hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:38

Bij de definitie van boos staat ook 'boos reageren' en dat is toch wat je doet als je een paard straft (en dan heb ik het over echt straffen bij not-done gedrag, niet over corrigeren).

Ik denk dat we er wel over eens kunnen zijn dat niemand hier met boos bedoelt dat je woedend een halfuur lang met de schuimvlokken die uit je mond komen met een zweep op een paard staat in te hakken.

Ik speel juist heel veel met emotie bij de paarden. Neutraal, kalm, blij, vrolijk, speels, boos, etc. Het enige wat telt is dat je controle hebt over je emoties en je niet erdoor laat leiden. Ik kan in een split second van neutraal naar boos gaan en weer terug.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 22:52

Gini schreef:
Bij de definitie van boos staat ook 'boos reageren' en dat is toch wat je doet als je een paard straft (en dan heb ik het over echt straffen bij not-done gedrag, niet over corrigeren).

Ik denk dat we er wel over eens kunnen zijn dat niemand hier met boos bedoelt dat je woedend een halfuur lang met de schuimvlokken die uit je mond komen met een zweep op een paard staat in te hakken.

Ik speel juist heel veel met emotie bij de paarden. Neutraal, kalm, blij, vrolijk, speels, boos, etc. Het enige wat telt is dat je controle hebt over je emoties en je niet erdoor laat leiden. Ik kan in een split second van neutraal naar boos gaan en weer terug.

Hier ben ik het helemaal mee eens, wilde het net zeggen!
Ik kan heel goed boos doen tegen mijn paard als hij iets doet wat niet mag. Bovendien is het moeilijk te vertalen naar het paard toe, want boos zijn is een menselijke benaming voor een stemming die het paard ongetwijfeld ook zal voelen en daar naast gaat iedereen anders met emoties om, zo ook paarden.

Punt is dat als mijn paard bijt, uithaalt, mij tegen de muur drukt om maar iets te noemen, dan reageer ik (gecontroleerd) boos voor zo lang of kort het nodig is.
Tenslotte doen paarden dat onder elkaar ook (oren in de nek, tanden ontbloten) en mocht het nodig zijn, denk ik dat ik een stuk minder hard uithaal dan zijn vriendje in de wei dat zou doen.
Paard moet goed begrijpen dat ik als mens hoger in rang sta dan hij en dat hij mij en mijn ruimte moet respecteren. Klinkt misschien heel hard, maar ook dat is voor mijn eigen veiligheid, want ik wil niet dat hij het gevoel heeft dat hij met mij moet uitvechten wie de leider is.

Samenwerking mens/paard is imo 51% tegen 49% en die 2% heb ik toch echt nodig om mijn 50 kilootjes te compenseren. Dus 'nee' is een duidelijke 'nee' en als ik me daarvoor moet gedragen als zijn moeder doe ik dat. Mijn moeder was ook heus weleens echt boos op me en ben er niet slechter door geworden. Weet wel dat ik haar niks hoef te flikken.

lot189

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 03:57

in de zin van het LEERPROCES!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 08:17

Ja en? Een kind leert ook niet alleen op school, een paard leert ook niet alleen tijdens training. In de omgang leert die net zo veel, sterker nog, het is daar dat de basis gelegd wordt?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:05

Als je boos wordt op je paard ben je een slechte leermeester.
Boos is een menselijke emotie.
Als je een paard traint moet je nadenken.

De meest voorkomende reden waarom mensen boos worden is dat ze:
#de rangorde niet hebben vastgesteld, hun paard "loopt" dan logischerwijs over ze heen, zo hoort dat nl bij paarden
#het paard menselijke eigenschappen toebedenken....

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:26

Dat is wel heel erg kort door de bocht, Simpelman.

Ligt het aan mij, of worden de paarden in Nederland (daarbuiten misschien ook wel) steeds meer met een gouden lepeltje gevoerd? Je kunt je ontwikkelen en meer leren, natuurlijk.. Maar ik heb het idee dat mensen steeds sneller iets 'zielig' of 'niet paardwaardig' vinden en daar valt boosheid natuurlijk ook onder.
Heb een beetje het idee dat je nog zo je best kun doen voor je beestje, maar als je eens wat ruwer bent, dan is het niet goed, terwijl mijn paard een stuk ruwer is dan ik hoor.
Natuurlijk ga ik bedenken wat er fout gaat bij mij als iets niet lukt en hoe ik het kan verbeteren, ik mishandel hem niet en ben imo absoluut niet onredelijk, en wil ik het beste voor mijn paard, maar in de natuur corrigeren ze elkaar ook niet met fluwelen handschoentjes..

Of ben ik de enige die er zo over denkt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 09:39

Ik snap het ook niet zo goed.
Het is precies alsof het een kwestie is van of of. Of je gebruikt rationeel denken of je gebruikt emotie. Het eerste is goed, het tweede is slecht. Ik hou niet van die tweedeling. Waarom niet en en?
Ik werk met mijn paard als mens zijnde. Een mens bevat zowel ratio als emotie. Beiden gebruik ik bij mijn paarden.
Alles wat een paard doet eerst dood rationaliseren voor er actie komt is nefast, net zoals je verliezen in emotie en er geen controle meer over uitoefenen.
Ik heb tal van (jonge) paarden op deze manier correct en goed opgeleid en gereden, dus er moet vast iets zijn wat ik goed doe. ;) Ik laat het hierbij, ik denk dat mijn punt duidelijk is. Ik ga niet veranderen in mijn mening, omdat ik ervan overtuigd ben dat het een gezonde is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:29

eefjj22 schreef:

Ligt het aan mij, of worden de paarden in Nederland (daarbuiten misschien ook wel) steeds meer met een gouden lepeltje gevoerd? Je kunt je ontwikkelen en meer leren, natuurlijk.. Maar ik heb het idee dat mensen steeds sneller iets 'zielig' of 'niet paardwaardig' vinden en daar valt boosheid natuurlijk ook onder.
Heb een beetje het idee dat je nog zo je best kun doen voor je beestje, maar als je eens wat ruwer bent, dan is het niet goed, terwijl mijn paard een stuk ruwer is dan ik hoor.
Natuurlijk ga ik bedenken wat er fout gaat bij mij als iets niet lukt en hoe ik het kan verbeteren, ik mishandel hem niet en ben imo absoluut niet onredelijk, en wil ik het beste voor mijn paard, maar in de natuur corrigeren ze elkaar ook niet met fluwelen handschoentjes..

@eefjj22
Om te beginnen had ik het nergens over straf.
Ten tweede is er een mooi oud gezegde, paardenwijsheid, straf is de beloning voor de ruiter, het paard wordt er doorgaans slechter van.
Dit is als je je paard vanuit jouw emoties straft.

Als je straft, doe dat dan koudbloedig, denk na, straf direct en zo hard als nodig en doe het zo min mogelijk.
De meeste paarden kunnen zonder.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 10:53

Mijn paard weet ook echt wel wat straffen is. Het komt dan ook bijna nooit voor maar als mijn stemhulpen geen indruk meer maken en ik krijg hoeven naar mn hoofd gegooid zorg ik toch echt wel dat hij weet dat dat niet kan. Als je goed oplet zie je ook dat ze elkaar corrigeren als ze iets niet pikken en dan word er ook niet gevraagd of de buurman misschien op de volgende meters wil gaan grazen maar dan word er nog wel es flink op elkaar in gemept.

Dat topic wat ik trouwens gemaakt heb gaat ook niet om onnodige correcties maar situaties waarbij paarden dingen doen die niet door de beugel kunnen en waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan. Het is niet zo dat iedereen daar verteld dat zijn paard scheet lief en vervolgens de zweep er over klapte :')

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:28

jwl schreef:
Mijn paard weet ook echt wel wat straffen is. Het komt dan ook bijna nooit voor maar als mijn stemhulpen geen indruk meer maken en ik krijg hoeven naar mn hoofd gegooid zorg ik toch echt wel dat hij weet dat dat niet kan. Als je goed oplet zie je ook dat ze elkaar corrigeren als ze iets niet pikken en dan word er ook niet gevraagd of de buurman misschien op de volgende meters wil gaan grazen maar dan word er nog wel es flink op elkaar in gemept.

Dat topic wat ik trouwens gemaakt heb gaat ook niet om onnodige correcties maar situaties waarbij paarden dingen doen die niet door de beugel kunnen en waarbij er gevaarlijke situaties ontstaan. Het is niet zo dat iedereen daar verteld dat zijn paard scheet lief en vervolgens de zweep er over klapte :')

Dit is een rangorde probleem.
Dit moet je oplossen binnen de regels en kaders van het rangorde installeren.
Lees hier eens iets over.

Als de rangorde goed geïnstalleerd is doen paarden geen dingen meer waarvoor ze gestraft moeten worden.
In gevaarlijke situaties hebben ze behoefte aan een leider die ze aangeeft hoe ze zich moeten gedragen.
Hier is vooral vriendelijkheid, begrip en nadenken nodig.
Gevaarlijke situaties moet je voorbereiden in de opvoeding. Een kleuter gooi je ook niet in het diepe om te leren zwemmen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:51

Mijn paard doet t ook niet meer na mijn correctie. Had m 2 maanden en meneer kwam zo van t land en was fijn aan het puberen. Even gecorrigeerd en niks meer aan de hand

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 14:36

Het lijkt erop dat mensen soms denken dat het of geen correctie, of boos worden is, maar het tegengestelde is waar.

Ik haalde expres al cesar milan aan, juist omdat die zo duidelijk wel aan corrigeren doet en tegelijkertijd zo duidelijk aangeeft dat dat met kalmheid, zonder boosheid/frustratie moet gebeuren.
Niet vanuit boosheid willen handelen is heel wat anders dan nooit slecht gedrag aanpakken.

Citaat:
Kalme, assertieve energie van de leider van de roedel
Uit het overzicht met verklarende terminologie op de website van Cesar Millan komt naar voren dat dit de energie is die je als baas uitstraalt zodat je hond begrijpt dat jij de kalme en assertieve leider van de roedel bent. 'Assertief' betekent nadrukkelijk niet dat je kwaad of agressief reageert. Wie kalm en assertief is, blijft altijd begaan met zijn hond, maar heeft tegelijkertijd ook op een rustige manier overwicht.

Je emoties en lichaamshouding zijn van directe invloed op het gedrag van je hond. Kies daarom bewust voor een zelfverzekerde houding, (bijvoorbeeld door rechte schouders en je borst vooruit. Op die manier straal je kalm-assertieve energie uit.

Citaat:
Corrigeren van gedrag
Maak je hond op een vriendelijke, maar besliste manier duidelijk welk gedrag wel en welk gedrag niet is toegestaan. Corrigeer ongewenst gedrag consistent en wel telkens in een zo vroeg mogelijk stadium. Let in dit verband op de houding, de beweging en de gezichtsexpressie van de hond.

Bedenk hierbij dat boosheid of agressie geen uitingen zijn van kracht, maar van zwakheid en machteloosheid. Als je boos of agressie bent, mis je de noodzakelijke controle over de situatie. Met vriendelijk en beslist optreden bereik je veel meer.

Misschien wordt het zo beter begrepen, nou ja, wat ik ermee bedoel dan.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:32

Ik weet niet of je ceasar bezig hebt gezien maar hij geeft ook fysieke correcties

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:44

Op TV is cesar mischien zo maar het schijnt privee er veel minder rustig aan toe te gaan en ja wat laten ze wel of niet zien op TV. Ik geloof ook niet dat er iemand is die nooit boos op zijn paard is geworden dan kan echt niet soms reageer je gewoon uit emotie we zijn nou eenmaal mensen. Is het goed of slecht ja als het niet nodig is wel maar als het terecht is snapt een paard dat echt wel. Uiteindelijk moet je van elkaar leren en daar horen soms ook bepaalde emoties bij!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:49

En dan moet je wel het juiste gedrag van de hond vergelijken met gedrag van het paard. Corrigeren is iets anders dan straffen. Corrigeren doe je opdat je het dier in de juiste richting leidt. Straffen is stout gedrag afstraffen, ervoor zorgen dat iets wat not done is ook niet gebeurt.

Wees er maar zeker van dat wanneer een hond iemand in het gezicht grijpt, dat Cesar dan ook niet de kalme "roedelleider" is. Maar de hond gewoon een schop onder de kont verkoopt.

DanielleHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:50

Ik heb niet het hele topic maar wel een groot stuk gelezen.
Als een jong paard niet onderdanig/vervelend doet naar de kuddeleider krijgt hij toch ook op zijn kop van een niet al te blij alfapaard? Erin blijven hangen moet natuurlijk niet, en het is ook niet zo dat je het de ene keer wel bestraft als hij bijt en de andere keer niet, want dan ben je niet consequent, maar hoe wil je slecht gedrag afleren als je je paard niet mag straffen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:24

Het kudde gedrag van hond en paard zijn totaal verschillend.
Paarden zijn veel minder agressief dan honden.
Honden zijn voortdurend met rangorde bezig en deze verschuift dan ook telkens.

Paarden organiseren zich één keer, maar dan goed en duidelijk, keihard, als de kudde een goede dominante merrie heeft gevonden en gelijk van samenstelling blijft, blijft de orde stabiel.
De orde onder jonge dieren wordt gehandhaafd met lichaamstaal een enkele keer met een trap of een beet.
Als eigenaar/ruiter moet je dan ook eerst de rangorde met je paard duidelijk vaststellen, geen twijfel, neem de positie van de leidende merrie.
Dit is niet "straffen" dit is rangorde.
Is dit goed vastgesteld, dan blijft dit stabiel, straffen is dan nagenoeg nooit nodig, een woord of een gebaar zijn genoeg.

Als een hond teruggezet wordt in rangorde wordt hij onderdanig en geeft zich over.
Als een paard tot de orde wordt geroepen wijkt het, het plaatst zich buiten bereik, het gaat naar de periferie van de kudde.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:50

jwl schreef:
Ik weet niet of je ceasar bezig hebt gezien maar hij geeft ook fysieke correcties

Ja natuurlijk, maar zonder "boosheid".

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:52

Gini schreef:
En dan moet je wel het juiste gedrag van de hond vergelijken met gedrag van het paard. Corrigeren is iets anders dan straffen. Corrigeren doe je opdat je het dier in de juiste richting leidt. Straffen is stout gedrag afstraffen, ervoor zorgen dat iets wat not done is ook niet gebeurt.

Wees er maar zeker van dat wanneer een hond iemand in het gezicht grijpt, dat Cesar dan ook niet de kalme "roedelleider" is. Maar de hond gewoon een schop onder de kont verkoopt.

Het gaat me hier niet om het gedrag van hond of paard, het gaat me om hoe de mens omgaat met zichzelf als hij met dieren bezig is.
Dat kalm zijn, evenwichtig zijn, assertief waar het moet, geduldig zijn, maar als streven nooit met emotie's als boosheid en/of frustratie.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:52

DanielleHop schreef:
Ik heb niet het hele topic maar wel een groot stuk gelezen.
Als een jong paard niet onderdanig/vervelend doet naar de kuddeleider krijgt hij toch ook op zijn kop van een niet al te blij alfapaard? Erin blijven hangen moet natuurlijk niet, en het is ook niet zo dat je het de ene keer wel bestraft als hij bijt en de andere keer niet, want dan ben je niet consequent, maar hoe wil je slecht gedrag afleren als je je paard niet mag straffen?

Waar wordt dan gezegd dat je gedrag niet mag corrigeren?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:43

Ik corrigeer ook niet met boosheid in de zin van ik mep er op los. Ik laat mijn paard weten wie de baas is door middel van stem hulpen lichaamstaal maar als ik de kans en bak in de buurt heb dmv lopen naar hoe ik wil dat hij loopt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:46

Boosheid is volgens mij inderdaad een zwakke energie die niet begrepen wordt. Blijdschap als emoties wordt evengoed niet begrepen hoor.

Het paard zal op een punt hebben geleerd dat op het moment dat de ruiter vrolijk "goed zo" zegt, het beloond zal worden met een snoepje, sociaal contact of een andere primaire beloning zoals het in het filmpje genoemd wordt. Uiteindelijk hoef je dus alleen nog maar "goed zo" te zeggen om in het hoofd van het paard diezelfde reactie te triggeren.
Geldt voor boosheid evengoed. Het paard kan leren dat op het moment dat jij boos bent, het een schop/tik/ruk krijgt. Dan hoef je uiteindelijk alleen maar boos "nee" of "laat het" te zeggen om diezelfde reactie te triggeren.

Het probleem van mensen is nu echter dat wij graag in onze emotie doorschieten. Wanneer je echt boos bent wil je nog wel eens niet vanuit je bewuste maar vanuit je emotionele "hersenstand" reageren waardoor je veel strenger straft dan nodig of je timing heel verkeerd is. Je vergeet in die stand dat je zelf ook aandeel hebt, het meisje in de video zat niet meer netjes in het zadel, bleef trekken terwijl het paard al stil stond, etc.

Wat ik verder terug hoor komen in het filmpje is dat belonen belangrijker is dan straffen. Daar ben ik het zelf niet helemaal mee eens.
Volgens mij gaat het erom dat het paard snapt wat Gewenst gedrag is: wordt beloond en wat Ongewenst gedrag is: wordt bestraft.
Ook het eerst meisje in het filmpje maakt gebruik van straffen: wanneer het paard niet netjes rond loopt of niet gelijk inbuigt trekt ze aan de teugel.
Het paard ervaart dit als onprettig en wordt er in principe voor gestraft dat hij niet op het lichtere beencommando afwendt of buigt.
Uiterlijk lijkt het wel alsof ze het paard alleen maar een hele boel beloond maar in feite straft ze evenveel.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:03

Simpelman schreef:
@eefjj22
Om te beginnen had ik het nergens over straf.
Ten tweede is er een mooi oud gezegde, paardenwijsheid, straf is de beloning voor de ruiter, het paard wordt er doorgaans slechter van.
Dit is als je je paard vanuit jouw emoties straft.

Als je straft, doe dat dan koudbloedig, denk na, straf direct en zo hard als nodig en doe het zo min mogelijk.
De meeste paarden kunnen zonder.

Uhm.. Ik had het ook nergens over straf? Verder bedoelde ik het tweede stuk in zijn algemeenheid, dat ik persoonlijk vind dat de paarden van tegenwoordig in gouden weilanden moeten staan en dat ze niks meer kunnen hebben (in onze ogen). Vind zelfs dat de paarden daar een beetje door verpest worden, maar dat terzijde. Nu weer on topic!

Ik vind jouw uitspraak gewoon een beetje kortzichtig en stellig voor begrippen zoals boos worden, aangezien iedereen daar een ander idee bij heeft. De een noemt een correctie een moment van 'boos' worden en de ander vindt van niet. Denk dat iedereen doet wat het beste is voor hem/haar en het paard.

En trouwens, mensen doen wat voor hun GEVOEL het beste is. Mag dat dan ook niet, als je rationeel met je paard moet omgaan zonder je te laten leiden door gevoelens?

(naast soms een beetje boos worden, kan ik trouwens ook heel duidelijk blij en trots zijn bij mijn paard, is ook mijn gevoel.)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 13:00

ik denk dat we allemaal wel begrijpen wat we met boos worden in een leerproces bedoelen.
Zeker als we allemaal de linkjes die ik heb geplaatst hadden doorgelezen en hebben bekeken wisten we allemaal dat we met boos worden bedoelde dat wat er in het filmpje te zien was!
(een vrouw die tijdens een leerproces( het trainen van haard paard) flink begint te rukken aan de teugels omdat het dier de oefeningen waarschijnlijk niet zo heeft uitgevoerd als dat ze aan het paard vroeg)

deze vorm van boos worden is vanuit emotie, en hier zal je paard echt niets van begrijpen.

ik blijf er bij dat je het paard in zijn leerproces moet uitnodigen om iets te doen, en als hij dit doet hem hiervoor belonen dmv, rust/ontspanning. letop! ik bedoel met rust/ontspanning dat je de druk van die ene oefening even weg neemt dmv een paar passen lange teugel of een eng object waar je mee werkt even helemaal weg nemen.

je ziet bijna altijd het likken en kauwen naarboven komen als je een paard rust geeft.
dat likken en kauwen zorgt ook weer voor ontspanning, dat is een wetenschappelijk bewezen feit namelijk!

je kunt je paard het meeste leren door niet vanuit negatieve emotie te reageren.
en ik moet toegeven, ook ik heb het wel eens gedaan als ik op het letterlijk 10e paard die dag stapte en hij weer net zoals die 9 voor hem begon te etteren!
maar dit was absoluut een tekort koming van mijzelf voor mijn paard op dat moment.!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:13

eefjj22 schreef:

Uhm.. Ik had het ook nergens over straf?

Synoniemen:
corrigeren (ww): afstraffen, berispen, terechtwijzen
;)