ik word gek van dat kuddegedrag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:15

Ohh dit is zo herkenbaar ,mijn dochter haar haf idem dito
Op stal zetten brullen ,op de poetsplek brullen draaien schrapen

Ze staat nu 9 maanden op deze stal ,en heeft het hier zo goed ,zo goed dat ze is gaan kleven aan de merrie waar ze s`winters mee in de paddock staat
Nu staan ze op de weide .in totaal 6 paarden en 2 pony`s ,zodra haar weidemaatje uit de wei word gehaald ,gaat ze brullen bij het hek
Word zei uit de wei gehaald om te gaan poetsen en ze ziet de andere niet brullen

Gisteren kwam er iemand om foto`s te maken ,haar maatje was al uit de wei ,me dochter ging haar halen ,en zag ze dus haar maatje ,,Nee gaat ze brullen naar de andere pfff word je moe van

Toen de foto`s maken ,haar maatje ging terug naar de wei ,geen land meer mee te bezeilen ,tot we haar in de wei er tegen over zetten zodat ze ze kan zien ,dan is het goed

Ze is al 17 dus zou je ook zeggen die is wel wat gewend ,ook met rijden moet me dochter altijd haar maatje mee nemen en even in de paddock zetten ,dan is ze rustig ,als ze dit niet doet is ze onbestuurbaar en gaat alleen maar rennen en kijken en nog eens kijken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:59

Charlot_te schreef:
Maar om een lang verhaal kort te maken: ik denk dat je hetgeen wat je paard het liefst wenst moet gebruiken als beloning. Dus dat als ze zich gedraagt zoals jij dat wenst dat ze direct naar de kudde terug mag. Geen idee of zoiets passend en/of haalbaar is in jou situatie maar in mijn beleving helpt belonen tien keer sneller dan straffen.

Heb niet alles gelezen, maar getrokken door de titel wel een aantal posts.
Kom vnl als 'therapie' straf tegen (vastbinden en iets anders gaan doen , is in feite ook straf en verhoogd niet het veiligheidsgevoel van het paard, maar zorgt hooguit dat het opgeeft vanuit hulpeloosheid... is maar net wat je wil)

TS heeft nu al minder problemen door in zicht van de kudde te blijven. Dat is zeker een goede optie. Wil je weggaan bij de kudde aanleren (want dat is het juist... je wil iets AAN leren... nl van de kudde weggaan. ) dan kun je dat stap voor stap doen en iedere goede poging, al is het maar een fractie van een seconde, eruit pikken en belonen met iets wat het paard fijn vind. Kan een pluk gras zijn, maar kan zeker ook zoals hierboven genoemd het teruggaan naar de kudde zijn.
Ik heb op die wijze gewerkt met een merrie die enorm in paniek raakte zonder haar soortgenoten. Werkt prima, mits je langzaam opbouwt (ik ben echt begonnen met alleen het hek te openen en nog niet eens eruit gaan, maar het ging erg snel en op korte tijd -paar weken- kon ik echt een aardig eind met d'r wandelen, enge dingen passeren, over bruggetjes heen etc zonder paniek. En dat zat er toen gewoon definitief in)
Het vergt gewoon een goede timing om te zien wanneer er sprake is van stress (dat dus niet belonend maken) en wanneer er een moment van ontspanning is en het vergt goed inzicht (niet te snel willen gaan/te veel verwachten)

Het kan ook helpen om het meegaan/bij je zijn erg leuk te maken, Nu werk ik met clickertraining en deed ik dus veel targetting onderweg, wat de merrie erg leuk vond en haar aanspoorde dingen te onderzoeken, maar je kunt vast ook andere leuke dingen verzinnen zoals lekker kroelen etc

Waar het m.i om gaat is ervoor zorgen dat het paard een reden heeft om graag bij je te zijn en zich bij jou veilig voelt. Met meppen gaat dat niet echt werken.