Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Gedrag jonge merrie compleet omgeslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:27

Je moet niet zoveel nadenken en gewoon heel gedoseerd met haar werken.
Van alles maar een heel klein beetje doen.
Als ze staat te genieten omdat je poetst, dan stop er juist eerder mee, dan vind ze 't jammer dat je ophoud. Ook na het rijden whop in de weide en weg, of op stal en weg.
Niet blijven trutten bij het hek, haar maar vasthouden.
Je moet het voor elkaar zien te krijgen dat zij je met opgestoken oortjes na staat te kijken ipv zuur zit te doen tot je eindelijk eens ophoud.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:31

anneliesdj schreef:
Je moet niet zoveel nadenken en gewoon heel gedoseerd met haar werken.
Van alles maar een heel klein beetje doen.
Als ze staat te genieten omdat je poetst, dan stop er juist eerder mee, dan vind ze 't jammer dat je ophoud. Ook na het rijden whop in de weide en weg, of op stal en weg.
Niet blijven trutten bij het hek, haar maar vasthouden.
Je moet het voor elkaar zien te krijgen dat zij je met opgestoken oortjes na staat te kijken ipv zuur zit te doen tot je eindelijk eens ophoud.

Oh maar dat is juist het leuke, ze staat altijd met opgestoken oortjes mij na te kijken en bromt (ja echt, ze hinnikt nooit ;) ) altijd een stuk of 4 x als ik aan kom of ze staat op de poetsplaats en ik loop ff weg. Ook als ik weg ga doet ze dit of als ze in de paddock sta en ik loop langs. Oortjes staan altijd pal naar voren. Snap je me frustratie dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:41

Dat is dan nog een goed teken, ik zou er verder gewoon heel zakelijk mee omgaan, niet trutten en laat zij de toenadering maar zoeken.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 11:51

Ja precies. Is soms lastig omdat ik echt gek op haar ben en dus regelmatig met dr wil kroelen. Dit doet ze dan ook wel hoor. Ook als ik haar benen borstel zit ze met haar lip me haar te friemelen. Dit laat ik niet altijd toe omdat ik bang ben dat ze even al liefkozend haar tandjes in mijn hoofd zet :') .
Wat ik wel vervelend vind is dat ze zo gefixeerd op eten is. Ze krijgt genoeg kuil in de stations; een beetje krachtvoer en nog elke dag een kilo voer van mij in de stal, en toch moet ze altijd bedelen. Ik gwef verder niks aan snoepjes oid. Ja af en toe een appeltje voor ze terug de kudde in gaat maar that's it.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:55

Bedelen doen ze alleen als ze denken dat ze er succes mee hebben, dus blijkbaar geef je voldoende snoepjes tussendoor om het in stand te houden.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-14 12:10

Ik geef geen snoepjes tussendoor. Wellicht stalgenootjes wel.. dat zou kunnen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:44

BMHP schreef:
@ cissy
Citaat:
en wat denk je van je eigen kennis en kunde?? Ligt echt niet enkel en alleen aan het karakter van het paard hoor.

wat een aardige manier om te vertellen dat iemand iets vergeet.

over vergeten gesproken, op je site schrijf je dat je bij Annemarie v/d Toorn bent geweest voor een cursus trailer laden volgens de Monty Roberts methode.
citaat: "Hier heb ik ook het nodige opgestoken om met zo weinig mogelijk stress een paard te leren trailer laden"

Monty Roberts methoden zijn de meest stress vrije trainings methoden voor een paard en mens, ook de join-up is stress vrij!

Elementaire kennis over de join up zoals Monty Roberts die bedoeld ontbreekt hier op bokt.
Het hierboven aangehaalde topic staat vol met fouten, is te lang met allerlei niet tot het topic behorende discussies.

Voor een goede join up kijk alsjeblieft op de site van Monty Roberts: http://www.join-up.org

misschien onaardig in jouw ogen, maar ben je het niet met me eens dan dat 4,5 uur join up niet helemaal is zoals Monty eea bedoeld heeft??

Nav quote van mijn site, wat bedoel je hiermee? Zeg ik ergens dat Monty niet stressvrij is dan?

Het aangehaalde topic staat inderdaad ook vol met fouten, en daar wordt ook op gewezen, heel leerzaam om te lezen. Ook Annemarie geeft haar commentaar, mag toch aannemen dat je dat wel ok vindt??
Rechtstreekse quote van Annemarie uit dat topic:
Citaat:
Een join up duurt niet langer dan 4-5 minuten.

Zoals reeds eerder gezegd is het inderaad absoluut onjuist om een join up te doen die heel lang duurt. Dan heb je het niet goed begrepen,en kun je je paard inderdaad schade aanbrengen.