LeenJ schreef:Van zodra ik beweeg in zijn buurt begint hij met vies doen, dus hoe kan ik dan belonen wanneer hij zich 'gedraagt', van op een afstand roepen "mondje open!" en er een appeltje in gooien? :p
Ik zie waar sommigen denken aan dominantie, maar ik zie ook waar anderen het onzekere zien. En ik heb al aan beiden gedacht. Ik heb, zoals ik al vermelde, al grondwerklessen genomen in Parelli. Nu is duidelijk geworden dat dit geen goede lesgever was voor mij. Ik ga dus ook zeker op zoek naar iemand anders. Wie iemand weet, stuur gerust een PB
Op zich zou er niets mis zijn, met hem gewoon de appel toegooien.
Dan krijgt hij hem ook, en paarden zijn echt niet vies van een beetje zand op hun appel.
En dat hij met rust gelaten en gerespecteerd wordt, dát is zijn beloning 
Wel heb ik nog een paar vragen;
Wát doe je precies als je gaat grondwerken? Doe je dingen als de 7 games? Iets anders? (Ja, Parelli, maar welk onderdeel/waar werk je aan? )
Waar sta je als je zoals je zegt 45 minuten bij hem blijft staan onder het eten?
Overigens ben ik het er niet mee eens dat je echt helemaal niets moet doen. Het is en blijft een paard, en de verhoudingen moeten echt wel zo komen te liggen dat je moet kunnen doen, wat je moet doen. (Hem verzorgen (wat als hij een wonde oid krijgt, en je mag er niet bij?), hem meenemen om aan het werk te gaan)Juist omdat ik denk dat Denzil dit gedrag vertoont door onzekerheid, zul je wel als "leider" op moeten treden, want dat heeft hij nodig, anders wordt hij nog onzekerder. En onzekerheid waarbij niemand de leiding neemt, zorgt juist voor agressie, uit frustratie. En het vuile gedrag zou ik weldegelijk nog corrigeren, en niet negeren. Máár alleen op momenten waarvan je zeker weet dat jij het gedrag niet uitlokt, anders is straffen niet eerlijk. Dus staat hij rustig van een afstandje toe te kijken, maar staat hij toevallig ergens waar jij langs moet, dan moet dat gewoon kunnen. Probeert hij je dan weg te jagen (zonder reden; jij wilt er alleen maar langs, doet verder niets naar hem) dan corrigeer je hem. Het moet op zijn minst een veilige situatie zijn.
Ik denk dat de voersituatie een goed voorbeeld is dat je paard niet dominant is. Dorento is de leider, de leider eet eerst, daarom blijft Denzil rustig staan wachten. Hij is dus in staat om gewone "relaties" en leiderschap te accepteren en erin mee te gaan. Dat is een goed ding!
In het kort, laat hem zo veel mogelijk met rust, laat hem zelf het initiatief nemen, maar ga je ook niet als een geitenwollensok opstellen. Je bent niet gek, je bent de baas. Je respecteert zijn behoefte om op zichzelf te zijn en zijn persoonlijke ruimte, maar hij moet wel toestaan dat jij daarin komt wanneer dat nodig is. Dat zal denk ik vooral een kwestie van vertrouwen zijn voor hem. Zodra hij merkt dat jij ophoudt dingen te doen die hij niet wil, zal hij je vast ook meer en meer toelaten, want je hebt wel zijn interesse.
Als laatste; Ook zou ik nog wel je DA contacteren en zijn gedrag met hem bespreken en vragen naar opties voor pijnstilling, om zo te zien of er iets veranderd en er echt niets lichamelijks meespeelt. Dan denk ik nog niet meteen dat hij op de voorhand loopt en zijn rug wat stijf is, wij weten niet hoe jij hem traint en hoe jij zelf rijd. Als jij serieus en regelmatig rijdt, onder goed begeleiding, zou hij idd zo langzamerhand wat meer moeten gaan dragen en over de rug lopen. Maar pak je hem eens in de zoveel tijd voor een paar rondjes voor de lol en ben je er niet zo mee bezig verder (wat overigens ook helemaal niet erg is) Dan is het geen wonder dat hij dat nog allemaal niet doet
(En dat hoeft ook niet als het af en toe en voor de lol is) Maar dat hij zo lang over zijn eten doet, is wel iets wat ik vreemd vind. Misschien heeft hij wel een maagzweer (wat op zich niet verwonderlijk zou zijn, aangezien stress een maagzweer tot gevolg kan hebben) en gedraagt hij zich daarom ook zo lelijk. Zuigt hij lucht, of probeert hij dat te doen? Heeft hij de mogelijkheid om dat te doen ergens?Heb je wel eens met de DA besproken of zijn gedrag door zoiets kan worden veroorzaakt? Zo ja, wat had hij/zij toen voor ideeen erover?
En als laatste; hoe gedraagt hij zich bij je DA/smit/etc?
Wat ik nog niet voorbij

doen paarden toch ook niet bij elkaar?