Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

Sees schreef:
Listinglistje, dat vind ik jammer. Ik ben namelijk oprecht op zoek naar een verklaring. Moet ik dan de conclusie trekken dat die er eigenlijk niet is :o ?

ik denk dat die er inderdaad gewoon niet is....net als dat ik al jaren een verklaring wil hebben van mensen die hun paard laten verhongeren.Daar kom je dus niet achter.Ook niet met vragen.Ze zien niet dat hij mager is.
Net als mensen die niet zien dat een paard lekker buiten hoort te lopen.
Ik hoop dat je mijn vergelijking begrijpt. ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:29

Zeker als je aangeeft dat er geen enkele geldige reden kan zijn om een paard anders te behandelen. Wat is anders? Anders dan jij het doet? Lijkt me niet echt een open mind voor een discussie over hoe je je paard houdt.

Sees schreef:
MLJ, misschien ga ik er ook teveel vanuit dat mensen nooit een geldige reden hebben om hun paard 'anders' (ik vind het moelijk het juiste woord te vinden) te behandelen :o. Dat kan ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:34

Anoeska schreef:
Zeker als je aangeeft dat er geen enkele geldige reden kan zijn om een paard anders te behandelen. Wat is anders? Anders dan jij het doet? Lijkt me niet echt een open mind voor een discussie over hoe je je paard houdt.

Sees schreef:
MLJ, misschien ga ik er ook teveel vanuit dat mensen nooit een geldige reden hebben om hun paard 'anders' (ik vind het moelijk het juiste woord te vinden) te behandelen :o. Dat kan ook.

dat is een goeie.....anders is altijd anders....maar wat is goed?
Kijk een paard 1 uur buiten per dag is niet goed,daar waren we het al over eens.
Maar deken op als het koud is,of peesbeschermers....prima,dat moet iedereen zelf weten.
Zonder beenbeschermers op de trailer...prima.Bij mij gaan de transportbeschermers al om als ze naar een trailer kijken :+
Ik ga geen risico lopen van ellenlange wondbehandelingen of erger.Ik schat mijn paarden ook niet zo hoogbegaafd in dat ze wel uitkijken waar ze hun hoeven neerzetten :D

liedje89

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:44

Ik vind het eerlijk gezegd wel logisch dat mensen die denken dat hun paard van suiker is eerder dressuur rijden dan springen, crossen, SGW, mennen ed. Immers al verwacht dat je paard in 7 sloten tegelijk gaat als je hem in de wei zet dan zal je over het algemeen wel wat risico mijdend zijn en dressuur is relatief een veilige tak van sport. Maar paarden worden volgens mij vaak genoeg ook gewoon uit gemakzucht oid binnen gehouden, anders gevoerd etc.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:49

Inderdaad, het goede voorbeeld van dat het kan is Carl Hester/ Charlotte Dujardin. Hun paarden komen ook gewoon in de wei en gaan het bos in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:54

grace1989 schreef:
Inderdaad, het goede voorbeeld van dat het kan is Carl Hester/ Charlotte Dujardin. Hun paarden komen ook gewoon in de wei en gaan het bos in.

ook een week voor de olympische spelen? ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:58

pluisje88 schreef:
Ik denk dat het niet aan de dressuurpaarden ligt maar aan het gemiep van veel dressuurruiters ;)

Ik heb ook een niet zo vriendelijk benaming voor dressuurruiters.... :D

Gevormd door wat ik dagelijks zag om mij heen door de jaren....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:07

Dat soort reacties vind ik best sneu.. :+

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:13

En dan wordt er nog afgevraagd waarom er zo weinig dressuurruiters reageren. Ik krijg een beetje het gevoel dat de meute met hooivorken en brandende fakkels smachtend zit te wachten..... :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:18

In een ander topic werd toch eens gevraagd naar wie zijn paard 20 uur per dag of meer op stal houdt. Nou de weinige mensen die zich meldden, werden sneller verjaagd en verketterd dan de vossen uit hun holen tijdens het jachtseizoen.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:18

geerke schreef:
grace1989 schreef:

ook een week voor de olympische spelen? ;)

Dat misschien niet, weet ik trouwens niet. Misschien ook wel.
Maar we hebben het hier toch over het het houden van de paarden het gehele jaar door.
Daar is tenminste mijn opmerking op gebasseerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:30

Ik geloof dat ze dan in quarantaine staan dus ik vrees er voor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 14:31

geerke schreef:

Het woord goed wil ik dus doelbewust vermijden ;). Ik bedoel eigenlijk: behandelen als van porselein of suiker. Maar aangezien dat zo aanvallend klinkt, weiger ik het zo neer te zetten voordat ik wederom word neergesabeld ;). Op Bokt moet je ieder woord eindeloos wikken en wegen en vooral met fluwelen handschoentjes schrijven en dat vind ik soms de duidelijkheid van een discussie niet ten goede komen ;). Maar goed ik denk dat inmiddels wel duidelijk is wat ik bedoel.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 14:34

Nou Liedje89 ik denk dat juist dressuur blessuregevoelig is eigenlijk :o. Of iig, het verkeerd dressuurmatig rijden. Ik denk dat de mensen die zitten te wachten op een meute extremisten misschien beter in een ander topic de ramptoerist kunnen gaan uithangen want dat gevoel krijg ik een beetje en dat vind ik jammer. Tot nu toe verloopt de discussie volgens mij heel rustig en correct dus waarom dit iedere keer aangehaald moet worden...?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:39

Hier een 'dressuurmiep', mijn paard komt gewoon in de wei, molen, trailer en paddock zónder bescherming om. Ik pak hem wel in met longeren of losgooien in de cirkel omdat hij dan wel eens uit zijn dak kan gaan en dat mag hij ook, en dan heb ik liever niet dat hij zichzelf open trapt: kleine moeite om even de springschoenen om te doen, ik heb mijn paard namelijk niet om naar te kijken.

Oja, ik rij in de training vaak zonder sporen en hij krijgt maar heeeel weinig krachtvoer.

Buitenritten in het bos vind ik prima, over straat niet, teveel negatieve ervaringen van mezelf en om mij heen gezien. Ik wil dat risico gewoon niet meer nemen, mijn paard is ook niet 100% verkeersmak en stel hij peert hem een keer, dan zit ik niet lekker op mijn vierkant beslagen paard op asfalt.

En dekens ja, want ik heb liever een paard met een korte vacht dat is practischer, wij trainen gewoon door namelijk. Met deze temperaturen mag het deken natuurlijk wel af.

Verder is dressuur mijn 'ding' en springen, cross etc. niet meer, ik ben niet zo'n held meer, so what.. (vroeger deed ik overigens niets liever dan dat en vond ik dressuur niks aan).

Ik denk dat iedereen zijn eigen paard 'anders' behandeld. Paarden houden heeft veel met gevoel te maken, en je moet het doen hoe je zelf vindt dat het goed is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 14:45

Starbreeze, dank je wel voor je bijdrage. Een beetje van beide doe jij dus qua verzorging als ik het goed begrijp.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:58

Sees schreef:
geerke schreef:

Het woord goed wil ik dus doelbewust vermijden ;). Ik bedoel eigenlijk: behandelen als van porselein of suiker. Maar aangezien dat zo aanvallend klinkt, weiger ik het zo neer te zetten voordat ik wederom word neergesabeld ;). Op Bokt moet je ieder woord eindeloos wikken en wegen en vooral met fluwelen handschoentjes schrijven en dat vind ik soms de duidelijkheid van een discussie niet ten goede komen ;). Maar goed ik denk dat inmiddels wel duidelijk is wat ik bedoel.

Voor alsnog is mijn beeld dat jij afkeurt als mensen hun paarden anders houden dan dat jij dat doet, en dat je daar geen enkele geldige reden voor kan bedenken. :roll:

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:02

Sees schreef:
Starbreeze, dank je wel voor je bijdrage. Een beetje van beide doe jij dus qua verzorging als ik het goed begrijp.

Tja, ik vind zelf ook dat sommige paarden bij ons op stal 'overdreven' behandeld worden en er zijn ook paarden waarvan ik juist vindt dat een beetje meer aandacht op zijn plaats zou zijn. Ik kan me dus ook groen en geel ergeren aan de pasvorm van dekens van verschillende paarden bij ons op stal. Maar ik bemoei me daar gewoon niet mee, zou ik zelf ook irritant vinden, ongevraagd advies. Ik merk wel dat er veel stalgenoten naar mij toe komen om te vragen wat ik zou doen.

Zelf ben ik (niet alleen met mijn paard..) erg pietluttig met details en hou ik van kwaliteit, dat ligt meer aan mijn persoonlijkheid dan aan de paardensport discipline die ik gekozen heb, of misschien is het andersom, past dressuurrijden daar wel goed bij 8-) Oja heel apart, ik doe dan weer niet aan setjes haha. Maar ik hou wel van merkdekens, goed zadel, kwaliteitshoofdstel en bitten etc. omdat ik die vaak gewoon beter vindt (kwaliteit/pasvorm).

Ik probeer het voor mijn paard naar mijn beste kunnen, inzicht en de mogelijkheden die er bij ons op stal zijn wel zo fijn mogelijk te maken; hij mag gewoon paard zijn en frutten aan andere paarden. Dat vind ik super belangrijk! Als hij lekker in zijn vel zit, zit ik het ook :) Zolang hij het goed doet en iedere dag nog heel blij is mij te zien, denk ik dat ik het wel goed doe.

Dat bedoel ik, iedereen doet het anders :)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:05

Tja, hier ook een miep. Ik train mijn paard fanatiek, we hebben een schema, ik heb een afgepast voerschema en we rijden wedstrijden. Ik probeer mijn paard zoveel mogelijk paard te laten zijn en heb daar al mijn eigen luxes voor ingeleverd. Zo sta ik een stuk verder rijden van mijn huis dan de meeste stallen hier in de omgeving, heb ik geen binnenbak of overdekte longeercirkel, geen kantine, geen verwarming, geen warm water. Wat mijn paard wel heeft? Iedere dag, hele jaar door vrije buitengang van minimaal 5 uur per dag, los van de training. Zoveel mogelijk op het land, altijd met vriendjes. Onbeperkt ruwvoer. Ruime boxen en elke nacht een schone stal. Dat zijn echt de enige voorwaarden die mijn paard belangrijk vindt.

En verder, verder ben ik gewoon een muts. Dus ja, mijn paard staat onder dekens en ik check iedere dag het weerbericht of ik nog iets moet wisselen. Ik heb een uitgebreid arsenaal van beenbescherming. Met losstaan overdag gaan ze echter niet om. Ik stap uit op het harde, koel de pezen na. Ik heb smeerseltjes voor plekjes en voor pijntjes. Ik voer supplementen. Ben ik een dressuurmuts? Vast wel. Maar zolang mijn paard verder gewoon heerlijk paard mag zijn, schaal ik het liever onder goede zorg.

Even een kleine kanttekening trouwens. Ik denk sowieso dat als het al aan iets gebonden is, het meer het 'wedstrijdpaard' is dan specifiek een dressuurpaard. Voorbeeldje: mijn vriendin rijdt western, ook op wedstrijdniveau, en mijn paard is een onverzorgde bosknol vergeleken bij de vijfsterrenbehandeling die haar paard elke dag geniet. Ook die staat overigens gewoon buiten. Ook ken ik genoeg springruiters met hetzelfde regime.

Voor mezelf is het heel simpel: mijn paard moet paard kunnen zijn, en daarnaast vraag ik veel van hem in trainingen en wedstrijden. Net zoals ik vind dat ik daarvoor in conditie moet zijn, vind ik het belangrijk dat mijn paard op zijn top kan presteren op het moment dat ik wat van hem verwacht. De verzorging heb ik zelf in de hand en daar laat ik dus niets aan het toeval over. Hij is niet van suiker, maar ook niet van staal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:07

Starbreeze, ongevraagd advies is een lastig iets inderdaad. Over het algemeen kan ik dat ook niet zo waarderen. Overigens heb ik oa door een ander topic al wel weer gemerkt dat eea inderdaad wat genuanceerder ligt.

Anoeska, het is me inmiddels door de jaren heen wel duidelijk geworden dat jij het per definitie nooit met mij eens bent ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:13

Saarie, ook jij bedankt voor je bijdrage. Buienalarm is my best friend and worst enemy :D dus ik kan je de hand schudden ;). Dat het voor andere takken van sport ook geldt, begint me inmiddels iets duidelijker te worden alhoewel ik om mij heen dit nog steeds wel het meest onder de dressuurruiters zie maar misschien wordt in deze regio gewoon meer dressuur gereden?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:13

saarie schreef:
En verder, verder ben ik gewoon een muts. Dus ja, mijn paard staat onder dekens en ik check iedere dag het weerbericht of ik nog iets moet wisselen. Ik heb een uitgebreid arsenaal van beenbescherming. Met losstaan overdag gaan ze echter niet om. Ik stap uit op het harde, koel de pezen na. Ik heb smeerseltjes voor plekjes en voor pijntjes. Ik voer supplementen. Ben ik een dressuurmuts? Vast wel. Maar zolang mijn paard verder gewoon heerlijk paard mag zijn, schaal ik het liever onder goede zorg.

Precies zo hier! :D

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:16

Hier ook een dressuurmiepke.

Neem ik één paard als voorbeeld: Paard loopt prix st. georges. Hij komt dagelijks los, altijd met een ander paard samen, die loopt Z2. Ze crossen wel eens wat rond of krijgen het even op de heupen, maar voor de rest staan ze meestal stil. Omdat ze elke dag loskomen vanaf jongs af aan, hoef ik echt niet bang te zijn dat ze wondjes krijgen of wat dan ook. Ze krijgen ook geen beenbescherming om als ze los gaan. Soms wil ik ze wel eens een keer opjagen, dat vinden ze geweldig leuk, ze roepen nog net niet: "nog een keer, nog een keer!" :D
Paard is geschoren en heeft een deken op.

Heb hem de afgelopen week alleen maar buiten getraind (om de dag), op een maisveld van de overbuurman nota bene :') met peesjes om. Buitenritten vindt ie wel leuk, maar is niet echt zijn ding.
Krijgt naast zijn brok en goede voordroog in de winter bieten (vindt ie héérlijk!!), maar geen supplementen of wat dan ook.
Afgelopen weekend had ie 64,34% in de prix, met van jurylid Sven Rothenberger 65,53% :Y)

Het is mijn zwarte vriendje, mijn speelse kind, bij ons geboren en opgegroeid, mijn troeteltje, 2 handen op één buik. Naar mijn idee heeft ie het prima :)
Maar wat ik met elk paard denk: het is niet van suiker, ze kunnen best met elkaar naar buiten, zonder been bescherming. Ze trappen hooguit een keer naar elkaar, weten ze ook meteen hun plaats. Als het fout gaat, gaat het toch wel fout, met of zonder beenbescherming.
Ook op de vrachtwagen geen beenbescherming. De halve zijkant en onderkant is van rubber en naar mijn idee zitten die dingen helemaal niet fijn voor zo'n paard.
Daarnaast herken ik elk paard bij ons op stal aan zijn hinnik, ken ik elke karaktertrek van het paard en merk ik het meteen als het paard "anders is dan anders".

Misschien is het geluk, misschien is de manier van houden toch prima, maar bij ons hebben de paarden echt zelden beenproblemen, zijn nooit kreupel, enz. Hooguit een hoefzweer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:17

Sees schreef:
Dat het voor andere takken van sport ook geldt, begint me inmiddels iets duidelijker te worden alhoewel ik om mij heen dit nog steeds wel het meest onder de dressuurruiters zie maar misschien wordt in deze regio gewoon meer dressuur gereden?

Weet je wat ik het leuke aan onze stal vindt?

Er zijn mensen die komen alleen maar om hun paard te poetsen, en er zijn er die trainen voor Jumping Amsterdam en werkelijk álles er tussen in.

Het mooie is dat iedereen elkaar in zijn/haar waarde laat, respect voor elkaar én interesse in elkaars paarden heeft.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:23

FrankavdT, wat een fijn bericht! Het klinkt alsof jouw paarden (en jij) het fijn voor elkaar hebben. En het kàn dus wel ;).

Starbreeze, dat is bij ons op stal gelukkig niet anders. Maar goed wij hebben ook gewoon een unieke stal :D.