Paard schoppen als straf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:24

Ik heb een hond die zeker 70 kg weegt maar nog zou ik die nooit trappen, heeft helemaal geen meerwaarde en je loopt alleen maar kans dat je been in zijn bek hangt.

Ik zou trouwens een paard van een ander ook corrigeren als die mij zou willen bijten of trappen, waarschijnlijk gewoon uit reflex.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:26

Een paard moet je leren om ten alle tijden op te passen met mensen.
Ik weeg 60 kilo mijn paard gaat aardig richting de 700 kilo (Groot en Gelders) en ik kan het me niet veroorloven dat zij de gang van zaken bepaald.
Mocht zij uithalen naar mij dan kan ze er een terug verwachten ongeacht de oorzaak van het uithalen.

Dat gezegd hebbende heeft ze nog nooit een schop nodig gehad. Ze is door de fokker erg goed opgevoed. Peerd mot zo nu en dan met de klomp'n om d'n oren kreagen,...woard'n ze mooi broaf van... Geen angst...paard is echt niet niet met klompen bewerkt....maar gewoon consequent opgevoed en daardoor gewoon braaf.

Dat doe ik ook naar haar zoon. Gewoon duidelijk zijn en het wordt een braaf paard waar schoppen en slaan niet nodig is.

Ik heb een instructeur gehad en die had de uitspraak: Beter korte pijn dan lange pijn. Hij bedoelde daarmee dat je beter effe een keer goed kan doorpakken dan te lang lief blijven waardoor het gedrag alleen maar erger wordt.

Equisync

Mindim schreef:
SuperAssie schreef:
Nee, ik schop mijn paard niet. Als hij weer eens écht stout is, dan krijgt hij wel een klap, maar dat is 'gewoon' met mijn hand, meestal op zijn hals/schoft of zijn kont. Dan weet hij ook wel dat het écht klaar is en dat hij stil moet staan tot dat ik het zeg(zoals hij laatst over het plein rende als een blije puppy nadat hij zich losgetrokken had en ik achter 'm aankwam, daarna bleef hij doodstil staan totdat ik zei dat hij de stal in mocht en toen liep hij heel stilletjes weg :P
Hij weet het wel, en ik probeer ook mijn reacties op zijn acties wat te verkleinen, maar hij is soms zo lekker vervelend dat het niet anders kan :')

Als hij weer eens echt stout is, zich los trekt, en jij hem achterna gaat. Dan liggen de verhoudingen toch wel wat scheef, lijkt me. Mijn paard is amper stout en me voorbij komen doet ie niet.

Ik heb mijn paard pas twee maanden ;)
Ik ben druk bezig hem (her) op te voeden, maar dat gaat uiteraard niet van de ene op de andere dag. Hij heeft in zijn leven altijd maar gewoon zijn gangetje kunnen gaan en er werd met zijn gedrag gelachen, nou ik lach daar niet mee dus pak het aan, als hij weet dat hij zich moet gedragen(want dat weet hij héél goed, precies genoeg om wel te luisteren als het 'mis' gaat, maar net niet genoeg om het toch niet te proberen) anders volgen er consequenties. Het gaat al beter, maar je kan niet verwachten dat een paard meteen zo reageert als je wil ;)

Urbiezira

Mijn pony wil mij nog wel eens uittesten als hij bijvoorbeeld zomers uit de kudde komt. Pony staat op pensioen en komt niet vaak in mensenhanden om te werken, zeg maar. Dan wil hij nog wel eens (schijn)happen. Ik ben zeer consequent daarin, en hij krijgt gewoon een 'hap' terug. Daarna is het meteen klaar. Pony wordt er niet angstig van, helemaal niet, ik herinner hem er simpelweg aan wat zijn plaats is. Zou hij trappen, zou ik zonder twijfel terugtrappen. Gelukkig is het nog nooit zo ver gekomen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Iolanthe schreef:
Even voor de duidelijkheid: wat is dan precies schoppen? Met jouw voet tegen de benen/buik van het paard slaan? Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen. Tegen de benen zou ik nooit durven, al was het maar omdat die er breekbaar uitzien, maar ook hard zijn zodat ik er zelf pijn aan over houd. En tegen de buik, behalve als je een shetlander hebt lijkt mij dat je best lenig moet zijn om nog met enige kracht bij de buik te geraken.

Los daarvan, ben ik ook niet voor. Het lijkt mij een vreselijk onrespectvolle manier om met een dier om te gaan. Slaan of gewoon je hand opheffen is anders, dat is vaak beheerster.

Kan je hem beter een klap geven of niks doen. Anders worden ze handschuw als je je hand opheft.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:27

Paard opvoeden is voor mij voornamelijk grondwerk. Ik herhaal dat toch wel wekelijks, gewoon in de longeerbak, zonder schoppen en slaan. Paard, nogal een dominante tante, is superbraaf en gehoorzaam. Nee, schoppen hoeft ècht niet! Een ongehoorzaam paard is ongehoorzaam omdat hij niet weet wat zijn plaats is en jou niet begrijpt. Met grondwerk kun ze zonder geweld duidelijk maken dat jij boven je paard staat en wat je van hem/haar wil.

Ik zag ook een reactie van iemand die mij deed lachen als een boer die kiespijn heeft...
Sastaic schreef:
zo gaat het in de natuur ook onderling denk ik, als de paarden boos zijn op elkaar zeggen ze: wil je in ruil voor een schop mijn plukje gras hebben. En tja als je paard een hogere rang heeft als jij dan moet je dat maar nemen zoals het is want schoppen dat kan echt niet.

Denk je echt dat een paard meteen gaat schoppen als een ander paard in lagere rang te dichtbij komt? Dan heb je het verkeerd gezien. Schoppen is een allerlaatst redmiddel. Alleen in uiterste gevallen wordt werkelijk geleld. Daar gaat heel veel aan vooraf... En dat vergeten de menselijke schoppers altijd.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:28

Ik heb een zeer sensibele merrie, die raakt echt over de zeik als ik fysiek word.

Een simpele 'EH' al bij haar al voldoende.
maar ik denk ook dat het te maken heeft met hoe correct en consequent je bent. hoe beter je dat doet, hoe beter je paard reageert. er staat bij mij iemand op stal, die zn paard omduwt. terwijl ik er maar naar hoef te wijzen en ze gaat om.

verder, zou ik niet erg gauw scchoppen. eerder een tik geven omdat ik dan sneller ben. maar ik ben er van overtuigd dat het meer 'jolige' paard het af en toe eens nodig heeft:)

NikkivanOlst

Ik ben geen voorstander voor het fysiek corrigeren van een paard, pas wanneer een paard fysiek op mij gericht iets uithaalt zal ik fysiek terug reageren... Verder is meestal een 'HEY!' allang voldoende.

Exponent

Lizzyy schreef:
Even een vraag van een meelezer,
ik lees nu al wat vaker de opmerking (heb ik het niet alleen over dit topic) 'ja, maar die van mij is een hengst' of 'ja, maar hengsten hebben ander gedrag'
ik snap dat hengsten een stuk moeilijker zijn (denk ik, heb nog nooit met een hengst gewerkt die groter is dan 1.00m :') ) maar hengst of niet, hij moet gewoon luisteren. Of zie ik het nu heel rooskleurig en zijn hengsten echt veel moeilijker en wordt er meer van hun getolereerd?

De hengsten bij mijn vriend op stal zijn poeslief. Nadat ze heel duidelijk weten dat jij boven hun staat! Ik kan gerust met een ggk dekhengst voorbij een merrie, maar vanaf hij lastig doet krijgt hij ook meteen een klap. Eenmaal ze weten dat wij baas zijn zal hij zich daar ook naar gedragen. ( er staan er hier 6 of 7, en allen zijn ontzettend handelbaar! )

Ze krijgen ruimte genoeg ook, maar vanaf ze iets proberen worden ze weer duidelijk gemaakt dat wij de baas zijn. Anders krijgen we op stal veel gevaarlijke situaties! (paarden zijn nl van 15jarige young rider, en we hebben graag dat ze bij hem ook braaf zijn)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:29

tess_84 schreef:
Lizz schreef:
Dus als ik het goed begrijp, heeft jullie pony een meisje getrapt?
Hoe had je je eigen pony gestraft als die persoon je pony geen schop had gegeven?

Als reactie op een beet van een andere pony... Vind je het gek?

waarom beet die andere pony?
je kan toch ook afstand houden?

hoe heeft het eigelijk zover kunnen komen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:30

Nicje87 schreef:
Iolanthe schreef:
Even voor de duidelijkheid: wat is dan precies schoppen? Met jouw voet tegen de benen/buik van het paard slaan? Ik vraag me altijd af hoe mensen dat doen. Tegen de benen zou ik nooit durven, al was het maar omdat die er breekbaar uitzien, maar ook hard zijn zodat ik er zelf pijn aan over houd. En tegen de buik, behalve als je een shetlander hebt lijkt mij dat je best lenig moet zijn om nog met enige kracht bij de buik te geraken.

Los daarvan, ben ik ook niet voor. Het lijkt mij een vreselijk onrespectvolle manier om met een dier om te gaan. Slaan of gewoon je hand opheffen is anders, dat is vaak beheerster.

Kan je hem beter een klap geven of niks doen. Anders worden ze handschuw als je je hand opheft.

Precies dit. Mijn paard is gewend dat als hij er iemand afgooide of als iemand gewoon er naast viel, dat hij dan een pak slaag kreeg. Toen ik een paar weken geleden voor het eerst van hem af viel, wilde ik opstaan en me aan hem vastpakken omdat ik duizelig was, maar toen ik mijn hand oprichtte om de teugel weer te pakken deinsde hij achteruit, omdat hij bang was dat ik hem zou slaan, terwijl dit nooit mijn bedoeling is geweest op dat moment.
Hij kent heel goed het verschil tussen onnodig slaan(wat hij dus helaas vaak genoeg mee heeft gekregen) en een corrigerende klap/mep, maar soms dan komt er zo'n vlaag in hem op en vergeet hij even dat ik dat verschil ook ken.

eline1991

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:34

Mijn jonge zeer lompe merrie van 2,5 probeert wel eens over mij heen te lopen.
Op zo een moment kan ze echt een voet tegen haar buik verwachten. Probeer het zo min mogelijk te doen hoor maar op een andere correctie reageert ze op zo een moment niet. Liever heel af en toe een trap dan dat ze door heeft dat ze wel over mij heen kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:34

SuperAssie schreef:
Ik ben druk bezig hem (her) op te voeden, maar dat gaat uiteraard niet van de ene op de andere dag. Hij heeft in zijn leven altijd maar gewoon zijn gangetje kunnen gaan en er werd met zijn gedrag gelachen, nou ik lach daar niet mee dus pak het aan, als hij weet dat hij zich moet gedragen(want dat weet hij héél goed, precies genoeg om wel te luisteren als het 'mis' gaat, maar net niet genoeg om het toch niet te proberen) anders volgen er consequenties. Het gaat al beter, maar je kan niet verwachten dat een paard meteen zo reageert als je wil ;)

Nou, ik ben blij dat ik niet op het bewuste plein liep toen jouw paard als een dolblije puppy rond rende met jou achter zich aan. En wel weten hoe het moet, maar het niet doen en gewoon lekker vervelend zijn, dan is er iets niet helemaal goed. Als een paard het niet weet omdat ie het niet heeft geleerd, dat is een verklaring. Maar een paard die het wel heeft geleerd, maar het gewoon niet doet, dan is bij mij de lievigheid gauw over. Want situaties met paarden die over pleinen rennen, omdat ze zich hebben losgerukt, die wil ik niet hebben.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:35

Als een van mijn paarden naar mij trapt, dan trap ik terug....dat hebben ze gewoon niet te doen. Maar nooit tegen de benen of met de punt van je schoen.

Mijn ene merrie is behoorlijk dominant en heeft voor ze van mij was, te vaak en te veel haar zin gehad. Dit paard heeft mij 1x de stal uitgetrapt toen ik haar pas had....toen heeft ze echt even alle hoeken van de box gezien...ze heeft het nooit meer gedaan.

Verder als ze bijten, dan krijgen ze een ferme tik op hun neus. Mijn merrie vindt borstelen nooit zo leuk (echt handig als je schimmel bent :roll: ) en die durfde dan te bijten als ze het beu was. Dat heb ik haar nu grotendeels afgeleerd dmv een harde borstel. Ze heeft een keer een poging gedaan om te bijten en toen kreeg ze de harde borstel tegen het tandvlees gedrukt (ze beet in de borstel, ik was er namelijk op voorbereid). Ik moet zeggen dat heeft heel goed gewerkt, sommige vinden het misschien gemeen maar wat zij deed was ook niet bepaald lief :o

Nu na 6 jaar is ze van een totaal onopgevoed paard verandert in een paard wat redelijk netjes opgevoed is, ze heeft af en toe nog wel eens een momentje maar ja....dat hebben we allemaal wel eens toch?

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:38

SuperAssie schreef:
Mindim schreef:

Als hij weer eens echt stout is, zich los trekt, en jij hem achterna gaat. Dan liggen de verhoudingen toch wel wat scheef, lijkt me. Mijn paard is amper stout en me voorbij komen doet ie niet.

Haflinger ??
Die vertonen dat soort gedrag vaker als ze de ruimte krijgen... Een of twee keer flink duidelijk zijn (heul duidelijk maar wel op het juiste moment) en vooral nooit een stapje achteruit zetten als ze zich als tank gedragen :o
Hij moet schuin achter me lopen, komt hij me voorbij (dan denkt hij dat ik hem volg en gaat dan klieren) dan zet ik hem een pas achteruit, dat doe ik net zo lang tot hij weer schuin achter me loopt met het neusje omlaag.
Om het op deze manier te kunnen bereiken (in het begin kwam hij dus omhoog als hij een stapje achteruit werd gezet), heb ik echt wel eens een schop uit moeten delen, totaal respectloos was hij (vertoonde ook hengsten gedrag omdat hij laat geruind was).
Zeker bij Haflingers moet je heel consequent zijn want geef ze een vinger en ze nemen je arm....

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:38

Ik heb 1x een paard geschopt en dat was toen ik zelf een trap had gehad. Daarvan wilde ik duidelijk laten merken dat dat echt niet kan. Later wel spijt van en heb daarna niet weer geschopt.

Ik geef dan liever een tik met een duidelijke stem. Maar snap dat mensen in sommige situaties een schop geven, als het paard zelf een gerichte trap uitdeelt oid. Maar zou het zelf niet weer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:39

Agossie schreef:
Paard opvoeden is voor mij voornamelijk grondwerk. Ik herhaal dat toch wel wekelijks, gewoon in de longeerbak, zonder schoppen en slaan. Paard, nogal een dominante tante, is superbraaf en gehoorzaam. Nee, schoppen hoeft ècht niet! Een ongehoorzaam paard is ongehoorzaam omdat hij niet weet wat zijn plaats is en jou niet begrijpt. Met grondwerk kun ze zonder geweld duidelijk maken dat jij boven je paard staat en wat je van hem/haar wil.

Ik zag ook een reactie van iemand die mij deed lachen als een boer die kiespijn heeft...
Sastaic schreef:
zo gaat het in de natuur ook onderling denk ik, als de paarden boos zijn op elkaar zeggen ze: wil je in ruil voor een schop mijn plukje gras hebben. En tja als je paard een hogere rang heeft als jij dan moet je dat maar nemen zoals het is want schoppen dat kan echt niet.

Denk je echt dat een paard meteen gaat schoppen als een ander paard in lagere rang te dichtbij komt? Dan heb je het verkeerd gezien. Schoppen is een allerlaatst redmiddel. Alleen in uiterste gevallen wordt werkelijk geleld. Daar gaat heel veel aan vooraf... En dat vergeten de menselijke schoppers altijd.

Wat een onzin, als mijn paard bij de drinkbak staat en een ander lager in rang komt op haar toe, dan haalt ze flink uit hoor. Paarden komen niet in haar buurt als ze staat te drinken. 1 paard, de hoogste in rang, bonjourt haar echter zo bij de drinkbak vandaan en ook hij kan meppen als een ander paard in de buurt komt. Dus schoppen als laatste redmiddel, nah nee hoor.

Tuurlijk moet je een paard niet overal een schop voor verkopen. Hoeft hier ook niet en schoppen worden zelden verkocht. Maar in een penibele situatie, waarbij mensen schoppen, bijten of geen respect hebben voor de ruimte van de mens, dan kunnen ze een schop krijgen. Ik ben namelijk niet bestand tegen 600 kilo paard.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:40

Als een paard mij schopt trap ik goed terug. Verder zou ik nooit schoppen, maar n paard dat gericht trapt ken ik geen genade voor. Een paard moet weten dat jij de leider bent!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:41

Bmamavan2 schreef:
Gisteren meegemaakt dat iemand anders de pony van mijn dochter twee schoppen verkocht nadat hij achteruit had getrapt en daarbij de verzorgster van een andere pony had geraakt, die hem van te voren beet.

Begrijp ik dat de andere pony jouw pony beet en hij als reactie daarop terugsloeg maar de verzorgster stond per ongeluk in de weg?

Ik vind het in principe not done, maar moet zeggen dat ik bij hoge uitzondering weleens een skup uitdeel. Als het bv zo zou zijn dat dat meisje achter jouw pony staat en hij bewust schopt, dan vind ik het nog niet zo raar.
Vroegere pony van mijn zusje was jong, brutaal en van het type 'shoot first, questions later' en toen zij zonder duidelijke aanleiding (ws gewoon ongenoegen) een man met kind op de arm een trap gaf, heeft zij er ook een goede terug gehad. Ze had daarna wel door wat wel en niet geaccepteerd werd en heeft het niet meer gedaan.

Ik vind het geen normale omgang maar in bijzondere gevallen... tjah.
Vind het wel not done om het paard van een ander te schoppen, als iemand hem moet straffen is het de eigenaar zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:42

Nens77 schreef:
Haflinger ??
Die vertonen dat soort gedrag vaker als ze de ruimte krijgen... Een of twee keer flink duidelijk zijn (heul duidelijk maar wel op het juiste moment) en vooral nooit een stapje achteruit zetten als ze zich als tank gedragen :o
Hij moet schuin achter me lopen, komt hij me voorbij (dan denkt hij dat ik hem volg en gaat dan klieren) dan zet ik hem een pas achteruit, dat doe ik net zo lang tot hij weer schuin achter me loopt met het neusje omlaag.
Om het op deze manier te kunnen bereiken (in het begin kwam hij dus omhoog als hij een stapje achteruit werd gezet), heb ik echt wel eens een schop uit moeten delen, totaal respectloos was hij (vertoonde ook hengsten gedrag omdat hij laat geruind was).
Zeker bij Haflingers moet je heel consequent zijn want geef ze een vinger en ze nemen je arm....

Ik heb vroeger haflingerhengsten gereden, dus ik weet uit welk hout ze gesneden zijn. De ruimte moet je ze dus ook niet geven. Momenteel heb ik oa een tinker, ook die zijn lomp. Met achteruitzetten schop ik dus niet, als dat niet lukt. Maar goed, dat leer ik ook anders aan dan jij dat doet.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:47

Als paarden niet goed opgevoed worden, dan kunnen er echt (levens)gevaarlijke situaties ontstaan.

Met alleen aaien dwing je geen respect af en voed je hem ook niet op. Daar krijg je van die etters van. Je moet gewoon consequent en duidelijk zijn, jij bent de baas en niet het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:48

Ik lees hier overigens ook over slaan met je hand als hij stout is.
Vind dat zo dom en nutteloos, je doet er alleen jezelf pijn mee, je paard lacht er gewoon om.
Doe het dan goed en pak er een stokje/zweepje bij.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:50

Mindim schreef:
Nens77 schreef:
Haflinger ??

Ik heb vroeger haflingerhengsten gereden, dus ik weet uit welk hout ze gesneden zijn. De ruimte moet je ze dus ook niet geven. Momenteel heb ik oa een tinker, ook die zijn lomp. Met achteruitzetten schop ik dus niet, als dat niet lukt. Maar goed, dat leer ik ook anders aan dan jij dat doet.

Ik schop ook niet met achteruit zetten hoor !
Die schop kreeg hij toen hij stond te steigeren omdat ik hem een stap terug wilde zetten nadat hij me probeerde mee te sleuren (terwijl hij omhoog stond gaf ik hem een tik op zijn borst met de zweep), en bij het neerkomen nogal provocerend recht voor me kwam staan en naar me maaide met zijn voorbeen.
Na die maai kreeg hij een schop vol tegen de borst EN ik stapte niet achteruit.
Toen zag je aan zijn hoofd dat hij dacht 'wat is dit, deze gaat niet aan de kant voor me ?!!!!'
Toen viel ook ineens het kwartje bij hem.
Als hij vanaf het begin goed opgevoed was geweest, had hij natuurlijk bij het achteruit zetten gewoon geluisterd....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:52

Mijn vorige merrie is een keer een kind met shetlander aangevlogen, toen heb
ik haar geschopt ja. En hard. Het meisje met shettie liep erna nog eens langs,
ze deed het niet meer ;)

Tja, zo zacht als het kan maar zo hard als het moet hoor. Het zijn paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:52

Ah zo :D DAn had ik je even verkeerd begrepen Nens77 :D