Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gini schreef:Bij de definitie van boos staat ook 'boos reageren' en dat is toch wat je doet als je een paard straft (en dan heb ik het over echt straffen bij not-done gedrag, niet over corrigeren).
Ik denk dat we er wel over eens kunnen zijn dat niemand hier met boos bedoelt dat je woedend een halfuur lang met de schuimvlokken die uit je mond komen met een zweep op een paard staat in te hakken.
Ik speel juist heel veel met emotie bij de paarden. Neutraal, kalm, blij, vrolijk, speels, boos, etc. Het enige wat telt is dat je controle hebt over je emoties en je niet erdoor laat leiden. Ik kan in een split second van neutraal naar boos gaan en weer terug.
Ik laat het hierbij, ik denk dat mijn punt duidelijk is. Ik ga niet veranderen in mijn mening, omdat ik ervan overtuigd ben dat het een gezonde is. eefjj22 schreef:Dat is wel heel erg kort door de bocht, Simpelman.
Ligt het aan mij, of worden de paarden in Nederland (daarbuiten misschien ook wel) steeds meer met een gouden lepeltje gevoerd? Je kunt je ontwikkelen en meer leren, natuurlijk.. Maar ik heb het idee dat mensen steeds sneller iets 'zielig' of 'niet paardwaardig' vinden en daar valt boosheid natuurlijk ook onder.
Heb een beetje het idee dat je nog zo je best kun doen voor je beestje, maar als je eens wat ruwer bent, dan is het niet goed, terwijl mijn paard een stuk ruwer is dan ik hoor.
Natuurlijk ga ik bedenken wat er fout gaat bij mij als iets niet lukt en hoe ik het kan verbeteren, ik mishandel hem niet en ben imo absoluut niet onredelijk, en wil ik het beste voor mijn paard, maar in de natuur corrigeren ze elkaar ook niet met fluwelen handschoentjes..
Of ben ik de enige die er zo over denkt?
jwl schreef:Mijn paard weet ook echt wel wat straffen is. Het komt dan ook bijna nooit voor maar als mijn stemhulpen geen indruk meer maken en ik krijg hoeven naar mn hoofd gegooid zorg ik toch echt wel dat hij weet dat dat niet kan. Als je goed oplet zie je ook dat ze elkaar corrigeren als ze iets niet pikken en dan word er ook niet gevraagd of de buurman misschien op de volgende meters wil gaan grazen maar dan word er nog wel es flink op elkaar in gemept.
Dat topic wat ik trouwens gemaakt heb gaat ook niet om onnodige correcties maar situaties waarbij paarden dingen doen die niet door de beugel kunnen en waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan. Het is niet zo dat iedereen daar verteld dat zijn paard scheet lief en vervolgens de zweep er over klapte
Citaat:Kalme, assertieve energie van de leider van de roedel
Uit het overzicht met verklarende terminologie op de website van Cesar Millan komt naar voren dat dit de energie is die je als baas uitstraalt zodat je hond begrijpt dat jij de kalme en assertieve leider van de roedel bent. 'Assertief' betekent nadrukkelijk niet dat je kwaad of agressief reageert. Wie kalm en assertief is, blijft altijd begaan met zijn hond, maar heeft tegelijkertijd ook op een rustige manier overwicht.
Je emoties en lichaamshouding zijn van directe invloed op het gedrag van je hond. Kies daarom bewust voor een zelfverzekerde houding, (bijvoorbeeld door rechte schouders en je borst vooruit. Op die manier straal je kalm-assertieve energie uit.
Citaat:Corrigeren van gedrag
Maak je hond op een vriendelijke, maar besliste manier duidelijk welk gedrag wel en welk gedrag niet is toegestaan. Corrigeer ongewenst gedrag consistent en wel telkens in een zo vroeg mogelijk stadium. Let in dit verband op de houding, de beweging en de gezichtsexpressie van de hond.
Bedenk hierbij dat boosheid of agressie geen uitingen zijn van kracht, maar van zwakheid en machteloosheid. Als je boos of agressie bent, mis je de noodzakelijke controle over de situatie. Met vriendelijk en beslist optreden bereik je veel meer.
Gini schreef:En dan moet je wel het juiste gedrag van de hond vergelijken met gedrag van het paard. Corrigeren is iets anders dan straffen. Corrigeren doe je opdat je het dier in de juiste richting leidt. Straffen is stout gedrag afstraffen, ervoor zorgen dat iets wat not done is ook niet gebeurt.
Wees er maar zeker van dat wanneer een hond iemand in het gezicht grijpt, dat Cesar dan ook niet de kalme "roedelleider" is. Maar de hond gewoon een schop onder de kont verkoopt.
DanielleHop schreef:Ik heb niet het hele topic maar wel een groot stuk gelezen.
Als een jong paard niet onderdanig/vervelend doet naar de kuddeleider krijgt hij toch ook op zijn kop van een niet al te blij alfapaard? Erin blijven hangen moet natuurlijk niet, en het is ook niet zo dat je het de ene keer wel bestraft als hij bijt en de andere keer niet, want dan ben je niet consequent, maar hoe wil je slecht gedrag afleren als je je paard niet mag straffen?
Simpelman schreef:@eefjj22
Om te beginnen had ik het nergens over straf.
Ten tweede is er een mooi oud gezegde, paardenwijsheid, straf is de beloning voor de ruiter, het paard wordt er doorgaans slechter van.
Dit is als je je paard vanuit jouw emoties straft.
Als je straft, doe dat dan koudbloedig, denk na, straf direct en zo hard als nodig en doe het zo min mogelijk.
De meeste paarden kunnen zonder.
eefjj22 schreef:Dat is wel heel erg kort door de bocht, Simpelman.
Ligt het aan mij, of worden de paarden in Nederland (daarbuiten misschien ook wel) steeds meer met een gouden lepeltje gevoerd? Je kunt je ontwikkelen en meer leren, natuurlijk.. Maar ik heb het idee dat mensen steeds sneller iets 'zielig' of 'niet paardwaardig' vinden en daar valt boosheid natuurlijk ook onder.
Heb een beetje het idee dat je nog zo je best kun doen voor je beestje, maar als je eens wat ruwer bent, dan is het niet goed, terwijl mijn paard een stuk ruwer is dan ik hoor.
Natuurlijk ga ik bedenken wat er fout gaat bij mij als iets niet lukt en hoe ik het kan verbeteren, ik mishandel hem niet en ben imo absoluut niet onredelijk, en wil ik het beste voor mijn paard, maar in de natuur corrigeren ze elkaar ook niet met fluwelen handschoentjes..
Of ben ik de enige die er zo over denkt?
Uhm.. Ik had het ook nergens over straf?