Paard sluit zich helemaal af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:58

Koper schreef:
Dan ben ik maar een zweefteef :) En ik snap ook best als mensen er niks van snappen (daarmee bedoel ik niet jou) omdat ze een ander type paard hebben waarbij een andere aanpak beter werkt. En het is fijn om te merken dat iemand met ook een paard met gebruiksaanwijzing (daarmee bedoel ik wel jou) snapt wat ik probeer te zeggen :)

Zweefteef :)) Precies.

Maar ik heb een totáál ander type paard als de jouwe. Maar als je niet naar standaard dingen kijken zie je dat het per paard anders kan zijn. En niet gewoon 'streng zijn, punt.'
(hoewel dat ook weleens moet :)) )

Lady62: Buiten 'gewoon' bij je paard zijn is het gewoon soms even anders reageren dan je in de eerste instantie zou doen als mens. Dus niet meteen hij gaat niet, dus hardere hulpen. Misschien juist even terug om dan heel hard vooruit te gaan. Of juist wat meer spiegelen in plaats van heel hyper te gaan doen terwijl je paard zich af sluit.

Dat knuffelen is nog het minste, denk niet dat daarmee alleen dat paard uit zijn schulp gaat kruipen.

haflover3

Re: Paard sluit zich helemaal af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:02

nee ik denk met knuffelen alleen het ook niet verholpen wordt....

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:03

Ik doe dat amper :=
Alleen gaan om hem te aaien. Ik wil graag wat doen, hij ook. (Ook al zijn dat maar wat simpele dingetjes)
Maar dat is een totaal ander paard dus misschien heeft dat bij je jouwe meer zin dan ik denk..

Ik zou echt wat grondwerklesjes nemen, dat kan echt je ogen openen wat betreft timing en reageren..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:06

Nee knuffelen werkt niet maar borstelen vinden veel paarden fijn en lekker ontspannend.
Maakt niet uit hoe je het doet als je maar een reactie krijgt.

haflover3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 12:08

Ik moet hem wel altijd aaien. ja klinkt heel stom maar ik zie hem dan en dan krijg ik echt zoon drang ofzo klinkt heel vreemd haha maar dan borstel of aai ik hem en blijf ik even bij hem staan(praat ik ook tegen hem ja klinkt misschien heel stom maari k doe dat ook tegen mn honden en katten)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:10

NeverGiveUp schreef:
Buiten 'gewoon' bij je paard zijn is het gewoon soms even anders reageren dan je in de eerste instantie zou doen als mens. Dus niet meteen hij gaat niet, dus hardere hulpen. Misschien juist even terug om dan heel hard vooruit te gaan. Of juist wat meer spiegelen in plaats van heel hyper te gaan doen terwijl je paard zich af sluit.

Dat knuffelen is nog het minste, denk niet dat daarmee alleen dat paard uit zijn schulp gaat kruipen.

:j

Knuffelen is meer voor de mens... als ik in de wei ga zitten (of staan) dan merk ik dat mijn paard, en de andere paarden ook, nu eens naast de één gaan grazen en dan weer naast de ander. Dus bij voorbeeld als mijn paard vlak naast mijn voeten staat te grazen (he, dat deed hij vroeger nou nooit) loopt hij na een minuut of wat naar een ander paard, om daar naast te gaan grazen (of staan, hij doet natuurlijk ook wel eens wat anders dan eten) Juist doordat een paard een kuddedier is is hij continu bezig om met iedereen in z'n groep zo contact te houden. Ze zijn niet zo goed in één op één contact/activiteit voor langere tijd. En daar valt voor mij knuffelen en poetsen dus ook onder.

Niet dat je denkt dat ik 'm nooit poets ofzo :D Dat doe ik wel, en gelukkig wordt hij niet zo vies. Maar wat ik vooral doe is tussen de activiteiten door even *niks*. Paarden doen ook *activiteit* *niks* *activiteit* *niks* *activiteit* *niks* enz. Dat werkt bij die van mij ook heel goed als hij aan het werk is. Even niks. Da's lastiger dan je denkt. Mensen zijn er veel minder goed in dan paarden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:16

Zwerte schreef:
Ik denk ook dat je een aantal stappen terug moet. Vertrouwen en geduld zijn de toverwoorden hier, samen met motivatie. Ga op zoek naar wat hem motiveert. De mijne heeft bijv niks met snoepjes maar wel met een kriebel onder zn kaak maar vooral rust en vrijheid. Gewoon even een minuutje niks vragen en hem lekker laten staan is voor hem een enorme beloning.
Wat bij de mijne werkte als hij zich afsloot tijdens grondwerk, was zn manenkam heen en weer wiebelen en zn hoofd naar beneden begeleiden. Hierdoor kwam de spanning in zn lijf iets los en dan kreeg ik weer een opening om contact te krijgen. Even uit balans duwen kon ook werken.

nine1987 schreef:
Ik lees vaker dat jij zelf onzeker bent.. Hoe wil je dat paard vooruit gaan krijgen als je zelf onzeker bent?
Miss eerst eens een duidelijk doel voor ogen stellen voor die dag.. En dan op het paard stappen..

Ik ben gewoon niet zweverig.. Mensen proberen paarden te veel te "vermensenlijken"..

Een paard leeft in het hier en nu..
Hij hoeft niet te werken.. want je geeft een tik, dat helpt een paar stappen en hij valt dan weer terug.. En dat laat je dan maar zo..

Nou, dan herhaal je dat 100.000x, uiteindelijk valt het kwartje wel hoor..

Mijn vriend rijdt mijn fries ook wel eens.. Maar hij krijgt hem niet zo voorwaarts als ik.. Waarom? Simpel.. Wiebe hoeft het niet, want mijn vriend vraagt het niet.. En dan doet wiebe echt geen stap harder..

Daarbij zou ik eens beginnen met een a twee kilo haver erin te stoppen.. Kijken of dat een beetje vuurwerk oplevert..

Er bestaat meer in de wereld dan alleen zwart en wit hoor. Niks zweverigs aan het fenomeen 'learned helplessness' en het is ook niet vermenselijken. Ken je dat niet? Google maar eens. Zeer wetenschappelijk en rationeel. Het is puur een overlevingsmethode. Dier heeft geleerd dat vechten geen zin heeft dus sluit zich af en wacht tot het gevaar weg is. Bij dit soort dieren heeft vechten dus ook altijd een averechts effect! Hebben ze o.a. aangetoond bij honden door de vloer onder stroom te zetten. De ene groep had mogelijkheid om het te voorkomen, de andere groep niet. Gevolg was dat de laatste groep op den duur gewoon op de grond ging liggen en totaal niet meer reageerden, alle leven was er als het ware uit. De andere groep kreeg net zo goed de stroomschokken, maar had hier ook controle over, waardoor het mentaal een hele andere uitwerking had. Bij mensen noemen ze dit dissociatie trouwens.
Dat jouw paard liever lui dan moe is, betekent niet dat elk paard zo is!
Het is dat ik het mn paard niet aan wil doen, maar ik krijg altijd de neiging om aan mensen zoals jij aan te bieden om de mijne eens te trainen. Iets te grof doorkomen kan leiden tot afsluiten en als je dan door blijft gaan....tja laat ik zeggen dat 700 kilo in blinde, woedende paniek niet echt een fijne situatie is. Terwijl het een heerlijk brave sukkel is als je hem in zn waarde laat en hem de tijd geeft. Erg jammer als mensen niet verder kunnen kijken dan 'gewoon de zweep erover'.

Ik moet wel zeggen dat de onzekerheid van TS absoluut een beperkende factor in dit verhaal is. Een paard kan pas op je vertrouwen als je leiderschap uitstraalt, als je laat merken dat je weet wat je doet. Een onzekere houding kan bij dit type paard al tot afsluiting leiden. Dus TS, neem je eigen onzekerheid ook flink onder de loep en ga er aan werken.

Ik ken die studie inderdaad.. Heb erover gelezen, maar ook mijn twijfels erover.. "het leven eruit"? Of simpel de situatie accpeteren zoals ie is.. Kunt het van twee kanten bekijken..
En "zomaar even de zweep erover" is ook behoorlijk uit zijn verband getrokken..

Ts zegt reactie te krijgen bij een tik.. Maar dsn wel maar enkele passen..Het paard reageert, dus er is een werking actie->reactie.. Ik zeg nergens dat ze t beest het licht uit de ogen moet slaan.. Maar er mpet gewoon een reactie komen op het been, als dit gecraagd wordt.. Paard weet nu dat ts het twee,drie, vier keer vraagt en dan helemaal niet meer.. Dus het weet dat er verder niets volgt..

Daarmee beweer ik te zeggen n.a.v. de verhalen van ts dst het gewoon een slim dier is die verdomd goed weet hoe ie onder het werk uit kan komen..

En wat ik bedoel met zweverig en vermenselijken: In gesprek gaan met je paard.. Knuffelen tot hij weer normaal is.. Olietherapie.. Ja, dat vind ik grondige onzin..

Ik knuffel mijn paard ook.. Zeker.. Maar heb t idee dat ik t fijner vind dsn hij :p

En ook ik heb moeilijke paarden gereden.. En ik geef ze tussentijds echt wel tijd om alles in het koppie te verwerken.. Maar ik eis wel reactie bij het geven van hulpen..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:19

''En wat ik bedoel met zweverig en vermenselijken: In gesprek gaan met je paard.. Knuffelen tot hij weer normaal is.. Olietherapie.. Ja, dat vind ik grondige onzin.. ''

Dat is zelfs voor mij echt beyond zweverig, dan kan ik bijna een foto opsturen naar iemand die met dieren kan praten en dan geloven als ze zeggen dat hij het gras niet zo lekker vind _O-
Dus ja, daar ben ik het met je eens. :')

Het gaat niet om al die stomme hulpmiddelen, het gaat juist om kijken hoe en wat en daar zo op reageren dat het gewoon een samenwerkingsverband wordt. En dan moet je soms net iets anders reageren dan je in de eerste instantie denkt. En dát is denk ik het hele inleven in je paard.
En niet zo stoer blijven zeggen; 'Jaa hij doet maar wat ik zeg''

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:21

Precies... En ik geef vooral paarden die alles wat spannender vinden wat meer rust.. Dit kan op verschillende manieren.. Even rustig stilstaan/stapoen tussen t werk.. Of alleen maar vijf min eroo.. Ff netjes aan de hulpen zetten en weer eraf..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:24

haflover3 schreef:
Ik moet hem wel altijd aaien. ja klinkt heel stom maar ik zie hem dan en dan krijg ik echt zoon drang ofzo klinkt heel vreemd haha maar dan borstel of aai ik hem en blijf ik even bij hem staan(praat ik ook tegen hem ja klinkt misschien heel stom maari k doe dat ook tegen mn honden en katten)

Weet je, eigenlijk is hond/kat nog niet zo'n gekke vergelijking. Ik heb twee katjes, en die liggen vaak naast mij op de bank te chillen als ik bok of tv kijk ofzo. Dat is the best of both worlds: mens doet iets (bokken :D ) en dieren doen niks (echt niks dus) Dan doet iedereen waar hij het beste in is. En dat kan je met je paard ook.

Aaien doe ik niet aan... ik denk dat de meeste paarden het wel oke vinden (de mijne dan niet, die vindt het onbeleefd als je zomaar met je tengels aan z'n hoofd zit) maar dat ze er ook niet zo veel mee kunnen. Dus dat ze het niet snappen als affectie of begroeting ofzo. Als ik mijn paard ergens tegenkom dan buig ik een beetje naar voren en doe ik mijn hand wat vooruit, dan snuffelt zo'n paard even aan mijn hand. Er staan er ook 2 in z'n groepje die persé aan mijn gezicht willen ruiken. Nou prima hoor... als ze dat graag willen :) Ik zou het in elk geval zelf ook niet prettig vinden als iemand mij begroette door met z'n handen door mijn gezicht te gaan. Ik doe dat zelf alleen bij mensen die het nodig vinden om met hun handen door mijn paard zijn gezichtje te roeien :o

Regelmatig rijd ik niet langer dan 10 minuten, kwartiertje. Froegah was ik gewend om een uur te rijden, want dat was nou eenmaal zo op de manege. Maar nu doe ik lekker wat ik bij mij en mijn paard vind passen. In tegenstelling tot toen ik nog bij de manege reed zou ik nu als ik dat zou willen namelijk elke dag kunnen rijden ;) En als ik wel langer rijd dan sta ik af en toe dus even stil. Zogenaamd om te oefenen voor de line up ;)

Olietherapie? :D Wasda? :P

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:28

Al sla je me dood.. Zag t ergens staan.. Volgens mij post van ts zelf..

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:32

Het gaat erom dat het afgesloten paard zich opent naar jou naar jou dus contact wil maken.
En dat kun je op verschillende manieren doen.
Dus praten met je paard wil zeggen contact via lichaamstaal en daar is niets zweverigs aan.
Het is gewoon de bedoeling dat het je je paard aan leert voelen en door samenwerken hij weer plezier krijgt in het werken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:37

lady62 schreef:
Het gaat erom dat het afgesloten paard zich opent naar jou naar jou dus contact wil maken.
Dus praten met je paard wil zeggen contact via lichaamstaal en daar is niets zweverigs aan.
Het is gewoon de bedoeling dat het je je paard aan leert voelen en door samenwerken hij weer plezier krijgt in het werken.

Dat is denk ik wat we allemaal bedoelen. En het feit dat iedereen het net ietsjes anders verwoordt komt denk ik doordat iedereen ook net een andere aanpak heeft die is toegespitst op 1 (of een beperkt aantal) paarden waar je mee werkt. Dus doen we het allemaal goed. Want elk paard (en elk mens, en elke paard/mens-combinatie) is anders en dus werken bij elk paard ook net ietsjes andere dingen. Juist doordat we reageren op de signalen die zo'n paard geeft. Wat NGU dus schrijft.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:51

@nine1987: als eerste mijn excuses voor de opmerking van de zweep. Dat was idd een beetje uit zn verband getrokken. Mijn excuus daarvoor is dat ik gewoon veel te vaak wel dat soort commentaar heb gerkegen over mijn paard en daar dus een beetje allergisch voor ben geworden.
Wat betreft dat onderzoek, die passieve groep had zich er niet gewoon bij neergelegd. Dat zou inhouden dat ze het accepteren en daarmee ook minder stress zullen ervaren. Het blijkt dus juist dat ze extreem veel stress ervaren, maar dit simpelweg niet meer tonen.
We schatten gewoon allebei het paard anders in. Jij denkt dat het een slim dier is die gebruik maakt van de ruimte die hij krijgt, terwijl ik denk dat het een in zichzelf gekeerd en overvraagd dier is. Wij weten zo via internet echt niet wie nou gelijk heeft, maar beide vraagt een totaal andere aanpak. Als hij idd gewoon zeer slim is en liever lui dan moe, dan is direct reactie krijgen zeker belangrijk. Terwijl het bij mijn inschatting totaal niet van belang is en je juist moet zorgen DAT je reactie krijgt, ongeacht hoe snel en hoe.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:07

Zwerte schreef:
Ik moet wel zeggen dat de onzekerheid van TS absoluut een beperkende factor in dit verhaal is. Een paard kan pas op je vertrouwen als je leiderschap uitstraalt, als je laat merken dat je weet wat je doet. Een onzekere houding kan bij dit type paard al tot afsluiting leiden. Dus TS, neem je eigen onzekerheid ook flink onder de loep en ga er aan werken.

Hier wil ik nog graag even op reageren. Ik ken TS niet, ik weet niet hoe haar persoonlijkheid is enz enz. Wat ik wel weet is dat ze dingen met haar paard doet waar ze zich eigenlijk niet goed bij voelt. Wellicht dat daar ook (een groot deel van) de onzekerheid vandaan komt? Dat ze gewoon niet overtuigd is van wat ze doet/wat haar instructrice zegt dat ze moet doen/hoe ze altijd gehoord heeft dat het moet?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:37

lady62 schreef:

Mooi gezegd, en dit is idd gewoon waar het om gaat.

Ik was vroeger ook geen 'zweefteef' :D . Maar God, wat is die wereld BOEIEND als je je er in verdiept!

En dit is eigenlijk ook wel een heel interessant topic geworden...
Laatst bijgewerkt door miezelke op 10-04-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:42

Mijn paard reageert heel erg op voer toen ik zwanger was heb ik zijn voer naar beneden gezet aangezien hij minder getraind werd...na een paar maand kreeg ij te horen dat hij sloom was en niet meer op t been reageerde en niet zichzelf was....de power was eruit.

Voer omhoog gedaan en ja hoor na een week was hij weer zichzelf.

Mijne is een 8 jarige fries en krijgt 2kg pavo gold e en 1 kg granenmix van subli per dag.

Ik ben niet zo van t grondwerk en parelli misschien heb jij er wel wat aan maar kijk ook eens naar het voer ;-)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:49

Ik heb letterlijk in het verleden een paard in de ziel gekeken.
Voordat iedereen daar lacherig over doet het is echt waar.
Het was vlak voor het paard wat ik een jaar verzorgde ingeslapen werd was de eigenaar nog even afscheid aan het nemen toen het paardje mijn kant op keek en me heel indringend aan bleef kijken ik zag het oog diep zwart worden.
Op dat moment hadden we contact en wist ik het is goed.
Het moraal is dat als je er voor open staat een paard wel degelijk weet wie en wat jij bent.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:24

Mits je jezelf ook eerlijk en open aan je paard TOONT, (en niet VERtoont) en er ook niet met een gemaakte houding op af stapt. Ik weet dat paarden daar toch doorheen "zien", maar daar gaat 't niet om, het gaat er om dat jij als mens als eerste je "wapenrusting" aflegt, en van ziel tot ziel wilt communiceren.
Het de mens uithangen werpt alleen maar barrieres op.
Vooral de eisen/verwachtingen die je als mens aan jezelf en DUS aan je paard stelt is een van grootste opgelegde struikelblokken.
Zo communiceert een paard niet. Die hebben daar ook de karakterologische make-up niet voor.
Een paard leeft (in de vrije natuur zelfs letterlijk) bij de gratie van zo snel mogelijk de ware intentie van iemand in kunnen schatten. Als mens zou je het paard respect kunnen betonen door alle opgelegde "houdingen" bewust af te leggen.

Ik heb er mega-goed resultaat mee geboekt met mijn hopeloze (i.m.o.) dominante, zelfs gevaarlijke Tinker x Fries. Dat ging echt NIET goed, tot ik eens even een time-out heb genomen en bewust alle verwachtingspatronen die ik t.a.v. het paard had overboord had gegooid (en tegelijk die t.o.v. mezelf).
Even een flinke [pauze/vakantie van het heilig moeten genomen.
Langzaam is toen een ander beeld van hem ontstaan, we deden alleen maar leuke dingen, dus niet rijden, maar allerlei andere zaken ondernemen, waarboj geen enkel "ja of nee slagen" bij te pas kwam.
Razendsnel veranderde toen zijn houding en de mijne.

Nu is het een wereldpaard, echt een maatje, we hebben elkaar al door als we elkaar vanuit de verte zien.

Maak het verschil! Het verschil begint bij JOUZELF! Echt, het is zo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:33

terpentijn schreef:
Langzaam is toen een ander beeld van hem ontstaan, we deden alleen maar leuke dingen, dus niet rijden, maar allerlei andere zaken ondernemen, waarboj geen enkel "ja of nee slagen" bij te pas kwam.

Rijden is wel leuk hoor. Ook voor een paard. Als hij maar in zijn waarde gelaten wordt en, zoals jij zelf al zo treffend schrijft, je oprecht bent. En natuurlijk hoor je ook, of je nou rijdt of niet, voor de fysieke/mentale/emotionele veiligheid van je paard te zorgen en hem ruimte te laten om zichzelf te kunnen laten zien en zich te kunnen ontplooien.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:33

terpentijn niet om te slijmen maar ik heb je al meer zinnige dingen zien schrijven.
Moet zeggen dat jij de paarden taal beheerst en TS aan willen raden om goed in zich op te nemen wat jij neer zet ze kan hier wel eens heel veel aan hebben.

Jij kan het beter verwoorden dan ik.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:53

Hahaha, het is meer een kwestie van door schade en schade en praktische ervaring wijs zijn geworden in mijn 53 (paarden en honden) jaren, denk ik.
Met paarden omgaan is voor mij gewoonweg erg veel menselijke aannames "loslaten" gebleken.
Niet van "de boel de boel maar laten", maar het heft in zachte handen houden, of je er nu op zit of er naast loopt, m.a.w. het paard in diens paardenwaarde laten.
Dan pas zie je diens ziel, diens wezen (die van jou hebben ze dan al allang gezien en ingeschat...)
Vaak is het meer iets "laten" dan per se iets "
doen" ; wij mensen zijn ontzettend "doe"gericht, maar een p-aard beleeft de wereld geheel anders.
Als je iets simpel gezegd leuk maakt voor een paard, kom je uiteindelijk door die barriere heen. Dit betekent in geen geval gaan lopen verwennen en in alles de zin geven, maar respect voor diens behoeftes betonen.
Het "samen" idee, niet het idee ik ruiter en jij paard.

Ik heb mijn ene paard ook uit wanhoop willen verkopen, maar doordat ik eerst maar eens een "er moet niets" time out heb ingelast, kantelde het hele beeld dat ik van het paard had, het was een wonderbaarlijke ervaring, het paard veranderde vrijwel onder m'n neus.

Ik ben hem nog iedere dag dankbaar voor z'n wijze lessen......

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:04

Zwerte schreef:
@nine1987: als eerste mijn excuses voor de opmerking van de zweep. Dat was idd een beetje uit zn verband getrokken. Mijn excuus daarvoor is dat ik gewoon veel te vaak wel dat soort commentaar heb gerkegen over mijn paard en daar dus een beetje allergisch voor ben geworden.
Wat betreft dat onderzoek, die passieve groep had zich er niet gewoon bij neergelegd. Dat zou inhouden dat ze het accepteren en daarmee ook minder stress zullen ervaren. Het blijkt dus juist dat ze extreem veel stress ervaren, maar dit simpelweg niet meer tonen.
We schatten gewoon allebei het paard anders in. Jij denkt dat het een slim dier is die gebruik maakt van de ruimte die hij krijgt, terwijl ik denk dat het een in zichzelf gekeerd en overvraagd dier is. Wij weten zo via internet echt niet wie nou gelijk heeft, maar beide vraagt een totaal andere aanpak. Als hij idd gewoon zeer slim is en liever lui dan moe, dan is direct reactie krijgen zeker belangrijk. Terwijl het bij mijn inschatting totaal niet van belang is en je juist moet zorgen DAT je reactie krijgt, ongeacht hoe snel en hoe.

Hier kan ik me in vinden.. :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:04

Klopt en daar gaat het ook vaak mis.
Ik heb er ook wat jaren opzitten en werd altijd op gezadeld met met zogenaamde probleemgevallen.
Waar gewoon de mens schuldig aan was en de paardjes heel veel last van hadden.
Er word en dat merk ik ook hier op Bokt veel verwezen naar de ernstigste ziektes omdat een paard niet braaf is terwijl het vaak gewoon opgelost kan worden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:45

sorry hoor even of topic
Wat zie ik nou terpentijn een man huh! :?
Oke een man met zinnige taal.
Je gaat er altijd maar van uit dat het de vrouwen zijn maar er zijn natuurlijk ook mannen met paarden.