Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:03

LeenJ schreef:
Van zodra ik beweeg in zijn buurt begint hij met vies doen, dus hoe kan ik dan belonen wanneer hij zich 'gedraagt', van op een afstand roepen "mondje open!" en er een appeltje in gooien? :p

Ik zie waar sommigen denken aan dominantie, maar ik zie ook waar anderen het onzekere zien. En ik heb al aan beiden gedacht. Ik heb, zoals ik al vermelde, al grondwerklessen genomen in Parelli. Nu is duidelijk geworden dat dit geen goede lesgever was voor mij. Ik ga dus ook zeker op zoek naar iemand anders. Wie iemand weet, stuur gerust een PB :)

Op zich zou er niets mis zijn, met hem gewoon de appel toegooien. :) Dan krijgt hij hem ook, en paarden zijn echt niet vies van een beetje zand op hun appel. :) En dat hij met rust gelaten en gerespecteerd wordt, dát is zijn beloning :)

Wel heb ik nog een paar vragen;
Wát doe je precies als je gaat grondwerken? Doe je dingen als de 7 games? Iets anders? (Ja, Parelli, maar welk onderdeel/waar werk je aan? )
Waar sta je als je zoals je zegt 45 minuten bij hem blijft staan onder het eten?

Overigens ben ik het er niet mee eens dat je echt helemaal niets moet doen. Het is en blijft een paard, en de verhoudingen moeten echt wel zo komen te liggen dat je moet kunnen doen, wat je moet doen. (Hem verzorgen (wat als hij een wonde oid krijgt, en je mag er niet bij?), hem meenemen om aan het werk te gaan)Juist omdat ik denk dat Denzil dit gedrag vertoont door onzekerheid, zul je wel als "leider" op moeten treden, want dat heeft hij nodig, anders wordt hij nog onzekerder. En onzekerheid waarbij niemand de leiding neemt, zorgt juist voor agressie, uit frustratie. En het vuile gedrag zou ik weldegelijk nog corrigeren, en niet negeren. Máár alleen op momenten waarvan je zeker weet dat jij het gedrag niet uitlokt, anders is straffen niet eerlijk. Dus staat hij rustig van een afstandje toe te kijken, maar staat hij toevallig ergens waar jij langs moet, dan moet dat gewoon kunnen. Probeert hij je dan weg te jagen (zonder reden; jij wilt er alleen maar langs, doet verder niets naar hem) dan corrigeer je hem. Het moet op zijn minst een veilige situatie zijn.

Ik denk dat de voersituatie een goed voorbeeld is dat je paard niet dominant is. Dorento is de leider, de leider eet eerst, daarom blijft Denzil rustig staan wachten. Hij is dus in staat om gewone "relaties" en leiderschap te accepteren en erin mee te gaan. Dat is een goed ding!

In het kort, laat hem zo veel mogelijk met rust, laat hem zelf het initiatief nemen, maar ga je ook niet als een geitenwollensok opstellen. Je bent niet gek, je bent de baas. Je respecteert zijn behoefte om op zichzelf te zijn en zijn persoonlijke ruimte, maar hij moet wel toestaan dat jij daarin komt wanneer dat nodig is. Dat zal denk ik vooral een kwestie van vertrouwen zijn voor hem. Zodra hij merkt dat jij ophoudt dingen te doen die hij niet wil, zal hij je vast ook meer en meer toelaten, want je hebt wel zijn interesse.

Als laatste; Ook zou ik nog wel je DA contacteren en zijn gedrag met hem bespreken en vragen naar opties voor pijnstilling, om zo te zien of er iets veranderd en er echt niets lichamelijks meespeelt. Dan denk ik nog niet meteen dat hij op de voorhand loopt en zijn rug wat stijf is, wij weten niet hoe jij hem traint en hoe jij zelf rijd. Als jij serieus en regelmatig rijdt, onder goed begeleiding, zou hij idd zo langzamerhand wat meer moeten gaan dragen en over de rug lopen. Maar pak je hem eens in de zoveel tijd voor een paar rondjes voor de lol en ben je er niet zo mee bezig verder (wat overigens ook helemaal niet erg is) Dan is het geen wonder dat hij dat nog allemaal niet doet :) (En dat hoeft ook niet als het af en toe en voor de lol is) Maar dat hij zo lang over zijn eten doet, is wel iets wat ik vreemd vind. Misschien heeft hij wel een maagzweer (wat op zich niet verwonderlijk zou zijn, aangezien stress een maagzweer tot gevolg kan hebben) en gedraagt hij zich daarom ook zo lelijk. Zuigt hij lucht, of probeert hij dat te doen? Heeft hij de mogelijkheid om dat te doen ergens?

Heb je wel eens met de DA besproken of zijn gedrag door zoiets kan worden veroorzaakt? Zo ja, wat had hij/zij toen voor ideeen erover?

En als laatste; hoe gedraagt hij zich bij je DA/smit/etc?
Wat ik nog niet voorbij

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:14

Cerera schreef:
LeenJ schreef:
[b]Overigens ben ik het er niet mee eens dat je echt helemaal niets moet doen. Het is en blijft een paard, en de verhoudingen moeten echt wel zo komen te liggen dat je moet kunnen doen, wat je moet doen. (Hem verzorgen (wat als hij een wonde oid krijgt, en je mag er niet bij?), hem meenemen om aan het werk te gaan)Juist omdat ik denk dat Denzil dit gedrag vertoont door onzekerheid, zul je wel als "leider" op moeten treden, want dat heeft hij nodig, anders wordt hij nog onzekerder. En onzekerheid waarbij niemand de leiding neemt, zorgt juist voor agressie, uit frustratie. En het vuile gedrag zou ik weldegelijk nog corrigeren, en niet negeren. Máár alleen op momenten waarvan je zeker weet dat jij het gedrag niet uitlokt, anders is straffen niet eerlijk. Dus staat hij rustig van een afstandje toe te kijken, maar staat hij toevallig ergens waar jij langs moet, dan moet dat gewoon kunnen. Probeert hij je dan weg te jagen (zonder reden; jij wilt er alleen maar langs, doet verder niets naar hem) dan corrigeer je hem. Het moet op zijn minst een veilige situatie zijn.

In het kort, laat hem zo veel mogelijk met rust, laat hem zelf het initiatief nemen, maar ga je ook niet als een geitenwollensok opstellen. Je bent niet gek, je bent de baas. Je respecteert zijn behoefte om op zichzelf te zijn en zijn persoonlijke ruimte, maar hij moet wel toestaan dat jij daarin komt wanneer dat nodig is. Dat zal denk ik vooral een kwestie van vertrouwen zijn voor hem. Zodra hij merkt dat jij ophoudt dingen te doen die hij niet wil, zal hij je vast ook meer en meer toelaten, want je hebt wel zijn interesse.

Ik suggereer niet dat ze constant niets moet doen, maar af en toe. Gewoon af en toe eens niets doen, niets verwachten van je paard, maar gewoon samen zijn. Je vraagt ook niets, dus kan er ook geen sprake zijn van wie welke beslissingen moet nemen. Een dag duurt 24 uur, als je daarvan 1 uurtje gewoon niets doet en bij je paarden bent, geniet van hun aanwezigheid, is dat nog lang niet te veel zou ik denken (hoeft trouwens ook niet elke dag).

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:17

Zo heb ik het helemaal niet bedoeld Miezelke, en zo staat het er volgens mij ook niet. Ik zie van diverse kanten de suggestie om negatief gedrag te negeren, en daar reageerde ik op. Straks vat TS die reacties op alsof ze het paard helemaal moet negeren/met rust laten/als deco in de wei laten staan en vooral niets van hem moet vragen. Als mijn reactie specifiek over die van jouw had gegaan, had ik je wel gequote. :)
Laatst bijgewerkt door Cerera op 21-11-13 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:17

Cerera schreef:
Zo heb ik het helemaal niet bedoeld Miezelke, en zo staat het er volgens mij ook niet. Ik zie van diverse kanten de suggestie om negatief gedrag te negeren, en daar reageerde ik op. Als mijn reactie specifiek over die van jouw had gegaan, had ik je wel gequote. :)

OK ;)

Nammie

Re: Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:34

TS , ik vind je ontzettend stoer , en snap je erg goed.
Vooral dat gedeelte waarin je aangeeft het plezier kwijt te zijn.
Maar toch blijft gaan voor een oplossing! Echt super!!!

Ik zou contact opnemen met die 2lazy7 ranch.
Leg het probleem uit [ ook je financieel probleem!] en vraag hulp.
Ik denk dat je hier ontzettend veel aan gaat hebben. Denk wel dat je je paard daar moet gaan stallen...

Succes!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 10:43

Pfff ik zie een paard dat zich mateloos irriteert ......je haalt hem het bloed onder de nagels uit . Ook komt niet in jouw ruimte maar jij veel teveel in het zijne. Sorry voor mijn ongezouten mening maar dat is wat ik zie. Het andere paard doet ook regelmatig zijn oren naar achteren maar bij hem valt het je niet op.
Ik denk dat hij niet bij je past , je bent geen slechte eigenaar en hij is volgens mij geen slecht paard, jullie zijn gewoon geen match.
Succes en ik lees nog even mee want hier kunnen we met zijn allen nog veel van leren. :j

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:05

LeenJ schreef:
Ook las ik 'hij zoekt contact zonder de aanraking'. Kan dit een beetje worden uitgelegd? Hij komt naar mij toe, maar wat doe ik dan? Blijven we daar dan gewoon staan en genieten we van een diep en innig oogcontant-moment? :+

Van zodra ik beweeg in zijn buurt begint hij met vies doen, dus hoe kan ik dan belonen wanneer hij zich 'gedraagt', van op een afstand roepen "mondje open!" en er een appeltje in gooien? :p

Nee, geen innig oogcontact, dat kan juist opgevat worden als 'je opdringen'. Dingen die je op een afstand wel kunt doen is: knipogen en dan je ogen neerslaan en afwenden en je ook een beetje van hem wegdraaien, dit wordt gelezen als 'ok, ik laat je met rust'. Je kunt ook in direct contact proberen om hem niet direct aan te kijken, kijk schuin van hem weg en houd je ogen neergeslagen, dat is minder 'bedreigend'. Echter, als hij probeert JOU te sturen of te dreigen, dan hem meteen wegsturen, want dat kun je als gedrag niet accepteren, of hij nu ergens last van heeft of niet. Als ik last van m'n rug heb, kan ik nog steeds normale omgangsvormen hanteren, het zou wat zijn als dat me het recht zou geven iederen maar rond te commanderen ;-). Dat geldt voor paarden ook (zolang je niet teveel een beroep erop doet).

Dat appeltje gooien is helemaal niet zo'n gek idee hoor. En je dan afwenden en hem niet meer aankijken. Het kan heel goed zijn dat hij dat juist heel prettig vindt. Gedraagt hij zich niet in jouw buurt, draait hij z'n achterkant naar je toe of zoiets, stuur hem dan weg.

Maar hij komt wel elke keer naar je toe, dus zo 'zuur' is hij dan weer niet ;-). Begin gewoon met de basisdingen (en neem inderdaad les), haal hem niet teveel aan en overlaad hem niet met attentie. Maar als hij in je buurt staat, moet hij zich naar jou toe netjes gedragen. Doet hij dat niet stuur je hem weg. Doet hij dat wel, dan laat je je waardering merken door hem juist met rust te laten en hem een appeltje te gooien. Zou best goed kunnen werken hoor!

Als je hier niet voor gaat, m.a.w. je wilt een paard dat je lekker kunt overladen met knuffels (wat ik me kan voorstellen), dan zou ik hem gewoon aan iemand verkopen die wél klikt met zo'n paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:23

Dat advies zie ik dus ook paar keer terugkomen... evt naar een andere eigenaar.

Dan denk ik: Toch echt niet voordat het dier eens wordt doorgelicht. Iedereen is zo bezig met gedrag... lezen jullie dan allemaal over het feit heen dat het dier slechte gewrichten heeft, te weinig drinkt, langzaam eet etc etc.?

Ik vind het onbegrijpelijk dat dat blijkbaar geen prioriteit heeft, terwijl pijn/ziekte toch een duidelijke reden is voor zuur gedrag bij paarden.

En ja... de da zei dat er niets aan de hand was, maar hoe moet ik dat dan rijmen met het beeld dat ik krijg als je al die kleine opmerkingen bij elkaar telt die het tegendeel vertellen?

Dan denk ik... jee, pak dat beest op, zet hem op de trailer, breng hem naar een goede kliniek met deskundige artsen en laat hem eens fatsoenlijk nakijken voordat je er tig therapieen op los laat

En tot die tijd: niet rijden, geen grondwerk en al helemaal geen andere eigenaar zoeken.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:37

Ik heb je filmpjes bekeken en wordt zelf ook nogal nerveus van de manier waarop je hem benaderd..Ik denk dat het zowiezo goed is om eens voor je naar de paarden gaat even te gronden en voor jezelf even bewust worden wat je voelt en hoe je je voelt..Dit zorgt ervoor dat je tot rust kan komen..Paarden kunnen best met emoties omgaan en verwachten geen perfectie,maar wel iemand die eerlijk is..Dus als jij geïrriteerd,onrustig,bang of boos bent probeer dan niet te doen alsof het er niet is maar erken het dan..Dat is al genoeg voor een paard..Verder zie ik als ik zijn ogen zie een paard die ongelukkig is en zich niet begrepen voelt..Je hoeft je hier niet schuldig over te voelen maar ga vanaf hier gewoon een oplossing zoeken..

Ps..op YouTube zijn veel leuke filmjes te vinden van Stina Herberg en Caroline Rider over het echt in contact komen met paarden..Misschien heb je er wat aan..

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:40

Misschien heb ik er helemaal overheen gelezen, maar hoe oud is Denzil nu?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:41

Dat TS meent dat er van alles mankeert aan het paardje staat haaks op de opmerkingen van de DA
en als ik zo door de berichten van de TS heen lees is er niet één maar al vaker een DA bij geweest

te weinig drinken, heeft ze dat gemeten?
ieder paard heeft zijn eigen drinkbehoefte, sommige drinken heel veel andere minder en aangezien ze op de wei staan krijgen ze al behoorlijk wat vocht binnen

last van de gewrichten, zijn er foto's gemaakt?
en om welke gewrichten gaat het dan?

wat ik er van begrijp heeft ze de oorzaak van het probleem al op heel veel plekken gezocht, alleen niet bij zichzelf
niet kwaad bedoelt trouwens, ze heeft het alleen niet door

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:44

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:45

Indien er niks medisch aan de hand is wat dit gedrag veroorzaakt, denk ik dat het probleem misschien idd ligt in jouw manier van reageren. Op de filmpjes ga je heel vaak met je hand hoog naar zijn hoofd. Niet alleen voor paarden, maar voor veel dieren in het algemeen kan dit als ontzettend bedreigend overkomen. Veel paarden zijn daaraan gewend of laten het toe, maar hier is dat duidelijk niet het geval. Waarom wil je absoluut dat hoofd aaien? Verder valt het heel erg op hoe negatief je stem klinkt naar hem toe en dit is bij je ander paard helemaal anders. Ik erger me ook een beetje aan wat je zegt, "Loopt ge weer weg?", ik bedoel, paard begrijpt de inhoud niet, maar wel de boodschap die je geeft en hij loopt weg door jouw manier van doen, dus je vraagt er onbedoeld een beetje zelf om. Dan is het ook logisch dat hij na al die tijd niet staat te popelen om naar jou toe te lopen en op zijn hoede is, ondanks dat hij wel aandacht wilt. Probeer aan die toon en aan je stemvolume te werken.
Naar mijn mening is hij dus niet agressief, maar erg onzeker en uit hij dat op een agressieve manier. Ik ben het eens met Spatter op de vorige pagina: je moet accepteren dat dit geen knuffelpony is en hem niet lichamelijk aandacht moet geven, dat je je eigen ruimte maar ook die van hem moet respecteren.

Zoals ik eerder al zei, kan je altijd eens contact opnemen met SkyFarm.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:46

liljebo schreef:
Dat advies zie ik dus ook paar keer terugkomen... evt naar een andere eigenaar.

Dan denk ik: Toch echt niet voordat het dier eens wordt doorgelicht. Iedereen is zo bezig met gedrag... lezen jullie dan allemaal over het feit heen dat het dier slechte gewrichten heeft, te weinig drinkt, langzaam eet etc etc.?

Ik vind het onbegrijpelijk dat dat blijkbaar geen prioriteit heeft, terwijl pijn/ziekte toch een duidelijke reden is voor zuur gedrag bij paarden.

En ja... de da zei dat er niets aan de hand was, maar hoe moet ik dat dan rijmen met het beeld dat ik krijg als je al die kleine opmerkingen bij elkaar telt die het tegendeel vertellen?

Dan denk ik... jee, pak dat beest op, zet hem op de trailer, breng hem naar een goede kliniek met deskundige artsen en laat hem eens fatsoenlijk nakijken voordat je er tig therapieen op los laat

En tot die tijd: niet rijden, geen grondwerk en al helemaal geen andere eigenaar zoeken.

Vandaar mijn vraag of het dier al eens op de foto is gezet en of artrose bijvoorbeeld uitgesloten is. Ik hoop dat TS hier nog op in gaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:47

LeenJ schreef:
Ik heb hiervoor al zoveel dierenartsen laten komen, gedragstherapeut, lessen genomen bij een grondwerkleraar, een sportmasseur laten komen, speciale soorten voer uitgeprobeerd en allerlei supplementen.

en we kunnen allemaal wel eerlijk zeggen dat hij het tot nu bij mij niet echt goed heeft gehad e (zware worminfectie, lever zwaar aangetast door ernstige leverbot en een reeks slokdarmobstructies) ...

Dit dus!
Beestje heeft een zware worminfectie gehad , leverbot en een paar keer een slokdarmverstopping.
Maar uit het verhaal van TS begrijp ik dat hij nu weer gezond is, voor zover je dat kunt stellen wat betreft de darmen.
DA's zijn er genoeg bij geweest.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:50

Paarden zijn verschrikkelijk sensitieve wezens... Mijn hengst bijvoorbeeld is zo gevoelig op intentie dat ik het meeste met hem regel door het hem gewoon te vertellen/vragen, letterlijk.
Let heel goed op hoe je in je vel zit. Wat voel je en wat straal je uit? Mn hengst kan echt link worden op emotionele incongruentie bijvoorbeeld. .overigens heeft hij ook behoefte aan persoonlijke ruimte, op stal wil hij met rust worden gelaten. Op de extremere dagen respecteer ik dat, zo goed als hij respecteert dat deken op doen/wond verzorgen oid soms op stal moet gebeuren, dat laat hij ook toe met de oortjes erop. Maar wil ik op zo'n dag op stal tutten....pfoe.

Respecteer het karakter van je paard. Hij komt buurten, geef hem een aai over de bol en ga je ding doen. Doet hij boos(maar binnen de grenzen!) dan doe dat opgewekt af en laat hem verder met rust.

Verder ga ik er in mee dat goede begeleiding maar eerst en vooral mefische check belangrijk zijn...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:53

amyz schreef:
Respecteer het karakter van je paard. Hij komt buurten, geef hem een aai over de bol en ga je ding doen. Doet hij boos(maar binnen de grenzen!) dan doe dat opgewekt af en laat hem verder met rust.

Verder ga ik er in mee dat goede begeleiding maar eerst en vooral mefische check belangrijk zijn...

Op zich mee eens, maar in het filmpje zie je duidelijk dat dit paard absoluut geen "aai over de bol" wilt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:58

Ik moet je eerlijk bekennen dat aai over de bol (en dan ook echt beperkt tot een korte aanraking) bij mij standaard is als een paard toenadering zoekt. Kort contact en dan ook klaar.. ook bij dit paard zou ik dat zelf doen. Blijft paard uit de buurt ga ik uiteraard geen contact opdringen.
Maar goed, dat is mijn manier :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:01

Ik heb je filmpjes gekeken zonder geluid erbij en wat ik dan zie:

- Je paard komt af om zich bij zijn vriendje te voegen, niet bij jou
- Hij geeft aan dat hij niet aangehaald wil worden
- Jij gaat hem vervolgens wel aaien en dan ook nog op een hele snelle drukke manier. De hele energie van het filmpje van jou uit is druk, pusherig uit onzekerheid. (en dat dus zonder geluid, gewoon aan de manier waarop je aait en staat. Mijn eigen hartslag ging omhoog en ik voelde me ongemakkelijk, zo erg komt het binnen.)
- Uiteindelijk, en dat duurt ook nog vrij lang, trekt je paard echt een streep en zegt tot hier en niet verder.

Dit is echt absoluut geen dominant paard, wel een paard wat geen vertrouwen heeft in jou, geen zin in persoonlijk contact en wat van jou uit veel te veel drukte en stress ervaart waar hij nog extra op reageert. Hij is introvert en voelt heel veel meer ergernis en onbegrip dan hij toont in zijn gedrag.

Ik zou dit paard gewoon respecteren in zijn wensen, wel mee aan het werk blijven maar alleen je ding doen (halster aan, borstelen, zadelen,.. niet gaan lopen knuffelen en tuttelen) en zelf echt een heeeeeeel stuk rustiger worden, relaxter, langzamer en zachter in je bewegingen en energie.
Dit paard heeft een hele rustige no-nonsense aanpak nodig, niet gaan lopen klieren met Parelli Games, gewoon je ding doen en in de loop der tijd zal de band tussen jullie verbeteren via de weg van geleidelijkheid. En pas als je dat bereikt hebt komt de tijd dat hij het best wel eens leuk vindt om een knuffel te krijgen van je, maar dat is nu nog lang niet aan de orde.

Verder ben je geen slechte eigenaar, ik denk wel dat je weinig zicht hebt op wat je paard je vertelt, maar dat is geen schande en is gewoon te leren. Dat je er al zoveel over nadenkt en energie insteekt zegt dat je een goede eigenaar bent.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:02

Waarom moet je aan een paard zitten :? doen paarden toch ook niet bij elkaar?
Alleen vriendjes krabbelen elkaar, verder houden paarden altijd die eigen cirkel aan en hoe meer vertrouwen hoe kleiner de cirkel.

Wil je knuffelen, neem een teddybeer!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:06

spatter schreef:
Waarom moet je aan een paard zitten :? doen paarden toch ook niet bij elkaar?

hehe, vertel dat eens aan die 856314 penny- en andere meisjes... }:0

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:11

amyz schreef:
Ik moet je eerlijk bekennen dat aai over de bol (en dan ook echt beperkt tot een korte aanraking) bij mij standaard is als een paard toenadering zoekt. Kort contact en dan ook klaar.. ook bij dit paard zou ik dat zelf doen. Blijft paard uit de buurt ga ik uiteraard geen contact opdringen.

Mijn paard is er ook niet van gediend dat er (zomaar) aan haar hoofd wordt geaaid.
Dan gaan haar oren ook de nek in.
Er zijn meer paarden die dit absoluut vervelend vinden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:14

Ik kan met de beste wil van de wereld geen dominant paard zien hierin. Wel een onzeker paard dat geen flauw idee heeft van wat je van hem wil. En een onzeker paard (geen leider figuur.) wat op die manier "gedwongen" wordt de leiding te nemen wordt een onbetrouwbaar paard.

Ik zie je hier ook zeggen dat hij een lelijk karakter heeft... Als dit dier werkelijk een lelijk karakter had had je op het laatste filmpje een schop gehad... :) Je gaat hem dan ook nog eens aan zijn kont zitten, daar waar een paard niet ziet wat er gebeurt...
Op één filmpje na heeft hij de oren gewoon wat zijwaarts hangen maar niet echt boos. Ik zie daar wel een klein beetje "jaloezie". Niet naar jou, maar naar het andere paard, dat is zíjn maatje. (zijn steun).
Ik krijg al zenuwen van het kijken naar het filmpje van jouw nerveuze gedrag en stem laat staan als ik langs je zou staan en dat merkt dit paard absoluut ook. :)

Edit; ik zie dat Urielle het ook al zegt...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:27

Brainless schreef:
amyz schreef:

Mijn paard is er ook niet van gediend dat er (zomaar) aan haar hoofd wordt geaaid.
Dan gaan haar oren ook de nek in.
Er zijn meer paarden die dit absoluut vervelend vinden.

Nogmaals; alleen als het paard zelf toenadering zoekt een korte aanraking. Dus niet no matter wat uitgebreid hoofd aaien. Zit meer nuance in dan dat. Doe met mn hengst bijvoorbeeld ook vaak kort neusje aanraken. Ik heb nog nooit een paard ontmoet dat getraumatiseerd, agressief of contactgestoord werd van die ene korte aanraking.
Laat daarnaast overigens duidelijk zijn dat ik sowieso niet gauw paarden uitgebreid aanraak die ik niet ken, ik geef ze pertinent zelf de gelegenheid om contact te zoeken en maken.

Dus nee, geen penny-knuffels, laat dat nou alsjeblieft duidelijk zijn :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:31

Niemand spreekt over pennyknuffels, maar voor dit paard is die korte aanraking op het hoofd bedreigend, dus waarom zou je het dan doen, puur voor jezelf?
Er is trouwens een verschil van benadering mogelijk. Je kan je hand laag en open houden en hem zelf laten aanraken, maar ts gaat hoog met haar arm en de hand gaat richting hoofd, dat is iets helemaal anders.
En ook ik vraag me af waarom toenadering gelijk moet staan aan aanraking. Een paard kan ook genoeg hebben aan een goedkeurend stemgeluid, op een zachte toon of gewoon door de juiste houding van je lichaam.