bij mijn ouders nu op de moment moeilijk uit de weg slaan. Dus die oplossing zou nog eventjes moeten wachten :)

Ik ga men paardje ook ECHHHTT niet verkopen, zullen jullie ook wel snappen hoop ik. :(:) ZE is veel te braaf en heeft veel potentieel + het is de opvolger van mijn vorig wedstrijdpaardje.

IK hoop dat jullie mij begrijpen en wat opgelucht zijn nu :)

IK probeer zo snel mogelijk een oplossing te vinden!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:47

Fijn dat je geen andere diersoort erbij gaat kopen. Is het niet mogelijk om een pony van iemand anders erbij te stallen?

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:47

Fiffill schreef:
Fijn dat je geen andere diersoort erbij gaat kopen. Is het niet mogelijk om een pony van iemand anders erbij te stallen?

Zouden we kunnen doen, maar momenteel weet ik niemand.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:48

Maar naar de manege over 3 maandjes, lekker in een box staan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:48

privace schreef:
Fiffill schreef:

Zouden we kunnen doen, maar momenteel weet ik niemand.

Advertentie op de boktmarkt/marktplaats zetten?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:50

privace schreef:
Even ter inlichting.

Geitje, schaap, ezel,.. ect sluiten we uit vanaf nu.
Het was nog geen definitieve beslissing het was een gedachte :o
Dus sorry voor de onrust die ik eventueel heb veroorzaakt.

We dachten er uiteindelijk aan om een pony bij te kopen, maar paardje gaat binnen 3 maanden naar manege op stalling (voor eventjes, tot jaarling rijp genoeg is) DUS is het nogal stom om voor 3 maand een pony te kopen. Vinden we nogal erg voor het beestje zelf).

Andere oplossing zou zijn om men jaarling er nu al bij te zetten. Maar ik kan de 'schrik' en de 'schrik' bij mijn ouders nu op de moment moeilijk uit de weg slaan. Dus die oplossing zou nog eventjes moeten wachten :)

Ik ga men paardje ook ECHHHTT niet verkopen, zullen jullie ook wel snappen hoop ik. :(:) ZE is veel te braaf en heeft veel potentieel + het is de opvolger van mijn vorig wedstrijdpaardje.

IK hoop dat jullie mij begrijpen en wat opgelucht zijn nu :)

IK probeer zo snel mogelijk een oplossing te vinden!

Misschien is het een optie om er 2 mini paardjes bij te kopen.
Staat je merrie nu niet alleen, en die mini paardjes hebben kleine hoefjes en dan heb je minder kans op schade aan je paard. Net als bij Anky.
Als je merrie naar de manege gaat staan de mini's samen en als je beide paarden naar huis komen dan kunnen ze elk samen met 1 mini in de wei, en staan ze niet alleen.
Laatst bijgewerkt door cam op 22-04-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:50

Fijn dat je nog reageert en dat je ook gewoon normaal reageert TS! +:)+

Ik ben blij dat je begrijpt dat elk ander dier dan een paard geen optie is! Een pony voor 3 maanden kopen is inderdaad geen optie vind ik.

Je paard gaat dus binnen 3 maanden naar de manege. En dan? Wat gaat er daar gebeuren?

En wat bedoel je met het rijp zijn van je jaarling, waarvoor? Om ze samen te zetten?

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:51

xSlvna schreef:
Maar naar de manege over 3 maandjes, lekker in een box staan?

Nee hoor, Ik hou niet van boxen. Dus in een weitje :)

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 18:54

Geryon schreef:

Ik ben blij dat je begrijpt dat elk ander dier dan een paard geen optie is! Een pony voor 3 maanden kopen is inderdaad geen optie vind ik.

Je paard gaat dus binnen 3 maanden naar de manege. En dan? Wat gaat er daar gebeuren?

En wat bedoel je met het rijp zijn van je jaarling, waarvoor? Om ze samen te zetten?

Dan zal ze op een weitje staan met een pony.
Ik bedoel oud genoeg, meer ontwikkeldere botjes, en minder kwetsbaar opgesteld.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:03

privace schreef:
Geryon schreef:

Dan zal ze op een weitje staan met een pony.
Ik bedoel oud genoeg, meer ontwikkeldere botjes, en minder kwetsbaar opgesteld.

Fijn voor der! En wat als die oud genoeg is dan? Of heb je daar nog niet over nagedacht?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:08

wat super TS! Ik heb vanmiddag namelijk maar weer het bewijs gezien dat schaap en pony niet altijd goed gaat, arm schaapje :(:)
Beestje was gelukkig alleen maar overgesprongen naar het verkeerde weiland, en stond er dus niet permanent.

Edit: Toestemming gekregen van maker van filmpje om het te plaatsen.
Hier dus even een linkje naar het filmpje van wat ik bedoel:
https://www.facebook.com/photo.php?v=75 ... =2&theater

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:47

Realiseer je wel (jij en je ouders) dat de botjes van een jaarling juist meer kunnen hebben? Zijn nog flexibeler als die van een ouder paard. Snap dat naar je ervaring er bang voor ben maar probeer het los te laten ze kunnen echt meer hebben als je denkt.
Wij hebben een kudde jonge hengsten/ruinen lopen soms doen wij ook onze ogen dicht hoe ze met elkaar bezig zijn vooral als de veulens van het jaar ervoor ingeschaard worden. Maar gaat eigenlijk altijd goed. Ze krijgen er zo mooie jeugd voor terug.

groetjes genja

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:51

Cassidy schreef:
Een dier gaat geen paardensociale vaardigheden leren van een dwerg eitje.

Alles is al gezegd en veel herhaald, maar hier moest ik best om lachen. Koopje een shet erbij voor weinig, leg t uit aan je ouders, zet je twenter erbij of verhuur je land aan iemand met paard / pony. Mogelijkheden genoeg, waarom per de die geit?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:53

Cassidy heeft het duidelijk over een ei ^)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:09

ZiekieLove schreef:
Maar waarom dan wel n geit en geen shet? Zoals al gezegd weinig tot geen verschil in onderhoud + dan heb je iig 2 gelukkige dieren in de wei staan.

Ws omdat ze liever een doodgeschopte geit heeft dan een shet.

Sorry TS maar je bent erg egoistisch bezig. Ja in een groep heb je kans op verwondingen, maar de kans dat het zo uit de hand loopt is gewoon erg klein.

privace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 22:06

Onali schreef:
ZiekieLove schreef:
Maar waarom dan wel n geit en geen shet? Zoals al gezegd weinig tot geen verschil in onderhoud + dan heb je iig 2 gelukkige dieren in de wei staan.

Ws omdat ze liever een doodgeschopte geit heeft dan een shet.

Sorry TS maar je bent erg egoistisch bezig. Ja in een groep heb je kans op verwondingen, maar de kans dat het zo uit de hand loopt is gewoon erg klein.

Je moet eens enkele reacties teruglezen :o

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 23:42

Shirley schreef:
Cassidy heeft het duidelijk over een ei ^)

Kijk eens naar de topictitel, daar staat dwerg eitje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 00:03

Daarom, een grapje moet kunnen, toch ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:16

privace schreef:
Je moet eens enkele reacties teruglezen :o

Ik heb het hele topic gelezen, maar blijf erbij.
IK snap heus wel dat je bang bent voor herhaling en trust me mijn hart sloeg ook over toen mijn fjord steigerde en mijn shet onder zijn voorbenen als een kaartenhuis in elkaar stortte.
Maar ze zijn veerkrachtiger (shets, jaarlingen, andere paarden) dan je denkt.
Ja 1 keer in de zoveel tijd gaat het fout, goed fout. Moeten we ze daarom alleen nog maar als michelinmannetjes inpakken?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:29

Ik kan het niet laten om te reageren hier, ondanks dat ik eigenlijk dit soort topics altijd zo snel mogelijk weg wil klikken.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je als een je paard van plan bent te kopen, je niet inleest over zo'n beest en zijn behoeftes. Dat je van te voren niet bedenkt dat een paard o.a. als eerste levensbehoefte sociaal contact heeft. En dus met soortgenoten moet staan.
En dat je dan dus gewoon een dier aanschaft waar je niets vanaf weet en daarna pas gaat bedenken hoe het verder moet als hij zich 'verveelt'.
En dan vervolgens ook nog je eigen onwetendheid en angst door een voorval voor laat gaan op de gezondheid van je paard die niets te maken heeft met dat voorval.
Ik hoop dat TS zich goed gaat inlezen en zich laat voorlichten over het wezen paard en hieruit conclusies trekt en acties onderneemt.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:49

privace schreef:
lrtj_ Dus volgens jou mishandel ik mijn paard? :D haha sommige mensen gaan ver in hun fantasie. Ik vind het heel erg dat je iemand beledigt voor een vraag die men stelt. Ik heb heel wat mensenkennis maar dat je zo ver kunt gaan hierin vindt ik er ver over gaan. Bedankt voor het 'compliment'. Ik zal het onthouden, vanaf nu mishandel ik mijn paard :roll:

Je stelt dat sommige reacties je betichten van mishandeling en reageert hier snibbig op.
Echter volgens de dierenbescherming is er ook sprake van mishandeling.
Even een stukje van de website van de dierenbescherming: http://paarden.dierenbescherming.nl/paardenleed-de-wereld-uit

Huisvesting en verzorging
Het feit dat paarden en pony's in de vrije natuur tweederde van hun tijd bezig zijn met foerageren (wandelend zoeken naar voedsel), stelt eisen aan het houden van paarden. De dieren moeten de mogelijkheid hebben tot sociaal contact en vrij kunnen bewegen. Per dag 23 uur doorbrengen in een gesloten box is dus geen optie!

Helaas worden veel paarden juist niet in groepen gehouden en staan ze in boxen waar ze elkaar hooguit kunnen zien en horen. Veel paarden staan zelfs in boxen waar zichtcontact niet mogelijk is, of waar sowieso maar één paard aanwezig is. Ook staan paarden en pony's regelmatig alleen in de wei.

Groepshuisvesting van alle paarden in Nederland is op op korte termijn nog geen realistische optie. Dat is vooral voor de paardensector een groot aantal stappen te snel. Daarom pleit de Dierenbescherming om te beginnen voor een minimale boxgrootte van tweemaal de stokmaat van het paard in het kwadraat. Voor een paard met schofthoogte van 1.50 meter is een box van 3 bij 3 meter vereist. Ook moet een paard ruik-, hoor- en zichtcontact hebben met andere paarden en moet er dagelijkse weidegang zijn, minimaal vier uur lang.

Sociaal contact tussen soortgenoten is belangrijk.
Sterker nog, je doet zowel je jaarling als twenter onrecht aan door de manier waarop ze nu gehouden worden. Schaar ze in bij een opfok stal of een grote groep paarden waar het liefst niet aalleen leeftijdsgenoten zijn maar ook oudere paarden. Opvoedkundig zullen ze eens een draai om hun oren krijgen, maar zoals hier eerder al vermeld is, kun je niet alle risico`s uitsluiten door solitaire opsluiting.