Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:10

Dat kan ik dan goed begrijpen Cassidy, dan krijgt NH de schuld van iets wat ze zelf niet kunnen/durven oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:11

Stelling: iedereen die NH de rug toekeert en teruggaat naar hun versie van Traditional, zijn niet in staat om NH correct toe te passen. Mee eens of niet mee eens?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:15

Mee eens!
Zoals je al eerder aangaf zijn er mensen die de Fase 4 niet willen doen.
Nu is het niet de bedoeling altijd een Fase 4 toe te moeten passen, maar het is toch net de bedoeling om die alleen te gebruiken als je eigen en het paard zijn veiligheid in gevaar komen. En als je de Fase 4 eens gedaan hebt, het de bedoeling is dat je paard bij een mindere fase al gaat reageren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:24

Zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Desnoods een fase 4 en daar voorbij als het nodig is. Iedereen die daar niet toe bereid is of dat niet kan heeft NH niet begrepen.
Met een kleine opmerking: je dient voldoende ervaring te hebben en genoeg pijlen in je koker en vooral de bereidheid om te zoeken naar oplossingen van problemen die je op de jouw bekende manieren niet op kunt lossen. Zonder meteen onnodig hard te worden.

Buck Brannaman heeft eens gezegd: when training horses, nothing is written in stone, keep trying until you find something that works.

En nu ben ik groot fan van Parelli, maar ook Parelli en zijn vrouw Linda hebben Bokt gehaald. Tot topics van 100 pagina's aan toe. Omdat er mensen zijn die dit niet zagen.
Wil je de links hebben, dan kan ik ze hier plaatsen. Liefst stuur ik ze per PB, omdat ik dat geneuzel niet nog een keer 100 pagina's aan kan horen....:D

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:51

Over onnodig hard worden: ik zie mensen die hun paard willen leren braaf naast hen te lopen al snel aan het halstertouw rukken bijvoorbeeld (terwijl ze niet de moeite nemen het paard te vertellen wat ze van hem verwachten). Daar begint het al mee.

Heb een paar keer meegemaakt dat ik er echt wat van zei, want het paard was zich van geen kwaad bewust (was ook niet druk ofzo, liep gewoon iets te snel en niet voldoende alert op begeleider). Ik heb toen laten zien wat ik bedoelde. Nadat ik het met een handjevol ontzettend zachte correcties voor elkaar had, paard weer teruggegeven aan begeleider met alle vertrouwen dat die me zou nadoen. Begeleider wilde direct het door mij behaalde resultaat en ging weer trekken om sneller resultaat te boeken (hetgeen niet lukte).

Dan moet ik even diep zuchten, hoor. Ik ben niet geschoold in wat dan ook in NH, maar je heb toch hersens, of nie?

Gebruik je hoofd om te denken, niet om te schreeuwen. Das meteen een nieuwe oneliner.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:57

Niet mee eens. Wat je hersens zien en begrijpen kan je lichaam niet meteen uitvoeren. Van iemand die dingen een keer voorgedaan krijgt verwachten dat hij het meteen en dan nog perfect kan reproduceren is niet correct. Muscle memory behoort getraind te worden. Als jij dingen keer op keer voorgedaan krijgt, kun je dat echt niet reproduceren. Je lichaam dient daaraan te werken. Je hebt toch hersens om dat te kunnen begrijpen, of nie?

Gebruik je hoofd om te accepteren dat mensen dingen moeten oefenen, niet om meteen een negatief oordeel te vellen. Dat is meteen een nieuwe oneliner.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:03

Als het over iets simpels gaat als meelopen (basis van de basis) en het gaat ook nog eens om iemand die paarden gewend is, én om een paard dat eigenlijk heel makkelijk meeloopt, dan verwacht ik minstens dat ze stoppen met trekken/rukken/schreeuwen als ze zien dat het ook anders kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:06

Niet mee eens. Ingeslopen patronen zijn heel moeilijk te doorbreken. Voor jou een test, je zit nu achter de computer. Ik weet niet welke hand je voorkeur heeft voor het bedienen van de muis, en of je met een muis werkt of met een touchpad of ipad. Ik daag je uit om je andere hand te gebruiken bij het muizen. Moet geen probleem zijn, toch? Als ik je uitleg hoe dingen werken, is dat toch geen probleem?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:11

Dat zou een voorbeeld zijn als ik normaal gesproken mijn muis de kamer rondsmijt en jij zegt dat ik dat niet moet doen, en dan tóch doen.

Maar ik vind het een verkeerd voorbeeld, echt waar. Gaan rukken aan een touw of schreeuwen tegen je paard is een bewuste overweging. Ik vind dat ook heel iets anders dan rijtechnisch moeten oefenen, waar de beheersing van lichaam en geest vele malen complexer is.

Maar goed, laten we het eens zijn dat we het oneens zijn. Anders blijven we bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:13

Niet mee eens. Je verliest uit het oog dat er ingeslopen patronen de overhand kunnen nemen. Als je gewend bent om meteen de schreeuwen en een ruk te geven aan dat halstertouw, dan staat dat gelijk aan het gebruiken van je muis met de andere hand.

Ik mis dan nu ook de mededeling dat je het op zijn minst hebt geprobeerd en je ervaringen ermee. Dus ik ga er van uit dat je het niet hebt geprobeerd en meteen je mening klaar hebt. Mag ik je uitnodigen om het op zijn minst te proberen en dit een uur vol te houden?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:20

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Je verliest uit het oog dat er ingeslopen patronen de overhand kunnen nemen. Als je gewend bent om meteen de schreeuwen en een ruk te geven aan dat halstertouw, dan staat dat gelijk aan het gebruiken van je muis met de andere hand.

Ik mis dan nu ook de mededeling dat je het op zijn minst hebt geprobeerd en je ervaringen ermee. Dus ik ga er van uit dat je het niet hebt geprobeerd en meteen je mening klaar hebt. Mag ik je uitnodigen om het op zijn minst te proberen en dit een uur vol te houden?

Je vraagt dan wel van mijn lichaam om iets te doen wat het niet kan, nog niet althans.
Ik vraag de begeleider: stil te staan en zijn mond dicht te houden. Ik vraag niets dat het lichaam niet kan. Daarom vind ik dat de vergelijking spaak loopt.

Ik vind niet dat een mens recht heeft op veel tijd als het om dit soort gedrag richting paard gaat. Als je niet direct kan stoppen met geweld (bij een braaf paard nog altijd), moet je je paard verkopen. Is het je verkeerd aangeleerd? Is het erin 'geslopen'? Ik heb daar alle begrip voor en vind het heel spijtig, maar een paard is een levend wezen en niet bedoeld om te lijden omdat de mens in kwestie niet snel genoeg leert.

We verschillen hier van mening, prima.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:24

Het zou even lekker worden als iedereen die vastzit in een ingesleten patroon meteen zijn paard moet gaan verkopen omdat jij het een keer roept en meteen verwacht dat het goed zit en iemand dat meteen perfect kan reproduceren.

Jij roept dat een schreeuw en een ruk aan een touw een weloverwogen beweging is. Ik roep dat dit een aangeleerd reflex is, en dat is erg moeilijk afleren.

Nogmaals de vraag, jij roept dat je lichaam niet kan muizen met je andere hand. Ik daag je uit om het toch te proberen, maakt niet uit hoe lang je erover doet. Het is goed voor je andere hersenhelft, maakt niet uit hoe stuntelig het in het begin gaat, gaandeweg ga je er beter in worden. En accepteer dan ook dat iemand, aan wie je een keer dingen uitlegd maar die zo vastzit in ingesleten patronen, die na een keer vertellen lichamelijk ook niet meteen perfect uit kan voeren. Ook al zou hij in zijn hoofd snappen wat je bedoelt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:29

Nu moet ik zeggen dat ik meer dan eens heb gemuist met links (waarom: al sla je me dood), maar nu niet want ik heb enkel de lappy.

Ik vraag overigens geen perfecte nabootsing, ik vraag een stop van het geweld. En ja, geweld zonder aanleiding moet direct gestopt worden. Direct. Kun of wil je dat niet, dan ben je niet geschikt voor een paard.

Ik hou het bij mijn eigen mening, jij bij de jouwe. Ik vind het prima zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:32

Wat is het probleem om de muis/touchpad te bedienen met een andere hand dan je voorkeurshand?

En dan nogmaals de stelling/vraag: als je eerste reactie die ruk is en die schreeuw, is dat heel moeilijk afleren. Helemaal als het een aangeleerd reflex betreft. Ben je bekend met aangeleerde reflexen?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:36

Uiteraard.
Maar wanneer je aandacht eraan schenkt (desnoods doordat iemand je aandacht erop vestigt) moet je deze impuls kunnen onderdrukken. Ik heb het nog altijd over een braaf paard. Je kunt de impuls niet onderdrukken om geweld te gebruiken? Tegen een braaf paard. Kom op zeg.

Sorry, maar ik vind echt niet dat mensen daarmee weg kunnen komen. Ik heb het niet over plotselinge situaties of drukke paarden.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:39

Cassidy schreef:
Wat is het probleem om de muis/touchpad te bedienen met een andere hand dan je voorkeurshand?

Ik zie dat ik je vraag niet heb beantwoord. Het bedienen met de andere hand is onwennig en het gaat iets langzamer, maar er gebeuren geen rare dingen. Met rustig kijken en doen bereik ik wat ik wil. Hoewel het frustrerend kan zijn, WEET ik dat ik niets bereik met mijn pc slaan, dus kies ik ervoor me in te houden en kalm voort te gaan.

hmmmmm.... misschien loopt deze vergelijking toch niet spaak. Excuus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:40

Nogmaals de vraag, ben je bekend met aangeleerde reflexen?

Een reflex is hetzelfde als dat jij je hand terugtrekt als iets gloeiend heet is, zoals een vlam of een extreem hete kookplaat.

Reflexen kun je ook aanleren, zoals bij de vechtsport. Niet denken maar meteen blocken, als er iemand een stomp in je gezicht wil geven.

Ik snap niet dat het niet in je hoofd wil dat er handelingen zijn binnen de paarden die heel erg lijken op deze aangeleerde reflexen, en dat er verdomd veel lichaamsbeheersing nodig is om dingen niet uit te voeren. En dan helemaal na één keer opnoemen van iemand verlangen dat het aangeleerde reflex meteen de wereld uit is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-13 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:41

Bo_Cassey schreef:
Cassidy schreef:

Ik zie dat ik je vraag niet heb beantwoord. Het bedienen met de andere hand is onwennig en het gaat iets langzamer, maar er gebeuren geen rare dingen. Met rustig kijken en doen bereik ik wat ik wil. Hoewel het frustrerend kan zijn, WEET ik dat ik niets bereik met mijn pc slaan, dus kies ik ervoor me in te houden en kalm voort te gaan.

hmmmmm.... misschien loopt deze vergelijking toch niet spaak. Excuus.

Aha. En als dingen ineens snel moeten, ben je dan nog steeds rustig beheersd en bereik je dezelfde snelheid, meteen bij de eerste poging?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:47

Ik ben een beetje klaar nu.
Het spijt me, maar voor mij heeft deze discussie geen zin. In mijn voorbeelden vind ik dat ik gelijk heb, wellicht heb jij weer andere voorbeelden waarin het niet op zou gaan.

Je legt me nu ook dingen in de mond (in je laatste zin) die ik niet heb gezegd. Dit zie ik vaak op Bokt. Ik ga me niet verantwoorden voor dingen die ik zo niet heb gezegd.

Voor mij is mijn mening met betrekking tot mijn ervaringen voldoende, die van jou is ook prima.

Het is laat, ik gaat.

ps. zie nu je laatste post. In mijn voorbeelden moest niets snel en was er sprake van een rustige situatie met alle ruimte, tijd en veiligheid. Zoals het hoort als je iets moet leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:54

"Zoals het hoort als je iets moet leren". Mooi gezegd. Wil je dat ook even aan het paard vertellen? Dat hij vooral in de fase dat jij als mens iets moet leren vooral geen snelle en overwachtte bewegingen moet maken en vooral niet terug moet grijpen op dingen die al jarenlang zijn ingesleten? Omdat alles la-ng-za-am moet?

Paarden houden zich zelden aan regelgeving. Ze zijn analfabeet en hebben toch echt het draaiboek niet in hun hoofd zitten dat jij op het moment supreme zou willen zien...

Ik ben er ook klaar mee. Heb zelden een dermate gebrek aan inlevingsvermogen en fantasie meegemaakt. Jammer, gemiste kans.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:24

CrazyCat schreef:
Dat vind ik altijd zo'n mooie opmerking "aan NH doen".

Voor mij is NH niks meer of minder dan een bepaalder manier van denken, meer gericht op 'voor het paard' i.p.v 'voor de mens'. Daarom geloof ik ook niet zo in al die labels NH traditioneel. Ik ken dressuurruiters die beter en lichter communiceren met hun paard dan NH-ers en andersom.

*knip*

Hier ben ik het helemaal mee eens. Voor mij is er geen verschil tussen een NH-ruiter en een traditionele ruiter, enkel dat een traditionele ruiter meestal meer gericht is op de wedstrijdsport. Een goede paardenhouder is iemand die kijkt naar wat een paard nodig heeft en zijn/haar lichaamstaal begrijpt, en dat kan zowel een NH als een traditionele ruiter zijn. NH is imo een manier of 'label' om mensen meer bewust te maken van het paard en de bijbehorende denkwijze en lichaamstaal, maar dit betekent absoluut niet dat een traditionele ruiter hier geen belang aan hecht of dit niet doorheeft. Een ruiter die zijn of haar paard niet begrijpt, niet open staat voor veranderingen of er niet naar luistert is imo een minder goede paardenhouder, en omdat NH er meer op gericht is om je echt bewust te maken denk ik dat er meer 'mindere paardenhouders' zijn die onder het label traditioneel vallen.

Als je het op die manier benaderd kun je dus vaak ook niet terug gaan in die vorm van 'traditioneel - niet paardgericht' omdat wanneer je eenmaal de lichaamstaal van een paard begrijpt je deze ook vaak niet meer zal negeren.

Het enige verschil vind ik de echte doorgeslagen 'naturals' die niet meer kijken naar het welzijn van het paard maar doorslaan in de hun aangeleerde normen en waarden in de vorm van ziek/oud paard maar geen deken en dat soort voorbeelden en die hierin ook hun omgeving veroordelen als deze het anders aanpakken; de soort NH-ers die TS beschreven heeft te hebben ervaren.

Overigens heb ik geen persoonlijke ervaring met NH, behalve van stalgenoten en/of mensen uit de omgeving. Ik val dus onder het begrip 'traditioneel', maar ik heb ook bitloos, hoofdstelloos, zadelloos, vrijheidsdressuur, grondwerk en 24/7 buiten geprobeerd en ervaren waarna ik heb kunnen bepalen wat voor ons het beste bevalt en dit toegepast voor onze situatie, dit heeft niks (direct) te maken met NH maar is iets wat ik vind dat iedere ruiter eens zou moeten proberen; open staan voor nieuwe ideeën en veranderingen en deze toepassen zoals het voor deze combinatie het beste volstaat, luister en kijk goed naar het paard en wat deze duidelijk maakt. Geen enkele methode werkt beter dan dat of dat nu dmv van NH duidelijk is geworden of via een andere manier, staat daar compleet los van.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:43

Ik heb niet het hele topic door gelezen, dus als ik dingen zeg die eerder gezegd zijn ofzo komt het daardoor haha..

Ik heb mijn paard gekregen van mijn opa die nogal van de oude stempel was (ik was toen nog vrij jong, 14).. zijn motto was 'niet zeuren, maar rijden'.. paard dat bokt, hup zweep erover.. mond open, neusriem strakker.. enz enz.. Ik deed braaf wat opa zei, want dat was hoe het moest dacht ik.. Nou was ik altijd nog wel zacht, maar mijn opa was vrij hard in zijn handelen (vrij grove hulpen).. mijn paard was ook altijd op de hoede in de buurt van mijn opa, hij ging bijvoorbeeld niet de trailer op als hij stond te kijken, maar wel als ik alleen met hem was..
Ik werd steeds bewuster van mijn handelen, onder andere door internet.. en kwam toen op de website van paardnatuurlijk.. Super interessant en ik ben ook zeker dingen gaan toepassen.. Hoe meer ik erover las hoe enthousiaster ik werd.. heb me aangemeld bij het forum enz enz..
Na een tijdje ging ik meer nadenken over hoe het toen ging op die manier en ik langzaam aan begon in te zien dat ook het NH flink overdreven kon worden.. geen ijzers is beter dan wel ijzers, maar sommige paarden kunnen gewoon niet zonder ijzers.. geen dekens, tja als je in de winter beetje lekker wilt rijden is een deken voor het paard wel fijner als het 24/7 buiten staat.. ik ben geen licht gewicht, dus boomloos wil ik me paard gewoon niet aan doen.. en zo waren er steeds meer van dat soort dingen

Ik heb op dit moment een mooie middenweg gevonden tussen NH en traditioneel.. ik zou mezelf ook geen traditionele ruiter noemen, maar ook geen natural..
Ik rij gewoon met bit omdat ik dat fijner vind rijden met dressuur, buiten rij ik wel bitloos (hackamore) omdat hij buiten bitloos fijner te rijden is.. ik doe grondwerk om hem lekker in zijn vel te houden en houd rekening met hem, luister naar hem als hij iets probeert aan te geven.. Toch ben ik ook streng (mag soms nog strenger, maar toch), hij mag niet over me heen lopen bijvoorbeeld en bijten ofzo mag ook niet.. dan krijgt hij gewoon het touw naar zijn hoofd.. ik hoef hem nooit te slaan omdat mijn arm omhoog zwaaien voor hem al een grote hulp is.. maar ik ken ook paarden die daar nog niet warm of koud van worden en die soms wel gewoon een tik kunnen gebruiken..

@TS:
Ik begrijp jou situatie wel goed.. ik denk dat een paard soms ook gewoon een tik nodig heeft, sommige dingen mogen gewoon echt niet! Er zijn zeker paarden die misbruik kunnen gaan maken wanneer je altijd maar lief blijft en soms hebben ze dan gewoon een 'trap onder hun hol' nodig.. Verder vind ik ook dat er niets mis is met rijden met bit, sporen, zweep enz.. alleen (zoals bij alles) gaat het over de manier waarop het gaat.. misschien dat daarin dan het verschil ligt tussen traditioneel en nh??

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 01:55

Ik heb een jaar NH gedaan grondwerk en rijden. Heb nooit een echte verbetering gehad enkel aan aantal verminderingen. Mijn pony toendertijd was zowiezo enorm schichtig, maar na het laatste lesje NH was het al helemaal drama. Ben overgegaan op dressuur en tot de dag van vandaag nooit spijt van gehad. Voornamelijk vind ik dat er in het Engelse rijden veel duidelijkere en correctere hulpen worden gegeven wat bij NH ietwat vager is. Er werd vaker wat door de vingers gezien. Of er werd wel aan gewerkt maar niet goed uitgewerkt. In ieder geval ieder zijn eigen ervaring en mening, zal ik ook altijd respecteren.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 02:17

met mijn pony deed ik eerst ''echt'' NH
toen heb ik er een verzorgpaard bij gekregen dat hoog in de sport gelopen heeft.
daardoor heb ik ze weer te pakken , na ze jaren ''kwijt'' te zijn geweest
de wedstrijdkriebels *\%/*
met ''mijn'' paard doe ik heel serieus dressuur en krijg ik ook elke week privéles van een Z-amazone.
daardoor begint het bij mijn eigen pony ook weer te kriebelen ,
haar wi ik niet gaan uitbrengen , maar wel beter maken in de dressuur :D
dus van '' lang leven de lol '' ben ik nu toch weer een beetje een dressuurmiep aan het worden :j
met ''mijn'' paard krijg ik ook niet de kans om echt helemaal NH te gaan , dat wil de eigenaar niet.

nu ben ik 2 welshpony's ( die al voor de kar lopen ) aan het inrijden , en rijd ik ook ''gewoon''
ik ben nooit helemaal doorgeslagen , maar wel heel ver in het tuigloos rijden :=

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:31

xochenoa schreef:
Ik heb een jaar NH gedaan grondwerk en rijden. Heb nooit een echte verbetering gehad enkel aan aantal verminderingen. Mijn pony toendertijd was zowiezo enorm schichtig, maar na het laatste lesje NH was het al helemaal drama. Ben overgegaan op dressuur en tot de dag van vandaag nooit spijt van gehad. Voornamelijk vind ik dat er in het Engelse rijden veel duidelijkere en correctere hulpen worden gegeven wat bij NH ietwat vager is. Er werd vaker wat door de vingers gezien. Of er werd wel aan gewerkt maar niet goed uitgewerkt. In ieder geval ieder zijn eigen ervaring en mening, zal ik ook altijd respecteren.

Dan heb je niet goed les gehad in NH. Zoals jij les kreeg, was het niet 'bewust met je paard bezig zijn', als ik het zo lees. Vage hulpen, ongewenst gedrag door de vingers zien, NH gaat er - vind ik - juist om dat je consequent bent.

Vraag aan TS: jij staat dus op stal met mensen die een tikje bijvoorbeeld taboe vinden. Dit zal bij veel paarden echter onvermijdelijk zijn wanneer ze grenzen gaan opzoeken. Herken jij bovenstaande bij stalgenoten? Dat het mis gaat met de NH?